BEG airport status
Ministar Vulin za Politiku: Belorusija poklanja Srbiji 4 lovca MiG-29, veruje da ćemo sledeće godine „biti jači“ i za helikoptere Mi-35 Srbija bi dolaskom 4 primerka iz Belorusije kompletirala eskadrilu s 14 aviona MiG-29 / Foto: Ministarstvo odbrane Belorusije

Ministar Vulin za Politiku: Belorusija poklanja Srbiji 4 lovca MiG-29, veruje da ćemo sledeće godine „biti jači“ i za helikoptere Mi-35

U razgovoru za list “Politika“ povodom Dana Vojske Srbije, ministar odbrane Aleksandar Vulin izjavio je da je Belorusija poklonila Srbiji 4 lovačka aviona MiG-29 što je, kako je ministar naveo, plod dogovora predsednika Srbije Aleksandra Vučića i predsednika Belorusije Aleksandra Lukašenka.

Ministar je rekao i da veruje da ćemo sledeće godine „biti jači“ i za helikoptere Mi-17 i Mi-35 kao i za brojno naoružanje iz naše proizvodnje.

Vulin je dodao da će avioni koji budu stigli iz Belorusije biti remontovani i modernizovani po istom modelu kao i šest aviona koji su dobijeni iz Ruske Federacije i da ćemo do sledećeg Dana vojske imati eskadrilu modernizovanih MiG-ova 29.

Prilikom jučerašnjeg gostovanja na RTS-u Vulin je na pitanje novinarke kada će i jedni i drugi avioni ući u upotrebu, odgovorio da bi oni mogli da polete početkom naredne godine. Moguće je međutim da je ministar mislio samo na beloruske avione pošto će primerci donirani iz Rusije sigurno poleteti ranije, to bi trebalo da se dogodi u drugoj polovini ove godine.

20. oktobra prošle godine na Batajnici su prikazani lovci MiG-29 koji su bili predmet donacije Ruske Federacije. Ovi avioni još uvek nisu poleteli / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Podsetimo, već duže vreme govori se o mogućoj donaciji beloruskih 29-ki. Prvu zvaničnu izjavu o tome dobili smo krajem januara 2017. kada je, vrativši se iz Minska, tadašnji ministar odbrane Zoran Đorđević rekao da će Belorusija Srbiji pokloniti 8 aviona MiG-29 i dva diviziona raketnog PVO sistema “Buk“.

Đorđević je tom prilikom dodao da će detalji vojne saradnje dve zemlje biti dogovarani od maja meseca iste godine i da će obaveze Srbije biti da plati remont i modernizaciju, kako MiG-ova tako i Bukova.

Narednih meseci u pojedinim domaćim medijima pojavljivale su se infromacije da će Belorusija donirati 8, zatim 7, potom šest i na kraju 4 MiG-a 29 ali zvaničnih izjava o tome nismo imali. Isti mediji najavljivali su i belorusku donaciju raketnih PVO sistema S-300.

Kada je reč o helikopterima Mi-35, o tome da se pregovara o njihovoj nabavci iz Rusije, saopštio je ministar Vulin prilikom nedavne posete Moskvi kada je nakon sastanka s ruskom delegacijom, rekao da su započeti razgovori o kupovini 4 transportna helikoptera Mi-17 i 4 borbena Mi-35.

Istom prilikom u izjavi za RIA Novosti Vulin je u Moskvi rekao i da Srbija s Rusijom ali i Belorusijom razmatra nabavku dodatnih lovaca MiG-29.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

mr

Valjda će sva četiri biti jednosedi,pa da skrpimo jednuneskadrilu.Za naše sirotinjske uslove dosta.

Odgovori
ra

Мислим да ће и у овом случају бити један двосед и да ће на располагању бити 10 ловаца и 4 двоседа за обуку

Br

Zasto? 3 dvoseda na 14 lovaca je i vise nego dovoljno? Madjari imaju 2 dvoseda od 14. Hrvati 2/12. Cak ispada da smo u visku za jedan dvosed

Ž

По нашим сазнањима реч је о 4 једноседа 9.13.

Ja

Bice jednosedi, i kroz predstojecu modernizaciju nece bas biti borbeno neupotrebljivi.

ne

Znači opet ćemo imati manje lovaca od Hrvata koji će ima 12 punokrvnih borbenih aviona, a mi 11. Dvosedi nemaju radar niti mogu nositi rakete osim kratkog dometa , u biti su gori po sposobnostima od Mig 21 koji ima kakav takav radar.

ra

@Brad па онда ће бити 3 двоседа на 11 ловаца ако тако буде текла та набавка али личног сам мишљења да ће бити 3 комада 9.13 и један двосед, немамо средстава да ове постојеће модернизујемо а ремонт двоседа је јефтинији имајући у виду електронику на њима

Pa

jao, imacemo manje aviona od hrz koje ce imati 12 punokrvnih borbenih aviona….
a koje rakete moze mig21 da nosi? a, Ima radar…kakav takav…

ze

Mig 21 nosi iste rakete kao i Mig 29 dvosed stim da ga 21-inica moze videti i naciljati s vece udaljenoti, u biti hrvatski migovi nose isto naoružanje kao i srpski (mig 21 i 29) samo je 29-kta u prednosti zbog boljeg radara.

Ž

Srpski jednosedi i dvosedi MiG-29 nose rakete R-73E koje se ne nalaze u naoružanju hrvatskih MiG-ova 21.

Naravno jednosede 29-ke imaju i rakete srednjeg dometa R-27R.

ze

To je točno, ali koliko znam dežurna para koristi mig 21 dvosed sa R60 raketama, jer mig 29 ne lete ili se čuvaju resursi.

Ne

Hm da, bolje kakav takav nego nikakav. Bez radara po lošem vremenu je slijep i kao takvi ne lete.

Ž

zemunac

Не није тачно, МиГ-ови 29 лете и налазе се и у дежурној пари. Један МиГ-21УМ је као испомоћ па се дешава да буде комбинована пара.

ra

Па зар нису наше 29ке на ремонту мислим на оне старе а да је у ресурсу само двосед?

Ni

Broj aviona u eskardili je uslovljen brojem pilota i mehanicara koji ce odrzavati te vazduhoplove.S obzirom na okolna vazduhoplovstva,nama bi trebalo minimum 20 aviona 16 jednoseda i 4 dvoseda,naravo sto bolje modernizovanih.Imamo situaciju da su nasi dvosedi borbeno skoro neupotrebljivi u odnosu na dvosede u komsiluku.

Odgovori
Ct

Mislis pogresno.

Ne

@ Nikola

Komšiluk još nema dvosjede a ni jednosjede.Mi još nemamo ništa. Još nisu počeli pregovori i Još nije potpisan ugovor sa Izraelcima o kupovini. Jedino je donijeta odluka vlade RH da se uđe u pregovore sa Izraelom o kupovini njihovih f 16 pa tek onda ugovor.
Jedino je poznat okvir ,odnosno ponuda Izraela i koliko bu to koštalo.

Pl

Да је бар 6 МиГ-29 добијено од Белорусије,а овако само 4… и на крају само 14 од тога кад се одузму двоседи који имају ограничене способности, испада око 10 чистих вишенаменских ловаца…друга ствар заиста је јако бедно да ниједан ПВО систем нисмо набавили….А Ђорђевић је тада најавио 8 мига и бук…и после га сменили,ставили Вулина који меша Т-72 са некаквим М-72…а Ми 35 назива Миг-35….страшно…Друга ствар изгледа по свему судећи ако уопште дође до куповине доћиће Ми 35,а о Ми 35М се уопште не говори,и што још може да буде зло да буду половни… а дебела опасност нам прети од окупиране зоне на југу. М-84 идаље остао на нивоу још из Југославије,БВП М-80 исто,Лазар нема ништа против оклопно на куполи…Боље да купе Т-90МС,једно 30-ак комада и реше делимично ствар…и што се тиче куповине Ми 35 то је само 4 комада,то је мало… а и питање ескадриле као броја,неки кажу то је 12,неки 14 неки 16 авиона,па бих замолио госп. Живојина Бранковића да нам каже колико тчно једна ескадрила има авиона,јер не може се веровати политичарима и квази војним аналитичарима…

Odgovori
Jo

Razlog zbog kohih je na kraju samo 4 je taj sto necemo placati belorusku modernizaciju „bm“, kada se govorilo o 8 ili 12 aparata mislilo se na aranzman kao sa rusima, oni nama letelice za dz mi njima pare za modernizaciju, posto belorusi nece raditi modernizaciju, samim tim nece zaraditi nista, ovo je bukvalno gratis. Dodao bi naravno jako dobra vest za nas, nisam ni sumnjao da ce se iz razgovora sa belorusima izroditi nesto povoljno po nas, a ovo svakako jeste. Price tipa bolje da kupimo su30 nekoliko desetina T90 ili nesto zapadno za onog ko poznaje budzet, geo-politicke prilike i sl.su smesne. Bitno je da se ide napred, makar i malim koracima, posto smo do sada galopirali u nazad. I ukupno 14 jeste eskadrila, posto ista broji 12-24 komada, kako gde.

Mi

U najmanju ruku naziv MIG 29 kao visenamenskog aviona je diskutabilan. Jedina prava verzija koja bi se tako mogla zvati je MIG 29 SMT, koga imaju samo rusi u toj varijanti, koliko sam bar ja informisan.

St

Par su 2 vazduhoplova, odeljenje je 4 vazduhoplova, eskadrilu čine 3 odeljenja ili 12 vazduhoplova. Kod nas još kada je postojala JNA eskadrile su činila 4 odeljenja, a broj vazduhoplova je varirao u zavisnosti od modela. Pojedine eskadrile su raspolagale sa čak 26 aviona MiG-21 do 1999.godine.

Br

Sa modernizacijom MiG-29 postaje visenamenski avion. Cak i sa moderizacijom SM koja mu daje bombarderske sposobnosti postaje visenameski. Mislim da SMT ima i Jemen. Inace sadasnji ruski SMT su uglavnom vraceni alzirski SMT (vraceni su jer su im rusi nudili nove a ustvari zmaj je ih 92-93). Prodaja se desavala sredinom 2000-tih. Tako da da nude ga izvozu. Indijski imaju jos bolje Mig-29 UPG koje su modernizovali 2011. Okvirno za 185 miliona na 10 (7 posto je SMT verzija samo za jednosede, tj. ,,bojne lovce“. Bice to neki mix izmedju SM i SMT jer nam air-fuing ne treba (mala smo drzala i domet mig-29 je dovoljan za nas)

Ct

Recimo to ovako, pre izvesnog vremena smo imali dva letno sposobna, jednog na papiru I jednog devastiranog… Sad govorimo o cetrnaest migova 29! Razumem o velikim apetitima laika, ali kad see malo sire sagleda sve i Taj broj je trenutno maksimum u odnosu na broj pilota. Po meni na svaki avion bi trebalo da idu po tri pilota. Mi taj broj nemamo pa bi sve vise od cetrnaest bilo nerentabilno.

Ed

@CtX
Uobicajno je da idu 1.3-1.6 pilota po avionu, kad bi bilo 3 po avionu onda ili ti piloti ne bi mogli imati dovoljno sati leta ili bi preostali sati naleta bili potroseni u 3-4 godine (a to znaci da bi vec sad morali pronac zamjenu za cijelu eskadrilu),

ct

Zato i imamo pilote sa po pedesetak godina zivota, a onda se cudimo zasto u nasem RV imam najstarije ljudstvo. Kao sto govorimo o radnom ciklucu neke masine tako i covek tj pilot ima svoj period kada moze da da svoj maksimum. To sto pricas da bi piloti istrosili resurse za tri do cetiri godine su izvini najobicnije lupanje.

Be

3 pilota po avionu.
Neka svaki napravi 100 sati naleta godisnje, to je 300 sati naleta po avionu.
Za MiG 29 i resurs od 700 sati/10 godina previse…..
Za Burek i resurs od 6000 sati, optimalno.

Ed

@ctx
Ja ti govorim o standardu kako je u vecini normalnih avijacija.
A ako ti nije jasno izracunat je lako. Evo uzet ce mo da piloti na Mig-29, koji ce imati 700 sati preostalih resursa, lete samo 65 sati godisnje (a to je jako malo):

3 pilota x 65 sati leta godisnje= 195 sati leta godisnje
700 sati preostalih resursa / 195 sati leta godisnje = 3,6 godina

Dakle ako bi imali 3 pilota po avionu s ispodprosjecnim naletom od 65 sati godisnje na borbenom avionu, onda bi se 700 sati preostalog resursa koje ce imati 29-ke potrosilo za oko 3 godine i 7 mjeseci.

najobicnije lupanje?

ma

@ g. Bankoviću,
možda je koincidencija ali…..
od kada je Vulin (bez g.) postao ministar
na ovom portalu počele su se redovito prenositi bajke, obećanja koje dotični priča …
Istovremeno, dozvolili ste grupi ljudi da ostavlja komentare koji samo provociraju ili veličaju Lik i Dela Velikoga

nekada nije bilo tako
vesti i diskusije je bilo zanimljivo čitati, malo se maknuti od dnevnopolitičkih budalaština
imate čitaoce i autore i iz Hrvatske, spaja nas ljubav prema letenju

i ovaj moj komentar ćete da obrišete kao sto ste brisali i prije kada sam objašnjavao nekim komentatorima da ovo nisu Novosti ili Informer
Letenje je egzaktna znanost, tu važe samo zakoni fizike (ok, i hemaji malo pomaže :) )
Bajke i mitologija ne vrede

srećno !

Odgovori
Ž

Редовно преносимо изјаве свих политичара, то смо радили и пре, радимо и сада и радићемо у будућности.

Не видим ништа спорно у томе.

Ku

Odlicna vest ali steta sto se odustalo od planirane cifre Migova 29. Nadam se da ce Mi-35M doci u nase RV stvarno nam je potrebna tehnika tog tipa!

Odgovori
Fa

Za nabavku tipa „bolje išta nego ništa“ i za mirnodobske uslove ovo je sasvim razuman potez koji oživljava srpsku lovačku avijaciju. U kakvoj će formi na kraju biti RV zavisi i od kvaliteta obuke i letačkog kadra kao i logistike. Sa druge strane posmatrano, MiG-29 iz ruskih i beloruskih zaliha je avion koji ima izuzetno malu borbenu efikasnost na modernom, digitalizovanom ratištu 21-og veka. To što će ga prefarbati, na njega zalepiti Garmin navigaciju i IFF uređaj ne menja činjenicu da je avionika mahom analogna i prevaziđena, da je radar skromnih mogućnosti, da su nosivost ubojnih sredstava i dolet veoma slabi, da MiG nema ni FBW, ni nišanske kontejnere, ni BVR rakete (iako se pominje da će se možda ići na tu opciju) i da je njegova borbena efikasnost veoma upitna. T6 je već davno analizirao i izuzetno dobro argumentovao i druge opcije, između ostalih i polovne Mirage-2000 iz Emirata, koje bi bile daleko bolji izbor od, meni lično odvratnog, MiG-29. Kreiran u mozgovima komunističkih „mudraca“ u SSSR-u MiG-29 je trebao da bude jeftini naslednik jeftinog MiG-21, koji bi između ostalog olakšao tranziciju sa jednog aparata na drugi. Sa jeftinom analognom avionikom i jeftinim materijalima od kojih je napravljen MiG-29 je koncipiran sa ciljem da se zaleti na protivničke avione koji bi preživeli PVO i na njega ispali svoje IC raketice. Ima snažne motore koji puno dime i puno troše. Mali dolet i izuzetno ograničena SA (Situational Awareness) su tada bili poželjni elementi borbenog aviona između ostalog i zbog prevencije prebega sovjetskih pilota na zapad. Tako koncipiran avion, prefarban i kao „modernizovan“ jednostavno nema šta da traži na modernom bojištu, posebno ne protiv modernih/modernizovanih NATO aviona (tipa F-16 Barak). Nama ostaje samo da se nadamo miru u regionu, borbu između MiG-29 i F-16 želim da vidim samo u igricama i na forumima…

Odgovori
Ž

Емирати на крају никоме нису продали Мираже-2000 него су их оставили у наоружању и планирају њихову модернизацију.

Тако да та прича од почетка уствари није била озбиљна.

9A

Mislim da se stvara prevelika fama oko naših aviona.
Hajde budimo iskreni, Hrvatskoj i Srbiji avioni trebaju jedino za aeromitinge i za formalno ispunjenje obaveze čuvanja svog neba
Dakle, bitno je da avion ide brže od jednog macha, da bude lijep i DA BUDE JETIN ZA LETENJE!! tj da se ne kvari prečesto
Kad bi mogli nabaviti nove MiG21 bilo bi super :)
Sve priče o superplus radarima i naoružanju su besmislene

Političarima i generalima je fora pričati da imamo desetke letjelica. Budimo realni, koliko od njih danas ujutro može poletjeti?

Pr

Koliko si samo gluposti izneo u ovom malom sazetku

In

Zivojine….nije bilo ozbiljnih kupaca….

Ku

Sve sto si napisao je smesno i za Mig-29 i za Mirage 2000! Smisao cele nase price je da se ne ugasi lovacka komponenta. Jos jednom ovo je najbolja opcija sa ovako ogranicenim budzetom,a drugi i na vazniji deo je prava modernizacija znaci novi radar i rakete V-V i V-Z( nivo Ruskih SMT)……..
Jedno su zelje ……mogucnosti drugo!

Vu

Ja sam mišljenja da Srbiji uopće nisu poklonjeni Migovi ni Ruski ni Bjeloruski, već su vjerojatno kupljeni po možda nekoj povoljnijoj cijeni.

Zašto to mislim:
1) Cijena tih aviona je oko 30-35 mil EUR što je za 6 aviona Mig-29; 180-210 mil EUR otprilike koliko Vulin tvrdi da će ih koštati modernizacija. (Već kada se donira zašto Rusija nije donirala cijelu eskadrilu od 12 aviona onda!?) A navodnu modernizaciju će raditi Moma uz pomoć Rusa i dignuti Mig na standard SMD. Takvu modernizaciju Moma ne može niti je ikada moga,a pogotovo ne danas kada je umirovio ljude koji su 30 godina održavali Mig 29 još iz JRV-a.
2) Od Bjelorusije se isto kupuju avioni jer zašto sada doniraju samo 4 Mig-a, a ranije je bilo priče o donaciji 8 Migova!? Što ih prijeći da doniraju još 4 komada. Zato što Srbija nemam novaca za donaciju još 4 Mig-a je se odlučila kupiti 8 helikoptera koji nisu bili u planu pogotovo borbeni Mil-35M. Tako da je dio novaca od donacije Mig-ova potrošen za helikoptere.

Slažem se sa Falcon-om u procijeni da je to analogni avioni koji nemaju što tražiti na današnjem digitalnom bojištu i da su lak plijen za NATO-o avione koji su bolji za klasu ili dvije od Mig-ova. Isto tako Mirage 2000 od Emirata bi bio puno bolja opcija za RVS, samo pitanje ima li RVS novaca i vremena i stručnog kadra za takvu vrstu avanture. A već ima svu infrastrukturu i sve što je potrebno za Mig-29. Moje mišljenje je da su dobro odabrali za sada,ako je cilj bio spašavanje RVS-a. Možda je Srbija od Mađarske trebala kupiti njihove dvije eskadrile Mig-29 za 22 mil EUR i od njih sklepati jednu eskadrilu od 12 aviona Mig-29 uz ovih 7 (tri Miga su školski dvosjedi bez radara ne treba računati) i recimo 4 Bjeloruska imala bi 23 Mig-29 sa radarima iako to nije nešto,ali bi barem na papiru izgledalo lijepo,to su skoro dvije eskadrile.

Pe

@Falcon slazem se u potpunosti, kao i Rusko vazduhoplovstvo koje prakticno izbacuje iz upotrebe te MiG – 29 iako kao, uvode neke MiG-35,ali tesko ce sad pod sankcijama to moci

Sta reci, najbolje bi bilo da Srbija moze tih 14 starih MiG-29 aviona da zameni za 2 dobra?

Mi

Na zalost u pravu si..morali smo kupiti daleko modernije avione od ovih 29-ki..Diplomatija je jaka onoliko koliko nam je jak topuz! Pa zasto 200 miliona arapa oko izraela ne napadne 7 mil jevreja? Bi oni ali je mačuga velika..Za armiju mora biti para,sve ostalo je zlo po nas..

iv

Prle nebi se slozio sa tobom, dosta stvari sto je Falcon napisao su istina. Doduse neke nisu bas relevantne, mali dolet stvarno nesmatram za veliki minus zemlji kao Srbija. Druga stvar je da se meni cini da Srbiji treba presretac a da su Orla opredelili da ostane primaran jurisni avion tako da ni nedostatak mogucnosti za napad na zemaljske ciljeve nije preveliki problem. Ovo je daleko od normalne nabavke ovo je nabavka daj sta das ( za sto manje para)

ha

ivane1
mali dolet je veliki nedostatak, posebno u ovim uvijetima, uvijetima regiona i moguceg ogranicena sukoba.
avion je najranjiviji na zemlji i na sletanju.

dakle, mozebitni scenarij bliskih susreta ti ide nekako ovako.
poletise i kruze na pristojnoj udaljenosti, nadjebavanje van dometa….sve do trenutka dok jedan od njih ne bude primoran krenuti kuci.
tko je tu u prednosti?

Ž

Inzenjer

Било је заинтересованих купаца али су УАЕ одустали од набавке новог вишенаменског борбеног авиона.

И решили да модернизују Ф-16 и Мираже-2000.

In

Zivojine, opste je poznato kako funkcionise arapski svet, mnogo vole da se cenkaju i pregovaraju.

No period od 2012 do rane 2016 je bio idealan za kupovinu odredjenog broja aviona od njih….znas kako se kaze…ko ume njemu dvije…

Kod njih je sve trgovina a dobili su jako dobar dil. Za 350 miliona dolara ce modernizovati jedan izvor kaze 42 a drugi svih 62 aviona iz flote. Eto recimo umeju da pregovaraju i znaju tacno sta hoce a ne ko neki salabajzeri….vec odredili cenu modernizacije od 185 miliona a ne znaju tacno ni sta sve ulazu u tu modernizaciju…….

185:10 naspram 350:42 (da ne idemo u drugi krajnost)…..

Elem, propustene sanse…….

iv

Hazarder ja predvidjam drugi scenario, VOJIN je detektovao nepoznatu letelicu koja je usla u vazdusni prostor Srbije, dezurna para se aktivira, presrece je, ako je letelica zalutala vraca ja nazad ili prizemljuje u najgorem slucaju obara. Za tako nesto netreba veliki dolet. A ako Vucic misli ozbiljno da ratuje onda MiG-29 sigurno nije najsrecnije resenje.

la

@Vukovarac Pa da, kako ti kažeš, cijena 6 Migova je oko 200 mil. eura, mi umjesto da platimo 200 miliona za avione i 200 miliona za modernizaciju, mi plaćamo samo modernizaciju. Priča o 8 Migova iz Bjelorusije je bila aktuelna u vrijeme kada 6 Migova iz Rusije još nije bilo stiglo u Srbiju. Cilj je bio kompletirati eskadrilu, nebitno da li Migovima iz Rusije ili Bjelorusije. Da je iz Rusije stiglo 8 komada, onda bi Bjelorusi vjerovatno poslali samo 2.

Modernizaciju će vršiti ruski inženjeri, koji mrtvi Moma… Ljudi u Momi su samo „radna snaga“, zato Rusi i jesu tamo.

mi

Tačno 100%.
Logično je i da mi nismo mogli dobiti NIKAKVE avione bez saglasnosti NATO.Ako je NATO to dozvolio,prost zaključak je da sa tim avionima nismo nikakva opasnost za okruženje(NATO).
Sve ovo jeste prosto dnevno-političko zamajavanje naroda,sa ciljem da sadašnja vlast preživi do sledećih izbora.Da potkrepim ovakav stav,pitam:
-Da li je NATO(Amerika,Nemačka,Francuska…) mogao da nam „donira“ neke rashodovane avione? DA. Imaju tog loma više od bivšeg SSSR.
-Kako bi to bilo prihvaćeno u domaćoj javnosti,trenuto? JAKO LOŠE PO SADAŠNJU VLAST.Ovako se stvara privid da smo i dalje nesvrstani.Toliko smo jaki i bitni,da možemo da se ponašamo kao Tito-malo zapad,malo istok.Pa opet zapad.Pa istok.
Ali samo na domaćim televizijama,na žalost.
Ovako smo dobili avione od naših,bratskih naroda,koji su/biće 4+ generacije.Samo fali da ih modernizujemo,što je teško i skupo,ali radimo na tome.Mislim da će „modernizacija“ da potraje,pre nego/ikada polete.
Razumno je i da nabaviš avione,za koje već imaš neku „infrastrukturu“ i logistiku.Ali,nismo se time rukovodili,kada je AirSerbia nabavljala „Airbus“,umesto „Boinga“,nego je odluka bila isključivo politička.A i činjenica je da se naša podrška za MiG-29 „istanjila“-ostalo je malo pilota,mehaničara,delova,opreme i naoružanja za iste,tako da je to slab argument.
Zaključak je: nemamo pare za ove igračke i ne odlučujemo suvereno o tome više.Ova prva činjenica determiniše ovu drugu.
Jedino što može pobiti ove moje stavove jeste nabavka modernog(relativno) i potpuno operativnog PVO sistema iz zemalja bivšeg SSSR.Ako se to desi(ali ne mislim na makete,a ni nekompletne sisteme-napisao sam,OPERATIVNE),onda sam lud i slep.

Ž

Inzenjer

Da li ste malo proučili te UAE Miraže-2000?

To je najnaprednija varijanta tog aviona koju nemaju ni Francuzi.

Zar mislite da bi bili jeftini i da bi ih Srbija mogla nabaviti?

Što se tiče odnosa 185:10 ne znam na šta ciljate?

Mogla je Srbija da kupi 100 raketa vazduh-vazduh i da se nabavi još veća količina rezervnih delova pa i recimo motora. Pa da to ispadne i 300:10.

Taj odnos 185 miliona za 10 aviona je s modernizacijom koja još nije ugovorena. Ako je ne bude odnos bi bio negde oko 100:10.

In

Zivojine….

Apsolutno….sve o 2000-9 znam, cak mnogo vise nego sto je generalnoj jabpvnosti dostupno…Da li smo ih na vreme pametnom politikom mogli nabaviti, pa naravno, itekako. Ipak je inferiorniji od ponudjenog nam Rafala vec od strane Francuza a i jeftiniji….No o propustenim sansama moze da se pisu enciklopedije u Srbiji.

A koliko bi kostalo, pa javno transparentno i vrlo konkretno sigurno jeftinije od Rafala i Eurofajtera koji su nam bili ponudjeni kroz kroz RFI i sigurno jeftinije od kojekakvog vojnog otpada gde nece stici odgovo ni da se okrenu i zapuse sve rupe gde treba i sa koliko treba a onda ce opet sve da se svede na tiho „da se lazemo“ kako imamo avijaciju posto je tako najjeftinije dok se kojekakvi klinci i laici dive „borbenoj gotovosti“ sa ukupno 3 aviona i 27 sati letenja po SK ili na ruti…

Sto se tice odnosa 185:10 ciljam na to da se u proseku vec odredilo 18.5 miliona eura prema avionu otprilike za modernizaciju i rezervne delove a da pri tome ni onaj ko je tu glupost izvalio nema pojma ni sta bi ta modernizacija i kako trebala da integrise niti ko ce to sve i kako da uradi….ako je bude…ako je nebude….;)

Ovo sve su gluposti kalibra 155mm…

Vu

@lazicdb

Ok sve jasno kompletiranje eskadrile jer nisu znali koliko aviona stiže iz koje zemlje.

Ali zašto su onda avioni dopremljeni u Srbiju,ako Moma nema tih kapaciteta niti znanja sa ili bez Rusa to napraviti. Što nije logično ih odmah modernizirati u tvornici MIG-a u Rusiji (gdje se to jedino može napraviti) pa ih dopremiti u Srbiju. To bi mi bilo nekako realno i logično ako ide modernizacija na viši standard od ovoga na kojem su sada. A kada stignu u Srbiju onda ih Moma samo sastavi ofarba, testira i dalje održava. Nekako sve mislim da od modernizacije neće biti ništa. Rusi su tu došli samo pomoći ljudima u Momi da slože Mig-ove i da ugrade komunikacijsku opremu i to je to Mig-29 ostaje isti kakav je i došao. Jesam li u pravu ili ne, vrijeme će pokazati, ali na žalosti modernizacije Mig-ova vjeroajtno neće biti.

Ž

Inzenjer

Ti Mirazi bi, obakvi kakvi su kostali bar kao ovi Baraci koje je uzela Hrvatska, ako ne bi bili i skuplji.

Nisam siguran da bi Srbija imala novca za tako nesto.

Ta cifra od 185 miliona je mislim saopstena samo reda radi. Nema jos uugovora o modernizaciji i nemamo pojma kako bi ona izgledala.

Bez modernizacije, sve ostalo ce najverovatnije, ako se ostvari, kostati oko 100 miliona.

Mi

Inzenjer

Zanimljiv podatak iznosite, samo ako pricate o “borbenoj gotovosti“ cak u vasem slucaju sa vise aviona neizvestan je statisticki podatak o mogucem broju “novih“ psihofizickih spremnih pilota.Mala drzava, mali kapaciteti, a navodno trazi se kvalitet !?

I upravo nam ne treba Mirage, vec ako se moglo pregovarati o necemu korisnom sa gore navedenim statistickim podatkom je samo nEUROn projekat.Mada opet i tu Kinezi, Rusi imaju siru paletu u ponudi.Vojno tehnicka saradnja sa njima okarakterisana je kao losa posto ih Zapad vidi kao protivnike.
Ali i Zapad nas ocigledno tretira kao maloumnike misleci kako cemo lako izdvajati za nama prilicno nepristupacne, osakacene eksportne verzije.Samo oni to navodno jeftinije prodaju svojim clanicama, a politicki vezuju ruke u slucaju spora sa drzavom clanicom istog pakta.

Nabavka aviona 4 generacije u vecoj kolicini je po meni totalna tehnicka neobrazovanost u odnosu na prisutne, nadolazece pretnje do 2022 god.

Cak idealna strategija na malu povrsinu nase zemlje je 2 eskadrile visoko tehnoloskih visenamenskih UAV – koji mogu biti vrlo neprijatno iznanedjenje u ofanzivnim i defanzivnim ulogama.

Ali mi uvek lutamo, plasim se izgubicemo se !

Ma

@Falcon VS nije prioritet lovačka avijacija već jaka umrežena PVO! Lovačka avijacija služi i služiće samo za „Air Policing“, aeromitinge i sl. PVO će biti glavna stavka budućih nabavki, i to će se uskoro i videti; tako je odlučeno jer je iskustvo čudo – pogotovo iskustvo iz 1999.godine. Mislim da previše potcenjujete mig 29 kao lovački avion, pre svega jer ne uzimate u obzir njegovu namenu i ulogu. Stara dobra 29-tka je frontovski lovac (fighter) a ne presretač (interceptor), i zamišljen je kao jeftin avion koji neće dugo opstati na bojištu i koji je osmišljen da se brzo zameni drugim avionom. To je stara Sovjetska logika opšteg rata, koja naravno da teško može da dobije primenu u savremenim uslovima. _Nažalost avion koji je kad se pojavio bio „Čudo neviđeno“ i „svemirska tehnologija“ za to vreme, dobrim delom je takav i ostao (tj nije dovoljno unapređivan), najviše zbog ekonomskih problema u RSK MIG i nedovoljnim tržištem za prodaju istih i usled odluke nadležnih u ruskim oružanim snagama koji su prednost dali avionima iz porodice Suhoj. Sve napred navedeno je itekako poznato. Sa druge strane kada je u pitanju Miraž 2000-9, u pitanju je naravno neuporedivo bolji avion u poređenju sa mig-29 prvih verzija (9-12A i B, 9.13, i tako redom sve do KUB, M i M2 verzija), ali problem je u logistici. Naime Francuzi su kao i Šveđani potpuno nepouzdan partner kada je u pitanju održavanje naoružanja koje su vam prodali. To se najbolje videlo u Foklandskom ratu kada nisu hteli da isporuče dodatne količine raketa Exocet Argentincima i kada su Englezima objasnili kako se iste rakete uspešno ometaju; dalje to isto smo videli i kod njihove odluke da raskinu ugovor sa Rusima i ne isporuče im desantne brodove tipa Mistral. Iz svega napred navedenog dolazim do zaključka da bi politika određivala postprodajno održavanje i isporuku delova. Zato tvrdim da zemljama koje se drže politike vojne neutralnosti nije poželjno da kupuju francusku tehnologiju. Takođe tvrdim da je dobro za HRZ tj .MORH što se nisu odlučili za švedski Gripen, jer su Šveđani isto tako nepouzdani kod postprodajnog održavanja. I da, avioni iz Rusije su zaista dobijeni kao donacija, plaćaće sa kao što je g-din Živojin Banković u više navrata napisao samo modernizacija, ogroman stok delova, naoružanje, logistika (obuka pilota je takođe donirana). Ono što će se plaćati, doduše po cenama koje su rezervisane samo za članice ODKB, su helikopteri mi 17 i mi- 35, određeni deo Pvo sistema (najveći deo će biti doniran konkretno Buk, za koji će se platiti modernizacija na M2).

Ac

Da li bi gospodin Banović mogao da napiše o kojim konkretno letelicama se radi… Ili samo spekulacija, pretpostavka. Koje izdelie i godište. Nivo opreme itd. Hvala unapred!

Odgovori
Ž

Белоруси од једноседа користе само 9.13. Ту су натавно и двоседи 9.51.

Годишта су углавном од 1987-1989.

Ju

Živojin Banković
Znači neće biti samo jesnosjedi.

Ai

Juco,
Bice svi dvosedi.

Ž

Највероватније је да ће бити само 9.13.

Vu

Opet cista laz oko broja aviona, polovina od prvobitnog broja, a PVO sisteme niko ni ne spominje, krajnje je vreme da se kupi dodatan broj aviona i PVO sistema voleo bi da to bude novo ali svi ovde znaju da je za nas i polovno odlicno poenta je da to kupimo a ne da nam doniraju poklanjaju ili sta vec……

Odgovori
la

@Vukasin Obr Do broja od 4 Migova 29 se došlo tako što su Rusi već donirali 6, iz tog razloga se nabavlja još samo 4. Da Rusi nisu donirali onih 6, vjerovatno bi došlo 8 komada iz Bjelorusije, valjda ti je to jasno..

Ch

Slažem se, dajte BUK sistem uz prateći Pantsir-S1 ako ne S300 pa da onda možemo da kažemo da imamo koliko-toliko siguran vazdušni prostor. Nama realno treba jedna eskadrila lovaca kao što je MiG-29 čisto radi pokazivanja da imamo lovce i za taj obavezni „air-policing“, a PVO treba da ojačamo do maksimuma. Nama 10, 14, 50, 150 MiG-ova 29 ne znači mnogo, ali nam jaka PVO znači. Drugi put će neko dobro da razmisli ako se ne daj bože odluči na ugrožavanje građana Srbije iz vazduha. Mi imamo malu teritoriju, minus za lovce ali to je plus za PVO.

Mr

све ове „донације“, Ја посматрам кроз изјаву министара војног да „постоје покушаји угрожавања нашег ВаП-а…а да ми то не приметимо, и у складу са процењеним степеном опасности реагујемо“!? неко нам се негде, грохотом смеје!!!

Odgovori
А

Па где смемо да кажемо од којих „пријатеља“ је дрон био. Што неко у шали рече „Синко ово је така окупација да не сме ни да се каже окупација“. Чисто ради поређењa Израел одмах војни одговор због улетања Иранског дрона.

Mr

еее…Израел!!! код нас, да није жалосно, било би смешно…овај случај са НЛО у наш ВаП управо је показатељ колика смо ми „громада“ и фактор у региону и уопште оваква квази „модернизација“ коју спроводи наш несрећни министар одбране са камарилом…чиста лабудова песма, причица за широке народне масе!!!…можда некад, за неку годину се и обзнани шта се то дешавало на небу изнад Србистана око Ускрса лета Господњег 2018-те…

St

Voleo bih da su ta 4 aparata o kojima je reč ovih dana zapravo jednosedi…

Odgovori
Sl

Nije ovo loša stvar ako se gleda kao neko prelazno rešenje. S obzirom u kakvom nam je stanju država ne možemo očekivati da u RV cvetaju ruže. Treba obučiti što više mladih pilota za let na 29ki, pa za nekoliko godina kad se malo popravi situacija krenuti sa nabavkom novih MiG 35, naravno uz nabavku novih PVO sistema.

Odgovori
Br

Kritikovati se uvek moze oko nabavki. Ali stvar je u tome da naše Ratno vazduhoplovstvo- Vojska nije od 1992 primila na upotrebu ni jednu nov avion a ni polovan ako već pišemo o tome. A nama se pored problema sa održavanjem, istekom veka aviona desilo i NATO bombardovanje 1999.godine. A gde su za to vreme drugi pošli i napredovali. I sada odjednom prošle 2017.god. donacija Ruske federacije od 6aviona, pa primljeno novih 6 domaćih Lasti. I sada opet još 4aviona donacija Belorusije. Ovo je samo obnova uništenog posle decenija proteklih…

Odgovori
Vl

Na ovako nešto bi se pokojni Josip Broz grohotom nasmejao. Nkega niko nije mogao da kupi čak ni SSSR.
Bili smo neutralna zemla i niko nas nije ugrožavao. A sada smo se ovakvim postupcima svrstali u Ruski blok, znači sad za NATO više nismo neutralna zemlja već neprijateljska. Šteta je mnogo veća nego cena tih aviona. Niko nam nebi zamerio da kupujemo nove avione malar i Ruske ali nazovi donacija kojekakvih krntija privlači pažnju, niko nije glup a NATO pogotovo.

Odgovori
Ct

Nalupa se. I Tito je dobijao naoruzanje i od zapada i od istoka, ali je bar imao viziju da sopstvenim snagama napravi nesto bolje od poklonjenog. A danas kada smo gotovo sve fabrike unistili, jedino mozemo samo da sklapamo komponente, u vecem procentu su to komponente iz uvoza, i da pravimo neku situ… Zato i moramo da budemo neutralni, da bi smo i od jednih i od drugih to nesto kupovali, pa uz malo naseg znanja proizvodimo ono sto nam mogucnosti dozvoljavaju. Na zalost daleko smo od proizvodnje mlaznih aviona, zato moramo i da se krpimo i koristimo polovnjake. Misljenja sam da je ovo dobar dil, i da sacekamo period kada budemo u mogucnosti da kupimo nove nadam se Mig35 i to bas u trenutku kada bude prelezao sve decje bolesti i doziveo neku novu verziju.

om

Odlično ,samo nek se leti i nikada više jedni na druge.
Nek se jednom kada se steknu uvjeti za to provozaju dva pilota
u jednom i drugom dvosjedu pa nek jedino tako zajednički
upadnu u susjedov ili komšijski zračni ili vazdušni prostor.
……pa nek se priča….

Odgovori
Ma

@ Playma- Eskadrilu od nastanka avijacije je činio broj od 12 do 16 aviona. U taj broj se uključuju i dvosedi, koji su prevashodno za obuku, a u slučaju nužde i za upotrebu u ratnim dejstvima. Kada su u pitanju tenkovi M-84 i BVP M 80A, isti su i bez aktivno-reaktivnog oklopa respektabilni za okruženje u kojem se nalazimo, s obzirom da niko od vojski u okruženju nema aktivno reaktivni oklop na tenkovima, niti mogućnost ispaljivanja raketa iz cevi topa, niti bolji SUV od onog koji ima 84-ka. Za naše uslove je T 72 B3 i više nego sjajan i dovoljan tenk. Realno ima dobar deo karakterestika koje ima T 90, a dosta je jeftiniji za kupovinu, jeftiniji i jednostavniji za održavanje. Evo linka sa detaljima o istom tipu tenka https://thaimilitaryandasianregion.wordpress.com/2016/03/28/new-upgraded-t-72b3m-mbt-also-called-t-72b4-will-enter-in-service-with-russian-army-in-detail/ a polako doći će i PVO iz Belorusije
https://www.belrynok.by/2017/10/09/postavki-vooruzheniya-ya-tebe-a-ty-mne/

Odgovori
la

@Markus 1463 Ma super je T-72B3, samo što mi nećemo dobiti taj model tenka, nego T-72S. :D Generalno nema potrebe za nabavkom modernijih tenkova, sve dok države u okruženju ne mogu ni približno da nas ugroze u tom segmentu vojske. Kada bude bilo potrebe, nadam se da će se odlučiti za T-90.

Ma

@ Lazicdb hvala ti na komentaru! Realno je T-72 B3 zverina od tenka. Koliko mi je poznato, našim tenkistima treba uskoro da stignu donirani T 72 B3 a ne T 72 S; biće da su mediji pogrešno preneli koja je varijanta u pitanju, a naravno da je T 72 S dve klase lošiji u odnosu na verziju B3.

ID

Na većini naših M84 je SUV neispravan. Pogledajte kako stoje. Na polju, kraj šuplje ograde bez straže. Oni imaju propisano koliko se često moraju paliti, aktivirati svi sistemi, čak i da moraju pucati iz topa. Ništa od toga se ne radi i to je sada poluispravna ili neispravna tehnika. Samo što ne pada, kao avioni koji su, takođe, poluispravni.
O tome da je dobar za naše uslove je smešno govoriti. Osa ga uništava. Svi ručni protivoklopni sistemi bi napravili masakr osamdesetčetvorki kao i T72, osim poslednje verzije. Samo što ljudima još zvoni propaganda iz osamdesetih i devedesetih u ušima.
A, što se tiče „modernizacije“ „doniranih“ migova 29, koliko vidim polako i sigurno se govori da se dovode na nivo postojećih i to pre svega po pitanju komunikacione opreme i remontovanje i to je to. O radarima dugog dometa i R77 sada ni Vulin ne priča.
Zanima me i kako se MiG 29 dvoded „u slučaju nužde“ može korisitti u ratnim dejstvima? Kao ME 109 ili kao G4, možda kao mamac? Jedna od velikih mana miga 29 je što je taj avion upotreblljiv samo za obuku ili kao glineni gloub.
Lično mislim da je pametnije bilo kupiti od Mađara njihove MiG 29 i platiti remont gde je najpovoljniji(ne rade ga samo Rusi). Ako je čitava priča sam MIG 29 imala ikakvog smisla.

Ne

@ Markus 1463

A što će vam ta donacija od 30 kom t- 72 tenka bez obzira koja verzija bila?
Koliko znam vaše kopnene snage raspolažu sa 212 kom M-84 ki i u oklopu ste bez premca u regiji. Uz to tu su i bezbrojni T – 55 koji trunu po livadama.

Zašto ne iskoristite umove pametnih ljudi koje imate i te stare t – 55 barem dio ne modernizirate? Osječali biste se bolje …… čisto ako vam je broj tenkova toliko bitan.

Ma

@ ID Uz dužno poštovanje mogu samo delimično da se složim sa tobom. Poznato mi je stanje naših M 84, nije baš tako, barem je u Prvoj, Drugoj i delimično u Trećoj brigadi (15. 26 i 36. tenkovski bataljon) situacija bolja. Potrebno je svakako malo češće aktivirati ih, ali to je dr priča. Kada su u pitanju savremeni ručni protivoklopni sistemi, mana istih je MALI DOMET, tako da ta oružja mogu predstavljati opasnost za tenk samo u blizinskoj borbi u urbanoj/gradskoj sredini, i to ukoliko tenkovi nemaju aktivno-reaktivni oklop, a i tada je pitanja gde će ista pogoditi tenk. Ukoliko pešadinac sa protivoklopnim sistemo recimo Osa promaši ili ne uništi tenk, u tom slučaju prešadinac ima 4-5 sekundi da pobegne ili će ga tenk počistiti mitraljezom ili granatom iz topa ukoliko proceni da je vredan cilj. Tako da nije to baš tako jednostavno uništiti tenk, dosta zavisi od obučenosti posada, meteo uslova, maskiranja i sl. Videli smo kako su Amerikanci vrhunski koristili svoje Abramse i takođe kako su iste katastrofalno loše koristili Iračani i Saudijci….

Mig 29 izdelije 9.51 u „slučaju nužde“ može da se koristi kao lovački aviona za borbu na malim daljinama, i ukoliko je isti ispravan i posada dobro obučena, ima određene šanse protiv drugih lovačkih aviona u sukobu ponavljam na malim daljinama.

De

@Markus 1463
Двосед 9.51 који ми поседујемо може у „случају нужде“ бити само топовско месо јер је авион без радара, морао би се наводити са земље а даље ти је све јасно како би он у тој причи прошао. Од старијих модела двоседа за обуку једино је верзија УБТ – 9.52 имала импулсно доплерски радар ОСА 2 домета 65 километара који ради у сантиметарском диапазону. Овај радар се више не производи. Миг 29 УБТ или 9.52 је уствари двоседа варијанта СМТ-а 9.17 коју ми немамо

Ma

@Dejane D, da dobrim delom si u pravu, slažem se da dvosedi 9.51 može biti samo topovsko meso u slučaju da naleti na neki ozbiljan lovački avion 4+ generacije tipa Eurofighter Tajafun Trench 3 ili na Rafale, ali u vazdušnom dvoboju sa lovcima 2. ili 3. generacije ima neke šanse. Slažem se da je 9.52 UBT mnogo bolji dvosed od 9.51, tu nema diskusije.
@Nenade Odgovor na tvoje pitanje je veoma jednostavan, trebaju nam dobre, mobilne oklopne jedinice, a donacija 30 sjajnih T 72 B3 je neophodna zlu ne trebalo, za eventualne probleme na Jugu. Sa druge strane zašto bismo modernizovali T 55, kad dobijamo dve donacije po 30 tenkova T 72 , jednu od Rusije a drugu od Belorusije, a i imamo i na raspolaganju još 61 primerak T 72K u rezervi koje možemo i verovatno hoćemo da modernizujemo plus preostalih 20 M 84 koji su u rezervi. Hvala na komentaru da smo u oklopu bez premca u regionu, pošto to zaista i jesmo!

Me

@Markus 1463 @ID
Malo o održavanju i oklopu :
– revizija M84 dođe minimalno 300 000 EUR, za T55 bi trebala biti dosta manje od toga, pitanje je kada je zadnji put napravljena revizija tenkova VS (za usporedbu u RH je trenutni ciklus revizije počeo 2013. s oko 6 tenkova/godišnje u prosjeku – po istoj logici VS bi trebala svake godine revidirati 40-50 tenkova i samo to platiti ugrubo 8+ mil EURa),
– i samo golo održavanje tolike flote tenkova u ispravnom stanju košta velike pare, a gdje je obuka posada (ima li uopće u VS dovoljan broj tenkista za popuniti posade?)
– u borbama za Vukovar je dokazano kako je M84 moguće lako uništiti (u gradskim borbama) s M80 ZOLJOM (pogodak u kupolu na strani zapovjednika tenka),
– bivša JNA je imala politiku hrčka, sve je skupljala i stavljala na gomilu, a ispravnost je bila …neloša, očigledno je da je VS to preuzela (a što nije baš najbolje rješenje).

Bolje je imati samo X sredstava koje rade nego 10X neispravnih.

Ma

@Medo s mora, kad smo već kod oklopa:
– Revizija/remont tenkova T 55 iako dosta jeftiniji od remonta tenkova M 84 nije isplativ za tenk koji nema nikakav SUV (sistem za upravljanje vatrom, što je i glavna mana tenka t 55); remont se naravno radi u VS i to remont po stanju tenkova i iste remonte sprovodi Tehnički remontni zavod Čačak; Tenk M 84 sada ima dosta unapređen SUV, sa laserskim daljinomerom za razliku od „onog“ M84 iz perioda ratova 90-tih, tako da nisam slučajno naveo da pešadinac koji gađa 84-ku ukoliko je ne uništi „iz prve“ ima 4-5 sekundi da se skloni/pobegne jer za toliko „stiže odgovor“ od tenkista u vidu granate ili mitraljeskog rafala, uz to je u planu modernizacija sa oklopnog reaktivnim oklopopom tipa Kontakt 5, sistemom Štora, usavršavanje sistema za zaštitu od eksplozije goriva, gradnja sklopa za fiksiranje poklopca posade na kupoli u delimično zatvorenom položaju, modernizacija dnevno-noćne nišanske sprave DNNS-2, ugradnja termoizolacione obloge cevi topa, ugradnja meteosenzora teleskopskog tipa, motor povećane snage ugradnjom nove domaće pumpe visokog pritiska kao i ugradnja termoizolacione obloge cevi topa. To više jednostavno nije isti tenk posle takve duboke modernizacije.
– Slažem se da remont može dosta koštati, ukoliko se održava u inostranstvu i ukoliko su novi sistemi/sustavi, a ukoliko se održava u zemlji, to je podnošljiva stavka; posada imamo i više nego što je potrebno, jer se poseban akcenat stavlja na OMJ u VS;
– Borbe za Vukovar su klasičan primer katastrofalne upotrebe OMJ i tenkova kao glavnih nosioca vatrene moći OMJ, primer kako NE treba koristiti OMJ; ludost je bila staviti rezerviste bez dodatne obuke u tenkove, poslati ih bez ili sa minimalnim borbenim kompletom BEZ pešadijske, artiljerijske i podrške iz vazduha u urbanu sredinu…. Zato su nas sada dobro naučili na Akademiji taktiku upotrebe OMJ u savremenim uslovima borbe. Svaki tenk je moguće relativno lako uništiti iz blizine u gradu, uostalom imamo primere upotrebe tenkova recimo Turske vojske u Siriji (Leopard 2A4) i upotrebu američkih Abramsa od strane iračke i saudijske vojske. Ljudski faktor je svaki put bio presudan u svim navednim slučajevima;
– Da, slažem se to je očigledno, fakat da je JNA imala tu politiku hrčka, skuupljanja i stavljanja svega od naoružanja na gomilu, a VS to nije preuzela, jer da jeste sačuvala bi u rezervi sve T-55, zatim praistorijske T 34, M47, M 36, M 18 i M2A4 koje je razrezala u staro gvožđe. Sada se neuporedivo više vodi računa o potrošnji, ekonomskoj logici upotrebe, isplativosti i sl pokazateljima. Upotreba u obuci sjajnih simulatora i obuke u inostranstvu (pre svega od strane ruskih stručnjaka), dodatno doprinose da ceo sistem/sustav obuke za OMJ u VS bude vrhunski. To što neki komentarišu situaciju kakva je bila do promena vlasti 2012. godine to je druga stvar, sada se sa neuporedivo više pažnje vodi ceo sistem održavanja, obuke u VS.

Sh

„There is no such thing as free lunch…“- iako su Belorusiji od februara produzili sankcije nekako mi nesto promice u ovoj izjavi ministra. Ne znam sta sve obuhvataju sankcije ali svakako ne mogu da nam prodaju nista, za poklone nisam siguran. Takodje i za remont, mozda je to i razlog poklona „samo“ 4 aviona. Ustvari nezahvalno je i pricati jer ne znamo o kojim je aparatima rec, mislim da je na stanju dve eskadrile, crna i crvena u Baranovicima (puk) oko 24 aparata uglavnom 9.13.s mada imaju i svoje unapredjene verzije BM (slican nivos amo uradjen kod njih ) i naravno 9.51. Imaju i dosta kanibalizovanih..konzerviranih, ali to je sad vise predmet nagadjanja. Cifre se nekako slucajno poklapaju tj od 99 god kada smo imali 14+2, posle rata do danas ostali smo na 4 aviona, 6 oborenih 4 pogodjena na zemlji dva smo sami sjebali….pa mi se cini da je Milosevic potpisao neki savez sa Rusijom i Belorusijom kad smo krenuli da se kurcimo onako bahato a kada smo videli da ce da nas ispale i da cemo da dobijemo preko labrnje nekako se sve to zataskalo zajedno sa ugovorom i ko zna kojim klauzulama….sad nam rusi „nadoknadjuju“ oborene a belorusi unistene na zemlji…ona dva smo sami krivi…eto malo sam „glasno“ razmisljao. Mozda ce da nam nadoknade i unistene pvo divizione….Do skora je RV zivelo na titovom sada smo na slobinom guberu…..

Odgovori
Sh

Ma da! Pojedoše se oni od griže savesti. Svaki Rus i Belorus se svako jutro budi gledajući na mapu Srbije, puštajući neku Cecinu pesmu, i misli kako da se oduži narodu nebeskom koji ga je toliko zadužio…

zo

Pozdrav za sve koji prate ovaj portal.Ja nisam neko ko se najbolje razume u avione ali sam uvek voleo da ih gledam kako lete i da citam o njima.Jedna stvar mi nikako nije jasna.Citao sam dosta na ovom portalu sta se sve pisalo o avionima koje smo dobili na poklon,te krntije,te stare kante…a mi smo prakticno ostali bez avijacije…opet napominjem da nisam strucan u tome ali jesam u necemu drugom.Da kao covek i domacin kome uopste nije bilo lako u zivotu cenim svaku pomoc i poklon koji sam dobio od nekoga i da zbog toga budem jako zahvalan.A stara narodna poslovica kaze: pametnom coveku je i komarac muzika!

Odgovori
St

Par su 2 vazduhoplova, odeljenje je 4 vazduhoplova, eskadrilu čine 3 odeljenja ili 12 vazduhoplova. Kod nas još kada je postojala JNA eskadrile su činila 4 odeljenja, a broj vazduhoplova je varirao u zavisnosti od modela. Pojedine eskadrile su raspolagale sa čak 26 aviona MiG-21 do 1999.godine.

Odgovori
Da

Pre kupuje….nista nine besplatno….zasto sad prodajete fabrike Namenske…odkud privatizacija bas sad?

Odgovori
Bo

Postoje dvije solucije zasto je usporeno naoruzavanje iz Rusije i Bjelorusije:
1. Zapad je pritisnuo Vucica pa mora da smanji kolicinu i uspori maksimalno samo dopremanje.
2. Putin ne vjeruje Vucicu i ostatku vlasti pa nece da se zalijece pa da nam da s300 a onda da mu Vucic uvede sankcije ili neko drugi ko bi eventualno zamjenio Vucica a koga bi Vucic postavio da sebe opere.
Politika je k***a svi to znamo i sve se vrti oko para i moci. A narod i drzavu ko j***.

Odgovori
Su

Kako ne verujem u besplatan ručak, pitam se koliko li koštaju ovi avioni i kojom valutom će biti (ili su već) plaćeni, Ne verujem da je bratska ljubav ovde bila dovoljna.
Da li nama ove avione „poklanjaju“ da bi ostali na ruskim avionima i u budućnosti, isplatili ove kupovine kroz kasnije kupovine novih aviona, ili stari trik kod ink-jet štampača – kupiš jeftin štampač, a onda si vezan da kupuješ skupe tonere na kojima se u stvari zarađuje. Servisi, rezervni delovi, obuke, tehnička pomoć – sve se to naplaćuje, a od ovih aviona u hangarima belo(Rusi) nemaju baš ništa, osim troška.
Što se tiče modela aviona koje neko nabavlja, to pre svega treba da zavisi od svhe kojoj će služiti. Za neke potrebe je možda ekonomičnije i efikasnije koristiti četvorokrilce od skupih aviona poslednje generacije. Za obuku je bolje imati stare avione, nego trošiti resurse potpuno novih. A da se imaju avioni za paradu i takmičenje sa komšijama, to je stvarno pitanje kompleksa.
Kad sam kupovao auto, znao sam da nemam para za nov. Nov je najbolji, sipaj i vozi, najmanje troši. Onda sam pogledao koliko imam para i šta mogu da dobijem za taj novac. Bilo je jeftinih, koja troše kao ruska vozila, bilo je onih čiji su delovi skupi kao da su od zlata, onih modela koji su po iskustvima
drugih veoma nepouzdani, onih koji mi ne odgovaraju po gabaritima, nosivosti, preglednosti,… I naravno bilo je onih modela koji mi odgovaraju ko saliveni, ali ih nema na tržištu, Na kraju je izbor bio zaista bio jednostavan i od svih onih premišljanja i upoređivanja, dvoumljenja, spalo je na par modela.
Zato verujem da i naša vojska u osnovi nije imala puno izbora, a nagađanje šta bi bilo bolje je u sferi maštanja.
No, da se vratim na početak: Čime li smo to platili? Da nam ne stigne kasnije račun na naplatu, sa sve kamatom.

Odgovori
Jo

Dolarima! Belorusija odustaje od MiG-ova i hvala im na poklonu. Mogli su da ih zavaljaju za 7-8 milki Alziru ili Iranu al eto dadose nam.
Sad ja jos nisam cuo da je neko nekom poklonio nov avion. Mislim da postoji razlog za to. A svaka kupovina te vrste naoruzanja vezuje kupca za prodavca i na politickom planu. Sto nama i ne smeta preterano jer nas zapad tretira kao 13to prase i tako ce biti i u buducnosti, sta god mi radili da se dodvorimo.
A inace modernizacija svakako mora da se plati. A verujem da ce biti dolari u pitanju ako ti to predstavlja najvecu brigu.
I PITANJE SVIH PITANJA. ZASTO MIG… ZATO STO IMAMO JEDNO 4 CIKE KOJI SU LETELI NA NJIMA. IMAMO I PAR MEHANICARA KOJI ZNAJU SA NJIMA. I IMAMO INFRASTRUKTURU ZA TAJ TIP LOVCA.
Svaka druga varijanta bi nas ekonomski dodatno iscrpela. Ovo je bilo moranje. I dobro smo iskukali i ovo. Inace bi morali hrvatima da placamo za air policing.

la

@Sunny Naravno da bratska ljubav nije dovoljna, kupuju političku privrženost. Mislim, mi Srbi smo ionako okrenuti prema njima, ali od viška glava ne boli. Oni će vjerovatno dobiti neki obilan popust od Rusa pri kupovini novijih aviona, tako da neće biti na nekom velikom gubitku. Mi ostajemo na ruskim avionima, Bjelorusi uzimaju novije, daćemo im pare za modernizaciju, svi srećni i zadovoljni…Čist račun duga ljubav. :)

Pe

Prle a za sta inace su koristili i koriste lovacki avioni u SRJ a danas u Srbiji. Za odbranu vazdusnog prostora. Nemoj da nas vise tako odsudno i kvalitetno brane sa proslavljenim modernim 29-kama 4+++++ genercije ( jos malo pa 5+) sa mnostvom avio poletanja i vazdusnih pobeda za vreme 99. A sta kazete nisu ni jednu raketu lansirali. Ne mogu da verujem. Cista laz. Pisalo u Informeru. Pa normalno je da sluze iskljucivo za aeromitinge i kontrolu civilnih vazdusnih puteva i nista drugo. Oni danas garantovano ne mogu da pesretnu nista osim civilnog aviona. U sadasnjem okruzenju i geopolitickoj situaciji to je i jedino sto moze da se ocekuje. Vazduhoplovci to znaju bili oni bilo gde u balkanskim banana republikama. Sto bi rekli nije avijacija za gologuziju. I manite se prica o donacijama ili poklonima slovenske brace koje kostaju nekoliko desetina ili stotina miliona eurica.

Odgovori
Mr

Evo kad dođu naši bureci i vaše naMiguše mogli bi organizirati jedno okupljanje oldtaimera i na pisti staviti veliko platno nesto ko drivein (airin) i gledati dokumentarce o f16v, f35, migu35, su27/35 i smijat im se kako smo mi jeftinije prosli!

Odgovori
Lj

😂😂😂
👍
👏👏👏👏
Surova realnost,nasmeja me za sve pare.
Pozz

Al

Bravo za komentar!!!

ma

Izgleda da ovi gore nemaju para za 8 mig29 kao sto su ranije najavljivali? A sa druge strane najavljuju kao bice pregovora o dodatnih 6 lovaca iz Rusije. Malo mi to cudno zvuci.

Odgovori
la

@mateus Iz Bjelorusije se nabavljaju samo 4 Miga-29 zbog toga što su Rusi već donirali 6. Priča o 8 Migova iz Bjelorusije je bila aktuelna u vrijeme kada Migovi iz Rusije još nisu bili stigli. Cilj je bio za sada kompletirati punu eskadrilu borbenih aviona, nebitno da li bili iz Rusije ili Bjelorusije.

Ro

RV Srbije je znači kompletirao punu eskadrilu lovačkih zrakoplova i sada mu predstoji odluka o stupnju modernizacije (SM, SMT, SMD….). Tu će se pokazati zrelost političara i stručnost zapovjednog kadra koji moraju iznaći modus kako podići borbene mogućnosti u prihvatljivom cjenovnom iznosu, a sve vezano za mali broj sati naleta koje ti zrakoplovi mogu dati. Jedva čekam pojedinosti te odluke.
Čestitke i u miru letjeli.

Odgovori
Go

MiG-29 ne valja?! Ko bi pobedio u bilo kom aspektu borbe, hrvatski pilot u Baraku ili poljski u dvorepom?

Odgovori
Be

e vidis, na dobrom si putu….
trebalo bi pitati Poljake koliko su dobri jedan na drugoga.
a itko moze dati tu ocjenu, to su Poljaci

Dr

@Beduin Mislim da Nemci imaju najbolje reference.. oni su učestvovali sa njihovim 29tkama na “ RedFlag “ Vežbama .
Na svaki njihovih 20 obaranja dodje jedno obaranje F-16/18 ili F-15. Borbena oprema na letelicama je važna ali Ljudska komponenta je ono što daje kvalitet jednom aparatu….
Da rezimiram NEMCI imaju najbolje reference i oni su rekli da je MiG 29 opasan protivnik u rukama Obučenog Pilota.

Be

Svaki stroj je opasan u rukama dobro obucena pojedinca u sklopu jednaka takva sustava.

Kv

Neznam šta reci u odnosu 29-f16 kad znamo rezultat NATO napada na Srbiju

Ju

U modernom ratovanju rijetko dolazi do bliske borbe lovaca, svodi se na borbu van vizualnog polja. Tu avion sa boljom elektronikom i radarom ima debelu prednost. MIG29 je odličan avion i manevarski superioran F16, ali ako do bliske borbe ni ne dođe, neće doći ni do pokazivanja kvalitete pilota i boljih manevarskih mogućnosti. Pustimo na stranu aeromitinge i pokazne vježbe. Veći je gušt sigurno letjeti na mig29, ali u slučaju rata rađe bi bio u dobro opremljenoj f16.

Fi

@Gosti-domaci Jedna „bizarna“ statistika govori sve…F-16 ima omjer ubojstva / gubitka od 92:13, dok MiG 29 ima omjer ubojstva / gubitka od 16:28.

Ed

@Gosti-domaci
Da poljaci znaju, zato su raspisali natjecaj za „Harpia“
Sto bi bilo kad bi bilo… Pa usporedujuci opremu, karakteristike i mogucnosti poljskog Mig-29 i F16 Barak, stavljajuci to u kontekst bilo kog aspekta borbe, moglo bi se ocekivat 35%:65% u korist Barak.

@Dragan Dubonjac
„…NEMCI imaju najbolje reference i oni su rekli da je MiG 29 opasan protivnik u rukama Obučenog Pilota.“
Da, Njemci su to rekli pocetkom 1990-ih kad su njihove 29-ke bile 5-6 godina stare, ali su ih 2003 poklonili za 1EUR/komad jer su ih ocjenili nepotrebnim.
Od 90-ih godina prakticno niko ne zeli nove 29-ke, ni rusi (uzeli su one koje je odbacio Alzir da RSK MIG ne propadne), ko zeli rusko kupuje nekog od Su-27 derivata (Alzir, Indija, Malezija, Kina,…)

Dr

@ED e sad kad bi nam odao tajnu , kome su to Nemci prodali njihove 29etke ???
Zamislite prodali su ih za tu smešnu sumicu od nekoliko evra Američkim vazdušnim snagama koji su ih stavili u Eskadrilu „Red“ za obuku svojih pilota…. nešto nalik „Top Gun“ samo na višem nivou.
Jer sam čitao na nemačkim portalima o „tajnom“ kupovanju Ruskih letelica MiG 29 kao i SU-27 ….. dakle vaša priča ne pije vodu o ’90…. savet za vas pogledajte ponekad ntv….ima zanimljivih reportaža !
Nije sve baš crno belo…. ima malo i sivih nijansi !!!!

Vu

@ Dragan Dubonjac

http://www.migflug.com/jetflights/german-luftwaffe-mig-29-fulcrum.html

Evo ti link pa se malo vise informiraj da ne ispadas glup. Tu ti pise da su Nijemci Mig-29 prodali Poljacima za 1 Euro. A navedene su i sve njegove prednosti i mane.

Ed

@Dragan Dubonjac
Eto, Vukovarac odao tajnu… pa zar je svarno toliko tesko procitat/pronac/provjerit taj podatak?
Prodali su ih 2003 jer im ne trebaju, ocjenili su da se u 29-ke ne isplati ulagati, dobili su Typhoon, a prastari F-4F im se pokazao prakticnijim (od njega su odustali tek deset godina nakon 29-ki tj 2013.).
Isto tako su od Mig-29 na pola preostalih resursa odustali:
– Ceska 1995. (8 godina stari), mjenjali s poljacima 9 za 11 W-3A
– Rumunjska 2003. (13-14 godina stari), odlucili se modernizirat Mig21 na nivo LanceR do prelaska na F16
– Madari 2007. (14 godina stari) uzeli Gripen na lizing
– Malezija 2009. (16 godina stari) kupili Su-30MKM
USA je kupila 21 komad (14x 9.13, 6×9.12, 1×9.51) od Moldavije krajem 90-ih za proucavanje. Imali su od ranije 2 sirijska 9.12 i 1 ruski 9.12 koji su preletili u tursku. A 2003 zarobili su jednog lakse ostecenog Irackog. USA je za proucavanje 2009. kupila i 2 Su-27 od Ukrajne.
Danas koriste 6x Mig-29 i 2x Su-27 za uloge neprijatelja u agressor eskadrili, a vlasnistvo su privatne firme koja se bavi obukom pilota.
http://www.richard-seaman.com/Aircraft/Museums/ThreatTrainingFacility/Aircraft/index.html
http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?t=12345
https://www.rumaniamilitary.ro/soarta-mig-urilor-moldovenesti

Ako te jos nesto zanima slobodno opet pitaj.

Pe

Pa sve u svemu dobre vijesti. Bjeloruske 29ke koje su povucene iz upotrebe imaju dosta ocuvane resurse. I jedva cekam da cujem opciju i detalje modernizacije bar onako okvirno. Inace srpska varijanta SD ima nesto unaprujedjen ubojni sistem u odnosu na originalnu izvedbu… a modernizacija kako se suska je neka varijanta SMTa .,,

Odgovori
Dr

Vrlo zanimljivi komentari koji bi bili ispravni za neku Državu veličine Nemačke ili Francuske ali ne i za Srbiju zašto, pokušaću da objasnim moj ugao gledanja.
1. Slažem se da je ovo samo prelazno rešenje i da se čeka verovatno momenat ulaska u EU tada će se kupovati Evropski „proizvod“.
2. Doktrina Vojske Srbije je „odbrambena“ dakle kombinacija PVO i VOJNE AVIJACIJE.
Gde će prvi udar izvesti PVO a Avijacija u drugom talasu „Čistiti Nebo“ . zato će i biti ugrađivani sistem za „Frend or Foo“.
3. MiG 29 jeste treća generacija ALI uz ugradnju radara dometa 120-150 km i DataLink se to može nadomestiti jer zemaljaki radari vide mnogo dalje….
4. Na kraju Koliko para toliko mizike videćemo kako će naši „susjedi“ održavati mjihove „Barake“ ( zanimljivo ime ) jer i Ja i Vi možemo kupiti Lamborghini ali dali ste svesni koliko košta Service i Delovi za isti ??? Uostalom nigde se ne pominje stavka da dva Amera moraju pre poletanja da ukucaju šifre u Navigaciono Napadni sistem , Austrijance to Godišnje košta oko 1Milion Evrića , pitam se koliko će to koštati bivšu braću jer bez tog sistema su u ravni sa našim MiG 29 !!!
I to samo ako VS ne pređe na GLONAS sistem , što bi u ovom trenutku bilo korisno !

Odgovori
Mi

@dragan dubonjac,pricas gluposti,kakvo ukucavanje sifri?kadasi u nato,nistase neplaca.netrabunjaj ako neznas.

Vu

Dragan Dubonjac

Samo napomena da Austrijsko ratno zrakoplovstvo ne posjeduje F-16 (americke avione) vec Eurofighter-a ( europski avion) stoga prica o ukucavanju sifri amera u europski zrakoplov su ti deplasirane.

Uostalom nitko na svijetu ne bi kupio takav zeakoplov gdje mu netko prije leta mora ukucati neke sifre i k tome jos neki stranac, i k tome ga jos mora skupo platiti. To su price za malu djecu.

Dr

Čisto da vas napomenem da Eurofighter Typhoon koristi napadnonavigacioni sistem NATO dakle ne pišem gluposti.
Pre nego što bilo šta negativno iskomentarišete proverite podatak koji ja ili bilo ko drugi iznese.
Suviše se „susjedi“ naslanjaju na NATO a nemaju pojma da će ih koštati ko sv. Petra kajgana.
Uostalom koliko ste dali za 12 letelica „F16 Baraka“ Milijardu dollara….. naspram vas Srbija jedva 180 do 200 Miliona … a dobili ste svejedno letelicu Ograničenih mogućnosti…. vreme će pokazati da sam u pravu !

Ju

Dragan Dubonjac
4. 12 Baraka sa resursima 3000 sati po komadu, prilagodba piste i izgradnja hangara, obuka 6-8 pilota na razini instruktora i 40 tehničara u Izraelu, inicijalni paket naoružanja, simulator, 3 rezervna motora…., opremanje i certificiranje Velikogoričkog remontnog centra za održavanje F16….

Ukupno: 420 milijuna eura

+ već potvrđeno od direktora najveće Izraelske tvrtke u oblasti vojne industrije ELBIT ulaganja u Hrvatsku i izgradnja tvornice municije….

Inače Austrija možda plaća pristup NATO sistemima, ali to je zato jer NISU ČLANICA NATO-a. Prednost članstva u NATO-u je u tome da se takve stvari ne plaćaju.
Znači 36 000 sati resursa i 12 borbeno spremnih lovaca VS 7 000 sati resursa (nakon remonta) i 7 borbeno spremnih lovaca i 3 dvosjeda koja mogu biti isključivo za obuku.
3. Radar u Baraku ima domet 296 km.
2. PVO dok se ne nabavi S300 i moderniji KUB ova doktrina je na razini teorije.
1. Srbija za prelazak na recimo Gripen treba nekoliko milijardi, nije stvar u ulasku u EU već u lovi. Nitko ne brani čak ni NATO zemljama da imaju Rusku tehniku, zašto bi bio problem da Srbija pređe kasnije na mig35?

Č

I ja kao čist laik sam čuo ovo o ukucavanju šifri u austrijske borbene avione.

Ju

Čvorović dr Ilija
Moguće, nisu u NATO-u, a žele pristup nekom NATO sistemu. Normalno da će im to NATO naplatiti. Razlika je da članice to sigurno ne plaćaju, odnosno plaćaju kroz obaveze članstva u NATO-u. Ako nisi član golf kluba, plaćaš korištenje terena, ako jesi uračunato ti je u članarinu.

Ed

@Dragan Dubonjac
Slaba ti je priprema za raspravu…
Kazes da ce se IFF ugraditi zbog doktrine? Valjda ce se ugraditi jer je danas to normalmo i potrebno imat…

Cijena odrzavanja po satu leta je priblizno ista za F16 i Mig-29, jer treba znati da na Mig-29 treba dodati jos remonte odrzavanja i remont oba motora koji su obavezni.
Po malezijskim proracunima za Mig-29 iz 2008 kad su napunili 15 godina:
– cijena po satu leta oko 5500 USD
– cijena remonta aviona (bez motora) 2.9 miliona USD po avionu
– cijena remonta motora (oba) 2 miliona USD po avionu
2009. Malezija je odustala od Mig-29 zbog odnosa cijene letanja na njima i sposobnosti, kupili su Su-30MKM.
Isto tako Rumunjska je zbog visokih traoskova 2003 prizemljila Mig-29, odustali od Mig-29 Sniper modernizacije, a odlucila se na temeljitu modrenizaciju Mig-21 na LanceR kao sveukupno bolje rjesenje.
Troskovi odrzavanja za F16 su uglavnom izmedu 4000 (za ROKAF) do 9000 USD (USAF, IAF) po satu, ovisno o modelu i kako se koristi.
Naravno sa staroscu poslje otprilike 2/3 predenog zivotnog vijeka, i ako nisu odradeni servisi produzenja istog, troskovi odrzavanja rastu svim modelima.
Hrvatska se ne naslanja na NATO nego je njegova clanica, pa i ima slobodan pristup informacijskim resursima i razmjeni podataka. Austrija to nema, i ako zeli, placa pristup (inace 2017. Austriju je blokirala Turska pri pristupu NATO-u)

Vu

@ Dragan Dubonjac

Ne bih sada objasnjavao jer ti je par ljudi vec odgovorilo o cijeni i F-16 Baraku i koliko je to kvalitetan avion. Samo cu dodati da je moderniziran na standard Barak 2020 sto mozes naci na stranicama IAF, te da je cak i Miroslav Lazanski izjavio da je to odlican avion te da smo napravili odlican posao. Znam da vama srbima matematika nije jaca strana, ali ne radi se o 1milijardi EUR-a nego o 406 mil EUR-a. Isto tako se gledalo da nam avioni budu priustivi tj. da ih mozemo platiti,odrzavati i koristiti. Kod nas je struka odlucivala sto je potrebno i sto ce se kupiti, a ne vrhovni komadant.

Lijepo bih te molio objavi link gdje si procitao da ameri austrijancima ukucavaju sifre u Eurofighter jer ne vjerujem u takvo sto?

Isto tako bih te molio da objavis link gdje si procitao da cemo HRZ dobiti F-16 Barak sa ogranicenim mogucnostima?

ve

@ Dragan Dubonjac
Mala ispravka, avioni uvijek idu u prvom valu napada a PVO dočekuje ono što prođe, ako avioni idu u drugom valu, onda imaš situaciju da ti vlastiti avioni dođu pod udar PVO. Ono što si rekao da Austrija plaća pristup navigaciono napadačkom sistemu je vjerojatno posljedica što ona nije članica NATO pakta.

Vu

Ako iz Bjelorusije dolaze 3 jednosjeda i 1 dvosijed, onda ce realno RVS raspolagati samo sa 10 lovaca jer su dvosjedi Mig-29 neupotrebljivi osim za skolovanje pilota. Po meni ako imas los avion kao sto je Mig-29 onda je bolje imati ih sto je vise moguce. Tako da bi RVS trebalo posjedovati minimalno 24 aviona + 4 dvosijeda. Ali ta prica o 24 aviona bi kostala otprilike 720 mil EUR, a to se za takve avione ne isplati dati.

Odgovori
Se

Čoveče…
Lepo ti piše, uzeto je 4 29-ke verzije 9.13.
E sad, šta u ti veruješ to je tvoje.
Valjda ćeš dari neki komentar kada ta 4 jednoseda stignu, ili ćeš previderi ova tvoja naklapanja.
Avionima se tamo radi GR, modifikacija na ICAO standard, i modernizacija na SMT+, koja nije nikada nigde radjena.

Pe

Ne bih zeleo da kvarim ovu obilnu konverzaciju, ali zelim da naglasim da se izuzetno radujem dolasku helikoptera Mi-35. Ljudi, to je sjajna stvar…

Odgovori
Al

Vulin ispade najbolji ministar vojni u zadnjih 20 godina
padaj silo i nepravdo narod ti je sudit …….

Odgovori
Ne

Znam da je Hrvatskoj 2011 nuđena eskadrila mig 29 po cijeni od 35 mil € po zrakoplovu. Tadašnji ministar obrane Kotromanović je odbio tu ponudu.

E sad,jesmo u NATO u ali i Poljaci,Slovaci,Bugari su u NATO u a koriste mig 29 ke ???

Zašto ih tada nismo uzeli mi?
Troškovi logistike,obuke pilota i tehničkog osoblja bili bi minimalni u odnosu na ovo što nas čeka sa f 16 barak.

Odgovori
Ha

Cijena kompletne eskadrile od 12 komada sa modernizaciom kako je izjavio Kotromanović bi bio oko 200 milki sa bar 100% ofsetom koju je kasnije u jednoj emisiji ocijenio blagorečeno kršem. Ponuda je odbijena zato što je zapad rekao NO-NO u NATO ste uglavnom Rusi nam to ni danas nisu zaboravili.

Fi

@Nenad Zato jer se Hrvatska okreće zapadnoj tehnologiji. Ostale NATO zemlje koje si nabrojao isto polako mijenjaju ruske avione, ali problem je što ih nitko ne želi kupiti . Rusija se riješava svih svojih Migova, jer rade „Sukhoi“ sustav, što bi moglo biti dobro za srbiju, gdje bi mogli dobiti ili kupiti još Migova.

Ed

@Nenad
Nismo uzeli 29 jer nema smisla, to bi bilo daljne vezivanje za duzi period na istocnu tehniku i kosi se s smjerom kojim je odluceno ici.
Troskovi bi bili daleko veci od Baraka jer ponuda nije ukljucivala ni blizu ovog paketa. Hr nema iskustava ni logistiku/infrastrukturu prilagodenu za 29-ke, a sama 29-ka se prilicno drugacija od mig-21.
Slovaci, Poljaci i Bugari koriste 29-ke jer su ih imali iz onih vremena.
Poljacima je jedan dio 2003. godine doniran iz Njemacke za 1EUR/komad. Dakle nijedna od tih drzava nije kupovala (22eura za 22xMig-29 nije kupovala 29-ke od pocetka 1990-ih.
Sve tri drzave napustaju Mig-29 i traze zamjenuza zapadno:
– Slovacka razmatra dvije ponude F16 Block 70/72 (preferiran) i Gripen E/F
– Poljska je raspisala natjecaj „Harpia“, vjerojatno F16 Block 70/72 u paketu dizanja njihovih F16 Block 52+ na V standard, mozda Gripen E/F ili cak F35.
– Bugarska razmatra nekoliko ponuda novih i polovnih, vjerojatno ce bit neko rjesenje u vidu polovnih. Nakon hrvatske objave, i oni su zainteresirani za slican paket s izraelcima.
http://www.janes.com/article/77711/slovakia-launches-new-fighter-procurement-study
https://www.inquisitr.com/4707603/polands-fighter-jet-tender-moves-forward-with-five-manufacturers-applying/
http://www.janes.com/article/78818/bulgaria-expresses-interest-in-israeli-f-16s

Ne

Procitao sam za Slovake i njihov interes (kupovinu) f 16 viper 14 kom 3 milijarde $.

Nisu li se Bugari odlučili za gripen pa odustali …… možda su dobili packe od strane NATO “partnera“ pa im ovaj naš deal izgleda čist ok i sad oni razmatraju…..

Pitam se zašto Rumunji nisu išli na verziju izraelskih baraka već su uzeli od Portugala? Oni imaju suradnju s Izraelcima u okviru Aerostara.

Ed

@Nenad
Da, Slovaci su se odlucili ici na novi avion, ne polovni. Racunaju na trosak od 3 milijarde USD sto se otprilike poklapa s cijenom ponudenih F16V hrvatskoj (golih 12 komada za oko 1.5 miliarde USD)
Bugari imaju problem s financiranjem koji nisu sukladili s zeljama. Oni ce gotovo sigurno morati ici na polovne jer novi + prelazak na zapadno je prevelik zalogaj i zato su odustali od Gripena.
Kad su se rumunji odlucili na kupovinu Izrael nije nudio Barak nego samo Netz koji bi modernizirali na F16ACE standard. F16ACE iako dobro i moderno opremljen nije prihvatio nitko pa ni Izrael za koga je dizajniran, to je predstavljalo problem. Tako da je odluceno da se uzme, preko USA, polovne portugalske F16 A/B modernizirane na F16 AM/BM tape 5.2R i to je bilo bolje rjesenje.
Izrael se odlucio ponuditi Barak ranije da ne bi napravili istu gresku kao s Netz-om, od 40 ponudenih Netz nijedan nisu prodali. Posao s hrvatskom su iskoristili kao reklamu i u nepunih mjesec dana javili su se Kolumbija i Bugarska.
Rumunima je bio bitan prelaz jer… Rumuski parlament je odobrio 2017. godine plan potrosnje za vojnu nabavu do 2026 u vrijednosti od 9.8 milijardi USD. Od toga je dosad ugovoreno 3.9 milijardi za Patriot (PAC3+, GEM-T i PAC3MSE verzije).
Unutar toga planirana je nabava jos 36 F16 vjerojatno novih…

Ju

Nenad
Izrael nije dobio dozvolu SAD-a za prodaju verzije barak Rumunjima, zato su kupili od Portugala.

====o najvećoj nabavci oružja za ovu zemlju u njenoj novijoj istoriji kao i prvom odobrenju Amerike i posledično Izraela za prodaju ove verzije Lokidovog aviona

https://tangosix.rs/2018/29/03/da-li-je-hrvatska-pogresila-sto-kupuje-polovne-avione-f-16-da-li-ce-posvadjati-dva-kuma/

Ne

@ Ed

@ Juco

Momci,hvala na detaljnom pojašnjenju 👍

Juco,čitao sam taj naslov i pratio temu i ponešto komentirao.

Eto,sada i Bugari i Kolumbija źele našim stopama. Znači okrenuli smo dobar deal.

Mi smo bili ti koji su morali probit led. Možda još koja zemlja manje platežne moći pogleda što to Izrael prodaje.

Be

Polako Nenade, dug je jos put do dobra deala…….predug.

Juco, ameri nemaju nista s opremom Izraelska porijekla.
U slucaju Bureka, oni mogu staviti veto samo na opremu americka prijekla, a kako ona na Bureku nije nesto puno naprednija od one u Portugizcu, nisu ameri imali puno veze s time.

Ed

@Nenad
Samo jedna napomena u vezi Gripena.
Ne postoji razlog zasto bi itko iz NATO-a bio protiv da clanice kupuju Gripen. Gripen je potpuno NATO kompatibilan u svakom smislu, a prodaje ga BAE Saab Gripen, tj. joint venture kompanija BAE Systems iz UK i Saab iz Svedske. 30% djelova je od BAE odnodno skoro sva elektronika, a motor Volvo RM12 je licencirani GE404 iz USA (isti motor koriste F/A-18, T-50, FA-50, HAl Tejas, F-117).
Drugim rijecima velik dio zarade od prodaje Gripena ide u UK i USA.

Ne

Mi 35 je leteći tenk. Za početak 4 je dovoljno ali u dogledno vrijeme još 6 – 8 primjeraka bilo bi optimalno.

Mi 17 isto tako plus devet H 145 i eto borbeno transportne eskadrile helikoptera za respekt na ovim prostorima.

Što se tiče donacije daljnja 4 Mig 29 nije li ta nabavka po principu “daj što daš“? Nekako imam taj dojam. Koliko im je preostalo resursa? Kakva će biti modernizacija? Uopče,na koji će nivo biti modernizirani migovi donirani od Rusa?

Ako netko želi imati vrlo dobru lovačku avijaciju,tada se moraju znati svi detalji pa i oni najsitniji. Tu improvizacije nema.

Princip “spasi što se spasiti da“ i “doniraj bilo što“u modernoj avijaciji danas ne prolazi. U protivnom dolazi do tragedija u kojima ginu najbolji ljudi.

Odgovori
Ne

Modernizacija u ovom slučaju znači ugradnja nove komunikacijske opreme i dovođenje na ICAO standard i remont, to je sve.

Ne

Nec

Sječam se svojedobno je Vučić ili tko već spominjao SMT nivo modernizacije, žuk radar , r 77 zrak -zrak……
Ovo je znači “air policing“ verzija ?

Ed

Ako ista pomaze orjentacijski:
– remont avina bez remonta motora je oko 2.5-3 miliona USD (2008. Malezija RMAF)
– remont za 2 motora je oko 2 miliona USD (2008. Malezija RMAF)
– modernizacija na SMT oko 16-17 miliona USD po avionu, dvosjedi nesto manje mozda 2/3 cijene (2010. Peru, 126 miliona USD za 8 Mig-29 9.13 dovesti SMT)
Dakle, po gore navedenim cijenama, ako bi bilo 11 jednosjeda + 3 dvosjeda:
– ukupno remont oko 70 miliona USD
– ukupno modernizacija oko 210 miliona USD
Na ovo treba dodati troskove za rezervne djelove, obuku pilota i tehnickog osoblja, zamaljsku opremu za podrsku i odrzavanje odabrane verzije, ubojita sredstva, transport i sl.(zavisi kako je i sta dogovoreno)

Pa

Dvosedi mig-29 ima pasivni sistem za otkrivanje ciljeva na osnovu toplotnog odraza, i spregnut laserski daljinomer. S istim moze da prioritizuje ciljeve i da na njih lansira ic samonavodjene rakete kratkog dometa. Ali to nekima nije dovoljno…

Odgovori
Ju

Dovoljno je ako se boroš protiv civilnog aviona.

Pa

Dvosedi Mig-21(skolski) opremljen sa R-60 je doskora(ako ne I jos uvek) koriscen kao presretac u dezurnoj pari.
Dvosed MiG-29 sa R-60 I R-73 sa KOLS u bliskoj borbi je opasan protivnik.
Deklarisana namena je kontrola vazdusnog prostora ili ‘air-policing’ I za isto moze komotno da sluzi.

Ed

I Mig-21UM i Mig-29UB su apsolutno neadekvatni i za AP.
Glavni problem je u tome sto sami ne mogu dovoljno pouzdano pronaci cilj ako je van vizualnog dometa.
To sto se ipak koriste za AP „u nuzdi“, to je druga prica.

Pa

Pa ni mig 31 onda ne vredi nicemu.
Sta u slucaju niskoleteceg cilja?
Radar sa f16 bi ga pronasao?
Ili lovacka avijacija treba da funkcionise samostalno, onda 24 satno patroliranje, ma gde i ko u svetu to radi?
Cemu osmatracki radari na zemlji?
A da vi lepo napisete koji tip aviona je adekvatan…

Ed

Adekvatan avion za AP? Pa da ima radar tj. da nije corav na 20+ NM , po noci ili kad je oblacno, da moze letit barem 1.5 maha, i da ima barem osnovno ZZ nauruzanje (top+pristojne rakete kratkog dometa). Iako ce gotovo sve intervencije biti na nekakve putnicke, male civilne letjelice, i sl., avioni koji se koriste za AP moraju biti sposobni i za presretanje ozbiljnijeg uljeza.
Od toga sto je aktivno u VS samo Mig-29B.
Ne znam sta tu nije jasno?
A kao sto sam rekao „u nuzdi“ je druga prica.

Pa

Taj isti ce da navodi ka cilju ko?
Rakete kraceg dometa su uglavnom ic rakete, dakle gadja se cilj u vizuelnom dometu. Radar tako malog dometa ima samo mig21 i ne treba mu da bi gadjao takve ciljeve , dakle to je idealan avion za AP. Sad je sve jasno.
Odakle podatak da je samo mig29b aktivan? Sta je ozbiljniji uljez? O kavoj nuzdi pricas sve vreme?

Mr

баш бих волео да видим тебе Павле у улози пилота МиГ-21 како по ноћи тражиш визуелно циљ из оног непрегледног кокпита…. :)

а озбиљан уљез, па рецимо нека мала досадна БПЛ која се данима врзмаше…

Ed

Sad znam da ti nista nije jasno…
Ok, ti si sam sebi u pravu.

12

@Mrgud

Možda ću ispasti malo bezobrazan, ali možeš koliko toliko da simuliraš Pavla kao pilota „balalajke“. Ovo ti je „recept“ ako imaš (dobar) kompjuter:
1x DCS World (free 2 play)
1x DCS: MiG-21bis (€47,71)

Posle pravac editor i pusti mašti na volju. :D

Pa

Zamisljali kako god, par 29 cak i bez radara ladno moze protiv 3 puta brojnije grupe 21, kao na berbi grozdja

Mr

два лоша убише Ми(Г)лоша! ;)

DCS rules!

Go

Samo se vi tešite! A u međuvremenu pravilno pročitajte šta sam napisao…

Odgovori
Pi

Dali moze nasim 29 kama da se ugrade neki zvucnici i gorionik mesto motora pa onda onako njih 20 „remontovanih“ grmi i dimi po pisti tamoamo al ono da bude bas glasno. I od drveta napraviti lazne projektile sa dve glave naziva kraljevic marko i to prikazivati na pinku kad se zadruga zavrsi

Odgovori
Dr

A ispred Sarape rakija i prasetina,

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Djuka na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

i do sada je, samo u Srbiji, za to potrošeno 20,6 miliona evra prema EU kancelariji u Srbiji Interesantno, koliko godisnje potrosi RF ili PRC na slicne projekte?

28. Nov 2024.Pogledaj

Buck na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Mislim kako ta tvrdnja nije točna. Naime, radar je isti RBE2, no antena je ta koju je moguće promijeniti pa se tako u ovisnosti o prirodi misije ili dostupnosti antene na njega stavlja PESA ili AESA antena.

27. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Cev da bi se uvulacila potrebna je odredjena mehanika i prostor kojeg za tako nesto u trupu nema. Jos je pri tome cilindricnog oblika, idealna da elektromagnetni talasi predju preko i vrate se tamo gde ne treba, radaru. Rafale prosto nije stealath letelica, jer ako se pazljivo pogleda ni jedan jedini senzor sem radara :-)…

27. Nov 2024.Pogledaj

Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

"Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

27. Nov 2024.Pogledaj