Ministarstvo odbrane Slovenije potpisalo je danas ugovor o nabavci četiri specijalizovana protivpožarna aviona Air Tractor AT-802F Fire Boss sa kompanijom Air Tractor Europe. Kako je saopšteno iz slovenačkog ministarstva odbrane, prve dve letelice (dvosedi) će Sloveniji biti isporučene već u junu ove godine. Isporuka preostala dva jednoseda očekuje se 2024. godine.
Slovenačka odluka o nabavci konkrettno Air Tractora bila je očekivana, kako je Tango Six već pisao u oktobru prošle godine.
Ministar odbrane Slovenije Marjan Šarec potvrdio je danas da je odluka motivisana požarima koji su izbili u ovoj zemlji prošlog jula. U gašenju iz vazduha tada su pomogle, među ostalim evropskim državama, Hrvatska i Srbija. Srbija je tada poslala helikoptere svoje Helikopterske jedinice MUP-a. Šarc je kazao da je vrednost ugovora oko 23 miliona evra, uključujući PDV (19,2 miliona bez PDV-a). Nabavka će biti delom finansirana iz fondova EU.
Slovenačko ministarstvo odbrane saopštilo je i da će letelice biti civilno registrovane (za početak će njima leteti vojni piloti) kao deo posebne jedinice za reagovanje u hitnim situacijama. Biće bazirane po potrebi a van požarne sezone na aerodromoma Cerklje ili Brnik. Letelice, odnosno njihova raspoloživost, biće uključene u rescEU mehanizam međusobne pomoći evropskih zemalja u slučaju vanrednih situacija.
Kako smo na Tango Sixu već ranije pisali, sasvim sigurno je da će usled klimatskih promena, i region Balkana biti suočen sa sve većim brojem požara zbog čega je većina zemalja preduzela korake ka formiranju, obnaljanju i osnaživanju kapaciteta za protivpožarnu borbu. Makedonija je prošlog leta ponovo aktivirala svoju flotu aviona AT-802, Bosna i Hercegovina radi na formiranju protivpožarne eskadrile, dok je Srbiji za sada stigao samo jedan ruski protivpožarni helikopter Ka-32A11BC kao i helikopteri Super Puma.
Edo
Jedina protupožarna sila u regionu je Hrvatska, sa spostojećim brojem kanadera, i Firebosova, uz ugovorenu nabavu još 2 kanadera
Beduinko
Uskoro se povećava broj sa 6 na 12 CL-415 ( već su naručeni, ali je proizvodnja spora gdje imaju dosta naruđbi od ostalih zemalja ). Možda bi trebalo uzeti još 6 AT-802 da se i njih ima 12, ili ih možda prodati, gdje možda neće biti potrebni uz 12 CL-415.
Thomas
@Beduinko
Narucena su 2 CL-515/DHC-515.
Sasvim dovoljno za vlastize potrebe. Mozda bi bilo bolje da se iz HRZ
izdvoje i pod uprave MUPa stave. Isto vazi sa Helikoptere koji se u
civilne spasilacke svrhe koristi. Ako vec vojni onda bolje da se nabavi
UH-72/H145 nego da to radi UH-60 M.
Grga
Trenutni kapaciteti Hrvatske=54000L
Trenutni kapaciteti Srbije= Oko 46000L
Sa onim što se očekuje u Hrv=68000L
Sa onim što se očekuje u Srb= Oko 75000L
Tako da niste jedini ;)
Mislav
Odakle podatak o narucenih dodatnih 6 komada? Bio je podatak da se sredstvima EU kupuje 2 kom. ali Bombardierov CL 415 se vise ne proizvodi. Viking Air koji je otkupio i ima prava na patent je pokrenuo proizvodnju unaprijedjenog zrakoplova DHC 515 u saradnji sa De Havilland Canada i znam podatak da su dva narucena za Hrvatsku. Cini mi se kroz EU projekat stvaranja interventnih protivpozarnih snaga gdje ce oba zrakoplova za Hrvatsku platiti EU.
Mislav
Grga
Jesi racunao i helikoptere u Hr. koji mogu da nose podvjesena vedra. Ova vedra se i prave u Hr.
Viribus Unitis
@ Grga
Koji je izvor te informacije?
mladen
Grga, čak i da su ti brojke točne,
priča ti ne štima…
Zašto ? veoma jednostavno, kanader kad izbaci vodu kao da je bacio bombu i sa istom količinom vode je efikasniji nekoliko puta od npr.
helikoptera…
Grga
@Milsav
Palo mi je na pamet i tražio sam ali nisam našao da je MUP HR obavljao tu vrstu zadataka, tkd ta 3 helija nisam uračunao.
@Viribus Unitis
Prosta matematika. Podaci sa sajtova proizvođača, specijalizovanih sajtova… i normalno predznanje o inventaru..
@mladen
O kvalitetu obavljanja posla nisam rekao ni jedne. Slažem se. Ali isto očekujem i kod nas kada budemo imali 2 Case i 2 Kamova.
mikeV
@ Grga kalkulator u ruke i izračunaj još 10 helikoptera za HR, pa onda podvuci crtu, malo ti se brojke ne slažu.
Fishbed
@ Grga
Smješna mi je ta opterećenost da se po svaku cijenu bude naj u regiji. Kad je u pitanju gašenje iz zraka, puno je važnije koliko se letova u što manjoj jedinici vremena treba obaviti da se izbace ti litri koje pominješ. A i pogledaj malo koliko je litara HRZ izbacio od Izraela, preko Portugala i mnogih drugih zemalja. Imati teoretsku mogućnost i praktičnu sposobnost da se neka mogućnost učinkovito realizira dvije su ratličite stvari.
Beduinko
@Mislav Hrvatska sama kupuje dva, četiri preko EU nove organizacije za požare u Europi ( zaboravio sam ime ), ali je lista stvarno duga, puno zemalja je naručilo CL-415 pošto su vrhunski avioni.
Vlado
Dobre i pouzdane masine. Nema greske.
radovanovic
Da smo mi kojim slučajem više vodili računa o privrednoj avijaciji iz Vršca i njenoj floti Dromadera i mi bi bili respektabilna protiv požarna sila na Balkanu
Mislav
Zar to nisu avioni za zaprasivanje usjeva?
Ne vidim da su kao takvi pogodni za gasenje pozara obzirom da nisu konstruirani za stvaranje efekta vodene bombe sto je vazno za gasenje iz zraka.
Fishbed
Vidjelo se koliko ste respektabilni kad ste Grcima prodali one CL-215 koje ste prisvojili iz Zadra.
Yrraf
Mogu da rade solidno takvi avioni i za gašenje požara, gasili su naši u Grčkoj jedne godine, ali baš tada se povela priča oko toga. Grci imaju sistem manjih aerodroma sa infrastrukturom za opsluživanje takvih aviona da mogu da dejstvuju u okviru svojih tehničkih limita, mi nemamo. Nemamo more ni mnogo velikih vodenih površina za Kanadere i Airtraktore, nemamo mrežu manjih aerodroma gde bi sletali i punili se Dromaderi, tako da nam ostaju helikopteri kojih sada ima sasvim dovoljno uz dva specijalizovana PP. Možda bi dobro došao neki Il-76 sa PP modulom da dežura leti u Nišu ili Beogradu, mada i Casa valjda ima mogućnost da deluje, pa možda bude upotrebljena u toj ulozi.
radovanovic
Sistem malih aerodroma kod nas je nestao onda kada su kombinati prodati privatnicima a ovi ih preorali inače svako takvo letelište je uglavnom imalo i hidrantsku mrežu za punjenje aviona vodom, 14 Dromadera sa prosečnom količinom od oko1800 litara može da poleti za desetak minuta i stigne do svakog požara u kratkom roku i da u grupnom naletu napravi lepu vodenu bombu,održavanje takvih aviona je daleko jeftinije od ostalih letelica za takvu namenu a i sat leta je mnogo jeftiniji na kraju krajeva Grčki i Turski Dromaderi se koriste u obalskoj straži za izviđanje i javljanje a i gašenje požara na primorju baš zbog njihove brze mogućnosti za reagovanje a inače su u službi armija ovih država i u izvanrednom su stanju samo kod nas to niko ne vidi ili neželi da vidi i privredna avijacija nam je pred gašenjem!!!
Mislav
Vodena bomba ne ovisi o broju aviona vec kako je podeseno njeno izbacivanje na samom avionu. Avioni za zaprasivanje imaju mlaznice koje sredstvo za zaprasivanje usjeva ispusta ravnomjerno i u manjim kolicinama potrebnim za zastitu kultura koje se tretiraju. Efekat vodene bombe ne moze se stvoriti takvim kapljicastim ispustanjem tekucine i nije pogodno za gasenje pozara jer se vecina na taj nacin ispustene vode ispari nad vrelinom pozarista. Ovaj airtractor 3 tone vode ispusti u par sekundi.
radovanovic
@Mislav.Prskalice su za useve i idu duž krila za zaprašivanje komaraca idu posebni uređaji a za gašenje požara poseduje specijalna vrata na centralnom delu trupa ispod spremnika za hemikalije i otvaranjem tih vrata ispušta svu količinu vode za tri sekunde tako da si loše informisan o mogućnostima Dromadera u protivpožarnoj upotrebi.
Mislav
Radovanovic
Koliko je tko informisan ti govori da i Hrvatska ima Dromadere ali ih ne koristi u protuoozarne svrhe, jednako kao sto je i Srbija odustala od te namjene. Ocito su svi slabo informisani osim tebe.
Miroslav
@Grga
Na osnovu čega si to izračunao jer se obično izračunava koliko vode baciš u sat vremena
522
Mislav
Шта мислиш како би требало да авион буде конструисан да у случају било какве потребе мора одједном (за колико секунди не знам) да избаци сву хемикалију, воду или шта већ из резервоара. По теби је то била немогућа мисија за конструкторе а?
Чини ми се да су пилоти тај отвор за принудно избацивање звали „берта“ повуци полугу избаци све из резервоара па спасавај гузицу. Наравно млазнице се зна за шта служе и када се користе
Grga
@Miroslav
Mislio sam na situaciju kada bi digli sve što imamo i u jednom naletu sručili tu vodu na mesto požara..
Mislav
522
Trebalo bi da bude konstruiran prije svega da nosi vecu kolicinu vode od Dromadera. Ali neko se tog vec sjetio pa je konstruisan AT 802, a Hrvatska i Srbija koje imaju Dromadere su odustali od njihovog koristenja u protivpozarne svrhe.
Mislav
Ako je konstruiran da ima plovke da prikuplja vodu direktno sa vodene povrsine sto Airtractor moze, a uz duplo veci kapacitet vode jos bolje..
PeroZ
@ Grga
A za to sve što imate da dižete u vazduh imate koliko komada Bambi Bucket vjedara?
Je tvoja je računica da svaki ima svoje vjedro a nema.
Miroslav
@Grga
Grga ija mogu skočiti sa stjene u more ali mi onda treba 20min da se popnem tako i sa tvojom računicom kada su šumski požari znalo je gasiti 4 cl415 i 3 at 802 F pa su jedva uspili ugasiti tako i tvoji podaci nepiju vode nego reci koliko mogu baciti vode u jednom satu
Pirke
38 punih godina radim na M-18 Dromader-u I voleo bi da ugostim ovu gospodu od komentatora I upoznam ih sa M-18. Inace Sam jedan od ucesnika ekspedicije u Grckoj 2007 god.
Mislav
Pirke
O.k. vjerujem da radite. Onda cu da prihvatim vas zakljucak. Pretpostavljam da mislite da su efikasni. Bez namjere da vam proturjecim kazite nam o vasim iskustvima. Takodjer ako mozete nesto da kazete i o sadasnjem stanju tih aviona. Da li su neodrzavani usljed nedostatka sredstava iako istih ocito ima jer se kupuju specijalizirani helikopteri ili je necija procjena da se ne isplati ulagati u njih zbog starosti. Da li se ulagalo i u obuku novih pilota ?
radovanovic
@Mislav. Ja sam sin bivšeg pilota i instruktora letenja na Dromaderima inače je moj otac među prva tri pilota završio obuku na ovom avionu a gasio je požare kod nas i na vašem primorju 80ih,Dromader se može i dan danas proizvesti po narudžbini u Poljskom Mielezu i to po ceni od oko 200k eura.
radovanovic
@Pirke. Da li ste pilot ili avio mehaničar na Dromader ima?
Ikar
Cisto da pitam, kakva je situacija u BiH i Crnoj Gori, posto su nasi zrakoplovi tamo skoro citavo proslo ljeto isli na ispomoc i gasenje…..
Zoran Simić
Najvažniji kriterijum protivpožarnih aviona nije koliko mogu da ponesu već koliko mogu da izruče po satu.