Kako smo u prethodnom tekstu analizirali upotrebu protivpožarnog Air Tractor AT-802, interesantno je osvrnuti se i na njegove vojne derivate.
Tango Six je bio prvi regionalni medij koji je 2015. godine napravio priču o prvom, letelici AT-802U kompanije IOMAX.
Sve je počelo 2009. godine kada je kompanija IOMAX predstavila oklopljeni vojni dvosedi AT-802U koji je u velikoj meri modifikovan kako bi nosio optoelektronski infracrveni senzor L3 Wescam MX-15 i korisni teret od 3.600 kg na 11 podvesnih tačaka.
Naoružanje je uključivalo bombe Mk82, rakete Hellfire, raketne lansere M260 i topove GAU-19 Gatling. Nakon toga, ukupno 24 AT-802U su prodata i isporučena Ujedinjenim Arapskim Emiratima (UAE) za prvobitno planirani transfer u Jemen. Do 2015. mali broj (najmanje tri) završio je u rukama pilota jemenske vlade koji su vodili građanski rat u toj zemlji a ostali su prebačeni u Jordan (6) i Egipat (12).

Različiti izveštaji sugerišu da su emiratski AT-802U, kao i avioni drugih korisnika, operativno korišćeni u Libiji, Egiptu, Saudijskoj Arabiji i Jemenu u obaveštajnim, nadzornim i izviđačkim (ISR) zadacima, i kao laki jurišnici. U međuvremenu, Kolumbija i američka vojska koristile su oklopljene, ali nenaoružane dvosede AT-802 u operacijama borbe protiv narkotika, kao sredstvo za ispuštanje herbicida i defolijansa preko površina na kojima se droga proizvodi. Međutim, interesovanje Kenije za 12 AT-802U nikada se nije ostvarilo.

U 2017. godini, kompanije L3 Technologies i ATi su predstavili dvosed AT-802L Longsword (oznake OA-8 Longsvord za azijsko-pacifičku regiju) svestrani ISR i laki jurišni avion. Imao je laki kompozitni balistički oklopljeni motorni prostor i kokpit, balističko staklo na vetrobranu, samozaptivne vodove i rezervoare za gorivo, sa opcijom ispuštanja goriva u slučaju nužde. Bio je opremljen Wescam MX-15 senzorom, ForceX sistemom za upravljanje misijom i staklenom kabinom, imao je 11 podvesnih tačaka i nosio 2.800 kg goriva ili municije, uključujući i precizno navođeno oružje. Sa autonomnošću leta od 10 sati, AT-802L je bio sposoban da preleti 645 kilometara dok je i dalje mogao da patrolira oko šest sati.

Longsword je bio jedan od samo četiri aviona koji su ispunjavali rigorozne kriterijume američkog ratnog vazduhoplovstva potrebne za učešće u eksperimentu Light Attack Experiment (OA-X) u bazi Holoman u Novom Meksiku, a 2017. godine je izveo ukupno 41 nalet sa šest različitih probnih pilota RV SAD. Preimenovani AT-802U Sky Warden, izabran je u avgustu 2022. kao pobednik programa Armed Overwatch Komande za specijalne operacije Sjedinjenih Država (USSOCOM), sa početnom nabavkom od 6 letelica vrednih 170 miliona dolara koje se trenutno proizvode u početnoj maloserijskoj proizvodnji (LRIP). Ova nabavka će RV SAD omogućiti pristup prvim avionima koji bi nosili vojnu oznaku OA-1K i po zahtevu USSOCOM-a takođe će biti opremljena Falcon PRC-167 širokopojasnim taktičkim radio uređajima.
Konačni plan USSOCOM-a je da uloži tri milijarde dolara u do 75 dvoseda OA-1K kojim bi bilo naoružano pet eskadrila sa po 15 aviona, dok je istovremeno jedna eskadrila negde raspoređena, tri je na održavanju, a jedna služi za obuku. Vazduhoplovstvo očekuje da će do leta 2024. izvoditi testove na avionu, a da će instruktori biti obučeni da podučavaju studente do jeseni 2025. Komanda za specijalne operacije vazduhoplovstva (AFSOC) sada razmatra obuku probnih pilota i instruktora na komercijalnim avionima, učeći složeno letenje na ovom tipu aviona sa repnim točkom, pre nego što pređu na OA-1K. Planira da dovede skoro 200 pilota koji će popuniti flotu koja bi trebalo postigne početnu operativnu sposobnost 2026. godine, dok bi 2029. godine bila postignuta puna operativna sposobnost, a do tada bi bili isporučeni svi avioni.
LingLi
Upotreba poljoprivrednih avion u ratne svrhe nije nista neuboicajno ni na ovim nasim prostorima. Posebno od zapadnih NATO komsija pocetkom 90.ih.
Drugo, takve letelice, kao i npr. ex JNA J20 Kraguj imale su ( i imaju donekle ) jos nekog smisla u uvetima potpune vazdusne kontrole i nekavih manjih protugerilskih operacija ( tipa narko bande, krijumcari i sl. ) Masovni razvoj bespilotnih naoruzanih letelica ovakve i slicne „projekte“ cini u startu zastarlim ,preskupim i riskantnim po posadu.
Stojko
Kraguj sa dva mitraljeza 7.62 i 300 kila tereta nikad nije imao smisla, sem da „glumi“ u Partizanskoj eskadrili. U njegovom slucaju trebali su da urade obrnuto, pa da od lakog borbenog aviona naprave poljoprivredni.
radovanovic
U našem slučaju nama trebaju za suzbijanje komaraca zaprašivanje useva i eventualno gašenje požara i to ako naša država uopšte više vidi PA Vršac kao radnu organizaciju i potrebu jedne države za takvim vidom avijacije a o naoružanoj varijanti netreba razmišljati!!!
MikaO
Stojko ne znas bas nista o avijaciji, odlican ti je nik. Utva je imala model poljoprivrednog aviona Utva 65.
Pavle
@stojko
Zi’mi ti, gledao kako radi taj kraguj ’98. Kakav je bio u Partizanskoj?
nikola
Pored toliko modela aviona COIN jos i AT 802 da naoruzavaju…..ne ide mi oruzje uz ovaj avion mada danas se kaci oruzje na sve sto leti
Niko
Slazem se 100%
Sebastijan
Hahaha, a sledeći korak je da vrate naoružane dvokrilce i dirižable u upotrebu. Resetovali ih Rusi, Kinezi i Arapi na fabrička podešavanja.
Multi Boy
Moš mislit. Sad kad stave električni ili hibrid motor na avion poput Texan-a to će se uspeti na 30-40 kilometara visine. Raketa s data-linkom će biti u stanju srušiti F-22 2000 kilometara.
Multi Boy
Nosivost 2800 kg. Znaš kolika se baterija može okačiti na to ? A Rimac ima gotov motor.
Sasha
@Sebastijan
Ne znam jesi li čitao tekst, rade ovo od 2009. godine.
Kvrga
Ja mislim da bi ovakvi avioni bili idealni za lov na bespilotne letelice.
Falcon
To sam i ja rekao kada su Rusi zasipali ukrajinske gradove sa Geranima.
Dobro opremljen turboprop, čak i sa mini AESA radarom u nosu, može biti mnogo više od COIN platforme.
Po meni, ovakvi avioni imaju puno potencijala i stoje rame uz rame sa dronovima.
Bilo bi dobro da se jedan takav projektuje iz početka i to kao specijalizovani jurišni-COIN-counter drone avion.
Prepravljanje poljoprivrednih i školskih propeleraca je nekako uvek sa previše kompromisa na uštrb performansi i vatrene moći.
Pavle
Gledalli Partizansku eskadrilui pa trk ovde da komentarisete?
Jovan Munitlak
Hmm ….kako to da nema nikog da zakuka kako bi NAMA dobro došlo jedno 80-90 kom. u vojno-poljoprivredno-vatrigasno-S&R i VIP konfiguraciji odjednom.ALI da nam se to sve DONIRA , naravno.
Fly Ku
Tri milijarde dolara za 75 dvoseda OA-1K-ili 40 miliona po komadu!
10 puta vise od civilne varijante!
Boban
Pojedini ovo hvale, a kude naseg Orla.