Ruska vazduhoplovna korporacija RSK MiG izabrana je kao pobednik tendera bugarskog Ministarstva odbrane koji ima za cilj obezbeđivanje okvirnog sporazuma za integrisanu logističku podršku 15 lovaca MiG-29 bugarskih vazduhoplovnih snaga (BVVS) za period od 48 meseci. Ovu odluku potpisao je 6 marta bugarski ministar odbrane Krasimir Karakačanov nakon što su pregovori s RSK MiG uspešno završeni u Sofiji 16. februara.
Izbor RSK MiG predstavlja kulminaciju kontraverznog tendera bugarskog Ministarstva odbrane koji je objavljen 7. decembra prošle godine i koji je trebao da rezultuje bugarsko-ruskim sporazumom koji bi bio postignut do kraja 2017. godine. Međutim, proces nabavke je stavljen na čekanje 19. decembra kada je ukrajinska državna kompanija za trgovinu naoružanjem Ukrinmaš uputila žalbu na tender koji je trebao da ima samo jednog ponuđača.
Bugarsko antimonopolsko nadzorno telo odbilo je ukrajinsku žalbu 2. januara i otvorilo put da ponuda RSK MiG od 18. decembra bude konačno otvorena kako bi je Ministarstvo odbrane procenilo, što je bio preduslov za pregovore s RSK MiG i kako bi bio izabran pobednik tendera.
Okvirni sporazum koji će uskoro potpisati bugarsko Ministarstvo odbrane i RSK MiG, ima za cilj vraćanje u operativnu upotrebu kompletne bugarske flote MiG-ova 29 koja se sastoji od 12 jednoseda MiG-29A (9.12A) “Fulcrum-A“ i tri dvoseda MiG-29UB (9.51A) “Fulcrum-B“. Sporazum bi trebao da osigura da 10 29-ki bude dostupno u bilo kom momentu za period od 4 godine uz godišnji nalet od 1000 sati na jednosedima i 450 sati na dvosedima.
Dogovoreno je da sat naleta na MiG-u 29 košta 6250 evra za godišnji garantovani nalet od 1450 sati dok će cena sata naleta preko toga iznositi 11325 evra. Remont 10 kompleta stajnih trapova i 13 izbacivih sedišta Zvezda K-36DM Serije 2 klase 0-0 koštaće 15,4 miliona evra dok će poslovi inspekcije aviona MiG-29UB s evidencijskim brojem 14 biti izvršeni za 2,16 miliona evra.
Pregovorima je za 2018. godinu takođe fiksirana cena generalnog remonta jednog MiG-a 29 koja iznosi 2,87 miliona evra a za istu godinu je dogovorena i cena isporuke rezervnih delova i potrošnog materijala za jedan avion u iznosu od 3,8 miliona evra. Godišnji rast cena je fiksiran na 9 procenata dok su dogovoreni popusti za veće narudžbine dva procenta za narudžbine vredne 5 do 10 miliona evra, 2,5% za narudžbine od 10 do 15 miliona evra i 2,8 posto za porudžbine vrednije od 15 miliona evra.
Krajnji cilj ovog okvirnog sporazuma biće garantovanje upotrebljivosti i operativne spremnosti bugarske flote lovaca MiG-29 koja je neophodna za nesmetano izvršenje zadataka dežurstva u sistemu PVO (QRA – quick reaction alert) iz vazduhoplovne baze Graf Ignjatijevo, blizu Plovdiva i to sve dok Bugarska ne nabavi nove borbene avione što će se teško dogoditi pre 2022. godine.
Mrgud
„Dogovoreno je da sat naleta na MiG-u 29 košta 6250 evra za godišnji garantovani nalet od 1450 sati dok će cena sata naleta preko toga iznositi 11325 evra.“
ово је баш леп податак! има и нас, пореске обвезнике, да кошта наша димећа ескадрила…кад буде изремонтована, модернизована…па кад дигнемо свих 10 МиГ-29!!!
и како то да цена налета скаче скоро за дупло после истека договореног налета!?
Kubanac
Pa da se uzeo polovan F-16 cena bi isla x 5, plus nova oprema,skolovanje tehnicara ,opremanje aerodroma ! Ispade da smo mi odlicno prosli jos ako stignu i dva An-26…..Hvala Rusima!!!
Mrgud
много је бре то пара Кубанац за нас…компренде, нема пезоси…денги…та ЛА има да нас отера у пропас’, пазите шта вам Мргуд каже…и нама се смеши бугарски сценарио, има само муку да мучимо…
Jovan Munitlak
Zanimljivo , više sam saznao o ceni remonta komšiskih letelica u ovom jednom tekstu , nego o našim počev od one monodrame u hangaru do danas.
Možda nisam dobro pratio temu , ko zna.
Nenad
Hajmo racunica prema Migovima koje mi dobijamo, vidim da su oznake prakticno iste…2.87 + 3.8 miliona evra, dakle 6.67 miliona za generalni remont. Nek mi neko samo objasni da li razlika u odnosu nasih 30 miliona po avionu, sta ide u tu razliku? Dodatna obuka pilota, unapredjenje tehnologija, oprema koja ide uz avione? Sve to vredi tih 23 i nesto miliona razlike?
Дарко
Њихов тендер је за период од 4 године, а наш колико је речено треба да обухвати период од 14 година. Порет тога бугарима раде само ремонт (не помиње се модернизација) а наше треба и да се модернизују. Наши сад шаљу и пет пилота на обују, која је званично гратис али све је то у оквиру истог договора. И можда најбитније бугарима ремонтују њихове авионе, а у нашем случају дају нам шест својих.
oliver
A vrijeme nisi racunao? Cetiri naspram cetrnaest godina upotrebe. Pa oruzje za avione, novi radari, novi uredjaji za navigaciju itd. Bugari nista novo nece ugraditi u avione, mislim nista modernije od onog sto su do sada ti avioni imali.
Đole
Eto Bugari dali odgovor – lovačku avijaciju treba ukinuti. NATO standard je MINIMUM 100 sati naleta po pilotu godišnje. Dakle, sa platom pilota, pomoćnim osobljem jedan već školovani pilot samo da bi bio u borbenoj formi košta minimum 700.000 evra godišnje! Ako imaju 15 aviona minimalno im treba 30 pilota. Sitnica – 21 milion evra godišnje! A ako malo pucaju, pa za održavanje pisti, radara, tornjeva, mehaničara – to je ugrubo 25 miliona evra godišnje!!! Rok trajanja jednog pilota je 10 godina a i aviona sa velikim naletom nije duži. Školovanje jednog pilota je minimum milion evra. 30 pilota – 30 miliona. Za deset godina trošak bez cene aviona je 280 miliona evra!!! I onda neko kaže da je skupa PVO. E sad će komentari o Er polisingu i bla,bla blaaa.
Đole
A da vam radim računicu po američkom standardu??? Minimalni godišnji nalet 320 sati!!!!
Дарко
Er polis. је обавеза уколико желите да свој ваздушни простор који наплаћујете. Када укалкулишете колико се средстава наплати по том основу онда одржавање ловачке авијације има смисла. Контрола не може да се обавља ракетним системима. Годишње изнад Србије буде 400.000 до 500.000 прелета, сваки прелет се наплати око 150 до 200 евра па сад рачунајте…
Đole
@ Darko
Znam lično ljude koji su radili u kontroli letanja. Trenutno, preleta ima preko 600.000 i preko 400 preleta OPASNIH materija. Savršeno za razvoj organske poljoprivrede. Za Er polising je dovoljno i dve dežurne pare. A mogu i stariji avioni tipa mig 21 kao što hrvatska koristi.
Jasno se vidi da neko od „savetnika“ nabavlja samo defanzivnu zastarelu opremu. Srbiji je potrebno najmanje dva medicinska helikoptera koji mogu da lete u izuzetno teškim meteo uslovima, a to nisu ni H-145 ni Mi-171. Umesto 8 transportnih Mi-171 mogli su za iste pare da kupe 5 Mi-28 koji se odlično pokazao u SIriji!!! Hrvati imaju kompletnu eskadrilu helikoptera sa raketama dometa 8 km koje mogu da izbuše naše tenkove kao švajcarski sir. Mi nemamo ni „Bumbara“ ni ofanzivne helikoptere kakvi su Mi-28 ili Ka-52. Orlovi polovni, 29-ke na remontu, ni jedan jedini „Alas“ nije uveden u naoružanje, poklonjeni zastareli T-72 putuju do Srbije evo već godinu i po. Nemamo rakete dometa preko 100 km za odvraćanje, nemamo ništa. Grendel se uvodi godinu dana i još nije uveden u velikoserijsku proizvodnju itd. Ovi generali su svi škola JNA – nisu učeni da udare duboko po neprijateljskoj teritoriji – Titova politika. ZATO nikada nije ni razvijena balistička raketa iako je SFRJ imala sve resurse da je napravi!!! 7. aprila 1941. su poleteli avioni iz Splita i bombardovali su Beč. Uporno se izbegava nabavka ofanzivnog oružja, pa oni genijalci iz Informera su pisali o nabavci sistema „Točka“ pa „Uragan“, pa „Barutino“. A sistem BUK 1 ćemo dobiti kada Rusi budu pravili BUK 5!!!
Dead1
Đole,
Nema vise ni u NATO paktu puno defenzivnog a kamo li ofenzivnih sposobnosti.
Naprimjer 12 – 15 aviona tipa MiG-21/-2/F-16/JAS-39 ili cak F-22 je simbolika koja je same sposobna za air policing. U pravom ratu to je nista – cudo ako izdrze jedan dan!
Ili naprimjer mornarice NATO koje zamijenjuju tesko naoruzane korvete I fregate sa „Offshore Patrol Vessel“ to je jest veliki patrolni brod. Cak Americki LCS klasse (preko 3500 tona) imaju defenzivne sposobnosit slicno Kineskim korvetama Type 056 (1,500) tona). A nemaju nikakve offenzivne sposobnosti osim helikoptera dok Type 056 ima torpedo, 4 protu brodskih raketa I jaci top.
Naprimjer – tenkovske snage. Madzari i Cesi imaju po 30-ak starih T-72 dok Belgija vise nema niti jedan tenk a Hollandija svega 18!
Evropljani misle da ratovanje vise ne postoji. Amerikanci misle da ce uvijek biti najjaci.
A dotle Kina, Rusija, Arapi, Indijci a i pametniji Americki saveznici poput Juzne Koreje i Australije gledaju kako da unaprijede i defenzivne i ofenzivne sposobnosti,.
atg51
Bugari znaju da ovo nije idealno, ali eto, krpe se. Generalno lovacka avijacija je skupa za bogate drzave (da ne pricamo za siromasne), to svi znamo. Bogati se opet organizuju, samostalno ili kroz NATO savez i to guraju nekako (mada vidimo na primjeru Austrije i Svicarske da ni njima nije svejedno). Siromasne drzave zele da pariraju bogatim, ali to je nemoguce, naravno. Dok ima ove avijacije iz doba SSSR-a da se siromasni krpe, dobro je. Sta ce biti za 10-15-20 godina, kada ovu SSSR aparatura bude nemoguce odrzavati, vrlo je tesko reci.
Mrgud
мишљења сам истог! док још трају какви такви ресурси реликта СССР-а, сиромашне државе моћи ће да скрпе нешто у ЛА. али за коју годину, уколико се не појави неко ново, јефтино решење Volksjager-а за сиромашне, паорске државе, па-па, ћао нема више…има да се плаћа тзв. „ер полисинг“ онима који имају паре за ЛА. као што већ раде у нашем региону Словенија, Црна Гора и Албанија. и колко видим ништа им не Хвали…
Zoran Vu
Cudan je taj svet. Uvedes sankcije Rusiji kao sve podguzne muve na ovim prostorima i onda ocekujes da ti sredjuju avione, helikoptere… ok, znam, naplati se Rus ali opet. Lud zbunjenog 😂
lazicdb
@Zoran Vu Ma znaju i Rusi da oni njima ne bi uvodili sankcije da zapad nije pritisnuo..Pa eto, progledavaju im kroz prste. Uostalom, Rusija je tokom sankcija povećala izvoz, povećala domaću proizvodnju, ekonomija im cvjeta iz dana u dan… Realno nemaju se Ruje zbog čega ljutit. :D
MadPal
@lazicdb Da su sankcije tako dobro kao sto si sada nalupetao svi bi bili pod sankcijama.
slavke
@MadPal
Rusija je do sankcija morala da se drzi starih nepovoljnih ugovora (jos iz vremena Jeljcina) sa EU i USA, posebno u delu energetike i prehrambenih proizvoda.
Sada, ti ugovori su povuceni od strane EU i USA i Rusija moze da ulaze u svoju proizvodnju (pre, na primer zito – koliko bi dali stimulaciju za domacu proizvodnju, morali bi da daju i stimulaciju uvoznicima!)
Time, sankcije su im dobro dosle u nekim industrijskim sferama. Za sada, najveci problem im je pristup visokoj vojnoj tehnologiji – proces dobijanja licence za Democles je prekinut pri kraju, a usvajanje njegove proizvodnje bi Rusiji omogucilo preskakanje citave generacije avionike…
Joca
Gladajuci bugarski ugovor,usudjujem se da verujem da ce nas ugovor koji otprilike iznosi 18mil.po komadu na kraju zaista znaciti ozbiljnu modernizaciju.
Живојин
Ne mora da znači jer je u tih 18 miliona po avionu uračunata, kakao je najavljeno velika količina rezervnih delova, do isteka životngo veka.
Tu je zatim novac za remont jednog ruskog aviona, 4 naša aviona, radovi na produžetku veka na 40 godina, prelazak na održavanje po stanju, dorade i moguća modernizacija, obuka, zemaljska oprema i naoružanje.
Saša
Lepe pare bi se uštedele/zaradile kada bi pravili svoj aviončić – makar samo za air policing – pa ga i unapređivali vremenom da bude pravi lovac pogodan i za druge svrhe…
Da sada imamo tu mogućnost – umesto ulaganja u polovne MiG-ove – modernizovali bi PVO sa S400 u paketu – a ne bi zbog policing-a radili ovakve egzibicije…
Inače se slažem da ne treba žuriti sa nabavkama novih aviona – tim pre što se pominju i modernizacije SU-35 (i F-15) na 5. generaciju, jer ne daju se Rusima ni Amerima SU-57 i F-22 nikome – da ne bude da pazarimo novo a u startu zastarelo.
Vrteće se ogromna kinta u ovome i tek će se šibati po šlajpiku – ako se želi realna mogućnost odvraćanja – pa možda i nemamo izbora do da razvijamo svog lovca za air policing i sl. što moramo – i tu uštedeti da na PVO ne bi morali…