Na marginama SEAS konferencije, njenog prvog dana, desio se i sastanak ministra finansija Srbije Siniše Malog i Aleksandra Bojanića, direktora prodaje „Airbus Defence and Space“ sektora za ovaj deo Evrope. Kako je saopšteno nakon sastanka, dogovoreno je da će dve strane potpisati „Memorandum o razumevanju oko projekta razvoja „air mobility“ koncepta“.
– Ozbiljno smo pristupili ovom poslu, i zato smo dogovorili da ćemo sa kompanijom Erbas potpisati Memorandum o razumevanju oko projekta razvoja takozvanog „Air mobility-ja“, koji podrazumeva upotrebu malih, visoko automatizovanih aviona, na nižim visinama u urbanim i gradskim oblastima, nakon čega ćemo uraditi i fizibiliti studiju.
Spremni smo na korišćenje novih tehnologija i mislim da je važno da u tom smislu idemo u korak sa vremenom, naročito uzimajući u obzir da ćemo biti domaćini jedne od najvećih izložbi na svetu, gde je važno da se prikažu savremene inovacije. – saopšteno je nakon sastanka Malog i Erbasa.
Sastanak minitra finansija sa najvećim evropskim vazduhoplovnim entitetom dolazi nakon prvih komentara predsednika Srbije da se za EXPO 2027 planira prikazivanje „letećih taksija“ što smo na Tango Sixu analizirali kao priliku za širu priču o razvoju tehnologija i procedura, bez fokusiranja na nepostojeći koncept taksi prevoza vazduhom.
Nedugo zatim, Siniša Mali je putem video poziva pričao sa kompanijom „Ascendance Flight Technologies“ o istoj temi. Francuska kompanija, osnovana 2018. godine, trenutno razvija svoju prvu letelicu nazvanu Sterna (interesantno, poput domaćeg srpskog projekta o kojem smo izveštavali još 2014. godine) koja bi tek trebalo da poleti ove godine.
Za razliku od kompanije „Ascendance“, Erbas ima mnogo više od projekta na papiru. Ne samo konkretnu letelicu koja je već u vazduhuhu, nego mnogo bitnije za bilo kakvu ideju saradnje sa Srbijom, eko-sistem tehnologija koji je nazvan kao „CityAirbus“. Takođe, Erbas se trenutno nalazi na mnogo naprednijem nivou u razvoju ovih koncepata od velike većine globalnih igrača budući da je do sada razvio dve eVTOL letelice, sa prvom su demostrirali i autonomni let, dok su nedovno predstavili i drugu, nazvanu „NextGen“.
Ono što bi saradnja sa Erbasom u ovom domenu mogla da donese, najmanje je sama letlica. „CityAirbus“ je skup tehnologija koje omogućavaju „Urban air mobility“ koncept kroz razna rešenja koja bi na inženjerskom nivou mogla da se rade u kooperaciji sa srpskom kompanijama i obrazovno-istraživačkim institucija. Za razliku od oblasti razvoja putničkih, borbenih aviona ili helikoptera, srpski inženjeri i/ili startap kompanije bi eventualno mogli da se priključe jedino ovakvom nekom projektu.
Upravo Bojanić već održava razmenu kontakata sa srpskim inženjerima, dok su Srbija i Erbas pre dve godine potpisali Memorandum o saradnji u oblasti obuke i civilnog vertikalnog transporta.
Ante LDZD
Sad ce leteci taxi, samo sto nije. Vozit ce putnike koji ce doci hyperloopom koji isto samo sto nije. Putnici ce samo malo morati protegnuti noge po pisti od solarnih panela sto nece biti lose posto su se zero ukocili nakon putovanja s Marsa.
Yrraf
Naravno da neće, ali je ovde ideja da se iskoristi taj EXPO verovatno, da se praktično „proda“ prostor za oglašavanje tog koncepta tako što za taj događaj može da se uradi neki promo let. Za nas je dobro da neki inženjeri rade na delovima razvoja toga, čak i ako sve propadne neko znanje i iskustvo ostaju. U nove tehnologije se ulaže i dobar deo tih stvari nikad ne dobije direktno ekonomski isplativ kraj, ali to znanje i iskustvo mogu se isplatiti na sledećem projektu.
Petrovic Dusan
Pozdravljam svaku saradnju domaćih strucnjaka sa vrhunskim svetskim korporacijama u avio-industriji, sto je nesumnjivo kompanija Airbuss.
Svaki projekat može otvoriti i neki novi, i ovo je odlična prilika.
markus1463
Slažem se D.Petroviću u potpunosti sa Vama da je ovo odlična prilika koju ne smemo ispustiti. Airbus je jedna od dve vodeće svetske Kompanije u Avijaciji i svaka saradnja sa njima je u obostranom interesu. Mada mi je malo otužno da ulažemo i razvijamo se u određenim granama, a nešto drugo zapostavljamo tj ne razvijamo tim tempom…recimo red bi bio da napokon svaki dom u Srbiji dobije kanalizaciju; znam da će i to biti, odnosno da će i to doći na red vrlo brzo, s obzirom da se radi na izgradnji kanalizacione mreže za sva domaćinstva ali ipak nekim redom da idemo. Malo mi je van pameti da gradimo recimo Nacionalni Fudblaski stadion kad su rezultati u tom sportu nikakvi tj jako skromni, a ne ulažemo dovoljno recimo u Odbojku i Streljaštvo gde smo mnogo bolji nego u Fudbalu.
Milki
Ljudi uopće ne kuže koliko je to glasno. Takvo što neće nikada letjeti ni u jednom gradu u svijetu, možda jedino u Srbiji.
b
mere bit al ne mora da znaci
Gustav Floberka
Nije glasnije od helikoptera a helikopteri lete po gradovima…odavno. Gde lete helikopteri mogu i CityAirBusevi, kol’ko od sutra – makar što se buke tiče.
Milki
Puno glasnije od helikoptera. Konstantno zujanje.