Vazduhoplovni analitičar i kolumnista Tango Sixa Alen Šćuric gostovao je prethodne nedelje u emisiji Južnih vesti „15 minuta“ gde je govorio o trenutnoj situaciji u kojoj se nalazi niški aerodrom.
Tom prilikom, objasnio je na koji način i da li je „Konstantin Veliki“ samoodrživ, što je detaljno i analizirao u prošlonedeljnoj kolumni, zatim da li su projekcije za rast broja putnika ostvarive u planiranom vremenskom periodu, kao i šta znači ograničenje putnika za niški aerodrom.
On se tada osvrnuo i na nekoliko navoda srpskih funkcionera.
Naime, početkom aprila na konferenciji u Nišu ministarka Zorana Mihajlović istakla je da su tamošnjem aerodromu za dalji razvoj neophodna hitna i velika ulaganja. Ona je takođe naglasila da niški aerodrom „bez dodatnih ulaganja neće moći da se razvija i da će izgubiti od konkurentskih aerodroma u Prištini, Skoplju i Bugarskoj“.
Kako Šćuric smatra, s obzirom na postojeći biznis plan i dosadašnje uspehe, „Konstantin Veliki“ je sposoban da sve sam isfinansira:
– Čemu govoriti o investiciji koju je sama ministrica rekla da mora biti odmah i sada, jer u protivnom Niš će izgubit bitku sa okolnim aerodromima? Niš je već odavno izgubio bitku sa okolnim aerodromima, ne može parirat ni Prištini, niti može parirat Skoplju niti Sofiji. On može samo svoje putnike i svoju nišu ovdje zadržat da oni ne idu tamo. Ja uopće ne dvojim da ovo može izfinancirati samo sebe. –
Prethodne nedelje održana je i konferencija Inicijative „Ne damo niški aerodrom“ gde je bilo reči o mogućim penalima koje će Niš plaćati ukolko dođe do promene operatora aerodroma. Tada je dovedena u pitanje i budućnost ugovora koji je potpisan između preduzeća „Aerodrom Niš“ i trenutnih lou kost prevoznika.

Kako je Šćuric objasnio u emisiji Južnih vesti, ugovori neće biti raskinuti promenom operatora:
– Kada vi potpišete ugovor sa aktivnom pravnom osobom taj ugovor ima svoju vrijednost i sa sljedećom pravnom osobom koja je preuzela njegovu pravnu osebnost. Da nije tako pa onda bi svaki ugovor mogli poništiti samim time što ste samo pretvorili drugu pravnu osobu. To tako ne ide. –
Ipak, on je naglasio da promena uslova, kao što je povećanje cene takse, može uticati na odlazak avio-prevoznika koji saobraćaju sa niškog aerodroma:
– Rajaner će vam sutra otić ako se promjene uvjeti. I Viz er isto tako, budite 100% sigurni. –
Prilikom konferencije „Ne damo niški aerodrom“, Mladen Jovanović iz Nacionalne koalicije za decentralizaciju govorio je i o tendenciji loukostera da izbegavaju aerodrome koji su u vlasništvu centralnog nivoa vlasti.
Tim povodom, Šćuric je istakao da je model Lou kost kompanija drastično promenjen:
– Lou kost model se u zadnjih pet godina bitno promijenio. Loukosteri su shvatili da ne mogu isključivo letjet na sekundarne i tercijarne aerodrome, nego da moraju početi letjet i na primarne aerodrome.
Samo po sebi to nije tako, ali da još uvijek je 90% biznis modela Lou kosta da oni lete sa sekundarnih i tercijarnih aerodroma zato jer tamo mogu dobit određene subvencije, benefite nižu cijenu – je, na tome žive. –
Intervju u celosti pogledajte na sledećem video snimku:
Zlaja
Nis mora da se ulozi jos 15-20 miliona EUR da bi mogao da ima milion putnika. Tih para sad nema niti ce jos dugo biti iz profita, ali tacno je da moze da uzme kredite. Ako posle toga Wizz i Ryan vide da im je isplativije da lete iz Pristine, Kraljeva ili bilo kog drugog mesta, oni lako modu da odu ili smanje prisustvo a Nis lako moze da izgubi stotine hiljada putnika ni kriv ni duzan. Hoce li Alen tada da vraca pare koje je Nis uzeo na kredit a vise nema promet da ih otplacuje? Nece, naravno, on samo iznosi svoje misljenje a ne uzima kredite.
Meni je jos zanimljivo da se Alen ovako ne bori da FR i W6 u velikom broju dodju u ZAG jer izgleda zna da bi to ubrzalo kraj OU, ali vidim da podrzava FR/W6 u drugim aerodomima regiona.
Alen Šćuric Purger
Apsolutno nije istina da Niš mora uložiti 15-20 milijuna. To je laž.
SMTSA može sama investirati u toranj ako će joj to povećati isplativost, ili ne mora. Letjet će se i sa starim tornjem.
Niš treba 5 milijuna i to ne odjednom. Dogradnja terminala može ići u fazama, nabava opreme sukladno povećanju prometa. Ako ga neće biti (ode Wizz ili Ryana) neće se kupiti dodatne stepenice…
A ovo sa FR i W6 da se ja ne borim da dođu stvarno ste provalili, majke mi. Pa svakodnevno urlam u medijim da smatram da je najveći minus koncesionara što ne dovede LCC u Zagreb jel to ekstremno šteti zagrebačkom turizmu. Svakodnevno. I pišem analize, bile su objavljenje na ovom portalu više puta o tome kako je to nužno i mora se hitno provesti. Dakle, ovo ste rekli a da ili ne znate da je istina čista suprotnosti ili ste pak namjerno iznjeli neistinu. Čemu to?
Dren
Dobro jutro, sta ima? Imal’ ista na svijetu bez 15-20 mil.€? Imal’ ista bez megalomanije? Imal’ Nis cilja da prestigne JFK?
Mislim, gdje nalazite odmah te milione, milijarde, trilijarde? Imal’ se sta raditi po fazama, imal’ se u nesto uloziti 120.000€, sta ce povecati kapacitet za 13%? Ili se mora odmah postati „regionalni lider“?
Vladimir
Alene, Dren,
Sve su to partijski botovi koji kako se primiče 25 april postaju sve više nervozno aktivni. Njih treba samo ignorisati nakon ponude da im se sendvič o našem trošku zameni burekom i jogurtom.
Good Deal, better!
Alen Šćuric Purger
Ma čuj stari to ti je ovako
– politika napuhava brojku da opravda „preuzimanje“ jel eto Niš to ne može sam
– management je prenapuhao brojku da „izvuče što više može“ po onoj staroj ako nam se da i 20% bude OK, a sve preko toga znati ćemo potrošiti. I pritom su si napravili medveđju uslugu jel je to vlast iskoristila, i zabila im gol iz opsajda! Koju sudac očito prihvača, jer ne smije svirati opsajd.
Sada management naglo počinje govoriti o četiri milijuna u fazama kroz 10 godina. Samo prošla baba s kolačima. Veliki politički igrači iskoristili ovu glupost i ponavljaju ko papige neistinitu mantru: „Treba 15 milijuna inaće će sve propasti, a NIš te novce nema“.
I da se razumijemo, Niti treba više od 4 milijuna, niti će vlast KADA pruzmem Niš investirati više od 2 milijuna, pa će se krpati sa starom opremom i neznatno povećanim terminalom. Prezentirat će to kao da su investirali 200 milijuna, prisvajat će si SMATS-inu investiciju (koja isto tako neće biti 10 milijuna nego bitno manje, ali će prezentirato kao da je 20), promet će narasti do maksimalno 600.000 u idućih 10 godina i 800.00 u idućih 15 milijuna u idućih 25.
Memorija
Ako je laz da Nis mora uloziti 15-20 miliona, onda to laze grad Nis. Sednica Gradskog veca odrzana 20 decembra 2014 usvojila je plan ulaganja u aerodrom, procenjen na vise od 20 miliona evra samo u sledecih 5 godina (do 2020). Dokaz da nije laz:
https://flyfromnis.blogspot.com/2014/12/planirana-investiciona-ulaganja-u-aerodrom-nis-u-narednih-5-godina.html
Alen mozda nije pratio radnju od pocetka. A i zaboravio je da pomene rulnu stazu koja je najvaznija i naravno najskuplja.
Alen Šćuric Purger
Da, i oni pričaju nonsense. Pa to sam i rekao namlo puta i jasno napisao u članku. Djelomično megalomanija, djelomično ono „ja tražim 20, pa ako dobijem 10 super, ako dobijem 5 snači ću se“.
I to nije nikakav dokaz, osim dokaz gluposti. I tako su si zabili autogol. Jel sada vlast koristi tu mantru, druga strana ju ne može demantirati jel je i sama isto nepromišljeno izbacila…
Rulna staza je jedan od tih nonsensa.
Većina aerodroma u regiji nema paralelnu rulnicu. Daleko većih aerodroma od Niša je nemaju!
Nema je ni Split koji ima 3 miljuna putnika godišnje. Ima on u stvari i više putnika jer u top mjesecima opslužuje 657.000 putnika mjesečno, više i od Beograda. I to bez paralelne rulnice.
Nišu paralelna rulnica ne treba još bar 20 godina po sadašnjem rastu putnika.
Ona ne da nije najvažnija, ona je potpuno nepotrebna, i da netko uloži u nju bila bi to najveća glupost u povijest zrakoplovstva regije, veća i od fantomski praznih blještavih terminala u Moravi i Ponikvama.
Zašto mislite da Split bez paralelne rulnice može opslužiti 650.000 putnika MJESEČNO, a Niš ne može 600.000 putnika GODIŠNJE?
Vladimir
Memorija,
Rekao bih da Vi ne pratite radnju od početka.
To ulaganje od 20 miliona koje pominjete je plan ulaganja. Velika je razlika u planu i rečima Ministarke gde je rekla da se mora uložiti.
Ono što Alen i ostali zastupaju je da se ne mora uložiti. A da bi bilo poželjno uložiti niko ne spori.
Ruzna staza nije toliko ni neophodna u ovom trenutku, niti toliko skupa. Recimo Brač je produžio Pistu za manje od milion evra.
Držimo se činjenica, ko god ih izneo. Raskrinkrajmo laži, ko god ih izrekao.
Dren
A rulna staza je neophodna kome na INI ? Kumu koji ima gradjevinsku firmicu, pa bi da dobije na tenderu 11,7 mil. EUR ugovor za istu ?
Split ima subotom u sezoni > 120 aviona svakog vikenda, i nema rulnicu jos uvijek… Backtrack se radi na/sa oba praga piste… I stigne se… Pa je Nisu to neophodno… Mogli bi produziti i PSS na 9700 metara, da Buran moze nesmetano sletjeti ako bude potrebe, nema veze sto ga vise ni u muzejima nema…?
Naravno da moze da laze i Grad Nis, i Gradsko vijece… Zasto bi to bilo rezervisano samo za Drzavni nivo Vlasti ? Posebno kada je veliki dio clanova Vijeca iz iste stranke…
Memorija
Alen se ne bori da dodju ULCC W6 i FR u ZAG ali prihvata da to budu Eurowings, Easy, Transavia. Evo dokaza iz 2016, predlaze Wizz i Ryan za razne druge aerodrome samo ne ZAG, a Eurowings, Transavia i slicni bas za ZAG:
„za očekivati je dalje otvaranje baza Wizzaira, kao specijaliziranog prijevoznika za Istočnu Europu, a najrealnije bi bilo otvaranje baze u Sarajevu, Podgorici i Nišu.
U kontekstu rata Ryanaira i Wizzaira, a po uzoru na Sofiju, Temišvar, Bukurešt i druge aerodrome u široj regiji, vrlo je realno da će Ryanair otvarati baze u regiji, a najizvjesnije bi bilo da se to desi u Skopju, Beogradu, Nišu ili Podgorici.“
https://tangosix.rs/2016/26/07/kako-odgovoriti-na-ekspanziju-low-cost-avio-kompanija/
BB
Pa od čega se pravi ta rulnica? Od zlata ili asfalta.
Priča se oko komada malo šireg puta kao da treba kosmodrom praviti…
Djape
Alene, a dokle aerodromu tih 5 milona?
Dren, jesi li bio ikada na Aerodromu u Nišu? Jel znaš kako izgleda kad treba da prihvate i otpreme u isto vreme 2 aviona?
Alen Šćuric Purger
Memorija:
Molim Vas ne izokrečite moje riječi. Jasno sam milijun puta ponovio, pa ću i sada:
Zagrebu hitno i egzistencijalno treba nekoliko puta više LCC nego što ih ima danas, sa bar 10 puta više linija nego danas. Svaki LCC je više nego dobrodošao. Naravno, najbolji odabir su easyJet i Norwegian, nešto lošiji Eurowings, Transavia i Vueling, najlošiji Ryanair i Wizz Air. Jednako kao za Zagreba, tako i za Niš ili bilo koji grad. Ali da je Ryanair neusporedivo bolje rješenje nego da nema LCC apsolutno da je. I bio bih sretan da leti iz Zagreba. Još sretniji da je to Norwegian. Kao što bih bio sretniji da Norwegian leti iz Niša.
Uz to potpuno izvlačite iz konteksta moje rečenice. Ja sam samo naglašavao što su trenutne realnosti. A vidljivo je da Eurowings prvenstveno otvara linije u Hrvatskoj i na Kosovu, a tek je skromno prisutan u Srbiji i BiH, dok Wizz to čini u Makedoniji, Srbiji i BiH, a tek je skromno prisutan u Hrvatskoj. To je samo kontastiranje činjenica i popisani realni scenariji. E sad ili ne znate čitati kako treba ili namjerno podmečete izvlačenjem iz konteksta, pa Vas molim da se ubuduće okanite takve prakse ispadate smješni.
Djape:
Pet milijuna u 10 godina, uz planirani porast prometa nije nikakav problem. Imat će i bitno više za investicije. Ako promet bude manji od planiratnog trebat će i manje investicija.
Ja sam bio na aerodromu u Nišu i vidio kako to izgleda kada prihvačaju i otpreme dva aviona. Prošao sam sve zone uključujući i prolazak kroz međunarodni prostor i stajanku (imao sam posebnu dozvolu za to). Nije bajno, daleko od toga, ali ljudi se snalaze. I rade. I putnici odlaze, avioni ne kasne, usput jedu i piju, iznajme rent’a’car…
Memorija
Potpuno se slazemo, najlosiji su Ryan i Wizz. Kao sto se pisali ovde:
https://tangosix.rs/2016/15/11/kuda-bi-trebao-ici-zagrebacki-aerodrom/
Norwegian je kazete u tekstu bolji jer „ne ucjenjuju baze kao Wizz Air ili Ryanair, lete na primarne aerodrome (za razliku od Wizza ili Ryanaira), ne napuštaju olako tržište (kao Ryanair koji doslovce preko noći ukine bazu sa stotinjak zaposlenih i par stotina tisuća putnika)“
Potpuno se slazem, zato ne zelim da Nis dozivi takvo napustanje, a da i dalje mora otplatiti dugove uzete makar i za samo nekoliko miliona EUR. Potuno se slazem sa vama kad dalje u tekstu kazete:
„ako zračna luka ima samo LCC, posebno u slučaju samo jednog LCC-a koji ucjenjuje zračnu luku, onda i nekoliko stotina tisuća takvih putnika ne donosi pozitivno poslovanje“ i „Istovremeno sa višim troškovima LCC donose daleko manje novaca zračnoj luci jer traže bitno veće popuste ili čak subvencije“
Pa mi mislimo isto Alene! A tek ovde, kad razmisljate o potencijalnom otvaranju aerodroma Cerklje za LCC i uticaju na ZAG:
„To znači da bi tamo LCC mogli otvarati bilo koje linije, bez ikakvih ograničenja od strane aerodroma (a što ZL Zagreb ipak direktno i indirektno može sa ciljem zaštite legacy carriera koji su prioritet)“
Pa tako je, apsolutno se slazemo! Legacy prevoznici, kako OU u ZAG tako i JU u BEG, jesu prioriteti za glavne aerodrome, pa to i ja sve vreme govorim! Samo Hrvatska ne moze nista Sloveniji ako otvori Cerklje za LCC, ali makar su INI i BEG u istoj zemlji pa se mogu napraviti prioriteti. Hvala Vam Alene za divne misli iz proslosti, ima toga puno sto mogu nauciti od Vas.
Beduin
Opet izvrces teze.
Hrvatska drzava nece prstom maknuti ako bilo koji LCC otvori bazu na bilo kojem od Hrvatskih aerodroma…..to je cinjenica.
Dren
@Djape
Nisam bio na INI od ’89, ali i sada kao i tada problem istovremene otpreme 2 aviona nije problem nedostatka paralelne rulnice, nego 2 aerodromska uigrana tima, sa dovoljno opreme za oba aviona (stepenice, utovarne trake, generatori, voda/wc/gorivo ako treba), te aerodromske zgrade (brzina protoka putnika kroz pasosku i sigurnosnu kontrolu, te separacija istih izmedju kontrole i ulaska u pravi avion)…
Jedina razlika u izgledu Splita i Nisa je jedan manje izlaz na pistu kod Nisa, ali za 2 aviona blisko jedan za drugim to nije problem, teze jeste nego za jedan, ali nije problem. Kao sto rekoh, Split ima samo 2 ulaza/izlaza na pistu, bez razlike koji se pravac koristi (a cesto ga znaju promijeniti popodne zbog promjene vjetra), pa u mrtvoj spici sa ta 2 izlaza s piste propuste i >120 aviona dnevno, dakle i dolazaka i odlazaka…
Da, veca stajanka im pomaze u line-up-u nekoliko aviona dok cekaju izlaz na pistu, ali to ne mijenja cinjenicu da i tamo SVAKI od tih aviona MORA uraditi back-track pistom da bi poletio…
Dren
Cini mi se da onda slabo vidis…
Alen Šćuric Purger
Jako slabo vidi. Al jel bitno? Nije bitno da se izjava temelji na činjenicama. Dovoljno je reči laž i dovoljno puta je ponoviti!
Ljuba Truba
Dosta vise sa zamenom teza,Split ima dva izlaza (rulne staze) na pss,sipak bi sa 650.000 putnika funkcionisao sa jednim izlazom ka LYNI.
I to ne kosta mnogo,ovde nekima odgovara naziv rulna staza da bi branili svoj stav,a dobro znaju o cemu se ovde govori!!!
Nisu treba jos jedan izlaz sa platforme,lepo bi bilo prag 29 ili pri kraju.
Beduin
650 000 u jednom mjesecu.
Alen Šćuric Purger
Split ima na sredini piste dva izlaza i nema pararalelne rulne staze. Dobar dio aviona mora se okretati na pisti i vračati nazad.
Vladimir
Beduin,
Ne vredi. Džaba krečiš. Sendvič je jači od svake činjenice i logike. Šta je 650 hiljada, da li godišnje, da li mesečno? Sitnica.
Beduin
Mada bi i meni dobro sad sjeo jedan…..zimska i ementaler…..
Memorija
Vladimir: To ulaganje od 20 miliona koje pominjete je plan ulaganja. Velika je razlika u planu i rečima Ministarke gde je rekla da se mora uložiti.
Alen: oni pričaju nonsense. Djelomično megalomanija… I to nije nikakav dokaz, osim dokaz gluposti
Dren: Naravno da moze da laze i Grad Nis, i Gradsko vijece
Izgleda da se svi slazemo da je to bila glupost. Zato treba spreciti nove gluposti i vratiti drzavi upravljanje aerodromom.
Alen Šćuric Purger
Jel se eto država dokazala da ne priča gluposti, ne laže, nije megaloman i nadasve je realna.
Vladimir
Memorija,
Apsolutno ste u pravu! Treba sprečiti nove gluposti. Pošto se Držva oglasila nesposobnom da upravlja Aerodromom Beograd, nova glupost bi bila da joj se dozvoli da se proglasi sposobnom da upravlja Aerodromom Niš. Apsolutno ste primetili ispravan i logičan zaključak.
Shone
Svakako nezahvalna tema sa puno nagadjanja, nazalost dosta pitanja koja su postavljena nekako nisu blizu stvarnih dogadjaja ( pretpostavljam) od onago sto se desava u NIsu, mada su na pitanja odgovori dati vrlo profesionalno i korektno. Sam polozaj aerodroma u Nisu geografski polozaj daje mogucnost da NIs moze da uzme neke pare ali sam polozaj aerodroma je vrlo nepovoljan. U oba pravca su na vrlo maloj udaljenosti vrhovi planina samo Jastrebac ima nekoliko vrhova 1500-1200m, Suva pl 1800m u suprotnom pravcu da ne kazem da sa strane ima prilcno visoka brda. Opet u odnosu na Beograd nalazi se u zoni 230km. Opet LAdjevci imaju mnogo bolji polozaj na maltene pola puta cacka i kraljeva i nekih malo manje od 40 km of Kragujevca. Znaci okolina preko pola miliona stanovnika. Opet pitanje ulaganja? MAlo bolji put do KG i imate loucostere u najavi, svi ce gastosi na tu stranu+ poslovnjaci . Cifra nije mala, mozda za sam aerodromu pocetku i ne treba ju desetine miliona ulaganja ali za infra strukturu do ovih gradova narocito do Kg trebace nekoliko desetina miliona evra samo za puteve. Kada covek cita akcioni plan Nisa za turizam jedino sto moze jeste da sedne i place. Tim debilima treba pocepati diplome. Nazalost ulaganja u NIs za infrastukturu treba mnogo vise i nekoliko stotina miliona evra. Iako vecina ljudi pod turizmom smatra more ili planinu (skijanje) na nedavnoj anketi „po cemu je poznata Srbija“ prvo mesto ne zauzimaju ni Djokovic ni Tesla ni Tito ni Vucic( ne daj boza) nego rimski imperatori. Da covek ne poveruje. Nis ima medijanu. Ukoliko drzava pokaze interes da moze da uzme milijarde od tzv istorijskog turizma Nis ima sanse da proradi ovako taj aerodrom je zakovan, mozda zbog infra sa auto putem i zeleznicom ostane na blizu milion putnika ali sa pristinom i skopljem ( obaraju ove godine preko 2 mil) i sofijom (preko 7 mil prebacuju ove godine) NIs ne moze da se meri i predstavlja statisticku gresku. Naravno on ce duplirati broj putnika za 3-4 god ali ni okolina nece da bleji i posmatra tako da opet bez vecih ulaganja Nis nema nikakve sanse. Da li Nis ima te pare? NEMA. Nema pare ni za tekuca odrzavanja. Ako bi se vratio aerodrom republici Nis I DALJE NEMA PARA ZA TEKUCA ODRZAVANJA. TJ NIS je puko. Slazem se da su ulaganja za aerodrom od 10-15 mil preterana ali mislim da je to cifra za grad NIs i da je to premalo. Tako da nema potrebe da se Alan „ispricava“ njegova prva prognoza i dalje stoji, NIs sa postojecim kapacitetima je napravio cudo jer LAdjevci nisu jos proradili, akad prorade posto Nis nema nikakvu strtegiju animiranja putnika jednostavno ce da propadne. Ako se razvije turizam a tu su potrebne stotine miliona ulaganja i veliki broj strucnih ljudi koje mi nemamo, Nisu ce svakako trebati aerodrom na boljoj lokaciji… Samo na otvaranju Viminacijuma preko neta uzivo je pokusalo da prati preko milion ljudi ( cisto da ljudi koje smatraju da se znaju da se bave turizmom imaju to na umu)….imeratori, zlatna koka Srbije svih 17 ljubi ih majka…..
Rale
Boga mi se nalupa za sve pare! Pročitaj analizu – mini studiju – gospodina Šćurica, pa se javi. Gospodinu Šćuricu kapa dole za odbranu Konstantina Velikog od beograDŽanske alave odnarođene vlasti!
Nišlija