BEG airport status
[EKSKLUZIVNO] Prodaja Srpskog neba stranim aviokompanijama: Božidar Đelić lično intervenisao za FlyNiki

[EKSKLUZIVNO] Prodaja Srpskog neba stranim aviokompanijama: Božidar Đelić lično intervenisao za FlyNiki

Kako Tango Six Blog ekskluzivno saznaje, Božidar Đelić nekadašnji potpredsednik Vlade Srbije zadužen za evropske integracije, vršio je direktan pritisak na direktora Direktorata Civilnog Vazduhoplovstva po nalogu Evropske Komisije. Đelić je tako van svih procedura i kršeći jedan od osnovnih principa nemešanja izvršne vlasti u rad regulatornih tela u maniru direktive koja je bila suprotna zvanično usvojenoj državnoj strategiji za dugoročni razvoj komercijalnog vazdušnog transporta, izdejstvovao da aviokompanija FlyNiki dobije dozvolu za obavljanje letova za Beograd uprkos činjenici da je DCV kao nadležno telo tu kompaniju predhdno odbilo tri puta.

Zavrtanje ruku i prodaja domaćeg tržišta

Da li je komercijalni interes bivšeg asa Formule 1 bio deo zvanične strategije Evropske Komisije za nasilno preuzimanje srpskog civilnog vazduholovnog tržišta ili je po sredi primer korupcije sa najviše instance sigurno nije moguće nedvosmisleno dokazati. Ono što se o procesu ostvarivanja reciprociteta u konceptu Otvorenog neba može sa sigurnošću zaključiti jeste da su strane aviokompanije bile favorizovane na direktnu finansijsku štetu Jata uz kršenje zvanične Strategije razvoja vazdušnog sabraćaja u republici Srbiji za period od 2008. do 2015. godine (Službeni Glasnik 13.01.2008).

Tango Six Blog je došao u posed zapisnika sa sastanka koji je održan u Direktoratu Civilnog Vazduhoplovstva 17.01.2012. godine na kojem su se predstavnici Samostalnog Sindikata Saobraćajnih Pilota Srbije sastali sa direktorom DCV-a i nekadašnjim generalnim direktorom Jata Nebojšom Starčevićem. Teme sastanka bile su zabrinutost SSPS-a praksama nadležnih institucija prilkom izdavanja dozvola za letenje stranim aviokompanijama, proizvoljna primena ECAA sporazuma, problemi u vezi konkurencije u domenu čarter saobraćaja i previsokim naknadama za izdavanje pilotskih dozvola od strane Direktorata.

Intervencija Bože Đelića

U jednom trenutku, kako stoji u zapisniku, direktor Direktorata naveo je primer sa kakvim se problemima suočava pomenuvši mešanje izvršne vlasti:

Direktor nam je u toku razgovora više puta davao primere kako je štitio interese Jata. Primer kompanije FlyNiki iz Austrije koja je tražila odobrenje za let. Posle tri odbijanja iz Vlade Srbije je pozvao potpredsednik Đelić i izvršio pritisak da se da odobrenje jer to od Vlade traže iz Evropske komisije.“
(Zapisnik sa sastanka SSPS-a i direktora DCV-a od 17.01.2011. godine)

Kompanija Fly Niki tri puta je bila odbijena i u vreme kada se to dešavalo, 2009. godine, u javnosti je aktuelizovana tema lobiranja Jata radi onemogućavanja konkurencije od strane Low Cost aviokompanija. Lobiranja je ispotavlja se bilo, ali ne od strane Jata i nikako na legalan način.

Kako je Jat sistematski upropaštavan

U danima kada aktuelni premijer Cvetković pokušava da progura poslednju varijantu privatizacije Jata u vestima i analizma ponovo se provlači debata da li je postojanje alternative u vidu stranih Legacy i Low Cost aviokompanija dovoljno da Jat ne može i ne mora preživeti?

Kako nedavna aktivnost Samostalnog Sindikata Saobraćajnih Pilota Srbije pokazuje, pored nekompetentnih akcija Jat menadžmenta koje se graniče sa kriminalom, u poslednjih nekoliko godina Jat je dodatno oslabljen lošom primenom Otvorenog neba. Srbija je omogućila aviokompanijama da ovde čak i otvore svoje baze (Wizz Air) dok Jat (ili neka druga aviokompanija) iz Srbije to isto ne bi nikada mogla da uradi u EU zemljama zbog objektivnih prepreka kao što su radne dozvole za posade i drugo. Kao prilikom jednostrane primene Prelaznog sporazuma o slobodnoj trgovini Srbija je dobrovoljno (ili kako postoje indicije u primeru FlyNikija – pod pritiskom) otvorila svoje tržište bez mogućnosti da bude ravnopravan igrač na tuđem.

Kako SSSPS navodi u prepisci sa DCV-om, do koje je Tango Six Blog takođe došao, Jat zbog nelojalne konkurencije gubi preko 30 miliona evra godišnje.

Primer dominacije Lufthanze u Srbiji takođe je ilustrativan. Ova aviokompanija je po tvrdnjama SSPS-a direktno profitirla od činjenice da nema ograničenje na broj letova sa Srbijom uprkos činjenici da Nemačka nije ratifikovala Otvoreno nebo. Članovi SSPS-a navode da je Lufthanza zbog toga raskinula code share ugovor sa Jatom jer joj jednostavno nije potreban.

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Ou

A zasto je DCV odbio FlyNiki? I kakav je reciprocitet Jat mogao da trazi na trzistu jedne Nemacke ili Austrije? Otvaranje baze u Frankfurtu? Ovo zvuci vrlo smesno posto JAT jedva ima avione za trenutne linije…

Odgovori
Sl

Hvala Petru na ovom postu. Za ove detalje nisam znao. Gospodine Outsider, pogledajte vremena poletanja Jat i Lufthanse. Za iste destinacije, LH je dobila vremena par minuta pre Jat. I to od nasih vlasti! Za destinacije za koje godinama Jat navikava putnike na isto vreme! U krajnjoj liniji, konkurencija jeste dobrodosla, ali ako gledamo korist putnika, najrazumnije je bilo da se daju vremena poletanja recimo po podne (ako Jat ima pre podne) ili obrnuto, tako da putnik ima mogucnost izbora. Ovako je u pitanju najteza hajducija.

Odgovori
Vl

Pacovi su se uspanicili, pa su spremni da otvore sve svoje male tajne, ne bili sacuvali polozaje. Boza je otisao. Ostalo je jos puno drugih Derikoza.

Odgovori

Катанац на ЈАТ.

Odgovori
Ac

Dok FlyNiki nije poceo da leti cene AUA i JAT na BEG-VIE su bile i po 470 eur (licno doziveo). A koje su cene sada? I to je kao losa stvar za krajnje korisnike usluga? Ne, rekao bih da je losa stvar za guzonje u Jat koji su navikli da im sve bude servirano i da ih drzava stiti. Pri tome, Srbija je potpisala Otvoreno nebo i ne postoji nijedan razlog da FlyNiki ili bilo koja druga kompanija bude tri puta odbijana. Pre bih rekao da je skandalozan taj potez DCV sa trostrukim odbijanjem, nego insistiranje Evropske komisije da se dozvola konacno izda.

Odgovori
Pe

Tema posta je mesanje politike i nekompeteno vodjenje strategije ocuvanja domaceg potencijala. Nikako odbrana Jata kao takvog i propagiranje da on ima apslutno pravo.

Kada oni koji trebaju budu procesuirani i kada lose stvari izadju na cistac onda mozemo da se bavimo zanimljivim pricama o tome ko je jeftiniji, da li je potrebna nacionalna aviokompanija i sl.

ai

Uf, g. Petre, mnogo volim da čitam Vaše blogove, jer ima se šta i pročitati, ali ovaj Vam je možda najlošiji do sada. Da niste i Vi, kao i gospodin o kome pišete, dobili zadatak da izvršite pritisak na mnjenje? Kada bi samo malo razmislili pre post-ovanja ovog bloga, shvatili biste da je Aca u pravu i zbog cene karata, i zbog primene Open Sky-a. Ok, možda je u nekim sličnim zemljama i sličnim situacijama Open Sky išao postepenije, neću da sporim, ali je to širokoj populaciji donelo samo boljitak, a gubitnik je samo jedan-Jat! Jat je mnogo toga mogao da uradi i da se bolje spremi za Open Sky, koji ga nije ni uništio, već partokratija! Ostali su samo uzeli svoje. Ali, daleko od toga da je sve izgubljeno. Srbija i treba da ima nacionalnog prevoznika, Jat i treba da se vrati, ali na mala vrata, a ne nabusito, kao što im je manir, već korak po korak. No, da li to znači da do ni jedan putnik iz Srbije ne treba da odleti?!

Odgovori
Pe

airMrko,

Nikada od nikoga nisam dobio nalog niti prihvatio da mi neko kaze sta cu i kako napisati na Tango Six-u.

Ovde ne govorim o Open Sky-u kao takvom, ne branim Jat niti sam to ikada cinio (naprotiv). Ovde je prica o losem radu nadleznih, nekompetenciji Jat menadzmenta i cinjenicom da se telefonom resavaju stvari.

Kada se ovi faktori eliminisu ili procesuiraju onda mozemo pricati o filosofkom konceptu LCC-a vs. nacionalne aviokompanije, jeftinim kartama, trzistu i sl.

za

Kojem Open Sky-u? Taj sporazum ne vazi za kompanije iz Srbije u bar tri zemlje EU vec se jos uvek primenjuju bilateralni sporazum. Pa Nemacka ga je pre neku sedmicu konacno ratifikovala, dve godine nakon Srbije. Nek JAT pokusa da leti za Grcku, Belgiju ili Dansku mimo bilateralnog sporazuma pa da vidimo da li postoji Open Sky. nek JAT sad trazi otvaranje u BUD, onako kako je to Mađarska kompamija dobila u BEG pa da vidimo blagodeti Open Sky za civilno vazduhoplovstvo u Srbiji.

JAT je leglo nesposobnih, ali to ne znaci da se Srpsko nebo mora dati za male pare Star Alliance grupi…

Odgovori
po

Niki je kočen da dobije dozvole za Srbiju i Rusiju zbog Austrian Airlines-a. Prema tada važećem bilateralnom sporazumu SFRJ i Austrije da bi treća kompanija mogla da leti, potrebno je da se dve imenovane nacionalne kompanije pitaju i da daju odobrenje. Interesantno je da nije DCV odbio NIKI, pa čak ni Jat nije imao ništa protiv, već je to uradila austrijska kompanija. Isto je uradila i za Nikijev zahtev da leti ka Rusiji. Tek iz trećeg pokušaja naš direktorat se poziva na Open Sky sporazum i zapušava usta Austrianu. Ovde je problem što se piloti bune pošto će polovina sada ostati bez posla u novom Jatu zato što je planirano duplo manja flota. Sad su se uspaničili i počeli da ujedaju sve redom, i sad im odjednom sve smeta. A kada je Jat zloupotrtebljavao svoj monopolistički položaj nisu se oglašavali da kažu kako to nije u redu.

Odgovori
Vl

Posmatrac:

Niko se ovde nije uplasio da ostane bez posla. I tako je vise od polovine srpskih pilota van Srbije vec godinama. Sta ti piloti imaju da izgube nestankom JAT-a? Nista.

Ovakvim stanjem gubi samo drzavna kasa Srbije. Sve pare zaradjene odlaze van. Niti Lufthansa, nit Niki, niti Wizz placaju porez na prihod u Srbiji. Ajd da vidim takvo nesto u Nemackoj ili Austriji, pa nek idu oci.

Ne placanje poreza na prihod je kriminal u svakoj zemlji sveta. Jedino ako smatras Srbiju izvan prostora i vremena, mogu se sloziti s tobom.

Odgovori
sl

Voleo bih kada bi mi neko strucno objasnio kako izgleda "monopolisticki polozaj Jat-a", i u cemu se ogleda?

Odgovori
Vl

Da probam Ja?

1. JAT placa sve poreze i doprinose drzavi, pod pretnjom zatvaranja. Lufthansa, Niki, Wizz ne. Cist monopol JAT-a.
2. JAT kupuje gorivo i placa najvisu cenu u BGD, jer ga placa sa svim porezima, akcizama i slicno. Lufthansa, Niki, WIzz ne placaju tu cenu. Cisdt monopol JAT-a.
3. JAT ne moze da leti po Open Sky ugovoru jer ga nisu svi u EU ratifikovali (Belgija, Grcka, Danska) . Lufthansa, Niki, WIzz mogu da lete iz Srbije gde im se cefne, a da nikoga ne pitaju, bas po tom Open Sky ugovoru. Cist monopol JAT-a.

Ma cist monopol. Eno cuje sa bankrotirace Lufthansa zbog monopla JAT-a.

Odgovori
sl

Eeeee, hvala. Znao sam ja da ima neka "kvaka". Inace, mislim da su u pravu oni koji kazu da ovde ima i deo nase, pilotske krivice i da je malo kasno.
Udruzenje Pilota se trgne s vremena na vreme, ali nema daha da istrci trku do kraja.
Danas, 17.02.2012 po drugi put u tri dana, na B92 se pojavljuje tekst o inicijativi Udruzenja Pilota o sanaciji Jat. Oba puta sam slao vrlo kratke i kulturne komentare koji su u skladu sa pravilima objavljivanja istih, uglavnom postujuci link ka ovom blogu gde bi svi zainteresovani mogli da procitaju nesto korisno i strucno. Svi komentari su mi banovani, a javno mnjenje je vec formirano tako da ne iznenadjuje ovakvo lucenje pljuvacnih zlezda: http://www.b92.net/biz/komentari.php?nav_id=58326

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Nenad N. na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Meni nije jasno zasto ne moze i obuka i dezurna para. Da li je obuka pravi razlog? Pa to je avion, nije leteci tanjir, niti su ti ljudi tek juce seli u kokpit. Malo se preteruje sa tom mistifikacijom obuke na modernim borbenim avionima. Pa i u Srbiji klinci netom sa akademije lete MiG-29.

02. Dec 2024.Pogledaj

Djuka na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Slovenija se odlucila da nema lovacku avijaciju, a oni su svojim rezultatima do sada pokazali da znaju sta rade! Protiv koga Madjari, Slovaci, Hrvati i ini planiraju dizati te avione? Jedna je stvar imati par stotina tenkova i transportera, a sasvim druga letelice koje po komadu kostaju par stotina miliona. Neefikasno je imati 5 mikro…

02. Dec 2024.Pogledaj

Srbofil na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

@Pajo Nikakvih prava se niko ne odriče. Prosto kad imaš ograničene resurse, onda se optimizuju troškovi. Holandija ima 17 miliona stanovnika i BDP 1.2 triliona dolara. Vojni budžet Holandije je kao republički budžet HR. HR bi morala podići budžet za trećinu da bi dostigla nivo Srbije, a Srbija je baš mala ekonomski i vojno i…

02. Dec 2024.Pogledaj

Goran na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Pajo, jako dobro ste to objasnili. Hrvatska ima jako negativna iskustva iz recentne prošlosti i nikako se, zbog smještaja u i danas problematičnoj regiji, ne može uspoređivati s dosta drugih članica NATO saveza koje se ne nalaze u hrvatskoj situaciji. A kao zemlji ipak relativno pristojne ekonomije koja raste iz godine u godinu nije joj…

02. Dec 2024.Pogledaj