Ministar finansija, ministar odbrane i načelnik Generalštaba tokom tri dana novogodišnjih praznika dali su duže intervjue u kojima su pričali o raznim ekonomskim i vojnim temama. Interesantno je da su sva tri zvaničnika imali presek iste teme samo kada je bila reč o nabavci višenamenskih borbenih aviona Rafal.
Najinteresantnija izjava svakako je potvrda Siniše Malog Tanjugu da će ukupna vrednost nabavke biti do tri milijarde evra zajedno sa opremom. Ovo predstavlja prvu javnu potvrdu nekog državnog zvaničnika da prvobitno komunicirana cena od strane predsednika Srbije o 2,7 milijardi evra nije konačna.
Još jedan interesantan momenat je Tanjugovo citiranje Malog da „to nije mali iznos novca“. Sličnu opasku pre neki dan je takođe dao i ministar odbrane Bratislav Gašić kada je na svečanosti u Zemunu kazao da je to „veoma skupa, ali isplativa investicija u dugoročnu sigurnost našeg neba“.
Deluje kao da se državni zvaničnici konstantno žale na vrednost najveće pojedinačne nabavke u istoriji Vojske Srbije. Vrednost koja je verovatno bila u opticaju od početka pregovora i koja, kako je za Tango Six izjavio predsednik Srbije, može iznositi i preko tri milijarde. Za sada je poznato da će naoružanje i infrastruktura biti plaćeni van osnovnih 2,7 milijardi evra.
Siniša Mali je potvrdio informacije o dinamici uplata koje smo već analizirali i kazao da sledeća rata dospeva ovog meseca i da će biti plaćena:
– Što se Rafala tiče, mi smo već prvu ratu isplatili. Sledeća rata za rafale nam dospeva baš sada, u januaru. Mi imamo novca u budžetu za to. To je jedan veliki i važan projekat.
Činjenica da te nove avione možete sada da kupite, da imate dovoljno novca za subvencionisanje kredita za mlade, da imate dovoljno novca za sve investicije, jer nijednu nismo zaustavili, od izgradnje autoputeva i brzih pruga, da imate dovoljno novca za organizaciju Ekspa 2027, za izgradnju novog Nacionalnog stadiona i drugo, sve vam to pokazuje koliko smo odgovorno i sa pažnjom vodili našu ekonomsku politiku. – kazao je Mali.
Ministar odbrane je, takođe u novogodišnjem intervjuu Tanjugu potvrdio dinamiku planiranih isporuka, uz prilično nerealnu tvrdnju vezanu za dostizanje „operativne upotrebe“:
– Proces dolaska novih višenamenskih aviona Rafal planiran je za početak 2028, a 2029. godine treba da budu u operativnoj upotrebi u Vojsci Srbije, to zahteva obuku pilota, pripremu objekata, pista i aerodroma na čemu Ministarstvo odbrane već radi. – izjavio je Gašić.
Na novinarsko pitanje o sudbini MiG-ova 29 Gašić je odgovorio, uopšteno, da „oni ostaju u našoj upotrebi“. Naravno, bez detalja o realnoj raspoloživosti ovih letelica danas i godini kada Rafali zaista steknu punu operativnu sposobnost.
Načelnik Generalštaba general Milan Mojsilović se u intervjuu Novostima najduže zadržao na temi Rafala:
– Do izbora Rafala za Vojsku Srbije došlo se pre svega na osnovu taktičke studije za opremanje višenamenskim borbenim avionom koji će dugoročno obezbediti potrebne sposobnosti za naše ratno vazduhoplovstvo. Višekriterijumskom analizom koja je usledila identifikovane su potrebne sposobnosti avijacije i avioni koji ispunjavaju zadate kriterijume, u pogledu performansi, manevarskih mogućnosti, otpornosti na elektronsko ometanje, sposobnosti za nošenje vazduhoplovnog naoružanja, kao i u pogledu održavanja, cene, postgarantne podrške i obuke.
Za realizaciju projekta opremanja Vojske Srbije avionima Rafal i njihovo uvođenje u operativnu upotrebu, neophodno je izvršiti kompleksne pripreme, koje obuhvataju: izbor i obuku pilotskog i tehničkog sastava, dogradnju organizacijske strukture eskadrile koja će biti naoružana Rafalima i definisanje i realizaciju infrastrukturnih radova za objekte za smeštaj, čuvanje i održavanje aviona, manevarskih površina i poletno-sletne staze.
Mi smo već krenuli u realizaciju ovih zadataka i spremno ćemo dočekati dolazak prvih aparata. Ugovorom su definisani plan, program i dinamika obuke pilotskog i tehničkog kadra, kojom će se blagovremeno obezbediti uslovi za prihvat i eksploataciju aviona. Obuka pilotskog sastava podrazumeva i znatan broj sati leta na simulatoru – što će umnogome olakšati preobuku naših pilota i prilagođavanje savremenim sistemima u oblastima avionike, naoružanja i radarskih sistema – zatim letenje na samom avionu i ovladavanje borbenom upotrebom vazduhoplovnog naoružanja. Prelazak na nove avione biće izazov za naše pilote, ali, imajući u vidu da je raspoloživ letački sastav kvalitetan po odabiru, usvojenom sistemu rada i nasleđenim procedurama obuke, priprema i izvršenja letenja, nemam dilemu da će uspešno izvršiti i ovaj zadatak. – izjavio je Mojsilović.
Pera
ma extra,para u budzetu ima…tako sto ce sve da poskupi od cena….poreza.itd…sve na ledja gradjana ..i ia bi tako punio budzet..
Rafal
A preko čijih ledja inače prelazi kupovina naoruzanja za vojsku? Da li je trebalo birati jeftiniji ili neki drugi avion je drugo pitanje ali sad kada je vec posao zavrsen, troškove naravno plaćamo svi.
Xtrimi
Svi zaborave jednu istinu:
“ Da bi država nešto dala, prvo mora to da uzme“.
Država nikada nema para ona uzima od građana da bi funkcionisala.
TT
E Pero sad si nam otkrio toplu vodu, zamisli drzava uzima porez i daje za vojsku .. -.-
Rafal
Zašto je nerealna tvrdnja o operativnoj sposobnosti 2029. kada budu isporučeni?
Evidentno da će naši piloti ići na obuku od tri godine što predstavlja naprednu obuku, pa je logično da sa velikim brojem sati naleta eskadrila bude u operativnoj upotrebi čim avioni stignu. Očigledno da nećemo praviti grešku iz 88. ili ovu glupost koju su napravili hrvati čiji piloti sa osnovnom obukom, znaju da uzlete I slete. Sad vidimo koliko se muče oko napredne obuke i koliko je takav način obuke lošiji od onog koji smo mi izabrali s obzirom da i Gasic i Mojsilovic navode da je proces već u toku.
Živojin Banković
Rafal
“Zašto je nerealna tvrdnja o operativnoj sposobnosti 2029. kada budu isporučeni?“
Зато што су испоруке планиране за период 2028-2030. Оперативна способност ескадриле може бити постигнута 1-2 године касније.
Majk
Koji piloti?
Znas li koliki je % popunjenosti jedinica pilotima? Znas li koliko ima pitomaca pilota na akademiji, zdravstveno i letacki sposobnih za NBA pilota? Znas li koliko je interesovanje mladih za poziv borbnog pilota? …
Rafal
Majk
znam koliki je procenat popunjenosti, znam da su povećane plate i letacki dodatak i znam da se stanje popravlja. Ono što se dugo kvari ne može preko noći da se popravi.
Boki
@Majk
Naravno da ne zna nista o tome. On misli da ce nasi piloti sa dolaskom rafala biti potpuno obuceni sto je svakako glupost. Spominje Hrvate i njihovu obuku koju naziva gluposcu. Sve to ce nasi piloti morati da prodju i vise.
Potter
A na čijim avionima će se obučavati jer Dasault svojih nema?
Hrvatska je potpisala sporazum s Francuskom državom vezano za obuku, no i tada je čekala preuzimanje svojih aviona pa je 6 mjeseci provodila obuku u Francuskoj.
Dakle ozbiljnija obuka na Rafalu može početi kada stignu prva dva dvosjeda.
Rafal
Boki
da si pročitao detaljno moj post ne bi lupetao. Naravno da ce nasi piloti morati da prodju mnogo više od hrvatskih jer je obuka hrvatskih pilota trajala malo duže od jedne godine a obuka naših pilota će trajati tri godine u Francuskoj.
max
@Rafal a na čijim će to avionima u vašoj mašti obuka srpskih pilota trajati tri godine u Francuskoj? Srbija nije potpisala takav ugovor sa Francuskom državom kao Hrvatska, a Dassault sa kojim je Srbija potpisala ugovor nema avione za obuku… Ako će se nešto takvo dogovarati to je novi ugovor i novi troškovi za obuku – možda u novom centru za obuku u Puli?
Alan Velebit
Hrvati nisu napravili glupost jer naši piloti konstantno uvježbavaju, samostalno i sa Francuzima različite aspekte borbene upotrebe Rafala, uključujući borbu izvan visual range. Također se simultano uvježbavaju procedure održavanja, naoružavanja i logistike vezano uz Rafale.
Nenad N.
@Max
Jel to nesto kao „nece Francuska prodati Srbiji jer nije u NATO“? Daso je firma koja zaposljava desetine hiljada, ne postoji sansa gde drzava Francuska nesto nece da uradi da ne izgubi ugled i radna mesta. Uostalom, ceo ugovor je potpisan uz amin vlade Francuske.
max
@Nenad Piloti će sigurno morati na obuku i to je nešto što će se tek ugovarati i dodatno plaćati. Ali ovo što @Rafal priča da piloti krecu na 3g obuke u Francusku jednostavno nema nikakve veze s realnosti jer ugovorna strana (Dassault) ni nema svoje avione, niti je to igdje spomenuto.
Realnije da će se početi na srpskim avionima tek kad budu gotovi, ili će se prije platiti neki obucni centar (Pula?).
libis
@Nenad N.- kao što ispod napisa „Đavo“- „Da neprođemo sa
Rafalima kao Rusi sa Mistralima“.
Jordan
Puno zavisi od toga kada će početi obuka. Ima puno nepoznanica. Srbija će dobiti verziju F4 koja još uvek nije isporučena stranim kupcima. Neke stvari će biti drugačije nego na F3. Takođe, svi strani kupci NOVIH aviona su dobijali verzije sa specifičnom oznakom, rađene za njih. Npr. grčki rafali su DG/EG, egipatski DM/EM. Da li se i koliko se ovi avioni razlikuju, nije poznato.
Centar u Puli će biti baziran na Pilatus PC-21, znači tamo se neće vršiti obuka na samim rafalima. Grci ne lete na PC-21, imaju tradicionalnu trostepenu obuku, na drugom nivou je T-6 i onda prelaze na M-346. Egipat na drugom nivou koristi Tucano, pa prelazi na Alfa Jet. Emirati imaju PC-21, ali na drugom nivou, ana trećem nivou su koristili italijanski MB-339, a sada su naručili kineske L-15. Katar sa PC-21 prelazi na M-346. Trostepenu obuku koriste i Amerikanci (T-6 na T-38)i Izrael (T-6 na M346).
Pretpostavljam da će Srbija zadržati trostepenu obuku, ali ne verujem da će se za drugi nivo odlaziti u Pulu. Obuka na samim rafalima se može vršiti u Francuskoj, ali i u Grčkoj i Egiptu. Međutim, ako treba da se vrši na F4, onda je to najverovatnije u Francuskoj.
Treba videti gde će se obučavati piloti za UAE, oni dobijaju 80 F-4, a njihova isporuka kreće pre srpskih (2027.) I oni su, baš kao i Srbija, potpisali ugovor sa proizvođačem, Makron je bio na ceremoniji samo da potvrdi državnu podršku projektu.
Srbija će morati da reši pitanje obuke na drugom nivou (da zameni Utve, Tangosix je o tome pisao). Oko napredne obuke je nedoumica, da li će se nabavljati nešto novo, ili će se koristiti modernizovani G4 (šta god to „moderrnizovani“ značilo).
zoranpo52@gmail.com
odlična investicija
Lotpy
Loša jako losa. Preskupo a ništa .
Samo pitam
Lotpy, ako ovo loša investicija, napiši koja je alternativa ovoj nabavi.
Bijeloplavi
Dok neki govore o budućem, drugi gledaju sadašnje.
Gedza gegula
rafsl za suhoj je obicna kanta sto ne lete nad ukrainom pa nemaju sanse stace nsm ti rafLi boga pitaj prodaj te ih odma i kupite avione koji su pouzdani ruski pa cak i kineski
Petrovic Dusan
@Gedza gegula Nad Ukrajinom su pokusali da lete ruski Suhoji, i obarani su vise puta od strane ukrajinskog PVO: Suhoj 35, Suhoj 30, Suhoj 27,Suhoj 25.Odnosno, svaki postojeci model Suhoja su Ukrajinci srusili.
Takodje, Rusi su srusili neki broj Ukrajinskih Su-27 Su-24 i Su-25, ali Ukrajinci jos uvek lete ovim avionima i u 2025.
Ukrajina nikad nije imala Dassault Raffale, ali su piloti Ukrajinskog RV zavrsili obuku na Dassault Mirage 2000 i prva 3 komada ce uskoro leteti u Ukrajini zajedni sa F-16.
Vaste
Petrović Dušan Koji F-16 ? Onaj što leti na zapadnom delu na 200 km od fronta ,pa i tako pao ? Ne zna se kada je zadnji put proletelo nešto od Ukrajinskih aviona na ivici fronta !
Petrovic Dusan
@Vaste Ukrajina leti i unitar same Rusije i na frontu.
F-16 i te kako leti u Ukrajini, ima o tome dokaza i video snimaka.Jedan izgubljen tokom ruskog napada u avgustu, oe eksplozije krstarece rakete.
Juce je izasao snimak ukrajinskih aviona Su-25 unutar Kurske oblasti Rusije kako bombarduju Ruse francuskom raketnom bombom hammer.
Pre neki dan izasao video MiG-29.
Udari po Rusiji Storm Shadow raketama traju svakodnevno, Ukrajina ima Su-24, jer inace ne bi imali nacin da lansiraju Storm Shadow raketama, koje samo moze da lansira Su-24.
Miloš1977
Ucinak F-16 i Miraza u Ukrajni ce vremenom biti veci, ali ce uvek biti daleko manji nego ucinak Ruske avijacije. Takodje ce po meni predstavljati vise meta za Ruske VV i PVO rakete.
Po dosadasnjim izvorima Ukrajna je primila najmanje 12 F-16 do sada.
Mnogi pisu i 20-22 komada. E sad, kolio znamo F-16 pakuje Aim-120 rakete na krajevima krila, i jedrece bombe ispod uz super domet zahvaljujuci 2-3 ugroma rezervoa za gorivo.
Zelenski tvrdi da Rusi bace i po 1100 „glide bombs“ nedeljno po tom frontu duzine sada vec skoro 1500km. Takodje Rusi imaju daleko vise aviona i VV raketa. Sve to pomaze da se Rusi pomeraju polako duzinom vecine tog fronta. Dakle Rusi korste svoju avijaciju jako puno mada se o tome ne pise. Nek je i 2-3 puta manje nego sto Zelenski kaze pa je to opet 1000 bombi mesecno. To sto se o tome ne pise mnogo je duga stvar.
Poenta koju pokusavam da docaram je da F-16 i Mirazi nece mnogo doprineti preokretu situacije sto se stanja na frontu tice. Kao sto sam i pre govorio, kad god Ukrajinci pogode Ruse sa raketom ili dronom i sve vesti o tome pisu treba imati na umu da Rusi to rade Ukrajincima barem 5 puta vise, ili u najmanju ruku mogu da uzvrate 5-10 puta vise i to ne jednom nego svaki put.
Isto ce biti i sa avionima. Jedino sto drzi Ukrajnu u tom stanju prezivljavanja i usporavanja Rusije da na pregazi front je NATO lova naoruzanje i situaciona svest.
Petrovic Dusan
@Miloš1977 Kao sto Raffale ne moze postati operativan za par meseci od isporuke, iz razloga koje navodi Zivojin, ni F-16 ne moze da bude operativan svega 4 meseca posle isporuke prvih primeraka.
Kljucno je uvodjenje F-16 u RV Ukrajine, jer od tog momenta tece vreme do sticanja Pune operativnosti, a za to treba vise godina.
Rusija je ukupno proizvela 36 vojnih aviona tokom 2024, sto je jedva da zamene gubitke (izgubili su 40 komada).
Ukrajinci se odlicno drze, pa i dalje okupiraju preko 500km2 Kurske oblasti.
Nikakvog znacajnog pomeranja fronta nema, od Avdejevke do Pokrovska ima 27km, sto je za prostranstvo Ukrajine minimalno, a bilo bi znacajno na teritoriji Severne Makedonije ili Slovenije.
TT
Kako da kupimo Ruske avione kad je Rusija pod sankcijama EU koja nas okruzuje?
TT
Petrovic Dusan Ukrajinci se mozda odlicno drze u gradovima, rovovima i fortifikacijama ali drzava im je nepovratno unistena, demografski ekonomski i uz to ce izgubiti skoro 1/4 najbogatije teritorije ..
Ne bi im bio u kozi nikako ..
Miloš77
@Petrovic Dušan
Ajde podeli dokaz snimak gde F-16 leti iznad Kurska. Nema potrebe ni Su-25 da lansira hamere a kamoli da rizikuju F-16. I sad odjednom Storm Shadow i SCALP kolko hices i udaraju Ruse svakodnevno. Pa onda su bas neefikasni sa obzirom da nemaju psanse za ofanzivu vec godinu i po skoro. A te NATO rakete skupe kao vrag.
Jako lose stoje Ukrajinci mada redovno im salju milijarde u NATO naoruzanju. Bez toga bi bio brzi kolaps odavno.
Petrovic Dusan
@TT A da li je Srbija 1915 bila „nepovratno“ unistena, 100 procenata pod nemackom okupacijom, vojska i vlada u izbeglistvu na Krfu?
Srbi su prosli kroz jos daleko gore situacije, nego danas Ukrajina sa 18-20% okupirane teritorije, i ogromnom podrskom najjacih drzava sveta, ulaskom u EU verovatni pre Srbije…
Vise me interesuje Srbija, a siriti ruski narativ o „samo sto nije pobedi“,jos besplatno, nije korektno.
Đavo
Da neprođemo sa
Rafalima kao Rusi sa Mistralima
Miks
Mnogo para. Baš mnogo. Ali boljeg rešenja nije bilo u ovom momentu i neće ga biti ni u budućnosti. Za svu moju braću rusofile, pogledajte kako je prošla Sirija kao strateški saveznik Rusije i sve će biti jasno. Koliko god nam bio odvratan NATO, moramo lepo sa njima. Ako može da se izbegne članstvo, izbeći ga. Ako ne može, bolje i to nego da nas leveluju do zemlje kao Siriju par godina i onda opet da nas učlane. Rusko oružje realno nije na nivou zapadnog i sve što ih spasava je nuklearna trijada, bez toga bi davno NATO marširao crvenim trgom. Poslednja šansa za Ruse da izbegnu raspad države biće sredinom marta, ako tu pokleknu čeka ih izvesna sudbina Sirije.
YPT
Izuzev prazne priče, Srbija i Rusija nisu nikakvi saveznici. Praktične posledice tog nazovi saveza kod nas izostaju, jer savez i ne postoji.
No lepo zvuči.
Miks
Pa nismo javno saveznici, ali jesmo ruski satelit u Evropi i zemlja gde Moskva i dalje ima ogroman uticaj. Nije da smo njihova eksklava ili saveznik na nivou Belorusije ali imaju oni ovde ozbiljnu obaveštajnu strukturu i uticaj putem raznih poluga moći. Lično draži su mi uvek oni od anglosaksonaca ali i oni kao i svi drugi prevashodno gledaju svoj interes i to nam situacija u Jermeniji i Siriji odlično pokazuje. Baš zbog toga Srbija mora gledati svoj interes u novoj geopolitičkoj podeli sveta i shodno tome prilagoditi svoje ponašanje. Za one koji misle da su nam EU i SAD prijatelji, bojim se da bi otrežnjenje došlo tek kad bi skapirali da nema više vode iz vazduha jer nova industrija zahteva litijum. Tim ljudima ni tone eksploziva iznad sopstvenih glava 1999. godine nisu dovoljno objasnile namere zapada za Srbiju. Ono što možemo je da se pravimo mrtvi koliko god možemo i držimo neutralan stav dok ne vidimo novu podelu karata, pa kad uvidimo ko je novi šef za Balkan, prilagoditi se njegovim zahtevima onoliko koliko to ne remeti naš opstanak.
Petrovic Dusan
@Miks Nema „nove podele karata“, situacija Srbije je jasna, sa svim strana je NATO i EU,a neki uticaj Rusije posle vojne katastrofe u Ukrajini,nestaje. To je Sirija pokazala jasno.A napadi na SRJ se nisu dogodili „zbog planova zapada“, vec kao posledica 10 godina politike Milosevica, i posle milion upozorenja.
Šolinjo Kikinjo
Po meni, jedna politička odluka, kupovina podrške Francuske i pokazivanje EU da smo orijentisani ka njoj. U igri su bili i Tajfuni (Britanci nas odmah stopirali) i bio bi i Grippen da nisu u blatu i da je Švedska u EU toliko uticajna kao Francuska ili Nemačka.
Siguran sam da se na kineskom tržištu mogao naći interesantniji avion 5. generacije za te novce, ali Kinezi nisu u EU. Možda prođe ne previše primetno kupovina školskog aviona od njih.
Veliku pažnju treba obratiti na ljudski kadar. Ugledati se na Sloveniju, Hrvatsku, a ne da nam vojni piloti, inžinjeri i tehničari odlaze u Wizz, AirSrbiju, Princ, MTU, Pink itd.
Školuješ i usavršavaš nekog 15 godina da bi ti on otišao zbog 500-1000 evra veće plate negde i boljih uslova za rad.
Jordan
Pa odlaze i američki vojni piloti, čim im istekne ugovor. Piloti nadzvučnih aviona trebaju da budu mladi ljudi, sa brzim refleksima. Kada sazrele, prelaze u putničku avijaciju.
Izdvoji za pilote nadzvučne avijacije 3 miliona evra godišnje, podeli im plate od 10 hiljada evra mesečno, imaćeš gužvu na akademiji. (Amerikanci imaju oko 5500 evra mesečno.)
Sky machine
Uz Rafale kupiti i 20 M346 FT ili FA.
Za naprednu obuku pilota za Rafal.
Lakše će biti pilotima da pređu na Rafal sa M346 nego sa G4.
Srbofil
@Sky machine
Poenta modernih školskih aviona nije samo u „prelasku“, to je najmanji problem. Poenta je sticanje znanja i trening i simulacija realnih situacija čak i za iskusne pilote.
Školski avioni imaju i softver i simulator ciljeva u vazduhu, simulaciju BVR dejstva, vežba se BFM, ACM itd. dakle sve što može i „pravi“ borbeni avion. Onda sa takvim znanjem nije toliko ni važno na koji borbeni avion se prelazi i ne troši se vreme i letni sati za te „osnovne“ stvari nego se fokusiraju na „mission critical“ delove obuke i veštine.
Nenad N.
Austrija kupila 12 za milijardu pre par dana. S obzirom da nam je vlast sklona kopiranju, nije nemoguce. Ali sigurno ne 20.
Novaković Saša
Dobijaš ih preko reda a to se dodatno plaća…i dalje mislim da oni Grčki miraži
su bolja opcija za ono što nama treba(za air policing i ni zašta drugo)…ali sad je gotovo..
Sky machine
Dobro bi bilo da dobijemo i te Miraže uz Rafale.
Pilot
Čitajući komentare stiče se utisak da kada dodju avioni možemo samo da ih parkiramo jel nema ko da leti nema ko da ih održava jedino možda nadjemo nekog da ih glanca.Imajte malo poverenja da neko i zna šta radi. Nije baš sve politika. Ima pilota i biće ih. Pa netreba nam 100 pilota za njih. I samo još jedan osvrt na cenu. Italijani novih 24 Tajfuna će platiti 7,5 milijardi! A imaju status proizvodjača i nije prva narudžba. Sve poskupljuje strašno a vojska i oprema naročito.Sada da ugovaramo bili bi još skuplji. Užas.
Lotpy
Ne, nema pilota. I nemoj da lupetaš. Nema ni tehničkog osobĺja i neće ga ni biti jer nikoga više to ne zanima. Prosto ukljiči mozak zbog čega se uvodi obavezno služebje vojnog roka? Pa nema ljudi .
Boki
Spanci su narucili 25 kom. za 4,8 milijardi. Ko zna sta su Italijani narucili dodatno za svoje avione cim je cena tako visoka.
Milki
@Pilot Nažalost da. Po pitanju pilota je stvarno loše stanje. Pravo je pitanje kako će riješiti taj problem, pošto obavezni vojni rok to ne može riješiti. Kako „nagovoriti“ mlade ljude da postanu vojni piloti, pogotovo kada znamo kolika je mala plaća.
Miloš77
Nema ni pilota ni tehničkog osoblja ni hangara ni naroda ni zemljeSrbije. Samo nikad više u istoriji nismo imali tokiko drskih prepametnih komentatora, koji sve znaju i sole pamet preko tastature . Blago nama.
Pilot
Lopty.Miloš77. Uredu je momci ako vi tako kažete samo bez nervoze.Lopty. Nije to primeren rečnik za nekog ko je 31 godinu u sruci ( 31 sa akademijom). Miloš. Ima Srbije i biće je. I molim te poduči me šta sam napisao drsko? Čime sam te to uvredio? Malom platom? I ne neznam sve ali koliko imamo pilota e to znam. I znam koji su kriterijumi ko će na preobuku. I da volilio bih kada bi imali tri pilota po svakom avionu ali biologija radi.
Pr.Da.
Preskup avion, težak za održavanje. Nama nije potreban dvomotorac, osim ako ne misle da posle uzletanja sa Batajnice paraju po Rumuniji i Mađarskoj. To dobro znaju piloti dvadesetdevetki. Da smo nastavili sa Francuzima rad na jednomotornoj varijanti i zajedničkoj proizvodnji oba aviona, to bi bila prava stvar, ovako Rafal nije potreban ni nama ni Hrvatima. Posle dvadeset godina eksploatacije, cena će biti udvostručena. Postoje bolje i jeftinije varijante.
Leon
Hrvatskoj je dvomotorca potreban i poželjan jer se patrolira i nad Jadranom, a površina je ogromna. iako je skuplji za održavanja, dvomotorci se u pravilu koriste za letove iznad morskih površina radi sigurnosti u slučaju otkazivanja jednog od motora.
Petrovic Dusan
@Pr.Da Srbija nije ni imala izbor da kupi jednomotorni avion sličnog kvaliteta kao Raffale.
Od vrhunskih aviona 21 veka ima samo tri jednomotorna: F-16, F-35,SAAB Grippen, sva tri nisu bila na prodaju Srbiji.
Jedini moguci ruski avioni, do sankcija 2022 (Su-30,Su-35) su dvomotorni,kao i Eurofighter typhoon.
Dvomotorni avioni su pouzdaniji (u slucaju otkaza motora ne pada, moze da sleti sa jednim), imaju veću snagu, veći domet i veću nosivost.
Istina, teže je održavanje.
Milki
Da, Hrvatska ima veliko more, gdje je uvijek bolje imati dva motora nego jedan. Nitko ti ne može garantirati da u nekom „bizarnom“ slučaju ti ne mogu otkazati oba motora, ali ako ti otkaže jedan, barem imaš drugi da te održi u zraku umjesto da zaploviš u moru.
MedoMed
@Pr.Da.
Da je Hrvatska platila 3 milijarde eura za samo 12 aviona, vlada države bi pala. Garantirano. Takve stvari stvarno ne mogu proći u Hrvatskoj kroz javnost i oporbu.
Neron
Fascinantni ovi koji lupe daj dvadeset aviona, a ni postojeći nemaju dovoljno pilota i nekoga da da ih zameni u budućnosti. Piloti MiGova 29 bliže 40 godina života nego 30 i kao takvi neperspektivni za Rafala, a spremnih za letačku akademiju nedovoljno.
Staro stanovništvo, mladi kilavi, male plate, stariji koji brane svoja radna mesta.
Nenad N.
Po 1021. put, to je cena. Skupo ali vredi. Sada je jos skuplje i jos duze se ceka. Ima vremena za stvaranje pilota, niti je toliko nezainteresovanih, niti „nema nikoga na akademiji“, jer gle cuda, neki ljudi stvarno znaju kakvo je stanje. I nije bas toliko ocajno.
Mogli bi da smanjimo i tu famu oko „borbene operativnosti“, pa da pogledamo i malo uporedimo i Rumuniju, Slovacku, Madjarsku. Sta ste se zalepili za Hrvatsku i Bugarsku. Tu je simulator, ima vremena i za Francusku.
StevaDžo
…..su stručnjaka za sve i svašta….koji od vas su „ona dvojica“ koja su se, od 100 poslatih poziva da se brani država, odazvali? ostali imali pametnija posla u Budapest i pecanje po vikendicama….lično sam prisustvovao kada je u stan u BG uleteo komšija, uveče u 10 sati, bežeći od vojnog poziva…e moje junačine….sreća da je tek drugi dan spec. vojne operacije pa se još sve da popraviti…
poz iz EU
Petar the First
Najbolji izbor pilotskog sastava RV Srbije u izboru aviona!Rafal F4.1 koji Srbija treba da dobije je izuzetno mocan i tehnoloski napredan avion koji spada u vrhu same svetske vojne tehnologije.Ovde razni tkzv.“stručnjaci“komentarisu o avionu Rafal i daju mu negativne ocene a ne shvataju da je taj avion blizi petoj generaciji aviona nego bilo koji ruski i kineski avion.Rafal F4.1 je superkrstas sto znaci moze ostati u vazduhu duplo vise nego drugi tip aviona a to znaci i vecu mogucnost tokom borbi u vazduhu,poseduje jedan od najnaprednijih AESA radara,radarski odraz aviona je 5 metara kvadratnih,poseduje SPECTRA EW sistem koji gasi radare kod ruskih i kineskih tkzv.“konkurenata“koji to ne mogu biti obzirom da su dve generacije zaostali avioni,manervabilnost mu je izuzetna a moze poneti oruzja duplo vise od svoje tezine… Naravno da ce Srbija dobiti i METEOR i MICA NG rakete jer ce Srbija biti clan NATO do 2028.godine a i da ne postane clan NATO,Srbija je najveci saveznik NATO,IPAP 1,IPAP 2 i SOFA sporazumi to garantuju a NATO vojnici se nalaze u srpskim vojnim bazama sa kojima VS zajedno trenira.“Platinasti vuk“se svake godine odrzava uz sve veci broj VS i zemalja NATO clanica.Dakle,sve ide po prirodnim tokom a izbor srpskih pilota u vidu aviona je najbolji!
Boki
Uh, rafal jeste napredan avion ali napisati da on gasi neke kineske i ruske radare je glupo. U nekim slucejevima moze ometati ali ugasiti?? To nema ni na igricama
Srbija je partner NATO ali ce tesko uci iz vise razloga kao sto je referendum o ulasku, nereseni odnosi sa susednim zemljama itd..
TT
Gasi radare? Na Migu-31? Mozda u nekom SF filmu …
Mislav
@Petar the First
„Rafal F4.1 je superkrstas sto znaci moze ostati u vazduhu duplo vise nego drugi tip aviona“..
Superkrstarenje znaci da moze letjeti nadzvucnom brzinom bez dodatnog sagorijevanja goriva tzv. forsaža. Nema veze sa duzinom ostajanja u vazduhu osim ako ne mislis na duzinu vremena letenja nadzvucnom brzinom.
OpFor777
Premnogo para za ove Francuske kante (Dušman P, ne javljaj se, znamo to vise).
Sad kad je potpisan ugovor, nema vise sta nego prihvatiti stvar kakva jeste, i gledati izvući maksimalno iz te iste stvar.
Neznam hoće li se prodavati Meteor i SCALP Srbiji al bi bilo pametno da već porade na alternative poput Indijske Astra (zamjena za Meteor) i Kineske HD-1A krstarce rakete (zanjena za SCALP).
Boki
Valjda znas da za integraciju stranog naoruzanja je potrebna dozvola Francuza. Nisam 100% siguran ali do sada nismo videli ni jednu intergraciju neceg stranog na rafale. Mislis li da Srbija ima jak uticaj da im francuzi dozvole tako nesto? Tesko
Petrovic Dusan
@OpFor777 Jos nijedan kriticar vojne tehnike nije nazivao Raffale „kante“, ne znam zasto to ponavljate ovde.Sta je Vama jos „kanta“ Apple kompjuter, Mercedes, Porsche, a valjda je dobar УАЗ Буханка..
OpFor777
@Boki: Nije nerealno da će Indijci tražiti integraciju njihove Astre na njihove Rafale, a Francuzi možda mogu pomilovati takvu integraciju Indiji a prije svega i Srbiji. Ipak „Astra“ u oči zapada nije „state of the art“ raketa.
Šta se tiče krstarece HD-1A: Kinezi je sami oglašavaju uz Rafala. Egipcani već pokazali interes. To sigurno ima razlog.
Rafalovi bez BVRAAM / standoff armamenta, pa makar ne-Francuskog, je bezvrijedna reklama na medjunarodnom tržištu.
@Dusman P: Zbog (vrlo) slabog odnosa cijena / kvalitet, je Rafale kanta. 220+ miliona po aparatu, koji (po zmaju) nikad neće biti 5-ta generacija u punom smislu.
Saša Kusovac
SAŠA
S obzirom da sam uspešno učestvovao u projektovanju svih naših aviona nove generacije, to mi na neki način daje moralno pravo da kažem da je Falkon potpuno promašena inesticija i to iz sledećih razloga:
1. preskup je
2. kada bude isporučen biće generacijski prevaziđen avion
3. izuzetno je težak za održavanje i pitanje je da li će naši mehaničari uopšte moći da ga održavaju (zbog zahtevne opreme za održavanje)
4. nikad nećemo moći da „uđemo“ u njegov operatini sistem pa nećemo moći da znamo da li ga je uopšte moguće koristiti protiv NATO zemalja, zbog čega ga u suštini i kupujemo.
5. rezervi delovi će po ceni daleko prevazići cenu osnovnog aviona.
Petrovic Dusan
@Saša Kusovac
A koji su to „naši avioni nove generacije“, valjda je najnoviji klipni Lasta?
Da nije Super-Galeb?
Svakako nije onaj Sarić, imali bi preko 100 godinam
Vaste
Ova zemlja bolje da se sredi iznutra prvo nego da baca milijarde na Francusku industriju !
Aleksandar
Malo je 12 Rafala treba još minimum 12 aprata, onda je RV ozbiljna priča.