Tales: SMATSA unapredila „TopSky“ sistem sa „TopSky Sequencer“ modulom

15. maj 2025

[POSAO] Wizz Air regrutuje u Beogradu: Otvoreni dan za pilote sa srpskim državljanstvom i srpskim ICAO dozvolama u sredu 21. maja

15. maj 2025

Direktor SMATSA-e Ristivojević u poseti sedištu EUROCONTROL-a: Prošle nedelje 3.200 preleta opsluženo u jednom danu

6. maj 2025

„Prince Aviation“ ponovo na globalnoj sceni: Prva instalacija Certus 700 internet sistema na Cesni XLS predstavljena u Fridrishafenu

29. apr 2025

Er Frans uvodi Puket kao novu destinaciju

25. apr 2025

Direktorat civilnog vazduhoplovstva na ICAO konferenciji o olakšicama u vazdušnom saobraćaju u Dohi

19. apr 2025

CAPA analizira Er Srbiju: Poslovni put srpske nacionalne avio-kompanije i preokret nakon 2018. godine

8. apr 2025

„Prince Aviation“ izlaže svoju Cesnu XLS na sajmu AERO u Fridrishafenu: Prva instalacija Kolinsovog satelitskog interneta na YU-SVL

7. apr 2025

[ANALIZA] Šta će novi ekonomski vandalizam Donalda Trampa u formi uvođenja novih carina uraditi srpskoj a šta globalnoj avio-industriji

7. apr 2025

ICAO „cyber security“ seminar u Beogradu: Inovacije, izazovi i regulativa u oblasti vazduhoplovne sajber bezbednosti

1. apr 2025

KLM letnji red letenja: Holanđani ne smanjuju broj letova za Beograd

31. mar 2025

„La Premier“: Er Frans predstavio redizajniranu kabinu prve klase

24. mar 2025

Dodatni luksuz: Er Srbija otvorila „Premium Check-in“ zonu za putnike biznis klase

18. mar 2025

Poseta novog direktora SMATSA-e Nišu: Kontrolni toranj na „Konstantinu Velikom“ ponovo na dnevnom redu

12. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] CAE „full motion level D“ A320 NEO simulator isporučen Vazduhoplovnoj akademiji

4. mar 2025

IATA izveštaj o bezbednosti letenja u 2024. godini: Sedam udesa sa smrtnim ishodom u okviru 40,6 miliona bezbedno obavljenih letova

26. feb 2025

Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

10. feb 2025

Er Srbija najavila rekordni profit od 50 miliona evra: „Miki Manojlović“, „Dejan Stanković“ i još jedan A319 od sada u vlasništvu kompanije

31. jan 2025

[POSLEDNJA VEST] Viz er u Beogradu prva žrtva američkih sankcija protiv NIS-a: Od juče u 15 časova mađarska avio-kompanija prestala da toči gorivo na „Nikoli Tesli“

22. jan 2025

Vozilo koje je danas upalo na aerodrom „Nikola Tesla“ – džip sa rotacionim svetlima, sa oznakama neidentifikovanog obezbeđenja

20. jan 2025
[EKSKLUZIVNO] Priča kompanije LPO Ada: Proizvodnja delova za najmodernije motore putničkih aviona
Direktor LPO Ade, Aleksandar Mišković / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[EKSKLUZIVNO] Priča kompanije LPO Ada: Proizvodnja delova za najmodernije motore putničkih aviona

Kako je Tango Six prvi javio iz Pariza, domaća kompanija Livnica preciznih odlivaka (LPO) Ada potpisala je na vazduhoplovnom sajmu Burže verovatno jedan od najvećih pojedinačnih komercijalnih ugovora u istoriji srpskog civilnog vazduhoplovstva u vrednosti od 72 miliona dolara. Šira domaća javnost (Tango Six ekskluzivu preneli su gotovo svi srpski mediji) saznala je tako za kompaniju koja se nalazi na severu Vojvodine, čiji se delovi nalaze u trenutno najmodernijim turbofenskim motorima koji pogone najnovije modele putničkih aviona i koja najavljuje godišnje prihode u tehnološki najizazovnijoj industriji, u trenutno izrazito negativnoj klimi lanaca snabdevanja, u iznosu od 30 miliona dolara godišnje.

Tango Six danas donosi duži ekskluzivni video-intervju sa direktorom kompanije Aleksandrom Miškovićem koji smo napravili u Parizu i koji možete pogledati na kraju ovog članka. Mišković nam priča kratku istoriju začetka kompanije u 70-im godinama prošlog veka, o tome kako su preživeli dve svetske krize, kako su ih izraelski partneri spasili i koga danas i na koji način zapošljavaju.

Vajper i MTU

Livnica preciznih odlivaka stvorena je 70-ih godina kao jedan od ključnih činilaca vazduhoplovne namenske industrije, preciznije, želje tadašnje Jugoslavije da u potpunosti osvoji sposobnost održavanja i reparacije Rols-Rojs Vajper motora. Nekoliko dobro poznatih kompanija širom bivše zemlje je to 80-tih i uspelo a fabrika iz Ade je u jednom trenutku, kako nam Mišković priča, osvojila proizvodnju 86 artikala ove popularne pogonske grupe.

Kompanija se spremala da postane podrška u osvajanju sposobnosti održavanja motora za projekat Novog aviona kao i izlazak na inostrano tržište, što sve sprečava građanski rat. Mišković, ekonomista koji je imao prethodno radno iskustvo u livnicama i koga je zanimao biznis obrade metala, 2000-tih dolazi u kompaniju koja je gotovo propala. LPO kasnije, sa Miškovićem na čelu, prelazi put od nadolazećeg raspada kompanije kada šest meseci nisu bili u mogućnosti da isplate zarade zaposlenima, do sposobnosti, veštine i organizacije posla kojima, kao podizvođači evropske proizvodnje Dženeral Elektrika, Rols-Rojsa i Pret end Vitnija, potpisuju ugovore u ukupnoj vrednosti od ukupno 182 miliona dolara koji im obezbeđuju sigurne poslove za narednih 10 godina.

Štand kompanije na ovogodišnjem Buržeu / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Mišković ističe da im je prvi klijent bio i najveća pomoć. Klijent koji je, igrom slučaja, dvadesetak godina kasnije odlučio da otvori svoje postrojenje za reparaciju mlaznih motora u Srbiji. Nemački MTU je LPO-u pružio svu tehničku i tehnološku pomoć na početku, uveo ih u posao i bio njihov prvi klijent, poslovni odnos koji se nastavlja do danas.

LPO Ada tako danas proizvodi precizne odlivke iz kojih se izrađuju lopatice sa rotirajuće i nerotirajuće delove turbina niskog pritiska koje se nalaze unutar trenutno najmodernijih turbo-fenskih motora koji pogone putničke avione. Prvi ugovor iznosa 110 miliona dolara koji su potpisali pre par godina bio je namenjen za izradu lopatica za Dženeral Elektrikov motor najnovijije generacije LEAP 1C koji je pogonska grupa najnovijeg kineskog putničkog aviona COMAC C919 ali i Erbasovih aviona A320neo.

Ugovor potpisan na Buržeu odnosiće se na izradu lopatica za motor LEAP-1B koji pogoni najnoviji Boingov uskotrupni avion 737MAX. Time će se proizvodi vrhunske mašinske preciznosti i izrade kompanije sa Severa Vojvodine naći u gotovo svim modernim putničkim avionima, odnosno njihovim motorima, od Erbasa do Boinga pa i kineskog COMAC-a.

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

La

Kad pročitam tekst s jedne strane sam srećan što postoji jedna ovakva kompanija, koja je i izvorno naša i koja se održala do današnjeg dana.
Ipak, najveći utisak mi je ostavila rečenica „kompanija se spremala da postane podrška u osvajanju sposobnosti održavanja motora za projekat Novog aviona“.
Ljudi moji gde smo mi bili u nekim stvarima i o čemu smo razmišljali. S ove distance i za nas mlađe generacije ovo zvuči neverovatno.

Odgovori
Yr

Dobro, budimo realni, nije ni Jugoslavija planirala da razvije motor za NA, trebalo je da uzmemo modifikovanu verziju SNECMA M-88Y što je Rafalov motor modifikovan za jednomotorca. LPO Ada bi vrv. osvojila deo pozicija tog motora, što jeste sami svetski vrh te tehnologije ali i ovo što sada rade je neverovatno.

lj

Bravo. To je prava vest.

Odgovori
Vl

Ostatak jake Yu privrede koja je bila sposobna za velike projekte.

Odgovori
Bo

Čestitke LPO-u. Hlapaćke za mlazni motor su sami tehnologijski vrh.

Za očekivati je da ovaj prodor obezbijedi još mnoštvo posla i primjene, kako u pratećim, tako i u drugim industrijama.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs