BEG airport status
Istražujemo: MiG-ovi 29 počeli da stižu – šta se dešava dalje? Fotografije sa velikim brojem MiG-ova 29 na jednom mestu samo što nisu / Foto: Žarko Skoko, Tango Six

Istražujemo: MiG-ovi 29 počeli da stižu – šta se dešava dalje?

Posle sinoćnjeg festivala MiG-ova i najvećeg internetskog oduševljenja u našoj vazduhoplovnoj zajednici, nakon predigre u vidu još jedne „rusko-lovačke“ vesti, ostaje pitanje – šta se dalje dešava?

Za početak, Tango Six nezvanično saznaje da su prva dva MiG-a koja su sinoć stigla jednosedi i da je barem jedan verzije 9.13.

Velika predstava

Da li ćete na dešavanje 20. oktobra gledati kao preterani cirkus političke promocije ili uživati u izuzetno interesantnom miksu nečega što će za malo biti veći aeromiting, zavisi od vašeg senzibiliteta.

Ono što Tango Six saznaje je da 20. oktobar neće biti otvoreni dan. Informacije koje su se pojavile na internetu nisu do kraja precizne – 20. oktobar bi trebalo da bude neka vrsta hibridnog događaja koji neće moći da se podvede pod kategoriju pukog izlaganja tehnike matične baze i porodičnog druženja, koliko god to nekad dobro izgledalo.

Plan za 20. oktobar, kako saznajemo, je da se centralna proslava Oslobođenja Beograda spoji sa predstavljanjem novouvedenih MiG-ova 29 i predstavljanjem nove pokazno-marketinške tvari nazvane „1.500 najspremnijih vojnika“. Ili najopremljenijih. U pitanju je združena formacija Specijalne brigade, Vojne policije i izviđača kopnenih brigada koji će dobiti novu opremu iz famoznog budžetskog suficita, istog onog koji bi trebalo da opremi i nekom trenutku unapredi novouvedene MiG-ove. Uz sve to može se očekivati protokolarna SDPR kopneno/vazduhoplovna izlagačka mašinerija.

Trenutno nam nije poznato koji će biti nivo letačkog programa ali sa velikim procentom sigurnosti možemo reći da novouvedeni MiG-ovi 29 neće leteti. Barem ne od strane naših pilota. Najinteresantnije što ćemo videti biće njihova šema bojenja, mada će i to gotovo sigurno procureti na užaš VBA. Ali ako su kul sa Informerom biće, ubeđen sam, kul i sa nama sirotima.

Najinteresantnije letačko iznenađenje može biti ponovno prisustvo ruske akro-grupe „Striži“. Nastup iznad Batajnice sigurno će biti lepši nego iznad Ušća. Izbor Batajnice za ovakvu „hibrid svečanost“ sigurno je bolje rešenje od Novog Beograda, koliko god Vojska Srbije bila izuzetno sposobna da sve isplanira i uvežba za samo par nedelja.

Ažurirano: Ministar odbrane Vulin malopre je i zvanično pozvao „sve građane da 20. oktobra dođu na Batajnicu“. Nije precizirano ali će ulaz najverovatnije biti bespatan.

Taman da se zadovolji potreba za 29-kama u vazduhu / Foto: Žarko Skoko, Tango Six

Šta je dalje za dvadeset devetke?

Deluje komplikovano ali se zapravo radi o rešenju problema postojećih MiG-ova 29 u poslednji čas. Modernizacija i dalje nije ugovorena. Šta god da priča politika ili njeni eksponenti, nemamo informaciju o okonačnim pregovorima i ugovoru za modernizaciju čiji nivo takođe ne znamo. Najavljivano je svašta, od sposobnijih radara do najpotentnijih raketa ali jedino što će se u skorijoj budućnosti desiti je posao za „mehaničare“.

Kada stignu svih šest aviona, a nakon priredbe 20. oktobra, jedan odmah ide nazad za Rusiju jer je inače ušao u zemlju zbog administrativno/carinskih razloga. Pet novouvedenih aviona zatim doživljava svoje prve „radove“ koji zapravo predstavljaju unificiranje sa našom radio navigacionom opremom koja je usaglašena sa ICAO (civilnim) standardima. „Derusifikacija“ je ili već urađena u Rusiji ili će se raditi kod nas. Nakon ovog posla letelice se zvanično mogu pridružiti 101. eskadrili.

Naša četiri MiG-a 29 imaju problem sa istekom međuremontnog resursa. Tri letelice dolaze do „kraja“ u maju 2018. godine a jedna 2021. Novouvedeni MiG-ovi, njih četiri, pune 30 godina upotrebe 2019. godine a jedan 2021. To im daje mogućnost letenja još dve, najviše četiri godine. Idealno da se za to vreme naši pošalju na produženje veka sa njihovih 30 godina na 40 i naknadno na održavanje po stanju. Trenutni plan bi dakle trebalo da obezbedi da u zemlji uvek postoji određen broj aviona na dežurstvu i da nakon 2021. godine možemo imati letelice koje možemo koristiti još desetak godina.

U kom delu priče će se obaviti modernizacija nije poznato. Trenutno nije poznato koje će se komponente (osim onih za koje definitivno nemamo sposobnost remonta) raditi u Rusiji. Domaćim inženjerima i tehničarima ali i prebukiranoj Momi dolaze više nego interesantni dani.

…a Hrvati?

Oni danas otvaraju ponude za svoj novi višenamenski avion.

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Дал’ да их вратимо да се не би политичари сликали са њима?

Odgovori
v

Jok ti ces da se slikas.

M

1.) јучерашњи дан, 2. октобар да се обележава као Дан РВ! :D
2.) 1.500 најспремнијих смо обукли и обули и сад личе на војску, а шта ћемо са осталих 15-так хиљада!?

…гледам слике доласка Мигова, гледам министра војног, начелника ГШ, читам коментаре…гледам, читам и не верујем где ја ово живим, како смо дошли до овог стања, зашто се ово нама дешава…мислим да су и ове паре сфућкане унесвес баш ко и новогодишња расвета у септембар!

Odgovori

1. Ово је толико зло и наопако што смо добили да сам ја жени забранио да пали телевизор и радио недељу дана, ради жалости. Сви носимо црнину у кући. Зашто си нас о, Господе казнио половним Миговима, кад смо могли да имамо и нове Ф – 60 ( мора да буде већи број него код Сухоја, да се зна чији је већи ).
2. Пошто ми имамо професионалну војску к’о и све ништачке државе, тих осталих колико их има могу да мењају фирму, клуб, компанију, можда у другим државним и приватним војскама плаћају и облаче боље. Ако им не одговара, могу код мене на пољопривреду, вероватно је то лакше и боље плаћено. Облачимо се сви у Милану и Паризу, а о опреми и машинама да не причам, како се шта појави на сајмовима тако и ми купујемо, не питамо шта кошта… Нисмо ми РВ и ПВО па да терамо половне тракторе. Дакле свако може да бира чиме ће да се бави, а исто тако може и да сања и машта да лети на Месец…
3. Кад ти други што имају боље и лепше авионе буду исте слали, нове или половне, ремонтоване или неремонтоване, са активним или пасивним радарима, молим да будем обавештен да дам по једно јагње и прасе, да се не брукам по други пут.
У ствари, шта ја причам – ма не’ да штетим прасе без 6.++ генерације…
4. Није ово лично ништа, него тек успут…
5. Да не буде паран број, кажу бабе да не ваља.

M

е зато што су и паори почели да воде одбрамбену политику и да презнајују и од генерала зато и имамо овакво стање у ОС! зато ћемо још увек бити на нивоу ваздухоплова и телепронтације!

v

Sta trazis ovde Mirceticu? Sta ti je to neko uradio pa da toliko budes srdit na sve sto se desava u tvom okruzenju. nadam se da ti je zena kuci i da od crnine ima samo seksi ves pa da se konacno nasmejan budis, u suprotnom tesko tebi a tim ljusima pored tebe sa kojima zivis i radis. Ostavi se sinko politike i sarkazma na mestu gde ne treba da bude tih stvari.

k

Nije on paor, paori ne sede dokoni za racunarom nego su u ovo vreme na njivi ili pored stoke. Nije on ni u crnini nego u zuto plavom dresu, nije zbog politike nego to mu zena kupila buvljaku… :) Mada bi mu bilo bolje da zence casti nekom vecericom, uz romanticnu atmosferu, pa sta god nosili na sebi samo da ne bude kako ti kazes “srdit“ i los po okolinu, Voli i on mig-a… 29

Ја се извињавам, нисам знао да са генералима разговарам, не би се ја јављао уопште овако мали и ништаван. Паори су ваљда добри само кад треба да хране ове паметније од нас и да се јављају на мобилизацију. Ево ја се нудим да надокнадим сву материјалну и нематеријалну штету коју сам нанео ОС-у. А што се тиче господина Воје или Воја, не знам како је у његовом крају генитив надимка му, ми Мирчетићи нисмо питали за дозволу ни Турке, ни Угаре, ни Швабе где ћемо да идемо и шта ћемо да радимо или причамо, па нећемо ни неког ВојуСХ. Ја се свако јутро расположен будим, а расположен сам и сад, политиком се у мојој кући не бави нико ( ваљда ово и није политички портал ), а стилске фигуре као што је сарказам треба прво познавати и разликовати од других да би се људи разумели. Дакле, код првог коментара мислимо исто, само Ви мене не разумете. Друго, видим да ме господин Воја посинио, само не бих рек’о да има довољно година за то, као ни за прелазак на ти. Ово господине Војо јесте место где ја могу да кажем шта мислим о постављеној теми на начин који ја сматрам сврсисходним за паметне и образоване али сам сигуран да није место за веш моје супруге, што је изгледа промакло некима. То могу лично, кад се видимо да вам појасним.

Е Клингонац, волим 29-ку ниси промашио, дрес сам носио само црвено бели и то док нисам одгледао прву намештену утакмицу, а то је било дааавно. Погодио си и да нисам паор. То су горе Војвођани, људи господа, ми смо обични сељаци у Шумадији, ја исцепам метар дрва па се јавим, а они се на пелет греју. А рачунар и немам, можеш мислити какав је то за мене био културолошки – технолошки шок кад ми деца рекла да екран сме да се дира, да нећу да се озрачим и да нема дугмића више… И ја ‘оћу овде с’ вама нешто, ако сте ми рекли…

S

Vladimir Mirečetić,Ja bih se na tvom mestu stideo svojih reči koje si ovde napisao.Ali,obzirom da je ovo sajt koji finansira NATO savez,takvi kao ti su dobro došli.Ti si sramota za ovu našu državu.Sa svojim stavovima.

J

E moj Mirceticu 21.vek a ti jos zeni zabranjujes,ali dobro tvoji nisu pitali ni ugare ni turke,pa sta ce jedna zena. Doduse taj imperativ u govoru „Ja zeni zabranio“ „u mojoj kuci niko“ ti je verovatno dosao od Argentinaca,ili mozda od ovih drugih koje tvoji nisu pitali !? Ali sreca pomenuo si prase,i to koje rece 6++ generacije,e sticices ti i do 15gen.prasica dok ne shvatis sta je 4 gen.neceg drugog. I ako me nebi iznenadilo da se cak iza sumadinca koji cepa drva krije neki oficircic u penziji,a ko zna mozda gresim. Veliki pozdrav 29 puta

M

ce se moj deda naljuti, sad ce nas sve postroji uz tarabu i niki nece smeti da mrdne dok mu se ne izvinute.

J

E pa onda izvinjavamo se dedi

D

Evo malo da vam pomognem … mizete da se zahvalite bivsoj DS.d.o.o i & Vladi koji su sve unistili sto im je palo pod ruku.
Ni ovi nisu mnogo bolji , sto se tice brige o VS , ali barem nisu sasekli onolike Tenkove !

M

Treba da budemo optimisti, do 2020 ima jos 2,5 godine i kada se podele troškovi modrnizacije na 30 meseci modernizacija i nije skupa. Biče modernizavani i verovatno će doći i buk i 29ke iz Belorusije.

Odgovori
B

Kakav si ti to optimista bez davno prevazidjenog S300?

P

Modernizacija je preskupa s obzirom sta se dobija i na koliko dugo resavamo problem.

c

Pile modernizacija je najjeftinija sto moze da bude sa obzirom na kolicinu rezervnih delova, rezervnih motora, opreme za odrzavanje tih aparata, naoruzanja i to za period od desetak petnaest godina. Prema tome potrudi se da budes objektivan i izbaci tu politiku iz ove teme.

P

@ctx
18,5 miliona po kom. jeftino? Sta li je onda skupo? Ne dobijamo avione jer nas vole, vec iz interesa, cisto finansijskog i politickog. Da sr razumemo, niko ne daje donacije jer nekog voli, vec iz interesa.

A

@Pilr
Zaboravio si rezerne delove,naoružanje itd. Realna cena modernizacije je negde oko 10 miliona.

e

Pile samo radi sa jajcima na pijaci, pa se ne razume u avione, remont i modernizaciju bas najbolje.

P

@Aleksa, bez obzira koja je cifra i 18,5 i 10 je mnogo za tih 700 h koji se garantuju. Osim ako neko misli da je raspolozivi broj h po pilotu leta dovoljan.

P

@evo ga
Ti si se verovatnotno rodio u avio hangaru pa se eto duboko razumes u sve… Po nacinu tvog ophodjenja bih rekao da sam ja zaboravio vise nego sto ces ti ikad znati. Ukljuci mozak…

N

Nažalost,za sada su samo ovih šest aviona u igri(pored remonta i modernizacije naših postojećih).Beloruske nisu više prioritet i ne razmatra se njihova nabavka(moja procena je zbog nedovoljnog broja kadrova za letenje i održavanje).Jedino što je kako tako dobra vest,je što nema informacija o (ne)dolasku PVO sistema BUK.

Odgovori
B

A tenkovi i oklopna vozila??

N

Lično,mi ima rezona samo ta donacija u tenkovima(ako ima ljudstva da se kompletiraju posade).Ovi BRDM-ovi,ako dolaze kao izvorni,bi bili bacanje para da se modernizuju.Uostalom,sada uvode naše modernizovane BOV-ove,koji služe istoj nameni.ŠBB KBB u najlepšoj verziji je Ruski i Beloruski modernizovani MiG-ovi u SM varijanti,18 komada,15/3.E to bi već bilo za respekt,pa i u okruženju,makar za neko vreme,do nekog novog sletanja Ruslana sa nekim NOVIM avionima.

P

Modernizacija BRDM-ova nije bacanje para, ako si ikada video njihove mogucnosti trebalo bi da bude jasno da to nije bacanje para a nije ni uzaludan posao. BOV i BRDM nisu iste namene.

F

Beloruski bi bili dobri za skidanje delova,ali ovi ih nece dati za tu svrhu…

e

Ti mislis da su belorusku u toliko losem stanju da moku da se koriste samo kao donori, ne bih se bas slozio sa tim.

F

evo ga
Nisam mislio da su u tako losem stanju,nego: Belorusija bi poklonila avione smo pod uslovom da se modernizuju (kod njih verovatno),a Srbija tesko da bi imala novca i za to,racunajuci na vec ugovorenu sa Rusijom,a sve to treba i odrzavati…

e

Sa obzirom kako se radi budzetski proracun za narednu godinu, nadam se da su sad predvidjena sredstva za aranzman sa Belorusijom. Posto postoje govorkanja da su pregovori jos u toku, a Belorusija svoje RV dalje ne zasniva na migovima vec kompletno prelazi na suhoj mozemo ocekivati da se to resi u narednom periodu. Beloruski avioni su na standardu ruskih SM ta modernizacija i ne bi kostala koliko modernizacija vec dobijenih migova sve skupa sa onima koje vec imamo.

P

Ocekujem pravi praznik za oci 20 tog !

Odgovori

Из представе „колубарска битка“. Ген. Мишић: Да ли сте разумели? Пук. Кајафа: Разумео, „сечи уши крпи дупе“ ! :)

Odgovori
c

Ti si tvoje odavno isekao, jadni mali covece.

k

Ma jok, nije ih isekao, cuje on veoma dobro ali hoce da zaradi za pastetu.

никад задовољни.. а да ипак ми вратимо те МиГ-ове а?

Odgovori
D

Jednu stvar ne mogu da razumem. Ne mogu da se otmem utisku da našem čoveku nikad ne možeš udovoljiti. Ne valja kad 29-tki nema, ne valja ni sad kad su došle (navodno krševi). Ljudi do sad smo ih imali svega komada 3 (jedna je bila donor delova). Ljudi nam poklonili 6. Poklonu se u zube ne gleda. Nek ih osposobe da budu na nivou naših – za početak puna kapa!

Odgovori
P

Jesu krsevi, procitaj text, morace produzenje resursa, a kad to odradimo, mozemo slobodno da raspisemo konkurs za sledece avione koliko smo brzi i koliko realno traje uvodjenje u operativnu upotrebu. Ovi su samo krpljenje, a i posle remonta ce uskoro poceti kanibalizacija.

t

Ma nije to iz razloga sto se nasem coveku ne moze udovoljiti vec je tu po sredi politika i ostrascenost politickim programima raznoraznih lezilebovica i onda imamo to sto imamo. I njima je srce puno ma sta dobili ma sta kupili, samo sto ne mogu da preskoce tu bednu politicku misao u svemu sto rade u zivotu. Kad im mama i tata kupe nesto da pojedu opet umesaju politiku pa kazu „Sto bas sendvic? Sad ce drugari da mi se smeju sto na velikom odmoru jedem sendvic.“

v

Pile, ocigledno da se ne razumes u tematiku i ne razlikujes remont od modernizacije niti razumes pojam “odrzavanje po stanju“. Ovo zadnje je veoma bitna stavka, to znaci da se aparati odrzavaju u zavisnosti od isp[ravnosti a citam aranzman ukljucuje dovoljan broj ili ti kolicinu delova da ne bi doslo do toga sto ti nazivas kanibalizacijom.

R

@VojoSH
A ti se razumes? Evo, objasni mi kakva je to fantasticna usteda moguca na 10 aviona koji imaju preostali zivotni ovek od ukupno (maksimalno) 700 sati po avionu? Na cemu cemo mi to toliko mnogo da ustedimo, na kojim to komponentama cemo da ostvarimo fantasticunu ustedu za 700 sati?

Da te pitam jos jednu stvar – koliko ce nama trebati da usvojimo to odrzavanje po stanju? Sa kojom relevantnom bazom cemo da uporedjujemo stanje nasih aviona? Cije iskustvo mozemo da koristimo? Iskustvo Poljaka, Istocne Nemacke, Rusije, Indonezije – jesi li se zapitao ko to jos leti 70 sati godisnje po avinu?
Poljaci nisu mogli da koriste iskustva Istocne Nemacke, kada su oni presli na odrzvanje po stanju, jer su Nemci za Poljake vozili avione do krajnjih granica. A to sto su Nemci za Poljake, su Poljaci za nas… cisto da malo dobijes sliku.

Ovo da citav aranzman ukljucuje dovoljno delova je totalna glupost. Vec sam pisao, pozivajuci se na nasa iskustva iz perioda od 2 godine kada nam migovi vise nisu leteli nego leteli zbog piropatrona i akumulatora da su nas tada delovi kostali 2.2 milona po avionu godisnje. Ti onda sam sracunaj koliko kostaju delovi za 10 aviona za 10 godina. I da li je onda moguce da su nabaljveni delovi za period koriscenja od 10 godina i kako da se to ne vidi u planiranom budzetu.

P

@vojiSH
Ma ne razumem se, nemam pojma, ti se razumes, kad vec moramo ovako da pricamo… Sa 700 h leta koji preostaju se ne isplati raditi bog zna sta. Odrzavanje po stanju? Ko to radi? Nasi? Rusi? Sampioni odrzavanja nema sta. Rumuni kupuju f16 starije od nasih 29ki, pa imaju prostali vek dva puta duzi nego nasi kad su bili novi.

D

@Rx,@vojoSH
Održavanje po stanju znači pre svega održavanje po stanju zmaja letelice. Na osnovu stanja zmaja se može odrediti kakav je dalji remont moguć i kakva dalja naprezanja avion može podneti. isplati li se ulagati u njega, vršiti modernizacije itd itd. Ne vidim mogućnost uštede na rezervnom delovima jer deo se menja pa se menja kako struka propisuje, već ukoliko je stanje zmaja takvo (manji broj poletanja i sletanja od fabrički predviđenog za životni vek, manja naprezanja letelice tokom radnog veka i sl) da dozvoljava da se resurs letelice može produžiti na duže od fabričkih 30 godina. Pa tako i da leti umesto predviđenih 30 možda i celih 40 godina (kako kod nas malo lete verovatno da će se tako nešto i desiti) ili manje, što opet zavisi od toga kako se letelica intenzivno koristi i koliko se napreže (do kojih sila G se letelica napreže tokom leta, koliko to traje i koliko je to često). Eto to je ušteda. Sve drugo na samom avionu je zamenjivo. Motori, elektronika, hidraulika itd itd. Interesantno je da svi avioni koji su nam donirani imaju bort broj plave boje što znači da su ili korišćeni kao eksperimentalni, ili su to još letelice ostale iz opitne serije. Upitno je sa kolikim su naletom, ali vidim da je ovde i na T6 neko izbacio i taj podatak. Što se modernizacije tiče sasvim je logično ono što je bar rečeno da će da se radi, tačnije prvo dovođenje letelica na nivo opreme naših, tako da će piloti moći koristititi donirane primerke kao ono što im je poznato. Zatim remont 4 naše letelice, a potom i modernizacija svih 10. Imaćemo u početku (pre modernizacije) „šarenu“ polu-eskadrilu od 3 kom 9-51, 4 komada 9-12 i 3 komada 9-13. Čak i da tako ostane (ne bude modernizacije) kud i kamo je bolje stanje nego što je bilo. Dalje, svi snižavaju cenu obuke, modernizuju simulatore (kao što smo mi naš) pa piloti veći deo obuke provedu u simulatoru, a manji u samoj letelici. Ne vidim razlog za bilo kakav negativan komentar. Kako se ono kaže: „U zdravlje da im služe i (kad vreme dođe) nove da im kupe!“

R

@Dejan

to sto si opisao nema veze sa odrzavanjem po stanju.

Није тачна констатација да борбени авиони руских ВКС који имају плаве борт бројеве служе као експериментални или су остали из опитне серије.

Из фабрика данас излазе нови авиони са таквим бројевима а читави пукови имају примерке са плавим борт бројевима.

S

To ti je standardno za nas narod ,pazi avioni koji lete koji su u korekton stanju a bice u odlicnom,nazivaju krsevima,uz avione pored rezervnih delova stize i za svaki komplet nov motor,o raketama i ostalom necu ni da pricam.Kad se budu modernizovali na standar SM to ce zasita biti ozbiljni avioni.Ali ne vredi uvek su budale postaojale,kako znam, pa eto iz jedne poucen price kada sam bio na jednom aero mitingu pre par godina na stajanci americki f-16 sija kao nov ne znam koje je modernizacija bila upitanju ,bas tog aviona ali posto je Americki sigurno je bio 4+ generacija .Kada je jedan mladic upitao pilota tog aviona koje je godiste kaze on 1989, i standardan je u Americkoj avijaciji,ucestvovao u sukobima , pre svega na bliskom istoku…Pa pored njega americki avion -tanker mislim da je bio nevazno ogorman avion malo manji od Iljusina,kao nov naravno modernizovan koje je godiste ,verovali ili ne 1962 i jos je standardan u Americkoj vojsci,pa pored njega MIG-29 1990 godiste Ruske avijacije,A-10 jurisnik 1985 godiste ….I sada meni neko prica nasi migov su krisvei to je staro,kao i za gazele isti slucaj,i za J-22…Gomila budaletina mlati praznu slamu , ono sto se dokazalo ,ej bre svetske sile Rusija,Britanija,Amerika,Francuska…Modernizuje avione,Helikoptere…Starije od boga tri dana jer su se dokazali a izuzetno su pogodni modernizaciji svi ti aparati koje sam nabrojao ,i svi su mladji od nasih Migova,Orlova,gazla,ali za nase praznoglavce je to krs staro a za Amerikanca,Rusa i Francuza i Britanca je odlicno za svetske sile,ej bre koji debilizam vlada kod nas,to je ne zapamceno u istoriji covecanstva,neko nesto uradi kupi avione,hrlikoptere posle 25 godina …I opet nevalja,modernizuje se ORAO opet ne valja sta ce nam to,ovi nisu normalni…Amerikanac i rus su ludi neznaju sta ce jer tako pa modernizuje F-16,A-10 Su-25,Mig-29,Su-27 svi stariji od 28 godina neki i preko 35 godina i oni su glupi mi smo pametni nase budale bi sve to bacile .Da bacimo evo i Gazelu , sta ce to nama mi smo bre persone,svetska sila kakva Francuska Britanija koji idalje koriste Gazelu a svetske su vojne sile,Da ovih nasih 40 gazela da pretopimo u Sartidu da se nebruka ili da prodamo Englezima oni „zamisli budale“ tako nesto jos koriste .To je dokaz naseg srpskog debilizma hrvat bi plakao od srece imaju lovce druge gneracija koji se danas sa pracom obaraju , kada budu dobili i ako budu dobili F-16 to ce biti onaj najgori paket ,najgora moderizacija to ce biti kod njih hvalospevi,kao da su kupili f-22 ,mi se bavimo Vucicem i ostalim dilejama, i bistrimo svetsku politiku,bazi budale porede Srbiju sa SAD,Rusijom,ne znas sta mi smo mogli da kupimo i nove za te pare sto rece neka budala na N1,ali eto nismo hteli ,pazi ti idiotizma.Mig 29 nov bez ikakvog naoruzanja,zemlajskih stanica,za opsluzivanje takvog aviona , kosta preko 60 miliona evra,znaci bolje da smo kupili tri takva i da stoje na Bataji da ih gledamo ,bez raketa ej pazi 3 komada mozda cak ne ni tri nego2,5.Alo vise sta je sa mozgom.Ili lepo da smo kupili ko rumuni F-16,koji nije bolji avion za 700-800 miliona dolara,da nas bog vidi pa jos toliko da da damo za preobuko pilota,pa jos za preobuko osoblja za opsluzivanje i odrzavanje tog aviona,pa za mehanicare koji ne znaju ni sraf da odvrnu na F-16…Pa svaki remont opet da nas kosta jos 400-500 miliona evra,nema sta da nas bog vidi,a gde je oruzje,logistika…Zasedali nasi vojni srucnjaci iz avio strucanjaci,piloti.. Doktori za avione avijaciju ,i oni kazu ovo je najbolje resenja,ne sad ce da mi objasni paor sa livade sto ore njivu sa IMT 539 to je lose ja cu da vam kazem sta su trebali da kupe…I jos niz takvih budala,bolesnih u mozak,a da Amerikanac ce sigurno da ti da uz to i rezervne delove,30 tenkova,oklopnih vozila…Kako da nece evo sve trci oce sve to ali za 2 miljarde dolara minimum,ako mu damo 2,5 amer casti pivom sigurno.

E

Bratac mi ne znamo do 20.10 da li ti avioni uopste mogu da lete

D

@Živojin
Svi plavi bort brojevi označavaju avione sledećih kategorija:
– Opitna serija
– Eksperimetalna istraživanja
– Isporučeni Centrima za obuku pilota
– Isporučeni VMF-u (mornarici)
Svi crveni bort brojevi isporučeni VVS
Jedno vreme transportna avijacija je imala žute bort brojeve.

Не бих се сложио да је само то.

Цео 31. пук из Милерова је имао 29-ке са плавим борт бројевима.

У бази Центраљнаја Угловаја имате авионе Су-35С са плавим бројевима, у бази Кримск и Белбек авионе Су-30М2 са плавим бројевима.

Са плавим бројевима имате МиГ-ове 31 свих варијанти.

То нису центри за обуку, опитне серије или експериментална истраживања.

При том Центри за обуку имају и авионе са црвеним борт бројевима.

Пример су двоседи МиГ-29УБ у Липецку, Приволожском и Кушћовки и некада у Армавиру.

n

bolje da ih nisu uzimali ako ne misle da ih modernizuju

Odgovori
V

Dogovoren je remont ili modernizacija ili kakose to već zove za 185 mi eur (18,5 mil eur po avionu) e sad šta to podrazumeva i koji će radovi biti izvedeni to još neznamao a voleli bismo da znamo, u tim poslovima nemože sve da bude transparentno.

Odgovori
t

To i ne bi trebalo da znamo, barem ono glavno. Nemoj da ides tom logikom, da je modernizacija 18,5 miliona po avionu… Sama cena modernizacije po aparatu varira u zavisnosti od verzije koju posedujemo i na koju modernizaciju idemo, ali je daleko manja od tih 18.5 miliona jer tu se ukljucuju i rezervni delovi, motori koje cemo dobitii u rezervi a i naoruzanje koje je kupljeno. Kada sve to uzmes modernizacija, remont, nazovimo to kako god hoces (ali sigurno da modernizacija i remont nisu isto i ne moze se govoriti da je to jedno te isto) cena same modernizacije po aparatu ne prelazi vise od polovine te sume koju navodis.

P

Zadovoljstvo je citati Tango Six! Pored odlicnog poznavanja materije, ocigledne zaljubljenosti u vazduhoplovstvo i neupitnog patriotizma (ne laznog, interesnog, suludog, niti placenog), vasim sjajnim tekstovima ne manjka ni kritickog osvrta niti zdravog razuma, a rekao bih ni slobodarskog duha! Sve to je neophodno, a sada nedostaje, nasoj javnosti i medijima, kako bismo izgradili drustvo osvescenih i obrazovanih ljudi, pojedinaca koji imaju samopostovanje i dostojanstvo, zatim sistem vrednosti, kao preduslov, a kao rezultat i pristojnu drzavu i tek na kraju kao rezultat svega toga vojsku! To je dug proces i naporan put, kojim je ovo drustvo vec kretalo kroz istoriju, ali su ga okolnosti neprestano vracale na pocetak. Za te okolnosti nismo uvek sami bili krivi, naprotiv, ali to je duga prica!
Da ne davim vise, evo par pitanja kao doprinos konkretnoj diskusiji:
1. Postoji li dovoljno prostora u hangarima da 6+4 aviona bude cuvano od atmosferskog uticaja?
2. Koliko pilota je trenutno sposobno, a koliko ce biti nakon ovih treninga u Rusiji da leti MIG-29?
Takodje bih pozvao sve da ako ne koristimo termin kupovina, da ne koristimo ni donacija niti poklon, jer, osim sto se pominje tih 185 mil. eura, ne verujem da su sramotno jeftin aranzman za otudjenje 51% (upravljacki paket) NIS-a i sve sto je uz to dato u eksploataciju, u ruskim medijima nazivali poklonom, niti donacijom Srbije, a svakako je to daleko daleko veci poklon nego sto su ovi polovni, skoro pa rashodovani, avioni!
Pozdrav

Odgovori
v

Pod jedan postojace jer su hangari u izgradnji, pod dva to ne trebas ni ti niti bilo ko drugi da zna. Lako ce to saznati obavestajci zainteresovanih drzava ali sira javnost takvu informaciju ne treba da poseduje. Moze neko da kaze a sta je sa transparentnoscu, ali kada se radi o tome niko ne bi trebalo da iznosi takve podatne ma kakav god da je novinar ili obican covek. To bi trebalo da je u domenu tajne i da ostane tajna. Sta je ko kome poklonio da li mi njima NIS ili oni nama naoruzanje to takodje ne treba da bude u domenu rasp[rave, narocito ne ovde… mozda u skupstini medju poslanicima i ministrima ali ove nikako.

P

Za ovo pod 2 mogu i da se slozim, ali sto se tice poklona ovde ce se pisati ono sto dopuste moderatori. To sto Vi nemate radoznalosti ili vam duh nije slobodarski, ne obavezuje nas ostale, a tragedija je to sto zbog tog pristupa tj. kao rezultat tog pristupa nemamo ni vojsku, ni drzavu, sto su nam ministri ovi koji su, sto nam je i vojska i drzava izdata, prodata, sto deca beze glavom bez obzira iz Srbije, pa sve gubi smisao! Ovo nisam shvatio kao sajt BIA, VOA, VBA, KOS, jer tada ne bih ni komentarisao, vec sajt gde ljudi slobodnog uma mogu da debatuju o onome sto se u nase ime radi, a predavanje u ruke resursa ove drzave, za koje su mnogi dali svoje zivote, izmedju ostalog i moj deda i dva njegova brata, me se itekako tice, a trebalo bi da se tice svakoga ko posteno zivi i radi i placa porez!

P

@Posetilac
Podrzavam sve sto kazes. Samo mala ispravka, prodali smo i rezerve nafte i gasa vrednosti preko 9 milijardi koje se exploatisu vrtoglavom brzinom, bez placanja rudne rente od 7%, vec svega 3%. Nisu krivi Rusi, mi smo krivi, tj. oni koji su potpisali ugovor i prodali NIS bez tendera. Ali, to je druga tema. Nema bratstva, samo interesa.

L

Postujuci T6 kao relevantni portal ne mogu a da ne primetim dozu odbojnosti prema ovom dogadjaju koja prožima celim tekstom.
Čemu to?
Zar je nabavka bilo cega mesto za podsmevanje?
Smatram da zluradost nema buducnost.
Tolerancija,razumevanje razlucitosti razmisljanja i podrska Drzavi mora biti uvek prisutna. Nemamo drugu ako se ne varam?

Odgovori
P

Pravo u sridu. Ovde su ljudi sa jednom zajednickom osobinom a koja se naziva egoizam, mada kod pojedinih ima i doze zavisnosti na znanje pojedinaca pa ne mogu da odole da u sve ubace dozu sarkazma ( ne govorim samo o autoru teksta, o njemu ponajmanje). Ima i pojedinaca kojii su otsali uskraceni za priliku da sede u tim gvozdenim letelicama iz ko zna kojih razloga, neki su samo zaljubljenici amateri, ima i onih kojii se bave maketarstvom pa smatraju da vise znaju od pilota, generala, inzenjera… Zato sto velika vecina ne moze da savlada sve to i da takav stav izbaci iz zivota,onog svakodnevnog, zato tako i prolazimo. Da ne spominjem politicko uverenje. Ja, iskreno se radujem ovome isto kao i da smo kupili nove avione zato sto sam svestan nasih mogucnosti, ako izuzmemo megalomanske zelje, resursa i ljudskih i materijalnih. Dace Bog da se RV odrzi u nastupajucem vremenu, da ih svi avioni sluze i da ih nikada ne upotrebe u onoj svojoj pravoj nameni, ali da budu spremni da odgovore i na taj zadatak ako do njega dodje, da nikada ne napadnu prvi ali da uzvrate svom zestinom ako neko misli da se igra sa njima ili sa nasom drzavom. Pa da docekamo za jedno pet godina neka bolja vremena i sa pricom drzavnog vrha o nabavci novih aviona i u daleko vecem broju, ali ne samo naoruzanja nego da nam u svakom pogledu bude bolje. A to mozemo da postignemo samo ako zanemarimo svaku mogucu podelu medju nama, i samo radom i disciplinovanim ponasanjem. nekada su nasi prijatelji Kinezi kuovali znanje od svih, pa i od nas mozda je to nekome tesko za poverovati ali to je istina, a danas svi u njih gledaju kao da su vanzemaljci i teze da ih dostignu. A oni su to omogucili sebi samo radom, disciplinom i gledanjem u svoje dvoriste.

m

Tačno i ja čitam i ne verujem da svi pljuju jučerašnji dan , velika sramota i ne profesionalizam !!!

F

Koliko sam razumeo Lazara,on misli na odbojnost sa strane t6,a time se ne bi slozio.Tekst ja profi napisan,iako sa dozom (opravdane) skepse.Petar dobro poznaje problematiku,a van pameti ja da mu kalemimo neke zadnje namere na patriotskoj osnovi.Sigurno bi i on zeleo da od ovoga nesto dobro izadje.
A sto se tice ,,hejter-citalaca,,…svako ima pravo da iskaze svoj stav.Bilo je napisano svakakvih gluposti,ali i odlicnih i izdrzanih kritika.

G

Daće Bog pa da i naše vazduhoplovstvo jednog dana bude opremljeno savremenom zapadnom tehnikom. Da se rešimo više sovjetskog otpada.

Odgovori
A

Који део „Hема пара за нове авионе“ те буни?

D

Pre neki dan sam gledao reportazu o „Red Oktober“ Manevrima u USA i znate sta je tamo receno …otprilike ovako „Ruski MiG29 Fulkrum “ je opasan protivnik masim ,Tadasnjim, F 18 letelicama … jer poseduje softiciran nacin navodjenja IR raketa kao i , za tadasnje uslove , odlican Dopller Radar .
znate od tada se sosta toga promenilo na primer u MiG se u najnovijoj Modifikaciji ugradjuje Radar sa faznom resetkom e taj vidi sve od Goluba do Aviona Tankera… i glupo je nazivati Rusku Vazdusnu Tehniku Krsem ili Djubretom jer je u izvesnim slucajevima za dva koplja bolja od USA tehnike…. ili ste vi videli bilo koji Vojni Avion zapadne hemisfere da moze da izvede „kobru“ …. pogledajte malo na YT. snimke st moze jedan MiG 29 ili SU 35 da ne pisem o najnovijoj verziji MiG 35 !!

s

jeste li vi bre normalni…pa ni.ovo vam ne valja…imacete avijaciju..obezbedjen vazdusni prelet civilni…da je srece i nama biste za novac naravno cuvali nebo.kako vam bre ni ovo ne valja

Odgovori

Ако си им рекао. Добијамо на поклон 6 авиона а они се буне. Пази можда хоће да нам Руси плате и одржавање, ремонт, акумулаторе, модернизацију, наоружање, керозин, фарбу, гуме на точковима…. Лепо би било да нам је држава јака па да можемо да купимо боље авионе и већи број али какво нам је сада стање у економији треба да будемо захвални Русима на поклону. Само плаћање заштитног простора у наредних 10 година некој другој земљи би нас више коштала а авионе не би имали. Овако обезбеђујемо сами свој ваздушни простор, можда и простор суседних земаља, пилоти имају на чему да лете… У случају не дај Боже регионалног сукоба имамо са чим брзо да заштитимо Републику Српску. Права питања су: да ли ћемо лепо одржавати те авионе да буду у летном стању, да ли ће пилоти имати довољан број сати налета или вежби у тренажеру, да ли ћемо паметно одлучити који нам је ниво модернизације уопште потребан….. Руси су нам помогли братски и ХВАЛА ИМ, остало је сада на нама.

R

Са Русима увек, и на небу и на земљи ……….

Odgovori
S

Moze li mi neko reci da li su ovi avioni modernizovani vec ? Svakakvi mediji svasta pisu. Jos vise me zanima kada dolaze tenkovi, a najvise me zanima da li su otpali beloruski Mig 29 i sistemi BUK ? Na primer na Vikipediji pise da ce beloruski Migovi i Bukovi stici 2018 godine. Da li ta opcija jos stoji ili je ovo „to to“ sto se tice vazduhoplovstva ?

Odgovori

Нису модернизовани. Изведни су из састава ВКС и део опреме је са њим уклоњен да би се код нас уградила друга радио-телекомуникациона опрема.

Евентуална модернизација би уследила након 3-4 године када им ресурс буде истекао и када буду морали на ремонт.

Аутор текста изражава незадовољство јер авиони неће бити модернизовани. Пре свега шта би донела модернизација код авиона који лете 30 година и који се налазе на истеку ресурса? Модернизација се ради на почетку или на половини животног века авиона јер је то економски најисплативије.

Такође видим да ни ових 6 авионе више не одговара. Ја се извињавам, али колико износи војни буџет Србије? Да ли је новац који ми имамо и зарађујемо довољан за набавку нове ескадриле или неког савременијег коришћеног авиона? Да ли би ми то могли да одржавамо са средствима са којима располажемо. Подсетио бих вас све овде да Чешка има војни буџет од 2 милијарде долара, а има ОС сличне бројности као Србија само што између осталог поседује оперативну и комплетну ескадрилу ЈАС-39 узету на лизинг. Мађарска која има сличан број ваздухоплова као Чешка на војску троши 1,2 милијарде долара. Словачка има буџет од 730 милиона $ и користи МиГ-29 које је добила од Русије за отпис дуга. Шта Србија може са 500 милиона $? Да купи и одржава ексадрилу Ф-15 или Ф-22?

Ако већ говоримо о модернизацији како би се на исти стандард довела три различита типа авиона: 9.12А, 9.12Б и 9.13? Овај последњи има чак другачију конструкцију. Да ли би 9.13 требало довести на стандард 9.12Б или сва три прерадити у СМТ? Да се уклони систем Гарденија? Шта би модернизација 6 авиона донела? Да ли би се ватрена моћ авиона и ЛА удесеторстручила? Не би. Најважније је да се олакша посао ВТСл и да авиони буду ремонтовани како треба и да обављају најосновније функције без проблема.

Odgovori
M

Saldjane, mani ostale medija nego prati ovde sta se pise. Sve je lepo ispisano za svaki serijski broj sto se tice proizvodje i zadnjih remonta.
Iz toga mozes mnoge logicne zakljucke izvuci, i videti koji mediji pisu gluposti redovno.
Pocni od ovog fantacticnog clank. Dole ima podnaslov „Donacija Ruske Federacije..“
https://tangosix.rs/2017/29/09/vitez-naseg-neba-30-godina-mig-29-u-naoruzanju-rv-pvo/

Odgovori
S

Ovoliku dozu sarkazma na pocetku teksta nisam mogao da zamislim na ovako ozbiljnom portalu kao sto je tangosix. Da, mozda to i jeste predstava za javnost, mozda je to politicki marketing, ali ti avioni stigose na nase aerodrome, prvi put posle 30 godina.
Podsmevate se tome sto nasih 1500 vojnika dobija najsaveremeniju opremu ! Pa sto to ne uradise mnogi pre njih koji su imali kontinuitet vlasti od 12 godina ?
Ja nisam za ovu vlast, ali vas treba da bude sramota sta pisete ! Valjda Srbija treba da bude iznad svega !

Odgovori
S

Takodje vam je krivo sto je Informer dobio prvi sve te vesti, prve slike, prve snimke ! Pa, prijatelji moji, pa nece dati Kuriru, Blicu, Danas-u i ostalim pljuvacima vlasti, nego onim ljudima koji su za njih, tako se svugde u svetu radi i laze vas onaj koji kaze da nije tako !
Da se razumemo, meni je odvratan Dragan J. Vucicevic, ali on je bezrezervno uz ovu vlast i logicno je da njemu prvo to daju, ne znam zasto se cudite, iako smatram da tako ne bi trebalo da bude !

Odgovori
t

Pomoz Bog brate bote

g

I na ovom portalu pojaviše se SnS botovi. Boze sačuvaj. VojoSH stručnjak za vazduhoplovstvo..I lazanski cak digao ruke od ove starudije od Migova,ali tu je VojoSH da nam sve objasni nama neukima.

Odgovori
S

Ima li ovdje normalnih.Ovi migovi mogu da valjaju samo za vasare i cirkuske predstave za uveseljavanje naroda.Preavzidjen avion.Kao da od babe pravite djevojku.
Da iz RV malo vise prate struku ovo se i nebi razmatralo ni pod razno.Pogledajte sto drugi kupuju a onda se zapitajte zasto to rade i zasto niko vise ne kupuje 29ke.

Odgovori
N

Drugi kupuju gripena, f-16 iz 1984 godine, ne vidim RATNO vazduhlopovstvo u okruzenju. Ne znam sta je to sto ga cini prevazidjenim

P

Stavor, o cemu ti pricas? Sta je prevazidjeno? MIG-29? Kao sto rece prethodnik, u okruzenju nemas ozbiljnijeg vazduhoplovstva osim Turske, Italije, Grcke koje su nam u blizini ali ne i u bliskom okruzenju. Da si ti iz struke kao sto su ljudi u RV verovatno ne bi napisao takve gluposti. Jedno treba da znas, kada se vrsi procena potreba u odredjenom vremenskom intervalu, moras da uzmes sve faktore u obzir, a to su npr ljudstvo koje posedujes (piloti, mehanicari), vremenski period prilagogavanja tog ljudstva na novu(polovnu tehniku koju do sada nismo posedovaali, mislim na verziju aviona i stepena njegove nadogradnje), raspolozivom infrastrukturom (aerodromi, duzina pisti, velicina vazduhoplova…), pa onda da predjemo na novac kojim raspolazes i kad podvuces crtu sa svim tim faktorima ti moras da budes u okviru budzeta, kako god da pogledas. I sta ti je u tom slucaju najjeftinije. Prelazak na zapadnu tehniku, prelazak na kinesku tehniku? Pre nego li lupis i uvredis nekog ko je stvarno strucan, moras dobro da obrazlozis svoj stav, a ti kao i vecina “dezurnih pljuvaca“ to nemate ni ispod nokta.

s

Ok,
izvinjavam se za kasnjenje bio sam zauzet ali
posto ja neznam ja bih ti postavio par pitanja.
1.Predpostavka je da nismo osvajacka zemlja i da ce mo ratovati samo ako budemo napadnuti,u ovoj varijanti napast ce nas po logici stvari mocniji od nas.
Koliko ce biti efikasan u tome imamo iskustvo iz proteklog rata.Koliko su aviona oboril.
2.gdje i kada je mig 29 u sukobima oborio neki avion.
3.Zasto ih nema,ne koriste Rusi u sukobu iznad Sirije.
4.Kako da ih nema u blskim susretima u slucajevima persretanja NATO snaga na granici sa Rusima.
5.Ne mislis valjda da ce u slucaju rata iznad nas leteti avioni gori od njega,i sto u tom slucaju. Da budu glineni golubovi ili da opet kukamo kako nemamo pravi avion da adekvatno odgovorimo.
I na kraju ne kupuju se lovci da bi neko mogao da leti nego da mogu odbraniti zemlju a to nema cenu.
Mozda i nisam u pravu ali moje misljenje je da za ovakve stvari nema kompromisa.Moraju se kupiti najbolji avioni i to sto prije.Koliko kosta da kosta.

M

Stavor cemu ovakav komentar ?

1.Mi naravno nismo osvajacka zemlja, cak i ta 99 govori koliko su se obilno pripremili za nasu „smesnu“ RV i PVO, sta su svoje najmodernije upotrebili da nam „isprase tur“ !? Vas tip komentara apsolutno dokazuje nepoznavanje tematike, RV i PVO su dve oblasti koje u svim procesima zahtevaju obostrano angazovanje.Totalno promasena tema, pitanje je konfuzno postavljeno.

2.Isto tako moze se reci gde i kada je Rusija koristila LA u tom obimu posle Korejskog rata ? Mig 29 kada je osmisljen 70′ namenjen je prevlasti u vazduhu, medjutim 90′ se naglo razvila IT industrija, pa su takvi avioni dobili mogucnosti za visenamenske role.Rusi do danas znaju tacno koju rolu pokriva Mig-29.Verovatno kad Rusi, mozda Indijci budu imali taj obim angazovanja kao Amerikanci mozemo videti neki zapazeni ucinak Mig-29K, Mig-35 ili novog derivata sa Saudijcima.

3.Opet zbog nepoznavanja takticke upotrebe RV, trazite odgovor na besmisleno pitanje.Ne treba im prevlast u vazduhu, mada opet ima izvestaja koji navode upotrebu Mig-35S, tacnije ispitivanja nisanskog kontejnera T220.Upotrebljavali su Mig-29K dok je nosac aviona bio u zoni dejstva.

4.Opet nepoznavanje taktike, inace kod lakog aviona problem je uvek bio dolet, nosivost ubojitih sredstava, radar koji se dosta razlikuje od teskog lovca.

5.Morate poznavati performanse aviona, taktiku nekog RV, pa tek onda reci gori avion.Konkretno za Mig-29 kao platformu ima dosta modifikacija koje mogu promeniti efikasnost RV koje ga koristi.U raznim konfliktima imate primera da uz adekvatnu taktiku mozete negativne karakteristike aviona iskoristiti na maksimalan nacin.Ne postoji avion koji je u svim segmentima dominantan.
Samo lovci ne mogu odbraniti niti jednu zemlju !

Ne bih se slozio sa vama, ne kupuje se posebno u ovom slucaju preskupa tehnologija ako nemas 20-30% uticaja u njenoj proizvodnji.To je glavna greska nase nabavke Mig-29 80′-tih.
Prevedeno ne kupujes Ferari za voznju po Srpskim putevima, a nemas servisni centar u Srbiji – bacanje para bez potrebe.

N

Nitko ne komentira da je dio aviona letio u akrobatskoj grupi Striži?

Odgovori

Који је конкретно авион летео у Стрижима?

p

Verovatno za to sto nije leteo …

N

https://www.4aviation.nl/wp-content/uploads/2017/05/Russia-sep16-Scramble-2016-12-Paul-van-der-Linden.pdf

10 plavi – RF-93717
31 plavi – RF-93713

Nema baš puno informacija, ali 31 plavi 9-13 29tka je navedena u gornje linkanom PDF-u kao bivši Striži. Jednako tako ima i 4 plavi. Oba su na stranici 108. Naravno, nije nuzno da se radi o istim avionima, ali plavi broj i varijanta odgovara i nalaze se u Kubinki.

http://bmpd.livejournal.com/2338635.html

Ovdje recimo navode da se vaši avioni nalaze u Kubinki. Koji hangar je posjetio Vučić?

Видимо да је ПДФ који сте нам приложили показује стање на Кубинки почетком септембра 2016.

Авиони које смо добили долазе из 31. пука база Милерово а не из Кубинке. Део авиона је након повлачења из Милерова био прешао на Приволожскиј а потом на Кубинку где су приказани нашем руководству.

На страници 108 имате инфо о авиону борт 31 плави који се данас налази у саставу АГ Стрижи.

То је овај авион.

https://russianplanes.net/id209018

Дакле то није борт 31 плави 93713.

На овој слици имате борт 10 плави у саставу АГ Стрижи али то опет није РФ-93717 који смо добили. Слика је из августа 2014.

https://russianplanes.net/id202106

Борт 10 који смо добили, слика из 2015. база Приморско-Ахтарск.

https://russianplanes.net/id163327

Јун 2014, авион борт 04 АГ Стрижи.

https://russianplanes.net/id211250

Авион борт 04 који смо добили, март 2014.

https://russianplanes.net/id132664

T

Tko, evo ja komentiram.

N

Zahvaljujem na odgovoru.

Je li uobičajeno da Rusi koriste iste brojeve (Bort 31) za dva različita aviona istog tipa (9-13)? Čini mi se kao nepraktičan način označavanja aviona, ali očito Rusima to ne predstavlja neki problem.

Sve najbolje.

Слике све говоре. Показао сам авионе из АГ Стрижи и примерке које добија Србија.

Код Руса није немогуће да имају и два исто офарбана авиона, са истим борт бројевима који су нанесени идентично. Данас се у тим случајевима могу разликовати само по РФ регистрацији.

D

Nikad više naše oči od Vardara pa do Triglava neće ugledati ni na stajankama ni u vazduhu takav broj vazduhoplova kao za vreme SFRJ

Odgovori
N

I čemu je sluzio toliki broj zastarelih aviona kad je kopnena vojska bila beskorisna?

N

Draga gospodo, jedno pitanje, stici ce avioni, a sta je sa tehnicarima, pilotima I gorivom, ako ne nabiju minimum 100 h godisnje dzaba im sve. Nisam siguran da u kesi ima dovoljno para.

Odgovori
A

Stigla su još dva danas.

Odgovori

Петре добар текст али се нервираш због Информера безвезе то ионако нису новине а и трајаће колико и тренутна постава власти.
Не дозволи да ти живци утичу на квалитет текстова.

Odgovori
B

– NIS u kompletu sa skoro 700 naftnih busotina – 400 miliona (zauvek)
– Remont i odrzavanje 10 starih migova – 200 miliona (za 10 godina)

Odgovori
S

Meni nije jasno a vidim da se niko ovde ne pita zasto se sesti mig 29 vraca u Rusiju posle 20. oktobra? Hoce li se on vratiti nazad jer tekst govori kako se posle u operativnu upotrebu uvodi pristiglih 5 aviona? Dakle jel dobijamo 5 ili 6 aviona?

Odgovori

Тај авион мора на ремонт јер не може да лети. Овде долази да би се извршила примопредаја тј. да би ушао у наше власништво. У Русију иду и сви “стари“ мигови (18101, 18102, 18108 и 18301).

V

Kao sto je objasnjeno, NECE BITI nikakvog ,,kompletnog,, odrzavanja i rez. delova za svih deset (10) godina !

Ako je drugacije, objasnite i podnesite info relevantne, molim. Bez toga manite se objasnjenja tipa ,,rekao Lazanjski,, ili ,,Major iz Bataje koji je celo vreme ,,s Rusi,, na brate i rodjo,, :))

Vojna tajna? Teeesko da je to vojna tajna. U mnogim zemljama (a i kod nas izgleda) pod formulom ,,vojna tajna,, su po-drpane ogromne pare !

Toliko oko odrzavanja.

,,Modernizacija,, rekose ,,eksperti,, komentatori, da dolazi za 3-4 godina, posle ,,isteka resursa,,. I dodadose : Pa sta vi hocete? Dodajte i ,,Tisina tamo,, !!! :)))

A to da neki avioni lete i po 40-50 godina ne odnosi se bas na Lovacku Avijaciju. Fakat sto je Americka avijacija u proseku (lovacki deo) stara, oko 27 godina, nije za ,,Hvalu,, nego za kuknjavu koja postoji u Americkoj vojno-strucnoj javnosti. Otvorite National interest ili druge vojne casopise njihove. Opet kvalitet tih aviona i kvalitet odrzavanja i remonta je svetski Vrh.

Nemanje para, oblast diskusije. Znate kad nemate para, onda nemate mnoge stvari. Prema tome i politiku drzave i odbrane prilagodjavate. I nek upuceniji komentatori ili Urednistvo iznesu precizne brojeve oko toga koliko to ,,dobija,, drzava, ali Centralna drzava ,,direktiva-dzep,, od te Smatse, a koliko bi kostalo da placamo nekom drugom (Rumunima ili Grcima logicno) Air-policing. Prema onome sto Ja znam, nit su te pare od Smatse bas ,,direktne,, Drzavi (zbog ,,nase dece,, jelte sto bi rekao Nedodirljivi) nit je Air-policing toliko skup. Ali i te brojke ce biti poznate…

I po stoti put, REALNA borbena (bezbednosna) vrednost ove Polu-eskadrile priklepane. Za period, narednih 15-20 godina.

Ako smo nabavljali da bi ,,merili,, sa rvatima i madjarima, vrlo lose smo uradili. Na kraju ce ispasti da ce ,,resursi,, da im isteku u pokazivanju ,,moci,, (nad Nato Paktom naravno haha) , u odleti doleti, sleti za razne remonte i manifestacije i posle 10-ak godina imacemo sasvim drugu situaciju gde moguce ,,Rusi nece,, da nam poklone nista, moracemo sa Zapadom (dobro i to, ako se skroz ne pretvorimo u ,,Kontejner,, Evrope, mi Srbi raselimo, a ,,jadni Migranti,, popune!), Krshine ce otici ispred muzeja ili na ,,utilizaciju,, a Ogroman novac iz budzetskih i VAN-budzetskih stavki ce otici na ,,Tradiciju,, imanja Lovacke avijacije ! Razume se, zbog ovoga ce stagnirati (jer ekonomska situacije se nece ni dramaticno, ni bilo kako popraviti) i oni RENTABILNI i ,,Borbeno korisni,, delovi Oruzanih Snaga, u tom smislu i Vazdusno-protivvazdusna komponenta. Rentabilni se misli na REALNO upotrebljive i potrebne delove OS u nekoj IOLE mogucoj Fizionomiji nasilnog ugrozavanja Zemlje, to jest Sukoba izvesnog intenziteta.

Kad ti udje ,,milion jadnih,, (koji su i te kako vojno spremni i ideoloski motivisani, a tvoja zemlje im je potrebna) nece ti ni PAK-50, ni S-300 PMU-2 pomoci :)

Za izvesne politicko-ekonomske interese (lokalnu trku u naoruzanju) i Krugove moci u nas i zemljama okruzenja, ovo je odlicno. Savrseno. Citam sada o ,,bogatoj,, i sve ,,uspesnijoj,, Neovisnoj Drzavi i njenim planovima za 12 F-16, pa se pitam, ili njih stvarno ,,Bog gleda,, ili su nam ,,braca,, apsolutno :))) ,,Braca,, po ,,Pameti,,!
Nas ce ovo da kosta stvarno, ali mi smo i onako propali i tek cemo potpuno i zvanicno propasti bez ove ,,Brace,, (zracne i topnicke) od neke NOVE ,,brace,, i ,,drzavljana,, ali kako ce tek njih da ,,reketira,, njihov ,,Brat,, (Djeneral elekticni i Djeneral-major ,,dinamicni,, iz miloste zvani Fantom iz Pozorista) ccccc….. Bice bas …… ,,Zrako-MLATNO,, :))))

Odgovori
V

Ako sam ostao ne-jasan sta predlazem, predlazem da tu ,,Tradiciju,, sacuvamo tako sto cemo uci u otvoreni i cvrsti vojno-politicki Savez sa ,,Cirilicarima,, zauvek zaboraviti ,,dvoja vrata,, i ,,Ponosne parade,, i spremiti se na trpljenje, postenje, rad i skroman zivot. Izgubicemo mnogo, ali ako se ,,Ponosa paradnog,, (i ,,zena,, u vojsci) odreknemo,i pored prilicne bede (JEDNO VREME) prezivecemo i kao Narod i kao Avijacija.
Ali ako Braca ODBIJU (ne da mi dajes ,,Mizi,, i Kozake-raspevane, nego Baze, oruzje na nivou Belor. i Kazahstan i Potpisani Vojni Savez, potpuna Vojna ,,integracija,, a kasnije i svaka moguca…. I bez brige necemo ,,Gubernija,, biti, kamo lepe srece da mozemo !), onda smo ili ,,zapalili,, i spremajmo se za ulogu Kurda, ili Varijanta 2.

Ima i varijanta, dva. Isti takav Savez (i trupe za Front cak ako traze) ali sa ,,zakletim,, Neprijateljima (jos nas i zovu za sada, da vidimo STA bi ,,dali,, dugorocno?). Ako se moze to i ako dobijemo ,,garancije,, tipa Turska i Grcka sto imaju (u prevodu nema vise dolaska ni za ,,zabavu,, bivse ,,brace,, u Bg-nego ,,gledanje,, na granici tipa Grcko-tursko, a Srpsko Drzavljanstvo i boravak Nikome, najmanje ,,jadnima,,) prihvatajmo i to. I bacaj pare , a dace povoljne aranzmane novim ,,saveznicima,, na Gripene i Fantome (cak i Lizing), cuti i glumi Ludilo u boji ! Ili ako nam ne traze ni to, onda gasi taj ,,Parozderski,, segment RV i PVO, zivi se i bez te ,,tradicije,, – Ovde je pitanje Bioloskog prezivljanja Srba !

Kad ova krucijalna Strateska pitanja resimo, onda se bira i pravac i modaliteti razvoja OS (u tom smislu i RV) pa TEK onda konkretna sredstva za realizaciju strateskih pravaca. Tek to i TADA podrazumeva nabavku i ,,imanje,, (a to obuhvata odrzavanje, modernizaciju, upotrebu i BUDUCU PRETPOSTAVLJENU zamenu novim modelima) Vazduhoplova i sredstava PVO i Elek, borbe. Sve to zajedno ide.
Ovo sto radimo je bez glave i repa, bez smisla i zamisli i kao takvu osudjeno na potpuni debakla. Koji cemo naravno mi platiti skupo, posto cemo postojati jos izvestan broj decenija kao Narod i drzava !

I svako ko podrzava ovakav Pravac (,,neutralni,, a ustvari Ludacki) je Licno odgovoran. Licno ! Jer niko nije toliko ,,glup,, da ovo ne vidi i ne zna. Ako je politicar jos odgovorniji je, ali ni mi, obicni pripadnici Naroda nismo liseni odgovornosti !

P.S. I bez brige, koliko Ja mrzim te ,,Fantomdzije,, vi ih za dva zivota toliko mrzeti necete :)) Ali stanje je skoro biti ili ne biti !

s

braco srbi nek su vam srecni.i dabogda da sluze za air polising.do juce niste imali ni to.sad manisete ovakvi su onakvi.krenulo je.bogu fala
od vaseg dobra samo bolje i nama.

Odgovori
V

Nemoj mnogo da nam o ,,dobru,, mislis !

Preziveli smo kad smo manje ,,brace,, imali.

I daj Boze da ih najmanje koristimo za Air-Policing, a jednog dana ih uvedemo u sastav Srbske ,,Mornaricke Avijacije,, . Pogadjas o kom Srpskom Moru se radi, zar ne ,,Brate,, ? :)))

Mislim mi Srbi jesmo ,,budale,, ali ne tolike kako nas vi zamisljate. Mislim razno razna ,,braca,, nasa …. Smanji tu ,,radost,, zbog Srpske Avijacije, nego gledaj dali ce tvoja realna Braca da nabave Fantome i kakvo je stanje u Nato avijaciji, od njih ti ,,zavisi,, Montenegro i to sto ,,zboris crnogorski,, :)))

Moree….

B

U avijaciji je jako bitno znati se pravilno i tocno izrazavati.
Zato nije lose ponoviti neke cinjenice, F4 je Fantom a F16 je Falcon.
Sve neki strucnjaci a ni najosnovnije pojmove ne znaju.

V

Na tvoju zalost, moj posao me odlicno naucio kako se treba izraziti :)))

A oko tvog neznanja komentar nije potreban haha

F – je ,,Priznat i poznat,, u zargonu i praksi kao ,,Fantom,, po nekoj tradiciji. Inace nije Falcon, nego Fighting Falcon !!! Kad se vec pravis ,,pametan,, :))) Iliti ,,Borbeni Soko,, (ako znas razliku izmedju Falcona – Sokola, i Jastreba- Hawk ili Kite or Kite Hawk )

F-15 je Eagle, ima ga i kao Styking Eagle, i kao Silent Eagle – Orao i Napadacki Orao i ,,Tihi,, Orao !

F-18 je Hornet – Strsljen !

F-35 ce biti ,,Munja,, Lightning

Itd Itb …. Nemoj Meni oko ,,Ptica,, vojnih :)

F je znaci ,,zargonski,, Fantom za siroke narodne mase , a kao takvog ga znaju i zovu takodje ,,Slengy,, i u Americkoj Vojsci.

P.S. Kako objasnjavas sto ,,Eagle,, ili ,,Lightning,, NISU E-15 ili L-35 i sl . ?? Isto i za F-14 Tomcat, Reptor i sl…. Znaci neka simbolika postoji, pogotovo u tim Avijacijama, Armijama.

J

@Vandal from the East

„F“ kod oznake američkog aviona znači „fighter“, nazivi aviona („fanthom“, „eagle“…) nemaju veze sa tom oznakom. „A“ je oznaka za „attack“, „C“ za „cargo“ itd. To „fantom“ se odomaćilo samo kod nas što ne znači da je pravilno.

B

Nisam upoznat s tim zargonom za mase.
Vjerojatno sto je to neki lokalni zargon.
Kad se prica o Fantomu, prica se o F4.

A o tom prefiksu F, ti se salis, jel tako?

P

Au, kakvi fantomi, zargoni, avioni…F znaci nesto drugo, ima i A, B,E,C..moj do moga. Solite mnogo

J

Ne šalim se, „F“ znači „Fighter“.

V

Nema potrebe da drzite ,,lekcije,, Ja sam upravo i govorio o ,,ODOMACENOM,, ZARGONU !
Znaci nemoj da se pravite ,,pametni,, jer ispadate Smesni, pogotovo posto sam nabrojao u sitnice nazive svih vrsta aparata, i cak american sleng, znaci perfektno sam upoznat sa materijom.

Objasnjavao sam pogresnu ,,logiku,, replikatora, koji ocigledno nije znao pravo ZNACENJE SLOVA F, a ja pricao o ,,Zargonu,, koji nikada nije ,,ispravan,, razume se. I Rusi ih zovu ,,FANTOMI,, – za sve Americke lovce.

Jasno da F znaci Fighter- Istrebitel, A-atack-er- Shturmovik (Jurisnik na srpskom iako se taj naziv ne koristi odavno u nasem RV) itd itb ….

Oznake dodatne na F (E i sl.) objasnjavaju dalju modifikaciju ,,Fightera,, osnovne verzije.

Thats it about subject – Dostatochno ob etom v’oprosu :)))

Вандал фром де ист угушио си коментаре демагогијом. Немамо ми паре за америчке авионе, крај приче. Не знам шта ти ту није јасно. Ако нас нападне нато не би нам помогло ни да имамо 200 ф-22 или 200 су-35. Ако прети рат са Хрватима послужиће и ови матори мизи. Војска се наоружава у складу са могућим противницима. Осим тога поклону се не гледа у зубе. Него питање је да ли ми имамо пара да: модернизујемо оптоелектронику на њима, да купимо макар р-73, да им редовно мењамо акумулаторе, сипамо керозин и редовно одржавамо. Какви смо не би ме чудило да за годину две од 10 лете само 5 авиона.

R

Za te pare 2 sada dvoseda nova sa oruzarem, pa 2 za 2 godine dvoseda nova,. To bi bilo za policing I preventivu. 2 u rezervi. 1 za PR MArketing -bez pruzjA sa rezervi my.To su skupe 8 igracki. Full mission simulator! Osbojili smo proizbodnju 60 Mk 2 raketa kratkog dometa, nabavili mislim 16 srednje dometa do 30-50 km i cisto sumnjam da bi dali nesto 100 km! Farbao bih ih u crno,brain,plavo… Nebi bili sareni a ostali neka kupiju eskadrile.

Odgovori
J

Ja bih celu sitaciju sa nabavkom ovih aviona gledao iz drugog ugla. Srbija ima budžetska ograničenja nametnuta različitim aranžmanima koje ima sa međunarodnim finansijskim institucijama. Novi avioni ne mogu da se nabave bez povećanja državnog budžeta i svega što sledi. Sa druge strane, donacija je donacija i ne podleže nikakvim ograničenjima. Kada remontujete avione, to je već tekuće održavanje i knjiži se drugačije.
Ne bih se iznenadio da je u celoj priči u igri i jedan scenario ovog tipa.

Odgovori
i

Treba im to sve nacrtati da bi shvatili sto se predsednik onako sepuri, a zavrnuli su mu brnjicu aka novcanik. Otprilike je tako kao sto pises.

O
M

Stavor cemu ovakav komentar ?

1.Mi naravno nismo osvajacka zemlja, cak i ta 99 govori koliko su se obilno pripremili za nasu „smesnu“ RV i PVO, sta su svoje najmodernije upotrebili da nam „isprase tur“ !? Vas tip komentara apsolutno dokazuje nepoznavanje tematike, RV i PVO su dve oblasti koje u svim procesima zahtevaju obostrano angazovanje.Totalno promasena tema, pitanje je konfuzno postavljeno.

2.Isto tako moze se reci gde i kada je Rusija koristila LA u tom obimu posle Korejskog rata ? Mig 29 kada je osmisljen 70′ namenjen je prevlasti u vazduhu, medjutim 90′ se naglo razvila IT industrija, pa su takvi avioni dobili mogucnosti za visenamenske role.Rusi do danas znaju tacno koju rolu pokriva Mig-29.Verovatno kad Rusi, mozda Indijci budu imali taj obim angazovanja kao Amerikanci mozemo videti neki zapazeni ucinak Mig-29K, Mig-35 ili novog derivata sa Saudijcima.

3.Opet zbog nepoznavanja takticke upotrebe RV, trazite odgovor na besmisleno pitanje.Ne treba im prevlast u vazduhu, mada opet ima izvestaja koji navode upotrebu Mig-35S, tacnije ispitivanja nisanskog kontejnera T220.Upotrebljavali su Mig-29K dok je nosac aviona bio u zoni dejstva.

4.Opet nepoznavanje taktike, inace kod lakog aviona problem je uvek bio dolet, nosivost ubojitih sredstava, radar koji se dosta razlikuje od teskog lovca.

5.Morate poznavati performanse aviona, taktiku nekog RV, pa tek onda reci gori avion.Konkretno za Mig-29 kao platformu ima dosta modifikacija koje mogu promeniti efikasnost RV koje ga koristi.U raznim konfliktima imate primera da uz adekvatnu taktiku mozete negativne karakteristike aviona iskoristiti na maksimalan nacin.Ne postoji avion koji je u svim segmentima dominantan.
Samo lovci ne mogu odbraniti niti jednu zemlju !

Ne bih se slozio sa vama, ne kupuje se posebno u ovom slucaju preskupa tehnologija ako nemas 20-30% uticaja u njenoj proizvodnji.To je glavna greska nase nabavke Mig-29 80′-tih.
Prevedeno ne kupujes Ferari za voznju po Srpskim putevima, a nemas servisni centar u Srbiji – bacanje para bez potrebe.

Odgovori
s

Pokusavam ali ne ide,
ne vidim i pored dobre volje neku valjanu strucnu vojnu (PILOTSKU)argumentaciju koja ide u prilog ove price.
Volio bih da ste u pravu ali ovo vise lici na pricu (za ono sto ce nama trebati i za pare koje smo imali ovo je najbolje resenje).
Madjarska i Rumunija, imalie su i tehnicku i pilotsku bazu za 29ke ali sve svoje 29ke prizemljise i gle cuda mogu da lete i na nesto sto nije mig 29.
Zelim ti sve najbolje a ako si jedan od onih koji ce ih leteti sjetit ces se svoje price kad se prvi put sretnes sa komsijama preko nisana.

M

Ne znam sta pokusavate, ali sa cvrstim argumentima vam ne ide.
Strucna vojna argumentacija je preopsirna prica, skraceno :

– Menjaju se uloge aviona, letelica u skorijoj buducnosti, ono sto ovde niko ne spominje je pitanje koliko ce pilot, covek imati uticaja na prvoj liniji fronta !? Nece skroz sve preci na bespilotne letelice, ali ce veliki uticaj imati to je vec sad ocigledno.Kad izbacis pilota iz nosece platforme povecavas nosivost, manevarbilnost nije ogranicena sa G silama, takticki prvi udar predstavlja veliki problem za odbranu koja se brani sa prisutnim ljudstvom.Mane su samo mogucnost ometanja, oduzimanja kontrole nad letelicom (vremenski uslovi, brzina odziva, domet, cena letelice, cena odrzavanja, cena kontrolnog sistema).Naravno svi piloti ne vole ovu pricu, ali buducnost donosi drasticne promene.

– Jeste pravo iznudjeno trenutno resenje :
Dobijamo
1.BVR oruzje koje nismo imali do sada
2.Ubojito oruzje za dejstvo po zemaljskim ciljevima koje nismo imali do sada, male modifikacije ali napredak jeste.Mi se bunimo, a trenutni Orlovi su daleka proslost u svakom pogledu u odnosu na Mig-29, cak je cena naleta Orla prilicno iznad aviona svoje klase.
3.Nosecu platformu koja moze ispuniti visenamensku rolu, nije vise samo lovacki avion.
4.Nova iskustva sa novom avionikom za nas – pa zar mislite kako piloti odose u Rusiju na dodatnu obuku za stvari koje su vec afirmisani !?

Jeste konfuzno informisana javnost sto se tice modernizacije aparata i sporne stvari su :

1.Na koji tacno standard se dovode avioni, ali „nasi“ Mig-29 se mogu u zavisnosti kakav se aranzman dogovori prilicno modernizovati.Standard SMT ili UPG su prilicno ozbiljne konfiguracije za 2017 sto se tice polovnih aviona.

2.Sta tacno mozemo odrzavati u nasim zavodima, mehanicari poseduju dovoljno znanja, sredstava za odrzavanje aviona !? Cak najvaznije pitanje je – posedujemo znanje u nadogradjivanju pojedinih sistema na avionu !?

3.Koliki tacno resurs se moze izvuci iz aviona !?

4.Kada cemo opet ulagati u avione !?

Ne budite ubedjeni u sve sto se servira.Gripen E ima odlicne mogucnosti sa svojim data linkom, takticki idealan za BVR borbu.Vec sa verzijama C/D dokazan u par vezbi protiv zapadnih aviona svoje klase (F-16C/D/15E/18F), ali E isto tek ima vreme pred sobom kao Mig-35, Rafale C/R.Cak stari igraci kao n.p.r. F-16V pruzaju isto u zavisnosti od avionike na sebi.BVR ce se 70% promeniti kad na scenu stupe bespilotne mlazne letelice.Onda opet matematika nece imati smisla ako smo navodno nabavili „najbolje“ avione 2017 za n.p.r. sledecu dekadu.Moguci scenario – upotrebili smo nepovoljan i skup kredit, a nemamo pare za neophodnu modernizaciju.
Mi sa velikim silama nemamo sta da trazimo.Regionalni sukobi ce se uvek resavati uz dirigovanje dominatnih sila, ako izvagamo dobitnu stranu mozemo proci sa manje posledica, zrtava.A price oko jakog RV nazalost samo pusti snovi.

J

@Stavor,
Mislim da u postojećim okolnostima Srbija nije mogla ništa drugo da uradi, jer je rizikovala da ostane bez aviona za air policing. Sve drugo bi zahtevalo više vremena, para i planiranja. Da ne govorimo o tome da bi morao da se poveća vojni budžet u situaciji kada državni budžet ne sme da se povećava.
Cela priča o tome koji avion je bolji i koji se bolje pokazao u sukobima je u tom kontekstu besmislena. Kada se situacija promeni, onda može da se planira i nabavka novih aviona, onako kako se to inače radi.

M

Sreca pa nije petak, radni dan, i deca ne idu u skolu…….

Odgovori
P

Osnovni podaci o eksploataciji 16 MiG-29 korištenih u JRV i PVO u neka “sretnija vremena“, od 1987. do 1999. godine.
https://s20.postimg.org/3pir5497h/Mi_G-29_JRV.jpg

Avioni starosti do 12 godina.

6 komada MiG-ova 29 doniranih Srbiji iz Rusije, prema dostupnim Ruskim podacima posljednji put su remontirani u ovlaštenim Ruskim zrakoplovnim zavodima za održavanje tog tipa aviona (175. / 275. / 514.) u periodu od 2010. – 2014. godine.

Na osnovu toga sa sigurnošću se zna da su oni u resursu (10/700) u periodu 2020. – 2024. godine.
Dakle ti donirani Ruski avioni trebali bi na remont ići u tom periodu 2020. – 2024. godine. To je tumačenje onih 14 godina korištenja, još preostali resurs plus resurs (10/700) nakon remonta, odnosno 40 godina/ 4000 sati naleta (što prije dođe).

Zašto onda remontirati tih 6 Ruskih doniranih MiG-29 prije isteka resursa?

Četiri Srpska MiG-29 (101 / 105 / 108 / 301) remontirana su 2008. godine.

Od tih aviona jedan MiG-29B (105) srušio se 07.07.2009. godine, a drugi MiG-29B (101) ne leti ni dan-danas jer je kanibaliziran za rezervne dijelove, kako bi preostala 3 bila u letnom stanju.

Jedan Srpski MiG-29B (102) remontiran je naknadno 2010. godine jer mu je odvaljeno desno krilo.

Preostla 4 Srpska MiG-29 (101, 102, 108 i 301) moraju HITNO na remont.

Nakon remonta oni mogu ostati u službi maksimalno do 2027. godine (40 godina službe, proizvedeni 1987. godine).

Srpsko RV već za 3 godine (od 2020. godine) opet će se naći u “crvenom“, jer tada počinju istjecati resursi Ruskim doniranim avionima (2020. – 2024. godine).

Oni bi od tada trebali posljednji put otići na remont, kako bi se koristili do maksimalno 40 godina službe, što će reći 2029. – 2031. godine (Ruski donirani avioni proizvedeni su 1989. – 1991. godine).

Ukratko:

MiG-29UB (9.51), 301 proizveden 08.1987., zadnji remont 2008., slijedeći remont 2018., u službi do 08.2027.

MiG-29B (9.12B), 101 proizveden 11.1987., zadnji remont 2008., slijedeći remont 2018., u službi do 11.2027.

MiG-29B (9.12B), 102 proizveden 11.1987., zadnji remont 2010., slijedeći remont 2020., u službi do 11.2027.

MiG-29B (9.12B), 108 proizveden 12.1987., zadnji remont 2008., slijedeći remont 2018., u službi do 12.2027.

MiG-29A (9.12A), RF-92185, proizveden 01.1989., zadnji remont 2013., slijedeći remont 2023., u službi do 01.2029.

MiG-29 (9.13), RF-93709, proizveden 07.1989., zadnji remont 2010., slijedeći remont 2020., u službi do 07.2029.

MiG-29 (9.13), RF-93713, proizveden 08.1989., zadnji remont 2014., slijedeći remont 2024., u službi do 08.2029.

MiG-29 (9.13), RF-93717, proizveden 12.1989., zadnji remont 2014., slijedeći remont 2024., u službi do 12.2029.

MiG-29UB (9.51), RF-29166, proizveden 10.1990., zadnji remont 2013., slijedeći remont 2023., u službi do 10.2030.

MiG-29UB (9.51), RF-92196, proizveden 09.1991., zadnji remont 2014., slijedeći remont 2024., u službi do 09.2031.

Sami Rusi za MiG-29A (9.12A), Plavi 14, RF-92185, navode slijedeće podatke:
serijski broj: 38-11
konstrukcijski broj: 296.05.26364
proizveden: 1989. godine
registracijski broj: Plavi 09,
116. CBP PVO, od 1989. godine
18. CBP, od 1990. godine
116. UCBPA/CBP od 1992. godine
2011. godine zadnji remont u 275. ARZ Krasnodar
registracijski broj: Plavi 14 i RF-92185,
31. IAP od 2014.
116. CBP od 2016.

Sami Rusi (RAC MiG) o standardu modernizacije MiG-29 na razinu SM (ne brkati sa razinom SMT).
https://s20.postimg.org/kbahst465/Mi_G-29_SM_upgrade.jpg

Gdje to standard SM ima radar Žuk-ME, kad sami Rusi navode da oni u SM ugrađuju radar verzije Phazotron NIIR N019ME Topaz-ME?

Žuk-ME ugrađen je u SMT.
https://s20.postimg.org/tuos00h25/Zhuk-_ME_radar_za_Mi_G-29_SMT.jpg

Ruski podaci, daljina otkrivanja cilja radarskog odraza veličine RCS od 5 m2 u prednoj polusferi cilja u idealnim uvjetima iznosi maksimalno 120 km, a u stražnjoj polusferi cilja iznosi maksimalno 50 km.

Gripen C/D i modernizirani F-16 (novi Gripen E/F i novi F-16V još i više) otkrivaju cilj RCS veličine 3 m2 (2m2 manji) na 1/3 većim udaljenostima, s time da oni još imaju Link 16 Data Link (Gripen ima još i svoj vlastiti generički TIDLS Data Link) za razmjenu podataka o ciljevima sa GC radarima (VOJIN) i/ili AWACS-ima i/ili drugim letjelicama i/ili bilo kojim drugim vanjskim platformama koje im mogu poslati podatke o cilju.

MiG-29 na žalost takve Data Linkove na žalost nema.

Gdje to Rusi u SM ugrađuju 2 MFCD kada sami Rusi tvrde da se u SM ugrađuje 1, a u SMT 2 MFCD?

I kada su to Rusi usvojili program za 4. opštu opravku (remont) MiG-29?

Odgovori

Перо З

Ремонт српског МиГ-а 29Б 18102 је завршен почетком 2011. Дакле не мора на ремонт до 2021. Није он ремонтован касније јер му је било оштећено крило већ је ПДВ “појео“ новац за пети авион 2008. године.

Један руски МиГ-29 9.13 који је дониран Србији већ сада мора на ремонт. Дакле вероватно је испуцао тих 700 сати, тај је ремонтован 2010.

Као да нисте добро пратили предвиђену хронологију догађаја.

Након што авиони буду достигли 30 година старости иду на радове који ће им продужити век на 40 година. И нема више опште оправке већ одржавања по стању.

M

Pero Z

Cemu toliko uznemirenosti !?
Toliko poznavanje 90′, a onda 2017 naginjete neobavestenosti.Jel citate vi uopste NATO, Americku literaturu !?

AWACS/AEW&C i mrezni sistemi uopste nisu vise bitna prednost to spominju cak i Americki strucnjaci, podrazumeva se jesu nad zastarelim RV i PVO.Tacnije nad onima koji ne koriste elektronsko ometanje, tacnije nemaju taktiku sa counter-ISR sistemima.Nemaju nesto slicno SPN-2/4/30, mozda Pelena 1, Topol E i prateci ELINT sistem.A culi ste vec za mogucnosti MSP-418K
Sve ovo sto ste naveli pada u vodu ako ste pod uticajem takvih sistema, tacnije drasticno se skracuje domet, mogucnosti koje navodite kao prednost sa data linkom.BVR u buducnosti bez najmodernije stealth tehnologije, naginje asimetricnom modelu vazdusnog ratovanja.
Sta hocete reci Svedjani na Gripenu ne koriste vecinom Rockwell Collins avioniku ? Samo vi slepo verujte marketingu i placajte „najnovije“, to je i napravljeno za lakoverne.Realna vezba sa zapadnim standardima, kako da ne.Dok mi ovde komentarisemo to vase najnovije postaje prevazidjeno, nadam se svesni ste cinjenice o kojim tehnologijama pricamo.

Zato pustite tu vasu upoznatost 90′, to su vec davno prosla vremena.Papirologiju arhivirajte, Rusi sa svim saradnicima nude isto sto i Amerikanci.Ako nasedate nekom marketingu kako Rusi kaskaju u aviotehnologijama za Amerikancima dve dekade od zavrsetka „Hladnog rata“, slobodno kupujte ! Ali isto tako kupite analize njihovih vrhunskih strucnjaka koji ce vam reci kako jedina prednost ide stealth tenologijama, softveru namenjenim bespilotnim letelicama u odnosu na Ruse.Bas da vidim hocete dobiti mozda ponudu za F-35 !?
Naravno ako kupite F-16V ili Gripena C/D, mozda E svaka cast, ali nama Amerikanci, Svedjani do sad nisu ponudili nista.Tesko biznismen Trump moze ustupiti neku donaciju, covek krpi njihovu vojnu proizvodnju/prodaju, snizava troskove, nudi nove aranzmane, tako da mi opet sa Rusima krpimo nesto sto moze popuniti snove o RV.

P

@Mig-29
Kao prvo nauči da se piše MiG, a ne Mig.
Valjda je suosnivač OKB-155 inženjer Mikhail Iosifovič Gurevič zaslužio barem toliko poštovanja da mu se inicijal prezimena Gurevič piše sa slovom G, a ne sa slovom g.

Onda me poduči koje sam tehnologije od 90-ih do danas pravazišao i o ćemu pričamo.

Kao drugo da li si ikada čuo za pojmove OODA petlja ili Boydov krug, ili SA (SITUATION AWARENESS) i što oni znači i predstavljaju pogotovo sada u XXI stoljeću pilotu bilo kojeg borbenog aviona? Što ih omogućuje?

Da li znaš što je to MADL u F-22 i F-35 i ćemu služi? Da li znaš da je još prije više od 10 godina AESA radar u F-22 testiran kao aktivna (slanje) i pasivna (primanje) platforma za razmjenu podataka i to sa brzinama propusnosti u slanju većim od 500 MB/s, a u primanju većim od 1 GB/s?

Nadam se da imaš bežični i Internet i mobitel koji podržava 4G mrežu. Da li znaš koja je njihova brzina propusnosti podataka u slanju (upload) i/ili primanju (download) podataka i koliko je to u odnosu na gore naveden brzine ostvarane još prije 10 godina?

Kako se zovu Ruski sustavi u MiG-29 ekvivalentni Link 16 / TIDLS u F-16 i Gripenu kada ti tvrdiš da Rusi sada imaju i nude kupcima sve isto što i svi ostali? Valjda razlikuješ pasivne od aktivnih sustave za Elektoničko Ratovanje, odnosno SIGINT, ELINT, ECM i ESM podsustave?

Valjda znaš koji to sada sustav u višenamijenskom borbenom avionu može otkriti eventualnu protivničku letjelicu, pogotovo njenu elektroničku aktivnost (bilo koje aktivne elektroničke, a pogotovo aktivne ometačke uređaje koje si naveo) na dvostruko većoj udaljenosti od AESA radara i to u pasivnom modu rada?

Amerikanci su 1999. godine mogli umjesto F-15 i F-16 iznad tadašnje SRJ koristiti modernizirane F-4 i rezultat bi bio potpuno isti.

Da si imalo tehnički pismen znao bi da se kod nabave treba voditi računa o sustavu (Rusi to zovu KOMPLEKS), a ne o pojedinačnom sredstvu (avionu). Sustav ne čine samo lovački / višenamijenski avioni (sredstva), oni su vrh ledene sante. Srednju razinu kompletnog sustava predstavlja i ovo o čemu se kratka analiza napravljena kod vas može pročitati ovdje
http://www.bezbednost.org/upload/document/supergalebov_let_u_prazno.pdf

@ Živojin

Tim gore Živojine!

Sve 4 Srpske 29-ke moraju pod HITNO na remont ćim se opreme i osposobe donirane Ruske 29-ke. Iako su Srpske 29-ke po resursu od 30 godina starosti na remontu / opravci / radovima trebale već biti ove (2017. godine), posao na njima mora se uraditi u roku 1-2 godine jer odmah nakon toga kreće se i sa završnim remontom / opravkom / radovima na 6 Ruskih doniranih aviona od 2019. do 2021. kad oni također počnu dostizati 30 godina starosti.

Prema tome Srbija realno ni na papiru barem sve do 2022. godine neće u resursu istovremeno imati svih tih 10 aviona, nego samo nekoliko njih zavisno od vremenskog trajanja remonta / opravke / radova i broja aviona na tim radovima.

Samo za orjentaciju remont / modernizacija Slovačkih MiG-29 u njihovom zavodu LOT uz pomoć Rusa (slično sadašnjem planu RV Srbije) trajao je pune 2 godine (prvi probni let 12.2005. godine isporuka zadnjeg aviona 12.2007. godine, a nadogradnja baze Sliač trajala je od 05.2009. do 05.2010. godine) o čemu je pisano i na vašem portalu.

Da li ima smisla povlačiti pitanja i paralele o tome kako RV Srbije nije bilo u stanju i/ili mogućnosti od 1999. do 2009. godine u normalnom letnom stanju imati, održavati i koristiti prvotno 4/5, a od 2009. do sada 2017. godine 3/4 aviona tipa MiG-29 u 2. podverzije (9.12B i 9.51), a sada će od 2018. do 2031. godine RV Srbije sa 10 aviona i to u 4. različite podverzije (9.12A, 9.12B, 9.13 i 9.51) to moći raditi bolje, više i lakše.

Dakle samo za usporedbu, aviona će biti dvostruko više, u dvostruko više podverzija i koji su što je najbitije rabljeni, biti će sve stariji, a time kompliciraniji, zahtjevniji i skuplji za održavanje i samim time provoditi sve više vremena van upotrebe.

Eventualni dolazak Bjeloruskih MiG-29BM (peta podverzija) dodatno bi “uveselio“ tu situaciju.

Znači informacije o fizičkom kontaktu nekog velikog objekta sa desnim krilom MiG-29 registarske oznake 18102 prije remonta 2010. godine i donje slike nisu istinite?
https://s20.postimg.org/qchu0qmhp/Mi_G-29_18102_03.jpg
https://s20.postimg.org/mhefy63bx/Mi_G-29_18102_04.jpg
https://s20.postimg.org/on8qso6sd/Mi_G-29_18102_05.jpg
https://s20.postimg.org/g698hr23h/Mi_G-29_18102_06.jpg

Znači to je sve ipak bio proces redovitog postupka prije remonta / opravke / radova na tom avionu 2010. – 2011. godine, a ne nesretnog slučaja ili nemara.

Свих 10 МиГ-ова 29 би могло бити у јединици и оперативно у другој половини 2018. али то би трајало можда неколико месеци.

Ако не буде модернизације свих 10 поново у строју крајем 2019. почетком 2020.

Али ако буде модернизације онда касније.

МиГ-29Б 18102 је ударио у паркирани аутобус и имао оштећење десног крила. Али није то разлог зашто је касније ремонтован. Када је издвајан новац планирано је 22 милиона евра али када је наплаћен ПДВ остало је новца за само 4 авиона.

M

Pero Z

Ovo za Mikoyan uopste nema smisla komentarisati, preskacem ovaj deo.Sto se tice kulture vi se meni obracate sa ti, znas ….. bez postovanja.

Ne znam tacno o cemu pricamo kad vi pobijate sami sebe, OODA loop ocigledno niste shvatili u sustini.Cak deo njegove teorije (Moral warfare) bezuspesno demonstrirate kao Hrvatski pilot koji iznosi cinjenice protiv Srpskog vladajuceg rezima, navodno za benefite Hrvatskog RV.To sto vi imate podatke iz 90′ je deo slagalice koju morate sloziti, a pogotovo opravdati Hrvatskom stanovnistvu, milionska ulaganja koja definitivno nisu „state of the art“! Ali vi ste nezavisna drzava pod patronatom NATO-a, tako da nekad i volja gradjana moze biti neispostovana.

OODA loop nije novina, pravio je covek na osnovu svojih iskustava iz Korejskog rata (nije oborio niti jedan avion, bio samo wingmen).Odbijen za teoriju u vreme Vijetnamskog rata od pilota koji su oborili avione za vreme Korejskog , Vijetnamskog rata ucestvovali u osnivanju Top Gun skole.I gle cuda kada je nova tehnologija zapela, dobila je svog pobornika koji je uneo dosta novina za vremenski period nakon Vijetnamskog rata.

Upravo 90′ dok ste vi sabotirali bivsu JNA zazivela je nova tehnologija koja elektronsko ratovanje stavlja na visu distancu.Amerikanci razvijaju napadacke metode, dok Rusi nastavljaju razvoj odbrambenih metoda bez obzira sto imaju ekonomsku krizu.Setite se samo oni su uporno zastupali cinjenicu da usled atomskog udara sva elektronika je podlozna gasenju, to ih je unazadilo za dosta stvari, ali imali su dosta projekata koji imaju danas smisla i rapidno se usavrsavaju.

Glavni metod za SA je AWACS – jedino taj sistem radi real time obradu podataka, izvidjacka grupa je podsistem, kao sto je i borbena grupa.Naravno te podsisteme su nadogradili data linkom velike propusnosti, dopustili im mogucnost izbora u zavisnosti od realne situacije u vaduhu, zemlji.MADL bitna stvarkod stealth aviona, naprotiv bitna stvar kod bespilotnih letelica i njihove „ljudske matice“.To je upravo ono sto ne zele da dele sa svima.
Dakle ako postoje vec sada prilicno razvijeni sistemi koji negiraju dejstvo AWACS-a, teraju ga na dejstvo vise u pozadini, podsistemi u izvidjanju gube SA nisu bas neranjivi.Sta cemo ako sistemi dobijaju lazne informacije imaju probleme u komunikaciji izmedju grupa !? Cak AWACS nije u stanju potvrditi tacnost informacija !? Scenario sa SA BVR borbom postaje nepoznanica, pre loopa ima vremenski interval koji ima nepoznatu.Bas Boyd sugerise izbegavanje takvih akcija bez analize pozicije i trajektorije neprijatelja.I zato razvijaju mlazne bespilotne letelice koje ce praviti rupu u neprijateljskoj odbrani, okupirati paznju, otkriti trajektorije odbrambenih sistema.

Upalite vi vas telefon i pokusajte prenos podataka kada ima prisutnih elektromagnetnih talasa razlicite frekvencije, dalje vam ne moram pricati, videcete sami rezultat.

Radije cu preskociti razglabanje o tehnickim detaljima oko aktivnih, pasivnih sistema vec cu citirati strane zapadne izvestaje : Rusi ulazu mnogo napora i priblizavaju se rapidno u pseudo-noise wave form kodirajucim tehnikama.

Pa sto ne pitate Saudijce, oni ce vam to preneti iz prve ruke sta Rusi konkretno im nude.A posto niste sposobni razaznati otkricu vam tajnu, Rusi nude mogucnost instaliranja sopstvene avionike, tacnije imaju otvorenu arhitekturu na glavnoj magistrali, ne moraju se primenjivati Ruske takticke zamisli sa mnogo kompletnijom RV i PVO.Tako se bore za nova trzista.

Sto nisu koristili F-4 90′ !? Mogli su pozvati Vas sa Mig-21, a AWACS da vas navodi.Dajte molim vas, urazumite se malo.Pa valjda oni pravise marketing statistiku kako bi bolje prodavali skupe stvarcice.Kako neko rece bombardovase nas precizno, demonstrirajuci svojoj vladi ogromna ulaganja u hi-tech stvarcice.Ali mi uz pomoc stapa i kanapa oborismo ponos Irackih ratova.Odjedanput se flota prizemljila i ode pravo u muzej.

Uf, teske reci za zadnji pasus, vi ste svakako tehnicki dinosaur.Molim vas, slobodno sa vasim Pilatusom, nasim kvazi strucnjacima obratite paznju malo na tehnologije koje dolaze.Pricati o ustedama na ovim prostorima je naucna fantastika, posebno kad savetuju ljudi koji nisu upuceni u proizvodne procese.Poslacemo ih mozda u Rusiju na obuku sa Yak-130, a vi cete predpostavljam na Pilatusu da skolujete direktno na F-16 !?

Ne uzbudjute se previse, nama je ovo samo korak iz praznog hoda.Tesko cemo sa domacim i stranim gazdama praviti kvalitetno RV, ali nikad se ne zna, mozda kolo srece nas pogleda nekad.A vi slobodno malo manje ovog moral warfare, mnogo negativno zraci iz vas.

N

Avione koji amo dobili su u bolje stanju od nasa 3.
Sobili smo ih i unesto da kazemo hvala kontrasi, kao i botovi koji nisu sluzili vojsku pametuju kako je bolje ovo ili ono.
Ameri bi nam dali osiromasen uranijun o kom problemu se cuti.
Osvestite se malo

Odgovori
z

ako je verovati kul informeru ne postoji sema bojenja , koliko sam video na njihovim kul slikama onaj jedan je costo siv , odvratno ..

Odgovori
M

Čitam malo tekstove i komentare po stranim forumima i naleteo sam slučajno na ovaj topic/post:

http://www.arcforums.com/forums/air/index.php?/topic/300943-mig-29-yugoslav-serbia-research-thread/&do=findComment&comment=2882115

Ukratko, javlja se neki naš lik koji tvrdi da je radio na našim 29kama deset godina i da su one nakon ’99 već modernizovane na SM standard :) eto, sad bar znamo istinu hahahaha

Odgovori
m

jedna konstatacija: posto nista ne kupujemo ovo je premija,

pitanje: da li se nagovestava sta sve bi moglo da se nabavi od opreme i naoruzanja,

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Da li je Vinci dobar izbor za Beograd?

Hvala puno, gospodine AirBeg (drug bio nikad nisam, pa čak ni u ono vrijeme SFRJ, ali neka ako Vas to veseli). :-) Pa gledali nisu, pitali nisu, ni oni, ni javnost, čak ni arhitekti čiji je projekt ne ogoljen, nego iskasapljen. A to Vam je tako kada se gledati i pitati ne želi. Isti kurs…

18. Jan 2018.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Da li je Vinci dobar izbor za Beograd?

Hvala puno na pohvalama. Doprijela je ona do samog vrha, vjerujte mi. Konkretne podatke o zaposlenima prije i nakon koncesije drugih aerodroma nemam i vrlo teško je tako nešto naći. No, ovaj podataka o 17% radne snage u usporedbi sa 3,7% prometa je vrlo indikativan, zar ne?

18. Jan 2018.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Da li je Vinci dobar izbor za Beograd?

Bojim se da je Beduin u pravu. Branko, za sada imamo samo jednu vrlo nespretnu izjavu predsjednika sa kojom se očito izletio. I još je stavio u kontekst "štete koju je Niški razvoj napravio Beogradu". Moram priznati vrlo neuobičajna izjava za presjednika jedne države.

18. Jan 2018.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Da li je Vinci dobar izbor za Beograd?

Hvala Vladimire na pohvalama. To je ipak stvar Srbije, pregovora i odnosa između države i malih dioničara. Djape: Što je po vama dobit? Ovih 501 milijun koji nisu upitni ili koncesijska naknada?

18. Jan 2018.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Da li je Vinci dobar izbor za Beograd?

Ova rečenica govori sve: "Em su imbecili retardirani, em bi rođenu majku prodali za 10% provizije."

18. Jan 2018.Pogledaj