Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

10. feb 2025

Er Srbija najavila rekordni profit od 50 miliona evra: „Miki Manojlović“, „Dejan Stanković“ i još jedan A319 od sada u vlasništvu kompanije

31. jan 2025

[POSLEDNJA VEST] Viz er u Beogradu prva žrtva američkih sankcija protiv NIS-a: Od juče u 15 časova mađarska avio-kompanija prestala da toči gorivo na „Nikoli Tesli“

22. jan 2025

Vozilo koje je danas upalo na aerodrom „Nikola Tesla“ – džip sa rotacionim svetlima, sa oznakama neidentifikovanog obezbeđenja

20. jan 2025

Posledice današnjeg upada neovlašćenog automobila na platforme „Nikole Tesle“ : Privremeno zatvoren prolaz kod Jat Tehnike, DCV menja granice aerodromskih zona i njihove pristupe

20. jan 2025

[EKSKLUZIVNO] Imenovan novi direktor Kontrole letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA)

17. jan 2025

[INTERVJU] Jirži Marek za Tango Six: Ekspanzija na tržištu Kine, poslovni rezultati i razmišljanja o globalnoj avio-industriji

17. jan 2025

KLM promotivna kampanja: Jeftiniji letovi do preko 30 destinacija

12. jan 2025

Novi termini za „English language proficiency test“ u Trening centru kompanije „Prince Aviation“

11. jan 2025

Er Frans promocija: Jeftiniji letovi iz Beograda za dobar početak godine

10. jan 2025

Erbas isporučio 766 putničkih aviona u 2024. godini

10. jan 2025

[POSLEDNJA VEST] Ministarstvo obrazovanja smenilo direktora Vazduhoplovne akademije Gorana Cvijovića

29. dec 2024

IATA analiza komercijalnog avio-saobraćaja Srbije: Kako Er Srbija i civilni vazduhoplovni sektor oblikuju ekonomiju zemlje

24. dec 2024

Er Srbija i Embraer potpisali ugovor za održavanje E195 flote

19. dec 2024

KLM u svoju zemaljsku ketering flotu uveo električne kamione

16. dec 2024

[POSAO] Prvi „Otvoreni dan“ u Beogradu za pilot kadet program „Wizz Aira“: Od nule do zaposlenja u avio-kompaniji kroz program finansiranja otvoren i za građane Srbije

13. dec 2024

[POSAO] Wizz Air regrutuje u Beogradu: Otvoreni dan za pilote sa srpskim državljanstvom i srpskim ICAO dozvolama u ponedeljak 16. decembra

12. dec 2024

„Prince Aviation“ postaje prvi „Pratt & Whitney“ centar u Evropi za post rental inspekcije turboelisinih motora PW100 serije

6. dec 2024

Konferencija u Nišu posvećena većem učešću žena u inženjerstvu: „Menzies Aviation“ održao radionicu u okviru projekta

4. dec 2024

Direktor MTU-a Lars Vagner preuzima Erbas: Od Nove Pazove do rekordne profitabilnosti

4. dec 2024
Nedeljnik Radar: Sumnja se da su Er Pink, Er Emeralds i Star Fly Wings manipulisali naletom vazduhoplova i letačkih posada, izbegavali redovne servise
Anonimna svedočenja novom nedeljniku navodno i od strane donedavno zaposlenih pilota / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Nedeljnik Radar: Sumnja se da su Er Pink, Er Emeralds i Star Fly Wings manipulisali naletom vazduhoplova i letačkih posada, izbegavali redovne servise

Novi nedeljnik Radar u svom prvom broju donosi nove navode o razlozima prestanka rada kompanija Er Pink, Er Emeralds i Starwings. Izveštavanje Radara navodi da su kompanije manipulisale naletom vazduhoplova i posada, da su tako finansijski štedeli na redovnom održavanju što im je omogućilo damping cene u odnosu na konkurenciju. Iz Radar izveštavanja se zaključuje da je taj damping u nekom trenutku verovatno počeo da iritira njihovu konkurenciju u Evropi koja je potom uzbunila EASA-u.

Radar takođe navodi da, „zbog sumnje da su prevozili sumnjiv teret, ali i ruske oligarhe, od kojih se, kako se pretpostavlja, jedan nalazi i na međunarodnoj poternici, za tri avio-kompanije interesovanje su pokazale i druge evropske agencije“.

Termin „ruski oligarsi“ može se koristiti i u kontekstu najčešće klijentele ove vrste čarter avio-kompanija (svakako ne samo ove tri), dok je prevoz osoba na međunarodnoj poternici fizički nemoguć bilo kom vazduhoplovnom operateru bez da ova tvrdnja nije i direktna implikacija propusta Granične policije.

– Sumnja se da su ove tri kompanije netačno predstavljale, odnosno umanjivale sate letenja svojih aviona. To bi značilo da avioni nisu slati na strogo propisane servise kada je za njih bilo vreme, na osnovu stvarnih sati letenja, već kasnije, na osnovu lažno prikazane evidencije trajanja letova. Obavezni servisi i zamena delova aviona su veoma skupi, a njihovo izbegavanje i odlaganje može troškove za flotu od 19 aviona na godišnjem nivou da smanji i za više miliona evra. – navodi Radar.

Tri kompanije su ukupno imale zaposlenih 100 pilota / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Radar, citiranjem anonimnih „pilotskih krugova“ piše o drugim navodnim nepravilnostima:

– U pilotskim krugovima spominje se i neuspela prodaja jednog od aviona ove tri sporne srpske firme jednoj švajcarskoj avio-kompaniji. Švajcarci su navodno posumnjali u ispravnost dokumentacije kupljenog aviona, pa je prvobitni vlasnik, da bi izbegao sudski spor, morao da ga ponovo otkupi i to po ceni većoj za 3,3 miliona evra od one po kojoj ga je prvobitno prodao za 2,6 miliona evra.

Uz to, u EASA sumnjaju i da su posade, pre svega piloti, ove tri kompanije upravljali avionima duže nego što je to dozvoljeno. Sada su brojni piloti i drugo osoblje, koji nisu odgovorni za nastalu situaciju, suočeni sa gubitkom posla o čemu ih je na sastanku poslednjeg dana februara 2024. obavestio medijski magnat Željko Mitrović. Neki od pilota koji su želeli da ostanu anonimni tvrde da su za školovanje za upravljanje avionima ovih kompanija plaćali više nego što to košta u inostranstvu. Do svih informacija Radar je došao ukrštajući brojna nezvanična svedočenja pojedinih aktera, pilota i ljudi iz vazduhoplovstva, sa malobrojnim dostupnim podacima. –

Početakom marta, kako je Tango Six tada izveštavao, kompanije Er Pink, Er Emeralds Star Flaj Vings same su tražile brisanje svojih AOC sertifikata, međutim, kako je Direktorat civilnog vazduhoplovstva saopštio, taj zahtev je došao nakon EASA odita prvobitno u vezi TCO sertifikata, da bi cela stvar naknadno eskalirala u dobrovoljno gašenje.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

de

Jeste, to je sigurno. Piloti su sa velikom radošću sjedali u neodržavane avione koji su neispravni. Svakako su se i takmičili ko će sjesti u što „gori“ avion.
Koliko je ovo ozbiljan tekst vidi se po tome ko im je stručni konsultant.

Odgovori
jb

Piloti ne mogu da znaju da je avion neodržavan. Oni mogu samo da vide papire u kojima piše da je sve u redu jer se skraćuju sati. Na kraju krajeva živimo u takvoj državi gde bi neko verovatno dobio otkaz da kaže da neće da leti jer avion nije održavan po propisima, tako da je to još jedan motiv samo da sedneš i da letiš.

av

@jbg pilot je taj koji upisuje sate u Tech Log. Ako pera juce nije upisao a laza seo danas da leti i otvori knjigu videce da nesto fali….nije nuklearna fizika u pitanju
Isto je i sa radnim vremenom i perinim
I lazinim

PS

@jbg
Dobar pilot može danas da nađe posao maltene gde hoće. To je jedno, drugo, nije to auto pa parkiraš pored puta kad se pokvari. Niko nije lud da rizikuje ako nešto ne valja.

Treće, ne kažem da nema problema, jer ne znam, već da treba i ovoj vesti kao i svakoj drugo pristupiti oprezno jer iza „držt’e lopova“ svačega može da bude. Posebno što u originalnoj vesti, sa sve pratećim izjavama po medijima od ovih i onih, od pre x dana, stigli da napakuju sve i svašta, a ne znam kakve veze ima TCO sa dobrim delom od navođenih stvari jer nikakve veze sa bezbednošću letenja nemaju, nego onako nabacano po principu rek’o mi čovek.
Doduše, sami su i napisali da podaci nisu od jednog izvora već ukrštanjem svega i svačega. Nekad to doprinese kvalitetu teksta a nekad baš odmogne. Onda odvojiti žito od kukolja postane Sizifov posao.

de

@jbg teško da za pilote nema posla

Ama moraju se pisati sati, vremena vidi se da nešpto fali. nije to…
vidi se

Mi

Piloti nisu bili radosni da sedaju u takve avione ali pod pretnjama otkaza alternative nije bilo. Znate da je korona pogodila avijaciju najvise? Znate da sa nasim dozvolama ne mozete da letite u evropi ili americi? Znate da se uglavnom za bliski istok trazi iskustvo na vecim avionima?
Molim da ne pricate ako ne znate, istina je sve napisano u clanku.

Mi

Dembelan, otkud to da su sedali u neispravne avione?!?
Gde to piše u tekstu?!?

Avion koji je za neki procenat sati profulao servis, bez ikakvih simptoma kvara i problema, nije neispravan avion. Ali nije ni legalan.

I nov auto ako kupite, servis je propisan na jednu godinu ili (sada tipično) 15-20kkm, šta pre istekne. Hoće li posle 13 umesto 12 meseci ili posle 17-22 umesto 12-20kkm takav automobil biti neispravan?!? Naravno da ne.

Muljati sa časovima leta jeste velika ušteda za kompaniju. Dovoljno je da se period 10-ak servisa razvuče da ih bude osam do devet, i eto malecke uštedice od stotinak hiljada €. A avion leteo eto samo 10% sati više od propisanog perioda. Takav avion ne pokazuje simptome kvarova.

Tekst indicira da su spomenute kompanije muljale baš na takav način.

Piloti ne moraju znati koliki je kumulativni broj sati po letelici. Siguran sam da ne duži svako svoj avion, samo on ga leti i lično vodi računa o njemu. Piloti popune svoje formulare, a administracija onda može dalje da mulja te papire.

pe

Skidanje kilometraže ili radnih sati,omiljen sport u Srba,pa još pogrešili destinaciju prodatog im aviona,umesto u Bosnu,oni junaci pravo u Švajcarsku.Ovo ni Del Boy ne bi bolje uradio.

Odgovori
Ga

700 hiljda ih kosta zajebacija, svaka cast Svajcarcima!

Ed

Mora da se Švajcarac šlogirao,kad je prikačio motore na dijagnostiku…

LA

Siguran sam da bi neko morao da odgovara za falsifikovanje dokumentacije. Poslati avion da leti iznad Srbije sa „vraćenom kilometražom“ ovde moze da prođe nekažnjeno, ali slati takav avion iznad zapadne Evrope… Mislim da će se ovde stvari dalje razvijati, neće ostati na ostajanju bez sertifikata za letenje za par firmi.

Odgovori
Ma

„Siguran sam da bi neko morao da odgovara sa falsifikovanje“ – ovako u Srbiji izgleda standup komendija

Ju

„Neki od pilota koji su želeli da ostanu anonimni tvrde da su za školovanje za upravljanje avionima ovih kompanija plaćali više nego što to košta u inostranstvu“

Zar ovaj pay to fly ili kako već ne sprovode bukvalno sve kompanije po EU? Teško da se može shvatiti kao nešto loše u već tako utemeljenom sistemu da te na početku muzu svi.

Odgovori
Av

@justflight
Mozda jeste utemeljeno ali je jako lose pogotovo ako platis obuku za biznis avion u firmi koja se ugasi. Jedno je RYR Ili EZY ili Wizz a drugo raditi za ovakav outfit. Zao mi je mladih pilota koji nisu znali u kakvu semu upadaju a ekipa koja je tamo godinama to radila sad je mozda vreme da razmisle jel znaju nesto drugo da rade…

Ba

Trebalo bi da Er Srbija sada brzo pokupi i zaposli te pilote iz Pinka, naročito ove mladje, jer oni će da ostanu da rade bar 4 godine, neće da beže. Er Srbiji je potrebno bar 30 novih pilota da ne bi plaćali kojekakve strane posade a i stižu im A330 u flotu.

Odgovori
Al

Pa neka prime nas bez iskustva kadete , ima nas 60 na cekanju. Neka nas primi as a ne ove koji sve lete na autopilotu i nisu u mogucnosti da prodju ni teorijski deo a kamoli simulatorski. U as se zna procedura a u pinku je sve po sac metodi

Odgovori
Pi

Mnogo si ti pametan sa svojih 150 sati letenja, pa znas kako se u kojoj kompaniji radi/radilo. Realno, sta znaci svima njima 5 ili 10 hiljada sati letenja i ko zna koliko stotina aerodroma po svetu koje su prosli, to je sve autopilot radio je l da?
O tome kakvi su piloti radili u Pinku najbolje govori cinjenica da ta firma za 20 godina poslovanja nije imala ni jedan incident, uprkos svemu sto se desavalo u pozadini. A bivsi piloti iz Pinka uveliko rade i u AirSrbiji i u inostranstvu, bez ikakvih problema.

Ha

Ne primaju nase momke iz THY koji uredno konkurisu u AS, a vas ce da prime?
Situacija je takva, a zasto je takva, mogu samo da nagadjam.
Kada ste odlucili da se uputite u avijaciju, niko vam nije rekao da cete “pod obavezno” biti primljeni u nacionalnog prevozioca.

Е

Зашто се преносе сведочења и трачеви анонимних запослених ?

Odgovori
mi

Zato što su možda, gle užasa, istina?

St

Jeste, baš radaru su se javili anonimni, da reši njihov problem i zabrinutost.

Odgovori
De

Kad se zapadnjaci pokusavaju muljati balkanskim seljackim fazonima. Ako prolazi takav nacin poslovanja kod kuce ne znaci da su svi vesla sisali.

Odgovori
Da

Ako,samo zatvarajte i gasite takve nazovi „aviokompanije“!Da imamo pravnu drzavu sada bi ovo krivicno delo bilo procesuirano pred domacim nadleznim sudom ali…Izgleda da je nekom bitniji novac od zivota putnika i clanova posade…E pa,nece da moze vise tako… Ovo je tek pocetak…

Odgovori
Dr

Mene više ništa ne čudi , na ovom portalu je odavno tako da se pojedinci takmiče ko će boljebi više i jače da pljune na drzavu Srbiju , trenutnu Vlast , Air Serbia i u ovom slučaju kompanijama čiji vlasnici imaju uticaj na Političare u Srbiji !
Uglavnom se pljuje na bazi „čup sam“ ili preneo taj i taj medij , bez kritičkog odnosa prema izvoru informacija ! Interesanto bi bilo da se kaze ko je vlasnik portala „Radar“ i u čijem sazvezdju on vegetira! Ovo sve miriše na „da eleminišem konkurenciju“ uzgred i da malo „pljunem po vlasnicima kompanija odraziće se negativno i na vlast u Srbiji“ dakle „win win“ situacija !
Jadno i , malo je reći , nekorektno !

Odgovori
Mi

Provera od strane EASA je ustanovila prevaru sa dokumentacijom firmi Air Pink Air Emeralds i Starwings. Te firme su vlasništvu oligarha bliskim SNS vlasti i Aleksandru Vučiću. To je tema, ali vidim da Vam ne prija ta tema.

Av

@Dragan. Pa nije njima Radar namestio, nego su se sami upleli u ovo a EASA ih je provalila. Kakve veze radar ima sa konsekvencama koje trpe? Da je zakon jednak za sve bile bi i mnogo drasticnije.
Ovo je portal koji cesto citaju ljudi iz struke i primetices da niko od njih ne oppvrgava cinjenice radara.

Mi

@Dragan D.

Na trenutnu vlast u Srbiji i treba pljuvati.
Mislim, generalno na svaku vlast (ne samo u Srbiji) treba pljuvati (i to iznutra) za svaku nesavršenost jer će samo tako možda vlast pokušavati da smanji svoje nesavršenosti.
Ako na nešto posebno treba pljuvati to su vlasnici kompanija koji imaju uticaj na političare. Pre nego krenete „kako je to na trulom evo sad’ će propasti samo što nije zapadu“, ako nešto ne valja u USA, treba li isto da ne valja i kod nas?!?

Al

Hvala Bogu, svi živi i zdravi, nijedan avion nije imao udes.
Gorak ukus ostaje u ustima posle ovakvih vesti, ali opet, manje-više, ništa novo. I dalje smo kratke pameti. Jedan Boing je sebe srozao na najniže moguće grane, a nema dodirne tačke ni sa našim tajkunima ni sa političkim partijama u Srbiji. Neće niko odgovarati, avioni neće leteti, ljudi će morati da traže hleb kako znaju i umeju (mislim na letačko osoblje). Ništa novo u zemlji Srbiji…
Glavni krivac se našao na nišanu Radara koji je, gle čuda, vlasništvo drugog tajkuna koji nije ništa bolji od ovog prvog.
I dalje pratim T6, i to sa zadovoljstvom, iako mi tajkun Petar Vojinović iz ne znam kog razloga ne objavljuje komentare.
Ako ovo prođe, vodim ga na pivo!
A ovi iz Radara nek špijaju do mile volje…

Odgovori
Д

Тежак фаул па још и аутогол власника фирме! Може се рећи да изненађењима никад краја у нашој земљи.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs