Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

10. feb 2025

Er Srbija najavila rekordni profit od 50 miliona evra: „Miki Manojlović“, „Dejan Stanković“ i još jedan A319 od sada u vlasništvu kompanije

31. jan 2025

[POSLEDNJA VEST] Viz er u Beogradu prva žrtva američkih sankcija protiv NIS-a: Od juče u 15 časova mađarska avio-kompanija prestala da toči gorivo na „Nikoli Tesli“

22. jan 2025

Vozilo koje je danas upalo na aerodrom „Nikola Tesla“ – džip sa rotacionim svetlima, sa oznakama neidentifikovanog obezbeđenja

20. jan 2025

Posledice današnjeg upada neovlašćenog automobila na platforme „Nikole Tesle“ : Privremeno zatvoren prolaz kod Jat Tehnike, DCV menja granice aerodromskih zona i njihove pristupe

20. jan 2025

[EKSKLUZIVNO] Imenovan novi direktor Kontrole letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA)

17. jan 2025

[INTERVJU] Jirži Marek za Tango Six: Ekspanzija na tržištu Kine, poslovni rezultati i razmišljanja o globalnoj avio-industriji

17. jan 2025

KLM promotivna kampanja: Jeftiniji letovi do preko 30 destinacija

12. jan 2025

Novi termini za „English language proficiency test“ u Trening centru kompanije „Prince Aviation“

11. jan 2025

Er Frans promocija: Jeftiniji letovi iz Beograda za dobar početak godine

10. jan 2025

Erbas isporučio 766 putničkih aviona u 2024. godini

10. jan 2025

[POSLEDNJA VEST] Ministarstvo obrazovanja smenilo direktora Vazduhoplovne akademije Gorana Cvijovića

29. dec 2024

IATA analiza komercijalnog avio-saobraćaja Srbije: Kako Er Srbija i civilni vazduhoplovni sektor oblikuju ekonomiju zemlje

24. dec 2024

Er Srbija i Embraer potpisali ugovor za održavanje E195 flote

19. dec 2024

KLM u svoju zemaljsku ketering flotu uveo električne kamione

16. dec 2024

[POSAO] Prvi „Otvoreni dan“ u Beogradu za pilot kadet program „Wizz Aira“: Od nule do zaposlenja u avio-kompaniji kroz program finansiranja otvoren i za građane Srbije

13. dec 2024

[POSAO] Wizz Air regrutuje u Beogradu: Otvoreni dan za pilote sa srpskim državljanstvom i srpskim ICAO dozvolama u ponedeljak 16. decembra

12. dec 2024

„Prince Aviation“ postaje prvi „Pratt & Whitney“ centar u Evropi za post rental inspekcije turboelisinih motora PW100 serije

6. dec 2024

Konferencija u Nišu posvećena većem učešću žena u inženjerstvu: „Menzies Aviation“ održao radionicu u okviru projekta

4. dec 2024

Direktor MTU-a Lars Vagner preuzima Erbas: Od Nove Pazove do rekordne profitabilnosti

4. dec 2024
[EKSKLUZIVNO] Priča kompanije LPO Ada: Proizvodnja delova za najmodernije motore putničkih aviona
Direktor LPO Ade, Aleksandar Mišković / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[EKSKLUZIVNO] Priča kompanije LPO Ada: Proizvodnja delova za najmodernije motore putničkih aviona

Kako je Tango Six prvi javio iz Pariza, domaća kompanija Livnica preciznih odlivaka (LPO) Ada potpisala je na vazduhoplovnom sajmu Burže verovatno jedan od najvećih pojedinačnih komercijalnih ugovora u istoriji srpskog civilnog vazduhoplovstva u vrednosti od 72 miliona dolara. Šira domaća javnost (Tango Six ekskluzivu preneli su gotovo svi srpski mediji) saznala je tako za kompaniju koja se nalazi na severu Vojvodine, čiji se delovi nalaze u trenutno najmodernijim turbofenskim motorima koji pogone najnovije modele putničkih aviona i koja najavljuje godišnje prihode u tehnološki najizazovnijoj industriji, u trenutno izrazito negativnoj klimi lanaca snabdevanja, u iznosu od 30 miliona dolara godišnje.

Tango Six danas donosi duži ekskluzivni video-intervju sa direktorom kompanije Aleksandrom Miškovićem koji smo napravili u Parizu i koji možete pogledati na kraju ovog članka. Mišković nam priča kratku istoriju začetka kompanije u 70-im godinama prošlog veka, o tome kako su preživeli dve svetske krize, kako su ih izraelski partneri spasili i koga danas i na koji način zapošljavaju.

Vajper i MTU

Livnica preciznih odlivaka stvorena je 70-ih godina kao jedan od ključnih činilaca vazduhoplovne namenske industrije, preciznije, želje tadašnje Jugoslavije da u potpunosti osvoji sposobnost održavanja i reparacije Rols-Rojs Vajper motora. Nekoliko dobro poznatih kompanija širom bivše zemlje je to 80-tih i uspelo a fabrika iz Ade je u jednom trenutku, kako nam Mišković priča, osvojila proizvodnju 86 artikala ove popularne pogonske grupe.

Kompanija se spremala da postane podrška u osvajanju sposobnosti održavanja motora za projekat Novog aviona kao i izlazak na inostrano tržište, što sve sprečava građanski rat. Mišković, ekonomista koji je imao prethodno radno iskustvo u livnicama i koga je zanimao biznis obrade metala, 2000-tih dolazi u kompaniju koja je gotovo propala. LPO kasnije, sa Miškovićem na čelu, prelazi put od nadolazećeg raspada kompanije kada šest meseci nisu bili u mogućnosti da isplate zarade zaposlenima, do sposobnosti, veštine i organizacije posla kojima, kao podizvođači evropske proizvodnje Dženeral Elektrika, Rols-Rojsa i Pret end Vitnija, potpisuju ugovore u ukupnoj vrednosti od ukupno 182 miliona dolara koji im obezbeđuju sigurne poslove za narednih 10 godina.

Štand kompanije na ovogodišnjem Buržeu / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Mišković ističe da im je prvi klijent bio i najveća pomoć. Klijent koji je, igrom slučaja, dvadesetak godina kasnije odlučio da otvori svoje postrojenje za reparaciju mlaznih motora u Srbiji. Nemački MTU je LPO-u pružio svu tehničku i tehnološku pomoć na početku, uveo ih u posao i bio njihov prvi klijent, poslovni odnos koji se nastavlja do danas.

LPO Ada tako danas proizvodi precizne odlivke iz kojih se izrađuju lopatice sa rotirajuće i nerotirajuće delove turbina niskog pritiska koje se nalaze unutar trenutno najmodernijih turbo-fenskih motora koji pogone putničke avione. Prvi ugovor iznosa 110 miliona dolara koji su potpisali pre par godina bio je namenjen za izradu lopatica za Dženeral Elektrikov motor najnovijije generacije LEAP 1C koji je pogonska grupa najnovijeg kineskog putničkog aviona COMAC C919 ali i Erbasovih aviona A320neo.

Ugovor potpisan na Buržeu odnosiće se na izradu lopatica za motor LEAP-1B koji pogoni najnoviji Boingov uskotrupni avion 737MAX. Time će se proizvodi vrhunske mašinske preciznosti i izrade kompanije sa Severa Vojvodine naći u gotovo svim modernim putničkim avionima, odnosno njihovim motorima, od Erbasa do Boinga pa i kineskog COMAC-a.

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

La

Kad pročitam tekst s jedne strane sam srećan što postoji jedna ovakva kompanija, koja je i izvorno naša i koja se održala do današnjeg dana.
Ipak, najveći utisak mi je ostavila rečenica „kompanija se spremala da postane podrška u osvajanju sposobnosti održavanja motora za projekat Novog aviona“.
Ljudi moji gde smo mi bili u nekim stvarima i o čemu smo razmišljali. S ove distance i za nas mlađe generacije ovo zvuči neverovatno.

Odgovori
Yr

Dobro, budimo realni, nije ni Jugoslavija planirala da razvije motor za NA, trebalo je da uzmemo modifikovanu verziju SNECMA M-88Y što je Rafalov motor modifikovan za jednomotorca. LPO Ada bi vrv. osvojila deo pozicija tog motora, što jeste sami svetski vrh te tehnologije ali i ovo što sada rade je neverovatno.

lj

Bravo. To je prava vest.

Odgovori
Vl

Ostatak jake Yu privrede koja je bila sposobna za velike projekte.

Odgovori
Bo

Čestitke LPO-u. Hlapaćke za mlazni motor su sami tehnologijski vrh.

Za očekivati je da ovaj prodor obezbijedi još mnoštvo posla i primjene, kako u pratećim, tako i u drugim industrijama.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs