Nakon pozajmice Skoplju radi restauracije i izlaganja jedrilica Ilindenka vraćena u Beograd

1. okt 2024

Bili smo na otvaranju novog hangara „Prince Aviationa“: Nova etapa u rastu srpskih bizjet eksperata

1. okt 2024

[NAJAVA] Trodnevni vazduhoplovni događaj u Trsteniku: Šesti po redu „Blanik Kamp Kup“ i otvoreni Letački dan

28. avg 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva zabranio poletanja i sletanja ultra-lakih aviona sa „operativnih mesta na vodi“

22. avg 2024

[NAJAVA] Fly-in na aerodromu Ćuprija u subotu 7. septembra

19. avg 2024

Egzotične registracije vazduhoplovnih vatrogasaca u Makedoniji: Nakon južnoameričkih, pomogli i australijski Er Traktori

15. avg 2024

[ANALIZA] Crnogorska dilema: Treba li ukinuti policijsku helikoptersku jedinicu i šta kupiti – „mali“ ili „veliki“ Kanader?

9. avg 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva izdao prvi AOC za komercijalne letove hidro-aviona u Srbiji kompaniji GAS Aviation

7. avg 2024

[ANALIZA] Pomažemo premijeru Milojku Spajiću: Treba li Crna Gora da kupi „makar jedan“ Kanader, ima li alternative i kako to sve platiti?

7. avg 2024

[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 3. deo

2. avg 2024

[POSLEDNJA VEST] Ponovo veliki požari u Makedoniji, u pomoć stigli i Er Traktori registrovani u Južnoj Americi

1. avg 2024

[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 2. deo

1. avg 2024

[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 1. deo

31. jul 2024

Vučić ponovo o „letećim taksijima“: Predstavljanje „Grande Pande“ na kraju događaja dobilo vazduhoplovnu dimenziju

23. jul 2024

Slovenija prvi put koristi avione Er Traktor u protivpožarnim operacijama

20. jul 2024

Požari u Makedoniji: Zbog čega vazduhoplovni kapaciteti za gašenje požara iz vazduha nisu bili spremni?

18. jul 2024

[SEAS 2024] Prezentacija Migela Rosa o fenomenu „letećih taksija“: Boing, Erbas, Embraer i od 2027. godine Beograd

17. jul 2024

Srbija prvi put poslala vatrogasni helikopter Ka-32 u inostranstvo, gasiće požare iznad Severne Makedonije

16. jul 2024

[EKSKLUZIVNO] Porodica Vlašić biće prvi civilni operater Air Tractor aviona u regiji: Prvi AT-504 sleće u Osijek u avgustu

10. jul 2024

Vučićeva indirektna poruka DCV-u i SMATSA-i: „Pregovara se sa 6 eVTOL kompanija za EXPO, iznad Beograda do 2035. godine 20.000 letećih taksija po satu“

25. jun 2024
[POSLEDNJA VEST] Vučić: Razgovaramo sa neimenovanom kineskom kompanijom o „letećim taksijima“
Prvi demo putnik pre dva dana u EHangovoj letelici bez pilota / Foto: EHang

[POSLEDNJA VEST] Vučić: Razgovaramo sa neimenovanom kineskom kompanijom o „letećim taksijima“

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić, tokom zajedničke izjave sa predsednikom Kine Si Đinpingom, izjavio je da će Srbija sarađivati i sa neimenovanom kineskom kompanijom u oblasti eVTOL letelica (neadekvatno popularno nazvanih „letećim taksijima“).

Kako Tango Six saznaje, reč o kompaniji EHang.

– Mi smo krenuli u pregovore, sad želim to i zvanično da vas obavestim, da mi već razgovaramo sa kineskom kompanijom, oko „letećeg taksija“ koji planiramo da uspostavimo ovde u EXPO-u, u Beogradu, mislim da ne treba još ime firme da govorimo, ali je jedna od najpoznatijih u svetu, tako da nije to teško saznati. – izjavio je Vučić.

Ovim je Srbija nakon razgovora sa evropskim konglomeratom Erbasom i najave potpisivanja Memoranduma o razumevanju o temi „letećih taksija“ sa tom kompanijom pre samo tri nedelje, sada u priču nastupa na EXPO-u uvela i kinesku kompaniju EHang.

Prvi, javno saopšteni, sastanak o ovoj temi sa nekim iz ovog segmenta Ministarstvo finansija održalo je sa francuskom kompanijom „Ascendance“ koja je neuporedivo manja i bez konkretnih proizvoda u poređenju sa Erbasom i EHangom.

Koliko je EHang trenutno u samom vrhu globalne trke za praktičnom demonstracijom eVTOL upotreba, dokazano je pre dva dana u Abu Dabiju. Tada je izveden prvi demonstracioni let autonomne eVTOL letelice sa jednim putnikom na prostoru Bliskog Istoka. Prvi putnik je prevežen u EHangovoj dvosedoj letelici EH216-S bez pilota. Kompanija je od civilnog vazduhoplovnog regulatora Ujedinjenih Arapskih Emirata dobila odobrenje za ovaj demo let uz najavu da aktivno radi na konačnom cilju, dobijanju odobrenja za autonomne komercijalne letove kako u UAE tako i u Kini.

Predsednik Srbije je pre nedelju dana kazao da Srbija razgovara sa 5 kompanija koje proizvode eVTOL letelice, nakon što je početkom aprila prvi put najavio plan da se ove letelice upotrebe u promotivne svrhe tokom manifestacije EXPO 2027. godine.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Mi

Kao bivsi pilot jedrilicar mislim da je ideja o letecem taksiju idealna, I po pitanju promocije, sto je realno sustina, ali I prakticno. Ali u cudo bez pilota ne sedam nikad a mozda ne i tad.

Odgovori
Mi

Oce li biti bele boje?

Odgovori
Mi

Ma jok, crveno beli u bojama Crvene Zvezde! Sve ce biti carobno i divno dok se to sokocalo ne sudari sa neboderima Beograda na vodi!
Dajmo se prizemljiti malo!
U drzavi u kojoj sve fali, nedostaje, prioritet je leteci taksi!?!

Pe

Vi ljudi kao da ne citate, ili ne zelite da shvatite procitano.
Od pocetka se jasno govori da ce „leteci taxi“ biti vezan iskljucivo za Expo. Prilicno dobra marketinska prica. Kao sto je 1876 na Svetskoj izlozbi u Filadelfiji prvi put predstavljen telefon, 1939 u Njujorku predstavljena televizija, 1982 u Noksvilu prvi Touch screen, 2005 u Nagoji humanoidni robot, tako bi Beograd mogao da ostane upisan za bespilotnu letelicu-taxi.

Nadam se da vam je malo jasnija cela prica i potenciranje „leteceg taxija“. Sigurno niko (pri zdravoj pameti) ne misli da ce za tri godine taxi sluzba u beogradu biti leteca.

St

Stvarno ne razumem kako je “leteci taxi” relevantan za muziku, sport i umetnost koji su teme Expo-a?

Br

Totalno zamajavanje naroda glupostima dok najvece kompanije za proizvodnju automobila idu u Madjarsku. Sve i da se leteci taksi u Srbiji desi on ce zaposliti 20-tak pilota i mehanicara za te automobile dok BYD i CATL zaposljavaju skoro 20000 ljudi kroz par godina

Odgovori
PS

Ulaganje BYDa je svesno u Mađarskoj radi obilaženja kaznenih carina EU koje vrlo brzo slede za njihova vozila. Ima mesta i u Srbiji za njihovu fabriku ali ne može to ni skoro ni lako. Tek kad se iskristališe situacija šta bi time dobili a šta možda izgubili. Dok ne regulišu odnos sa EU ko bi se kockao sa milijardama ulaganja. Da li bi iko od nas da ima te pare.
A ni radnike više nije lako naći.
Inače, daleko je to od 20.000 ljudi. Možda do 1500 po fabrici. Fabrike električnih vozila su manje radno intenzivne, traže minimum radnika.

Br

Samo CATL ima 7000

Ne

Nije lose. Pogledao sam sajt i par videa. Razvijaju i sistem za regulaciju transporta u 3d prostoru. Jedino malo plase ti otvoreni nisko postavljeni propeleri.

Odgovori
Ko

Da li bi se u teoriji mogli koristiti fenestroni umesto nezaštićenih propelera?

Ne

Kosingas

Kao laik, pretpostavljam da bi uradili posao. Zasto ih ne prave mozda ima veze sa cenom. Kazu na jednom od zvanicnih videa da je cena 410.000 dolara po komadu. Malo papreno.

Zi

Ovo me ne zanima u zivotu niti cu ikad da sednem u ovo , eventualno za neki kargo prevoz , ali i tako moze da padne na nekog i ubije.
Za pocetak produzite liniju voza i tramvaja do aerodroma BEG , ima par kilometara da se napravi pruge , to ce svima da olaksa zivot.

Odgovori
Ve

Ovo ima smisla jedino kad bi bilo konstruisano da izdrži gubitak 2 ili čak 3 motora istovremeno, pa da možeš da sletiš negde sa manjom snagom.

Mi

Prije bi bio svezan za krilo aviona i tako letio nego da uđem i letim u ovakvome nešto :D

Vu

Nema ništa od tramvaja u 21. veku, jedino ima logike uraditi metro a vidimo kako to ide

PS

Pa ideja i jeste da povežu železnički sve to. Što će se i desiti, ovo je samo za reklamne potrebe. Leteća autobuska linija za ljude sa dubokim džepom, kojih će biti na buljuke. Taksi podrazumeva slobodnu volju i izbor destinacije, ovo će viti u „vr’ glave“ leteći linijski taksi.

le

Pa eno, potpisali su i sporazum oko nabavke vozova za prugu do aerodroma…

Iskreno mi recite da li bi igdje na svijetu posjeli svoje dijete u bespilotni leteći taksi?

Odgovori
Mi

Proći će dosta godina dok ovo ne dobije sve moguće sertifikate da počne zaista da vozi ljude. Pogotovo u uređenim zemljama. Bez obzira ko ga pravi.

Kao zanimljivi eksponat na Expo, može da prođe.
Kao zaista komercijalno u upotrebi, bože sačuvaj.

Ne bi trebalo trčati pred rudu da mi prvi dozvolimo da ovo zapravo prevozi putnike. Naopako da se desi ozbiljan udes…

Opet se ograničavam, kako interesantni demo na sajmovima aeronautike i kojekakvim Expo-ima, neka ga bude. Ja jedva čekam da to vidim uživo. Ali da lete testeri zaposleni kod proizvođača, i eventualno adrenalinski avanturisti, uz potpis odricanja od odgovornosti.

Ovo će biti k’o full self drive vozila. Već 15-ak godina su „evo tu su samo što nisu“, ali sertifikacije toga nema, niti će biti skoro.

Odgovori
ma

Bilo bio super da bude kao full self drive vozila- taxiji voze po SF, LA. Isprobao sam Waymo i prolazi kroz najveće gužve, parkira se u centru – budućnost je tu.
No ovdje postoji mnogo veći problem – buku tisuće propelera na maloj visini koju nitko neće tolerirati u gradu. A zračni taksi koji ne smije letjeti/sletjeti u gradu je beskoristan.

Mi

Da li ljudi shvaćaju zašto uvijek muzika svira u ovakvim video prezentacijama ? Ne postoji niti jedan video od nijedne kompanije koja prezentira „dronove za ljudski transport“ a da nema muzike u pozadini. Sretno…

Odgovori
Sl

Po ICAO i EU propisima, koje je Srbija po medjunarodnim sporazumima prihvatila i u domace propise prenela, eVTOL vozila spadaju u vazduhoplove na koje se odnosi Zakon o vazdusnom saobracaju, sa svim pratecim podzakonskim aktima. Kako u UAE, tako i u Francuskoj, dobijene su dozvole samo za demonstracione i eksperimentalne letove (to je i navedeno za UAE u tekstu)!
Ko ce i kako da sertifikuje ove letelice, da izvrsi obuku letackog i neletackog osoblja, da vrsi kontrolu odrzavanja, letenja…?!
Ili ce i ovo da „prodje„ kao i onaj avion sto malo-malo slece i polece u sred grada na Savi i Dunavu, po „logici„ da je „camac na vodi„ iako ne ispunjava ni minimum uslova da bude „camac„, za sta nije ni registrovan ili osposobljen?!
Pa ce opet da se svi cude sto se pojavljuju problemi sa „renomiranim„ domacim servisima ili operaterima na koje EASA/EU mora prvo da ukaze kako bi se domaci regulator „pokrenuo„…
Sve cestitke za inicijativu, ali realno ima vise neresenih pitanja nego pravih i konkretnih odgovora

Odgovori
le

Nisu samo letjelice u pitanju, već i pravila letenja iznad gradova, a svi pominju te letjelice kao „preskakanje gradske gužve“. Probaj sad helikopterom sletjeti negdje u urbanu zonu, na neki travnjak, pa da vidimo šta će regulator reći…

Takvo vozilo treba ogromnu površinu za polijetanje i slijetanje a okružuju ga elise koje su rotirajući noževi. Gdje naći siguran prostor na tlu za veliki broj takvih vozila?

Pe

@Vrag de Ville Meni treba da moze na Vracaru da sleti, mislite li da ce to moci?

ma

Zamislite buku da tisuće tih propelera konstantno zuji gradom…

Odgovori
Re

Sad uopšte nema buke i zagadjenja

Ra

Bože kakve nebuloze…

Odgovori
Th

Ne mogu da naprave Taxi na kotaciman bez vozaca a oce da se pravi leteci taxi bez pilota. Da bar stave turbine a ne rotore. Bar neki kavez oko rotore kao na ventilatoriman.

Odgovori
Th

Tu letjelicu bi se moglo upravljat daljinski kao neki dron. Bilo bi dosta guzve na nebu a i buka bi bila nepodnosljiva. Udesa bilo bi svakog dana.

Odgovori
Yr

Ljudi da li vi nekada pročitate tekst pre komentarisanja. Demonstracioni letovi u okviru EXPA 2027 od aerodroma do EXPO kompleksa verovatno, preko njiva uz minimum rizika. Ovo je samo i isključivo odlična prilika za marketing takvog koncepta što svakako treba iskoristiti i pozdraviti. Kakve gradske gužve i problemi sa regulativom? Naravno da sve i da sutra sertifikuju takvu letilicu ona u Beogradu i našoj ekonomiji teško da bi imala realnu ekonomsku budućnost. „Vašar“ poput EXPO je sa druge strane savršeno mesto za ovakve stvari.

Odgovori
Mi

@Yrraf
Naravno da ko iole se razume u letenje to shvata. Ali bilo bi odlično kada bi njegova AV Visost to tako i najavljivala.
Ali on priča o letećim taxijima, u BG, za tri godine?!?
Mož’ misliti kako to zvuči u glavama obične raje?!?

Što se buke tiče, ne vidim zašto bi bili bučniji od „običnog“ helikoptera.
Mada mogli bi biti, ako krajevi rotora dostižu brzinu zvuka. Pa još dva kontrarotirajuća, da, buka može biti ogromna.

Niko ne kaže da konačne verzije neće imati štitnike rotora. Takođe, to je električna letelica koja očas posla pokrene ili zaustavi rotor (dok je na zemlji). Kada sleti, jedan kontra impuls u el. motor, i propeler staje momentalno. Ne treba im zagrevanje turbine niti zaukavanje rotora. Ne sumnjam da neki proximity senzori i kamere neće dozvoljavati da se rotori pokrenu dok je neko u blizini, i dok vrata nisu zabravljena.

Što se tiče dostupnosti, kada i ako zažive, dopuste se i zaista negde krenu da rade, pa naravno da neće random sletati gde mušterija zatraži, tu negde preko puta, pored apoteke/kladionice/pekare/vrtića… Sletaće na uređene i za to namenjene „dronodrome“, sa svim potrebnim bezbedonosnim merama. Verovatno ih bude i na krovovima zgrada (ne, ne na svakom ravnom krovu već na pripremljenom heliodromu).

…ja nešto razmišljam da počnem kupovati ravne krovove po gradu, dam siću stabenoj zajednici da mi ustupe pravo korišćenja krova. Ima da se razvalim od para kada budem imao monopol na taxidrome…
:P :D

Odgovori
Il

Ne razumem zasto je toliko zapeo za leteci taksi i letece automobile. Ni malo prakticna stvar.

Odgovori
Vl

Kakav taksi,ovo je dron sa pilotom.
Za čega će poslužite,to ne znam.
Registracija,osiguranje..?…samo za kamikaze?

Odgovori
Pe

Projekat deluje ekstavagantno za malu zemlju po povrsini, stanovnistvu i BDP, kao Srbija.
Nisam ekonomista, ali koliko je opravdano najavljeno zaduživanje od 18 milijardi eura za „Skok u budućnost – Srbija Expo 2027“?
Da ne pominjem dodatnih tri milijarde za „Raffale“…

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs