BEG airport status
Partner 2015: Šta se dešava sa „Pegazom“? U nekom trenutku VTI planira i razvoj naoružane verzije "Pegaza". Foto: Dragan Trifunović

Partner 2015: Šta se dešava sa „Pegazom“?

Razvojni projekat Vojnotehničkog instituta, bespilotna letetlica dugog doleta „Pegaz“, premijerno je prikazana još 2011. godine na tadašnjem „Partneru“.

Tango Six je tada bio jedan od prvih medija koji je dobio priliku da sazna nešto više o prvom pokušaju naše vojske da samostalno razvije i usvoji BPL dugog doleta.

Projekat razvoja letelice pokrenut je još 2010. godine sa, tadašnjim planom, da u naoružanje uđe 2014. godine.

Posle premijere 2011. godine ime „Pegaz 011“ menja se u samo „Pegaz“, prvi let je uspešno izveden 4. oktobra iste godine dok je 2014. godine započet razvoj simulatora letenja (koji se nalazi u sklopu zemaljske stanice).

Rukovodilac projekta "Pegaz" Dragan Stevanović. Foto: Dragan Trifunović
Rukovodilac projekta „Pegaz“ Dragan Stevanović. Foto: Dragan Trifunović

VTI je na „Partneru 2013“ najavio da će razvoj „Pegaza“ biti okončan 2015. godine i da će Tehničko-opitni Centar početi svoja ispitivanja sledeće godine.

Kompletan sistem

Ljubaznošću inženjera VTI-a gospodina Dragana Stevanovića, rukovodioca projekta „Pegaz“, na ovogodišnjem „Partneru“ saznajemo da je projekat i dalje u razvoju i će proći još neki vremenski period dok letelica ne bude zvanično primljena u naoružanje.

Ove godine prikazana je i zemaljska stanica sa tri radne pozicije (pilot, operator senzora i komandir), dok su TT podaci i dalje nepromenjeni: dolet od 50 km, korisni teret od 40 kg koji predstavlja optoelektronski set od 4 senzora: dnevne i noćne kamere, laserskog daljinomera i obeleživača.

Zanimljivu prezentaciju inženjer Stević je završio sa napomenom da je u planu i naoružana verzija „Pegaza“. Jednom kada osnovna verzija bude dovoljno sazrela u upotrebi, naravno.

Pogledajte naš video intervju sa gospodinom Stevanovićem pored „Pegaza“ kao i kadrove unutrašnjosti zemaljske kontrolne stanice:

 

Sve izveštaje sa ovogodišnjeg „Partnera“ možete pogledati u posebnoj sekciji klikom na baner:

Partner2015Post

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

du

Razvijamo mi dosta toga,ali to sve ide sporo,a jos sporije se uvodi u naoruzanje.Lasta,Lazar 2 oklopno vozilo,Bumbar PO lanser,Raketni sistem Alas…Spisak je dugacak,ali za sada nista nije uvedeno u naoruzanje Vojske Srbije,izuzev par test primeraka.Nema novca,uvek nam je bio izgovor.Ima novca,ali se ne koristi i ne rasporedjuje pravilno.Kad moze jedna Grcka da ima savremeno naoruzanje i da ga stalno modernizuje zasto nebi mogli i mi?

Odgovori
Ni

Pa Duka Grci imaju naoruzenje al ne bas tako savremeno kao sto ti mislis a drugo je to i sto su kupili i kupuju sad su u bankrotu bas zbog tog naoruzanja…..

du

Pa Niko,u odnosu na nas imaju i te kako savremeno naoruzanje.U odnosu na ameriku,mozda i nije tako savremeno.Avioni f-16,mirage 2000,tenkovi leopard 2…Ako su u bankrotu,zbog toga sigurno nisu.Jer ko ne placa svoju vojsku,placace tudju.A ovo prvo je svakako isplativije.

Si

@Duka sto se tice ALASa to je za nas samo san on kosta dosta.Sto se tice Pegaza on ce ostati prototip naprednih 10god jer mi nemamo para za njega kao i za sve ostalo.Nasi nesposobnjakovici su krivi.

Odgovori
Fl

@duka Sto se tice ALASa on je za nas san jer je skup,a pegaz ce ostati prototiv narednih 10god jer mi nemamo para za 3 akumulatora a kamoli za njega.

Odgovori
Jo

Dugog dometa-50 km…. Ja očekiva 250 minimum… 99te smo skinuli masu NATO modela, ako nam treba 20 god da prekopiramo, stvarno smo najbolji. .. Svi nešto pričamo o novim projektima, a mi ni starudiju nismo modernizovali da bude, zlu ne trebalo, spremna… Mislim da svi greše kako nema para… Ima 30 nedodirljivih koji su zgrnuli milijarde, a narod ucrnili… Gde ima države ima i novca… Nego je sistemska greška, 30 god nam vojska služi za slikanje i da gine za ideale… Niko nije uložio ni jednu ozbiljnoju sumu još od ćopavog zagorca, da se kupi nešto valjano… Nekad je uniforma bila ponos nacije, danas na vojnike gledaju kao na fizikalce… Ako sistem ne promeni stav, onda ćemo da proizvodimo za Azere i Pakistance, a Šiptari će da paradiraju u Nišu…

Odgovori
Jo

Imenjače, domet BPL zavisi više od dometa signala nego od mogućnosti same letelice (motor, količina goriva … ) NATO odnosno Amerikanci poseduju prvo GPS sistem, ali ne ovaj civilni nego kodiran vojni sa mnogo većom preciznošću . Onda poseduju satelite, AWACS i JSTARS avione sa mogućnošću komuniciranja sa letelicom i tek na kraju radio uređaje niskih frekvencija čiji se talasi odbijaju o atmosferu i idu preko horizonta .

т

Да ме неко погрешно не схвати одмах ћу да поздравим и похвалим ентузијатски рад својих колега ижењера на развоју нове војне технике.

Реалност је грозна, ма немогућа за ову индустрију. Рецимо наш Лазар 2 као прави се, од чега се бре прави кад немамо фабрику мотора, фабрику мењача, фабрику за производњу компоненти, кад немамо фабрику за производњу активне зштите,….

Колико чега можемо уопште направити и испоручити било коме? Па и онај аутобус са чувеном Мерцедес звездом још скупља прашину у хали.

Лепо је имати лепе жеље али оне се остварују само у бајкама.

Odgovori
st

Da si ti ziv i zdrav…a onaj Mercedes vec dva meseca radi na liniji 75! Malo li je jedan, a video sam jos jedan u prigradskom saobracaju…

М

Добар је Пегаз!
Зашто толико кукања!
Угледајмо се на Русију, која је објавила да ће своје беспилотне летилице да прави помоћу “ 3Д принтера “ јер како веле заостају у развоју беспилотних летилица!
Још кажу да ће помоћу “ 3Д принтера “ убрзати развој/производњу и драстично смањити трошкове производње!

ВТИ и остали би требали да набаве „3Д принтере“ (3Д карбон принтере)…нису скупи, а корист је велика.

Odgovori
ge

bespotrebno komplikovanje adsministracijom i egoizmom cija je znacka veca. Kladim se da bi ga u bilo kojoj autolimarskoj radionici napravili za mesec dana i da oblete svet otprilike. ovim naucnicima treba 5 godina da kazu, nije jos u upotrebi.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Buck na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Mislim kako ta tvrdnja nije točna. Naime, radar je isti RBE2, no antena je ta koju je moguće promijeniti pa se tako u ovisnosti o prirodi misije ili dostupnosti antene na njega stavlja PESA ili AESA antena.

27. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Cev da bi se uvulacila potrebna je odredjena mehanika i prostor kojeg za tako nesto u trupu nema. Jos je pri tome cilindricnog oblika, idealna da elektromagnetni talasi predju preko i vrate se tamo gde ne treba, radaru. Rafale prosto nije stealath letelica, jer ako se pazljivo pogleda ni jedan jedini senzor sem radara :-)…

27. Nov 2024.Pogledaj

Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

"Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

27. Nov 2024.Pogledaj

Лек na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

K И даље не бих искључио могућност да поједине технологије са Ф5 које не би захтевале структурне захвате заврше на некој даљој подверзији Ф4.

27. Nov 2024.Pogledaj