Atraktivnosti najveće vazduhoplovne manifestacije ove godine na prostoru bivše Jugoslavije svakako je doprinelo srpsko RV i PVO svojim učešćem koje je bilo nestandardno za ovaj vid Vojske Srbije u poslednjih nekoliko godina.
101. lovačka avijacijska eskadrila tako je poslala par svojih MiG-ova 29, 252. školsko-trenažna eskadrila svoje Laste, dok su Zmajevi i Pegazi bili zaduženi za transport delegacije, pilota, tehničara i opreme sa helikopterima H145M i Mi-17.
Kako je vođa ekspedicije, načelnik štaba RV i PVO brigadni general Gordan Pavlović kazao za Tango Six u Skoplju, kolegijalna pomoć, promocija srpke vojske i njenog RV i PVO bili su sa zadovoljstvom prihvaćeni kao misija i realizovani su besprekorno.
MiG-ovi 29 iznad Skoplja nisu imali nastup u kojem su demonstrirali borbu u vazduhu već su neopterećeno, relativno brzo i po difoltu bučno izveli par osnovnih manevara u paru. Jednosed i dvosedu su, kako je za Tango Six kazao komandant Vitezova, potpukovnik Aleksandar Marinković, izveli manevre u paru u maksimalnim i forsažnim režimima rada motora. Naglasio je je da Vitezovi nisu akro-grupa i da je viđeno letenje lovačkog para koje oni inače rutinski praktikuju. Šta god rutinski da izvede nešto što se zove MiG svakako uvek ispadne mini-spektakl za okupljena fizička lica.
Lasta je nastupila u programu nakon uvek impresivne žirokopije civilne Ekstre demonstrirajući osnovne manevre koji imaju za cilj da nauče buduće letače a ne da im rearanžiraju unutrašnje organe. Interesantno je da Lasta i Ekstra imaju isti motor (Lajkoming 540 familiju) i, naravno, potpuno različite koncepcije upotrebe njegovih konjskih snaga.
Povratak srpskog RV i PVO na međunarodnu air-show scenu u većem stilu čekao se duže vreme. Od 2012. godine do danas Srbija je prilično skromno bila prisutna na međunarodnim aero-mitinzima. U samo tri godine u ovom periodu, RV i PVO Vojske Srbije bilo je na 5 takvih ili sličnih događaja. Srpski vojni vazduhoplovi (samo avioni) nisu učestvovali u letačkim programima, već su bili prikazivani na statičkim izložbama. Bila su u pitanju samo dva tipa aviona, Lasta i sovjetski transporter An-26.
Lasta je izlagana dva puta, 2013. godine na MAKSU, gde je ovaj avion predstavio Jugoimport. Bilo je to prvo javno prikazivanje Laste u inostranstvu. Drugi put, V-54 je u stranoj zemlji bio prisutan 8 godina kasnije, na aero-mitingu Kečkemet 2021. Transportni An-26 je 2013. bio na statici takođe u Kečkemetu, ali i Celtvegu, a sledeće, 2014. godine u Karupu, Danska.
Nakon ovako uspešnog nastupa većeg broja letelica u Makedoniji jedino što možemo napisati za kraj ovog članka je adaptacija novokomponovanog srpkog pozdrava:
Dogodine u Ferfordu!
John C. Colton
Vitezovi nisu akro grupa, ali mislim da bi svakako trebalo da imaju neki demo tim, barem dva pilota koja bi malo bolje pokazala sta taj avion moze. Ako nista drugo, bar u cilju promocije tog deficitarnog poziva. Setimo se samo sta je Rumen Radev, danasnji bugarski predsednik izvodio sa Mig-om. Ne sumnjam da znanja imaju, jer sam licno gledao nocne letove pre godinu-dve, i izvodjenje prilicno slozenih manevara.
Dragan
Zašto baš mora u „Ferford“ ???
Mozda bi bilo bolje ponovo u Madjarsku , koštalo bi suviše mnogo kerozin i verovatno ga nema za MiG 29 u Zapadnim EU Drzavama pogotovo ne u GB !
VJ
Nakon više od 30 godina MiG29 na nebu iznad Makedonije…
Lepo.
Voja
Tačno je da Lasta ima isti motor kao Ekstra i to Lajkoming familije 580. Motor sa 540 KS imaju oba prototipa i prva tri predserijska avion (54001, uništen u katastrofi 2012. godine, 54002 i 54003). Takođe, mislim da je između MAKSA i Kečkemeta bilo i jedno izlaganje na statici u Grčkoj, a u organizaciji UTVE i SDPR-a.
Petar Vojinovic
Hvala na sugestiji Vojo, zaboravili smo izlaganje u Grčkoj.
Voja
Ipak ste Vi Petre u pravo vezano za učešće Laste na izložbama. U Grčkoj je izlagana samo Sova. A što se tiče evidencijskih brojeva prva tri aviona nulte serije trebalo je da stoji 54201, 54202 i 54203, dok su evidencijske oznake prvog i drugog prototipa 54011 i 54012.
Bane
Kolika se pompa diže ovog oko ovoga a zapravo ništa specijalno. Tu su aktrakcija jer nije bilo puno vojnih aviona pa su među generalnom avijacjom bili najbrži i najbučniji.
Kada odu na neki veliki međunarodni aeromiting rame uz rame sa F18 ili F16 možemo pričati o nekom doživljaju.
Pavle
Garantovano si se nagledao letova F18 ili F16 na nekim medjinarodnim aeromitinzima. Pa pricaj malo…