U Bugarsku stigao drugi borbeni avion F-16, prvi isporučeni primerak počeo da leti nakon skoro dva meseca od isporuke

13. jun 2025

Trup francuskog višenamenskog borbenog aviona Rafal proizvodiće se i u Indiji

12. jun 2025

[REPORTAŽA] Makedonija proslavila 33. godišnjicu svog ratnog vazduhoplovstva

11. jun 2025

Mađarskoj isporučeni prvi mlazni trenažni avioni L-39 Skyfox

10. jun 2025

Novi detalji ukrajinske Operacije “Paukova mreža“: Bombarderi pogađani više puta, bilo je i promašaja

6. jun 2025

[INTERVJU] „Raven Adisory“ i PR-DC: Nekadašnja Zelena Beretka u saradnji sa srpskom kompanijom proizvodiće dronove u Americi

5. jun 2025

Izviđačka letelica iznad Kosova i Metohije: Da li je kosovski Bajraktar na kratko bio i u vazdušnom prostoru centralne Srbije?

4. jun 2025

Posledice ukrajinskih napada na ruske bombardere: Pogođeno ipak mnogo manje od 41 aviona

3. jun 2025

Sudbina makedonskog Lirdžeta: Povod da se setimo i obratimo pažnju na ostale jugoslovenske Lirdžetove 25

3. jun 2025

Operacija “Paukova mreža“: Spektakularni napad Ukrajine na ruske baze strategijskih bombardera

2. jun 2025

Tango Six i Ex-Yu Aviation i dalje najčitaniji i najuticajniji regionalni vazduhoplovni mediji koji ne kradu tuđ sadržaj

2. jun 2025

RV i PVO Vojske Srbije učestvovalo na međunarodnoj helikopterskoj vežbi FIRE BLADE 2025 u Mađarskoj

30. maj 2025

Indonezija najverovatnije nabavlja dodatne borbene avione Rafal

30. maj 2025

Hrvatska najavljuje sposobnost proizvodnje pola miliona vojnih dronova godišnje

27. maj 2025

Inostrani spoteri dolaze svojim avionom u Srbiju da iz vazduha fotografišu RV i PVO Orlove

26. maj 2025

Mađarska nabavila avion za aero-foto snimanje „Diamond“ DA62 MPP

23. maj 2025

Bosni i Hercegovini odobrena nabavka lakih višenamenskih helikoptera AW119Kx

22. maj 2025

Dvadesetogodišnja tradicija saradnje: Ambasada SAD uručila počasna odlikovanja srpskim vojnim diplomcima, pukovnik RV i PVO jedan od odlikovanih

20. maj 2025

[ANALIZA] Super Galebovi G-4 su na izdisaju, čime ih zameniti?

20. maj 2025

FEINDEF 2025: Prvi prikaz modela Erbasove besposadne letelice SIRTAP, moguća španska nabavka turskog trenažnog aviona Hurjet

19. maj 2025
[INTERVJU] „Raven Adisory“ i PR-DC: Nekadašnja Zelena Beretka u saradnji sa srpskom kompanijom proizvodiće dronove u Americi
Potpisivanje ugovora o formiranju zajedničke kompanije u Americi za proizvodnju IKA Bombardera / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[INTERVJU] „Raven Adisory“ i PR-DC: Nekadašnja Zelena Beretka u saradnji sa srpskom kompanijom proizvodiće dronove u Americi

Sredinom prošle nedelje srpska kompanija PR-DC i američki „Raven Advisory“ potpisali su u Beogradu ugovor o formiranju trećeg poslovnog lica u americi („joint venture“ kompanija) koji će se baviti proizvodnjom PR-DC multikopter dronova za vojnu upotrebu. Ugovor su potpisali suosnivač PR-DC-a Željko Mitrović i Šefild Ford (Sheffield Ford), osnivač Rejvena.

Zajednička kompanija zvaće se „USAT“.

Ugovor predstavlja prvi veći javno potvrđeni poslovni aranžman PR-DC-a koji će, kako je u intervjuu za Tango Six portal potvrdio Ford, i dalje biti vlasnik svog IP-a („Intelectual Property“ odnosno pravo na vlasništvo komponenata, rešanja i softvera) dok će Rejven biti zadužen za finansiranje i uspostavljanje postrojenja za proizvodnju, testiranje i prikaze u njihovoj bazi u Severnoj Karolini.

Drugi ključni aspekt ugovora, kako je Ford potvrdio za naš portal, biče Rejvenova prodaja PR-DC rešenja za vojnu upotrebu ne samo u Sjedinjenim Američkim Državama, već i globalno.

Pored vrlo konkretnog višedecenijskog vojnog iskustva koje Ford ima, jedan od već razvijenih segmenata Rejven grupe je „Raven Autonomous Technology“. Reč je o zasebnoj aktivnosti za istraživanje i razvoj raznih vrsta autonomnih proizvoda ukljčujući i dronove koja ima svoj zaseban poligon od 1100 hektara sa alociranim vazdušnim prostorom od strane FAA za legalno testiranje dronova za civilne i posebno vojne primene.

Zelene Beretke u Beogradu

Igrom potpunog slučaja, na dan kada smo intervjuisali Forda, par sati ranije, prisustvovali smo prikazu rešavanja talačke situacije u urbanim uslovima u rezidenciji ambasadora SAD u Srbiji. Prikaz je bio deo višenedeljne tradicionalne vežbe SAJ-a i američkih „specijalnih operatora“, ovoga puta armijskih Zelenih Beretki.

Šefild Ford bio je pripadnik i „Delta Force“ sekcije Zelenih Beretki / Foto: Tango Six

Šefild Ford počinje svoj razgovor sa Tango Sixom baš o ovoj slučajnosti – sam je počeo vojnu karijeru kao Zelena Beretka i poznaje oficire koji su istog dana bili u Beogradu:

– Odrastao sam u Severnoj Kaliforniji, završio srednju školu 1989. godine i odmah nakon toga sam se pridružio vojsci.

Na početku sam bio raspoređen u Nemačkoj. Nakon par godina odlučio sam da se prijavim za Specijalne snage i postanem oficir. To sam ostvario putem OCS-a („Officers Candidate School“) a penzionisao sam se 2014. godine.

Proveo sam skoro 25 godina u vojsci. Nakon odlaska u penziju pokrenuo sam „Raven Advisory“ sa prijateljem u martu 2014. Na početku smo bili konsutltantska kompanija u oblasti bezbednosti. Počeli smo u Dubaiju, zatim otišli u Avganistan početkom marta iste godine, i dobili smo prve komercijalne ugovore.

Nakon toga započeli smo sa poslovnim aktivnostima u domenu rudarstva u Avganistanu, izvozili smo mermer na međunarodno tržište, sklopili poslovne aranžmane u oblasti obezbeđivanja takođe u Avganistanu, posredovali smo prilikom nekoliko ulazaka američkih kompanija u Severni Avganistan.

Nakon par godina odlučili smo da se posvetimo dobijanju ugovora, odnosno poslova, od strane Vlade Sjedinjenih Američkih Država, nastavili smo sa konstaltingom u međunarodnom tržšištu i počeli da radimo mnogo više poslova vezanih za obezbeđivanje američkih kompanija koje posluju u inostranstvu. –

„Imamo redovan kontakt sa dosta kompanija i sa našim Ministarstvom odbrane. Svi oni imaju različite i jedinstvene potrebe. Mi možemo ponuditi rešenja i razvijanje tih rešenja u okviru naših poligona“ / Foto: Tango Six

Kao i svaki SOF pripadnik, Ford ne želi previše da priča o svojoj službi ali potvrđuje da je bio Zelena Beretka, prvo deo „1st Special Operations Group“, zatim „7th Special Operations Group“ formacija. Bio je raspoređivan u Južnoj Americi, Avganistanu i Pakistanu.

– Iskustvo sa dronovima dobio sam rano, tokom službe u „Operational Detachment Alpha“ (poznatiji kao „Delta Force“). Imali smo dron u timu i par operatera koji su bili obučeni za njegovo korišćenje. Kao komandir koristio sam ih često, a imali smo naravno i pristup većim dronovima, poput Predatora. Još tada je bilo jasno da će dronovi biti izuzetno korisni na bojnom polju, za prikupljanje obaveštajnih podataka i kao podrška u borbi.

Nisam inženjer, ali sam uvek kao korisnik tokom vojne a posebno civilne karijere razmišljao na koje se sve načine dronovi mogu upotrebljavati. Učestvovao sam u nekoliko projekata gde sam definisao rešenja koje su ti dron-projekti rešavali.

Kada je Rejven počeo sa poslovanjem uvideo sam koliko dronovi mogu biti korisni u operacijama obezbeđivanja ali i nadzora naftovoda, medicinskim primenama.

Pre par godina kupili smo kompaniju „Gryphon Group“ koja je imala svoj trening centar za drove koji smo mi znatno proširili. Onda smo taj centar locirali na našim poligonima i to je onaj ključni deo koji nas odvaja od konkurencije. Naš cilj, poslovni model, je i ranije bio da omogućimo formiranje prostora za obuku, testiranje, istraživanje, razvoj i integraciju.

Rejven tako u našoj bazi u Severnoj Kalorini ima privatan posed namenjen raznim vrstama uvežbavanja od preko hiljadu hektara na kojem možete testirati svaku teoriju upotrebe koju želite kada su i borbeni dronovi u pitanju. FAA nam je dala sva potrebna odobrenja da se možemo baviti ovakvom vrstom istraživanja i razvoja i u vazduhu, na šta smo posebno ponosni i što dokazuje koliko ozbiljno pristupamo priči koja je vezana za dronove.

Imamo redovan kontakt sa dosta kompanija i sa našim Ministarstvom odbrane. Svi oni imaju različite i jedinstvene potrebe. Mi možemo ponuditi rešenja i razvijanje tih rešenja u okviru naših poligona koji su deo našeg biznisa a to je obuka za bezbednosne snage i one koje se bave obezbeđivanjem. – priča Ford.

Zbog čega PR-DC?

Susret Rejvena sa srpskom kompanijom desio se kao rezultat ulaganja PR-DC-a u nastupe na gotovo svim relevantnim civilnim i vojnim sajmovima na svetu.

– Jedan od mojih saradnika je na sajmu posvećenom besposadnim sistemima AUVSI u Americi video je štand PR-DC-a, pozvao me je i kazao: „Moraš da upoznaš ove momke“.

Kazao je tada da misli da se uklapaju u više kategorija onoga što smo do tada gledali u okviru industrije dronova u razvoju. Nisam bio u mogućnosti da tada dođem na AUVSI ali smo se ubrzo organizovali i otišli na nedelju dana u Srbiju.

Kada sam obišao PR-DC u njihovom postrojenju van Beograda zaista sam bio impresioniran. Prvo, bio sam izuzetno impresioniran ljudima, tehnologijom koju su razvijali, načinom na koji su uspeli da mi prikažu i dokažu da tu tehnologiju prizvode sa ozbiljnim procesima kontrole kvaliteta.

Prikazali su mi koliko su vremena i napora uložili u testiranje i otklanjanje svega što su našli kao problem tokom procesa testiranja, pa zatim retestiranja, bilo da je hladno, da se radi o testiranju na vibracije i sllično.

PR-DC je, da to plastičnije objasnim, odgovor na opasku da postoji nebrojano kompanija koje mogu da proizvedu minobacač a malo onih koje mogu da dokažu da iz vazduha, uz sve prateće elemente, mogu baciti 12 minobacačkih granata.

Dosta kompanija ima i previše rešenja kada su dronovi u pitanju. Međutim, retko koja je projektovala univerzalnu platformu kao što je IKA Bombarder i koja sa svojim originalnim modularnim konceptom može imati nebrojano primena. Mogu prilagoditi svoj proizvod  za rešavanje raznih izazova i to je ono što mi je bilo impresivno.

Na osnovu onoga što sam video, na osnovu onoga što sam čuo o njihovim ambicijama za proizvodnju i onoga što sam video od proizvoda, PRDC je prevazilazio mnoge druge kompanije sa kojima sam imao praktično iskustvo. –

Šef nam objašnjava da prema ovom aranžmanu američka kompanija ne kupuje srpsku i da je to priroda ove „joint venture“ saradnje.

– PR-DC zadržava sva svoja intelektualna prava na njihovu tehnologiju i to će i dalje biti njihovi proizvodi, oni će nastaviti da imaju svoju proizvodnju u Srbiji. Ono što će se dešavati u Americi je da ćemo u okviru našeg tehnološkog centra u Severnoj Karolini uspostaviti proizvodnju IKA bombardera, za početak.

Ono što je posebno interesantno je da je IKA bombarder već projektovan prema zahtevima koji su standard za američko Ministarstvo odbrane i time sam bio posebno impresioniran. Govorim pre svega o robusnosti ukupnog rešenja ako posmatramo IKA bombarder i već pomenutu kontrolu kvaliteta. Tu je i municija po NATO standardima koju njihovi dronovi bez problema mogu koristiti.

Komponente su dominantno Zapadnog porekla. Biće nam lako da prema njihovoj projektnoj dokumentaciji uspostavimo proizvodnju u Americi. Prvo planiramo da obavimo demonstracije PR-DC dronova na našim poligonima, kako za američko Ministarstvo odbrane, tako i za međunarodne klijente.

Moja motivacija kao nekadašnjeg SOF operatera koji zna kako da proda ovakvu vrstu oružja može se poredstaviti i kroz trenutne podatke da tržište dronova za američko Ministarstvo odbrane, prema našim procenama, vredi nešto malo preko 14 milijardi dolara godišnje. Procenjujemo da će rasti na preko 35 milijardi do 2030. godine.

Perspektiva sa ovako talentovanim i kvalitetnim inženjerskim timom je više nego svetla. Treba ići postepeno, što ćemo kao što sam ispričao uraditi, posebno kroz demonstracije budućim klijentima na našim poligonima. Ali sam uveren da će ova saradnja biti više nego uspešna. – ispričao je Ford za Tango Six.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ga

ne znam za vas ali meni su zelene beretke mnogo impresivnije od foka,doduse nisu im bas isti zadaci beretke pripadaju US Army,a Foke US Navy.Q Kurs/selekciona obuka u zelenima beretkama traj 365 dana u godini i cak da prodjete mogu da vas otpisu.Zahtevaju od svojih kandidata i pripadnika da imaju koledz zavrsen i u obavezi su jedan od 17 ponudjenih jezika da nauce medju kojima pise srpsko-hrvatski.Oni su treniranj da vode gerilsku borbu obuce saveznicke snage i vode diplomatske razgovore.Za razliku od njih mnogi Fokama zameraju sto su egomanijaci i cesto vole da to iskaszuju(imate svedocanstva bivsih americkih vojnika o neprofesionalnosti foka),dok su beretke po ponasanju profesionalne.Pored SAJa 2021e na poligonu u pouarevcu sa zelenim beretkama su vezbali pripadnici 72. specijalne brigade bataljon sokolova i kobre.PS za kraj Zelene beretke broje 6500 aktivnih pripadnika,a najelitnija je 10th SOF group stacionirana u Nemackoj

Odgovori

Special Forces Operations Detachment-Alpha (SFOD-A, ODA, „A-tim“) je deo SF čete koji broji 12 operatora. Jedna četa ima 6 ODA („US Army Special Forces“ je zvaničan naziv za „Zelene Beretke“).

„Delta Force“ je popularno ime za 1st Special Forces Operations Detachment-Delta (SFOD-D).

Special Forces Operations Detachment-Charlie (SFOD-C, „C-tim“) je štabni deo bataljona SF, dok je Special Forces Operations Detachment-Bravo (SFOD-B, ODB, „B-tim“) štabni element čete SF.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs