Najveći srpski MRO nedavno je dobio novog izvršnog direktora.
Kaj-Uve Horl (Kay-Uwe Hörl) preuzeo je vođstvo kompanije Jat Tehnika početkom godine i jedan je, po svom karijernom putu, od najinteresantnijih, sada srpskih, menadžera u segmentu industrije koja se bavi održavanjem aviona.
Horl je, u prvom intervjuu za neki regionalni medij, Tango Six portalu ispričao o trenutnoj situaciji u Jat Tehnici i planovima za njenu budućnost.
Počeo je karijeru kao avio-mehaničar, da bi svoje obrazovanje proširio na oblast poslovnog prava u Nemačkoj. Stekao je magistarsku i doktorsku diplomu na „McGill“ univerzitetu u Kanadi, nastavio studije na univerzitetu u Teksasu („UTPA“) i Međunarodnom univerzitetu kosmonautike, što ga je pripremilo da se zaposli u Erbasu kao menadžer u sektoru za proizvodnju svemirskih satelita. Potom se vratio u MRO vode kao deo singapurskog „ST Aerospace“ u okviru koga je radio za džoint venčr kompaniju „Elbe Flugzeugwerke“ „ST Aerospace-a“ i Erbasa, gde je odigrao ključnu ulogu u pokretanju projekta A330 i A321 P2F konverzija.
Novi direktor Jat Tehnike seo je na razgovor sa Tango Six portalom nakon boravka u Pragu gde se prvi put formalno predstavio industriji na MRO BEER (Baltics & Eastern European Region) događaju gde je Tehnika promovisala svoju „capability“ listu, usluge parkiranja letelica, ponudu konverzije putničkih u kargo avione kao i raspoložive stanice za linijsko održavanje u u Beogradu, Podgorici i Tivtu i Skoplju.
Prethodnih godinu dana

Jat Tenika je, kaže Horl, doživela značajan poslovni rast tokom prošle godine:
– Istakao bih da su stubovi na kojima Jat Tehnika počiva: bezbednost, kvalitet i usklađenost sa rokovima. U vezi sa tim, zadržavanje postojećih klijenata je jedan od naših prioriteta, kao i predstavljanje naše “capability” liste novim klijentima, koji su nam potrebni za dalji rast.
Mislim da smo ispunili svoje decenijsko obećanje kada je reč o kvalitetu radova uz pomoć iskusnih i dobro obučenih avio-mehaničara. Uspešnu sezonu 2024/25. zaokružujemo sa završenim projektima za kompanije među kojima su i „Qatar Airways“, „Lufthansa“, „Wizz Air“, „Corendon“, „MGA“, i druge.
Naravno, pomenuo bih i Er Srbiju, sa kojom imamo značajnu saradnju decenijama, sa kojom želimo da nastavimo i da u budućnosti uspešno sarađujemo, produbljujući naš partnerski odnos.
Tokom 2024. godine i tokom prvih meseci 2025. godine na uskotrupnim aviona obavili smo 60 pregleda na uskotrupnim avionima u okviru Sektora za bazno održavanje. Prvi put smo imali priliku da radimo pregled na Boing letelici MAX serije a tu su i uspešni projekti konverzije putničkih u kargo avione.
Motorska radionica je na radovima imala 14 motora a sada smo pri kraju sa definisanjem procesa i finalizacijom proširenja kapaciteta za radove na CFM 56-7 verziji motora. –
Novi direktor
– Na osnovu početne definicije našeg modela poslovanja, započeo sam proces optimizacije naše organizacije.
Menadžment tim čini osam direktora i menadžera.
Od nedavno, timu koji su činili muškarci, priključila se i Snežana Urošević, do nedavni MCC u Jat Tehnici koja je preuzela funkciju PMO – Rukovodioca kancelarije za upravljanje programima.
Svesni smo da avio-industrija odavno ne poznaje razliku između polova, tako da imenovanjem gospođe Urošević, koja gotovo dve decenije radi u Jat Tehnici – pratimo trendove.
Ponosni smo što oko 20% žena čini tim Jat Tehnike, kao i što su među njima i avio-mehaničarke i želimo da budemo prepoznati kao kompanija gde su svi profesionalci dobrodošli.
Kada je reč o promeni vlasništva, odnosno preciznije upravljanja, Jat Tehnika je od svoje privatizacije u vlasništvu kompanije „Avia Prime“ koja je prvobitno osnovana kao zajednička kompanija od strane investitora koji su želeli da prošire svoje prisustvo u vazduhoplovnoj industriji.
Vremenom su se dinamike vlasništva razvijale, što je dovelo do toga da Hartenberg Holding postane primarni investitor iza „Avia Prime grupacije“. Takve promene u investicionim strukturama su uobičajene u korporativnim okruženjima i odražavaju strateška prilagođavanja za jačanje tržišne pozicije.
Jat Tehnika je sada u dobroj poziciji da brzo odgovori na promene u poslovnom okruženju, oslanjajući se na stabilnost i unapređeno donošenje odluka kako bi podstakla dalji rast. – odgovara Horl na naše pitanje da detaljnije pojasni promenu upravljačke strukture.


Horl za Tango Six kaže da mu je cilj da Jat Tehnika postane „panevropski MRO“:
– Tehnika ima bogato nasleđe, sa skoro vekom dugo iskustvo u MRO biznisu. Važno je ponositi se dosadašnjom istorijom Jat Tehnike, ali kompanija mora težiti i poslovnoj agilnosti i inovacijama u današnje vreme. To znači da ćemo morati da optimizujemo korišćenje naših objekata i povećamo tržišno prisustvo van trenutne ponude po kojoj smo poznati. Duboko sam uveren da je ovaj cilj ostvarljiv.
Početne pozicije su nam i dalje snažne. Imamo etabliranu kompaniju koja je prepoznata kao MRO sa širokom lepezom usluga. Imamo značajan broj radne snage, konkurentnu satnicu, uravnotežen poslovni portfolio, dakle „capability“ listu za bazno i linijsko održavanje, koja se sastoji od različitih tipova aviona, ali i motora, tu je održavanje komponenata, kao i kalibracija. Sve navedeno, u ovako jedinstvenom miksu, nam omogućava balansiranje kapaciteta tokom zimske i letenje sezone.
Mi posedujemo idealnu geografsku poziciju. Dodatno, prednost u pronalaženju novih članova tima daje nam pouzdani nacionalni obrazovni sistem i decenijama duga plodonosna saradnja sa Vazduhoplovnom akademijom, ali i Mašinskim fakultetom.
Važno je da se i globalno i evropsko MRO tržište konačno oporavlja nakon pandemije, uz postepeno smanjenje nestašica materijala i rast OEM isporuka. Međutim, izazovi ostaju – posebno zbog visokog učešća lizinga aviona (ACMI) u regionu, što utiče i na provere prilikom vraćanja aviona iz lizinga. Stanje, kao i pitanje dugotrajnosti motora je svakako nešto što i dalje u značajnoj meri utiče na MRO kapacitete, planiranje flota, odlažući i konverzije (P2F) za kargo.

Novi direktor Tehnike na pitanje o nedostacima i stvarima koje planira da unapredi odgovara da se njegova želja o „Panevropskom MRO-u“ ne može ostvariti isključivo na internim kapacitetima kompanije:
– Moramo raditi na povećavanju broja mehaničara kako bismo nastavili da i dalje budemo konkurentni.
Jat Tehnika ima nedovoljnu iskorišćenost infrastrukture. Imamo potencijal da optimizujemo naše fiksne troškove ako povećamo radnu snagu. Poželjno brojnija radna snaga bi smanjila TaT („Turnaround time“) po letelici za naše klijente.
Moramo razviti ponudu novih tržišnih proizvoda i usluga, kao što su, na primer: bazno održavanje Erbasovih A330, radove na osvežavanju i renoviranju putničkih kabina i posebno konverzije iz putničkih u kargo avione.
Moramo povećati efikasnost u našim hangarima i ustanoviti pozitivnu „can-do“ radnu kulturu uz, naravno, bolju komunikaciju menadžmenta i zaposlenih. –

Budućnost Jat Tehnike
Horl budućnost najvećeg domaćeg MRO-a vidi u zadržavanju i razvoju zaposlenih:
– Jedini smo u regionu koji u portfoliju imamo ujedno bazno i linijsko održavanje, preko 13 sertifikata, među kojima su najznačajniji PART 145 i FAA, kao i jedinstveni „Engine Shop“, DoA i PoA sposobnosti („Design organisation Approval, Production organisation Approval).
Razmatramo dalji razvoj kompanije ka projektima P2F konverzije. To bi bila poželjna kontramera sezonalnosti u MRO industriji.
Pored planova za specijalizacije u segmentu modifikacija putničkih kabina je i otvaranje dodatnih stanica za linijsko održavanje, ulaganje u proširenje sposobnosti motorske radionce i generalno širenje kapaciteta za održavanje uskotrupnih i širokotrupnih letelica.
Jat Tehnika mora ostati primamljivo radno okruženje i to je zadatak menadžmenta. Mi održavamo avione kako bi oni bezbedno leteli, misija je jasna. Ona zahteva od zaposlenih lični integritet, pouzdanost, radoznalost i timski rad. Onda ćemo znati da smo na dobrom putu. – završava Horl.
Srdjan Banker
retki ste u regionu koji imaju skolu za aviomehanicare i veliki grad u kome poslujete
takodje tradicija poslovanja odrzavanja na zapadnoj floti je jako dugacka.
trebada nadjete zajednicki jezik sa Airserbia- jom jer je budalasto da ona razvija svoje kapacitete pored vas.
priprema je srce posla i na tome treba raditi jer u ovome trenutku zaostaje za izvrsenjem.
zelim vam srecu u buducnosti,
bivsi direktor Srdjan Banker
Jad i očaj
Takve bajke se nisam skoro naslušao.Radim u toj Tehnici 40 godina,koja se od trenutka deobe Jat-a zove Jat Tehnika ,kao zasebna firma i nikad nije bilo gore .Broj aviomehaničara je drastično opao , zbog malih plata ,a koji je otišao u druge slične firme ,Er Srbija ,Princ Aviation , Avio Star , u kojima su ,logično veće plate ,a koje su u neposrednoj blizini Jat Tehnike i druge, van Srbije ,a moram i to da naglasim da je broj aviomehaničara ,koji su u procesu popravke aviona duplo manji u odnosu na nemehaničarsko osoblje,koji sede po kancelarijama ,pa je opterećenje na osoblje za popravku aviona preveliko jer treba zaraditi plate i za osoblje koje nije udirektno uključeno u procesu „proizvodnje“.Da li ovaj centar za popravku aviona polako postaje knjigovodstvena firma ,i da li je ovaj odnos 2:1 u korist kancelarijskih službenika normalan?
U suštini ,u JatTehnici se samo smenjuju direktori ,ali ništa se nije uradilo da se smanji nezadovoljstvo aviomehaničarskog osoblja.Zbog nedostatka domaćih aviomehaničara rukovodstvo Jat tehnike je pribeglo solomonskom rešenju i godinama unazad zapošljava kontraktore ,aviomehaničare iz Turske ,najviše i drugih okolnih Balkanskih drzava,otprilike izmedju 30 i 40 ljudi sa plaćenim smeštajem i neverovatnim platama ,koje su po 4 do 5 puta veće od plata nekih Srpskih aviomehaničara ,što je izmedju 4000 i 5000 evra u korist kontraktora .Sami izvucite iz ovoga zaključak !!!!
Rezime je taj da ,ako se ovako nastavi sa odlivom domaćih aviomehaničara, vrlo brzo će u Jat Tehnici biti više zaposlenih stranaca nego naših ljudi.Ovo je samo jedan deo priče i to tužne,a kada bi se “ zagrebalo “ malo dublje ,možda bi se mnogo toga otkrilo ,što ide na štetu Srpskog aviomehaničarkog zanata .
Ja ovakve naslove sa hvalospevima Tango6 prosto ne mogu da svarim i krajnje je je vreme da se neko upita ,zašto je Država morala da privatizuje ovakvu firmu i da se bukvalno desetkuje stručno osoblje nesposobnim rukovođenjem raznih direktora Jat Tehnike u poslednjih
15ak godina ,što domaćih ,što stranih….!!!
OVO JE POSLEDNJE DRUGARSKO UPOZORENJE DRZAVI SRBIJI I RESORU ZA AVIO SAOBRAĆAJ.
Moram da naglasim da će avioni i dalje biti bezbedni i da ovaj tekst ne predstavlja neku aluziju na loš i neodgovoran odnos aviomehaničara prema ovom veoma odgovornom poslu.
Izvinjavam se što ne mogu da se predstavim iz razumljivih razloga.
Inače , ja sam rodjen u Beogradu i širokog sam srca ,ali ,na žalost ,kao aviomehaničar ,suženog
“ novčanika “ jedva sastavim ceo mesec sa mojom jadnom platom.
Toliko od mene.
Petar Popovic
Koliko para, toliko i muzike…
Cela prica i filozofija se uvek svodi na broj ditektnih izvrsilaca na avionu i njihove plate.
Sve ostalo je zamajavanje i sarena laza.
Ko vise plati imace bolje i kvalitetnije kadrove.
Cfm 56-7
nakon 20 godina u Jat Tehnici kratak komentar Nema od toga ništa.