Na prekjučerašnjoj vazduhoplovnoj IATA konferenciji u Beogradu imao sam priliku da otvorim događaj polusatnim intervjuom sa direktorom Er Srbije Jiržijem Marekom. IATA „Aviation Day Southeast Europe“ događaj vratio se u Beograd posle 12 godina (prvi IATA „Aviation Day“ desio se upravo u našem glavnom gradu) u domaćinstvu nacionalne avio-kompanije dok je naš tim za organizaciju događaja, Tango Six Events, imao to zadovoljstvo da bude neposredni organizator.
Er Srbija sledećeg četvrtka slavi svoj 10 rođendan pod ovim imenom. Srpski nacionalni prevoznik preko svojih leđa je prevalio gotovo sve, od uporne sumnje u sve što su radili do dramatičnog rasta i poslovnih performans indikatora koji su, posebno u poslednje dve godine, nezabeleženi u regiji. Kompanija je od 2013. godine porasla gotovo tri puta i planira da sledeće godine nastavi da raste, kako mi je u intervjuu kazao Marek, između 15 i 20%. Kako je rekao, do stote godišnjice nastavljača tradicije nacionalne avio-kompanije koja se obeležava 2027. godine planiraju da uvedu i stotu destinaciju, ako ne i pre toga.
Od najinteresantnijih novina Marek je potvrdio da će kompanija oktobar završiti sa 3,5 miliona prevezenih putnika ove godine i da će 31. decembra skoro sigurno probiti cifru od 4 miliona putnika opsluženih za godinu dana, što će biti još jedan rekord.
Razgovor smo podelili na segmente o strategiji flote, rutnoj strategiji a pričali smo i o problemima koji su se dogodili ovog juna.
Direktor Er Srbije je potvrdio da u kompaniju dolaze još 3 ATR-a, da se razmišlja o nabavci (najmu) još 3 A320 ali da je tržište izuzetno kompleksno budući da se prethodni operateri čije avione Er Srbija cilja predomišljaju da svoje ugovore o najmu završe kad je planirano usled novonastalih problema sa motorima. Potvrdio je da su treći i četvrti A330 samo pitanje vremena i da je kompanija trunutno u fazi potrage i pregovora oko pojačanja svoje long-range flote što će rezultirati, kako je kazao, pre svih, letovima za Gvandžo i Šangaj.
Marek je kazao da je Er Srbiji, kao ovom tipu kompanije, jedina strategija nastavak rasta. Podsetio je da je, istorijski, maksimalan udeo transfer putnika u ukupnom saobraćaju Er Srbije bio oko 25% do 28% a da ih sada ima gotovo 40%. Takođe je podsetio da ćete teško naći point to point destinaciju koja nedostaje Beogradu i najavio da će se kompanija u budućnosti fokusirati na duže kontinentalne destinacije koje sada mogu biti isplative zahvaljujući tim istim transferima.
Er Srbiji toliko dobro ide, da je Marek potvrdio moje poređenje sa Er Baltikom (Agean i Er Baltik su uporedivi primeri kompanija). Srpska nacionalna avio-kompanija ima, ugrubo, upola manju flotu a u poslednja tri meseca prevezli su više putnika od Er Baltika. Najavio je nastavak uvođenja novih destinacija, potvrdio neke rekordne performanse na rutama do iberijskog poluostrva i kazao da je bauk zimske sezonalnosti gotovo prošao – tokom prošle zimske sezone „load factor“ je bio na, otprilike, 70% (procenat zahvaljujući kojem je kompanija na toj ruti na nuli). Ova zimska sezona će, prema Marekovim rečima, biti još bolja.
Interesantna novina je da će Er Srbija i Direktorat civilnog vazduhoplovstva početi sa izradom studije koja bi trebalo da dokaže mogućnost promene ograničavajućeg bezbednosnog pravila o restrikciji točenja gorivom unutar kruga od 8 kilometara od ćelije olujnih oblaka. Marek je kazao da je u vrhuncu ove letenje sezone Er Srbija skoro svaki drugi dan imala ovo ograničenje koje je takođe uslovilo kašnjenja.
To je bilo zapravo i moje prvo pitanje – šta se dogodilo u junu ove godine?
Marek je detaljnije objasnio domino efekat svih događaja koji su se desili u isto vreme i podsetio da je lanac snabdevanja bio najveći problem.
Direktor Er Srbije je podsetio da vrtoglave brojke tek čekaju Er Srbiju, donekle zahvaljujući i najavljenim EXPO 2027. Prema njegovoj proceni između maja i avgusta te godine Srbiju će posetiti 3 miliona putnika samo zbog ovog događaja. U kombinaciji sa činjenicom da, prema IATA procenama, naš region raste organski 8% (Er Srbijin rast je reći zbog rutne strategije transfer putnika), Marek je rekao da neće prestati da zapošljavaju.
Na kraju razgovora je najavio održavanje CAPA konferencije u Beogradu sledećeg novembra ali i nagovestio da Er Srbija sledeće nedelje priprema interesantna iznenađenja kako bi obeležila svoju prvu deceniju.
Pogledajte integralni snimak mog intervjua sa Jiržijem Marekom.
Gahleb
Nadamo se nekom retro liveriju, sa crnim anti glare poljem ispred kokpita
Master
Na ponos nacije….Živeli
Србин
Са ниједним у власништву авионом! Браво!
Где ли само одлази толики профит којим се толико хвале?
Niko
Ono kada neko nije svestan koliko ne zna i jos komentarise nesto jer je cuo eto nema aviona u vlasnistvu. Hajde ne blamiraj se molim te.
Nele
Koliko ih je onda u vlasnistvu i koji su to avioni?
Yrraf
Broj aviona u vlasništvu nije presudan parametar za merenje uspešnosti kompanije. Svakako bi bilo pozitivno imati nešto aviona u vlasništvu jer bi im troškovi operacija bili niži, a samim tim i profitabilnost veća, ali nije presudno. AS je tek drugu godinu profitabilna. Polako sa zahtevima. Verovatno će prvo vratiti deo para državi, uložiti dobar deo profita u ekspanziju, pa tek onda ako se pozitivan trend nastavi, razmisliti o kupovini aviona. U ovom momentu A320 CEO su povoljni za lizing i to kompanija koristi. A320/321NEO imaju problema sa operativnošću. Verovatno je najpametnije sačekati još koju godinu oko kupovine što zbog stanja kompanije što zbog neizvesnosti oko novih aviona. Svakako je pozitivno da rastu, ako održe taj tempo rasta i izbore se sa operativnim problemima, imaju šansu da postanu nešto više od klasičnog istočno-evropskog legacy carriera koji tavori i guta par desetina miliona državnih para. Još smo daleko od otvaranja šampanjca, ali za sada idu u dobrom pravcu i to treba pohvaliti.
Djuka
Sve super, lep intervju samo ideja da ce specijalizovanu ekspo izlozbu posvecenu: „Play for Humanity – Sport and Music for All“ posetiti 3 miliona putnika je da kazemo prilicno nerealna.
Milovanov Srbislav
Ja cu pvo prokomentarisati iz drugog ugla Sve sto je receno a prisustvovao sam konferenciji je uredu Ali ja nikad necu moci prihvatiti da nasu nasionalnu konpaniju vodi stranac Svima je poznato da smo mi stvarno Vazduhoplovna nacija Pored Masinskog Fakulteta Saobracajnog Ekonomskog I plejadu nasih Vazduhoplovnih Strucnjaka poznatih u Svetu Ponavljam nemogu prihvatiti stranca na celu NACUONALNE KONPANIJE On radi samo za novac a nasi imaju u druge zelje od patriotizma pa nadalje Nadam se da cete ovaj moj komentar objaviti On bi mogao da bude u menadjmentu ali prvi covek nikako
bega
Da li je istina da je vlasnik AS 84% drzava Srbija a 16% Etihad?Ako je to istina,zasto neko sa 16% vlasnistva odlucuje o prvom coveku kompanije i zasto se od njih iznajmljuju avioni(poznato je da AS nema ni jedan avion u vlasnistvu)?Glavno pitanje,da li su slotovi AS postali vlasnistvo Etihada ili je situacija obrnuta?Zelim mnogo uspeha AS u daljem radu.
Questor
Molim vas nemojte komentatisati nešto o čemu ne znate ništa.
1) Flota se ne iznajmljuje od Etihada. Od Etihada su bila iznajmljena dva aviona sa registracijama YU API i YU APJ (originalno A6 SAA i A6 SAB).
Iznajmljuju se od onoga ko ih ponudi najjeftinije. Poslednja dva su stigla iz Rusije, Južne Afrike.
2) Jiri Marek nije kadar Etihada nego se čovek prijavio za posao komercijalnog direktora na medjunarodnom konkursu i dobio posao. Na funkciji generalnog dirktora je zamenio Duncan Naysmitha koji je pocetkom prethodne godine prešao na poziciju finansijskog direktora Qatar Airwaysa. Duncan je prve dve godine bio postavljen po mandatu Etihada, da bi nakon toga raskinuo ugovor sa Etihadom, i postao samo generalni direktor Air Serbia, tako da je Jiri zapravo drugi CEO u nizu koji nije postavljen od strane Etihada.
Sto se vaseg glavnog pitanja tice: Ne, slotovi su u vlasnistvu kompanije i nikada nije bilo u planu da se oni otudje. Etihadu svakako nisu potrebni, jer ne koriste ni sve svoje slotove preko cele godine vec ih izdaju/drze neaktivne.
Ako ne razumete nesto, nije sramota pitati – ali nemojte doći sa ovolikom dozom sigurnosti i prosuti ove priče sa pijace koje nisu bazirane ni na čemu.
Gastritis
Nasa avio kompanija prakticno ne postoji. Zrtvovana je u ima „razvoja“ aerodroma. Ostala je samo prazna ljustura koja poseduje slotova. Verujem da nema ni kabinskog osoblja ni pilota. Samo pogledajte njihove oglase za posao i sve ca vam biti jasno.
Leteli smo svima samo ne Air Srbijom u poslednjih godinu dana a letimo cesto.