„Prince Aviation“ postaje prvi „Pratt & Whitney“ centar u Evropi za post rental inspekcije turboelisinih motora PW100 serije

6. dec 2024

Konferencija u Nišu posvećena većem učešću žena u inženjerstvu: „Menzies Aviation“ održao radionicu u okviru projekta

4. dec 2024

Direktor MTU-a Lars Vagner preuzima Erbas: Od Nove Pazove do rekordne profitabilnosti

4. dec 2024

Pregled srpske civilne vazduhoplovne industrije u brojkama

3. dec 2024

[ANALIZA] Najbitnije i najinteresantnije stavke u Izmenama zakona o vazdušnom saobraćaju

2. dec 2024

Američki magazin „Global Traveler“ proglasio Er Srbiju za „Najbolju avio-kompaniju u Istočnoj Evropi“ u 2024. godini

1. dec 2024

Nakon 17 meseci rekonstrukcije glavna pista aerodroma „Nikola Tesla“ ponovo u funkciji

28. nov 2024

[INTERVJU] Direktor Menzis grupe Filip Joeinig o poslovanju u Beogradu i širenju u regiji

28. nov 2024

[CAPA konferencija u Beogradu] Podaci o vazduhoplovnoj industriji u 2024: Složena slika oporavka, izazova i transformacije

27. nov 2024

San Dijego, Džordžtaun i Hajderabad nove destinacije KLM-a

26. nov 2024

Er Srbija počela sa upotrebom održivog avio-goriva na letovima od Pariza

25. nov 2024

Vučić o štrajku dela zaposlenih u SMATSA-i: „Oblasna kontrola nečega se pobunila pa hoće veće pare, imaju 7000 evra platu pa štrajkuju“

26. okt 2024

[POSLEDNJA VEST] Deo zaposlenih Kontrole letenja Srbije i Crne Gore sutra ipak štrajkuje na sat vremena

25. okt 2024

[EKSKLUZIVNO] Jedan dan sa timom Jat Tehnike, unutar i oko Boinga 767: Kako izgleda konverzija putničkog u kargo avion

23. okt 2024

Valjevac opitni inženjer letač u Flajt Radar obilasku proizvodnog pogona kompanije Erbas u Mirabelu

18. okt 2024

60 tona robe nedeljno preko Atlantika: Er Srbija i „Globe Air Cargo“ sklopili strateško partnerstvo

17. okt 2024

SMATSA objavila konkurs za stipendiranje i obuku 24 kandidata za kontrolore letenja

16. okt 2024

Odgovor SMATSA-e jednom od sindikata agencije: „Netačno je da smo odbili da pregovaramo o novom kolektivnom ugovoru“

15. okt 2024

Sindikat Kontrole letenja Srbije i Crne Gore preti štrajkom

15. okt 2024

KLM zimski red letenja: Dva dnevna leta na liniji Beograd-Amsterdam

2. okt 2024
SMATSA pustila u operativni rad dva nova Talesova radara: „Istorijski trenutak za Kontrolu letenja Srbije i Crne Gore“
Unutar "radome" strukture primarnog i seknundarnog radara kompanije Tales / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

SMATSA pustila u operativni rad dva nova Talesova radara: „Istorijski trenutak za Kontrolu letenja Srbije i Crne Gore“

Kontrola letenja Srbije i Crne Gore saopštila je danas da je juče, 21. marta, pustila u operativni rad dva radarska sistema na dve nove lokacije – na planini Besna kobila na jugu Srbije i u neposrednoj blizini beogradskog aerodroma „Nikola Tesla“.

Kako Tango Six saznaje, u pitanju su radari francuskog proizvođača Tales. Na radarskom položaju Besna kobila, na nadmorskoj visini od 1910 metara, nalazi se primarni radar STAR NG dometa 148 kilometara i sekundarni radar RSM 970S dometa 474 kilometara.

Radarski položaj Beograd opremljen je primarnim radarom STAR NG dometa 148 kilometara i sekundarnim radarom RSM 970S dometa 370 kilometara i nalazi se u neposrednoj blizini aerodromskog kompleksa u Surčinu.

Do sada su se za potrebe civilne kontrole letenja koristila tri radarska položaja u Srbiji i jedan u Crnoj Gori. Radarski položaj na Besnoj kobili zamena je za položaj na Kopaoniku koji je uništen tokom NATO agresije 1999. godine, dok će radarski položaj na „Nikoli Tesli“ omogućiti bolje pokrivanje prostora u terminalnoj oblasti Beograd, kao i zapadnog dela vazdušnog prostora Srbije.

Novi radar kod aerodroma „Nikola Tesla“ / Foto: SMATSA

– Novi, najsavremeniji radari  renomiranog proizvođača Tales predstavljaju znatno unapređenje u nadzoru vazdušnog prostora, doprinose podizanju opšte bezbednosti i kapaciteta vazdušnog prostora Srbije.

Puštanju u rad novih radarskih sistema prethodila je izgradnja objekata radarskih stanica, telekomunikacione i elektroenergetske strukture, što je na lokaciji Besna kobila bio izuzetno zahtevan posao zbog nepristupačnosti terena i ekstremno teških meteoroloških uslova.

Implementacijom novih primarnih i sekundarnih radara, SMATSA nastavlja kontinuirani proces modernizacije opreme i sistema u cilju unapređenja bezbednosti i poboljšanju kvaliteta pruženih usluga. – stoji u saopštenju Kontrole letenja.

Novi položaj na Besnoj kobili / Foto: SMATSA

Proizvođač radara, francuska kompanija Tales, prošle godine je proslavila 130 godina postojanja a kada je naša zemlja u pitanju, prisutna je nekoliko decenija. Tango Six je u junu prošle godine imao priliku da obiđe njihovo postrojenje za proizvodnju radara u gradu Imaru. Tada smo imali priliku da izbliza vidimo Star NG familiju primarnih radara koje koristi SMATSA, proizvodnju RF modula kako za radare starijih generacija tako i novije AESA radare, zaključno sa najnovijim anti-dron sistemima.

Kako je Tango Six prvi javio u maju prošle godine, SMATSA i Tales su produžili saradnju do 2025. godine. Kontrola letenja Srbije i Crne Gore već decenijama koristi Talesov hardver i softver. SMATSA je u okviru novog ugovora kupila i uslugu zaštite od sajber napada. Kako su iz Talesa objasnili za naš portal, usluga se pre svega sastoji od iskustva francuske kompanije u detekciji poznatih ali i „zero day“ pretnji kao i pomoći klijentu u suočavanju sa njima.

Kako su nam kazali iz Talesa, srpsko-crnogorska SMATSA „jedan je od boljih Talesovih klijenata“. Kontrola letenja Srbije i Crne Gore zasniva većinu svog hardvera i softvera na francuskom proizvođaču. Počevši od TopSky ATC sistema, do primarnih Star NG radara kao i RSM 970S sekundarnih radara.

Srbija je i vojni korisnik Talesovih radara. Krajem prošle godine isporučena su dva osmatračka radara Ground Master GM400 Alpha, uskoro se može očekivati i isporuka osmatračkih radara srednjeg dometa Ground Master GM200. Ukupno je zvanično najavljena isporuka 22 radara dugog, srednjeg i kratkog dometa, još uvek nemamo potvrdu da li je nabavlejn i radar tipa GM60 kratkog dometa.

Prethodno je u aprilu 2023. godine javnosti prikazan taktički višenamenski osmatrački radar kratkog dometa Ground Smarter GS-40 koji bi u budućnosti mogao biti primenjen i u projektu domaćeg artiljerijsko-raketnog sistema PVO koji nosi naziv HARPAS. Kao i radar GM60 takođe bi mogao da posluži za zamenu radara Žirafa u artiljerijsko-raketnim divizionima vazduhoplovnih baza, kao i u trupnoj, odnosno PVO Kopnene vojske.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Op

Treba tražiti da se vrati radarski položaj na Kopaoniku.

Ludo je tražiti jer se radi o svojoj zemlji, ali sta ce se.

Odgovori
Te

Besna Kobila je brutalna lokacija za radar , verujem da se nije puno izgubilo od Kopaonika
Menja i vojska svoje radare , a neke su modernizovali / digitalizovale nase firme i strucnjaci .

Dj

Bravo,jedna od retkih pozitivnih vesti i kompanije koja radi svoj posao na evropskom nivou.

Odgovori
Pe

Bravo za drzavu.
Nikada niko nije ranije ulagao u ovakve stvari kao sto se sada radi.

Odgovori
Pa

Nikad i niko su previše krupne reči… Trebalo bi razmisliti bolje po tom pitanju. Ipak smo mi danas manji nego što je SFRJ nekada bila ,a to po automatizmu znači da nismo ni platežno sposobni kao bivša država. Da bi sve ovo bilo postignuto (a ovo je faktički samo „zanavljanje po stanju“ to jest modernizacija već postojećeg jer je staro u velikoj meri prevaziđeno i prestaje proizvodnja rezervnih delova za iste) već smo se odrekli mnogo čega (ne samo u novčanom smislu).

Od Thales-a je kupljeno skoro sve što je moglo i vredelo. Njima svaka čast na znanju, trudu i radu.

Sa

Smatsa nema veze sa drzavom osim geografski. Oni su firma I prica sa sebe.
Drzava (drzavnik) se samo kiti tudjim perjem, firme koja jedina radi po međunarodnim a ne lokalnim pravilima.

Xt

Nema više nikada Kopaonika. Besna Kobila je zamena i to je to.

Odgovori
Iv

Pa šta i Besna kobila hvata Kosovo i Metohiju, Bugarsku, Makedoniju, Albaniju… Grčku ne mora

Ga

O ima i te kako. To što si ti neverni Toma, ne znači da su i drugi.

Ma

Xtrimi
Sto nema? Zasto smo kupili mobilne GM400 nego da ih u svakom trenutku mozemo postaviti bilo gde, a isto tako i brzo povuci. Znaci, ako ikada zatreba (eventualni rat) za sat vremena je operativan sa Kopaonika.

Op

Besna Kobila dijeluje čak kao bolja lokacija sa koje se još dalje može gledati.

Ali je ovo civilni radar, ne vojni. Šta ako postave vojni radar, naprimjer GM400a? Hoće li praviti zapad probleme?

Šta je bilo na Kopaoniku osim radar za vrijeme? Vojni ili civilni radar? Lično se ne bih osjećao prijatno da mi tako skupi asset stoji samo 300 metara od „administrativne linije“. Al bi u propagande svrhe dobro bilo da se parira igra Albanaca.

@Markos: Treba odnijeti to čudo gore, prvo što bi stradalo je put ka lokaciji.

Ne

@OpFor

Vojni. Tehnicki sada nema potrebe za Kopaonikom. Ne postoji „igra Albanaca“ kojoj bi se moralo parirati.

Ma

OpFor777
U pravu si za postavljanje takvih radara na 300 metara od potencijalne linije, mada, koja bi verovatno posle koji dan bila bar par km dalje. Cak po meni ni na 10 km se ne bi smeli postavljati.
A ako postoji ikakav put odnece se sam jer je mobilan (na kamionu), kuda su sve tenkovi prolazili i peli se u zadnjim ratovima pa su putevi ipak ostajali citavi, nece biti problem ni za radar.
A verujem da su svesni da takve radare moraju pratiti sistemi poput pancira ili hq17, plus po koji pasars i plus razmestaj Manpads-a po okolnim brdima.
Sad vojne nece postavljati sigurno, nigde gde se Natou ne svidja, jer ipak treba biti taktican i ne zabijati prst u oko, jer mora se nabavljati jos opreme iz inostranstva.
A za ovaj sto kazu pa to je civilni, privatno vlasnistvo, samo neka ga oni postave. Ako ikada dodje do ‘ne daj boze’, posluzice…

Di

Ajd, razumeo bih da je na Besnu kobilu stavljen GM400, ali ovako…opet nekakav kompromis. Kao da sa 12cm ides na Pamelu Anderson.

Odgovori
Jo

Objasnite ovo? Mislite na centimetarske talase ili…?

Jo

Lep prizor!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs