Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024
[SKOPLJE 2023] Vitezovi i Kurjaci sa Ušća za Tango Six o svojim nastupima u Makedoniji
Bez preterivanje, 756. fotografija po redu za koju je RV i PVO delegacija bila zamoljena da pozira u Skoplju / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[SKOPLJE 2023] Vitezovi i Kurjaci sa Ušća za Tango Six o svojim nastupima u Makedoniji

Atraktivnosti najveće vazduhoplovne manifestacije ove godine na prostoru bivše Jugoslavije svakako je doprinelo srpsko RV i PVO svojim učešćem koje je bilo nestandardno za ovaj vid Vojske Srbije u poslednjih nekoliko godina.

101. lovačka avijacijska eskadrila tako je poslala par svojih MiG-ova 29, 252. školsko-trenažna eskadrila svoje Laste, dok su Zmajevi i Pegazi bili zaduženi za transport delegacije, pilota, tehničara i opreme sa helikopterima H145M i Mi-17.

Kako je vođa ekspedicije, načelnik štaba RV i PVO brigadni general Gordan Pavlović kazao za Tango Six u Skoplju, kolegijalna pomoć, promocija srpke vojske i njenog RV i PVO bili su sa zadovoljstvom prihvaćeni kao misija i realizovani su besprekorno.

MiG-ovi 29 iznad Skoplja nisu imali nastup u kojem su demonstrirali borbu u vazduhu već su neopterećeno, relativno brzo i po difoltu bučno izveli par osnovnih manevara u paru. Jednosed i dvosedu su, kako je za Tango Six kazao komandant Vitezova, potpukovnik Aleksandar Marinković, izveli manevre u paru u maksimalnim i forsažnim režimima rada motora. Naglasio je je da Vitezovi nisu akro-grupa i da je viđeno letenje lovačkog para koje oni inače rutinski praktikuju. Šta god rutinski da izvede nešto što se zove MiG svakako uvek ispadne mini-spektakl za okupljena fizička lica.

 
Lasta je nastupila u programu nakon uvek impresivne žirokopije civilne Ekstre demonstrirajući osnovne manevre koji imaju za cilj da nauče buduće letače a ne da im rearanžiraju unutrašnje organe.  Interesantno je da Lasta i Ekstra imaju isti motor (Lajkoming 540 familiju) i, naravno, potpuno različite koncepcije upotrebe njegovih konjskih snaga.

Budući da je program aero-mitinga trajao nekoliko sati piloti i tehničari srpskog RV i PVO proveli su svoje vreme na istom mestu gde i publika. To je rezultovalo nebrojanim molbama za zajedničke fotografije od strane posetilaca / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Domaćini iz makedonskog ratnog vazduhoplovstva i njihove srpske kolege / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Povratak srpskog RV i PVO na međunarodnu air-show scenu u većem stilu čekao se duže vreme. Od 2012. godine do danas Srbija je prilično skromno bila prisutna na međunarodnim aero-mitinzima. U samo tri godine u ovom periodu, RV i PVO Vojske Srbije bilo je na 5 takvih ili sličnih događaja. Srpski vojni vazduhoplovi (samo avioni) nisu učestvovali u letačkim programima, već su bili prikazivani na statičkim izložbama. Bila su u pitanju samo dva tipa aviona, Lasta  i sovjetski transporter An-26.

Lasta je izlagana dva puta, 2013. godine na MAKSU, gde je ovaj avion predstavio Jugoimport. Bilo je to prvo javno prikazivanje Laste u inostranstvu. Drugi put, V-54 je u stranoj zemlji bio prisutan 8 godina kasnije, na aero-mitingu Kečkemet 2021. Transportni An-26 je 2013. bio na statici takođe u Kečkemetu, ali i Celtvegu, a sledeće, 2014. godine u Karupu, Danska.

Nakon ovako uspešnog nastupa većeg broja letelica u Makedoniji jedino što možemo napisati za kraj ovog članka je adaptacija novokomponovanog srpkog pozdrava:

Dogodine u Ferfordu! 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Jo

Vitezovi nisu akro grupa, ali mislim da bi svakako trebalo da imaju neki demo tim, barem dva pilota koja bi malo bolje pokazala sta taj avion moze. Ako nista drugo, bar u cilju promocije tog deficitarnog poziva. Setimo se samo sta je Rumen Radev, danasnji bugarski predsednik izvodio sa Mig-om. Ne sumnjam da znanja imaju, jer sam licno gledao nocne letove pre godinu-dve, i izvodjenje prilicno slozenih manevara.

Odgovori
Dr

Zašto baš mora u „Ferford“ ???
Mozda bi bilo bolje ponovo u Madjarsku , koštalo bi suviše mnogo kerozin i verovatno ga nema za MiG 29 u Zapadnim EU Drzavama pogotovo ne u GB !

Odgovori
VJ

Nakon više od 30 godina MiG29 na nebu iznad Makedonije…
Lepo.

Odgovori
Vo

Tačno je da Lasta ima isti motor kao Ekstra i to Lajkoming familije 580. Motor sa 540 KS imaju oba prototipa i prva tri predserijska avion (54001, uništen u katastrofi 2012. godine, 54002 i 54003). Takođe, mislim da je između MAKSA i Kečkemeta bilo i jedno izlaganje na statici u Grčkoj, a u organizaciji UTVE i SDPR-a.

Odgovori
Pe

Hvala na sugestiji Vojo, zaboravili smo izlaganje u Grčkoj.

Vo

Ipak ste Vi Petre u pravo vezano za učešće Laste na izložbama. U Grčkoj je izlagana samo Sova. A što se tiče evidencijskih brojeva prva tri aviona nulte serije trebalo je da stoji 54201, 54202 i 54203, dok su evidencijske oznake prvog i drugog prototipa 54011 i 54012.

Ba

Kolika se pompa diže ovog oko ovoga a zapravo ništa specijalno. Tu su aktrakcija jer nije bilo puno vojnih aviona pa su među generalnom avijacjom bili najbrži i najbučniji.
Kada odu na neki veliki međunarodni aeromiting rame uz rame sa F18 ili F16 možemo pričati o nekom doživljaju.

Odgovori
Pa

Garantovano si se nagledao letova F18 ili F16 na nekim medjinarodnim aeromitinzima. Pa pricaj malo…

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs