Na platformi Jat Tehnike nedavno je započeo proces rashodovanja dela flote aviona 737-300 nacionalne avio-kompanije. Prekjuče se i na Fejsbuku moglo pročitati da je prva na „sečenju“ letelica registracije YU-ANF. Kako Tango Six ekskluzivno saznaje, postoji velika verovatnoća da će prvi 737 u nekadašnjem JAT-u ali i Evropi biti sačuvan i predat Muzeju vazduhoplovstva.
Kako saznajemo, logična namera Er Srbije da makar nešto zaradi od tipa letelice koja u saobraćaju ostaje još najviše dve godine na vreme je zapažena od strane zaposlenih u Muzeju vazduhoplovstva koji su nedavno „izvukli“ skoro sve stare putničke avione osim preostalog Boinga 727 i Konvera. Kustos muzeja Darko Mladenović uz podršku svog direktora Čeda Milivojevića je odmah po ovom saznanju zvanično kontaktirao nacionalnu avio-kompaniju koja je, za razliku od svojih Erbasova, vlasnik flote Boinga 737.
Pre dve nedelje odigrala se prva prepiska dve institucije o ovoj temi i, potpuno nekarakteristično za Srbiju (imajući u obzir nedavne tragedije nacionalnog odnosa prema industrijskoj istoriji) povratna informacija je došla u rekordnom roku.
Kako su nam potvrdili iz Muzeja vazduhoplovstva, čim su saznali da će flota Boinga 737 završiti u formi potpuno nearodinamičnih kilograma uputili su zvanični dopis Er Srbiji sa molbom da po potpunom povlačenju ovog tipa iz saobraćaja dobiju jedan avion za svoju postavku. Na njihovo iznenađenje, odgovor su dobili sutradan. Odgovor je bio potpisan od strane direktora za odnose sa većinskim vlasnikom (državom Srbijom) Branislava Malovića koji je u njemu napisao da se očekuje da YU-AND ostane u floti kompanije najkasnije do 2020. godine. Uz konstataciju da Er Srbija prepoznaje ugled i tradiciju Muzeja vazduhoplovstva odgovor sadrži i uveravanje da će po povlačenju „Novembar Delte“ iz flote konačna odluka o donaciji aviona biti doneta od strane nadzornog odbora kompanije. Takođe, u odgovoru stoji da je određeno odgovorno lice u kompaniji koji je isti dan napravilo procenu načina kako će se pristupiti eventualnoj donaciji (šta će biti skidano od delova iz unutrašnjosti aviona i sl.).
Kako su za Tango Six rekli iz muzeja u dosadašnjoj komunikaciji su prepoznali dobru volju nacionalne avio-kompanije po ovom pitanju, očekuju da će odluka biti pozitivna i da će Er Srbija, nakon prodaje delova koji ne utiču na spoljašnji izgled aviona, isti najverovatnije i donirati. Podsećaju da je nacionalna avio-kompanija do sada zvanično ovoj instituciji donirala DC-3, Konver 440, Karavelu i Boing 727 (uz poljoprivredne PT-17, PT-75, An-2M, Gruman i Utvu 65).
Er Srbija trenutno leti svoje preostale YU-AND, YU-ANK i YU-ANI pod brendom Avioleta. Ove letelice bile su nekada deo slavne, moderne i prve flote Boinga 737 u Evropi. Pre tri godine posada „Novembar Delte“ obeležila je i 30 godina od prvog fabričkog leta ovog aviona.
Ja
Bolje bi im bilo da 1 B737 ostave SVS ANT da vezbaju na njemu
Ja
SVS vec imaju 727 na kome vezbaju. YU AND je bas za muzej. Prvi koji je dostavljen u evropi u poslednji koji je ostao da leti.
mtw
Немају 727 већ ДЦ-9.
Goxy
A sta je sa poslednjim 737-200 u Evropi. YU-ANP. U nekim zemljama bi sigurno zavrsio u muzeju ili leteo na Aero mitinzima a u Srbiji se trune …
Ja
Nije u letnom stanju.
Slobodan
Da li je YU-ANH vec isecen?
Koliko se secam on nikad nije ni dobio tri tacke na repu, vec je od neke 2004 van saobracaja…
Nebojsa
Možda je ovo šansa da preostala „devetka“ sa aerodroma ode u muzej a da njeno mesto zauzme jedan od 737 rashoda.Bila bi velika šteta da muzej ostane bez Dc9
Srdjan
Bilo bi izuzetno kada bi , pored 737 , uspeli da izvuku 727 , konver i 9-ku. I naravno, da budu u JAT livery-u!!
Nebojsa
Naravno,bila bi zaokruzena jedna celina kada su u pitanju mlazni putnicki avioni koje je posedovao Jat (Karavela,DC9,B727,B737).Naravno ne racunajuci dugoprugase B707 i DC10
robertino
super, barem nešto, šteta je što nemamo DC-10 i DC-6
senka
Nema ljudi nista od toga,mi smo nacija koja ne postuje nista sto je nasa istorije(primer parna lokomotiva).Zasto B-727 nije prevucen?Zasto su devetke isecene?Pogledajte avione ispred muzeja,to se za koju godinu raspada sve,lici na otpad ne na muzej.Samo malo dobre volje,entuzijazma,maste…,bio bi dragulj Beograda
3С
Иза хангара у трави стоји и један АТР, могли би и њега да донирају музеју, тако би осим Б707 и ДЦ10 били сви авиони из флоте Југословенског аеротранспорта у музејској поставци.
Aleksandar
Kako bi bilo lepo da operete Karavelu, ispred muzeja.
Nije mi jasno da rukovodstvo muzeja ne vidi da malo vode i četka mogu čudo da naprave.
Pepa
Postavke van muzeja izgledaju bukvalno kao neki otpad. Kao da u muzeju nema zaposlenih. Kao da nikoga nije briga. Pogledajte samo Karavelu, na šta liči. Uz malo dobre volje i angažovanje volontera, zaljubljenika u vazduhoplovstvo, članove aero klubova, maketara i svih ostalih koji to žele, ovaj muzej bi mogao dobiti svoj puni sjaj, a uz malo reklame i truda i puno veću posećenost.
Ali, ako nema dobre volje i ako muzej služi samo da bi neko imao radno mesto, onda od toga nema ništa. Na žalost svih nas.
Uostalom, Karavela sve kaže. Treba je samo pogledati spolja i sve će biti jasno.