BEG airport status
LYBE 2003:00 Z 240°06KT CAVOK 06/03 Q1025 NOSIG=
Wizz Air vs Jat Airways – kome će broj 13 doneti sreću?

Wizz Air vs Jat Airways – kome će broj 13 doneti sreću?

Wizz Air je otvaranjem baze na beogradskom aerodromu Nikola Tesla postao prava i direktna konkurencija nacionalnom avio-prevozniku Jat Airways-u. O Jatu, ste imali ranije prilike da čitate, ali ovoga puta upoznaćemo vas sa Mađarskom avio-kompanijom Wizz Air.


© Wizz Air

Wizz Air Hungary Légiközlekedési Kft. je niskobudžetna avio-kompanija sa sedištem blizu Aerodroma Ferihegy u Budimpešti. Osnovana je u Septembru 2003. godine, a prvi komercijalni let Wizz Air je imao iz, danas svog najvećeg huba, Katovica, 19. maja 2004. godine. Naime, prvi let je bio 19 dana posle ulaska Mađarke i Poljske, i drugih osam zemalja u Evropsku Uniju. U sastavu Wizz Air-a, nalaze se tri ćerke kompanije – Wizz Air Bulgaria, Wizz Air Hungary i Wizz Air Ukraine.

Kao i svaki drugi niskobudžetni prevoznik, Wizz Air-ov koncept je sličan onome koji se može videti u poslovnim modelima easyJet-a i Ryanair-a. U floti Wizz Air-a trenutno se nalazi 34 aviona Airbus A320 (naručenih 132). Wizz Air nudi jednu kabinu, u konfiguraciji od 180 kožnih sedišta. Hrana i piće poslužuju uz dodatnu naplatu tokom leta. Naravno, nema štampanih karata budući da se kompanija trudi na svaki način da snizi troškove, kako bi putnicima ponudila što jeftinije letove u svojoj mreži od 150 linija. Wizz Air, radi smanjenja troškova sleće i poleće sa takozvanih sekundarnih aerodroma, koji nude povoljnije cene prihvata putnika i robe.

Pored poslednje 13. baze u Beogradu, Wizz Air ima 12 baza i to u Gdanjsku, Poznanju, Katovicama, Varšavi i Vroclavu (Poljska), Budimpešti (Mađarska), Sofiji (Bugarska), Bukureštu, Kluž-Napoci i Temišvaru (Rumunija), Kijevu (Ukrajina) i Pragu u (Češka Republika). Sa Beogradskog aerodroma, tačnije sa Terminala 1, Wizz Air u ovom trenutku leti ka 9 destinacija.

Brand – Wizz Air – Jat Airways 1 : 0

Prepoznatljivost brenda je svakako jedan on najbitnijih faktora nastupa jedne kompanije naročito ako ista dolazi na novo tržište. Wizz Air nije bio stran putnicima Srbije, budući da su mnogi putnici imali priliku da lete sa Wizz Air-om preko Budimpešte i/ili Temišvara. Wizz Air je mnogo dobro prihvaćen od strane Srpskih putnika, budući da im je ponudio ono što su najviše tražili – niže cene. Jat Airways brand je sa druge strane jedna druga priča. Odavno više ne predstavlja ni deo “jajeta” koji je nekada bio sinomim za kvalitet koji se očekuje od jednog nacionalnog prevoznika. Un point pour Wizz Air.

Cena avionskog prevoza – Wizz Air : Jat Airways 1:0

Veoma jasno. Poen za Mađarskog avio-prevoznika.

Flota – Wizz Air : Jat Airways 1 : 0

Flota Wizz Air-a je daleko modernija nego Jatova. Iako će Wizz Air imati stacionirana (samo) 3 aviona, daleko su ekonomski isplativiji za letove nego Jatove zastarele letelice. Time će donositi veću zaradu svom vlasniku. Današnji srpski putnik će sigurno izabrati moderniji avion. Poen za Wizz Air.

Destinacije – Wizz Air : Jat Airways 0 : 1

Jat Airways trenutno leti na 35 redovnih linija sa 218 nedeljnih letova ka istim. U ovom trenutku, Jat Airways i Wizz Air se poklapaju na sledećim destinacijama:

• Brisel (Jat sleće na Zaventem, Wizz Air na Charleroi)
• Geteborg (Jat sleće na Landvetter, Wizz Air na City koji je samo na 9.3 km od centra grada)
• London (Wizz Air sleće na Luton, Jat na Heathrow)
• Minhen (Jat sleće na Minhenski Aerodrom, Wizz Air na low-cost alternativu Memmingem 110 km od centra grada)
• Rim (Jat i Wizz Air sleću na Fiumicino)
• Stockholm (Jat sleće na Arlandu, Wizz Air na Skavstu 100 km od centra grada)

Treba imati u vidu, da će današnji, savremeni putnik uvek odabrati jeftiniju varijantu, ali za sada Jat nudi veću mrežu destinacija, uprkos višim cenama od svog konkurenta. Međutim, Wizz Air će na linijama sa kojima se direktno takmiči sa Jatom sigurno privući veći broj putnika. Sa druge strane, Jat sleće na aerodrome koji su bliži nego alternativni/low-cost aerodromi i koje nude konekcije za gotovo svaki deo planete. Poen za Jat.

Usluga tokom leta – Wizz Air : Jat Airways – Tied

Obe kompanije dobijaju po poen budući da su koncepti poslovanja totalno drugačiji, te ih nema smisla dalje razmatrati. Time što ćete putovati low-costerom u samom startu znači da za hranu i piće morate da izdvojite dodatnu svotu novca. Sa druge strane, obrok jeste zagarantovan na letovima Jata, koji je uključen u cenu karte.

To je 3:1 za Wizz Air. I to u najbitnijim kategorijama. Ne treba biti veliki poznavalac komercijalne avio-industrije da bi se zaključilo da će Wizz Air imati veliki uspeh na našem tržištu. Popunjenost kabine je odlična, budući da je Wizz Air primenio provereni recept – došao je na tržište kada putnici naše zemlje ne moraju da čekaju na vize EU (osim UK koji nije potpisnica Šengenskog sporazuma). Wizz Air će svakako imati u vidu otvaranje destinacija koje su najpopularnije za Srpske turiste i to će sigurno uraditi u bliskoj budućnosti.


© Wizz Air

Kako će Jat moći da se izbori sa Wizz Air-om? Ovo pitanje nije jednostavno. Iako je Wizz Air jeftinija varijanta za mnoge putnike, Jat će imati manju prednost sa većim brojem destinacija. Jat nudi direktnu vezu sa velikim hubovima, za razliku od Wizz Air-a (ako isključimo Rim naravno). Međutim, putnici su spremni da idu do Wizz Air-ovih baza u Mađarskoj i Rumuniji kako bi leteli jeftnije, što će sigurno i nastaviti da rade do uvođenja novih linija koje Wizz Air zasigurno razmatra. Ovo ponovo šteti Jatu, budući da gubi putnike zbog konkurenata. Jat bi, hipotetički, imao veliku prednost nad Wizz Air-om kada bi imao odličnu interkontinentalnu mrežu destinacija čime bi nudio i transfer velikom broju putnika. Međutim, to neće da se desi, barem ne skoro. Budimo realni, Jat nije ni red ni veličina Austriana i Lufthanse, kako bi mogao da bezbrižno posluje. Wizz Air zasigurno ima na umu prosečnog Srpskog putnika. I taj uspeh će mu zasigurno doneti veliki uspeh na našem tržištu. Ostaje da se vidi, da li će i Beogradski Aerodrom imati budućnost Budimpešte i Temišvara i privlačiti putnike iz okruženja kao što je to bio slučaj sa našim putnicima. Kao što kaže Wizz Air, sada zaista mogu da lete svi.

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

n

Porediti nesto neuporedivo nije neka nauka, potpuno 2 razlicita koncepta (point-to-point i hub-and-spoke). Ova prica, ovde ispricana, se moze odnositi samo na putnike unutar Evrope. FYI Jat ne leti za MInhen, a ni Wizz…..milslim ako Wizz leti za MInhen onda leti i za Stutgart.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Upravo tako. A330 bi mogao sletjeti na SPU, no ako želi poletjeti morao bi uzeti gorivo do Zagreba ili nekog drugo aerodroma, pa tamo puniti gorivo. A to poskupljuje operacije i čini ih neisplativim u današnje vrijeme.

19. Sep 2019.Pogledaj

dax na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Air Serbia je već duže vreme pod velikim pritiskom sa svih strana. Air France i KLM/Transavia su otvorili letove tamo gde je do sada Air Serbia radila fidanje njigovih habova u Parizu i Amsterdamu. Na letu BEG-JFK ih svi veliki evropski igrači lome damping cenama. Aeroflot razvaljuje ka Moskvi/Aziji. Turkish ka Istanbulu. Eurowings otvara uskoro…

19. Sep 2019.Pogledaj

Miloš77 na: Višenamenski borbeni avion Su-30, univerzalni član familije Flankera

Isto sam i ja čitao što se lobiranja tiče. Jedno je sigurno- teško ih je zadovoljiti kad je pazar u pitanju jer imaju iskustva sa svima a to i kotiste da se cenjkaju. Hoću da kažem da ako Indijac ponovo kupi R-77 onda bih je i ja uzeo. Drugo, sama ta raznolikost i šarenilo se…

19. Sep 2019.Pogledaj

JU240 na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Alene, nećemo sad zamenu teza. Prvo je bilo: 'Prelazak granice i vožnja trajektom je tlaka', a posle: 'Aerodrom je blizu'. Ali je, Alene, preko granice, i posle trajekta. A šta ćemo sa domaćom i najlegitimnijom mogućom linijom Banjaluka - Trebinje? To bi u svakoj, ali u svakoj zemlji sa takvom geografijom postojalo. Bez izuzetka. E,…

19. Sep 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Da, to je stvarno mjerljivo, Dubrovnik i Trebinje. U stvari ste u pravu. U regiji ima nekih stotinjak mjestačca od 25.000-100.000 koji nemaju aerodrome. Odmah svakom aerodrom napravit. Bez obzira jel par desetaka kilometara u okolici ima aerodrom. Ma što je milijarda EUR za izradnju tih 100 aerodroma i 200 milijuna godišnje za operiranje. Jel…

19. Sep 2019.Pogledaj

Send this to a friend