[PRVE FOTOGRAFIJE] Treći Embraer u bojama Er Srbije

26. sep 2023

Željko Mitrović najavio ulazak Er Pinka u redovni avio-saobraćaj: „U narednih 6 meseci ćemo probati da se okušamo u regionalnom „low-cost“ saobraćaju sa Embraerima“

25. sep 2023

Vazduhoplovna akademija i indijska avio-kompanija Džet vingz ervejz potpisali ugovor o obuci pilota: Cilj je obuka 800 indijaca u Vršcu u narednih 5 godina

21. sep 2023

[EKSKLUZIVNO] Prvi renderi izgleda novog dela putničkog terminala aerodroma „Konstantin Veliki“ u Nišu i planirana proširenja infrastrukture

14. sep 2023

Er Frans slavi 90. rođendan: Od Pariza do Beograda 11 sati

1. sep 2023

Kurs namenjen savladavanju straha od letenja ponovo u Zagrebu: Teorijska predavanja i praktični let u putničkom avionu protiv avio-fobije

24. avg 2023

[EKSKLUZIVNO] Poznati srpski pilot Živadinović nudi rešenje za srpsko letačko osoblje: EASA medical pregledi na granici Hrvatske i Srbije u Iloku

23. avg 2023

Er Srbija vraća u državni budžet 20 miliona evra, ističe istorijske rekorde u ostvarenom saobraćaju

10. avg 2023

Najstariji živi srpski pilot danas puni 100 godina: Avram Avramović i njegovih 22.000 sati u vazduhu

10. avg 2023

[POSLEDNJA VEST] Danas završena prva domaća konverzija puničkog u kargo avion u Jat Tehnici; Prve fotografije

9. avg 2023

Er Montenegro dobio IATA kod

7. avg 2023

Boingova procena potrebe za pilotima i mehaničarima: Do 2042. godine trebaće ih – baš baš baš mnogo

3. avg 2023

[EKSKLUZIVNO] Prva fotografija prvog Er Srbijinog Embraera E195

2. avg 2023

[POSLEDNJA VEST] Stiže prvi Embraer E195 za Er Srbiju

1. avg 2023

Šestomesečni poslovni rezultati MTU-a na globalnom nivou: Novu Pazovu očekuje deo od ukupno ugovorenog posla vrednosti do 20 milijardi evra

31. jul 2023

GoldAir prvi hendler koji se širi na „Nikoli Tesli“ nakon liberalizacije tržišta

27. jul 2023

Izmena Zakona o vazdušnom saobraćaju zbog haotične letnje sezone i spisak svih mogućih vazduhoplovnih grehova

25. jul 2023

[EKSKLUZIVNO] Rajner Beker, direktor MTU Serbia za Tango Six: Postrojenje u Novoj Pazovi biće najmodernije na svetu

19. jul 2023

Makedonska kontrola letenja kupila Rohde & Schwarz sistem glasovne komunikacije

12. jul 2023

[POSLEDNJA VEST] Direktorat civilnog vazduhoplovstva doneo odluku o slobodnom pristupu hendling tržištu na „Nikoli Tesli“

11. jul 2023
[EKSKLUZIVNO] Priča kompanije LPO Ada: Proizvodnja delova za najmodernije motore putničkih aviona
Direktor LPO Ade, Aleksandar Mišković / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[EKSKLUZIVNO] Priča kompanije LPO Ada: Proizvodnja delova za najmodernije motore putničkih aviona

Kako je Tango Six prvi javio iz Pariza, domaća kompanija Livnica preciznih odlivaka (LPO) Ada potpisala je na vazduhoplovnom sajmu Burže verovatno jedan od najvećih pojedinačnih komercijalnih ugovora u istoriji srpskog civilnog vazduhoplovstva u vrednosti od 72 miliona dolara. Šira domaća javnost (Tango Six ekskluzivu preneli su gotovo svi srpski mediji) saznala je tako za kompaniju koja se nalazi na severu Vojvodine, čiji se delovi nalaze u trenutno najmodernijim turbofenskim motorima koji pogone najnovije modele putničkih aviona i koja najavljuje godišnje prihode u tehnološki najizazovnijoj industriji, u trenutno izrazito negativnoj klimi lanaca snabdevanja, u iznosu od 30 miliona dolara godišnje.

Tango Six danas donosi duži ekskluzivni video-intervju sa direktorom kompanije Aleksandrom Miškovićem koji smo napravili u Parizu i koji možete pogledati na kraju ovog članka. Mišković nam priča kratku istoriju začetka kompanije u 70-im godinama prošlog veka, o tome kako su preživeli dve svetske krize, kako su ih izraelski partneri spasili i koga danas i na koji način zapošljavaju.

Vajper i MTU

Livnica preciznih odlivaka stvorena je 70-ih godina kao jedan od ključnih činilaca vazduhoplovne namenske industrije, preciznije, želje tadašnje Jugoslavije da u potpunosti osvoji sposobnost održavanja i reparacije Rols-Rojs Vajper motora. Nekoliko dobro poznatih kompanija širom bivše zemlje je to 80-tih i uspelo a fabrika iz Ade je u jednom trenutku, kako nam Mišković priča, osvojila proizvodnju 86 artikala ove popularne pogonske grupe.

Kompanija se spremala da postane podrška u osvajanju sposobnosti održavanja motora za projekat Novog aviona kao i izlazak na inostrano tržište, što sve sprečava građanski rat. Mišković, ekonomista koji je imao prethodno radno iskustvo u livnicama i koga je zanimao biznis obrade metala, 2000-tih dolazi u kompaniju koja je gotovo propala. LPO kasnije, sa Miškovićem na čelu, prelazi put od nadolazećeg raspada kompanije kada šest meseci nisu bili u mogućnosti da isplate zarade zaposlenima, do sposobnosti, veštine i organizacije posla kojima, kao podizvođači evropske proizvodnje Dženeral Elektrika, Rols-Rojsa i Pret end Vitnija, potpisuju ugovore u ukupnoj vrednosti od ukupno 182 miliona dolara koji im obezbeđuju sigurne poslove za narednih 10 godina.

Štand kompanije na ovogodišnjem Buržeu / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Mišković ističe da im je prvi klijent bio i najveća pomoć. Klijent koji je, igrom slučaja, dvadesetak godina kasnije odlučio da otvori svoje postrojenje za reparaciju mlaznih motora u Srbiji. Nemački MTU je LPO-u pružio svu tehničku i tehnološku pomoć na početku, uveo ih u posao i bio njihov prvi klijent, poslovni odnos koji se nastavlja do danas.

LPO Ada tako danas proizvodi precizne odlivke iz kojih se izrađuju lopatice sa rotirajuće i nerotirajuće delove turbina niskog pritiska koje se nalaze unutar trenutno najmodernijih turbo-fenskih motora koji pogone putničke avione. Prvi ugovor iznosa 110 miliona dolara koji su potpisali pre par godina bio je namenjen za izradu lopatica za Dženeral Elektrikov motor najnovijije generacije LEAP 1C koji je pogonska grupa najnovijeg kineskog putničkog aviona COMAC C919 ali i Erbasovih aviona A320neo.

Ugovor potpisan na Buržeu odnosiće se na izradu lopatica za motor LEAP-1B koji pogoni najnoviji Boingov uskotrupni avion 737MAX. Time će se proizvodi vrhunske mašinske preciznosti i izrade kompanije sa Severa Vojvodine naći u gotovo svim modernim putničkim avionima, odnosno njihovim motorima, od Erbasa do Boinga pa i kineskog COMAC-a.

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

La

Kad pročitam tekst s jedne strane sam srećan što postoji jedna ovakva kompanija, koja je i izvorno naša i koja se održala do današnjeg dana.
Ipak, najveći utisak mi je ostavila rečenica „kompanija se spremala da postane podrška u osvajanju sposobnosti održavanja motora za projekat Novog aviona“.
Ljudi moji gde smo mi bili u nekim stvarima i o čemu smo razmišljali. S ove distance i za nas mlađe generacije ovo zvuči neverovatno.

Odgovori
Yr

Dobro, budimo realni, nije ni Jugoslavija planirala da razvije motor za NA, trebalo je da uzmemo modifikovanu verziju SNECMA M-88Y što je Rafalov motor modifikovan za jednomotorca. LPO Ada bi vrv. osvojila deo pozicija tog motora, što jeste sami svetski vrh te tehnologije ali i ovo što sada rade je neverovatno.

lj

Bravo. To je prava vest.

Odgovori
Vl

Ostatak jake Yu privrede koja je bila sposobna za velike projekte.

Odgovori
Bo

Čestitke LPO-u. Hlapaćke za mlazni motor su sami tehnologijski vrh.

Za očekivati je da ovaj prodor obezbijedi još mnoštvo posla i primjene, kako u pratećim, tako i u drugim industrijama.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs