Slovenačka kompanija AFormX razvila VR i XR simulatore za PC-9 i AS532: Slovenačko ratno vazduhoplovstvo prvi korisnik

1. apr 2025

Politička neizvesnost u odnosima Evrope i SAD kao prilika za dodatne narudžbine francuskih borbenih aviona Rafal

29. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

28. mar 2025

Kako je JNA promovisala poziv vojnog pilota: Dežurna para, stjuardesa i potpuna kreativna sloboda

27. mar 2025

Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

26. mar 2025

Hrvatski ministar odbrane u poseti proizvođaču Rafala: „Predložili smo Dasou investiranje u Hrvatsku“

25. mar 2025

Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

24. mar 2025

[POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije

21. mar 2025

Mađarsko ratno vazduhoplovstvo doprinosi KFOR-u: Helikopteri H145M nakon Bosne i Hercegovine i iznad Kosova i Metohije

20. mar 2025

Izraelska kompanija „Elbit Systems“ objavila rezultate poslovanja za prošlu godinu

19. mar 2025

Poslovni rezultati kompanije MBDA za 2024. godinu: Značajno povećanje proizvodnje, zemlje bivše Jugoslavije novi klijenti

19. mar 2025

Tragedija u noćnom klubu pokrenula je opsežnu međunarodnu operaciju medicinskog vazdušnog transporta u Severnoj Makedoniji

18. mar 2025

[ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

17. mar 2025

Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

13. mar 2025

Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

12. mar 2025

Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

11. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Goran Memon za Tango Six: EDePro razvija dva tipa letelice, cilj je da „mock-up“ dvomotorne bude izložen na sajmu u Dubaiju

10. mar 2025

Konačan poslovni i finansijski izveštaj Dasoa za 2024: Još jedna uspešna godina, ostalo da se proizvede i isporuči još 220 Rafala

5. mar 2025

Američki ubica Jastrebova u Farnborou: Priča o tri zelene zvezdice

4. mar 2025

[ANALIZA] Nesreće V-22 Ospreja: P-faktor, prokletstvo tiltrotora i imperativa tehnološke superiornosti američke vojske

3. mar 2025
[EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja
Pomoćnik ministra odbrane u intervjuu za Tango Six portal na sajmu IDEX 2025 / Foto: Igor Topalović

[EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

Ugovor između Ministarstva odbrane Srbije i Dasoa potpisan 3. septembra prošle godine u Beogradu, za koji je predsednik Srbije izjavio da vredi 2,7 milijardi evra, u sebi neće samo sadržati kupovinu aviona, opreme i drugih pratećih usluga već i paket industrijske saradnje. Planirano je da Daso i druge francuske kompanije ulože novac u neke od „high-tech“ oblasti kao što su proizvodnja vazduhoplovnih struktura, avionike, optoelektronike i drugih savremenih sistema u Srbiji, ispričao je ekskluzivno za Tango Six portal pomoćnik ministra odbrane za materijalne resurse dr Nenad Miloradović tokom sajma IDEX 2025 u Abu Dabiju.

Miloradović je za Tango Six izjavio i da Ministarstvo odbrane planira integraciju srpskog vođenog naoružanja vazduh-zemlja na Rafale.

Takođe je kazao da u okviru saradnje, „može doći“, i do „implementacije završetka ili modernizacije nekih drugih vazduhoplovnih platformi koje će trebati da podrže aktivnost vezanu za nabavku Rafala. Ne samo u početnom periodu nego i kasnije“. Pomoćnik ministra nije želeo da u ovom trenutku precizira da li je reč o potrebi da se unapredi analogno okruženje aviona Supergaleb G-4 ili se misli na projekat modernizacije jurišnika Orao.

Srpsko RV i PVO će svakako u narednom periodu morati da reši i problem dramatičnog raskoraka u tehnološkim generacijama između mlaznog aviona na kojem se trenutno obučavaju piloti i jedne od trenutno najmodernijih višenamenskih platformi na planeti.

Komandant RV i PVO general-potpukovnik Duško Žarković izjavio je u decembru prošle godine da se na G-4 računa u okviru obuke pilota za Rafale.

Potpisivanje prvog ugovora sa kompanijom MBDA, sledeće na agendi za srpske Rafale / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Аktivnosti pred dolazak aviona

Miloradović kaže da se planirano dostizanje pune operativne sposobnosti aviona Rafal očekuje do kraja 2030. godine, kako bi se ostvarili ciljevi definisani  srednjeročnim planom razvoja srpskih oružanih snaga (2025. -2030.).

Nije hteo da komentariše hrvatsku nabavku ali je kazao da će Srbija investirati znatno više nego drugi i očekuje da značajno veća investicija donese značajno veće sposobnosti. Napomenuo je da je hrvatska verzija Rafala F3R (odnosno nekadašnji avioni francuskog ratnog vazduhoplovstva) i dalje respektabilna platforma.

– Računamo da smo postigli, uključujući i paket industrijske saradnje, kao i dugoročni finansijski paket usklađen sa objektivnim mogućnostima državnog budžeta, dosta povoljan aranžman a pre svega zahvaljujući odličnim odnosima na nivou najvišeg državnog rukovodstva.

Podsetiću i na mogućnost nadogradnje verzije F4.1 na narednu F4.2 kao i buduće, i mi svakako tokom očekivane višedecenijske upotrebe ove platforme imamo nameru da tu opciju realizujemo u budućnosti. –

Delegacija srpskog Ministarstva odbrane sastala se na sajmu sa kompanijama Daso i MBDA kao i sa direktorom francuskog DGA, agencije njihovog ministarstva odbrane za vojne nabavke / Foto: Ministarstvo odbrane Srbije

Komentarišući pouzdanost Dasoa i potpisan ugovor, u okviru kojeg je Srbija već platila dospele rate, Miloradović kaže da je svestan da je Daso u ekspanziji i da je odjednom suočen sa poplavom narudžbina:

– Prvo, potpisali smo ugovor, koji sadrži odgovarajuće zaštitne klauzule za kupca, zatim imamo uveravanja od strane kompanije Daso (i ne samo od njih) da nikakvi novi ugovori, taman da su i znatno spektakularniji od našeg, neće ugroziti dinamiku isporuke letelica za Vojsku Srbije. Daso ima ambiciozne i agresivne namere da poveća proizvodne kapacitete. Da ih udvostruči i utrostruči. –

Miloradović za Tango Six potom otkriva da sa srpske strane posao implementacije ugovora vode dva tima:

– Jedan je Integralni projektni tim u okviru Ministarstva odbrane, Generalštaba, odnosno Vojske Srbije. Ovaj tim će se baviti realizacijom svih aspekata nabavke samog aviona, naoružanja i izgradnje borbenih sposobnosti, uključujući sve pripreme kao što su praćenje proizvodnje i inspekcije kod proizvođača, obuke pilotskog i tehničkog kadra, stvaranje infrastrukturnih preduslova u predviđenim bazama lociranja i drugo.

Drugi tim je takođe tim Ministarstva odbrane. On će se baviti implementacijom industrijske saradnje. Ta saradnja treba da obuhvati izabrane, napredne tehnologije, vezane za proizvodnju vazduhoplovnih struktura i sistema, na primer razne napredne tehnologije za proizvodnju avionike, optoelektronike i drugih „high-tech“ oblasti u Srbiji.

U okviru toga može doći i do implementacije završetka ili modernizacije nekih drugih vazduhoplovnih platformi koje će trebati da podrže aktivnosti vezane za nabavku Rafala. Ne samo u početnom periodu nego i kasnije.

Prema ugovoru, obim pomenute industrijske saradnje je značajan. Radiće se o konkretnom ulaganju kompanije Daso i njihovih partnera Talesa i Safrana i drugih. Oni su preuzeli značajne obaveze i ozbiljnu sumu novca koji o svom trošku treba da ulože u podizanje odgovarajućih sposobnosti naše industrije. Namerno ne kažem odbrambene industrije već industrije, budući da je širi aspekt u pitanju. – najavljuje Miloradović.

„Ovo je prilično grandiozan projekat i mnogo toga će morati da se na njemu radi, kako u delu infrastrukture, tako u segmentima obuke, naoružanja, opreme“ / Foto: Igor Topalović

Kako je kazao, Ministarstvo odbrane po pravilu primenjuje princip pregovaranja koji obezbeđuje da se u ukupnoj ceni ugovora dobije zauzvrat nešto besplatno, bilo kroz donacije naoružanja i vojne opreme, ili u smislu podizanja tehnološke sposobnosti naše odbrambene industrije, istraživačkih institucija kao i sposobnosti kadra koji u njoj  radi. To je urađeno prilikom prve i svih ostalih većih kupovina nove tehnike iz inostranstva, kako sa Zapada tako i iz NR Kine i Ruske Federacije. –

Pomenuta informacija o industrijskoj saradnji sada svakako stavlja ukupnu cenu ugovora u novi kontekst i najavljenu srpsku saradnju sa Dasoom, Talesom i Safranom u neuporedivu kategoriju sa drugim zemljama i primerima upoređivanja cene.

Naoružanje zapadnog porekla

Pomoćnik ministra odbrane je za naš portal kazao da će srpski Rafali imati „potpunu borbenu vrednost“ u kontekstu opreme i naoružanja.

– U okviru ugovora regulisana je sva potrebna obuka i sva potrebna oprema. Definisani su elementi potrebne dodatne infrastrukturne izgradnje vezano za pripremu RV i PVO za korišćenje aviona. Buduća eskadrila koja će koristiti Rafale bi trebalo da do 2030. godine dobije svu potrebnu opremu, naoružanje i da dostigne punu operativnu sposobnost. –

Kada je reč o nabavci naoružanja, Miloradović za Tango Six kaže da se potpisivanje ugovora očekuje ubrzo i to za „početni paket“ koji, kako je kazao, „u potpunosti ispunjava zahteve RV i PVO u smislu borbenih sposobnosti ne samo tog aviona nego sistema u celini“.

Kao i u slučaju Hrvatske, Safranov Hamer verovatno u „početnom paketu“ naoružanja za srpsko RV i PVO / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Najavljuje da se nakon „početnog paketa“ naoružanja namerava ugovaranje i sledeće faze“ za opremanje ovih aviona oružjem „novije generacije“.

– Moramo imati u vidu da se ta najnovija generacija još razvija, da nije na raspolaganju ni francuskom ratnom vazduhoplovstvu trenutno. Kao što je poznato, verzija F4.1 je osposobljena da koristi to novije naoružanje. – kaže Miloradović i dodaje:

– Naglašavam da i u sada nabavljenoj konfiguraciji aviona i naoružanja Rafal ima izvanredne spososbnosti i za vazdušnu borbu i za napad na ciljeve na zemlji. Na primer, Rafal ima sposobnost „over-the-shoulder“ gađanja. Situaciju kada protivnički avion svojim radarom zrači i napada iz zadnje polusfere. Rafal, preko krila, „iznad glave“, pozadi, gađa IC vođenom raketom MICA NG koja u trenutku lansiranja nema zahvat jer je cilj iza letelice.

Na osnovu podataka iz pasivnih avionskih sistema raketa se navodi „data linkom“ sa aviona dok ne dođe u poziciju da ostvari zahvat sopstvenom glavom za samonavođenje. Takođe, ovakvo gađanje se može ostvariti i na osnovu podataka koji preko linka šalje drugi Rafal ili zemaljski kontrolni centar, bez korišćenja sopstvenog radara kojim bi se avion demaskirao.

Za dejstvo po zemaljskim ciljevima Rafal ima jedinstvenu sposobnost da u brišućem letu, uz automatsko izbegavanje prepreka, prodre u dubinu protivnika dobro branjenu PVO sistemima i lovcima i sa velike daljine pogodi istovremeno šest ciljeva vođenim bombama Hamer. – priča Miloradović.

Srpsko naoružanje

– Mi smo iskazali nameru da integrišemo i naše domaće precizno naoružanje vazduh-zemlja.

Kompanija Daso je raspoložena da obavi tu integraciju. Nisu raspoloženi da integrišu istočno naoružanje, ali naše jesu.

Naša ambicija će biti da integrišemo naše naoružanje vazduh-zemlja na Rafal. Nadamo se da će to srpsko vođeno naoružanje biti spremno u kontekstu uspešno završenog razvoja u vreme kada počne isporuka Rafala. – naglašava pomoćnik ministra.

C2 sistem srpskog RV i PVO

Miloradović kaže da zainteresovana vazduhoplovna javnost ne bi trebalo da zaboravi da će Rafal kao platforma biti deo „Command and Control“ (C2) sistema srpskog RV i PVO i objašnjava koji će „data link“ imati srpski Rafali:

– Mi nismo NATO zemlja pa ne možemo da imamo pristup „Link 16“ i drugim NATO linkovima. U našim avionima ćemo imati posebno razvijen „data link“ koji ne koristi kripto kodove i frekvencije dostupne samo članicama saveza, ali obezbeđuje ekvivalentne performanse.

Srpsko RV i PVO će tako imati zaštićenu komunikaciju sa domaćim C2 sistemom, „online“ prenošenje podataka i razne „collaborative combat“ sposobnosti. Imaćemo, na primer, sposobnost fuzije podataka na operativnom nivou kako sa Rafalovog AESA radara, tako i sa njegovih pasivnih senzora koji su prilično napredni, a takođe i sa drugih radara sistema VOJiN, na primer novonabavljenih Talesovih, što će sve zajedno znatno unaprediti efikasnost gađanja ciljeva u vazduhu u operaciji zaštite vazdušnog prostora ali i verovatnoću preživljavanja svih elementa ovog sistema u savremenim dejstvima. –

„Rafal će biti bitan deo modernizovanog C2 sistema našeg ratnog vazduhoplovstva“ / Foto: Igor Topalović

Miloradović podseća da uspeh vazduhoplovne operacije, pre svega defanzivne (odbrana sopstvenog vazdušnog prostora), ne zavisi samo od kvaliteta vazduhoplova i njihovog naoružanja, taktike i sposobnosti letačke jedinice već šireg sistema koji obezbeđuje situacionu svesnost to jest praćenje vazdušne situacije, brzo donošenje odluka i razmena podataka kroz integraciju svih raspoloživih senzora i efektora, i zemaljskih i vazduhoplovnih:

– Možda je vašim čitaocima promaklo u mnoštvu novina ali prošle godine je uveden u naoružanje Komandno informacioni sistem RV i PVO pod nazivom SOVA-24 (sistem automatizacije cVOJIN). Nakon C2 sistema koji je razvijen još 80-tih godina, zamenili smo isti sa znatno unapređenim funkcijama. Naravno, obnovili smo naše sposobnosti i nabavkom raznih novih savremenih francuskih radara.

Kuriozitet tog prethodnog sistema koji je razvila kompanija „Marconi“ je integracija Zapadnih sistema osmatranja i lovaca sa Istoka. Tada, u to vreme, je neko sve to uspešno integrisao u jedinstvenu vazdušnu sliku i obezbedio navođenje lovaca uz upotrebu domaćih  i sovjetskih komunikacionih sistema. Mi smo zadržali tu sposobnost i sada ceo sistem unapredili na znatno veći nivo.

Rafal kao takav će biti samo jedan deo tog sistema. I to veoma sposoban, sa velikom mogućnošću preživljavanja, posebno ako se uzme u obzir njegov sistem Spektra kao i drugi sistemi za ostvarivanje situacione svesnosti i vođenje vazduhoplovnih operacija. – objašnjava Miloradović za Tango Six.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

No

Bilo je priče da ako kupimo EF2000 pomoći
će nam oko modernizacije G4…očigledno
da će to odraditi daso…dobra vest jeste
integracija vile 1 i 2…

Odgovori
Su

Ne znam koliko je perspektivna modernizacija G4. Meni je bitnije da e integrisu neki nasi sistemi, pogotovo ako bude moguce ponuditi ih trecim licima, ili ako ih Francuzi ponude kao opciju naoruzanja. Razvoj nekog naoruzanja je isti ako se radi za 10 i 10 000 komada, ali troskovi iako su isti, dele se na mnogo vise jedinica proizvoda, samim tim je krajnji proizvod mnogo jeftiniji.
Ako Francuzi ne budu dozvolili da nudimo nasu municiju trecim stranama, onda je razvoj i proizvodnja preskupa.
Osim razvoja municije, bilo i veoma dobro da se nasa namenka i uopste industrija ukljuci u lance snabdevanja Dasoa i/ili nekih drugih prizvodjaca u Evropi. Njima, ako zele da povecaju proizvodnju, trebaju ili veci kapaciteti kod posotjecih dobavljaca, ili dodatni dobavljaci, pa makar se radio o proizvodjacima srafova ili farbe. Nista ne treba odbaciti, uslovljavati ili biti nepoizdan. Eto, neka u Hrvatskoj bude Daso nastavni centar, a kod nas neki servis. Nek se rade delovi i municija i za druge sisteme i proizvodjace, no najslabija tacka kod nas je nesigurnost, politicka neizvesnost koja moze da dovede do zastoja u isporuci ili saradnji.

Zo

Mozda je sad prilika napraviti u saradnji sa Francuskom novi avion,mislim na projekat nv(novi avion) za koji projekat vec imamo. Sa novim rafalovim motorom i elektronimom to. bi bio odlican avion u lift verziji,a takodje bi bio i dobar poslovni podugvat za nasu namensku industriju,jer kako se stvari odvijaju potreba za oruzjem bice jos najmanje 20 il 30 godina.

Sr

@Zoran
Kako? Koje fabrike će to da proizvode i sa kojim budžetom? Od toga neće biti nikada ništa.

Mi

Zorane, takav avion vec postoji i zove se Gripen. Vreme je da se napravi Gripen ali smanjene radarske vidljivosti, tojest sa unutrasnjim spremnicima za 2-4 rakete. Nista vise od toga, osim da moze da se u buducnosti lako pretvori u besposadni dron. To su neke moje zamisli novog aviona koji jos nko ne pravi, a mozda bi se dobro prodavao kao mali jeftiniji stealth lovac.

Hocu da kazem da taj projekat NA koji mi imamo danas vredi samo kao dodatak nekoj dobroj knjizi o istoriji YU avijacije.

No

Zorane lepo bi bilo…samo što nije realno
a i nebi bilo isplatljivo…

en

Ovo deluje obećavajuće.

Odgovori
Re

Bode oči činjenica da tek treba da se ispregovara naoružanje dok je sve ostalo odlično odradjen posao.Čini se da smo ipak dosta bolji posao odradili od Hrvata koji uz cenu od milijarde evra tek treba da modernizuju avione na naš nivo a zna se da modernizacija košta samo tako.Pri tom su im ipak polovni avioni.Ko ne da na Mostu daće na Ćuprij.Nama je najvažnij transfer tehnologije što su naši i ugovorili.Biće to odličan posao i samo napred,kao i sa Izraelom.

Odgovori
Sl

Rafali mogu da koriste sredstva nabavljena za J22 i G4, npr Beluga i Durandal, kao i klasicne avio-bombe, koje RViPVO vec poseduje.
Rakete VV su najveci problem…

Pa

@Realni,
nimalo se ne slažem sa vašim misljenjem.
Kupovina polovih Rafala spada u bolje poslove MORH-a.
Obzirom da u plaćenih 1,2 mld. EUR ulaze sve -simulatori, obuka, rezervni dijelovi i nauruzanje cijena je i više nego fer.
Kada RS ugovori i kupovinu naoružanja, razlika ce biti preko 2 mild EUR.
Dobit ćete bolje i nove avione ali razika u cijeni je ogromna.

Bl

@Pajo a sta cete sada sa modernizacijom i koliko ce da vas kosta? Primera radi modernezicija MiG29 je Srbiju kostala oko 25-30mil po avionu i to pre celog haosa sa cenam i SVO.
Koliko ce onda vas kostati Rafali koji ce kada se zavrsi modernizacija imati priblizno 20god. ?
Jasno je nama da je vase g bolje od nase torte(narodski receno) ali malo ozbiljnosti i zdravog razuma nije na odmet.

Vo

kupovinom nato oružja, mi smo sebe potpuno osakatili. Ako nas napadne bilo koja zemlja iz okruženja, mi nećemo moći koristiti ni avione ni pvo jer oni ne pucaju u prijateljske ciljeve, a mogu se i softverski isključiti. Znači mogu da se koriste samo protiv Rusa. Izgleda da planiraju (u saradnji sa onima koji su naručli to oružje) da nas gurnu na Ruse, taman kako su zacrtali, za 4-5 godina.

Mi

Blue

Kostace znatno manje jer Hrvatska ulazi u program modernizacije zajedno sa francuskim Rafalima. Na tu kolicinu cijena se znatno spusta.

Bl

@Mislav “ulazi u program modernizacije zajedno sa francuskom” moze malo pojasnjenje.
Kako to ulazi zajedno, da li ce se modernizovat u Hr uz pomoc Fr strucnjaka pa ce tako cena biti niza kao sto je bio slucaj sa Srb i MiG29?
Slazem se da nije isto moderniovati 4 ili 12 aviona, ali da li 12 (sto nije neki br) moze da obori cenu za 30-40%?
I kada se krece u tu modernizaciju ako ulaze u operativnu upotrebu u toku 2026?
I pitanje od milion dolara zasto modernizacija nije odradjena odmah i tako modernizovane ih primali u sluzbu (kao Srb sa MiG29), i kakva ce operativna sposobnost eksadrila biti u toku modernizacije koja traje poprilicno?
Ili od ove modernizacije nist nece biti narednih 3-4 godina ili ce vam nebi cuvatu Madjari i Italijani jos par godina.

Pa

@Blue,
ja sam naglasio da je to moje mišljenje i s njim se mozete sloziti ili ne
Argumentima, a ne dosjetkama o g….. i tortama.
Svojevremeno se (prije rata u UA) spominjla cifra od 50 mil. po avionu koja je uključivala zamjenu sa AESA radarima
Dali je to još uvijek tako, doista znaju samo oni u Dassaultu.
Znači cca 600.mil za eskadrilu. Nije malo ali ukupnih 1,8 mild je sasvim ok.
Čak da I avioni ostanu na trenutnom standardu F3R je odlično cak I kad RS dobije nove F4.1 Oni su nesumnjivo boljih karakteristika i to je to. Svi sretni i vi u RS, a bogme i mi u RH.
RH je odlučila razliku od 2 mild. utrošiti u neka druga sredstva.

Ta

Mislim da je RH napravila dobar posao. Kupila je Rafale starosti kao 80% francuske flote, podigla infrastrukturu te do kraja 2026 postiže FOC. S obzirom na sigurnosne okolnosti u EU članicama je osigurana sredstva za ulaganje u obranu i ne samo naoružanja već i proizvodnih programa. ponuda Dassaultu da investira u RH je obostrani interes jer sredstva iz EU su isključivo za ulaganje u članicama EU. Modernizacija Rafala, da ili ne? Zašto ne ali svaka daljna kupovina novih Rafala od 2030 je najjeftinija jer RH već raspolaže sa svime, infrastrukturom, obukom pilota, mehaničari, cijelim sustavom. Ne treba oko toga previše razbijati glavu. To su izvrsni aparati i u inacicama F3R. Famozni radar PESA ili AESA. Svi imaju isti radar RBE2 samo se radi o pasivnoj ili aktivnog anteni a senzori su modularni što će se svakako ugrađivali. Na kraju u Puli će se pokrenuti i obuka za pilote Rafala i nije isključeno da će I srpski piloti proci taj dio u RH.

de

Ovde je samo pitanje da li mi imamo nešto / ili je barem u visokoj fazi ispitivanja čime bi mogli da „obogatimo“ Rafal . Ima li taj neki mali minimalni segment gdje bi se mogli „utrpati“ sa nečim što nema/što je jeftinije/bolje

Odgovori
St

Mnogo volim ove price sa neodredjenim datumima pocetka i rokovima, i uopste ostvarivosti bilo cega. Mi znamo da cemo nekad dobiti Rafale sa nekim naoruzanjem, nakon toga nekad kupujemo mozda i neko bolje naoruzanje., a mozda cemo nekad integrisati i neko nase naoruzanje ako ga slucajno napravimo. Iz dosadsnje dinamike razvoja nameske infustrije kod nas, u narednih 15 godina je skoro pa sigurno da necemo nista nase integrisati na Rafal.

Odgovori
Pe

Nema tu nekad, postoje ugovoreni rokovi.

De

Mi znamo tacno kada ce doci Rafali. Postoji dinamika isporuke i, osim u nekim vanrednim okolnostima, postovace se do detalja. Jer svaki ugovor predvidja odredjene penale za kasnjenje. Ako mi ne platimo na vreme zna se kolika je kamata a ako oni ne isporuce avione na vreeme zna se koliko i oni moraju da plate. Dakle prva dva Rafala dolaze do kraja 2028. godine! Poslednji dolazi do kraja 2030. godine. Najkasnije do momenta isporuke aviona doci ce i to osnovno naoruzanje. A to bi moralo da podrazumeva neka sredstva vazduh – zemlja i neke rakete vazduh – vazduh. Koja i kakva saznace se mnogo pre nego avioni stignu. Dakle sve polako i detaljno jer se za ozbiljne novce kupuje ozbiljan sistem. Jedino sto mi se ne svidja to je sto nece da integrisu Ruske V-V rakete. Ali i to je ocekivano. Jer ako integrisu one koje imamo koliko ce mo mi biti zainteresovani da kupimo njihove?

Mi

Varaš se Stojko, u ovom slučaju se sklapa ugovor o saradnji. Avioni su vec kupljeni i zna se tacno kada sta dolazi. Isto ce da bude kad se kupe rakete koje nam ne trebaju dok se ne postigneneka osnovna operativna spremnost nasih pilota da upravlja Rafalima.

Nije 2016 ili 2020 pa da sami lutamo sa razvijanjem naoruzanja za Orao-2. I to je, mora se priznati, bilo iskustvo koje mnogi u komšiluku NEMAju, i mnogo vaznih koraka je napravljenu u nasoj namenskoj industriji. Sada vec ima bolja vizija sta kako treba i moze, i i sposobnost da se napravi vodjena raketa ili bomba koja ce uz pomoc Francuza lako da se integrise na Rafala, (ako se odluci da je to isplativo). GPS vodjene rakete i bombe su najlakse za napraviti i integrisati na dronove i stare avione, a kamoli nove. TV/GPS postaje sve lakse kad se ima link ili internet. Od glupih i nevodjenih projektila se prave vodjeni.

Mi

Bila je vizionaraska odluka državnog vrha da se kupe novi Rafali posle dolaska Trampa na vlast evropske nacije masovno odustaju od američkog oružja i prelaze na evropsku opremu.Uhvatili smo poslednji voz da nabavimo nešto novo i sofisticiano za naše RV.Integracija našeg nauružanja na naše Rafale je jako važno da u slučaju inteziteta sukoba ne zavisimo od treće strane.

Odgovori
Le

Šta je tačno vizionarski u situaciji kad ne možeš kupit američko, rusko, švedsko ne daju Šveđani, a kinesko je suludo i razmatrati?

Da nismo možda trebali da se okrenemo Indiji ili Pakistanu (pogledati pod kinesko)

Zi

Kinezi polako dolaze u Evropu. nismo prvi koji se nadaju školskim avionima iz Kine…mašine koje se tamo nude su prva klasa…

Go

Sve je ok ali je jedna eskadrila za ozbiljnije ratovanje ipak malo.
Ali ok treba se više skoncentrisati na PVO napraviti slojevitu zaštitu i dovoljno gustu.

Odgovori
Va

Skoro Francuzi izjavili kako AV vodi zemlju tako što štampa pare i prodaje državnu imovinu a sa druge strane Rafali ,politika je čudo ……

Odgovori
Pe

Nisu izjavili ništa već pišu neke novine, kao što i kod nas imaš u rasponu od Nove S do Informera. Svi nešto pišu a ništa ne košta. Zato volim stručne forume i sajtove, pročitaš nešto konkretno.

Vl

Dakle na novi Pezo bi da kacimo domaci auspuh. Nema sumnje sjajan miks.

Odgovori
Mi

Zasto da ne ako se tehnologija proizvodnje vodjenih raketa ili bombi osvoji. Ocigledno da nije veliki problem recimo napraviti krilati kit za GPS vodjenu obicnu bombu. Sad to mozda zvuci smesno i nemoguce, ali uz malu pomoc i nekoliko dodatnih godina razvoja (vec se nekoliko radi na tome bar par gosina) mene taj stepen nase proizvodnje nece uopste iznenaditi.

Ne zaboravimo da su sve te vazduh zemlja bombe i rakete visoko potrosna roba, i samim tim ne smeju da budu našminkane i preskupe kao americke. To je bukvalno bacanje para. . Napraviti ih da se navode na cilj nekim sredstvom postaje sve jeftinije i dostupnije.

Pe

Kakva steta da Hrvatska i Srbija nisu u dobrim odnosima zbog devedesetih, a mogli bi zajedno i te kako profitirati od ove saradnje sa Francuskom.
Ipak, realnost je drugacija, svakako odlicna ideja da se Srbija poveze sa Dassault ne samo kao kupac.

Odgovori
Б

Ех да нисмо ушли у распали Експо и да смо те паре усмерили на енергетику, пољопривреду и Војску били бисмо сила. Овако развучени на хиљаду страна а свугде танки. Последице популизма а не реалне политике.

Odgovori
Jo

Raspali EXPO? Oduševljavaju me komentari u stilu „maxim po diviziji“… Investicije u ove „raspale“ manifestacije otvaraju hiljade radnih mesta, ostvaruju prihod za lokalnu ekonomiju i dugoročne strane direktne investicije.

Br

ja uvek se setim egipatskog ugovora iz 2015, gde su za 2,1 milijardu dolara kupili 46 ruskih mig29m2. a mi za skoro 3 milijarde dolara 12 rafala. 2016 smo platili rusima 240 miliona dolara za modernizaciju nasih 4 mig29 plus Jos da nam „doniraju“ I modernizuju 6 komada(Iz belorusije dobili potom Jos 4). da je tad kupljeno 14 novih mig29m2, 24 yak130 i 12 mi17, izaslo bi sve ok 2 milijarde dolara, zamenili bi I galebove I orlove, I bilo mirni narednih 30 godina Sto se tice skoro cele avijacije. da ne govorim o ustedi na obuci i odrzavanju jer za to imamo infrastrukturu. srbiji ne treba jaci lovac od mig29 jer je okruzena sa NATO, rat sa njima obara sve nase avione. jedino odvracanje NATO snagama je jak pvo kisobran, kao Sto je ukrajina odvratila ruske avione Koji ne smeju letiti ni u ruskom zracnom prostoru Ako je na manje od 50km od ukrajine.

Odgovori
Si

Imali bi odlicnih 46 ruskih krseva koji ne mogu da urade bilo sta. Jos bolje da smo kupili jedno 200 mig17…ista stvar…

Th

Kako bismo odrzavali te MIG29M2 u uslovima potpune blokade Rusije?
Hajde zapitajte se da li mozda sad imamo problema sa ovim sto imamo i da li onako iz hira dovlacimo raspalu madjarsku 29tku da sa nje skidamo delove?

Jo

Potpuno neosnovano poređenje, Egipat je vršio redovnu nabavku, a Srbiji je gorelo pod nogama, na školski Mig-21 su nabudžene rakete da bi mogao da vrši kontrolu vazdušnog prostora. NATO član 5 je pokrenut samo jednom u istoriji, tokom napada na Avganistan. Napad članice NATO na Srbiju ne aktivira član 5, on se aktivira samo u odbrani. Da ne ponavljam sada i ono što je Thor rekao u pogledu nabavke delova. Ne mogu da razumem da se iznova, bez obzira na zalljučen ugovor, pojavljuju komentari u stilu „trebali smo ovo“. Konačno, zašto se ne veruje mišljenju struke, Rafal je bio izbor RVPVO još 2011. godine.

De

Mirni 30 godina?!? Mozda i 40! Samo da te podsetim da su nasi MiG 29 proizvedeni krajem novembra i pocetkom decembra 1987. godine. Nepunih 12 godina kasnije docekali su NATO agresiju neispravni, nekompletni i bez rezervnih delova pa su neki kanibalizovani. Nema sigurnosti ako nemas mogucnost da to sto si nabavio i odrzavas kako treba.

Ma

Konačno je struka dala objašnjenje
tako da saga hejtera prestaje….
Mi smo u okruženju zemalja koje ce u eventualnom sukobu sa Srbijom koristiti link 16.
Stanje i raspored vazduhoplova i svih elektromagnetnih orudja zavise i od konfiguracije zemljista udaljenosti i visine prepoznatljivosti elemenata u datom trenutku.
Veoma sličan linku je C2C koji mi upotrebljavamo.
To podrazumeva upotrebu svih radiolokacionih sistema kako aktivnih tako i pasivnih potpuno isto kao link 16.
Kapa dole za sve ljude koji sa gosp.Miloradovicem ovu vojsku dizu na jedan novi nivo gde ce mo svi biti bezbedniji ispod naseg neba.

Odgovori
Zo

Bravo za komentar. I bravo za Tangosix za ovu ekskluzivu. Dobar tekst. Nekako izgleda da znamo sta radimo i da imamo plan, cilj i visoko podignutu lestvicu.

Ju

Previše para za nas.Zbrzali smo nabavku aviona.moglo je da se čeka još koju godinu.Sačekati na rezultate američkih izbora i situacije u Ukraini.Vreme je pragmatično u svetskoj politici ranije su bile potrebne decenije a sad nedelja dve za pozicioniranje i promene kursa u politici država.Kao da radimo protiv sebe,da li je po sredi masna provizija ili neka vojna avantura pa smo ovoliko zapeli sa made in france vreme će pokazati ali da je povoljna kupovina definitivno nije.Mislim da i naša vojna neutralnost ne pije vodu i da se bliži trenutak da moramo se odrediti na koju stranu pa su i ove nabavke vojne tehnike u poslednje vreme nelogične

Odgovori
Vl

Apsolutno! Bukvalno na silu su bacene pare za zastareli i neprespektivan avion, koji moze oboriti prosecan PVO sistem srednjeg dometa.
Svako ko se malo razume u vojnu avijaciju, zna da su ruski avioni bolji, jeftiniji, izdrzljiviji i laksi za odrzavanje. Sa naouraznjem i rezervnim delovima je ista stvari. Za 3mld smo mogli dobiti bar 4 eskadrile aviona 5. generacije. Cak i SU35 ima duplo bolji i delekometniji radar od Rafala, a raketa R37m duplo veci domet od najbolje Meteor rakete. Da ne pricamo o SU57 sa vektorskim potiskom, supermanervarom i hipersonicnim raketama. Razvoj Wingmana Ohotnika je zavrsen i sledece godine ulazi u naourazanje. Ukratko, sve sto zapad zamislja i pokusava da razvije, u Rusiji vec postoji i koristi se. I mnooogoo je jeftinije i kvalitetnije.

Pe

Bravo za drzavu!

Odgovori
Ko

Treba uložiti posebni napor da se razvoj i testiranje Vile 1/2 dovede do kraja sljedećih par godina.
Za to treba poseban tim stručnjaka i financiranje neovisno od drugih projekata koje razvija vojna industrija, a mogli bi na osnovu RLN 1c/r da razvijemo raketu kratkog dometa ako ima volje tj,.. ako država to shvati ozbiljno i odreši kesu.

Odgovori
KG

Koliko malicioznih komentara na hrvatske Rafale koji su tu i lete iznad Hrvatske. Nisu u dolasku i ne planira se nadogradnja nečega što se ne zna hoće li ikada i stići. Nadogradnja na standard F4.1 je krenula lani u veljači i to je nešto normalno jer se F4.2 očekuje 2030. a F5 2035. Dakle nadogradnje će se vršiti stalno. Kako je Srbija ugovorila F4.1. za očekivati je da će čim stignu svi 2030. ići odmah na nadogradnju na viši standard jednako kao i hrvatski. U međuvremenu će hrvatski biti već 5 godina u upotrebi i punoj funkciji sa kompletom sve borbene opreme i potpuno integrirani. Dakle biti će stariji od srpskih ali avion nije automobil i tijekom uporabe se u dvadeset godina cijeli izmijeni novim dijelovima kao što i čovjek tijekom života izmijeni sve stanice u organizmu. Ono što će činiti razliku je broj naleta i obuka pilota kao i naoružanje. Prednost NATO kooperabilnosti i resursa satelita i AWAKSA je svakako važan dio sposobnosti koji hrvatsko RZ i PZO imaju i u koji ne moraju ulagati. Za početak prelaska s druge na 4. generaciju i stvaranje zračnih sposobnosti za 1-1,5 milijardi je više nego super. Ostaje još gotovo dvije milijarde za kupiti PZO sustave srednjeg i dugog dometa i bespilotne letjelice. 😉

Odgovori
Vl

Hrvatski rafali nisu standard F3R, jer ne poseduju OSF nego njegovu maketu…

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs