[RAT U UKRAJINI] Rusija na severu Ukrajine otvorila novi front, još jedan uspešan ukrajinski raketni napad na Krim

17. maj 2024

[GLEDALI SMO I OCENJUJEMO] „Masters of the air“ – očekivano i veličanstveno!

16. maj 2024

Grčka u skorije vreme naručuje dodatne Rafale, na prodaju nudi 108 borbenih aviona

15. maj 2024

Novi premijer Vučević: „Opremanje novim višenamenskim borbenim avionima u zavisnosti od finansijskih mogućnosti“

15. maj 2024

Aero-klub Otočac restaurirao spoljni izgled svog C-47B nakon što je 47 godina bio izložen elementima

14. maj 2024

[REPORTAŽA] AIRVG 2024: Petokrake, premijera i oproštaj pred penziju

13. maj 2024

[RAT U UKRAJINI] Ukrajinci koriste besposadne čamce naoružane improvizovanim lanserima raketa vazduh-vazduh, raketne sisteme PVO Patriot Ukrajini želi da pošalje i Rumunija

10. maj 2024

[POSLEDNJA VEST] RV i PVO Vojske Srbije prvi put na aeromitingu RIAT, prvi put u inostranstvu sa novim vazduhoplovom

10. maj 2024

Srpsko RV i PVO javno prikazalo novi sistem za elektronsko ratovanje u okviru modernizacije aviona MiG-29SM+

7. maj 2024

Novi sistem raspoznavanja „svoj-tuđ“ prvi put uočen na avionima MiG-29SM+ srpskog RV i PVO

1. maj 2024

Tokom vežbe “Vihor 2024“ RV i PVO baziralo svoje letelice i na aerodromu Dubinje kod Sjenice

30. apr 2024

[RAT U UKRAJINI] Tajna isporuka američkih raketa ATACMS, teška situacija ukrajinskih snaga na frontu

27. apr 2024

Delegacija Nacionalne garde Ohaja sa RV i PVO Vojske Srbije ponovo o bezbednosti letenja

26. apr 2024

[POSLEDNJA VEST] Hrvatskoj isporučeno prvih 6 višenamenskih borbenih aviona Rafal

25. apr 2024

4. Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope – SEAS: Najveći regionalni skup vazduhoplovne industrije održan u Beogradu

25. apr 2024

[REPORTAŽA] Združena taktička vežba “Vihor 2024“: Izazovni meteo-uslovi, premijere i atraktivni nastupi avijacije

20. apr 2024

[RAT U UKRAJINI] Na Krimu najverovatnije pogođena još jedna ruska vazduhoplovna baza, hoće li Ukrajina napokon dobiti značajniju američku vojnu pomoć?

20. apr 2024

Argentina konačno rešila problem supersonične vojne avijacije, od Danske nabavljeni američki F-16

19. apr 2024

Iznad Kosova i Metohije danas leteo francuski izviđački avion King Air 350 ASLR

16. apr 2024

Vežba PVO “Štit 24“: Hrvatska vojska prvi put lansirala raketu sistema Mistral 3

16. apr 2024
IDEX 2023: Između Željka Mitrovića i novog načina isporuke minobacačke mine 60 milimetara – premijara drona „IKA-Bombarder“
Štand kompanije PR-DC na ovogodišenjem IDEX-u / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

IDEX 2023: Između Željka Mitrovića i novog načina isporuke minobacačke mine 60 milimetara – premijara drona „IKA-Bombarder“

Kompanija PR-DC (Pink Research & Development Center) nastupila je na još jednom većem inostranom sajmu, ovoga puta možda i najvećem od kada smo počeli da ih pratimo na Tango Sixu pre dve godine. Nakon SEAS-a, Partnera, UMEX-a i Farnboroa, PR-DC je pre tri nedelje izložio svoje, ovoga puta isključivo vojne, proizvode na najvećem bliskoistočnom sajmu naoružanja i vojne opreme – IDEX, u Abu Dabiju.

Kompanija je na IDEX-u predstavila svoj novi (viđen u sekvencama iznad poligona Nikinci decembra prošle godine) besposadni multikopter IKA-20M. Slovo M je skraćenica za „Military“ (grade) dron koji predstavlja modifikaciju originalne civilne letelice IKA-20. Vojni derivativ nosi dva namenski projektovana mehanizma revolverskog tipa koji nose ukupno 12 Krušikovih minobacačkih mina M73 kalibra 60 milimetara. Naziv letelice bez mehanizma je IKA-20M, naziv sa mehanizmom za izbacivanje mina je IKA Bombarder. Druga premijera bio je „dron kamikaza“ naziva IKA-KAM-60 odnosno mini-multikopter koji nosi samo jednu M73 minu.

Suvlasnik kompanije PR-DC Miloš Petrašinović / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Kako je, ekskluzivno za Tango Six, u Abu Dabiju kazao suosnivač kompanije Miloš Petrašinović, PR-DC će sledeće godine proširiti svoje kapacitete na dodanih 20 hektara (nova proizvodna lokacija i magacini za bezbedno skladištenje naoružanja i municije). Nedavno su kupili nove HAAS CNC mašine (jedna od njih je 5-osna) koje će im, kako je Petrašinović rekao za naš portal, omogućiti da proizvode brojnije serije svih letelica u portfoliu.

Usled povećanja obima poslovanja PR-DC će uskoro objaviti i poziv za zapošljavanje – vazduhoplovnih i elektro inženjera, kao i specijalista za kompozitne materijale.

Direktna prodaja

Zahvaljujući tome da je jedan od suvlasnika kompanije, Željko Mitrović, vlasnik televizije i prijatelj predsednika Srbije Aleksandra Vučića, gledaoci Pinka imali su priliku da gledaju (u integralnoj verziji) razmenu o potencijalnoj prodaji IKA-20M dronova Vojsci Srbije.

Uprkos komentarima da će se pomenuta prodaja sigurno dogoditi i karakterizacijama da je to dobro ili loše, treba istaći dve činjenice. Prva je da je gotovo svaka srpska privatna kompanija koja se bavi razvojem ili proizvodnjom vazduhoplova (konkretnije dronova) dobila svoju šansu da priđe Ministarstvu odbrane i Sektoru za materijalne resurse, direktno, bez nadmetanja.

PR-DC je početkom januara dobio dozvolu za proizvodnju naoružanja i vojne opreme / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Podsetićemo da je kompanija BB Kompozit zaslužna za proizvodnju prototipova Pegaza, da su prvi prototipovi gabaritnijih multikoptera sa bacačima raketa delo Koneleka, da je Composite Technology Team imao razgovore sa Ministarstvom odbrane o njihovom konceptu pseuudo-satelita Pupin. Dakle gotovo svako ko je imao ideju i/ili sposobnost da proizvede ili projektuje nešto što leti, dobio je neku šansu.

Druga činjenica je da IKA-20M tek treba da prođe verifikaciona ispitivanja Tehničkog opitnog centara Generalštaba.

Novi proizvodi

Kako je Petrašinović ispričao za Tango Six, PR-DC je sredinom januara dobio dozvolu za proizvodnju naoružanja i vojne opreme. Naglašava da je projektovati i proizvesti platformu relativno jednostavno ali da je pronaći njenu primenu i klijenta teži deo priče.

Inspirisani interesantnim borbenim primenama komercijalnih modifikovanih dronova u ulozi „minobacača iz vazduha“ (čiju efektivnost, objektivno gledano, još ne možemo znati) odlučili su da „militarizuju“ svoj civilni IKA-20 multikopter. Letelica je strukturno modifikovana u pogledu sklopivih krakova na kojima se nalaze elise. Petrašinović kaže da u jedan prosečan kombi može stati osam sklopljenih letelica koje mogu nositi ukupno skoro 100 mina. Konstrukcija je i dalje kompozitna, razvili su revolverski mehanizam za izbacivanje mina koje su dobile drugačije upaljače koje PR-DC naziva „dron upaljačima“ – aktiviraju su samo tokom leta, što, kako tvrde, povećava stepen bezbednosti rukovanja tokom transporta i montaže.

IKA-Bombarder / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
IKA-KAM-60 / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Mala „dron kamikaza“ nosi samo jednu M73 minu, navodi se putem video kamere ili predefinisanih GPS prekretnih tačaka za opciju autonomnog dejstva po fiksnom cilju. IKA-20M se takođe navodi na cilj po ista dva principa uz mogućnost nošenja dnevne i noćne kamere i laserskog daljinomera. PR-DC je razvio softver za upravljanje koji obezbeđuje, kako kažu, korekciju za uticaj vetra i vizuelizaciju tačke pogotka mine. Interesantno je da se manji dron i kontroler nose u rančevima domaće kompanije Horus.

Rezultati

Petrašinović je za Tango Six potvrdio da kompanija trenutno pregovara sa nekoliko posrednika iz Saudijske Arabije i Ujedinjenih Arapskih Emirata. Kaže da postoji značajno interesovanje oružanih snaga više afričkih država ali i da će kompanija uskoro otvoriti predstavništva za vojni program u Velikoj Britaniji i Sjedinjenim Američkim Državama.

Konkretno na IDEX-u PR-DC je potpisao ugovor o predstavništvu sa kompanijom Trast koja je deo Edž konglomerata.

Petrašinović je u našem dužem video intervjuu dao naznake i nekih zemalja koje su zainteresovane za kupovinu IKA-20M drona, kazavši da su u pitanju zahtevi za operacije na većim nadmorskim visinama što će zahtevati modifikacije rada motora i elisa radi funkcionisanja u ređoj atmosferi.

Pogledajte detaljniji video intervju koji smo uradili sa Milošem Petrašinovićem u Abu Dabiju.

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Yo

Svoj civilni program su modifikovali u vojni i to deluje vrlo krvoločno.
Verujem da niko ne bi želeo da mu 12 minobacačkih mina zuji iznad glave…
Cenim i nadam se da, sa svim stvarima koje će se pojaviti u arsenalima tokom ove decenije, ratovi odlaze u istoriju, ali valja biti pripravan.
„Istorija se smeje razoružanim narodima“…

Odgovori
Mi

Ulazak u namensku industriju sa proizvodnjom letelica u vojnom standardu je pre svega tržišno opravdano i na kraju logičan potez za jednu privatnu kompaniju.

Mi

Koju autonomiju leta i udaljenosti od operatera ima taj dron sa 12 minobacackih granata i da li je otporan na ometanje bar od strane komercijalnih ssitema sa ometanje dronova?

Odgovori
PS

Radili su na zaštiti navodno, a TOC će da kaže vredi li to čemu.

Mi

Ovo su sredstva malog dometa ali velike preciznosti pri izbacivanju (mogućnost lebdenja iznad cilja) i služe prevashodno za podršku i unapređenje upotrebe artiljerije, znači efektivno do nekih 20 km. Nakon preciznog izbacivanja mina se vrši osmatranje za potrebe artiljerije. „Otpornost na ometanje“ je veoma širok pojam kao i „komercijalni sistemi za ometanje dronova“, stvar je mnogo prostija, sve zavisi kolika je izračena snaga vašeg komunikacionog linka i kakve antene koristite (što važi i za slučaj ometanja GNSS signala). Ne postoje univerzalna rešenja ni za ometanje ni za borbu sa ometanjem, mi imamo naša rešenja koja su prilagođena da se ova konkretna misija uspešno izvršava.

Be

Zanimljiva koncepcija.

Kako izgleda profil leta?
S koje se visine odbacuju mine?

Odgovori
Mi

Optimalna visina leta (u odnosu na tlo) pri izbacivanju je od 150 do 500 metara, na šta ima uticaj konstrukcija same mine.

Ne

Podjednaki ubojni efekt bi dobili da su stavili zvučnike i puštali „Muziku“ sa pinka.

Odgovori
Ni

Kad je vojnik u rovu poprilicno je siguran (osim ako ne glumi ramba) sve dok granata/raketa/mina ne uleti direkt u rov, a kad uleti ko prezivi neka prica. E sad zamisli da si u rovu i da ti iznad glava zvrndaju letelice koje mogu daleko preciznije da ubace mine u rovove od recimo minobacaca ili haubica koje tuku iz pozadine.

Na to dodaj faktor zvani moral, pogotovo nocu, nema tu spavanja kad nesto zvrnda ili eksplodira u blizini, pa se javlja hronicni umor i neispavanost, strah i jos sto faktora…

Fe

@Nikola

Rovovi za rovove, ali airburst upaljači za kišu gelera pravo odozgo.

@ Beduin

Na promo klipu je prikazano odbacivanje sa oko 300 metara visine (mada može i sa veće) inače, čak i sa bitno veće visine (gde bi bio teško uočljiv/van dometa streljačkog naoružanja) bi mogao da dejstvuje plotunima od po nekoliko mina, onda većim minama 120mm sa GNSS ili laserskim navođenjem slično. Planira se nabavka od 1000 komada za VS, uz prozvodnju od po 50 komada mesečno. Biće zanimljivo videti ga u akciji kad naftne monarhije počnu njime da opremaju svoje proksije protiv konkurentskih.

Mi

Taktičke prednosti jednog ovakvog sistema su jasno definisane i neosporive, ali za njihovo razumevanje je često potrebno više konkretnih znanja o načinu upotrebe i taktici ratovanja.

Ni

@Feline

Airburst municija namenjena je pre svega za borbu protiv letelica. Protiv kopnenih ciljeva moze, pogotovo u odbrani, tokom ofanzivnih operacija postoje ogranicenja zbog konfiguracije terena i dometa, dostupnosti PO sistema, BPL i artiljerije koju protivnik ima na raspolaganju. Dakle, da bi prasio airburst municijom moras isterati recimo Pasarse, a onda te vrlo lako spici neka PO raketa, napipa te protivnicka artiljerija ili BPL.

U ratu se rovovi ciste artiljerijom, oklopom i pesadijom. Dok artiljerija tuce protivnik je prikovan za zemlju i tad nastupa tvoj oklop i pesadija, cim tvoja artiljerija utihne protivnik obicno tek tad shvati da mu je protivnik vec prisao. I tad nastaje ili bezanija ili tarapana. Obicno obe strane pretrpe gubitke, dakle krvavo kako god okrenes. E tu vidim prednost ovakvih dronova, sto minimalno izlazes ljudstvo i tehniku nepotrebnom riziku. Fakticki ono cime se nekada probijala/omekasavala liniju fronta (oklopom i pesadijiom) to sada mozes da radis ovakvim dronovima. Nisu svemoguci ali na primeru Ukrajine vidimo da odradjuju posao, a to je najbitnije. Pored toga, mozes da poklopis i neku protivnicku kolonu oklopa ili koncetracije ljudstva, polozaje minobacaca i artiljerije ako su blizu fronta, i kao sto napisa Milos dronovi mogu da posluze za osmatranje i korekciju artiljerijske vatre nakon odbacivanja mina.
Kako god okrnes zeznuto. Nekada si morao da gledas ispred sebe, sad moras da pazis i iznad sebe. Bukvalno moras non-stop da menjas polozaj, nikad ne znas da li ce te poklopiti nesto odozgo ili snimiti a onda zasuti artiljerija iz pozadine.

Mi

Apsolutno sam saglasan sa svime što je Nikola napisao, pogotovu o dejstvu noću i uticaju na moral i dodao bih mogućnost prekida lanca komandovanja protivniku.

Re

I pored svega treba ga uvući u namensku,ima para,ima inžinjere pa i nek uradi nešto korisno za državu kad se već zainteresovo za to.Na kraju krajeva privatnik je nekošta budžet pa mu srećno bilo.Barem su zaposleni naši ljudi i usavršavaju se.

Odgovori
Le

Ko ne košta budžet? Ajde molim te, na Gugl pa ukucaj sledeće: “stimulacije porez izvoz Pink Željko budžet” pa onda reci da li on košta ili ne košta budžet.

St

Miskis da ne uzima drzavne subvencije i redovno placa porez?

Mi

@Realni Mislim da ste dobro shvatili da se radi o potpuno nezavisnoj privatnoj kompaniji.

@Leopold @Stojko I ako predosećam iz vaših komentara da bi želeli da je drugačije, jedina istina je da kompanija PR-DC nikada nije uzela nikakve subvencije, niti finansijsko ulaganje od bilo koga ko nije osnivač kompanije. Kompanija PR-DC redovno izmiruje sve svoje obaveze prema državi i svim zaposlenima kao i prema dobavljačima. Veoma smo ponosni što smo u mogućnosti da potpuno samostalno finansiramo razvoj ovako jedinstvenih proizvoda u našoj državi,

Ic

Tako je!Neka Mitrovic reklamira dronove a pesadija se vozi u oklopnim transporterima u koje trebas prvo da se prekrstis i pomolis Bogu da bi ostao ziv!Dronovi Mitrovica mogu samo da se reklamiraju jer to niko nece kupiti.Srbija ima mnogo bolji proizvod a to je haubica NORA B52 pa nije neki izvozni trend ali je to ono sto se najvise izvozi uz pesadijsko naoruzanje i municiju.Za dronove treba da imas iskustvo.Sada je najneophodnije kupovina Rafala koja ce za 40 narednih godina osigurati lovacku avijaciju u Srbiji i odrzati taj jedan od najbitnijih rodova u vojsci i naravno jos modernog PVO sistema sa Zapada.Moze i sa Istoka ali ako zeli Izrael…

Odgovori
Mi

Hvala vam na komentaru, ali zaista mislim da je uporedjivanje jedne naoružane bespilotne letelice i haubice van svake pameti. Veoma je zabavno kada čitamo da naše proizvode niko neće kupiti, zahvaljujemo vam se na vašem mišljenju, ali na vašu žalost na osnovu naših sposobnosti na kraju tržište o tome odlučuje. Nabavka i upotreba dronova je primarni cilj većine država danas.

М

Нисам сигуран да си баш упућен, највећи извозни поренцијал наше вој е индустрије су гранате за све врсте артиљеријских и минобацачких оруђа, муницију за пјешадијско наоружање може дабас да произведе свака шуша, али квалитетне гранате у „совјетским“ калибрима нико не прави боље од наше индустрије, да не причамо како је већина земаља запада угасила своју производњу истих. Да ли је реално да упореди неко дрон и хаубицу,али ако циљаш да су потребније од дронова ево да ти кажем и једна озбиљна војска не може да буде озбиљна без свих сегмената, можеш имати најбољу пво на свијету али то не значи да ти не требају авиони, ја лично мислим да је овај прдц дрон са револверским типом избацивања мина добра идеја, и биће сигурно јака подршка у тактичком смослу свакој јединици која га буде имала, бар док се не нађе пво рјешење за ове мале дронове, до тада многоме ће задавати главобоље. Чист примјер су мали дји на украинском ратишту са разним 3д оштампаним носачима граната од агс30мм, замисли само да умјесто дрона са двије агс30ммимаш дрон са 12мина60мм.
Подржавам сваки диверзитет за наоружавање наше војске, као и сваке савремене идеје укорак са временом!

Ki

Da li ima civilna verzija ovog malog kamikaza drona samo sa kamerom ili tako neki jeftiniji model samo sa kamerom koji moze da se uzme od vas?

Odgovori
Mi

Zbog neophodnog obima proizvodnje za jednu takvu civilnu verziju još nismo u mogućnosti da izbacimo takav proizvod na tržište.

М

Па човјек је објаснио, извадиш му мину и цивилни је ;)

Mi

@Мики

Civilna kamikaza nije naručito koristan proizvod :)

Nama je ograničavajuć faktor koliko dronova možemo trenutno da proizvedemo i uspešno pružamo podršku za njihovu upotrebu. To je vrlo slojevita problematika i na kraju je zaključak da trenutno nismo u mogućnosti da prodajemo civilne (komercijalne) dronove.

Jo

Miloše mislim da je u perspektivnije i bolje da se posvetiš razvoju civilnih dronova poput DJi, Autela , Parrota i td. mnogo je tržite veće i perspektivnije.Tržište jeste obimno i teško ali daleko je perspektivnije nego vojna industrija koja je dosta zatvorena i politički zatrovana, ovako nekad u persrpektivi zajedno sa tvojim timom mogo bi da pokušaš na ozbiljan načina da dizajnirate i električni VTOL poput Archera , Liliuma ili Leonarda.Verovatno da su finansije i ljucki resursi ograničavajući faktor ali bilo bi korisno za imiŽd zemlja da se nešto pokuša u tom pravcu.Angažujte nekog dizjnera vizualni indetitet i logotip nisu skladu sa današnjim trendovima.Puno sreće u budućem radu.Pozdrav

Odgovori
Mi

Poštovani Jovane, nažalost ne bi se složio gotovo nisačim što mislite, osim da su ljudski resursi ogračivajuć faktor. Mi naše odluke zasnivamo na dugogodišnjem iskustvu u industriji i realnim istraživanjima tržišta i gotovo su upotpunosti suprotne od onoga što vi predlažete. Što se tiče vizuelnog indetiteta i dizajna imamo veoma dobre povratne informacije od klijenata i posetilaca na sajmovima, ali to je svakako stvar ukusa a ne aktuelnih trendova. Hvala i pozdrav!

Ja

Poštovani Miloše čestitam vam na uspešno razvijenom proizvodu, i želim vam puno uspeha u daljem radu, i nadam se snaženju naše vojske i privrede kroz vašu delatnost i projekte.

S’tim u vezi, da li postoje planovi za razvoj drona sličnih performansi poput iranskih/ruskih kamikaza shahed 136/geran-2?

Odgovori
Mi

Poštovani Janko, hvala puno na željama! To su, kao što Vam je poznato, letelice sa velikim doletom, trenutno nemamo planove za razvoj takvih letelica.

Br

Dronovi ne dobijaju ratove, ali znatno pomazu po niskoj ceni i bez rizika, treba ih imati u velikom broju i sto vise raznih tipova, narocito ovih jeftinih. Ako nije skup i moze da leti, ima kameru, nisan i nosi eksploziv, moze, pa cak i ako je obojen u roze. Lancet i Orlan nisu nikakva tehnologija, da ne pricamo o iranskim, a opet nanose mnogo vise stete od Bajraktara, kad znamo da se za cenu jednog veceg jeftinijeg BPLa moze kupiti 200 Shaheda, 30.000 i 6 miliona.

Zna li se sta je sa serijom letelica NT, valjda NT161 i NT155, izvidjacka i borbena, otprilike za dve klase iznad Pegaza, ili se od toga odustalo? Videli smo i prvi let odavno, cinilo se da napreduje mnogo bolje nego Pegaz.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs