[RAT U UKRAJINI] Rusi i dalje napreduju, PVO Ukrajine na izdisaju

13. apr 2024

Renoviranje manevarskih površina i održavanje piste na aerodromu „Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“ u toku

10. apr 2024

Višenamenski borbeni avion Rafal: Od nedostatka porudžbina do navale naručilaca

10. apr 2024

Vučić: Potpisivanje ugovora za Rafale u naredna dva meseca

9. apr 2024

Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope u Beogradu: Najava agende u civilnom delu dvodnevnog programa

9. apr 2024

[RAT U UKRAJINI] Intenziviranje ruskih ofanzivnih dejstava, Ukrajinci izveli napad besposadnim letelicama na do sada najudaljenije ciljeve unutar ruske teritorije

5. apr 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić 8. aprila sa Makronom o Rafalima, prvi put javno pomenuta potencijalna nabavka helikoptera H125M od Erbasa

4. apr 2024

Srpska ambasadorka u Parizu sa direktorom Dasoa, prva fotografija naoružanog hrvatskog Rafala

2. apr 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučićev obilazak Batajnice: „Borimo se za nabavku Rafala, trebalo bi da kupimo Erbasove helikoptere H125M“

31. mar 2024

[POSLEDNJA VEST] Nepoznata letelica iznad Valjeva, dežurni MiG-ovi 29 poslati da je presretnu

30. mar 2024

[RAT U UKRAJINI] Ukrajinci objasnili kako i zašto obaraju ruske hipersonične rakete, neuspešan ukrajinski napad na rusku Crnomorsku flotu, iznad Ukrajine se odvija “dog fajt“ dronova

30. mar 2024

Severna Makedonija potpisala ugovor za nabavku 4 helikoptera AW149 i 4 AW169M od Leonarda za 249,9 miliona evra

29. mar 2024

Tango Six organizuje 4. po redu Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope, 22. i 23. aprila u Beogradu

28. mar 2024

Delegacija Mašinskog fakulteta posetila pogone kompanije Erbas u Nemačkoj: Stručnjaci iz Erbasa redovno će sarađivati sa kolegama u Beogradu

27. mar 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku dva nova vatrogasna aviona DHC-515 „Firefighter“

26. mar 2024

[RAT U UKRAJINI] Rusi od početka godine upotrebili na hiljade vođenih avio-bombi, na ratištu se pojavili FPV dronovi otporni na elektronsko ometanje, vojnu pomoć Ukrajini poslalo i Kosovo

22. mar 2024

U Hrvatskoj u maju aeromiting AirVG: Prilika da se prvi put javno vide hrvatski Rafali, poslednji put MiG-ovi 21

21. mar 2024

Rumunija nabavila južnokorejske PVO sisteme Chiron

20. mar 2024

AERO.bg: Bugarska najverovatnije kupuje Talesove vojne osmatračke radare

19. mar 2024

[RAT U UKRAJINI] Masovni ukrajinski napadi na Rusiju, pritisak ruskih snaga na ukrajinsku PVO, prva ovogodišnja vojna pomoć SAD Ukrajini

15. mar 2024
Mađarska nabavlja još četiri švedska višenamenska borbena aviona Gripen
Flota mađarskih Gripena brojaće 18 primeraka / Foto: Uroš Mitrović

Mađarska nabavlja još četiri švedska višenamenska borbena aviona Gripen

Kompanija SAAB saopštila je da danas da su švedska Agencija za opremanje odbrambenog sektora (FMV) i ministarstvo odbrane Mađarske potpisali ugovor o nabavci 4 dodatna višenamenska borbena aviona JAS-39C i D Gripen namenjenih mađarskom ratnom vazduhoplovstvu.

Kako se navodi, ova narudžina je predstavlja izmenu ugovora između FMV-a i mađarske vlade potpisanog u decembru 2001. godine o kupovini paketa u kome se nalazilo 14 aviona Gripen C i D.

Iz Saab-a napominuju da sa FMV-om trenutno imaju ugovor o logističkoj podršci flote mađarskih Gripena, kao i da je kompanija spremna da obezbedi dodatne nadogradnje i podršku za mađarske avione i posle 2035. godine.

Saab i mađarsko ministarstvo odbrane takođe su potpisali Memorandum o razumevanju u vezi sa razvojem visokotehnoloških industrijskih oblasti i sposobnosti borbenih aviona. Saradnja uključuje podršku za uspostavljanje Centra izvrsnosti za tehnologije virtuelne realnosti u Mađarskoj.

Matična baza mađarskih Gripena je 101. taktička vazduhoplovna baza Kečkemet / Foto: Uroš Mitrović

Nabavkom još 4 primerka, flota mađarskih aviona JAS-39 biće povećana na 18. Mađarska je korisnik švedskog Gripena već 18 godina, u periodu 2006-2008. mađarsko RV je dobilo 14 bivših švedskih aviona označenih kao JAS-39C i D u varijanti JAS-39 EBS-HU (trup od varijanti C i D, a krila od A i B) od toga 12 jednoseda i dva dvoseda.

Iznajmljivanje za period od 10 godina koštao je 1,09 milijardi evra, za obuku je izdvojeno još 187 miliona evra, dok je offset iznosio 110 posto. Prvih 5 aviona stigli su početkom marta 2006. a poslednji Gripen isporučen je januara 2008. Punu operativnu sposobnost eskadrila mađarskih aviona dostigla je decembra iste godine. 2012. je ugovor za iznajmljivanje produžen do 2026. a u dokumentu je ovog puta definisano da nakon perioda iznajmljivanja Mađarska postaje vlasnik ovih aviona. Sredinom januara 2022. godine Mađarska je potpisala ugovor za modernizaciju Gripena na nivo MS20 Block 2.

Tokom dosadašnjeg korišćenja bio je izgubljen jedan avion, dvosed koji je uništen na vežbi ’’Lion Effort-2015’’ 19. maja 2015. prilikom izletanja sa piste u češkoj vazduhoplovnoj bazi Časlav. Tom prilikom oba člana posade su se katapultirala, a avion otpisan jer je pretrpeo velika oštećenja. Zamena za ovaj avion stigla je 1. jula 2016. godine.

Mađarski Gripeni su stacionirani u 101. taktičkoj vazduhoplovnoj bazi Kečkemet, i nalaze se u sastavu taktičke avijacijske eskadrile ‘‘Puma‘‘.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Cu

Gripen bi bio najpovoljnije rešenje i za Srbiju, ako bi Švedska htela da proda. Moćan avion s moćnim naoružanjem, jevtiniji od sličnih.

Odgovori
Om

kako jeftin kad je „Iznajmljivanje za period od 10 godina koštao je 1,09 milijardi evra,“

hrvate toliko kostala kupnja rafala (polovnih) a ne najam

Mi

Omuerta, piše u tekstu da nakon isteka 10-to godišnjeg najma, avioni postaju vlasništvo Mađarske. Dakle ovo je klasična lizing prodaja.

Odlična opcija prodaje na rate.

Da

Ne pise to. Citaj ponovo. Pise da je nakon 10godisnjeg najma na 10 god priduzen najam nakon kojeg postaju vlasnistvo. Cijena tog drugog najma nije objavljena u tekstu

Be

@Miki Samo što nije napisano koliko se to dodatno plaća da ostane u vlastništvu, a sigurno se plaća.

De

Jako je povoljan…nudili su nam za eskadrilu(c/d) za 1milijardu eura😡😡🙃🙃

al

Svojevremeno je pominjana cifra od 600 mil dolara za period od 2016. do 2026. i da posle toga postaju vlasništvo Madjarske. Za 1,7 mld dolara 14 Gripena je po meni dobar dil. Pogotovo što je ofset 110 posto.

Neprestano citamo o gripenu, ali hajde da malo demistifikujemo zasto ovaj avion uopste postoji.

Glavni razlog postojanja svedskih borbenih aviona je potreba tokom hladnog rata da se Svedska drzi „neutralnom“ kao bafer zona NATO-a prema Sovjetima. U tom pogledu slicnu ulogu je igrala Finska koja je takodje can nabavlja vojnu opremu od sovijeta (ko ne veruje: Mig-21 je bio u naoruzanju finskog vazduhoplovstva sa sve svastikama).

Naravno sve vreme Svedska je neprestano primala vojnu pomoc od SAD i drugih nato zemalja, ali je razvijala „sopstvene“ borbene aviona.

Da potkrepimo to i jednom info grafikom: https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qimg-9f2267b2e8dc8120097adb1ff999bb72-c

Dakle zasto ne gripen? Iz vise razloga:
1. dozvolu za gripen ne izdaje samo Svedska
2. Gripen je mrtva platforma, Svedska vise nije neutralna i samim tim nema potrebe odrzavati privid nezavisne sile. Sledeci borbeni avion je F-35
3. Gripen je skuplja platforma koje manje nudi.
4. Cena leta znacajno niza nego kod F-35, ali tu rupu pokriva Loyal Wingman, tako da na kraju dolazimo da Gripen nema perspektivu ni kao sekundarni borbeni avion.

Br

Meni je mnogo zao što nismo dobili Gripena… jedini Evropsi avion kog bi htjeo da vidim u nasem RVu

Odgovori
Do

Miki..Pročitaj tekst opet..Kada su ih dobili,koja godina je danas i kada postaju vlasnici..10 godina iznajmljivanja 1,09 miljardi eura a dobili ih prije 18 godina.Šta je 8 godina bilo đaba?Matematika ne štima..Jedino šta je dobro je offset od 110%.

mi

@ Domac ovo ti je matematika za novi najam e dodatak za 2016 . kad je produžen najam The government of Sweden approved and ratified a ten-year extension of Hungary’s lease of Gripen fighter aircraft last week. Swedish Defence and Security Export Agency (FXM) declined to reveal further details of the modified contract other than the ten-year extension. Apparently, the limit of flight-hours was increased by 95%, reaching 32,000 hours in total. The leasing cost for the next 10 years will increase by around 45%. https://defense-update.com/20120201_sweden-hungary-extend-gripen-lease.html

Br

Gastrits, finski Mig-21 sa svastikama? Daj nam koju sliku, to je ekskluziva

Mi

Malo jeftiniji da se kupi, ali mnogo podobniji za nase potrebe od Rafala ili F-16V/EF2000. Takodje daleko jeftiniji za odrzavanje. + +, i +!

Odgovori
Dj

Odlican avion i super kon cept decentralizovanih operacija, jedini realan za RS u slucaju rata. Pitanje je da li Svedska danas zeli prodati Gripen Srbiji i dati ga na upotrebu jednoj avijaciji cije osoblje je 99% rusofilsko. Situacija je gore na Baltiku napeta do granice pucanja. Ovde se mesecima kao najveci problem navodio americki motor (pored toga sto Gripen Srbima nije dobar je ima jedan motor). Ja mislim da je u ovome trenutku najveci problem moguca prolifieracija informacija o EW komponentama, radaru itd.

Odgovori
Ne

@Djuka, prodaju ga Brazilu. Ne samo da prodaju vec se u Embraeru prave delovi zmaja. A Brazil je ono „B“ u BRICS. Sto se kaze: pametnom dosta. Para i biznis vrte gde burgija nece.

Mi

Nenad,

Eno Lavrov dosao na samit BRICS-a u taj B. (Brazil) pa nije mogao natociti kerozin za povratak. Brazilska firma odbila da se ne nadje na meti americkih sankcija firmama koje trguju sa Rusijom. Na kraju nekim akrobacijama nasli girivo. Eto koliko je BRICS ekonomski bitan samim Brazilcima spram zapada i Amerike.

Hi

Gripen definitivno najidealniji zapadni avion za srpsko RV. Stoji da prethodni put nisu odgovorili na poziv ali Boze moj, ne skodi pitati opet :)

Odgovori
Dj

Nisu mogli zadovoljiti uslove srpskog tendera, da ima dva motora, da ispaljuje fotonska torpeda, da operise u svemiru i obara satelite, da kosta manje od Mig-29 i da traje bar 100K sati, takodje kad Srbija ponovo krene da ratuje sa NATO da joj se uredno isporucuju rakete i motori za avione itd.

om

Švedska vlada nidi Orbanu zrakoplove u zamjenu da ovaj malo omekša svoje stavove o pristupu Švedske NATO, što ovaj i čini. Orban trguje na sve strane. Inače C/D je loš zrakoplov a Šveđani imaju još desetke rasklopljenih jedinica koje su pokušali nama uvaliti. Zato nam i nisu nikad nudili E/F verziju koja zapravo i jeste vrhunski zrakoplov jedino što nije nigdje dokazan ali se može nabuđiti svim i svačim, no nema neku nosivost.
Još samo da kažem da nema teorije da jedna uplašena Švedska koja zbog Rusije hrli u NATO isporuči tako nešto Srbiji koja slovi za jedinu pravu rusofilnu državu u Europi. Nema ništa od zapadne avionike.
Kako samo neki ljudi ovdje sanjaju budni.

Odgovori
Dj

Taj Orban se realno svima ekstremno penje na ku*ac. Bas me zanima dokle to moze tako ici, „krcag ide na vodu dok se ne polomi“ kaze stara nemacka poslovica…

Mi

Odkud znas da E/F nisu ponudjeni Srbiji? nemoj se iznenaditi ako se upravo to i desi.
Uplasena Švedska? :-) Ajde leba ti objasni koga se to ona boji, i u kom mogucem scenariju? Baš svašta. Ito kao i onaj gore komentar o napetosti na Baltiku do granice pucanja.

Ni

Omni znas o Gripinu koliko ja o konjskim trkama….a ja o konjskim trkama ne znam ama bas nista..

Ma

@Djuka Pa ‘krcag’ ce se polomiti to je sigurno, no samo je pitanje gde. Sad Orban, ide, kao sto kazes, svima na k*, pa ce i Robert Fico koliko sutra, a u Rumuniji i Bugarskoj (pa i u Ceskoj sve vise) politicke partije koje su rusofilske blizu su vecine, bice zanimljivo na narednim izborima. Zatim Afd svima ide na k*, a svakim danom sve veca podrska, zatim i Francuska desnica svima ide na k* takodje, a sve popularniji… Nesto je ovih sto svima idu na k* svakim danom sve vise i vise….

Me

@Miloš1977
Verzija F ne postoji, ostala je samo na papiru, D se i dalje koristi za obuku.
Verziju E ne nude nikome dok se ne riješe zaliha C i D dijelova.

Sr
om

Nilo@ Mi smo mogli kupiti Gripena ali nismo htjeli jer su nas Šveđani jednom preveslali. Inaće taj aviončić nije usporediv sa Rafalom jedina mu je prednost što je jednostavan za održavanje i što polijeće sa oranice , a to opet ima veze sa muzikom, koliko platiš toliko muzike dobiješ. I još nešto …jedna eskadrila nije dovoljna ali u slučaju potrebe dokupi se, bitna je infrastruktura i tehnička podrška koju imaš ili nemaš. Mogućnosti Gripena C/D naspram Rafale su upravo smiješne, Rafale je pored svih mogućnosti semi stelt zrakoplov sa minimalnim radarskim odrazom , a bio bi još bolji da ne nosi tone bombi ispod krila i trupa.

Dj

>> Inaće taj aviončić nije usporediv sa Rafalom

Sta moze Rafale sto ne moze Gripen? Ako ostavimo po strani 2 motora…

Da

Djuka

Veci domet, moze nositi vise oruzja i senzora/Ciljanje kapsula.
Rafal ima svoj unutrasnji sistem za Elektronsko ratovanje. Manji odraz na radaru.

Dj

Gripen E Arexis EW je takodje unutrasnji sistem! Razlike jedva da postoje, po strani dva motora, svakako ne takve da se jedan okarakterise kao „avioncic“ a drugi bi onda bio valjda „avioncina“…

mi

@ Djuka u pitanju su c/d verzije, novi f je oko 90 mil USD

al

Toliko o silnim komentarima da su Madjari jako nezadovoljni Gripenima i da traže varijantu da ih se reše… Važi. Idealan avion za „mala“ ratna vazduhoplovstva, pogotovo ona koja ne umišljaju da su super sile pa hoće sa njima da se porede…

Odgovori
Op

Ako je ovo idealan avion, što ga Hrvati ne kupiše?

Ma

Nismo kupili SAAB jet smo debili. Prvo zato iz 90tih jer Šveđani nisu htjeli isporučiti RBS rakete.
Drugo jer su glupi i sujetni ko Vučić. Kak bu Srbija imala bolji avion of Hrvatske. SAAB bi bio idealan zbog jednostavnog i jeftinog održavanja i mogućnosti da „polijeće sa oranice skoro“

al

Zbog drugog dela druge rečenice mog komentara.

Za pojašnjenje: Nijedan avion ovog sveta u broju od 12-14 komada, u bilo kom iole značajnijem konfliktu ne znači apsolutno ništa! I ne donosi nikakvu prevagu. Za neki ograničeni sukob, vikend ratić, može da odigra svoju ulogu ali da bi se i to desilo, dolazimo od ključne stvari: Osposobljenost pilota, zemaljskog osoblja, čitavog sistema na kraju. To se dobija SAMO dobrom obukom i sa mnogo sati letenja i sa maksimalnim iskorišćenjem mogućnosti letilica. Tu Gripen ima mnogo da ponudi za „mala“ RV-a a upravo zato su Rafal, EF2000 i razni Suhoji overkill iza ista. Ali pošto mali prečesto imaju kompleks da pumpaju mišiće da bi ličili na velike, džaba i ovi redovi, lakše je konstatovati da Gripen ne valja…

Me

@OpFor777
Zbog lošeg iskustva s održavanjem protubrodskih raketa.

Op

@Alexanto: Imaju Kinezi možda avione koji lakše ili jeftinije mogu da se održavaju, slično Gripena. Gripena ne bih nikako kupovao, jer bi to bio samo povod da države poput SAD i UK ucjenjuju, zbog motora, zbog sjedišta, zbog raketa, itd.

@Medo:
Kako su to Svedjani krivi zbog lošeg održavanja RBS-15? Nešto ne vjerujem baš da je 100% bilo do njih, već do Hrvata ili kojekakvih sankcija, itd.

D

Max

Gripen je smece od aviona. Ti si taj tip ko se hvali svom Zatavu auto. Jeftnio? Htjeli nam prodati za miljardu eura starih C/D verzije. Nisu nam nudili E/F verziju niti buducu modernezaciju. Nema ni AESA radar, niti sistem za elektronicko ratovanje, niti domet, nit moze nositi oruzje ispod krila kao Rafal.

Kupnja rafala smo i ulazili u schengenu. Dakle smo dobili sve.

Ma

D
A koli će nalet piloti imat u Rafalu a koliki bi imali u Gripenu. Koliko košta nalet sata Rafala a koliki Gripena. Kakve to fundamentalne razlike koje Hrvatska može iskoristiti ima Rafal. Bolje imat utreniranog pilota sa max brojem sati naleta i avion koji je jednostavan za održavanje ine zahtjeva veliku infrastrukturu. Nego Rafal čijj je sat naleta min duplo skuplji, a održavanje i korištenje u laboratoriju. Mi nismo Francuska koja ih ima cca 200 kom i financijske mogućnosti.

Sr

@Max
Sve je to upitno. Prvi češki pilot je dostigao 2000h na Gripenu 2021. Dakle to je 125h godišnje, a on je instruktor i među prvima koji su stekli kvalifikaciju za Gripen u Češkoj. Cela flota je 2020 imala 30k sati, znači 140h godišnje po avionu! 25 pilota, to je u proseku 78h po pilotu, ako odbijemo instruktore, dođemo do jadne cifre od 50-60h, neka bude i 70.

Recimo Gripen na svakih 200h prolazi periodično održavanje koje traje mesec ipo dana. Dakle 2 avionu su 24/7 na QRA, recimo dva prolaze održavanje, što znači da ostaju 10 aviona koji moraju da podele teret redovne obuke. Na Gripenu je i teško napraviti veliki nalet zbog relativno malog doleta.

Zato svi kažu da je jedna eskadrila „ništa“. Zato što ako obavljate redovnu obuku kako treba, teško je održati raspoloživost flote iznad 60-70%, ili to ili da vam nalet bude 50-60h.

Za Rafala sve to važi, samo puta dva. Zato eskadrila i nije eskadrila ako nema bar 16 ili 18 aviona od kojih će recimo 12 biti raspoloživo, a ostali na održavanju ako je cilj zaista adekvatne borbene sposobnosti u punom kapacitetu tog aviona. Moderna shvatanja „borbena avijacija“ koja ima ukupno 12 aviona nisu zapravo ratna vazduhoplovstva, više su neko dopunsko sredstvo KV.

Uzmimo oper primer Češke. Dakle ako bi ispunjavali NATO preporuku od minimum 180h godišnje, za 25 pilota koliko imaju, njihova flota Gripena bi morala sa 2100h da se popne na 4500h godišnje, a i to je premalo ako uzmemo preporuke RAF ili USAF. Dakle umesto 72 miliona godišnje, to je bi bilo oko 150 miliona godišnje, možda i više, pa recimo dve eskadrile da bi imali iole nekakve brojke, dođemo do cifre od 300 miliona godišnje. Koji je to procenat budžeta MO Srbije ili Hrvatske? A to su samo dve hipotetičke eskadrile bez utroška naoružanja i eventualnih modernizacija koje se moraju desiti.

Zato sam ja vrlo skeptičan po pitanju Rafala, lako se može desiti da to nama pojede 30% budžeta kakav je trenutno ili da nalet bude toliko mali, da ne predstavlja nikakav napredak.

Na kraju se sve svede na budžet. Bez nekih 10 i više miliona po avionu godišnje, teško da se može izvući maksimum iz aviona.

Mi

Srbofil
Ipak ne treba predstavljati Gripen kao avion koji nema dovoljan dolet. Pnarucito za Srbiju. Zna se za kakvo ratovanje je napravljen rafal, a za kakvo Gripen. Gripen je najblize nesto sto se danas moze nazavati avionom za odbranu vazdusnog prostora od neprijateljske avijacije. Za takvu ulogu Rafalu ne treba dolet. Treba mu da ide daleko dok nosi vise tona bombi i VZ raketa koje sto mi nikad necemo praktikovati. takve misije su za neke druge daleko mocnije zemlje. Leteti 200h godisne da bi se avion isplatio takodje ima i suprotan efekat, tojest odrzavanje kosta daleko vise „wear and tear“ na koje nijedan avion nije imun.

Ipak, Gripen je tu negde izmedju AT-50 i Rafala (daleko blizi Rafalu po sposobnosti) i najmanje skupa visenamenska opcija za pazar, i na duze staze.

PS

Za Hrvatsku obalu treba sposoban avion i veliki dolet. Rafal nije greska, samo je nabavljen apsolutni (doduse dovoljni) minimum. Gripen je preskup za predvidjenu upotrebu, morao bi da bude mnogo jeftiniji da bi se za Srbiju npr. nabavili adekvatni brojevi. Kao da pricamo o rojevima dronova a ono „roj“ 12 komada. Partizansko ratovanje ima smisla ako je pretnja iza svakog zbuna. A Gripen je preskup za to. Ako neko hoce takvo ratovanje ima i drugih resenja, samo sto niko vise nema ni dovoljno pilota, ni mehanicaara ni… nastavite dalje.

Sr

@Miloš1977 @PSA
Nemojte me pogrešno shvatiti. Švedska ima 450k km² + more pa postignu sa doletom Gripena C, nije problem u ratovanju, naprotiv. Problem je što kod takvih aviona malo je teže postići veliki nalet u obuci iz istih razloga kao i kod Mig-29(za 29ku je zapravo još veći problem), recimo uvežbavate 1v1, forsaž, možda 2-3 ukrštanja, 20 minuta i to je to, nema više goriva. Gripen je jednomotoran, efikasan pa je manji problem, ali opet 3t goriva. Ono šta je pozitivno je što je održavanje jeftinije i jednostavnije.

Ne postoji suprotan efekat velikog naleta. Da, mora da se plati, ali ne daj Bože rata, imate silu koja može izaći na crtu svakom protivniku i doprineti jako puno. Ako nemate nalet, slabo tu ima koristi.

Mi

aha a zato će Mađarski parlament napokon nakon dvije godine glasati za Švedsku u NATO. Prodali im Gripene „ispod cijene“.

Odgovori
Mi

„Iznajmljivanje za period od 10 godina koštao je 1,09 milijardi evra, 187 miliona evra za obuku, dok je offset iznosio 110 posto“.

Za milijardu eura ( ako se ne računa obuka, itd ) 14 Gripena na korištenje 10 godina. o wow, iznajmljivanje se stvarno ne isplati ako se u npr. usporedi sa Hrvatskom koja je platila 999 milijuna eura za 12 Rafale ( bez da se računa obuka, dijelovi, simulatori, itd ), a koristiti će ih najmanje 30+ godina.

Odgovori
Dj

Kako se ne isplati? Platili milijardu i sto dvadeset miliona za 10 godina eksploatacije i sada kad taj deal istekne ZADRZAVAJU vazduhoplove i koriste ih jos recimo 20 godina.

Pe

Mađari su za 1.3 milijarde eura koje su plaćali 10 godina dobili 14 novih aviona, obuku, naoružanje i 10 godina potpore, rezervnih dijelova i korištenja za 2100 sati naleta svake od tih 10 godina uz raspoloživost veću od 75%.

Hrvatska će za sada za 1.4+ milijarde eura koje smo platili unaprijed dobiti 12 korištenih aviona, nekakvu obuku, nešto naoružanja i samo 3 godine potpore, rezervnih dijelova i korištenja i tko zna koliko sati naleta godišnje uz tko zna kakvu raspoloživost i tko zna kakvu potporu do 10 godina korištenja nakon isteka inicijalnog ugovora i za koju cijenu će to trebati dalje platiti za tih 7 godina povrh ovih 1.4+ milijarde eura u startu.

Kr

Gripen je Mig21, 21. Stoljeća.

Pa

@Djuka,
ključna riječ je leasimg. Znači nakon isteka perioda leasinga MOGU otkupiti ili vratiti predmet leasinga stvarnom vlasniku.
Ukoliko ideš na to da zadržis u ovom slucaju avione, moraš platiti vrijednost koja je navedena u ugovoru za leasing.
Iznos od 1,1 milijarde se odnosio na period korištenje aviona u periodu od 10g. To ne znači da za taj iznos dobivas te aviona.
Nije sretna usporedba ali kao kod operativnog leasinaga za auto.
On se u na čelu isplati pravnim osobama jer najam prikazuju kao operativni trošak i ulazi im u osnovicu za odbijanje poreza.
Koju vrijednost placa HU za otkup je za sada nepoznata.

Mi

Pero Z

Nije 1,4 vec 0,9 odnosno 1,1 sa porezom om, a PDV ostaje u Hrvatskoj. Na kraju imamo jednako stare ili cak i mladje avione, a daleko sposobnije.

Dj

@Pajo

Dakle u clanku covek lepo napisao:

„u dokumentu je ovog puta definisano da nakon perioda iznajmljivanja Mađarska postaje vlasnik ovih aviona.“

Ma

Mađari postaju vlasnici aviona nakon isteka produzenja ugovora za još deset godina.
Novim ugovorom umjesto 100 milijuna eura godišnje po novom plaćaju 140 milijuna godišnje i mogu imati duplo veći nalet nego do sada.

Znači Mađari već otplaćuju Gripene i na kraju im ostaju 20 godina stari avioni u vlasništvu za ukupno 2,5 milijarde plus sada još 4 aviona oko čega se ne zna ugovor.

To je bez troškova infrastrukturne, obuke i naoružanja.
Papreno!

Re

Dobar avion za nas ali od tog posla nema ništa.Zagazilo se u pregovorima za Rafale duboko,ali bez Meteora i Skalpa bilo bi glupo ulupati tolike pare.Vreme nam ističe,šta će biti videćemo.

Odgovori
St

Nama polovni sovjetski transporteri a Madjari sve novo. To se desava kad ne smes da odbijes poslovniog partnera a trosis budzetske pare.

Odgovori
Dj

>> To se desava kad ne smes da odbijes poslovniog partnera

Sta se desava kad odbijes demonstrirano je pre mnogo godina sa onim jazavcarem koga su davili u naucne svrhe u tecnom kiseoniku a on siroma’ disao tekucinu…

Vl

Optimalan avion za zemlje povrsine Madjarske i Srbije. Da krenemo u ozbiljnu pricu sa Svedjanima umesto sto gubimo vreme verujem da bi prve primerke dobili veoma brzo.

Odgovori
е

Мађари одавно имају ове авионе тако да нема смисла да сад мењају за било који други 4+ генерацију. А и кад би мењали, могли би да бирају и узму оно што је оптимално за себе, без да им неко уврће руку.

Odgovori
AL

Bas lep avion!

Odgovori
St

Uzeli su ih 10 + 10 godina, 2026 istice im zakup i nakon toga postaju njihovi, da li je toliko tesko procitati ceo tekst ili ako ne shvatate procitajte dvaput ili triput?!

Odgovori
Vl

Ohladite se… Srbija nabavlja avion 5+ generacije

Odgovori
Si

a prvi primerak u VIP konfiguraciji

Ne

14 komada, i ceo paket (SAAB odrzavanje) na 10 godina za 1,09 milijardi, (pa ih posle zadrzis), je ipak jeftinije od 12 polovnih, nije ceo paket, za 1,6 milijardi ukupno.

Da smo pametni pa da uzmemo E i F kao Brazil. A price: „rusofili, ne daju“ to macki o rep. Za pare se sve daje i kupuje.

Odgovori
Sr

Pod uslovom da se koriste kako treba sa adekvatnim naletom, godišnji troškovi za svaki lovački avion iznose između 10 i 20 miliona(u zavisnosti od tipa), znači 140 miliona za eskadrilu od 14 aviona u najboljem slučaju. Puta 10 godina…. Ovo ne uključuje inicijalnu cenu kupovine. Dalje zaključite sami.

Odgovori
Da

Коначно неки успех..Да се подсетимо тренутно се још нуди Филипинима Ц-Д са новим мотором и надоградњом авионике као и отвореном архиктуром.У овом моменту се не наводи тачно шта Мађари докупљују половне или оне из серије недовршених. После Бразила фабрика једноставно нема извозног успеха.
За Србију ова опција је питање концезуса свих власника компоненти, исто као за ЕФ 2000.
Авион са учешћем 40 посто страних компоненти ..

Odgovori
Sl

Neverovatno mocan i zahvalan avion koji je bukvalno skrojen za nase srpsko vazduhoplovstvo.Tehnologija najnaprednija,prvi avion koji je ispalio Meteor rakete i prvi koji ih je nosio.Polece maltene sa oranice,kao i F-18 Super Hornet.Moze da nosi razno naoruzanje,raznih proizvodjaca bez problema i da upotrebljava.Radar izuzetno jak,avion agilan i brz,poseduje Link 16,pravi lovac.Tvrdim da je Gripen E u najsavremenijom serijom idealno resenje za nase vazduhoplovstvo na duge staze…

Odgovori
PS

Ono, verovatno je bolji F18SH blok3, a i lakse ga kupiti.. Za Riplija al eto… Jedino bezobrazno skuplji lol.
Gripen se danas prakticno isplati samo onima koji ga vec imaju. Madjari prespajaju par godina do F-35. Tih godina jeste bio solidna kupovina, sad vec zastareo za avion koji ce da se koristi 30+ godina. I ne donosi nikakvu politicku korist.

mi

šta Srbiji znači link 16? kad si ga več naveo.

Sl

@PSA
Da bi dobio F/A-18E/F Super Hornet ili F-35 Lighting, treba da prestanes da se bavis najstarijim zanatom na svetu,inace zanat kojim se bavila Carica Kleopatra zbog cega je i Egipat propao i unisten,to se odnosi na politiku Srbije koja unistava samu sebe istim takvim ponasanjem,glumeci neku „nezavisnost“i koketiranje sa rezimom kepeca iz Kremlja koji ce pre napustiti ovaj svet nego sto ce dobiti rat protiv Ukrajine…Inace,Super Hornet je skuplji od Gripena E,to bi znao da pratis cene aviona i uopste generalno globalnu avijaciju.Rafal je skuplji od F-35S,skuplji i od Super Horneta pa i od Gripena E koji je projektovan za dominacijom VAP i koji je predvidjen da se koristi do 2050.i neke godine u svedskom vazduhoplovstvu.Ali ti bese ono znas „bolje“,satro od samih strucnjaka avijacije,hah…Najzalosnije od svega je sto ce Srbija ostati bez lovacke komponente upravo zbog ovakve politike jer nijedna zemlja nece prodati Srbiji svoje avione upravo zbog „najstarijeg zanata“koji Srbija koristi i proteruje rusku opoziciju iz Srbije…Ali tebi bese predsednik Putin pa ti uzalud objasnjavam…
@mikeV
Ako ne znas sta bi Srbiji znacio Link 16,onda si definitivno pogresio sajt,negde si zalutao koliko vidim…

Sr

@mikeV
Postoje verzije Link-16 za „ne nato“ kupce, (u tom trenutku) finske FA-18, pakistanske F-16 itd. itd.

Dj

>> šta Srbiji znači link 16?

Kako planiras vazduhoplovu proslediti koordinate ciljeva i ostale parametre u 21. veku? Radio vezom? Ono kao: „Soko zove orla, orao na prijemu, primecena dva goluba u rejonu 234, prijem,orao zove sokola, sta si rekao, rejon 456?, soko zove orla, orle *ebem te gluva, rajon 234“. Jel tako?

mi

ja dobro znam šta je link 16 samo šta Srbija ima sa tim, nisam znao da ste članica NATO-a

Dr

Na zalost koristi Mlazni Motor koji se ugradjuje u F-16 pa tako Srbija neće moći da ga kupi u verziji E/F , dakle bezveze polemišemo , lično mislim da će Srbija kupiti ili 4++ generaciju ili čak 5u generaciju nekog od Kineskih borbenih letelica . Što ne mislim da je lośe – nema ucena i delove mozemo relativno brzo dobiti isporučene , za odrzavanje !

PS

@Sloba
Izvredja me nizasta. F18SH je bezobrazno skuplji kao sto sam i napisao. Da si citao video bi. Za Kleopatru ne znam to sto ti znas ni za ostalo ali znam da Ameri stalno nude avione. I to iz njihovih a ne nasih izvora. Samo se ne isplate. Nisu se isplatili ni pre 15 god. kad su ih i javno nudili, cak mislim bili jednom i na Partneru. Ali su dostupni. Dolazili i jesenas. A za ostalo, ocigledno zivis u granicama svojih ubedjenja a ne stvarnosti. Sto je tvoje pravo, samo vredjanju ovde nije mesto.

mi

@ Srbofil ne postoji za ne NATO kupce , imaš popis zemalja koje koriste Link16 , samo NATO i kako kažu ameri Coalition forces, da li Srbija spada u tu kategoriju

Sr

@mikeV
Link-16 je Finska dobila 2016. iste godine kada je u Srbiji stupio na snagu IPAP plan saradnje sa NATO(isti nivo kao tada Finska).

Drugo je pitanje da li bi dobili pristup toj tehnologiji, ne bih napamet ništa pričao, ali ne bi bio nikakav presedan.
https://ilmavoimat.fi/documents/1951206/2016308/Finnish+Air+Force+Fact+Sheet+-+FA-18CD+Hornet+(JAN+18).pdf/6eb2f056-12a1-4182-ae1a-3705e8a25b47/Finnish+Air+Force+Fact+Sheet+-+FA-18CD+Hornet+(JAN+18).pdf?t=1514888009000

Sl

@PSA
Izvini ako si me lose shvatio nisam mislio nista lose.Hteo sam metaforicno da se izrazim.Srbija ce da ostane bez lovacke komponente zbog svoje lose spoljne politike koju kreira zna se ko…Ne mozes dugo da sedis na 4 stolice.Niko nece prodati Srbiji avione ako nastavi ovako.Vreme je da gledamo sebe i da se vec jednom otkacimo od Rusije pod vodjstvom putlera jer svi vide golu istinu ko je i sta je on.Nama taj odnos sa njima mnogo steti u svakom pogledu.Necemo dobiti ni kineske plasticne kopije ruskih i americkih aviona,u principu to nam i ne treba jer nije provereno…Kako mozes da kazes da americki avioni su losi kada ti avioni su najvise ucestvovali u svim vojnim sukobima u svetu i uvek imali prevagu nad Sovjetskim i ostalim!? Mnogo se trujes ruskom laznom propagandom.F-15 je avion koji ima najvise vazdusnih pobeda na svetu bez ijednog gubitka,F-16 je radni konj od aviona koji je i dan danas strah i trepet za svaciju avijaciju u najnovijoj verziji Block 70/72 je ZVER od aviona.F-14 Tomcat je takodje jedan od najboljih mornarickih lovaca koje i dan danas Iran koristi.Sa svojim Phoenix tadasnjim v-v raketama dugog dometa je rusio sve zivo.F-18 Hornet je ubica i dan danas a F-18 Super Hornet je vec druga dimenzija.F-15 EX je totalno nov avion koji je vec proizveden i uveden u upotrebu u USAF Taj avion ce sluziti do 2060.godine i kazu da je najbolji na svetu.F-22 Raptor,F-35 Lighting koga dokazano radari ne detektuju i avion koji je nocna mora za svakog.Plus sto ce uskoro u SAD biti uveden avion seste generacije.Lose si obavesten prijatelju,poslacu ti par americkih avio sajtova da procitas sta je SAD nudila Srbiji i sta dalje nudi.To je u rangu najjacih svetskih borbenih avijacija ali da bi to Srbija dobila i dobijala pomoc i logistiku 247 mora da se odluci na koju ce stranu.Njjima se ne zuri ali nama brale gori pod nogama…

PS

@Sloba
Ne čitaš. Nisu američki avioni loši već dugotrajno skupi za ono što nude i za kičmu avijacije koja će da leti sledećih 30+ godina. Odnosno govorim o F-16 i F-18SH, ne o ostalima (ne o F-35 već konkretnim avionima). Zato i gase uskoro proizvodnju F-18SH, dok će F-16 da nastavi još malo. Za dopunu vazduhoplovstvima koja ga već imaju ili planiraju prelaz na F-35. Kao kičmu buduće avijacije malo ko će uzeti F-16 nakon postojećih kupovina, bar ne ako nema unapred obećan pristup F-35. Prosto nije logično.

mi

@Srbofil opet bilo gdje možeš naći tko koristi LInk16,točno piše koja država i koji sistemi su povezani njime ,Norveška je Coalition force , kao i Južna Koreja , Japan , Pakistan ima Link 17 , njihov data link koji još uvijek ne može povezati f 16 i J10

Sl

@PSA
F-16 kazes da ce jos malo da se koristi, hahahaha…Pa ti definitivno nista ne citas a obavesten si kao Kostunica.F-16 Block 70 aka Viper je sasvim nov novcijat avion koji sluzi u americkoj avijaciji i sluzice do 2060.i neke godine.Avion koji ima radar AN/APG 83 AESA koji koriste F-22 Raptor i F-35 Lighting kazes da ce biti izbacen iz upotrebe,hahaha…Plus ima dvostruki veci radni vek od ruskih i kineskih konkurenata,veci potisak,jaci uzgon i sve ostalo.Avion koji je ostvario najvise uspesnih misija na svetu i najvise „kills“operacija ti nazivas zastarelim i kao jos malo ce…Haha…Slovacka je narucila 14 za sada,4 su stigla,Bugarska je narucila 12,Tajvan 97 komada, Egipat 71 komad,Ceska 16 komada,Poljska 52 komada da ne nabrajam vise…Sto se tice F/A-18E/F Super Hornet,pa to je udarna pesnica USA Navy jos narednih 40 godina sto mozes i da procitas na sajtu USA NAVY.Ti bi od ljubomore i mrznji prema americkoj tehnologiji i tehnici sahranio avione koji se tek uvode u americku avijaciju ili su skoro tek uvedeni.Ja znam da te zulja americka avijacija i tehnologija jer je ispred ruske i kineske minimum 30 godina ali ti postajes smesan svojim komentarima koje ostavljas ovde…Cist primer neznanja i ostrascenosti inferiornom rusko-kineskom tehnikom…Ako je uposte i njihova jer je i to upitno…

PS

@Sloba
Uporno pokušavaš da dokažeš da sam rekao nešto što nisam. Ne izbacuju se iz upotrebe ni F-16 ni F18, ali prestaje proizvodnja F-18 vrlo brzo (Boing je zvanično najavio da prestaje sa proizvodnjom već iduće 2025. godine, valjda oni znaju), F-16 će se u SAD modernizovati dok mogu a zadnji su kupili kad? NOV Viper ne služi nijedan koliko znam u američkoj avijaciji, ako imaš dokaze za suprotno prikaži. Nacionalne garde će dobrim delom preći na BPL, zato već imaju veliki višak F-16 koji nude i levo i desno. Ali da je slepo crevo razvoja jeste. To što kažem da američka vojska teži da kompletno pređe na F-35 kao bolji i perspektivniji avion ti razumeš kao da protežiram ruske i kineske avione? Naveo sam i gde se isplati nabavka F-16 a gde ne. Ali ni to ne čitaš.
Ovde završavam ovu raspravu jer ne vodi nigde. Za početak, pročitaj šta sagovornik zaista napiše.

Sl

@PSA
https://www.airforce-technology.com/projects/f-16v-viper-fighting-falcon-multi-role-fighter/ Procitaj sajt americkog ratnog vazduhoplovstva.Kazes da F-16 Block 70 aka Viper ne sluzi u americkoj avijaciji!?Kazes da Boing prestaje sa proizvodnjom Super Horneta!?Ja stvarno ne znam vise odakle izvlacis takve budalastine vise ili ti je cilj da samo nesto napises bez ikakvog dokaza…Ja se ne raspravljam sa tobom vec iznosim cinjenice a tebe to duboko pogadja a ti i ja najbolje znamo zbog cega…Hoces da ti prosledim i imena eskadrila USAF koje koriste F-16 Viper?Nije problem…Isto sto se tice i Super Hornet-a nije problem…

Ed

@Sloba
US ne koristi ni F-16V ni F-16 Block 70/72.
F-16V je naziv za nivo opreme na koji se mogu modernizirati novije varijante i na kojem je F-16 Block 70/72.
Block 70 ili Block 72 su novoproizvedeni F-16. Prvi takav je 2023.g. isporučen Bahreinu. Isto dobija Slovačka, Bugarska, Grčka, Tajvan, …
Tajvanski F-16OCU, Grčki F-16 Blok 52+,… se moderniziranju na nivo F-16V.
Najnoviji američki F-16 je isporučen 2004.g. u varijanti Block 50 (0 znači da ima GE motor), a zadnji block 52 1996.g. (2 znači da je s P&W motorom). Amerikanci su trenutno u procesu modernizacije svojih F-16 Block 40/42/50/52, gdje je planirano ugraditi neke elemente V opreme, prvenstveno AESA radar…

Sl

@Ed
https://www.airforce-technology.com/projects/f-16v-viper-fighting-falcon-multi-role-fighter/ Evo i tebi Link americkog vazduhoplovstva pa se svadjaj ti sa njima zbog cega koriste nov F-16 Block 70 aka Viper😂Bese i ti znas bolje od samih Amerikanaca i USAF…Ja ne mogu da verujem da u 21.veku pored interneta i mogucnosti da saznas neke osnovne elementarne stvari i cinjenice, ljudi i dalje prave od sebe metu za podsmevanje…Pa i Tango Six je pisao o F-16 Block 70 aka Viper i njegovoj upotrebi samo sto vi citate sabrana dela nekog tamo klovna iz ruskog cirkusa…Ako hoces jos neki link ti slobodno reci.Mada mozes i sam da ukucas na Google „Americko ratno vazduhoplovstvo“i pretrazis opremu i avione u upotrebi,pise ti lepo sve tamo…

Sl

@Ed
https://www.acc.af.mil/Home/Aerial-Events/F16-Viper/ Evo ti jos jedan Link sa podacima americkog borbenog krila koje koristi F-16 Viper…Stvarno ste neozbiljni ljudi…

PS

A….. Ne mozete porediti cene od pre 15 godina i sad. Ni u cemu. Tad je i MI 17 kostao 3-4 miliona USD sad je od 17-20. Otisle cene mnogo. Kao da gledate cene MIG29 i F16 sa kraja 80ih. Nebo i zemlja.

Odgovori
Th

Verovatno su Madjari sa Gripeniman zadovoljni kad nabavljaju dodatna ili nema alternative. Ako Svedjani nemaju problem sa Orbanom nece imati ni sa AV. Obe zemlje su pro Putin i anti Zapad i Nato. Gripen ima mogucnost da nosi METEORe.. To je sto zulja AV. Umesto Kineskih mozda je bolje da Srbija uzme Gripene. Rusi trebaju svoju produkciju za sebe. Ne vidim mogucnost da bi Rusi bili u stanju da isporucuju bilo koju vojnu opremu dok taj sukob u Ukraijni traje. Da bi mogli kupili bi svo srpsko naoruzanje. Posebno tenkove. Sad niko ne zna sta ce Kinesi sbog Taiwana raditi. Mozda je bolje da se sada naruci delovi za odrzavanje kineskih sistema za sledecih 10-20 godina. Nikada se ne zna. To sta se sada na Istoku desava nisam ocekivao kao vecina drugih.

Rafal je pre skup i razvikan. Sada kad ga Hrvati imaju ja osobno ga nebi uzeo ni za poklon iz inata. Ja sam bio za prelazno Grcke F-16 i onda nove F-16 V. Kao pocetnik kupis staro auto. Vesbas vozat i opravljat. Mozes ga i „derat“. Ne trebas pazit kao sa novim i puno skupljim.

Mozda je ovaj text na Tango Six probni Balon? Prvo stare Gripene C/D i kasnije prelazak na Gripen E.

Odgovori
Dj

>> Obe zemlje su pro Putin i anti Zapad i Nato.

Kako moze zemlja clanica NATO i preko 1000 godina deo zapada biti protiv zapada i protiv NATO? Sorry ali totalna bedastoca, ne mozes biti protiv svoje prirode. Tamo je problem populizam i institucije koje je Orban rasturio. Verujem da je i tamo ruska propaganda vrsljala u poslednjih 30 godina kao i kod nas i u drugim drzavama. Postoje mnoge slicnosti izmedju Srbije i Madjarske. Madjarska je recimo vec 100 godina frustrirana Trianonskim sporazumom a Srbija 25 gobutkom Kosova. Ni jedna ni druga se nikada nece osloboditi toga.

Sr

@Djuka
Šta znači „1000 godina deo zapada“ kada su se sve te zemlje međusobno klale? Pa Austriju je bukvalno spasila Rusija od mađarskog ustanka. Pruska kraljevina i Austrija su ratovale jedna protiv druge. U 20. veku Austrija i Nemačka zajedno su napale sve ostale pa su Rusija, Britanija, Francuska itd. ratovali protiv njih. 60 godina pre toga Britanija i Francuska su ratovale protiv Rusije, a na strani Rusije su bile SAD….

To vaše romantično viđenje Evrope ili „zapada“(šta god to značilo) kao nekog hiljadugodišnjeg monolitnog političkog prostora koji eto pukim slučajem ruši Rusija, Srbija ili ko već prosto nije tačno.

Dj

>> kada su se sve te zemlje međusobno klale?

Klale? Prilicno morbidna tvrdnja. Na kontinentu je uvek bilo ratova, to nema nikakve veze sa civilizacijom i vrednostima. To je sve istorija. Danas je cela Evropa osim par failed state ujedinjena oko seta zajednickih vrednosti, do njih se doslo u gorespomenutom hiljadugorisnjem procesu i posle 2 svetska rata.

Rusija je par stotina godina bila evropska sila, sa kontinenta je otisla pre 100 godina jezivim komunistickim eksperimentom oktobarske revolucije. Sada je u grupi sa Iranom i S.Korejom.

Sr

@Djuka
Na žalost i morbidna koliko i istinita. Odlučite se, jeste li 1000 godina jedna srećna porodica ili je „sve to istorija“….Znam samo da sve to nikakve veze nema sa prodajom ovih aviona, a komunizam je evropska ideja ukorenjena u nemačkoj filozofiji pre svega, nije iz Azije….

Dj

Pa kao nema veze, a slazem se, onda ne znam zasto uporno insistiras?

Ko

Mi ćemo da kupimo J10C, a žuta štampa će da piše Srbija kupuje Kineske Rafale.

Odgovori
Pa

@Djuka,
taj otkup aviona su platili upravo kroz izmjenu ugovora o leasingu 2012 godine.
Ali ne dobivaju za ovu cijenu od 1.1 milijarde. Taj iznos je bio za najam u trajanju od 10 godina.
Platili su dodatno taj otkup kao što su platili i ona dva dodatna aviona koji su imali nesreću (spominjalo se svojevremeno 33 milion EUR).

Odgovori
mi

kad otplate najam do kraja ugovora onda su avioni njihovi, oko 110 mil godišnje do 2026

Ne

Ljudi, avioni se ne „dobijaju“, vec kupuju za velike pare. Kada se prica o milijardama dolara vojno industrijskom kompleksu „simpatije prema Rusiji“ ne znace previse. Sve se svodi na: koliko para, toliko muzike. Naravno da se od Svedske ne moze dobiti koliko od Francuske ili USA, ili Kine. Nisu toliko jaki, a trziste je trziste.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor