Najveći srpski MRO (organizacija koja se bavi održavanjem, popravkom i remontom letelica) Jat Tehnika odmrzla je svoj suspendovani evropski Part 145 sertifikat, što je od 14. marta ove godine moguće videti na EASA-inom sajtu. Šok koji je jula prošle godine protutnjao srpskom avio-industrijom usled EASA-ine suspenzije Jat Tehnike (koja je od kraja 2019. godine u vlasništvu poljskog Avia Prajma) uključivao je i Gas Aviation čiji je Part 145 sertifikat takođe bio suspendovan. Kako Tango Six saznaje, i oni su odmrzli svoj Part 145 prošlog pondeljka. Lista suspendovanih (zbog rata u Ukrajini puna ruskih kompanija) i dalje nije ažurirana od 14. marta. Kada bude, sa nje će nestati i poslednja srpska MRO kompanija.
Odmrzavanje suspendovanog sertifikata za Jat Tehniku bio je povod za razgovor sa direktorom matičnog Avia Prjama Pjotrom Kačorom, koji je za Tango Six ekskluzivno najavio i učešće Jat Tehnike u državnom programu „Moja prva plata“ kroz saradnju sa Vazduhoplovnom akademijom:
– Zadovoljstvo nam je da možemo najaviti naše učešće u programu „Moja prva plata“ uz saradnju sa Vazduhoplovnom akademijom. Tokom aprila ćemo objaviti dodatne informacije kako će zainteresovani mladi ljudi moći da se priključe ovom programu. Zahvalni smo Vladi Srbije koja je omogućila finansiranje ovog programa, što pomaže na kraju i mladima i biznisima koji će, baš kao i naš, dati sve od sebe da ih edukuju i uvedu u posao na najbolji mogući način.
Želeo bih da naglasim našu izvrsnu saradnju sa Vazduhoplovnom akademijom, čiji studenti kod nas obavljaju svoju praktičnu obuku kroz unapređeni koncept dualnog obrazovanja od sredine 2021. godine.
Srž projekta „Moja prva plata“ biće da će najbolji studenti Vazduhoplovne akademije koji kod nas budu pohađali praksu za avio-mehaničare dobiti ponudu za zapošljavanje u Jat Tehnici odmah po završetku školovanja u akademiji. Kroz državno subvencionisani program „Moja prva plata“ bićemo u prilici da im uvećamo platu. Koncept pripravničkog staža koji u našoj kompaniji traje tri godine strukturiran je na način da kako pripravnik stiče nove veštine, tako mu se uvećava i plata. Povrh toga, obučićemo ih interno kako bi stekli EASA Part 66 licence i kako bi postali obučeni mehaničari. Investiraćemo u tu grupu mladih ljudi i dalje koristeći naše resurse u obukama za specifične tipove letelica što će ih učiniti konkurentnijim na tržištu, tada već iskusnijih radnika.
Vazduhoplovna akademija ove mlade ljude već školuje prema najvišim standardima, što će se kod nas prirodno nastaviti uz dobijanje pomenute EASA-ine Part 66 dozvole, praktično, ako se posmatra globalno tržište, najvrednije na svetu. Sve to bez njihovog dodatnog troška i bez potrebe da napuštaju Srbiju. – otkrio je Kačor za Tango Six.
Jat Tehnici predstoje investicije
Kačor dalje naglašava da Avia Prajm i dalje posmatra Jat Tehniku kao deo svoje grupacije sa najvećim potencijalom za rast. Podseća da ne postoji skoro ni jedan tip posla ili letelice koju Tehnika ne može primiti u svoje hangare i popraviti:
– Jedinstveni kapaciteti, posebno Jat Tehnikinog odeljenja za održavanje motora i njihovih komponenti pomažu nam da obogatimo ponudu grupe na tržištu. Ova sinergija nam nudi zaista posebne adute u poslovnom smislu na globalnom nivou. Sve to zahvaljujuči Jat Tehnici. – kaže Kačor.
Bilo koji razgovor sa bilo kojom kompanijom na tržištu u poslednje vreme neizostavno mora pomenuti i uticaj globalne pandemije na biznis. Prema Aviation Weeku, kombinovani gubitak američkih i evropskih MRO kompanija u broju zaposlenih tehničara dostigao je 30%. Kako navodi ovaj medij, većina njih potpuno je izašla iz industrije navodeći da „traže nešto stabilnije“:
– Mi na to gledamo nešto drugačije. Verujemo da će vazduhoplovna industrija pronaći svoj put napred u post-pandemijskom svetu i da će se stope rasta ponovo vratiti. Upravo zbog toga želimo da delujemo brzo i da obučavamo mlade ljude u još većem broju ne bi li nadoknadili prazninu koju pominjete.
Ovde bih ponovo pomenuo Vazduhoplovnu akademiju i njen izvrstan program školovanja koji će se sada nastaviti konkretnije programom „Moja prva plata“. Ideja je da se zaposlite odmah nakon završene srednje škole. Nadamo se da ćemo ovim potezom prekinuti praksu odlazaka srpskih mehaničara iz Srbije jer će biti dovoljno poslova u Beogradu.
Računamo na, kao što sam već pomenuo, motorsko odeljenje Jat Tehnike. Segment održavanja avionskih motora u našoj industriji će najbrže rasti u sledećim godinama. Isto važi i za veće projekte, van opsega tradicionalnog održavanja aviona. Zbog toga ćemo gurati višemilionske investicije, u evrima, u godinama koje slede kako bi Jat Tehnici osigurali budućnost, kako bi ova kompanija bila i više nego konkurentna.
Kovid, rat u Ukrajini?
– Nažalost, naša planeta samo ide iz jedne krize u drugu. Pandemija nas je ojačala u poslovnom smislu. Naučili smo da svet ne može biti stabilno mesto u našim nadanjima i da moramo uvek biti spremni da pronađemo rešenja za nesigurnosti današnjice. Naučili smo, što je bitno i ne pominje se često, da kao poslodavac moramo brinuti i o mentalnom blagostanju naših radnika.
Moram ovde biti otvoren, ekonomska situacija, posledice Kovid pandemije, biznis izazovi u pogledu radne snage i lanaca snabdevanja svi ostaju, barem u neko dogledno vreme. Ali mi nikada nismo zaustavili naše operacije, ni za jedan jedini dan tokom pandemije i često teških lokdauna. Stoga sam uveren da možemo izdržati i ove nove izazove. Pandemija nas je sigurno formatirala u mnogo jaču grupaciju i ne vidim razlog zašto ne bi nastavili da rastemo.
Posao u Zapadnoj i Centralnoj Evropi se polako vraća i mi smo odlučni da na tome kapitalizujemo. – zaključuje Kačor u razgovoru za naš portal.
Zoran Savic
Nisam siguran da ce pripravnici raditi i ostati u kompaniji tri godine i primati pripravnicku platu?