Nakon prilično duge pauze od 8 godina, prošlog vikenda je u mađarskoj vazduhoplovnoj bazi Kečkemet održan međunarodni aeromiting, jedan od prvih i najvećih u Evropi u doba pandemije Korona virusa. Ekipa Tango Six-a je nakon 2013. godine, imala tu sreću da bude tamo kako bi iz prve ruke ljubiteljima čeličnih ptica i grmljavine mlaznih motora prenela utiske sa ovog događaja.
Posećenost je bila izuzetno velika (pojavila se informacija da je bilo 120000 ljudi), na događaj koji je bio relativno dobro organizovan, mogle su ući isključivo vakcinisane osobe (zanimljivo čak i sa jednom dozom vakcine). Moramo naglasiti da u Mađarskoj malo ko nosi zaštitne maske (tamo trenutno ima samo 180-190 zaraženih na dnevnom nivou), toga nije bilo ni na aeromitingu koga su posetle na desetine hiljada ljudi. Iako prognoze vremenskih prilika nisu bile dobre, vreme, i pored toga što nije bilo idealno, nije uticalo na letački program, a veća kiša je padala samo na samom kraju prvog dana.
Ono što je verovatno mnoge strance razočaralo (među njima i našu ekipu) jeste što su uslovi za novinare i spotere bili veoma loši. Press centar je bio mali šator sa slabim internetom, domaćini su mogli da ponude samo struju i vodu koje nije bilo uvek. Takođe novinarske ekipe su imale obavezu da dođu na određen parking na kome je bila velika gužva, a u bazu se moralo ući i na strogo određenu kapiju koja je bila najdalja od mesta dešavanja što je dodatno komplikovalo celokupnu situaciju. Spoterska platforma je bila na dobrom mestu ali je bila veoma mala, možda za oko 10-12 ljudi, bila je uska i nebezbedna jer pozadi nije imala ogradu. Za razliku od toga, za obične posetioce su na nekoliko pogodnih mesta za fotografisanje bile postavljene relativno komforne tribine sa sedištima.
Na sve to treba dodati da u ponudi hrane i pića nije bilo tradicionalnih mađarskih jela paprikaša i gulaša kao ni, u narodu omiljenog alkoholnog pića – piva. Uz to, iako je najavljivano loše kišovito vreme, nije bilo dozvoljeno uneti kišobran pa su tako na kapijama aerodroma mnogi morali da ih ostave, videli smo ih na gomile oduzetih (ne znamo da li su možda ipak vraćeni).
Ova priredba nije bio samo međunarodni aeromiting već je na njoj prikazana tehnika kao i sposobnosti dobrog dela vidova i rodova mađarskih oružanih snaga. Osim letačkog programa i statičke izložbe vazduhoplova, organizovani su i programi kopnenih snaga kao i programi za mlade i entuzijaste. Svoje vazduhoplove je u Kečkemet poslalo 14 država od kojih je 12 učestvovalo u letačkom programu, a mogli smo videti i nastup 4 akro-grupe.
Među učesnicima je bilo i RV i PVO Vojske Srbije koje je, nakon 7 godina, ponovo bilo prisutno na međunarodnom aeromitingu. Učešće jeste bilo skromno, na statici je bila izložen školski avion Lasta V-54, koji je međutim, nenajavljeno i iznenađujuće, drugog dana ipak učestvovao i u letačkom programu. Takođe, drugog dana je na pistu kečkemetske vazduhoplovne baze sleteo i transporter An-26 čija je posada imala zadatak da u Srbiju vrati pripadnike naše vojske. Čini se da je Srbija mogla i morala bolje biti predstavljena na aeromitingu na kome je nekada slala mnogo veću delegaciju sa mnogo više vazduhoplova.
Letački program počinjao je vrlo rano, nakon što su kapije baze otvarane u 7 časova ujutru, letenje civila počinjalo je u 8:30, a vojne avijacije već u 9:10 iako je zvanično otvaranje aeromitinga prvog dana bilo tek u 10. U civilnom bloku učestvovao je avion Pipistrel SW-21, potom letelice iz tima Genevation Pro, potom avion Fusion Premium, akro-grupa Sky Hussars sa tri aviona HB-21 Movit kao i oldtajmer Lisunov Li-2. Tokom dana od civila su nastupili i mlazni školski L-29 ‘’Delfin’’ iz tima Komo Sky, laki višenamenski helikopter Mi-2 iz tima Heliforce, kao i čuveni akrobatski pilot Peter Besenyei na svom avionu Corvus Racer 540. Neverovatne manevre koje su oduzimale dah publici radili su piloti Mi-2 i naravno Besenyei od koga se to i očekivalo.
U letačkom programu su, što je i logično, najviše bili zastupljeni vazduhoplovi domaćina, mađarske vazduhoplovne snage prikazale su sve tipove aviona i helikoptera sa kojima trenutno raspolažu. U jutarnjim časovima izvođene su parade i prikaz sposobnosti mađarskih vojnih vazduhoplovnih snaga, a to je obuhvatalo i desantiranje padobranaca. U ešelonima parada smo tako videli školske avione Zlin 242L, višenamenske borbene avione JAS-39 Gripen, putnički A319 i poslovni Falcon 7X, lake višenamenski helikoptere AS-350B i H145M, transportne Mi-17 i desantno-jurišne Mi-24.
Demonstracija sposobnosti Ratnog vazduhoplovstva Mađarske obuhvatao je presretanje aviona koji je nenajvaljeno ušao u vazdušni prostor, u ovom prikazu su obično učestvovala dva borbena aviona Gripen kao i jedan A319 ili Falcon 7X. Posebno je bilo zanimljivo videti simulaciju bliske manevarske vazdušne borbe koju su piloti Gripena sasvim solidno izveli.
Popodnevni prikaz mogućnosti mađarskih odbrambenih snaga sadržao je različita sadejstva Ratnog vazduhoplovstva sa kopnenim i specijalnim snagama. Prvo bi bio prikazan simulirani napad Gripena na vazduhoplovnu bazu, kasnije je izveden scenario u kome su Gripeni i desantno-jurišni helikopteri Mi-24 davali vatrenu podršku u operacijama trupa na zemlji, a potom je usledila akcija traganja i spasavanja uz iskrcavanje spasilačkog tima iz transportnog helikoptera Mi-17.
Svoje solo nastupe imali su piloti i posade mađarskih Gripena, helikoptera H145M i Mi-24 (posade helikoptera nisu ostavile neki poseban utisak). Interesantno je da smo u vazduhu videli naoružane mađarske JAS-39, neki od njih sz pod krilima imali rakete vazduh-vazduh AIM-120 i vođene bombe GBU-12, kao i nišansko-navigacijski kontejner Litening. Osim toga Gripenom je izveden i tzv. ’’dump and burn’’ odn. ispuštanje goriva u letu koje se, nakon što prođe pored izduvnika motora, zapali.
Od inostranih učesnika, najzapaženiji letački nastup imali su Češka i Italija. Pilot na češkom Gripenu bio je odličan ali se mora reći da je letenje čeških helikoptera bilo mnogo zanimljivije. Posade transportno-borbenog Mi-171Š i desantno-jurišnog Mi-35 izvele su neverovatan zajednički ’’ples’’ izvodeći različite figure, često na veoma bliskom rastojanju između letelica, vrlo sinhronizovano i precizno. U solo nastupu ništa manje vešta nije bila posada helikoptera W-3A, osim poznatih helikopterskih manevara, prilikom prikaza mogućnosti traganja i spasavanja izvela je nesvakidašnju tačku, dok su dva spasioca visila na užetu vitla, helikopter se dizao i spuštao držeći spasioce na istoj visini.
Pristojan nastup imala su dva laka borbena aviona L-159A ALCA RV Češke koji su kao par izveli letački program nakon zajedničkih preleta sa školsko-borbenim avionom L-39NG, novom generacijom čuvenog Albatrosa. Kompanija Aero Vodochody poslala je prototip L-39NG koji je se u Evropi nudi Mađarskoj i Slovačkoj, u svetu su se za ovaj avion za sada odlučili Gana i Senegal. U svom solo nastupu pilot ovog avion nije pokazao ništa posebno (možda se to i nije moglo očekivati).
Italijani su imali odličan nastup na školsko-borbenom avionu M-346 koji je leteo toliko agilno i energično, kao da je u pitanju neki savremeni tip višenamenskog borbenog aviona. Pilot EF-2000 čini se da nije imao toliko sreće, prvog dana svako ko je pažljivo pratio nastup ovog aviona, mogao je da zapazi da je posle jednog manevra došlo do praska, pilot je vrlo brzo krenuo na sletanje završivši program koji je bio prilično kratak. To ukazuje da se možda dogodio neki tehnički kvar, a na to može potvrditi i činjenica da sutradan ovaj avion nije leteo. Standardno dobra bila je posada italijanskog transportera C-27J Spartan na čije valjke i petlje smo već mnogo puta navikli, gde god se ovaj avion pojavljivao, a da su ga leteli Italijani.
Već mnogo puta smo na evropskim aeromitinzima (pa i u Srbiji) u letu videli, slobodno se može reći oldtajmera interesantne konstrukcije i izgleda SAAB-105 koji se još uvek nalazi samo u Ratnom vazduhoplovstvu Švedske. Od Slovenaca smo takođe navikli da na školsko-borbenom avionu PC-9M Hudournik imaju odličan letački program u kome je najzanimljivije poletanje u kome pilot nakon poletanja leti nisko potom kreće u penjanje u toku kojeg vrši prevrtanje i nastavlja let u leđnom položaju. Sve to iz određenog ugla na prilično maloj visini izgleda uzbudljivo i opasno.
Osim italijanskog EF-2000 čiji je pilot najverovatnije imao peh sa kvarom tehnike, na istom tipu aviona nastupio je i RAF (Royal Air Force), letački program bio je dovoljno dobar ali je zbog bezbednosnih i drugih uslova to najverovatnije izvedeno malo dalje od publike i na nešto širem prostoru. Ipak pilot se potrudio da pokaže manevarbilnost i agilnost Tajfuna.
Iskusni posetioci aeromitinga širom Evrope su verovatno, i pored njihovih odličnih programa, već siti letačkih nastupa borbenih aviona 4. i 4.5 generacije, i stoga se sa sigurnošću može reći da pojava borbenih aviona starijih generacija izaziva više pažnje i znatiželje kod vazduhoplovnih entuzijasta. To se, bez imalo pristranosti, pre svega može reći da se odnosi na letelice proizvedene u nekadašnjem SSSR-u (pa i sada u Rusiji) koje u Evropi polako ‘’odumiru’’ i kojih do kraja ove decenije uglavnom neće više biti na starom kontinentu (ako izuzmemo pojedine države poput Belorusije, Ukrajine i Srbije).
Tako se na ovogodišnjem Kečkemetu u letačkom programu mogao videti i sovjetski lovac-presretač MiG-21, u Evropi ga koriste još samo Rumunija i Hrvatska, a najverovatnije su samo rumunski piloti, zbog mnogo većeg iskustva i bolje uvežbanosti od hrvatskih kolega, sposobni da učestvuju na međunarodnim aeromitinzima. Rumunski modernizovani MiG-21, odnosno LanceR C, bio je i ovoga puta praznik za oči, popularna ‘’Balalajka’’ je plenila svojim izgledom, kako na nebu tako i na zemlji.
Sve što smo naveli za sovjetske letelice (MiG-21, Mi-2, Mi-8 i Mi-24) isto važi i za zapadne koje se uglavnom više ne nalaze ili će uskoro biti povučeni iz operativne upotrebe. Iznad kečkemetske vazduhoplovne baze su se prošlog vikenda pojavile još dve legende Hladnog rata, švedski borbeni avioni Draken i Vigen. Obe letelice možda nemaju impresivne manevarske sposobnosti za aeromitinge ali zadivljuju svojom jedinstvenom konstrukcijom, a naročito je impresivan Vigen koji je, pošto je opremljen motorom sa putničkog aviona Boeing 727, jedan od najbučnijih mlaznih jednomotornih aviona u istoriji avijacije.
Ratno vazduhoplovstvo Mađarske će tokom 2023-24. dobiti dva brazilska srednja transportna aviona KC-390 Millenium koji su naručeni sredinom novembra prošle godine. Stoga je razumljivo što je kompanija Embraer na ovaj aeromiting poslala jedan primerak ovog aviona koji je bio prisutan, kako na izložbi na zemlji, tako i u letačkom programu gde je posada pokazala zavidne manevarske sposobnosti svoje letelice.
Od 4 akro grupe, među kojima su bili poljska ‘’Team Orlik’’ na školskim avionima PZL-130 ‘’Orlik’’, hrvatska ‘’Krila Oluje’’ na školskim avionima PC-9M, saudijska ‘’Saudi Hawks’’ na školsko-borbenim Hawk i turska akro-grupa ‘’Turske zvezde’’ na lovcima F-5 ‘’Freedom Fighter’’, najzanimljiviji su bili Saudijci čiji je nastup bio najsadržajniji i veoma podsećao na program britanske akro-grupe ‘’Red Arrows’’ koji lete na istom tipu aviona. To i ne treba da čudi obzirom da je Saudijska Arabija tradicionalni kupac britanske vazduhoplovne tehnike, samom tim se i saudijski piloti obučavaju u Ujedinjenom Kraljevstvu.
Posle njih najviše interesovanja izazvali su Turci koji su još jednom pokazali vrhunsku uvežbanost, preciznost i sinhronizovanost. Moramo ipak naglasiti da Poljaci, Hrvati i Turci nisu leteli u punom sastavu tj. sa maksimalnim brojem aviona kao i da su imali nešto razumljivo slabiji nastup, obzirom na to da u ovim uslovima pandemije kao i vremenskih prilika verovatno i nisu mogli bolje.
Statička izložba nije bila nešto mnogo bogata, njome su dominirali američki divovi, teški transporter C-17A Globemaster III (sa spuštenom rampom, mnogi posetioci su zagledali transportnu kabinu i možda se pitali kako su na kabulskom aerodromu skoro bila ukrcana čak 823 Avganistanca), leteća cisterna KC-135 Stratotanker i srednji transporter C-130 Hercules. Austrija je takođe izložila svoj C-130K, Rumunija C-27J Spartan, tu je bio već pomenuti brazilski KC-390. Domaćini su izložili školski avion Zlin 143LSi, višenamenski borbeni JAS-39C Gripen, putnički A319CJ, poslovni Falcon 7X, laki višenamenski helikopter H145M i desantno-jurišni Mi-24P.
Osim toga Mađari su prikazali i neke vazduhoplove koje su povukli iz upotrebe, relativno sveže povučen iz inventara transporter An-26 kao i lovački avion MiG-29 koji u mađarskom RV-u ne leti od 2010. godine. U vazduhoplovnoj bazi Kečkemet nalazi se i postavka aviona i helikoptera iz istorije RV Mađarske dok je država bila članica Varšavskog ugovora. Zbirku čine lovački avioni MiG-17PF, MiG-21bis i UM, MiG-23MF i jurišnik Su-22M3, a tu su i helikopteri Mi-1, Mi-8T i Mi-24D. U hangarima i isped njih mogao se videti i lovac MiG-15bis kao i lovac-presretač MiG-21MF. Osim toga prikazan je i napredak u izradi replike austrougarskog školskog i izviđačkog aviona iz Prvog svetskog rata Lloyd C.II, na sebe je ovaj posao preuzela mađarska fondacija Goldtimer.
Među ostalim vazduhoplovima na statičkoj izložbi nalazili su se slovenački PC-9M Hudournik, italijanski AMX i Tornado, rumunski MiG-21 LanceR C. U sve ove avione je publika mogla da uđe pa su se često ispred njih stvarali veliki redovi. Što se tiče vojnih helikoptera mogli su se videti hrvatski OH-58D(R) Kiowa Warrior, rumunski IAR-330 Puma u varijanti za traganje i spasavanje kao i hrvatski srednji transporter Mi-8MTV-1.
Kao što smo već naveli, mađarska vojska izložila je dobar deo tehnike sa kojom raspolaže, od inžinjerskih i logističkih sredstava, preko oklopa i artiljerije do raketnih sistema PVO i radara. Od tehnike koja se nalazi u jedinicama namenjenih za protivvvazduhoplovnu borbu pažnju su privukli sovjetski raketni sistem srednjeg dometa 2K12 Kub-M (prikazani su radarska stanica za osmatranje i navođenje kao i samohodno lansirno oruđe), francuski raketni sistemi malog dometa Mistral Atlas i Atlas-RC, kao i osmatrački radar ST-68UM.
Za potrebe prikaza sposobnosti kopnenih snaga mađarske vojske, u okviru aerodroma inžinjerija je napravila mali poligon na kome se odigravao dinamički deo priredbe u kome su korišćeni tenkovi Lepoard 2A4 i T-72M1 iz sastava 25. pešadijske brigade Gyorgy Klapka, oklopni transporteri BTR-80 i BTR-80A iz 5. pešadijske brigade Istvan Bocskai i tenk-nosać mosta BLG-60M2. I ovoga puta nam je bila najzanimljivija sovjetska oprema tj. tenk T-72 koji je bio interesantno kamufliran, a to je ujedno bilo i ubedljivo najbučnije vozilo na aerodromu.
Zainteresovani posetioci su takođe imali prilike i da se na ovom poligonu voze u dva transportna amfibijska vozila PTS-M. Prikaz sposobnosti zajedničkih snaga mađarske vojske izveli su pripadnici 2. brigade za specijalne operacije i Ratnog vazduhoplovstva, a tokom demonstracije, posetioci su mogli da steknu uvid u zadatke koje izvršava Jedinica za posebne operacije tj. izviđanje, vatrenu podršku, ubacivanje i izvlačenje vojnika, prepade, vazduhoplovnu podršku, protivpožarnu borbu. Deo svojih mogućnosti pokazali su i vojnici 24. izviđačke regimente Gergely Bornemissza.
Među izloženom tehnikom kopnene vojske, najveću pažnju privukla su nova oklopna sredstva, tenk Leopard 2A7 (nabavljeno 44 komada, pored njih 12 Leoparda 2A4 za obuku), zatim borbeno vozilo pešadije KF-41 Lynx (naručeno 218 primeraka od kojih će 172 biti sklopljeno u Mađarskoj, takođe je bilo izloženo vozilo kompanije Rheinmetall), višenamensko oklopno logističko vozilo WISENT 2, samohodna haubica PzH-2000 (naručeno 24), oklopno borbeno vozilo Gidran (za sada naručeno 40 od kojih će 30 biti sklopljeno u Mađarskoj, moguća nabavka 300 vozila) kao i oklopna vozila Yörük i Yalçın.
Za decu i omladinu (10 do 18 godina), kao i entuzijaste, bilo je organizovano mnoštvo programa i aktivnosti koje su se odvijale na nekoliko specijalno pripremljenih punktova i poligona. Tako je zainteresovanima predstavljen tzv. Defence Cadet Program, potom su deca mogla da se okušaju u mačevanju, bacanju gumenih granata, streličarstvu, streljaštvu, crtanju kamuflaža (kamufliranju), radili su sklekove, upoznati su sa orijentiringom, prelazili su poligon sa vojnim preprekama, izvodili različite vežbe, družili se sa pripadnicima sportske čete koja je učestvovala na Olimpijadi, probali razne vojne simulacije među kojima je bila i video igra World of tanks. Nije teško zaključiti da je sve ovo urađeno radi promocije vojske i vojnog poziva, a mora se reći da su Mađari očigledno to veoma ozbiljno shvatili zbog čega je sve bilo organizovano na veoma visokom nivou.
Dušan Pavlović
Odlična reportaža kao i uvek!
U kakvom li su stanju te prizemljene 29-ke posle toliko godina stajanja,verovatno pod vedrim nebom…
Aleksa
@Prolaznik
Baš i ne.
zoran
Mađarske 29.-ke su u mnogo lošijem stanju od ruskih – nisu održavane kako predviđa proizvođač, loše vođena dokumentacija, neke sa nepoznatim naletom, dosta improvizacije…itd. Pokušali prodati ali nisu uspeli, razumljivo. Slali i nama ponudu pre par godina ali sve je to bilo loše.
ivkos
Madjarska se bas kvalitetno oprema i ozbiljno. Mozde ne po kvantitetu, ali po kvalitetu svakako da. I ja sam misljenja, bolje 3 puta manje tehnike, ali nove, pouzdane i vrhunske, nego svega i svacega loseg kvaliteta.
Milan
Dojma sam da je helikopter 171sh dosta boljih performansi od Mi- 17v5? U čemu se ogleda najveća razlika između ova dva helikoptera?
Živojin Banković
Milan
Нема већих разлика у перформансама Ми-171Ш и Ми-17В-5.
Постоје различите подваријанте ова два хеликоптера, неке од њих имају готово идентичну опрему и погонску групу.
Beduin
Uf…airshow bez piva 😕
ID
Mađari su mnogo napredovali.
Možemo parirati samo onom T72, ostalo smo daaalekoo iza.
Uključujući i H145, jer su njihovi opremljeni kako treba, a naši nose 7,62 mitraljez. Malo karikiram, ali tu je negde.
Živojin Banković
ID
Српски Н145М имају митраљезе 12,7 као и НРЗ калибра 80 милиметара.
Bob
ID
Mozemo parirati i u jurisnim helikopterima. Nasi su daleko moderniji i bolji, dok oni njihove MI24 polako izbacuju iz upotrebe, a druge jurisne nemaju. Takodje brojevi narucenih komada su mali, za sve ono sto su nekada imali, a i pitanje je da li je to sve i adekvatna zamena. cisto da podsetim: Imali su 28 MIG 29, a sada 14 Gripena, imali su vise od 30 MI24, a sada (kad im sve tokom godina bude stiglo) 20 HM145 i 20 HM225, a imali su i nekoliko desetina MI8, a 150 tenkova T72 menjaju sa 44 A7 i 14A4, kao i da su imali vise od 500 BMP1 a narucili su 200 Linx-a. Tako da je ovo samo racionalnoi planska zamena tehnike, sa Nato kompatibilnom.
Sol
jeste, kvalitetne nabavke… evo nekih:
>H145M, H225M,
>PzH2000, Leopard i pogotovo LYNX sa turelom LANCE (odlican izbor)
>Spike LR2
>Buffalo
>IronDome
>NASAMS
>ELM-2084 Radar
>Mistral Atlas i Atlas-RC
…
Beduin
Bob…nikako razumjeti tebe i takve.
Cuj, imali 28 MiGova 29 a sad 14 Gripena…
To je kao korak u nazad?
Pa led te smrz’o, tih 14 Gripena radi posao 56 MiGova 29 s kraja ’80ih prosla stoljeca.
Sad jasnije?
Nije?
E onda ovako.
2009., i prije nego su povuceni iz uporabe, osobno sam nadgledao NDT inspekciju zmaja tih 29ki.
To su krsevi jos za zivota bili.
Bob
Beduin
Ne mogu ni tebe razumeti.
„Cuj, imali 28 MiGova 29 a sad 14 Gripena…
To je kao korak u nazad?“
Jeste. Tada kada su imali Mig 29 to je bio jedan od najmodernijih aviona. Nikako krsevi kako ih ti opisujes.
Uporedi naoruzanje koje sada imaju sa naoruzanjem koje mi imamo. Ili naoruzanje koje ce imati sa naoruzanjem koje cemo mi imati. Pa ces videti da nisu nista posebno.
Jeli sad jasnije?
Beduin
I?
Sad 14 aviona sada radi posao 56 onomad.
Hebes kvantitetu
Igor M.
Alo, ljudi, druge geopolitičke okolnosti 80-ih (kad su se MIG-ovi i T-72 nabavljali) i danas.
80-ih u Varšavskom savezu, na prvoj liniji prema zapadu. Teško da su sami odlučivali čega im koliko treba.
Danas bez opasnosti na granicama, stvari svode u razumne okvire, s potrošnjom na obranu prilično blizu 2% BDP-a zadanih kao obveza unutar NATO saveza. Puno bolje od većine ostalih članica saveza.
Bob
Beduin
14 aviona je jedva dovoljno za air polising. A objasnicu ti i zasto. Opetativnost u najboljem slucaju je 80%/ Sto znaci da ce ti od 14 leteti 11 aviona. Dva uvek moras imati za dezurnu paru i plus jedan u rezervi, sto znaci da ostajes na 8 aviona. Racunaj da 2 koristis za obuku mladih pilota, ostajes na 6. I ako se dogode neplanirani kvarovi, remonti, ostajes na par aviona. Da li ti je sad jasnije zasto je bolje imati veci broj aviona?
MiG21BiS
Hvala na podcijenjivanju,to nam PUNO znaći.@HRZ
Ivkos
Pa to je realnost trenutna. A tako ce biti i sa Rafalima.
Beduin
Ivkos…….bojim se kako nece…
Jerbo, ceka me puno celuloze za probaviti.
No, realnost je isto ovakva.
Srbija je u blisko susjedstvo poslala jedan aparat na statiku…docim HRZ 8.
Od tih 8, 6 ih je i prosirilo krila.
Toliko o realnosti.
Srbofil
@Beduin
s sto je taj jedan made in Serbia…kakav je, da je, treba to ipak napraviti.
Грга
@Бедуин
Реалност је и једно и друго. Да сте послали неки Миг 21 тамо питање је да ли би се вратио читав. Исто тако ми немамо војне акро групе па не можемо ништа ни послати на овакве манифестације. Једино да смо слали Звезде из Новог Сада са Г 2, али то је приватна акро група…
Petar Vojinovic
…koja više ne postoji.
K
Zasad se jos sigurno mozemo nadati da sa Rafaleima nece biti tako. Ali nije samo stvar u spremi pilota nego i u stvarno upitnom stanju preostalih migova nakon onog remonta. Mislim da nije sporno, niti za pilote HRZ-a uvredljivo, reci da su rumunji vjerojatno u boljem stanju.
Beduin
Nijedan od HR pilota nema naleta dovoljno koji bi ga kvalificirao za sudjelovanje na nekom airshowu.
A i to je podosta upitno.
Imaju Madjari podosta seljaka sad u poljima, ne bi bilo dobro da im nesta s neba na glavu padne,
K
Sto se toga tice, postoji li igdje konkretan podatak, koliko sati naleta piloti HRZ-a uopce dobiju godisnje? Pretpostavljam da to MORH krije ko zmija noge….
Stefanović Tucović Dositej
Avion se ne zove Lasta V 54. V54 je vojna oznaka za Lastu. Tako je Utva 75 označena u RV kao V 53,Orao kao J 22 ili NJ 22 MiG 29 L 18 itd.. Slovne oznake bliže određuju namenu L lovac J jurišnik N nastavni NJ nastavni jurišni V vežbovni itd. Zanimljivo su i brojevi tako je Kraguj J20 Jastreb J21 Orao Je 22. Lovci uvek počinju sa 1 jurišnici ili lovci bombarderi sa 2 transportni sa 7 helikopteri sa 4. A u okviru podskupa idu rastući brojevi . Znači Lasta le avion Lasta 95 sa vojnom oznakom V54.
Beduin
Moj mobitel sluzbeno poludio.
Da se ponovim za K
Beduin19:26, 01. sep. 2021.
K
Ne postoji.
No postoji indikcija kakvo s**nje planiraju s Rafalima napraviti.
Dakle, po objevljenim informacijama, plan je kako bi Rafali radili oko 100 sati leta po avionu.
Onda ministar obrane uleti kako ce HRZ imati 25 obucenih pilota za Rafale.
Izracunaj sad koliki je to nalet po pilotu.
Voja
Radi preciznosti, 24.06.2009. godine je donešena odluka da se program razvoja novog klipnog školskog aviona umesto LASTA 95 vodi pod imenom LASTA. Naknadno avion dobija vojnu oznaku V-54.
Boban
100 sati po avionu+1200 sati ukupno. Sat naleta 24000 evra puta 1200 sati=28800000. I na to dodaj preskupe delove za redovan servis, pa opet preskupe delove za neplanirane kvarove. Lepa svota para na godisnjem nivou.
K
50 sati naleta po pilotu je puno premalo ako je vjerovati amerikancima koji su to ipak proučavali. Oni su procijenili da je i 100 sati naleta po pilotu premalo za zadržavanje sposobnosti i vještina potrebnih za ratovanje visokog intenziteta, te da piloti koji samo toliko lete progresivno gube stečene vještine. Piloti koji su letjeli 150 sati su određene stečene vještine zadržavali, a oni koji su letjeli 200 sati su napredovali i stjecali nove i kompleksnije vještine
E sad, američki standard „zadovoljavajućih vještina“ je nadmoć u zraku protiv peer protivnika u uvjetima rata visokog intenziteta, a s obzirom da naša regionalna zrakoplovstva ipak ne očekuju ići u totalni rat sa silama ranga Rusije ili SAD-a, nama to nije ni prikladan i potreban standard. Ipak, NATO ne preporuča 150 sati naleta kao standard zabadava, te se to nameće kao nekakav optimalan broj za zadržavanje respektabilnih sposobnosti.
Zato je trostruko manja brojka, ukoliko naš zbunjeni ministar nije nešto krivo rekao, poprilično poražavajuća. 100 sati naleta po pilotu, plus simulator, bi bio nekakav minimum kojemu sam se nadao.
Drina
@Boban @K
Kad ste kod naleta, evo jedan zvanican dokument MO Slovacke.
https://www.mosr.sk/data/files/3669_navrh-na-obstaranie-novych-taktickych-stihacich-lietadiel.pdf
Na 11. strani pise: Da biste bili u potpunosti integrisani u Nato sistem NATINAMDS treba najmanje 15 pilota.
Trazeni nalet prema Nato smernici “Alilied Command Operations Forces Standards, Volume III- Air Forces“ je 180h (od cega 40h moze na simulatoru a preostalih 140h u vazduhu).
Isti taj sistem 40-140 Cesi koriste vec godinama na Gripenu.
Prema oficijalnim statistikama USAF-a prosecna raspolozivsto flote F-16 je oko 70%. Znaci na cifru od 14. aviona Slovacima ce u proseku 10. komada biti raspolozivo od toga 3. su zauzeti za potrebu dzerunog para a ostali se koriste za trenazu.
U najgorem slucaju Slovaci prognoziraju da ce za trenazu na raspolaganju uvek imati 4-5. aviona (pored 3. aviona u dezurstvu).
Thomas H.
@Beduin
Za stanje u HRZ treba se samo pitat neku srbendu kao tebe.
Sve bolje znaju nego ljudi iz sustava. Bar ne pricas da tebe
slusaju ili da te po raznim foruman prate.
Dr.M.
„a najverovatnije su samo rumunski piloti, zbog mnogo većeg iskustva i bolje uvežbanosti od hrvatskih kolega, sposobni da učestvuju na međunarodnim aeromitinzima. “
e moj Bankoviću… iz tebe se cijedi teški podcjenjivački jal. Ne treba ti osvježavatii (ne)znanje jer ga namjerno ne koristiš. Radije odgovori na pitanje;
kako to da vaše 29-ke nisu otišle na taj aeromiting? Neki od Mi-xx?
Iz možda istih razloga? Od silnih novih helikoptera, aviona, pošalje se samo jedan školski propelerac na statiku?
Što to, prema zaključcima iz tvog teksta govori (prilično si omalovažio gotovo svaki nastup)?
Petar Vojinovic
Dr. M.
Verovatno rumunski pilot ima displej autorizaciju/uvežbanost a hrvatski zbog razumljivo manjeg broja sati letenja nema. Kao i srpski. Organizatorima se treba pružiti neki dokaz o osposobljenosti za displej letenje. Za Krila Oluje on logično nije potreban (tj. konstantno ga imaju) dok vazduhoplovstva sa lovcima koji slabo lete (kao i srpsko) to moraju imati. Podjednako ni jedan srpski pilot ne bi mogao da leti MiG-29 bez displej autorizacije.
Bez zaključaka da neko udara na državu i naciju kad priča o avionima i ratnim vazduhoplovstvima, molim.
Fishbed
Rumunjski piloti LanceRa su odavno poznati po izvrsnim letačkim progamima na aeromitinzima te je teško naći letački progam na Migu-21 ikad koji bi mogao parirati ovom Rumunjskom. Rumunji su odavno u poziciji tome posvetiti puno više vremena i resursa, od ostalih, pogotovo susjednih zrakoplovstava. A razloge ne slanja hrvatskog Miga-21 na aeromitinge ne treba tražiti toliko u satima naleta pilota, koliko u raspoloživim resursima samih aviona. Ozbiljni i objektivni pratitelji zbivanja svjesni su da je nekoliko hrvatskih Migova prizemljeno ne zbog tehničke neispravnosti, nego što je HDZ-ova vlast, zbog različitog porijekla dijelova, zbog svojih usko stranačkih interesa, htjela pokazati da SDP-ova vlast ne radi dobro posao, pa brže bolje po dolasku na vlast odlučila prizemljiti te aparate. Kao rezultat tog prisilno smanjenog broja aparata, preostali resurs aviona pažljivo se koristi, a u letačkim priredbama sudjeluju samo dvosjedi (avioni slabijeg motora i manje atraktivnosti). U tim okolnostima, i u situaciji kad imaš svjetsku akrogrupu, opravdano je ne slanje Miga-21UMD u Kecskement. Aeromiting je bila dobra prilika da se primjeti kako su, usprkos manjeg broja aviona, Krila Oluje, sada s dimnim instalacijama, uvela i novu atraktivnu akrobatsku figuru u svoj letački program.
Zulum
Piloti hrvatskih MiG-ova su ovih dana bili zauzeti bojevim gađanjima. Treba se pripremiti za odlazak na obuku u Francusku, a ne obilaziti dane bez piva u Kečkemetu.
Drina
@Zulum
Ima li neki snimak, slika tog bojevog gadjanja?
Zadnji put kad su hrvatski MiG-21 ucestvovali na vezbi sa bojevim gadjanjem, morali su da simuliraju eksploziju na zemlji u vreme kada su MiG-21 preletali poligon…
Zulum
Nisu to akumulatori, tko zna i hoće može sve naći na svemrežju.
Fishbed
@Drina: Ako si to vidio na Pasuljanskim livadama, ne znači da i drugi to rade.
Drina
@Fishbed
O tome su pisali hrvatski mediji i hrvatski vojni analiticari, a ne ja.
Da ne kacaom linkove, okacicu jedan skrinsot pokojnog Jana Ivanjeka koji je bio prisutan na toj vezbi.
Prvo je objavio da su MiG-21 izveli bojevo gadjanje, da bi nedugo zatim ispravio svoj post i napisao da je simulirana eksplozija na zemlji dok su MiG-21 preletali poligon.
https://prnt.sc/1r889qt
Drina
@Fishbed @Zulum
Tokom vojne vezbe ‘Velebit 18.’ na zemlji su simulirane eksplozije u vreme kada su MiG-21 preletali poligon.
Procitajte pocetak teksta/posta.
https://prnt.sc/1r889qt
Fishbed
@ Drina
Pa to je kad vjeruješ svemu šta bilo tko objavi na webu. MORH nikad nije tvrdio da su Migovi tada gađali (pa je to fingirano eksplozijama na zemlji). Migovi su prelijetali, a gađale su Kiowe. Evo ti službena objava: https://hrvatski-vojnik.hr/velebit-18-zdruzena-snaga-2/
Očigledno je to je bio način da pokojni neiskusni kolega tako ispravi svoj senzacionalizam i netočnu pretpostavku, na žalost na štetu HRZ-a.
Osim toga, to je bilo 2018. godine, a „zadnji put“ su gađali ove godine topom, evo objave: https://hrvatski-vojnik.hr/pecat-na-hrvatski-bedem/
Fishbed
Osobno nikad ne bih napisao da rumunjski piloti „imaju mnogo više iskustva“ od borbenih pilota zemlje čije su današnje pilote izravno učili najiskusniji piloti Migova-21 poteklih iz JRV, a poslije u ratu imali značajan broj pravih borbenih letova pod neprijateljskom paljbom. Pogotovo ako su ti piloti iz zemlje članice NATO-a. Ali hajde, valjda se mislilo na aeromitinge. S tim u vezi, evo sasvim pristojan akrobratski program najobičnijeg mladog linijskog pilota iz eskadrile, od prošle nedjelje:
https://www.youtube.com/watch?v=qrYH2QpfZkI
Beduin
Pravila su pravila….i idu i bez pecata
Aleksandar
Ako su im Mi 24 zastareli i i ako ih polako izbacuju iz upotrebe onda bi bilo dobro da mi kupimo te aparate a ne Kiparske.
Falcon
Tako je, što više SSSR pohabane i raskantane tehnike dovučemo to bolje.
Treba dobro prelistati oglase i videti šta je još za otpad i rashodovanje, to je idealna prilika da ojačamo naš RV.
Šteta da ne pokupimo i ove mađarske termitnjake od 29-ki u terminalnoj fazi korozije i raspada.
Ma kakvi Rafali i HRZ, nemaju oni pojma šta je dobro…
Aleksa
@Aleksandar
Ne, jer su njihovi još matoriji i predstavljaju stariju generaciju familije.
Грга
И шта с њима? Да их узмеш и одмах са Батајнице пребациш испред музеја у Сурчину заједно са оним Орловима,
Aleksandar
Ja jesam samo za novo ali već kad razmišljaju da kupe polovne mi 24 od Kipra, onda bolje da uzmu od Mađara jer su oni svoje pre nekako i remont obali tako da nemoramo mi baš sve da odrađujemo. Ako je ciljana grupa 16 ili 24 aparata u obzir dolazi samo naj novije. Ali avaj celoj ovoj priči.
Bob
Aleksandar
Madjerska je samo 8 helikoptera remontovala i planira da ih ima do isteka resursa.
Vlad
Aleksandar,
Kiparski nisu Mi 24 već izvozna varijanta Mi 35. Pored toga, u pitanju su helikopteri čiji je zmaj generacijski isti kao i kod ovih naših.
Dakle, velika je razlika između njihovih Mi 24 i Kiparskih Mi 35…
Perica
Kiparski su ipak dosta noviji i konstrukcije skoro pa isto kao i nasi Mi-35M.
Ja taj posao ne bih podcjenjivao uoåpste niti se sprdao sa tim. Pa zamisli, za godinu dan imas ca 10 tak udarnih masin aza ca 100 miliki..ako ne i manje…pa za toliko koliko pancira mozes uzeti??
I ne zaboraci koju vatrenu moc imaju…ihhh, :)!
Rascia
Tranzakcijom 30/Sep (posle posete Orbana Ceskoj 29/Sep) novi vlasnici firme Aero Vodochody (L-39NG) je firma HSC Aerojet u kome vecinsko vlasnistvo od 80% ima „privatnik“ Szalay-Bobrovniczky Kristóf (bivsi ambasador Madjarske u Londonu, muz Alexandra Szentkirályi-a, portparolke Madjarske vlade), a ceska grupa Omnipol ima 20%. Madjari su preuzeli i poziciju generalnog direktora u novoj firmi a tranzakcijom su preuzeli i vecinsko vlasnistvo u aerodromu AERO. U principu dosta neocekivan obrt, posto je u prethodnim pregovorima nagovestavana nova podela od 51% ( Aero Investment Partners Zrt. predstavljeno od András Tombor) i 49% (ERO International s.r.o, cerka firma Omnipol grupe, predstavljeno od Richard Hava). Suska se da je do promene dosle zbog kreditne nesposobnosti firme Aero Investment Partners Zrt. Svakako se ocekuje narudzbina G4/G5 trenaznog aviona L-39NG u roku od 1-2 godine za madjarsko vazduhoplovstvo.
Ova tranzakcija je deo prosirenja vojne avio industrije u Madjarskoj posle razvoja sektora kopnene mehanizacije. Nepotpuna lista:
– fabrika delova Airbus Helicopters u mestu Gyula (blizu rumunske granice),
– R&D ogranak Embraer-a u Budimpesti
– proizvodnja modela SW121 slovenackog Pipistrel-a u fabrici Genevation u mestu Jakabszállás
– R&D ogranak SAAB (mesto jos nije odredjeno)