Vojska Srbije prvi put prikazala Repelent, državni vrh misli da Hrvatskoj neće biti prodate rakete Meteor, najavljena serijska proizvodnja FPV dronova

15. feb 2024

Tales za Tango Six: Ground Master radari se mogu integrisati i sa PVO sistemima istočnog porekla

13. feb 2024

Srbiji isporučen još jedan helikopter H145M, ovog puta stigao VIP primerak

12. feb 2024

Vojne varijante aviona AT-802: Od ubijanja komaraca do ubijanja ljudi i tehnike

12. feb 2024

[RAT U UKRAJINI] Smena u ukrajinskom vojnom vrhu, smanjenje vojne pomoći EU, kod Kijeva počela izgradnja fabrike besposadnih letelica Bajraktar

9. feb 2024

[POSLEDNJA VEST] Počela isporuka novih helikoptera Erbas H145M za RV i PVO Vojske Srbije

8. feb 2024

Ukrajina želi da uvede novi vid oružanih snaga posvećen isključivo besposadnim platformama

7. feb 2024

[RAT U UKRAJINI] Masovni ukrajinski napad na Krim, potapanje ruske raketne korvete, Hrvatska vojna pomoć do sada 181 miliona evra

2. feb 2024

Rumunija nabavlja helikoptere H215M u mornaričkoj varijanti

1. feb 2024

[UMEX 2024] Rusi promovišu uspostavljanje proizvodnje svojih dronova u inostranstvu

31. jan 2024

Vijesti: Helikopter Bel 412 Vojske Crne Gore pretrpeo havariju motora na zemlji, šteta se procenjuje do milion evra

31. jan 2024

[UMEX 2024] Intervju sa suosnivačem PR-DC-a: Novi FPV dronovi, dosadašnja iskustva u prodaji i status uvođenja prvih proizvoda u Vojsku Srbije

31. jan 2024

Vučić: Blizu smo kompletiranja tri baterije FK-3, Repelent je u našim rukama, nabavljen je kineski PVO sistem HQ-17

30. jan 2024

[UMEX 2024] Bugarski dron-kamikaza Nemesis

30. jan 2024

Hrvatskoj odobrena kupovina 8 dodatnih helikoptera „Black Hawk“, HRZ postepeno prelazi na potpuno američku helikoptersku flotu

29. jan 2024

Šta je to „konkretno i korisno“ dogovoreno sa Mađarskom za srpsko RV i PVO?

27. jan 2024

[RAT U UKRAJINI] Obaranje ruskog transportnog aviona Il-76; Ukrajinci tvrde da su izveli „spektakularnu diverzantsku akciju“ uništavanja bombardera na zemlji

26. jan 2024

[UMEX 2024] Emiratski Edž predstavio besposadni žirokopter, nastavlja saradnju sa Bajkarom

26. jan 2024

[UMEX 2024] Pinkov razvojno-istraživački centar (PR-DC) najavio proširenje i izgradnju „Prve srpske fabrike dronova – PSFD“

26. jan 2024

Erbas Helikopteri: Solidni prodajni rezultati u 2023. godini

25. jan 2024
Dva slovenačka vatrogasna aviona Air Tractor AT-802 pretvorena u amfibije Fire Boss
Slovenija je ugovorila 4 aviona AT-802, postoji opcija za još dva primerka / Foto: Air Tractor Europe

Dva slovenačka vatrogasna aviona Air Tractor AT-802 pretvorena u amfibije Fire Boss

Slovenija je dobila svoja prva dva dvoseda aviona Air Tractor AT-802 (S5-BZR, k/n 802-0990 koji je stigao u Ljubljanu 9. maja 2023; i S5-BZT, k/n 802 -1029 koji je isporučen u Ljubljanu 18. junapretvorenih u konfiguraciju opremljenu plovcima koja nosi naziv Fire Boss.

Konverzija iz kopnenog AT-802 u amfibijski AT-802 Fire Boss podrazumevala je opremanje svakog aviona sa parom plovaka Wipline 10000, proces koji je započet krajem septembra i završen krajem oktobra u Organizaciji za održavanje i popravke (MRO) kompanije Air Tractor Europe (ATE) EASA Part 145, u Viveru, Španija. U isto vreme, u Viveru je izvršena prva godišnja inspekcija na avionu registracije S5-BZR.

S5-BZT je prebačen u Hrvatsku gde će u zavodu ZTC proći prvu godišnju inspekciju / Foto: Air Tractor Europe

Povratak aviona u Sloveniju započeo je 20. novembra kada su krenuli sa ATE-ovog aerodroma Viver na svoju prvu etapu do Menorke (Mahon). Zbog lošeg vremena na ruti, avioni su nastavili 23. novembra kada su prošli kroz Kan, a let se završio u Veneciji. Ujutru 24. novembra, oba aviona sletela su na međunarodni aerodrom Ljubljana radi zvaničnog prijema od strane njihovog vlasnika, Ministarstvu odbrane Slovenije (MO) podređenoj Upravi Republike Slovenije za zaštitu i spasavanje (URSZR).

Pošto je prijem aviona obavljen u Ljubljani do podneva 24. novembra, S5-BZR je stavljen u hangar, dok je S5-BZT prebačen u susednu Hrvatsku gde će takođe proći prvu godišnju inspekciju u Zrakoplovno Tehničkom Centru iz Velike Gorice (ZTC) koji je podizvođač kompanije ATE EASA Part 145.

Nakon razornog požara na Krasu u julu 2022., Slovenija se obavezala da će odmah formirati namensku flotu za gašenje požara iz vazduha koja će se oslanjati na četiri potpuno nova aviona Air Tractor AT-802 Fire Boss koji imaju kapacitet nošenja 3.104 litara vode, rekao je slovenački ministar odbrane Marjan Šarec 17. aprila u Ljubljani tokom ceremonije potpisivanja Ugovora o nabavci 4 aviona Air Tractor od španske kompanije Air Tractor Europe.

Objavljujući da kupovina označava novu eru u borbi protiv elementarnih nepogoda u Sloveniji, Šarec je rekao da je odluka o kupovini aviona trenutni odgovor Ljubljane na svest o tome da država ne poseduje odgovarajuća vazduhoplovna sredstva za gašenje požara.

Nabavka slovenačkih AT-802 je sufinansirana sa 85 posto iz fondova EU / Foto: Air Tractor Europe

Avioni koje je kupilo ministarstvo odbrane lete pod civilnom registracijom (S5) u okviru posebne jedinice za gašenje požara iz vazduha koja se zove Državna jedinica za gašenje požara iz vazduha (DEGZ) koja je delovala u okviru URSZR MO Slovenije.

Slovenački program za uspostavljanje sposobnosti za gašenje požara iz vazduha odobren je na sednici vlade održanoj u Ljubljani 30. januara 2023. Tada je pokrenut novi namenski nacionalni razvojni projekat za izgradnju vazduhoplovnih vatrogasnih kapaciteta u periodu 2023-2026 sa maksimalno 6 malih protivpožarnia aviona, od kojih su 4 čvrsta narudžbina, a dva su opcija.

Sufinansiran u iznosi od 85% iz fondova evropske kohezione politike za period 2021-2027, slovenački projekat se fokusira na početnu nabavku 4 aviona i uspostavljanje sistema obuke i logistike uz podršku originalnog proizvođača koji bi omogućio da avioni URSZR postanu deo zajedničke flote Mehanizma EU za civilnu zaštitu (rescEU) za gašenje požara iz vazduha, koja će osim zaštite Slovenije pomoći i u gašenju požara unutar EU, kao i u drugim zemljama kojima je potrebna pomoć.

Slovenačka flota jačine 4 aviona biće kompletirana u martu 2024. kada bi dodatna dva jednoseda AT-802A Fire Boss trebalo da sleti u Sloveniju. U slučaju da se realizuje opcija nabavke još dva aviona, Slovenija bi dodatno povećala svoju flotu Er Traktora tokom ili nakon 2025. godine.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

ra

Svaka čast Slovencima jer su uvideli da su ovakvi avioni mnogo efikasniji od helikoptera sa vedrima a sat leta i održavanje je znatno jeftinije i nije toliko složeno, po hiljaditi put pišem da nam privredna avijacija u Vršcu propada a poseduje 14 Dromadera koji mogu da gase požare i da do istog stignu očas posla i to sa malih aerodruma kojih imamo prilično samo treba da se raširi hidrantska mreža na njima za punjenje vodom, Poljska i Grčka ne odustaju od ovakvih aviona jer su pouzdani jeftini za održavanje i u grupnom naletu su najefikasniji prilikom gašenja požara pa ako su dobri ovim državama ajde da se prizovemo pameti i uložimo malo sredstava u njihovo održavanje i obuku novih pilota za ovakve letelice pa da ih imamo zlu netrebalo a novi helikopteri neka služe u vojsci pa ako prigusti neka se i oni angažuju u gašenju jer im to nije primarna mamena

Odgovori
Fl

radovanovic

Dromaderi su zanimljiva tema i bas me zanima sta je sa njima. Predlog za novu temu za T6.

Mo

I Srbija bi trebala da nabavi nekoliko ovih letelica.

Odgovori
Ne

Zanimljiv i verovatno upotrebljiv koncept. Pitanje je koliko je efikasan u gasenju, ipak to nije velika kolicina vode.

Odgovori
Mi

Više aviona u naletu mogu biti od neke koristi. Pojedinačno ne daju efekte posebno ne na brdovitom terenu Crbe Gore. Mala zapremina rezervoara – mali učinak u gašenju šumskih požara. U CG to je promašena investicija i bačen novac.

Be

Interesantna opaska Milose.

Dalmatinska obala i njezino zaledje se ne razlikuje puno od CG, pa su se u HR pokazali kao jako ucinkoviti.

Bo

Po ko zna koji put je objasneno, zasto ovi avioni nisu za Srbiju. Nemas ih gde napuniti osim na aerodromima. Reke nam nisu ciste, i zbog toga nam nisu od koristi. Ovi avioni se mogu koristiti par meseci i onda bi stojali. Helikopter moze da se koristi tokom cele godine. Ne mora da se koristi samo za gasenje pozara, vec i za prenose je tereta, za traganje i spasavanje, ponavljam tokom cele godine. Zato su za nas isplativi helikopteri.

Odgovori
Be

A sto mislis, da je malo uvesti redu u plovne puteve i jezera?

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor