Nova ekonomija: Nemačkoj kompaniji MTU Srbija poklanja zemljište vredno 6,25 miliona evra

15. okt 2019

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Kako LOT može, a kompanije regije ne mogu?

15. okt 2019

Država donela odluku o proglašenju linija Kraljevo-Beč i Kraljevo-Solun za linije u javnom interesu u vazdušnom saobraćaju

15. okt 2019

Vansi: Saobraćaj na „Nikoli Tesli“ u trećem kvartalu veći za 9,3 odsto, najviše zahvaljujući Er Srbiji

14. okt 2019

Udruženje Beoavia traži nove članove za svoj studentski tim

11. okt 2019

Montenegro Airlines: Devet meseci 2019. bolji u odnosu na prošlu rekordnu godinu

9. okt 2019

Održano takmičenje u snabdevanju avio-gorivom, srpski „NIS“ ekipno drugi na domaćem terenu

9. okt 2019

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Adria je mrtva, je li Croatia slijedeća?

8. okt 2019

ICAO priznanje crnogorskoj Agenciji za civilno vazduhoplovstvo

3. okt 2019

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] PSO linije u regiji (2. dio)

1. okt 2019

[VIDEO] Aerodrom „Nikola Tesla“ je dosadan – osim kada po njegovoj pisti trče noću uz pratnju MUP-ovih helikoptera

1. okt 2019

ICAO priznanje za Srbiju

25. sep 2019

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] PSO linije u regiji (1. dio)

24. sep 2019

Adrija Ervejz „privremeno“ obustavila sve letove za danas i sutra

24. sep 2019

Aerodrom „Nikola Tesla“: Manja nezgoda kod gejta A10

20. sep 2019

Završena dvodnevna vežba traganja i spasavanja u civilnom vazduhoplovstvu „SAREX 38-19“

19. sep 2019

Embraer prikazao svoj novi E195-E2 Montenegru i Er Srbiji

18. sep 2019

[NAJAVA] Gazprom neft takmičenj u punjenju aviona gorivom od 1. do 4. oktobra

18. sep 2019

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

17. sep 2019

Patrik Ki u Crnoj Gori: Visok nivo sigurnosti vazdušnog saobraćaja evropski prioritet

16. sep 2019
[REPORTAŽA] Dva i po sata do Pakla i nazad, nova snaga Er Srbija marketinga, biznis case iz doba početka i povratak na mesto pobede nakon 12 godina
Pozadina koncerta-iznenađenja Marije Šerifović u Helsinkiju salutira našem fotografu / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

[REPORTAŽA] Dva i po sata do Pakla i nazad, nova snaga Er Srbija marketinga, biznis case iz doba početka i povratak na mesto pobede nakon 12 godina

Subotnji promo-izlet do Helsinkija bio je matrica tipične vazduhoplovno-novinarske aktivnosti. Dva i po sata do Pakla (HEL =  Helsinki – simpatična igra reči i značenja) i nazad radi dvadesetominutnog koncerta iznenađenja i upoznavanja sa osobljem srpske ambasade u Finskoj. Ustajanje zorom u nevreme (slatki osećaj depresije koji svako jutro oseća posada putničkog aviona), prolazak kroz dva predgrađa grada u kojem do sada nismo bili, uživanje u domaćoj hrani (ne u avionu Er Srbije) i radost odmora nakon povratka u BEG.

Javna je tajna da se novinari zapravo i mogu izvući iz obaveze da isporuče sadržaj nakon ovako organizovanih „FAM tripova“ (termin industrije, znači: Familiarization trip). Posebno danas. Postuješ par kraćih sadržaja na društvene mreže uz nekoliko fotografija, dva pasusa i to je to. Da ne govorimo ako si travel influenser. Daš mu ga po četrdesetak storija i tako „zavrneš“ marketing kompanije da ti udeli koju kartu. To što ne možeš dokazati kakve si konverzije napravio kompaniji nije bitno, bitno je da si trenutno popularan i da budžeta i volje ima.

Vi, dragi čitaoci, ne biste bili ovde da ne zahtevate najkvalitetniji i najopširniji vazduhoplovni sadržaj pa se ja neću izvući. Zapravo, prvi let Er Srbije za Finsku zaslužuje detaljniji osvrt jer je nacionalna avio-kompanija Srbije ponovo je u igri kada su marketing i route development u pitanju.

„Nastavite da skrolujete, super je tekst“ / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six 

„Devet novih priča“

Istorija do ovog trenutka vam je dobro poznata. Er Srbija je poletela 2013. godine kao ni jedna avio-kompanija u regionu. Par godina kasnije dobila je instrukciju da počne sa štednjom, rebrendirala je svoj proizvod (znatno ga degradirala u poređenju sa obiljem s početka), to uradila dva puta (drugi put identifikujte Bikovićem) ali je i „iza scene“ prilično fokusirano radila na svojoj reorganizaciji. Broj ljudi koji je promenjen nekarakterističan je za tempo promene u poređenju sa avio-kompanijama u regiji. Neka interesantna nova imena će tek biti predstavljena, u kompaniji je nikad više mladih ljudi, dve (bitne) službe su se vratile iz Abu Dabija, ova sezona i godina biće bogatije za tri dodatne letelice i ono što je najinteresantnije, uprkos nepromenjenoj, najblaže rečeno izazovnoj finansijskoj situaciji, kompanija je pre tri dana započela novu poslovnu ofanzivu i prvi put posle par godina zna šta radi u marketingu i to radi veoma dobro.

Od prošlog vikenda svedoci smo verovatno najvećeg širenja jedne avio-kompanije u modernoj istoriji ex- jugoslovenske regije. Nacionalna avio-kompanija Srbije objavila je nedavno da uvodi najveći broj destinacija od 2013. godine, godine njenog „novog početka“. U pitanju su redovni letovi tokom cele godine ka Kijevu, Madridu (sa 3 sata i 15 minuta leta najduža Er Srbijina linija nakon Njujorka), Barseloni, Rijeci, Krasnodaru, Helsinkiju i Kairu uz sezonske linije ka Zadru i Nici. Ako tome dodamo i 12 novih linija iz Niša, Er Srbija će imati 59 nedeljnih polazaka i 21 novu liniju. Nakon dvogodišnjeg posta, od ove godine kompanija počinje sa ekspanzijom koju ni jedan konkurent u regiji nije imao, slobodno možemo konstatovati, u poslednjih 30 godina.

Er Srbija će takođe biti i avio-kompanija sa najviše aviona u floti u odnosu na regionalne konkurente. Kompanija je nedavno završila najnoviji ciklus zapošljavanja letačkog i kabinskog osoblja koje će opsluživati 23 letelice (uključujući i one u najmu za sezonu).

Ova ekspanzija (kreirana od strane nekoliko službi kompanije koje se bave planiranjem i prodajom) mora biti praćena kvalitetnom tržišnom komunikacijom. To je upravo ono što se dogodilo, na radost onih koji prate a možda su već i zaboravili furiozan i nezabeležen početak prve godine Er Srbije. Na šta su se i kako sve trošile pare za marketing, rebrendiranje, oglašavanje i uopšte taj „novi početak“ tada deo je legende. Legende koju bi svaki profesionalac u industriji trebalo da doživi, čisto da vidi koliko je i kako moguće trošiti u jednom od finansijski najbesmislenijih i najtežih biznisa.

Kompanija očigledno više ne želi da igra ulogu žrtve preteranog početka i u poslovnom smislu kreće sa iskorišćavanjem svojih potencijala regionalne povezanosti. Njen marketing i PR sada imaju zadatak da promovišu nove rute i još jednom izbegnu narativ da je Er Srbija pre dve godine zakoračila u low cost model (uprkos ribicama jelte).

Kampanja koja prati poslednju ekspanziju nazvana je „Devet novih priča“ i u narednih nekoliko nedelja će vas goniti kroz digitalni prostor ukoliko slučajno odete na sajt kompanije i proverite cene za neke od novih ruta. Zvanično je počela organizovanjem promotivnog prijema u Domu garde na Topčideru i nastavila se serijom inauguralnih letova.

 

Zbog čega Finska?

„Business case“ Er Srbije za ovu rutu su opcije putovanja za stanovnike i biznis iz Finske preko Beograda. Kako je i rečeno prilikom prezentacije kompanije u srpskoj ambasadi u Helsinkiju u subotu, plan je da se agresivnim marketingom motivišu Finci da preko Beograda, Er Srbijom, lete do Atine, Dubrovnika, Bukurešta, Soluna, Skopja, Sofije, Splita, Tirane, Larnake, Podgorice, Bejruta, Tivta, Krasnodara i drugih destinacija. Dakle „business“ i „leisure“ kategorije putnika, preko Beograda, do gradova regije.

Prvo sečenje vrpce, u Beogradu. Dragana Frantov-Nikolić, direktorka komercijale i Joost Den Hartog, zamenik komercijalnog direktora Er Srbije / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Domaćin posete bio je ambasador Srbije u Finskoj Saša Obradović sa suprugom. Nakon prijema u zgradi ambasade ispričao nam je osobenosti života u ovoj zemlji uz konstataciju da u Finskoj živi ne više od 1000 Srba.

Uz podjednako brojne populacije ostalih bivših Jugoslovenskih republika, Er Srbija sigurno neće preterano računati na putovanja iz Beograda, jer teško da nešto interesantno može da se vidi u Finskoj.

Savršeno vreme i crveno-plava ofanziva na selfije i klasične kadrove / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six
Pronađite osobu na fotografiji koja ne drži telefon. Ako je nešto ostalo od klasičnog marketinga to su događaji i promocije, sve drugo je digital / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Što se samog prvog leta tiče, sve je zaista bilo „kao nekad“. Do sada nikad veći broj novinara na nekom Er Srbijinom FAM tripu, interesantan koncept i utisak da je svaka osoba iz marketinga i PR-a dala i više od svog maksimuma. Razmak između dva leta isplaniran je za obilazak ambasade i specijalno iznenađenje. Ono je bilo otkriveno već prilikom ukrcavanja na A1 u Beogradu kroz prisustvo Marije Šerifović koja je sa pesmom „Molitva“ osvojila prvo mesto na takmičenju za pesmu Evrovizije pre 12 godina – u Helsinkiju.

„Pop-up koncert“ i demonstrirana sposobnost Er Srbije da preveze i vrati pobednika Evrovizije na mesto prvog zločina nad evropskim kvazipesmama / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Ideja PR i marketing tima Er Srbije bila je da se organizuje dvadesetominutni koncert osvajačice Helsinkija na jednom od njegovih trgova. Iznenađenje je više nego uspelo. Okupilo se dvestotinak ljudi i mogli su se čuti jezici svih nekadašnjih bratskih republika. Populacija na koju Er Srbija svakako računa u punjenju povratnog lega.

Nakon završetka zvaničnog dela koncerta (koji je morao biti kratak jer smo žurili nazad na aerodrom) iz publike neplanirano izlazi Finkinja koja zahteva da i ona (sama) otpeva „Molitvu“ što čini na savršenom srpskom jeziku. Vođa puta Er Srbije Nikola Vukomanović savršeno reaguje i nakon kolektivnog šoka svih u publici poklanja joj Er Srbijine karte iz Helsinkija na bilo koju željenu destinaciju unutar mreže kompanije.

Ako je neko umro od dosade u subotu to su piloti. Dva i po sata sedenja na istoj stolici, zatim čekanje i nazad. Ali vole to / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Er Srbija tako u jednom danu poentira, zabada zastavicu kako kod kolektivne ex-YU expat populacije, tako i kod lokalnih medija. Sada preostaje da prodaja kompanije osvoji teritoriju i zadrži je.

 

Komentari

B

Čemu toliko zajedljiv ton?
Prema napisanom nije vam se desila nikakva katastrofa ni u putu ni na odredištu. I rekao bih da su prema vama bili ljubazni i susretljivi. Zašto onda taj sarkazam koji se provlači kroz ceo tekst? Ako vam se nije išlo na ovaj novinarski zadatak, odnosno putovanje, što to niste prepustili nekome drugom?

Odgovori
M

Sad ce ti obrise komentar

A

Ja stvarno nisam našao taj zajedljiv ton uopšte. Čak je veoma pozitivna i zanimljiva reportaža.

I

…mozda je nekom drugom istekao pasos :D A sarkazam ako je doziran moze da bude i zabavan u odredjenoj meri…stvar ukusa čitaoca. Znam neke koji bi napisali da je ‘Er Srbija uspesno realizovala planiranu aktivnost prevoza putnika i robe čime je otvorila liniju za Helsinki, glvani grad Finske’ ;)

B

@Igor-sarkazam tipa:“…jer teško da nešto interesantno u Finskoj može da se vidi…“
Niti je doziran, niti je duhovit.

M

Ton uopste nije zajedljiv. Cak je tekst i preterano blag prema JU. Ovo je svakako jedna od besmislenih linija na kojima ce gubiti novac kako bi za male pare napunili avion transfernim putnicima, a OD putnici ce placati visoke cene. Toliko puta vidjeno sa JU, i potpuno neprihvatljivo za kompaniju koja zivi od subvencija i ne bi drugacije opstala.

V

Imao sam priliku češće ići do Madrida sa LH preko Minhena/Frankfurta. Vrijeme presjedanja je bilo pedesetak minuta do sat i po najduže. Cijena OD 160 DO 210 e MAximalno. Zadržavanje na granici ništa strašno, hajde recimo dvadeesetak minuta. Iz ZG je Croatia letila direktno čini mi se za Madrid (ili je to bila Barca) za 230 E u prosjeku. Sad šta kome odgovara….

l

MM tako se pricalo kad je Air Serbia pocela da leti za Solun, Bejrut ili Zagreb. Nesto ne vidim da su to bile neisplative linije. Gde su sad ti kriticari, sto se ne isprse?

D

Verovatno niko nije procitao onaj „suprotni clanak“. Finski. O istom dogadjaju. Pun vedrine i postovanja prema protivniku. Bez trunke zajedljivosti. Bez pitanja „a sta to ima da se vidi u Srbiji?“. Ali, ja cu reci sta ima da se vidi: ulicni psi, to je najupecatljivije i po tome se najvise razlikujemo od Evrope. Od prave Evrope.

M

znači i ozbiljan medij poput Tango Six-a podleže klikbejt naslovima? Upravo ste mi se ogadili.

Što se tiče samog događaja, pratio sam jednu „influenserku“ na instagramu koja je bila na ovom FAM tripu, i video sam koliko je isforsirano reklamirala air serbia, sa porukama tipa „možete da kupite karte online brzo i lako“ a znam iz iskustva da ne može ni brzo ni lako ništa da se obavi na Air Serbia sajtu. Smučila mi se odmah cela priča.

I jedan komentar o novim Air Serbia rutama, skoro sam uzimao karte BEG – MAD, potpuno isti datumi su u pitanju, Air Serbia je bila 281eur za kartu sa koferom, Lufthansa 195eur, naravno da sam uzeo karte sa Lufthansom, džaba im sav marketing kad su skuplji od svih alternativa. To što sam Air Serbiom tamo za 3 sata a Lufthansom za 6 mi apsolutno ništa ne znači, razlika od skoro 100 eur (znači 200eur za 2 kupljene karte) je apsolutno vredna tih dodatnih 3 sata, a da ne pričam o razlici u on-board usluzi između Air Serbia i LH-a.

Odgovori
I

Brz trk i mnogo sreće na granici u Minhenu uz želju da kofer stigne na vreme.

B

@Milos

Ne znam zasto, ali imam utisak da ti nikad nisi leteo u avionu bilo koje kompanije…

Mozda gresim, ali imam osecaj da ti sedis u svom stancicu negde u Beogradu ili nekom manjem gradu, tipkas u kompjuter i zelis samo da pljujes pa Air Serbiji i svemu sta je nastalo od ove vlasti.

…mozda i gresim?!?!

B

@Milos

…samo da znas zasto sam ovo malopre napisao.

Ja samo kupovao karte online preko sajta air serbije i islo je veoma brzo, ni brze, ali ni sporije nego na nekim drugim stranama.

d

LH na tom letu sa tim presedanjima gubi pare. Tvoja karta im služi samo da dampinguju AS i drugu konkurenciju i povećaju LF.
Testa radi proveri cenu samo za povratni let od tog aerodroma (verovatno je rec o MUC ili FRA) ka MAD.
LH ima prednost da Nemačka ima jaku globalno orijentisanu privredu i njihove firme ne pitaju koliko košta karta kada šalju svoje zaposlene na poslovni put. Tek na tim kartama pređu u pozitivnu zonu. I tu ne može AS i drugi puno da urade, osim strpljivo u narednim decenijama kroz nekoliko generacija da grade mrežu i traže svoje mesto.
Kako ljudi iz ASa najverovatnije ovo sve čitaju moj je savet da im čestitaš na trudu i daš ideje kako nešto može biti još bolje. A ne samo negativno po svemu.
Pretpostavljam da su manji avioni i gde god može ATRovi jedno od rešenja za povećanje profitabilnosti.

M

Sa cenom od 196 eur LH svakako ne gubi novac. ne zaradjuje preterano ali ga i ne gubi.

d

Brate ili namjerno hejtuješ ili si promašio valutu u kojoj sajt AS pokazuje cijenu. Evo već pola sata vrtim letove u julu i nigde nije viša cijena od 289 KM što znači oko 150 €

d

Ko će ga znati šta je bilo. Pretpostavljam da LH ima vrhunski softver za trenutno optimizovanje i prilagođavanje cena i da ga pune podacima već decenijama. Sigurno je i to bitna komponenta njihovog globalnog uspeha. Bilo bi zanimljivo neko iz struke da napiše članak na tu temu.

M

joj i ovde izgleda ima botova

@Ivan nikakav problem, preko sat vremena lufta ima između letova, i sa 45min može da se stigne. Sve je uigrano i obezbeđeno na nemačkim aerodromima.

@Beli ad hominem argument, tj. ne-argument, bravo pobedio si evo sklanjam se u stančić, neću više

@dax jedini koji ima nešto pametno da kaže. Zanimljivo je da je nedelju dana pre ta ista karta bila 225eur sa LH a 266eur sa AS. Nikad nisam video da cena karte ode na dole tek tako, pa je neki damping svakako moguć, ali to naravno ide u korist putnicima

@dembelan ne znam odakle ti, sad sam gledao sad Beograd Madrid AS-om, jul mesec 17-24, 240eur povratna bez prtljaga, a sve moje prethodno pomenute cene su sa prtljagom

Z

@Milos
Sa 50 min u MUC verovatnoca je 25% da ce vam stici prtljag bez obzira na priority (Star Alliance Gold). Na let sam stizao bez problema jer nije bilo carine i ukinuli su penjanje preko treceg sprata na dodatnu kontrolu koja je bila pre par godina. Ovo vam govorim iz iskustva sa leta LH496/LH1722 (Ranije je prvi let drzala Air Canada)

t

Sve čestitke za nove linije!.

Dva pitanja za novi agilni marketing tip Air Serbie i online platformu:

Zašto je onemogućeno da se preko sajta kupe karte (I plate kreditnom karticom) ako je vreme do leta manje od 24h? Ako neko dođe u tu situaciju da mu treba last minute karta nije baš srećan što mora da prolazi kroz 15min priče sa call centrom…

Kada će se omogućiti lakše i efikasnije dobijanje računa firmu za kupljene avio karte preko sajta? Sada je potrebno da se piše call centru, koji to prosledi finansijama pa se od njih čeka odgovor. To čekanje nekada traje jako dugo. Zar je problem dodati odmah opciju na sajtu prilikom kupovine, uneti PIB i završiti sve?

Odgovori
S

Da citiram : “ dug je put do vječnosti, a mi ga prelazimo šutke i u miru.“

proći će puno vode Savom i Dunavom dok se redovi letenja usklade, cene sa konkurencijom, dostigne zadovoljavajući LF, i onda tek profit. I pet može da izgleda kao optimističan plan, ako govorimo o Air Srbiji i ljudima koji upravljaju vazduhoplovnim sistemom.
Tu samo stoji jedno pitanje. da li će biti pet godina podrške za takvu investiciju i koliki će biti ukupan ceh an kraju dana.
Ovo su linije koje su trebale biti otvarane 93/94 npr- da bi već 98/99 bile svakodnevne, a kasnije i više polazaka dnevno.

Danas je teško uhvatiti voz koji je davno krenuo. Pogovto ne na način na koji se trenutno radi.
Kažete 300 eura do Španije? najskuplje što sam do sad platio ( uračunati svi troškovi-gorivo za auto, parking, avio karta , klopa i piće usput) je cca 200 Eur ( i tada sam bio u Madridu za 5 sati sa poletanjem iz BEG)

Odgovori
A

Sve stoji, samo „profit“ tesko tj. nikako. Nema izgleda po mom misljenju, ali trude se ljudi stvarno, to je za pohvalu najvecu.

A

Lepo osmisljeno svakako od strane AS. T6 uvek sjajan! I od necega „rutinskog“ napravite clanak koji se cita sa uzitkom.

Odgovori
B

Ako je HEL pakao, vidim da su BEG ovdje shvatili kao prosjačenje.
Počeo sam po naslovu da naslućujem autora, za sada mi dobro ide… Neka direktnih linija, nekome i ta 3 sata znače.

Odgovori
D

Nije rec samo o 3 sata. Gnjavaza sa usputnim sletanjem, snalazenje na aerodromu, nedostatak vremena itd. – tebi to nije ili ne bi smetalo? Kad se nikako ne polece iz Bg, da li primecujes graske znoja na celu nekih putnika? To su oni koji imaju tesne letove, koji vec vide kako ce trcati po nekom nepoznatom aerodromu da uhvate drugi let.

V

Zašto mislite da nema šta da se vidi u Helsinkiju i Finbskoj uopšte????

Odgovori
N

Da li neko može da pobroji koja su to 23 aviona ASL u floti ? Da li se u taj broj uračunava i neki avion koji tek treba da bude unajmljen ?

Odgovori
S

Drago mi je što je uspešno i inovativno realizovan i put, ali i napisan sam tekst.

Svaka čast i na fotografijama, kao i na potpisima istih, tipa:
„Nastavite da skrolujete, super je tekst“ .

Odgovori
M

Uspeh Air Srbije neiznenadjuje ipak je ona nastala od jedne relativno velike konpanije /jat/ sa dobrim kadrovima i u startu velikim potencijalomTako da je meni izuzetno drago ovako dinamicnom razvoju AIr Srbije i nije cudo sto je neuhvatljiv lider u Regionu Mada moram da vam kazem da se podjednako radujem svakom uspehu avio konpanijama i regiona a posebno Montenegru Kroaciji kao i Adriji i kao vazuhoplovac uvek bi bio spreman svima da maksimalno pomognem

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Send this to a friend