Srpski Falkon 6X preko Banja Luke do Majamija; Iz Pariza novi podaci o globalnoj upotrebi Falkon porodice

6. maj 2025

[NAJAVA] Šesti po redu Avijatičarski bal u restoranu Aeroklub 17. maja

30. apr 2025

„Green Power Turbine Systems“ prvi put na sajmu AERO u Fridrishafenu: Pogonska grupa i dva nova projekta aviona iz Srbije

30. apr 2025

[NAJAVA] Četvrti memorijal „Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“ na aerodromu Divci kod Valjeva

28. apr 2025

Nakon incidenta u vazduhu EXPO Osaka zaustavlja demo letove eVTOL letelica – šansa za Srbiju i EXPO 2027?

27. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Prva javno dostupna fotografija novog Falkona 6X Avio-službe Vlade Srbije

25. apr 2025

Škola letenja „Prince Aviation“ objavljuje početak novog kursa za PPL dozvolu

23. apr 2025

Rafal 4.1 i Falkon 6X u Srbiji: Vojni pedigre jedinstvene civilno-vojne kupovine

21. apr 2025

Trenutno najmoderniji avion u Srbiji: Novi Falkon 6X državne Avio-službe

18. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] U Beograd sleteo novi Falkon 6X, najverovatnije novi avion Avio-službe Vlade Srbije

16. apr 2025

[EKSKLUZIVNO] „MIND Aviation“ 14. juna organizuje aero-miting na kragujevačkom aerodromu

11. apr 2025

AERO Fridrishafen 2025: Od Pipistrela do Falkona, uz jako srpsko prisustvo

10. apr 2025

Aero-klub Valjevo organizuje obuku za pilote jedriličare

7. apr 2025

Dve kompanije iz Srbije izlažu na ovogodišnjem sajmu AERO u Fridrishafenu

3. apr 2025

[POSAO] Nova škola letenja iz Kragujevca „MIND Aviation“ zapošljava „Head of training“ profesionalca i instruktore letenja

1. apr 2025

[INTERVJU] Od travnate piste do regionalnog centra: Kako Bratislav Milanović i MIND Grupa grade vazduhoplovni ekosistem u srcu Šumadije

31. mar 2025

Škola letenja „Prince Aviation“ traži predavače za PPL i ATPL kurseve

15. mar 2025

„Prince Aviation“ donira Saobraćajnom fakultetu: Renovirana učionica, donirana vazduhoplovna učila

14. mar 2025

Erbas i Robinson predstavili potpuno nove helikoptere H140 i R88

11. mar 2025

Direktorat pokrenuo krivične i prekršajne postupke povodom incidenata na „Nikoli Tesli“ u januaru

21. feb 2025
Srbija želi da potpiše Memorandum o razumevanju sa Erbasom za projekat razvoja „letećih taksija“
Dok većina kompanija, zapravo startapova, u eVTOL segemntu i dalje ima projekte na papiru, Erbas je do sada razvio dve ovakve letelice / Foto: Erbas

Srbija želi da potpiše Memorandum o razumevanju sa Erbasom za projekat razvoja „letećih taksija“

Na marginama SEAS konferencije, njenog prvog dana, desio se i sastanak ministra finansija Srbije Siniše Malog i Aleksandra Bojanića, direktora prodaje „Airbus Defence and Space“ sektora za ovaj deo Evrope. Kako je saopšteno nakon sastanka, dogovoreno je da će dve strane potpisati „Memorandum o razumevanju oko projekta razvoja „air mobility“ koncepta“.

– Ozbiljno smo pristupili ovom poslu, i zato smo dogovorili da ćemo sa kompanijom Erbas potpisati Memorandum o razumevanju oko projekta razvoja takozvanog „Air mobility-ja“, koji podrazumeva upotrebu malih, visoko automatizovanih aviona, na nižim visinama u urbanim i gradskim oblastima, nakon čega ćemo uraditi i fizibiliti studiju.

Spremni smo na korišćenje novih tehnologija i mislim da je važno da u tom smislu idemo u korak sa vremenom, naročito uzimajući u obzir da ćemo biti domaćini jedne od najvećih izložbi na svetu, gde je važno da se prikažu savremene inovacije. – saopšteno je nakon sastanka Malog i Erbasa.

Sastanak minitra finansija sa najvećim evropskim vazduhoplovnim entitetom dolazi nakon prvih komentara predsednika Srbije da se za EXPO 2027 planira prikazivanje „letećih taksija“ što smo na Tango Sixu analizirali kao priliku za širu priču o razvoju tehnologija i procedura, bez fokusiranja na nepostojeći koncept taksi prevoza vazduhom.

Imajući u vidu domaću ekspertizu u domenu multirotora, srpski inženjeri nisu daleko od učešća u razvoju ovakvog projekta / Foto: Erbas

Nedugo zatim, Siniša Mali je putem video poziva pričao sa kompanijom „Ascendance Flight Technologies“ o istoj temi. Francuska kompanija, osnovana 2018. godine, trenutno razvija svoju prvu letelicu nazvanu Sterna (interesantno, poput domaćeg srpskog projekta o kojem smo izveštavali još 2014. godine) koja bi tek trebalo da poleti ove godine.

Za razliku od kompanije „Ascendance“, Erbas ima mnogo više od projekta na papiru. Ne samo konkretnu letelicu koja je već u vazduhuhu, nego mnogo bitnije za bilo kakvu ideju saradnje sa Srbijom, eko-sistem tehnologija koji je nazvan kao „CityAirbus“. Takođe, Erbas se trenutno nalazi na mnogo naprednijem nivou u razvoju ovih koncepata od velike većine globalnih igrača budući da je do sada razvio dve eVTOL letelice, sa prvom su demostrirali i autonomni let, dok su nedovno predstavili i drugu, nazvanu „NextGen“.

Ono što bi saradnja sa Erbasom u ovom domenu mogla da donese, najmanje je sama letlica. „CityAirbus“ je skup tehnologija koje omogućavaju „Urban air mobility“ koncept kroz razna rešenja koja bi na inženjerskom nivou mogla da se rade u kooperaciji sa srpskom kompanijama i obrazovno-istraživačkim institucija. Za razliku od oblasti razvoja putničkih, borbenih aviona ili helikoptera, srpski inženjeri i/ili startap kompanije bi eventualno mogli da se priključe jedino ovakvom nekom projektu.

Upravo Bojanić već održava razmenu kontakata sa srpskim inženjerima, dok su Srbija i Erbas pre dve godine potpisali Memorandum o saradnji u oblasti obuke i civilnog vertikalnog transporta.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

An

Sad ce leteci taxi, samo sto nije. Vozit ce putnike koji ce doci hyperloopom koji isto samo sto nije. Putnici ce samo malo morati protegnuti noge po pisti od solarnih panela sto nece biti lose posto su se zero ukocili nakon putovanja s Marsa.

Odgovori
Yr

Naravno da neće, ali je ovde ideja da se iskoristi taj EXPO verovatno, da se praktično „proda“ prostor za oglašavanje tog koncepta tako što za taj događaj može da se uradi neki promo let. Za nas je dobro da neki inženjeri rade na delovima razvoja toga, čak i ako sve propadne neko znanje i iskustvo ostaju. U nove tehnologije se ulaže i dobar deo tih stvari nikad ne dobije direktno ekonomski isplativ kraj, ali to znanje i iskustvo mogu se isplatiti na sledećem projektu.

Pe

Pozdravljam svaku saradnju domaćih strucnjaka sa vrhunskim svetskim korporacijama u avio-industriji, sto je nesumnjivo kompanija Airbuss.
Svaki projekat može otvoriti i neki novi, i ovo je odlična prilika.

Odgovori
ma

Slažem se D.Petroviću u potpunosti sa Vama da je ovo odlična prilika koju ne smemo ispustiti. Airbus je jedna od dve vodeće svetske Kompanije u Avijaciji i svaka saradnja sa njima je u obostranom interesu. Mada mi je malo otužno da ulažemo i razvijamo se u određenim granama, a nešto drugo zapostavljamo tj ne razvijamo tim tempom…recimo red bi bio da napokon svaki dom u Srbiji dobije kanalizaciju; znam da će i to biti, odnosno da će i to doći na red vrlo brzo, s obzirom da se radi na izgradnji kanalizacione mreže za sva domaćinstva ali ipak nekim redom da idemo. Malo mi je van pameti da gradimo recimo Nacionalni Fudblaski stadion kad su rezultati u tom sportu nikakvi tj jako skromni, a ne ulažemo dovoljno recimo u Odbojku i Streljaštvo gde smo mnogo bolji nego u Fudbalu.

Mi

Ljudi uopće ne kuže koliko je to glasno. Takvo što neće nikada letjeti ni u jednom gradu u svijetu, možda jedino u Srbiji.

Odgovori
b

mere bit al ne mora da znaci

Gu

Nije glasnije od helikoptera a helikopteri lete po gradovima…odavno. Gde lete helikopteri mogu i CityAirBusevi, kol’ko od sutra – makar što se buke tiče.

Mi

Puno glasnije od helikoptera. Konstantno zujanje.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs