Er Srbija i Embraer potpisali ugovor za održavanje E195 flote

19. dec 2024

KLM u svoju zemaljsku ketering flotu uveo električne kamione

16. dec 2024

[POSAO] Prvi „Otvoreni dan“ u Beogradu za pilot kadet program „Wizz Aira“: Od nule do zaposlenja u avio-kompaniji kroz program finansiranja otvoren i za građane Srbije

13. dec 2024

[POSAO] Wizz Air regrutuje u Beogradu: Otvoreni dan za pilote sa srpskim državljanstvom i srpskim ICAO dozvolama u ponedeljak 16. decembra

12. dec 2024

„Prince Aviation“ postaje prvi „Pratt & Whitney“ centar u Evropi za post rental inspekcije turboelisinih motora PW100 serije

6. dec 2024

Konferencija u Nišu posvećena većem učešću žena u inženjerstvu: „Menzies Aviation“ održao radionicu u okviru projekta

4. dec 2024

Direktor MTU-a Lars Vagner preuzima Erbas: Od Nove Pazove do rekordne profitabilnosti

4. dec 2024

Pregled srpske civilne vazduhoplovne industrije u brojkama

3. dec 2024

[ANALIZA] Najbitnije i najinteresantnije stavke u Izmenama zakona o vazdušnom saobraćaju

2. dec 2024

Američki magazin „Global Traveler“ proglasio Er Srbiju za „Najbolju avio-kompaniju u Istočnoj Evropi“ u 2024. godini

1. dec 2024

Nakon 17 meseci rekonstrukcije glavna pista aerodroma „Nikola Tesla“ ponovo u funkciji

28. nov 2024

[INTERVJU] Direktor Menzis grupe Filip Joeinig o poslovanju u Beogradu i širenju u regiji

28. nov 2024

[CAPA konferencija u Beogradu] Podaci o vazduhoplovnoj industriji u 2024: Složena slika oporavka, izazova i transformacije

27. nov 2024

San Dijego, Džordžtaun i Hajderabad nove destinacije KLM-a

26. nov 2024

Er Srbija počela sa upotrebom održivog avio-goriva na letovima od Pariza

25. nov 2024

Vučić o štrajku dela zaposlenih u SMATSA-i: „Oblasna kontrola nečega se pobunila pa hoće veće pare, imaju 7000 evra platu pa štrajkuju“

26. okt 2024

[POSLEDNJA VEST] Deo zaposlenih Kontrole letenja Srbije i Crne Gore sutra ipak štrajkuje na sat vremena

25. okt 2024

[EKSKLUZIVNO] Jedan dan sa timom Jat Tehnike, unutar i oko Boinga 767: Kako izgleda konverzija putničkog u kargo avion

23. okt 2024

Valjevac opitni inženjer letač u Flajt Radar obilasku proizvodnog pogona kompanije Erbas u Mirabelu

18. okt 2024

60 tona robe nedeljno preko Atlantika: Er Srbija i „Globe Air Cargo“ sklopili strateško partnerstvo

17. okt 2024
Vučić i Vesić u Nišu prozvali SMATSA-u: Zbog čega ponovo konflikt političara i Kontrole letenja?
Reči hvale za "Konstantin Veliki", kritika za SMATSA-u. Jučerašnji obilazak nove zgrade putničkog terminala / Foto: Aerodrom "Konstantin Veliki"

Vučić i Vesić u Nišu prozvali SMATSA-u: Zbog čega ponovo konflikt političara i Kontrole letenja?

Tokom obilaska novoizgrađene zgrade putničkog terminala mešovitog civilno-vojnog aerodroma u Nišu, predsednik Srbije Aleksandar Vučić i ministar Građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić kritikovali su, prilično oštro, Kontrolu letenja Srbije i Crne Gore.

Na početku obilaska ministar Vesić pomenuo je SMATSA-u u kontekstu buduće izgradnje i finansiranja infrastrukture gde spada i novi kontrolni toranj:

– …novi toranj, što bi SMATSA trebalo da uradi od svojih para, to ćemo s njima da vidimo, jer imaju pare za to. –

Vučić je na to odgovorio da SMATSA „ima pare ali ih baš briga to da urade“:

– Bolje da podele pare između sebe na svoje ogromne plate umesto da urade nešto za državu, šta ih briga. I još će ti reći, ne finansirate nas vi nego nas finansira evropska (institucija). –

Na kraju obilaska, prilikom obraćanja povodom otvaranja nove zgrade, Vučić je još jednom pomenuo SMATSA-u, ponovo u kontekstu izgradnje novog kontrolornog tornja na „Konstantinu Velikom“:

– …ako blagoizvole ova gospoda sa velikim platama da ulože deo para u toranj. Ako ne, kao i uvek, država Srbija će to finansirati. – kazao je on, naizgled rezignirano.

Prvobitni plan vs. Kovid

Istorija principa finansiranja Kontrole letenja Srbije i Crne Gore od strane „Eurocontrola“ i tumačenja političara kako to ili nije fer ili je moguće uraditi drugačije za određene potrebe, bila je prilično burna u prethodnih osam godina. Najinteresantniji događaj (bilo ih je više) svakako je bilo navodno lomljenje kvake i posledična buka koja je motivisala novinara Blica da istraži više, u decembru 2013. godine.

Poremećaj finansiranja većine evropskih ANSP-ova (Air Navigation Service Provider) usled Kovida i prethodna praksa da SMATSA može finansirati celokupne ili delimične troškove izgradnje novih tornjeva na aerodromima (Kraljevo, Batajnica) i pod striktnim pravilima „Eurocontrola“ (budući da su tornevi ključni segment usluge ANS usluge koju nude), očigledno su, ponovo, kao principi, došli u koliziju između političara i menadžmenta SMATSA-e. Menadžmeta koji ti isti političari postavljaju.

Novi toranj je neophodan niškom aerodromu zbog dramatičnog infrastrukturnog proširenja njegovog civilnog dela / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Kontrola letenja Srbije i Crne Gore potpisala je u aprilu 2018. godine Ugovor o kreditu sa Evropskom Investicionom Bankom o kreditu u vrednosti do 45 miliona evra. Tada je saopšteno da će taj kredit biti iskorišćen za više kapitalnih investicija, između ostalog i za „izgradnju centra kontrole letenja i tornja aerodromske kontrole letenja Niš“. Nabavka za radare realizovana je i dva nova radara puštena su u operativni rad 21. marta ove godine.

Izgrađen je i novi kontrolni toranj na „Nikoli Tesli“. Nakon potpisivanja ugovora za realizaciju tog dela „SUSAN“ projekta, u decembru 2019. godine, tadašnja ministarka Zorana Mihajlović, najavila je da će „početi i izgradnja tornja u Nišu“ koji je, kao plan, bio deo Ugovora potpisanog 2018. godine.

Kao što je već poznato, Kontrola letenja Srbije i Crne Gore budžetirana je na gotovo savršen način kada je neka državna institucija (koja gazduje nacionalnim dobrom – u ovom slučaju navigacijom kroz vazdušni prostor države) u pitanju. Njen način finansiranja i budžetiranje (kroz rutne naknade, avio-kompanije koje koriste njene usluge) u teoriji i praksi nezavisni su od uticaja politike. Takođe, ANSP-ovi nisu bili te sreće da, poput avio-kompanija, dobiju novčanu pomoć na uporedivom nivou.

Poremećaj u stabilnom finansiranju i prethodno dogovoreni planovi (rastu niškog aerodroma zaista treba novi toranj) očigledno su sada došli u koliziju.

Podsetimo, država je često od SMATSA-e dobijala značajna finansijska sredstva kao ispomoć za izdatke koji nisu uvek imali veze sa kor biznisom kontrole letenja. Do zanavljanja vojne i policijske helikopterske flote 2016. godine došlo je prevashodno zahvaljujući SMATSA-i (po osnovu upotrebe prvih vojnih Mi-17 i kao deklarisanih civilnih SAR kapaciteta).

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Pa

Meni se čini da je kao i u svim drugim slučajevima do sada u pitanju samo borba za to ko će kontrolisati tokove novca. Lepljivi prsti na parice koje dolaze iz EU . Čekam da pročitam o izmenama statuta SMTSe i kako će to uticati na „sabor svih Srba“.

Odgovori
Pe

Naravno ,Vučić je u pravu.
SMATSA je samo stalo do plata .
Sami da naprave toranj,imaju vise nego dovoljno novca.

Odgovori
Dr

A zašto bi oni pravili toranj? Imaju neku zakonsku obavezu?

Pe

Doktore, koji deo nije jasan?

„Kontrola letenja Srbije i Crne Gore potpisala je u aprilu 2018. godine Ugovor o kreditu sa Evropskom Investicionom Bankom o kreditu u vrednosti do 45 miliona evra. Tada je saopšteno da će taj kredit biti iskorišćen za više kapitalnih investicija, između ostalog i za „izgradnju centra kontrole letenja i tornja aerodromske kontrole letenja Niš“.

Dr

@deterdzent
Ti si čitao ugovor pa znaš za šta su pomenuta sredstva namenjena?
Ta tranša nije puštena tako da ne može da se troši namenski.

Pe

Ako mi za nekoga nije krivo da imaju velike plate, onda su to kontrolori letova.
Hvala lepo, samo neka su oni zadovoljni i odmorni.Mala greska na poslu i ode vise stotina zivota…

Odgovori
Da

Ту фирму воде стране службе.

Odgovori
Sa

Tu je cudna zena Danica Draskovic pokusavala da ubaci bolide na po’so, pa je bilo ,,cudnih dogadjaja“ pa se nadam da su se zahvalili tim bolidima. Neverovarno je da SPO satrapi i dalje ,,kadriraju“ u javnim preduzecima u Srbiji…..Dakle nista od stranih sluzbi, sve domace…..A tacno je da je inostrano obezbedjenje upalo u kontrolni toranj aerodroma Petrovec u Skoplju, kada su pitomi Albanci ( Siptari) imali svojih par minuta slave sa streljackim naoruzanjem…..

Dj

Nemam pojma o temi ali osvrnucu se na ton i stil komunikacije najviseg drzavnog zvanicnika sa protokolarnim ovlastenjima:

„ako blagoizvole ova gospoda sa velikim platama da ulože deo para“

Jasno je cijim je usima ovo namenjeno…

Odgovori
Sa

Dok su SMATSA upravljali likovi iz SPO morali su da uzimaju kredite da bi isplatili zarade zaposlenima. Zatim je jedan domacin preuzeo upravljanje SMATSA , vratio kredite, uspostavio stabilnu organizaciju i pogresio jer je hteo da se oslobodi iznamljivanja prostprija od gle opet, cudnih likova iz SPO. Tada je bio i smenjen. Sadasnji direktor SMATSA pokazao se u terenskim akrtvnostima i dobio poverenje da upravlja ovim vaznim pravnim subjektom. Ako bi SMATSA sama finansirala svoju infrastrukturu, opremu kadrove i sl, tada se postavlja pitanje zasto bi drzava imenovala rukovodstvo SMATSA? Dakle, politicari treba da se odluce: da li je SMATSA imaoc javnih ovlascenja kome je drzava poverila na gazdovanje i staranje neki drustveni recurs ( sto rece jedan inzinjer iz Priboja) ili je privatno preduzece? Inace, RoS ne daje pare SMATSA nego EUROCONTROL placa uslugu SMATSA prilikom preleta vazduhoplova over Serbia and Montenegro…Bolje bi bilo politicarima da vide da u domen SMATSA ubace i Severnu Makedoniju, Albaniju i delove BiH, nego da na jeftine fore zickaju kintu za objekte i opremu.

Odgovori
Dj

>> nego EUROCONTROL placa uslugu SMATSA prilikom preleta vazduhoplova

Da budemo precizni naplata navigacionih usluga u Evropi vrsi se preko centralizovanog servisa Eurocontrol nazvanog Central Route Charges Office (CRCO). Kada neki avioprevoznik ledi recimo od Londona do Atine, ne mora ponaosob placati svakom ANSP preko cije je teritorije preletio nego se obracuna i plati kod CRCO a oni opet respolede sredstva na ANSPs…

Bo

Uslugu plaćaju avio kompanije preko Central Route Charges Office (CRCO). A o domaćinu bolje da ne pričamo!

Da

Ova dvojica pričaju kao da sam ja postavio direktora SMATSA, a ne oni, i to čoveka koji je za svoga mandata “ donirao“ tamo gde treba silne milione evra, što bi u nekoj uređenoj državi priviklo pažnju pravosudnih organa.
Valjda za uzvrat, direkrora evo već pet godina niko ne može da natera u penziju, iako ima 70 godina. Eno ga gospodin sa svitom na air show u Farnborou, kojim poslom, to niko ne zna, dok se firma nalazi u stanju privremenog finansiranja.

Odgovori
Bg

Vaš komentar je očigledno vodjen nekom ličnom sujetom. Koliko znam iz informacija koje dolaze od struke, posle dugo vremena je došao direktor koji svojim znanjem i integritetom zaslužuje da vodi firmu tog kalibra, školovan i ceo život posvećen vazduhoplovstvu, koji ima karijeru iz sebe. Verovatno bi Vi to mnogo bolje uradili, kao i većina ljudi u ovim našim krajevima, koja se u sve razume i sve zna najbolje. Budimo malo objektivni.

Re

Draže mi je nego išta što Vučića nejebu dva posto.Jedino njima nije smeo da smanji plate kad je sve ostale ošurio.Svi u Srbij trebaju da imaju plate kao u Nemačkoj jer su cene i troškovi isti,da bi ljudi ovde ostajali.Naravno da je to itekako moguće jer nas je tri puta manje po km2 u bogatoj zemlji prirodnim resursima.

Odgovori
Bo

Kako je tacno doslo do toga da njima nisu smanjenje plate?

Ne

Jer ako uzmu kredit sami, ovi ne mogu da se ugrade za procenat. Prosto.

Odgovori
Br

Jedno od retkih mesta, mozda i jedino, sa dobrim platama, gde ne mogu da ubace samo svoje ljude iz vise razloga… Na svu srecu. Pa se onda tako javljaju male frustracije.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs