BEG airport status
Izvršni direktor Montenegro erlajnsa: Ne razmišljamo o stečaju; U planu novi samoodrživi model poslovanja Montenegro erlajns i Ministarstvo finansija rade na "odgovarajućem modelu za regulisanje duga prema državi i državnim preduzećima" / Foto: Montenegro Airlines

Izvršni direktor Montenegro erlajnsa: Ne razmišljamo o stečaju; U planu novi samoodrživi model poslovanja

U Montenegro erlajnsu, čiji je dug u iznosu od 37,2 miliona eura dospeo na naplatu na kraju prvog polugodišta, ne razmišlja se o stečaju, već se radi na modelu poslovanja u pravcu ozdravljenja kompanije, rekao je izvršni direktor te avio-kompanije Živko Banjević za crnogorsku novinsku agenciju Mina.

Prema njegovim rečima, od 37,2 miliona eura prispelog duga, 16,7 miliona eura odnosi se na obaveze prema državi koje se tiču poreza i doprinosa zaposlenih, pri čemu je ostatak u najvećoj meri dug prema državnim preduzećima. U januaru mesecu ukupne obaveze kompanije iznosile su 85 miliona eura, od čega je 44 milona bio prispeli dug za plaćanje, kaže Banjević:

– Evidentno je da je za prvih šest mjeseci prispjeli dug smanjen za blizu sedam miliona eura, a ukupne obaveze za blizu pet miliona eura. Od ukupno 44 miliona eura duga dospjelog na plaćanje krajem januara, 12,39 miliona eura odnosilo na dug prema stranim dobavljačima po pitanju operativnog i finansijskog lizinga aviona, snabdijevanja djelovima, osiguranja flote, aerodromskih usluga van Crne Gore, troškova preleta u Evropi, bankama u zemlji po osnovu kredita i zaposlenima po pitanju zaostalih mjesečnih zarada.

Preostali dio tog iznosa se odnosio na dug prema državi za poreze i doprinose zaposlenih, dug prema Kontroli letenja Srbije i Crne Gore – SMATSA, Aerodromima Crne Gore i drugim manjim dobavljačima. 

Definisana dugoročna poslovna i komercijalna strategija obnavljanja flote / Foto: Montenegro Airlines

Prema njegovim rečima, bilo koja od spomenutih kategorija sa aspekta dugovanja je pretila da zaustavi saobraćaj i uvede kompaniju u stečaj u veoma kratkom periodu:

– Ipak, uz podršku vlasnika, kao i intenzivnim aktivnostima upravljačkih, rukovodećih i ostalih struktura kompanije, prije svega na komunikaciji sa svim domaćim i stranim dobavljačima, kao i na organizaciji poslovnih aktivnosti, postignuti su rezultati koji su doveli do reprogramiranja kritičnog dijela dospjelog duga kao i organizacionog, finansijskog i operativno-komercijalnog konsolidovanja kompanije. –

Trenutno, Montenegro erlajns i Ministarstvo finansija rade na odgovarajućem modelu za regulisanje duga prema državi i državnim preduzećima, prenosi agencija. Pri tome, u narednom periodu neophodno je raditi na pripremi „jedinstvene strategije avio-dostupnosti“ Crne Gore, u okviru koje bi Montenegro erlajns zajedno sa ostalim avio-kompanijama bio uzet u obzir za eventualne državne subvencije na transparentnoj osnovi, smatra Banjević.

– Sa aspekta trenutnog stanja, treba naglasiti da pitanje blokada u vezi dugovanja po osnovu dijela kredita i prema SMATSA-i nije trajno riješeno, što je dovodilo do otežanog poslovanja u prethodnom periodu, do čega će dolaziti i dalje, sve do postizanja trajnog rješenja na čemu se intenzivno radi. – navodi on.

Kako dalje objašnjava, novi model poslovanja u velikoj meri bi trebalo da bude samoodrživ i kao takav interesantan za strateškog partnera. Kompanija stoga preduzima aktivnosti u cilju ostvarivanja pozitivnog poslovnog i finansijskog rezultata, što će dovesti do manjih gubitaka i smanjenja akumuliranog gubitka, navodi Banjević:

– U ovom trenutku već imamo definisanu dugoročnu poslovnu i komercijalnu strategiju koja se tiče obnavljanja flote, jer uskoro ističu resursi na preostala dva Fokkera F100, kao i aktivnosti na tržištu kako bi se odgovorilo sve većoj konkurenciji redovnih, čarter i niskobudžetnih avio-kompanija. –

Razmatra se isplativost održavanja preostalih predstavništava kompanije van Crne Gore / Foto: Montenegro Airlines

Taj plan će se realizovati kroz prilagođavanje kapaciteta sa aspekta flote, u kojoj će na odgovarajući i isplativ način biti angažovani veći tipovi aviona iznad 140 sedišta, kao i kroz redefinisanje tarifne politike koja će već od narednog leta biti znatno konkurentnija, objašnjava on.

U toku je i priprema programa za optimizaciju broja zaposlenih i zarada u cilju smanjenja troškova sa aspekta bruto zarada. Kako kaže Banjević, za tu vrstu optimizacije definitivno ima prostora:

– Od januara se intenzivno radi na smanjenju svih ostalih kategorija troškova na koje se može uticati, a razmatramo i isplativost održavanja preostalih predstavništava kompanije van Crne Gore, po kom osnovu ćemo vrlo brzo donijeti odluku o eventualnim ukidanjima. Isto tako radimo na nabavci modernijih softverskih rješenja po pitanju prodaje i upravljanja prihodima što će uticati na povećanje prihoda.

Što se tiče zaposlenih, trenutno su zaposlene 394 osobe po ugovorima o radu na određeno i neodređeno vrijeme, 61 osoba po drugim vrstama ugovora koji su kratkoročnog karaktera mahom zbog potreba ljetnje sezone, i još 18 osoba u predstavništvima van Crne Gore. Postoji potreba da se broj zaposlenih smanji, i na tome se već radi. –

Banjević je tom prilikom za „Mina-business“ istakao da je poslovni rezultat u prvih osam meseci ove godine ostvaren u skladu sa planom donesenim u februaru, pri čemu je rezultat u tom periodu bolji za dva miliona eura u odnosu na isti prošlogodišnji period:

– Kada je reč o ukupnim obavezama na kraju prvog polugodišta one su iznosile 80,5 miliona eura. Kompanija pored 37,2 miliona eura prispjelog duga ima još 43,3 miliona eura dugoročnih obaveza, koje će prispijevati do 2022. godine, a tiču se važećih ugovora o finansijskom lizingu aviona, kredita i sklopljenih sporazuma o otplati duga. –

Doprinos kompanije van sezone iznosiće oko 44,45 miliona eura / Foto: Montenegro Airlines

Takođe, i broj prevezenih putnika i obavljenih letova od početka tekuće godine u redovnom, čarter i kod šer saobraćaju u skladu je sa ovogodišnjim planom, objašnjava Banjević. Kako kaže, Montenegro erlajns u prvih osam meseci prevezao je 340 hiljada putnika, sa obavljenih 4,87 hiljada letova u redovnom i čarter saobraćaju.

Ipak, broj prevezenih putnika manji je za 3,5% u odnosu na isti period prethodne godine sa 327 letova manje, dok je popunjenost putničke kabine ostala na istom nivou, rekao je Banjević i dodao da je u januaru ka Crnoj Gori saobraćalo 16 kompanija, a u junu 81 kompanija, od čega je njih 59 saobraćalo ka Tivtu i 22 ka Podgorici. 

Montenegro erlajns je u periodu od 1. juna do kraja avgusta prevezao 234 hiljade putnika u sve tri kategorije saobraćaja, sa obavljenih 2,61 hiljadu letova, a kako kažu iz kompanije, do kraja septembra ta brojka će dostići 300 hiljada putnika, pa će plan za ljetnju sezonu biti ostvaren.

Trenutno se sprovodi istraživanje tržišta za potrebe Montenegro erlajnsa koje, između ostalog, uključuje i potrošnju turista koji koriste usluge te kompanije, na osnovu čega je moguće odrediti indirektan doprinos turističkoj privredi Crne Gore, objašnjava Banjević i dodaje:

– Prema ovom istraživanju za period jul i avgust, a koje će se sprovoditi do kraja septembra, prosječna potrošnja turiste koji koristi usluge Montenegro Airlinesa, ne računajući cijenu karte, iznosi 800 eura za prosječan broj od 9,03 noćenja. Radi se o realističnom scenariju koji je isključio ekstreme po svim osnovima. –

Prema njegovim rečima, po tom osnovu ispostavlja se da će indirektan doprinos turističkoj privredi u periodu od početka juna do kraja septembra, sa 300 hiljada putnika u oba pravca, odnosno 150 hiljada putnika po pravcu, iznositi 120 miliona eura.

– Kompanija će ove godine u periodu van ljetnje sezone, od početka januara do kraja maja i od početka oktobra do kraja decembra imati oko 250 hiljada putnika u oba pravca, odnosno 125 hiljada po pravcu. Pod konzervativnom pretpostavkom da su dvije trećine od tog broja turisti, i da je prosječna potrošnja dvije trećine od prosječne potrošnje ljeti, doprinos van sezone će iznositi oko 44,45 miliona eura. – zaključuje Banjević u intervjuu agenciji Mina.

Podsetimo, krajem jula ove godine Prva banka Crne Gore, SMATSA i još nekoliko poverilaca blokirale su račun avio-kompanije Montenegro erlajns. Nedugo zatim račun je odblokiran, pri čemu je crnogorski nacionalni avio-prevoznik ostvario dogovor sa SMATSA-om po pitanju odlaganja vraćanja dugovanja.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Marta Lutovac Zamenica glavnog i odgovornog urednika marta.lutovac@tangosix.rs

Komentari

Re

Imaju skoro 90 miliona evra duga, od toga samo srpskim firmama (kontrola leta, aerodrom, gorivo, osiguranje…) duguju oko 20 miliona. Kako im stecaj ne gine, ko ce u Srbiji biti odgovoran za ovoliki izgubljen novac gradjana Srbije, posto je realno nenaplativ? Ko dozvoljava da i dalje lete za Beograd, i da im se i dalje pruzaju usluge koje ne placaju?

Odgovori
Ik

Rex,
kontrola letenja nije SAMO srpska firma. BTW Crnogorac je direktor. MA ima tih 80 mil. duga koji se akumulira 20 (DVADESET) godina! AIr Serbia je pod kapom Ethiad-a za tri godine nabila vise od 30 mil. duga. Takodje, moramo uzeti u obzir da Air Serbia ne placa taj aerodrom sto si ga naveo u komentaru, niti kontrolu letenja, to ti placas kao gradjanin Srbije. Ne znam koliko se razumijes u vaduhoplovstvo, ali ovaj dug u ovom sektoru privrede je nista ako se uzme u obzir godine akumuliranja.
P.S. MA na domicialnom aerodromu placa iste takse kao i Air Serbia, AlItalia…, najskuplje gorivo u Evropi (jedino je skuplje u Sloveniji i Finskoj).

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Srbofil na: Komandant helikopterske flote bugarskog ratnog vazduhoplovstva: Nedostaju nam osoblje i operativni helikopteri

@Observer Malo je to neozbiljna izjava kada znamo da u Srbiji, Makedoniji, Bugarskoj itd. lete MI-8 koji su po 40 godina stari.

03. Oct 2024.Pogledaj

Radovan na: Komandant helikopterske flote bugarskog ratnog vazduhoplovstva: Nedostaju nam osoblje i operativni helikopteri

Kuguar ima ozbiljne probleme, to je opšte poznato. Uostalom broj proizvedenih Mi17 i Kuguara dovoljno govori šta je bolje. To što neko NATO dekretom odlučuje šta mora da se kupi ne govori da je to dobar proizvod.

03. Oct 2024.Pogledaj

markus1463 na: Bili smo na otvaranju novog hangara „Prince Aviationa“: Nova etapa u rastu srpskih bizjet eksperata

Svaka čast Kompaniji "Prince Aviation" na svemu što su postigli i što postavljaju nove standarde u avio industriji, barem kada je u pitanju Jugoistočna Evropa, ako ne i šire. Kompanija "Prince Aviation" je ponos Srbije! Hvala T 6 na sjajnoj reportaži i nenadmašnom izveštavanju!

03. Oct 2024.Pogledaj

Perko na: Muzej vazduhoplovstva u Beogradu počinje sa radom 2027. godine, na SEAS-u objavljen plan njegove rekonstrukcije

U pitanju su lenjost i nesnalaženje a ne uništavanje bilo čega. Ako vam je za "utehu", Narodni muzej, jedno od najvažnijih institucija ove države, je otvoren posle 15 godina raznih "rekonstrukcija" kada se mlatila prazna slama i "razmatrali projekti" i prave rekonstrukcije koja je bila od 2014. do 2018. Ovo je ništa. U oba slučaja…

03. Oct 2024.Pogledaj