[ANALIZA] Ukoliko se ubrzo ne naprave konkretniji koraci, Srbija bi mogla imati problem sa nedostatkom vojnih transportnih helikoptera

16. jan 2025

Višenamenski helikopter S-92: Od naftnih platformi do prevoza predsednika SAD

15. jan 2025

Završena isporuka Rafala Grčkoj

14. jan 2025

Interesantni novi kadrovi i detalji kineskih besposadnih letelica CH-92A i CH-95 u naoružanju RV i PVO Vojske Srbije

10. jan 2025

Godišnji izveštaj Dasoa za 2024: Povećan broj proizvedenih Rafala, još jedan indirektan podatak da je ugovor sa Srbijom stupio na snagu

8. jan 2025

Nove narudžbine i perspektiva za „Eurofighter“ EF-2000, novine u bugarskom i rumunskom opremanju avionima F-16

7. jan 2025

Rafal novogodišnjih informacija o budućem višenamenskom borbenom avionu RV i PVO

3. jan 2025

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar 101. eskadrile Vitezovi za 2025. godinu

27. dec 2024

[ANALIZA] Posao ulaganja u RV i PVO ni izdaleka nije gotov

25. dec 2024

Prva zvanična potvrda: Uz Rafale nabavljen i simulator letenja, RV i PVO i dalje računa na G-4

24. dec 2024

Nove informacije o “lutajućoj municiji“ Gavran

23. dec 2024

Tango Six u Iranu: Priča o islamskom F-14 Tomketu

20. dec 2024

Nastavak razgovora Francuske i Srbije o realizaciji ugovora nabavke Rafala u Beogradu

19. dec 2024

Ruski proizvođač helikoptera neisporučeni Ansat Republici Srpskoj koristi za testiranje domaćih sistema

18. dec 2024

[REPORTAŽA] Tango Six u Iranu: „Iran Air Show 2024“ – poslednja prilika da uživo vidimo F-14 „Tomcat“ u letu

17. dec 2024

Ministarstvo odbrane potvrdilo: Gradiće se novi hangari za Rafale na Batajnici

16. dec 2024

Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

11. dec 2024

„Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

10. dec 2024

Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024
Sloveniji isporučen prvi protivpožarni avion Air Tractor AT-802
Slovenija je za sada nabavila po dva AT-802 i AT-802A Fire Boss, postoji opcija za još dva aviona / Foto: Air Tractor Europe

Sloveniji isporučen prvi protivpožarni avion Air Tractor AT-802

Slovenija je 9. maja dobila svoj prvi jednomotorni avion za gašenje požara Air Tractor AT-802, potvrdilo je istog dana slovenačko Ministarstvo odbrane. Dvoseda letelica u kopnenoj konfiguraciji (sa klasičnim stajnim trapom tipa tricikl) sletela je na međunarodni aerodrom Ljubljana/Brnik „Jože Pučnik” nakon leta koji je istog jutra počeo na aerodromu Viver u Španiji, i nastavio prema Sloveniji sa usputnom stanicom na aerodromu Calvi/Sainte-Catherine na Korzici, Francuska.

Avion je stigao u Sloveniju sa španskom privremenom registracijom EC-NZL (bivši N85152, c/n 802-0990) koja će biti zamenjena slovenačkom civilnom registracijom S5-BZR.

Još jedan avion u istoj konfiguraciji (dvosed AT-802 sa klasičnim stajnim trapom tipa tricikl) predviđen je za isporuku Sloveniji do 15. juna. Flota jačine 4 aviona bi bila kompletirana u martu 2024. kada bi dva jednoseda AT-802A Fire Boss aviona u amfibijskoj konfiguraciji trebala da sleti u Sloveniju. U međuvremenu, dvosedi će biti vraćeni u Španiju gde će im biti postavljeni plovci pre kraja oktobra 2023, što će rezultirati promenom njihove oznake iz AT-802 u AT-802 Fire Boss.

85 posto finansijskih sredstava obezbedila je EU / Foto: Air Tractor Europe

Nakon razornog požara na Krasu u julu 2022., Slovenija je bila posvećena tome da odmah formira namensku flotu za gašenje požara iz vazduha koju će činiti četiri potpuno nova aviona Air Tractor AT-802 Fire Boss, rekao je slovenački ministar odbrane Marjan Šarec 17. aprila u Ljubljani tokom ceremonije potpisivanja Ugovora o kupovini 4 aviona Air Tractor od španske kompanije Air Tractor Europe (ATE) čije je sedište u Viveru.

Objavljujući da kupovina označava novu eru u borbi protiv elementarnih nepogoda u Sloveniji, Šarec je rekao da je odluka o kupovini aviona trenutni odgovor Ljubljane na činjenicu da država ne poseduje odgovarajuća vazduhoplovna sredstva za gašenje požara.

Sporazum u ime Slovenije potpisali su ministar Šarec i Leon Behin, vršilac dužnosti generalnog direktora Upravi Republike Slovenije za zaštitu i spasavanje (URSZR) podređene slovenačkom Ministarstvu odbrane. Rafael Selma, glavni izvršni direktor Air Tractor Europe, potpisao je ugovor u ime španske kompanije koja u Evropi, Africi i na Bliskom istoku predstavlja američkog proizvođača aviona Air Tractor Inc., sa sedištem u Teksasu, koji je originalni proizvođač aviona AT-802.

Avion koje je kupilo slovenačko Ministarstvo odbrane će biti korišćeno sa civilnom (S5-) registracijom u okviru posebne jedinice za gašenje požara iz vazduha koja bi bila formirana u okviru URSZR. U svrhu uvođenja jedinice u operativnu upotrebu, ATE će organizovati obuku slovenačkih pilota i tehničkog osoblja koja bi pomogla Sloveniji da svoje Er Traktore počne da upotrebljava već na leto ove godine. I dok bi se razni aerodromi širom Slovenije koristili u tu svrhu, o matičnoj bazi jedinice tek treba da bude odlučeno.

Slovenački program za uspostavljanje vazduhoplovnih požarnih kapaciteta odobren je na sednici vlade održanoj u Ljubljani 30. januara ove godine. Tada je pokrenut novi namenski nacionalni razvojni projekat za izgradnju kapaciteta za gašenje požara iz vazduha u periodu 2023-2026 sa maksimalno 6 malih protivpožarnih aviona, 4 u čvrstoj porudžbini i dva kao opcija.

Ukoliko bi Slovenbija nabavila još dva AT-802, oni bi bili isporučeni 2025. godine / Foto: Air Tractor Europe

Sufinansiran sa 85 posto iz fondova evropske kohezione politike za period 2021-2027, slovenački projekat se sada fokusira na početnu nabavku 4 aviona i uspostavljanje sistema obuke i logistike uz podršku proizvođača koji bi omogućio da slovenački avioni postanu deo zajedničke vazduhoplovne flote za gašenje požara mehanizma EU za civilnu zaštitu (rescEU – EU Civil Protection Mechanism) koja će osim zaštite Slovenije, pomoći i u gašenju šumskih požara unutar EU, kao i u drugim zemljama koje su u nevolji.

U slučaju da se realizuje opcija nabavke još dva aviona, Slovenija bi dodatno povećala svoju flotu Air Tractor tokom ili nakon 2025. godine.

Od 1992. godine napravljeno je preko 1.000 aviona Air Tractor AT-802, i ova letelica je sada standard za gašenje požara u većini zemalja koje su sklone izbijanju šumskih požara. Već je kupljen i uveden u upotrebu kod vladinih i privatnih korisnika u Sjedinjenim Državama, Kanadi, Australiji, Južnoj Africi, Čileu, Argentini, Brazilu, Španiji, Portugalu, Francuskoj, Italiji, Švedskoj, Izraelu, Kipru, Hrvatskoj, Crnoj Gori, Makedoniji, Grčkoj, Turskoj i Saudijskoj Arabiji.

Kako navodi ATE, ozbiljno interesovanje za kupovinu aviona AT-802 do sada su pokazale i Albanija i Bosna i Hercegovina. Pored prodaje aviona, ATE je takođe veoma aktivna u iznajmljivanju AT-802 i pružanju usluga gašenja požara iz vazduha raznim vladama u Evropi, pa i šire, sa rekordnih 50 aviona AT-802 u vlasništvu ATE za koje se očekuje da će ove godine raditi u Španiji, Portugalu, Turskoj, Grčkoj, Nemačkoj, Francuskoj, Kipru i Saudijskoj Arabiji.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Op

Za male zemlje poput Slovenije, Crne Gore, itd., najbolje bi bilo PP Kamove KA-32 kupiti. I to čitavu flotu. Odnos cijena/kvalitet-kapacitet, najbolji, najergonomniji.

Odgovori
Be

Nikako.
Ovo je pun pogodak za SLO

Pa

Troškovi održavanja helikoptera su tri puta veći od aviona, i troši dvostruko više goriva. S druge strane zahtjevaju visoko obučene mehaničere. Air tractor je „toči i vozi“ (naravno ne doslovno).

Be

Pas Tom…svaki zrakoplov zahtijeva visoko obucene tehnicare, bio on helikopter ili avion

Va

Koj crni kamov)) taj helikopter je uzet iz političkih razloga (Kosovo) da valja ceo svet bi to kupovo

Op

Rusija i njeni proizvodi ili zainteresovane zemlje, su pod sankcijama. Da tog Američkog i zapadnog bola nebi bilo, kupovali bi na ovom svijetu sa svih strana mnogo vise Ruskih proizvoda. Da Ka-32 iliti njegovi derivati ništa ne valjaju, ne bi ga kupovale Kina, Kanada, J. Koreja, Indija, Alzir, Portugalija, Svajcarska, itd. Sve ozbiljne zemlje.
Ovaj helic superbrzo vadi vodu, i sa manje pristupacnih terena, dok ovaj Air Tractor treba da sleti, pa da dopuni vodu, gorivo, itd. To sve kosta dragocijenog vremena.

Mi

OpFor777
Samo Vasa u to ne veruje, jer kako moze jedna moderna zapadna zemlja da pomisli a kamoli da se odluci da kupi ruski vatrogasni Ka-32. To su budalastine. Takodje, požari u Srbiji su izmišljotine i političke igre oko Kosova koje samo Rusija može da vrati Srbiji.
Misim stvarno..

Zi

Vasa
Koj crni kamov)) taj helikopter je uzet iz političkih razloga (Kosovo) da valja ceo svet bi to kupovo?!?
Pa ceo svet ga i kupuje. Ako jedna Svajcarska, koja ima para koliko zelis, ima Kamov helikopter, to je dovoljno. A iste koriste za traganje i spasavanje na Alpima, i hvale ga kao nezamenljivog, jer je veoma miran na velikim visinama i na jakim vetrovima!

Va

Ovde se govori o protivpožarnim letelicama, ajde genijalci ne lupajte i mesate sve kamove od vremena sssr-a. Izvan Rusije nije prodano ni 20 komada vatrogasne varijante o tome govorim koliko je uspesna varijanta

Pa

@Beduin, zahtjeva ih više. Ali vjerujem da si ti to odmah shvatio.

Ž

Vasa

“Izvan Rusije nije prodano ni 20 komada vatrogasne varijante o tome govorim koliko je uspesna varijanta“

Цивилне Ка-32 је користило преко 30 земаља, тако да је продато много више од 20. А укупно је произведено 250.

Ma

Bravo za komsije! Kada bi drzave vise kupovale ovakve ( i slicne) civilne aparate umesto vojnih, svima nama bi bilo mnogo bolje….

Odgovori
Pa

Cinjenica je da od pozara usled suse godisnja steta premasuje 10x vrednost eskadrile ovih aviona.
Bolje rafale da kupimo da ih glancamo, ionako vojsku nikad vise necemo smeti da koristimo.

Odgovori
ra

U prošlom članku kada ste pisali da su Slovenci potpisali ugovor za ovu nabavku bilo je raznih komentara da li su bolji helikopter ili avioni za gašenje požara, svako sredstvo dobro dođe ako se održava kako treba ali kao što je Pas Tom pisao helikopter je znatno složeniji i skuplji sastav za upotrebu i održavanje za razliku od ovakvih tipova aviona tako da su Slovenci uradili pravu stvar sa ovom nabavkom, nasuprot njima stojimo mi koji se oslanjamo na helikoptere a ovaj zadnji nabavljen u Rusiji je specijalizovan za gašenje požara na visokim zgradama (Beograd na vodi) jer je opremljen teleskopom mlaznicom na prednjem delu ali može da gasi i šumske požare, pisao sam prošli put o zanemarivanju privredne avijacije iz Vršca i njihove flote Dromadera koja je gasila požare na mnogim delovima bivše i sadašnje države kao i u Grčkoj zajedno sa njihovim Dromaderima tako da hajde da se odgovorne službe dozovu u pamet i bace akcenat na ulaganje u ovaj vid avijacije jer nam se nalazi ispred nosa a propada zbog nečijeg neznanja i nestručnosti da sagleda njene mogućnosti a za daleko manje novca bi imali adekvatan broj aviona za reagovanje u požarnim predelima države a usput bi mogli i da gase požare u susednim državama ako se ukaže potreba.

Odgovori
Zi

Vise puta je objasnjavano, da mi osim na aerodtomima, ne bi imali gde puniti ove avione. Slovenija ima more, Srbija nema, i zbog toga su uzeti Helikopteri. A o tome da je Helikopter svestraniji, i sto se tice poletanja, i sto se tice nacina gasenja pozara, i sto se tice nosenja tereta.

ra

Ok naravno ali i Slovenija je uzela i kopnenu varijantu sa klasičnim stajnim trapom,mreža malih aerodroma je bila široko raširena kod nas jer je privredna avijacija zaprešivala useve privrednih kombinata i svako takvo letelište je uglavnom imalo hidrantsku mrežu za punjenje aviona vodom tako da to nije bio problem a inače jedan helikopter košta kao bar deset novih Dromadera sa sve školovanjem pilota za CPL dozvolu

Mi

Ako ste pročitali članak, u njemu piše da će se na dva dvosjeda montirati plovci.
Također, osim malo mora, Slovenija ima dva velika jezera, Bled i Bohinj. Sa ovog zadnjeg su hrvatski kanaderi uzimali vodu na velikim požarima prošle godine. Znači, ne moraš nužno imat more da bi nabavljao kanadere.

Odgovori
ra

Pa da tačno ali je Srbija ipak prodala Kanadere navodno nije bilo pogodnih jezera za zahvat vode jer su postojeća mala i dosta zaprljana što je po mišljenju mnogih obična glupost ali ajde da verujemo da je tako.

PS

Bled teško da je veliko jezero. Ako je ono veliko onda Srbija ima gomilu jezera za te potrebe… Mislim da su Kanaderi pre prodati tada zbog politike prema Grčkoj.

ra

@PSA.pa naravno prodati su mislim 2001 godine a mi tada još uvek bili sa Crnom Gorom u istoj državi i imali more ali neko pametan je uradio studiju i ocenio da kod nas nema tako velikih požara kao u Grčkoj i da nam Kanaderi netrebaju a onda 2007me kod njih bukne požar pa im i oni nisu bili dovoljni nego su zvali privrednu avijaciju iz Vršca u pomoć.
Nabavkom H-145,Mi-17V5i Super Puma kao i Ka-32 mi smo podigli sposobnost za gašenje požara na preko 30 tona vode koje oni mogu poneti skupa ali radi se o situaciji kada bi oni bili mimo neke remontne aktivnosti i dostupni u punom broju u momentu požara,naime cena sata leta helikoptera je daleko veća od navedenih aviona a i samo njihovo održavanje i pregled stručnih lica traje duže i daleko je složenije tako da zapostavljanje ovakve vrste avijacije ima veće posledice u smislu finansija i eksploatacije jer kao što sam naveo svaki ovaj helikopter je složeniji i skuplji za održavanje!!!

Zi

radovanovic
Jesu nam i jezera i reke zaprljane. Po njma plovi gomila debala, neka po povrsini, a neka ispod same povrsine vode, sto je pogubno za Kanadere. Takodje velika opasnost jesu i ribarske mreze, a o camcima i ostalim ne treba ni govoriti. Zbog svega ovoga su i uzeti helikopteri. Razlika u kolicini vode kao i u brzini je mala, ali je zato helikopter svestraniji i mozes ga koristiti svih 12 meseci ( za prenos tereta na nepristupacnim mestima, kao i za traganje i spasavanje). Dok Kanader vise od pola godine stoji u hangaru.

ra

@Zicer
Ako se ulože sredstva jezera se brzo dovedu u red a inače nisu sva jezera kao što tvrdiš,Kanaderi i treba da mahom budu na zemlji jer to je znak da nema požara što je dobro a u međuvremenu da se posade uvežbavaju i budu u trenaži za svaki slučaj inače takvi avioni treba da budu u službi armije kao što su i bili u SFRJ a tako je i kod Grka kojima su inače i Dromaderi u službi vojske tako se radi u ozbiljnoj državi koja usput ima sezonske požare,inače i vatrogasne službe po gradovima mogu duže vremena da budu bez posla pa to ne znači da im vozila sede u garažama.

Op

@Vasa: Ovaj helic u sve njegove varijante nije kao Tu-22 i Tu-22m koji su dva različita svijeta.

Sve ozbiljne države koje nabrojah, kupile su Ka-32 varijante razvijene i proizvedene u Rusiji nakon raspada SSSR.

Po zapadu gore soliteri jer ih ponos i politika zaustavljaju kupovati PP Ka-32.
Viđeli smo u Grcku i Turske naprimjer, da Kanaderi i Berievi nisu uvijek najbolje rijesenje.

Odgovori
Sp

Hvala na komentaru!
Upravo tako da se ne ponavljamo.
Srbija ima dovoljan broj “sportskih”aerodroma, letilišta da pokrije celu teritoriju za zaštitu od požara. Iste samo treba opremiti sa cisternama, pumpama, ili još bolje hidrantnom infrastrukturom. Vazduhoplovi tipa Dromader, ili još bolje AT802 (koji su u osnovnoj varijanti vazduhoplovi namenjeni za poljoprivredu ) mogu da poleću i sleću i sa inprovizovanih terena koji su blizu žarišta požara.

Spasić Vladimir
Pilot JAT P.a

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor