BEG airport status
LYBE 2112:30 Z VRB°01KT CAVOK 26/10 Q1022 NOSIG=
Vojna parada povodom 70. godina NR Kine: od auto-žirova, preko aviona specijalnih namena do novih balističkih raketa i hiperzvučniih bespilotnih letelica Jedna od premijera i iznenađenja parade, bespilotna hiperzvučna letelica WZ-8.

Vojna parada povodom 70. godina NR Kine: od auto-žirova, preko aviona specijalnih namena do novih balističkih raketa i hiperzvučniih bespilotnih letelica

Narodna Republika Kina obeležila je 70 godina svog postojanja grandioznom vojnom paradom priređenoj 1. oktobra u Pekingu na glavnom gradskom trgu Tjenanmen na kojoj je učestvovalo 15 hiljada vojnika, 580 jedinica vojne tehnike i 160 aviona i helikoptera.

Mnogi tipovi naoružanja prikazani su po prvi put, NR Kina je pokazala gotovo sve najmodernije što ima i tako opravdala ocene pojedinih američkih vojnih zvaničnika da će najmnogoljudnija zemlja sveta u budućnosti biti veća pretnja Sjedinjenim Državama od Rusije.

Počasna paljba neposredno pre početka parade.

Na do sada najvećoj kineskoj vojnoj paradi u istoriji najviše novosti uočene su što se tiče balističkih raketa zemlja-zemlja malog, srednjeg i velikog dometa, krstarećih raketa zemlja-zemlja, protivbrodskih raketa, bespilotnih letelica ali i vazduhoplova. Takođe su pokazane i nove verzije poznatih sistema naoružanja koji se već nalaze u operativnoj upotrebi.

Tako je NR Kina pokazala svoju respektabilnu vojnu moć i ogroman tehnološki napredak koji je naročito ostvaren u poslednjih 20 godina pre svega zahvaljujući velikom ekonomskom rastu danas druge ekonomije sveta a treba napomenuti i to da je vojni budžet Kine prošle godine iznosio 250 milijardi dolara.

Helikopteri Z-8B nosili su zastave NR Kine, Komunističke partije i Narodnooslobodilačke armije.
Iza helikoptera sa zastavama i njihovom pratnjom nalazila se cifra 70 koju su formirali helikopteri WZ-10 i WZ-19.

Nakon što je predsednik NR Kine Si Đinping izvršio smotru, obišao i pozdravio učesnika parade, čast da otvore paradu imale su posade helikoptera. Prvo su proletele tri formacije sa po jednim srednjim transportnim helikopterom Z-8 (dalji tazvoj kineske kopije francuskog SA-321 Super Frelon) a njih su pratila po dva borbena helikoptera WZ-10. Svaki Z-8 je nosio po jednu zastavu i to zastavu NR Kine, zastavu Komunističke partije NR Kine i zastavu kineske Narodnooslobodilačke armije. Odmah iza njih je 20 helikoptera, od kojih 8 borbenih WZ-10 i 12 naoružanih izviđačkih WZ-19 su u čast jubileja formirali cifru 70.

Osnovni borbeni tenk Tip 99A.
Laki tenk Tip 15.
Borbeno vozilo pešadije ZBD-04A.

Usledio je zatim defile pešadijskih ešalona raznih jedinica kineske vojske nakon čega su nastupili motorizovani ešaloni sa velikom količinom tehnike. Od oklopnih sredstava treba istaći osnovne borbene tenkove Tip 99A (ZTZ-99), lake tenkove Tip 15 (ZTQ-15), borbena vozila pešadije ZBD-04A, samohodne haubice mornaričke pešadije ZTD-05A, oklopna desantna vozila ZBD-03, samohodni protivtenkovski raketni sistem (lovac tenkova) HJ-10.

Samohodna haubica PLC-181.
Samohodni višecevni lanseri raketa AR3 kalibra 370 mm.

Od artiljerije su prikazane nove samohodne haubice 155 mm PLC-181 (SH-15) dometa do 50 km, samohodni višecevni lanseri raketa zemlja-zemlja AR3 kalibra 370 mm koji može koristiti vođene rakete dometa 220 km i nevođene dometa 280 km.

Balistička raketa DF-17 sa hipersoničnim bojevim blokom.

Veliku pažnju privukli su sistemi zemlja-zemlja tj. balističke rakete srednjeg i velikog dometa. Najzanimljivija među njima bila je DF-17 sa hiperzvučnim bojevim blokom dometa 1800-2500 km. Ova raketa je trenutno jedino hiperzvučno oružije u upotrebi u kineskoj vojsci, smatra se da mogućnost manevrisanja čini raketu neuhvatljivom za bilo koju protivraketnu odbranu a razvoj ovakvog sistema pokazuje visok nivo razvijenosti kineske vojne industrije.

Lanser strategijskih nadzvučnih raketa zemlja-zemlja DF-100.
Balističke rakete JL-2 koje se lansiraju sa podmornica.
Interkontinentalna raketa DF-5B koja se lansira iz silosa.

Od drugih balističkih raketa na Tjenanmenu su se mogle videti strategijska nadzvučna raketa velikog dometa DF-100, balistička raketa DF-26 dometa 4000 km (kojom se mogu gađati i brodovi), interkontinentalna balistička raketa JL-2 dometa 7000 km za naoružavanje podmornica, interkontinentalna balistička raketa DF-31AG dometa 11000 km, interkontinentalna balistička raketa DF-5B dometa 13000 km koja se lansira iz silosa.

Najjače naoružanje NR Kine, ICBM DF-41 dometa do 14000 km.

Prikazana je i relativno nova interkontinentalna balistička raketa DF-41 čiji je procenjeni domet 12000-14000 km koja, kako se procenjuje ima 10-12 tzv. MIRV (multiple independently targetable reentry vehicle – odnosno nezavisno navođenih blokova sa nuklearnim bojevim glavama) i trenutno predstavlja glavni faktor odvraćanja od napada bilo kog potencijalnog neprijatelja.

Hiperzvučna bepsilotna letelica WZ-8.
BPL WZ-8 se može odbaciti i sa bombardera H-6.

Osim nadzvučnih i hiperzvučnih raketa prikazana je hiperzvučna bespilotna letelica sa oznakom WZ-8 čiju pogonsku grupu najverovatnije čine raketni motori,  pretpostavlja se da se može odbacivati i sa bombardera H-6 a navodno se već nalazi u operativnoj upotrebi.

Nova mlazna borbena BPL GJ-11 ‘’Sharp Sword’’.
Na jednoj fotografiji borbena BPL GJ-2 Wing Loong II, nova mlazna borbena BPL GJ-11 i dronovi kamikaze.

Još jedna do sada neviđena BPL jeste mlazna borbena BPL GJ-11 ‘’Sharp Sword’’ (izgledom vrlo sličnoj američkoj X-47B, evropskoj/francuskoj  nEUROn, ruskoj S-70 Ahotnjik) sa smanjenom vidljivošću u širokom spektru elektromagnetnog zračenja (stealth). Ispred nje je prošla dobro poznata izviđačko-borbena letelica GJ-2 Wing Loong II a iza GJ-11 tzv. dronovi-kamikaze.

Laki autožirovi za specijalne jedinice Hunting Eagle.
Raketni sistem sa nadzvučnim protivbrodskim raketama YJ-12B.

Ostale zanimljivosti koje treba pomenuti su laki autožirovi Hunting Eagle namenjenih specijalnim jedinicama, kao i obalski protivbordski raketni sistemi  sa nadzvučnim raketama YJ-12B dometa 300 km, potom nadzvučne protivbrodske rakete YJ-18 i YJ-18A dometa do 540 km za naoružanje površinskih ratnih brodova (pre svega razarača Tip-052D i Tip-055).

Laki mobilni raketni PVO sistem HQ-17A, ekvivalent ruskom Toru.
Raketni PVO sistem HQ-16A srednjeg dometa, pandan ruskom Buku.
“Kineski S-300“, RS PVO HQ-9B.

Zastupljeni su bili i sistemi za protivvazduhoplovnu odbranu i to hibridni artiljerijsko-raketni sistem PVO HQ-6A sa dva sedmocevna rotirajuća topa 30 mm, raketni sistemi malog dometa HQ-17A, raketni PVO sistemi srednjeg dometa HQ-12A i HQ-16A, raketni PVO sistemi velikog dometa HQ-9B i HQ-22.

Interesantni brodski 11-cevni PA top H/PJ-11 30 mm.

Pokazan je i deo sistema PVO brodova i to brodski protvavionski jedanaestocevni rotirajući topovi H/PJ-11 kalibra 30 mm, lanseri raketa HHQ-10 (FL-3000N) malog dometa i rakete sistema HHQ-9B (brodska verzija HQ-9) velikog i HHQ-16 (brodska verzija sistema HQ-16) srednjeg dometa. Pored ovih sistema prodefilovali su i različiti tipovi osmatračkih radara, sistema veze kao i sistema za elektronsko ratovanje.

Leteći radarski sistem KJ-2000 predvodi akro-grupu Ba Yi na avionima J-10.
Leteći radarski sistem KJ-500 i lovci J-11B.
lovci J-11B i leteći radarski sistem KJ-200.

Nalet vojne avijacije najavljen je preletom letećeg radarskog sistema KJ-2000 (kineski dorađeni Il-76) koga je pratilo 8 borbenih aviona J-10A i S akro-grupe ‘’Prvi avgust’’ (Ba Yi) od kojih je 7 imalo generatore dima koji su ispuštali dimne tragove zelene, žute, plave i crvene boje. Odmah iza njih nalazila se formacija koju su činili leteći radarski sistem KJ-500 oko koga su letela 4 lovca J-11B (dalji razvoj nelicencne kopije Su-27) a potom i slična formacija sa 4 J-11B i letećim radarskim sistemom KJ-200.

Mornarički patrolni avion Y-8Q.
Avion za radio-tehničko izviđanje Y-9JZ.
Y-9G, verzija transportera Y-9 za protivelektronska dejstva.

U sledećim formacijama nalazile su se specijalne verzije transportnih aviona Y-8 (kineska kopija An-12) kao i Y-9. Prvo je nastupio leteći komandni centar Y-8T sa 4 lovca J-11B, potom leteći radarski sistem KJ-500H sa dva mornarička patrolna aviona Y-8Q (GX-6), leteći radarski sistem KJ-200H sa dva aviona za radio-tehničko izviđanje Y-9JZ, avion za radio-tehničko izviđanje Y-8JB i avioni za protivelektronska dejstva Y-8CB, Y-8G i Y-9G, i avion za propagandu i psihološki rat Y-9XZ. Usledile su zatim trojke običnih transportnih Y-9 kao i sanitetske verzije ovog aviona.

Najnovija verzija bombardera H-6N ima sistem za popunu gorivom u vazduhu.

Novina među vazduhoplovima bila je nova verzija bombardera H-6 (dalji razvj kineske kopije Tu-16) sa oznakom H-6N koji ima sistem za dopunom u vazduhu. Bombarderi H-6N bili su naoružani krstarećim raketama KD-63 i CJ-10 a interesnanto je da ova verzija može nositi i protivbrodsku balističku raketu DF-21D koja se postavlja u ležištu ispod trupa koje je postavljenu umesto unutrašnjeg spremišta ubojnih sredstava.

Leteća cisterna HY-6DU sa borbenim avionima J-10B.
Palubni višenamenski borbeni avioni J-15.
Kina u upotrebi ima i borbene avione 5. generacije J-20.
Višenamenski borbeni avioni J-16.

Mogućnost pretakanja gorivom u vazduhu pokazana je formacijom leteće cisterne HY-6DU i dva višenamenska borbena aviona J-10B ‘’Vigorous Dragon’’. Mornaričku aviaciju predstavljala je formacija pet palubnih višenamenskih borbenih aviona J-15 ‘’Flying Shark’’. Kina je pokazala i svoj borbeni avion 5. generacije J-20 ‘’Mighty Dragon’’ takođe u formaciji od 5 aviona. Treba napomenuti da je do sada na J-20 već postignuta najmanje početna borbena sposobnost i da se serijska proizvodnja zahuktava. Posle J-20 proletele su formacije sa 5 višenamenskih borbenih aviona J-16 (avion na bazi dvoseda J-11BS i Su-30MKK) kao i 5 višenamenskih borbenim avionima J-10C.

Transportni helikopter Z-8B.
Laki izviđačko-borbeni helikopteri WZ-19.
Najnoviji kineski višenamenski borbeni helikopter Z-20.

Na paradi je učestvovao veliki broj helikoptera koji su proletali u velikim formacijama od 5 do 9 helikoptera. Među njima su bili srednji transportni Z-8B, laki višenamenski Z-9WZ (dalji razvoj kineske kopije francuskog AS-365 Dauphin), borbeni WZ-10, laki naoružani izviđački WZ-19, a prvi put su viđeni višenamenski helikopteri Z-20 koji veoma podsećaju na američke S-70 Black Hawk koje NR Kina inače koristi još od 80-tih godina 20. veka.

Školsko-borbeni i laki jurišni avioni JL-10.
Nadzvučni školsko-borbeni JL-9.
Paradu su zatvorili avioni JL-8 demo tima “Red Falcon“.

Iza helikoptera po prvi oput na paradi proletelo je pet školsko-borbenih aviona JL-10 ‘’Falcon’’, potom takođe prvi put na paradi 5 školsko-borbenih i lakih jurišnih JL-9 i na kraju 7 školsko-borbenih JL-8 demo tima ‘’Red Falcon’’ RV NR Kine koji su takođe imali generatore dima i ispuštali su crvene, plave i žute dimne tragove.

Sve fotografije skinute su sa zvaničnog sajta kineske vojske, kineske agencije Sinhua, i internet sajta Sino Defence Forum.

Video kompletne parade:

Komentari

A

SSSR 2.0

Odgovori
N

Postovani,
ovi dronovi ubice zna li se nesto vise o njima (kolika je bojeva glava, domet kako se navode itd?)

Odgovori
N

ispravka kamikaze ne ubice :)

M

Kad pogledas svaki model letelice je kopija neke evropske, ruske i americke proizvodnje… Z20 isti BlackHawk, Z8 ista SuperPuma, J16 isti Suhoj… itd

Odgovori
Ž

Z-8 je licencni SA-321 Super Frelon. Ne Super Puma.

M

Izvinjavam se za gresku, jedno mislim-drugo pisem :)

D

J 10B idealan za Srbiju jedna eskadrila bi bila sjajna…..

Odgovori
F

Interesantan avion,ali sa kojom namenom bi se koristio u Srbiji?
Prejak za skolski avion,a preslab za lovca.

D

Po meni upravo ta sredina ga čini idealnim uz to njegova cijena,radar, količina naoružanja koju može ponijeti idu mu u prilog, nisam neki stručnjak za vazduhoplovstvo samo eto iskreni ljubitelj istog ali mislim da je ovaj avion sasvim razumno i dobro rešenje za VS….

A

@FlyKu
Po kom osnovu „preslab“?
Mocniji motor od F-16, veca nosvost, vise podvesnih tacaka, IRST? Jos kad iskopiraju AL-41 nakon par godina sa SU-35, bice azdaja.
Mozda ste ga pomesali sa JF-17, mada i on ce u Block III verziji biti jako sposoban. Ako bi povecali zivotni vek zmaja, taman bi nam bio kao zamena za Mig-21 i J-22, a moguce i G-4.

V

Sve što nam treba Kina ima, tako da ako se naš državni vrh boji sankcija evo gde ima da se svi rodovi vojske opreme u mnogo većem broju i više nego povoljnijim cenama u odnosu na ruske sisteme i sa po meni mnogo boljom elektronskom opremom nego što Rusija nudi, hvale se sa viškom novca trebalo bi sve od kineza uzimati i avione i helikoptere i PVO sisteme. Pozdrav svima

Odgovori
B

Ako imaju bolju opremu od Rusa, zašto kupuju njihove sisteme? Zašto ih kopiraju? Zašto su kopije lošije od originala? Zašto nisu u stanju da naprave originalni avionski motor? Bez obzira na sve, kada je oružije u pitanju, još dugo, dugo neće igrati u ruskoj i američkoj ligi.

M

Pobedu u 2. svetskom ratu odnela je masovna proizvodnja, a ne napredna tehnologija. „Švabo“ je imao najbolje tenkove ali svega par stotina, napredne podmornice koje danima krstare pod vodom ali svega par komada, mlazne i raketne avione ali opet premalo, pa čak i atomsku bombu koju nije završio jer nije imao proizvodni kapacitet kao SAD i Sovjetski Savez.
Kina ima strahoviti proizvodni kapacitet i dostupne resurse, možda je taj J-20 samo našminkana „kanta“ u poređenju sa F-22 ili Su-57 ali Kinezi ga očas posla mogu napraviti u hiljadu primeraka i to nikako ne treba potcenjivati.

P

@Markus1975…dobar komentar… samo moram nesto dodati.. Tigar1 jeste bio bolji i iznenadjenje kad se pojavio.. ali imao je mana..manje pokretljiv, sporiji.. a ubrz se pojavio i T-34HV85 koji je nulirao sve prednosti Tigra i Pantera i postao osnovni borbeni tenk ali masovno proizvodjen… njemacki mpaznjaci jesu bili idpred svog vremena takoreci.. ali kratko su mogli ostajati u vazduhu, ogranicen borbeni komplet, a brzina nije bila toliko veca da bi bila presudna prednost u odnosu na mustange i spitfajere…kojih je opet bilo mnogo!

B

A šta će masa protiv R-36 (SS-18)?

A

@Bane
Pa dobro je dosla u Koreji, Vijetnamu itd.
Velike zemlje uvek „izmeste“ konflikte van svojih granica i ne udaraju „direktno“ jedna na drugu.

D

Koja je svrha postojanja WZ-8, kada je takvu sličnu ( Lockheed D-21 ) a verovatno i mnogo bolju, korišćenu krajem 60-ih SAD izbacila iz upotrebe još pre 48 godina.

Odgovori
A

Trudim se da se suzdrzim komentarisanja sistema o kojima ima jako malo informacija, ali po mom skromnom misljenu, sa ta dva raketna motora skromne velicine, nema teorije da je „hipersonicna“.
Balisticke izgledaju vrhunski BTW

M

Pa prvo i pre svega mi ne znamo tacnu svrhu te bespilotne
letelice i njene sposobnosti. Ne znamo cak ni kojom brzinm
ide. Mozemo da nagadamo iz detaljnih slika.
Jedno je sigurno, a to je da nije ista niti je ista namena kao sto je
D-21 bio.

Moje misljenje je da je to visoko-supersonicna a mozda i hipersonicna izvidjac-kamikaza raketa koja se ocigledno ispali
sa H-6 bombardera prema dobro branjenom cilju visoke vaznosti. Kad stigne do mete ima izbor da izvidi, snimi, napravi krug i vrati se
kuci da bi se ponovo koristila. Vise od toga ne jer ocigledno ima raketne motore. Takodje mislim da nosi odredjenu kolicinu eksploziva. Samim tim postoji izbor da ako se odluka za vreme leta donese moze da se zaleti i zabije u metu (recimo nosac aviona) i to veoma precizno (jer jeste dron) i pri ogromnim brzinama gde vecina PVO ne moze je zaustavi. Naravno, samo nagadjam.

M

Lockheed D-21 je otkazan posle neuspelog lansiranja na brzini od 3 maha,

https://www.youtube.com/watch?v=GMyC2urCl_4

takodje pokusavano lansiranje izvidjackog drona izmedju stratosfere i mezosfere kao “dopuna mogucnosti“ prilikom izvidjanja spijunskih aviona.Kako neki navode D-21 lansiran sa B-52 je pao u Kineske ruke, ali posto je planiran da se samounisti posle izvidjanja, veliko pitanje koliko je tehologije bilo dostupno.Cisto sumnjam kako Kinezi imaju mogucnosti u zadnjih 20 godina dostici taj nivo na potrebnim visinama.

Jedina opcija je upad sa svojom “cyber attack jedinicom“ i nesto pokupljenih strogo poverljivih dokumenata sto daje povod za dalja izucavanja.

WZ-8 neki deklarisu kao izvidjacki dron, dok Shenyang Aircraft Dark Sword sa aerodinamikom koja je namenjena manevarskim sposobnostima ima ipak znacajniju ulogu za upad u dobro branjeni “kisobran“.Posto se “Dark Sword“ po nekim sturim informacijama deklarise na brzinama do 2.5 maha.Sad sta pored izvidjackog “Dark Sword“ koji je u razvoju nekih 10 godina trazi WZ-8 moze samo reci njegova brzina koja nije jos deklarisana.

Cisto napomenucu ranija istrazivanja UAV direktno vuku korene od “UAV letecih meta“ za uvezbavanje PVO jedinica.Zato pogon, dizajn imaju kljucnu ulogu u dronu namenjenom izvidjanju u slozenom PVO okruzenju.

Sad kad se uzmu nove tehnologije i moguce tatkticke primene (swarm attack)
https://www.youtube.com/watch?time_continue=101&v=ruWC10AW87E
Logicki se naslucuje kako integracija ovakvih sistema olaksava lociranje mobilnih PVO sistema u slozenom dobro zasticenom okruzenju i smanjuje njihovu mogucnost prezivljavanja nakon detekcije.

i

Za sada nema detaljnih podataka o ovoj letelici, čak je vrlo moguće da je plasirana ne baš najtačnija informacija. Na osnovu izgleda i dimenzija letelice može se zaključiti da zmaj odgovara hiperzučnim letelicama ali kao što su drugi komentatori primetili, motori su premali za autonomno poletanje i postizanje hiperzvuka a i teško da ima goriva za tako šta. Drugo, iziđačka namena hiperzučnih letelica ima jako ograničen spektar namene, teško da se sa njom mogu tražiti trupe na kopnu. Jedina namena u iziđačkom domenu je precizna lokacija nosača aviona i prateće grupe gde joj brzina daje šansu da ne bude oborena. Opet, hiperzvuk je moguć samo na velikim visinama pa je i ovakva namena upitna jer tu se postavlja pitanje mogućnosti senzora.. Očigledno je da će biti „lansirana“ sa nekog aviona, količina goriva i motori joj omogućavaju dizanje na nekih 40ak km i postizanje brzine posle čega vrlo verovatno postaje glajder. Ipak bih se najviše kladio da je reč o udarnom sistemu a da je klasifikaciju: „bespilotna letelica“ dobila zbog mogućnosti manevrisanja. U svakom slučaju, uz Df-17 definitno „area denial“ za američke nosače aviona koji će sada morati da se drže podalje od obala Kine, toliko podalje da im svrha postojanja, obzirom na dolet letelica koje imaju (F-18 i F-35), gubi svaki smisao.

B

Gledajte, ovi „mali“ raketni motori imaju potpuno drugu dimenziju kada se govori o letjelicama lansiranim sa leteće platforme. Podsjetiću vas na „SpaceShipOne“ i njegov raketni motor (maksimalno vrijeme rada svega nešto preko minut i po, ako se dobro sjećam?), pa je svejedno omogućio ovoj letjelici, koja izgleda kao da ju je gradio profesor Baltazar lično da ode na 118 000 metara.

Na toj visini sve postaje strateško oružije. Ovaj „glider“- a rekao bi da je to upravo to- tako može da ponese nuklearku, iskoristi kretanje zemlje i aerodinamiku pada/ulaza kroz vazdušni omotač Zemlje da pređe ogromna rastojanja. Opet- može jednostavno da ponese raketno naoružanje velikog dometa i da se koristi za protivsatelitsku borbu, sleti, pa koristi ponovo?

Volio bih da negdje može da se vidi fotka dna ove letjelice. Ako su termoizolacione mase iz svemirskog programa Kine….glider.

U tom kontekstu- „hiperzvučna“ po orbitalnoj trajektoriji, ili možda u fazi poniranja na cilj? Po meni ovo je jeftini „Avangard“ bez rakete nosača (moguće i mnogo manjeg dometa, taktičke namjene, ili protivsatelitsko oružije).

Pozdrav svima!

B

Našao fotku iz drugog ugla:

https://www.janes.com/images/assets/701/91701/p1750330_main.jpg

Ovo je ipak nešto mnogo neozbiljnije i tanje. nekakvo dronče za nadzor teritorije sa većih visina, ništa više.

A

@Igor
Tako i meni izgleda. Alatka za staru sovjetsku „area denial“ taktiku.

I

Nebih se slozio, ova tehnika je neproverena, i bas deluje nekako Kineski. Sve kopije.Ne znam sta mislis pod – „elektronskom opremom“ ali kinezi ne mogu da pridju Rusima u proizvodnji vojne opreme. Pa i sami su jedni od najvecih kupaca Ruskog naoruzanja.Pogledaj ove avione i helikoptere sa slika sve deluje kao iz 80tih.Oni jedino sto imaju je brojnost.

Odgovori
Ž

Тешко да авиони Ј-10 и J-20, БПЛ GJ-2, GJ-11 и WZ-8, хеликоптери WZ-10, WZ-19 изгледају као да су из 80-тих. Као и многа друга техника виђена на паради.

Кина већину потреба за наоружањем задовољава из сопствене производње, све мање купују из иностранства.

Ако ћемо о томе да је нека техника “проверена“, да ли су нпр. Ф-22 и С-400 проверени? У правој борбеној ситуацији?

D

Slažem se sa Vama Živojine. Kada pričaju o mogućnostima te opreme, to je ono vau. U praksi, da je tako nazovem, nije ništa provereno.

A

Kineska elektronska oprema je cesto naprednija od Ruske. Vec imaju gomilu AESA radara u naoruzanju, nisanske kontejnere su integrisali na svoje SU-30 vrlo brzo, dok Rusija jos uvek nije.
Ono gde zaostaju za Rusijom je u preciznom masinstvu i aerodinamici. Zato i ne mogu da proizvedu motore ekvivalentne ruskim, kupuju znanje jos uvek i sl. mada ni to nece doveka trajati. Primera radi prve brze vozove su pravili sa Simensovom tehnologijom, ovi poslednji su 100% u domacoj izvedbi, imaju gomilu patentirane tehnologije i novih resenja, a ujedno su najbrzi na svetu. Trenutno ulazu u znanje vise nego bilo koja drzava, sto na privatnom, sto na drzavnom nivou i to ce se isplatiti, kao sto se Rusiji isplatilo ulaganje decenijama u nazad, pa sad zemlja u stagnaciji sa ekonomijom osrednje zapadno evropske drzave, moze da pravi strategijske bombardere, raketne sisteme velikom dometa, lovacke avione itd. Strani univerziteti su puni kineskih studenata i napreduju rapidno.

Ono sta lici na 80te je ovo paradiranje, zastave partije i sl. To je cist debilizam koji ce nadam se stati uskoro.
Kada budete koristili neku novu kinesku profesionalnu opremu, tipa oscilopskope, videcete da to je to na jako naprednom nivou. Nemacki su mozda 5-10% bolji, ali kostaju duplo, ruskih nema ni u prici

M

Tako je.
Mnogi se zanose da su moderni zapadni avioni provereni u praksi. A kad se realnost da su u zadnjih 40 godina leteli u optimalnim uslovima sa manje od 10% šanse da budu pogodjeni, i stavi na vagu sa problemima koje su imali i novcem uloženim u održavanje i popravke ta slika postaje malo drugačija.
Šta danas uopšte znači „proveren“ avion? Jeftin za održavanje?
Od vijetnama nije bilo ravnopravnog okrsaja. Dakle mora se precizirati. Proveren u kakvom ratu? Patroliranje nad pustinjom i bombardovanje najskupkjim bombama na Alkaide i ISIS?
Ili obaranje Suhoja 17,22,24 naoružanih bombama dok lete sami od strane lovca presretača 4-5 generacije? Ili NATO armada u punoj formi odno protiv samog ili pare Mig-29B kojima su istekli resursi a piloti leteli nekoliko sati godišnje godinama da ne zaborave gde je šta u kabini zbog sankcija.
Poredjenje aviona treba da bude izmedju ravnopravnih svrari u ravnopravnim uslovima barem donekle.

F

Kopije ili ne,licence ili ne,kinezi napreduju i na pravom su putu.Imaju sve vise strucnjaka i sve veci procenat svog znanja ukljucena u svoje letilice.Gde su bili pre 50 godina,a gde su sada.

1

@Al-41F1

„Ono sta lici na 80te je ovo paradiranje, zastave partije i sl. To je cist debilizam koji ce nadam se stati uskoro.“

Za razliku od SSSR i Rusije, Kina nije imala mnogo ovih parada. Parade povodom Dana Narodne Republike su imali 1950-1959, 1964, 1966, 1969, 1970 i 1984, a od parade 1999. ih imaju na svaku deceniju (2009. i ova sad). Od drugih parada imali su samo 2015. Dan pobede nad Japanom i 2017. Dan Narodno-oslobodilačke Armije.

A i kako bi drugačije proslavljali?

A

@126LEA-Delta
Odrziz komemoraciju i odes kuci.
Parade su totalno bacanje vremena i para.

M

>> Ono sta lici na 80te je ovo paradiranje, zastave partije i sl. To je cist debilizam koji ce nadam se stati uskoro.

Severna Koreja 2.0. Ja sam mislio da je „taj debilizam“ odavno nestao ali nije i nece. Tamo su svi biznismeni clanovi partije, moraju da idu na partijske sastanke i svi prolaze kroz isti dril kao nekada u SFRJ. U stvari je to najobicnija ljustura koja im verovatno treba zbog naroda. Kod nas je na zapadu tako kako je ali bar nemamo taj ideoloski bullshit…

1

@Al-41F1

Znači, za bilo kakav jubilej samo čestitanje i posle razlaz? Pa odlična ideja, evo svi tako da proslavljamo svoje rođendane. Skupe su žurke, pokloni, iće i piće, samo čestitka i fajront…

Šalu na stranu, slažem se sa tobom, ali lepo je ponekad i imati ovakvu paradu…

A

@126LAE-Delta
Ili recimo uradis ono sto je Srbija uradila za vek pobede. Odrzala istoimenu vezbu gde se nesto naucilo i proverilo korisno. Bolje to nego ono bacanje para u Nisu neposredno nakon….
Impresionirala me ona kinesko-ruska vojna vezba, a parada bas i ne. Ne znam ni sta slave iskreno, dolazak na vlast onog bolesnika

A

@Mayer
Samo sto za raziku od SFRJ, u Kini ne postoji nikakav limit na privatan kapital i tip bizniza kojim mozes da se bavis. Dok u „naprednoj“ saveznoj rep. Srbiji, nisi mogao da privatno posedujes kamion vece nosivosti od 5t, a kamoli da imas kompaniju.
To njihovo sastancenje ce jos neko vreme da traje, ali kad se desi smena generacija i to ce umreti 100%.
Ne treba im ta birokratija i sami znaju.

M

Pa jeste, ljudi vole parade. I lideri vole parade iz svojih razloga. I mi volimo parade da vidimo opremu i da komentarišemo. Biće toga dogod je vojski. Evo i Tramp je hteo da paradira u Vašingtonu kao Rusi i Kinezi, samo odjednom nemaju para za takve vojne troškove 😊

M

@Al-41F1

>> Samo sto za raziku od SFRJ, u Kini ne postoji nikakav limit na privatan kapital

U stvari je to bilo od republike do republike drugacije, u Sloveniji su krajem osamdesetih definitivno postojale privatne firme sa i po par desetina zaposlenih. Tako nesto je bilo nezamislivo u npr. CG. SFRJ nije dozvoljavala privatnu inicijativu jer su se u partiji bojali za vlast (ko je uspesan, ima novac i populanost kad tad ce pozeleti i vlast). Kako je to u danasnjoj kini reseno ne znam, moguce upravo tom inkluzijom biznismena u partijske strukture…

C

@ Mayer
@ Al-41F1
Ziva istina! I svaka cast obojici za podsjecanje. Prije dvadesetak godina izasao je intervju u stampi sa jednim od nasih najuspjesnijih privrednika. Na pitanje kako je poceo rekao je (ono sto je naveo kolega Al-41F1) da nije mogao da registruje kamion vece nosivosto od 5t u Crnu Goru, pa je otisao u Sloveniju (ono sto ste Vi rekli) i tamo registrovao firmu za spediciju. To se inace desavalo pocetkom 80-ih godina. Nevjerovatno ali istinito.
Hvala Vam!

M

U Sloveniji je stosta moglo sto nije nigde drugde. Ali sta vredi kada je svaka inicijativa odatle bila napadana kao anti socijalisticka, anti revolucionarna pa onda na kraju i anti srpska. Cak se secam malo one medijske histerije protiv Mladine i ako sam tada bio dete…

X

Gospodo kriticari kineskog „sranja“ ne mojte da sudite o knjizi koju niste procitali po koricama…

Odgovori
P

Da se nadovezem..’Ma ni korice vidjeli nisu’.,.a tipicno opet znaju bolje od drugih..,:)

N

parada ok, mnogo roga se moglo videti, ali i pored velikog tehnoloskog iskoraka Kina i dalje koristi dobar broj starih sistema tj kopija francuskih 1970-80, ruskih 1980, tesko je posebno povuci paralelu izmedju kineskih sistema sa jedne strane i ruskih-zapadnih sa druge strane, sve u svemu Kina pokazuje zelju da postane i vojna super sila

Odgovori
K

Kinezi prave dosta sami a može se reci da brzo uče ;)

I

S 400 je nesto o cemu Kina moze samo da sanja da napravi kao i f22, zato su i kupili s 400 kao i su 35 od Rusa. Takodje njihovi helikopteri dosta zaostaju za apachima, kamovima i mi 28.Svi znamo kvalitet njihovih motora na avionima i koliko ti motori imaju kratak vek. Nisu ni u top pet po prodaji oruzija, sve zbog kvaliteta. Nebih voleo nista Kinesko da vidim u nasoj vojsci.Sve su ovo kopije, kao i sve sto rade su im kopije. Zato su kupovali Suhoje da bi sve prekopirali

L

Ooozbiljna drzava sa oooozbiljnom vojskom.
Svako bi polomio zube u sukobu sa Kinezima.

Odgovori
A

Ceo svet zavisi od kineskog izvoza, pogotovo najvrednije zapadne kompanije tipa Apple koje ne mogu nigde drugde da zadovolje svoje potrebe. Nemaju oni potrebe da „lome zube“ nikome, zato ih niko i ne dira, prosto se ne moze bez njih.
Ulazu u mornaricu najvise da bi u eventualnom sukobu mogli garantovati bezbedan prolaz svojoj robi kroz strateski bitne plovne puteve.
Cisto ilustracije radi, SAD i SSSR su razmenjivali najvise do milijardu dolara robe godisnje, dok danas sa Kinom razmenjuju toliko dnevno!

d

Bi da se sukobe na njihovom teritoriju. Da se sukobe na otvorenom moru unakazili bi ih i Francuzi i Englezi, a kamo li Amerikanci. Kinezi su regionalna sila još uvek i nisu sposobni logistički voditi rat daleko od kuće. Nemaju ni saveznike niti tehniku za tako nešto.

m

Na osnovu cega to pricas, nemaju ni pola nuklearnih podmornica kao Kina jos manje raketnih fregata. Uskoro ce imati nosaca koliki Francuska i Engleska zajedno. Mogucnosti okeanskih akcija Francuske i Engleske su danas dosta ogranicene. Nece imati stalno dva nosaca angazovana popunjena Engezi. Sa krshem od F35. Fregata tip 055 je krstarica i silaze iz brodogradilista kao da je dzabe. Imaju barem 50 fregata i dvadesetak razaraca toliko nema cela Evropa. Imaju dovoljno desantnih 072 da skrse Tajvan. Uskoro ce imati vise nosaca helikoptera od americkih saveznika Koreje i Japana. I nece ih navuci u nekakav Midvej njima ne trebaju zauzimanje americkih ostrva samo ono sto je njihovo. Njima ljudi idu za pare ne za demokratiju. Vi citate gluposti na RTS tipa mocni BRDM2M savladava sve prepreke dok zapravo moze manje od nemodernizovanog brdm2, jer su mu uklonjeni pomocni tockovi.

d

Na osnovu čega ti pričaš?? Kakva Kineska mornarica. Većina brodova je manjih kategorija nesposobna za vanobalno ratovanje. Kineske podmornice važe za najglasnije i nisu dorasle zapadnim. To da će imati više nosača pričaj kad budu imali. Za sad koriste raspali sovjetski nosač. Ako im ne treba ništa drugo osim njihovog čemu onda gradnja veštačkih ostrva u međunarodnim vodama. Čak i jedan Vijetnam su time okrenuli protiv sebe.

M

>> Ako im ne treba ništa drugo osim njihovog čemu onda gradnja veštačkih ostrva u međunarodnim vodama.

U stvari oni smatraju da je kompletno Juznokinesko more njihovo – ogromna vodena teritorija sa par ostrva od oko milion kvadratnih kilometara koja seze sve do obala susednih zemalja i sto je kad se pogleda karta, za te zemlje, ukoliko uopste jos mogu da se suprotstave, apsolutno neprihvatljivo. Sa Vijetnamom su vec ratovali. Razlog za pravljenje vestackih ostrva (prilicna ekoloska katastrofa) je zapisavanje teritorije i nemogucnost da se na drugi naci projektuje moc a mi tu jos uvek nismo u plavim vodama…

M

>> Ceo svet zavisi od kineskog izvoza, pogotovo najvrednije zapadne kompanije tipa Apple koje ne mogu nigde drugde da zadovolje svoje potrebe.

Na isti nacin cela Kina zavisi od uvoza ostatka sveta. Rado se istice navodna inferiornost mrskoga zapada a potpuno ignorisu kineski deficiti.

A

@Mayer
Apsolutno da nisam implicirao nikakvu „inferiornost“ i naravno da Kina najvise zavisi od Z. Evrope pre svega, pa ostalih(SAD, Kanada, Australija, Indija itd. zavisi od vrste robe).
Dzabe proizvodnja ako nema to ko da kupi. Isto tako dzabe potraznja ako nema ko da proizvede. Dobro je dok je tako. Recept za mir na duze staze.
Jedna od dobrih strana globalizacije

M

@Al-41F1

Ja sam vise zeleo da ukazem da izrazeno nekriticki pozitivno vrednovanje Kine u nasim medijima (nego da direktno kritikujem tvoj post). I to verujte mi od devedesetih na ovamo. Jos uvek se secam tekstova iz Politike devedesetih koji su zvucali skoro isto kao i danas, ubrzan razvoj, vojska, nova super sila itd…

A

@Mayer
Moja greska.
Ma Kina je pre svega civilizacija u kontinuitetu nekoliko hiljada godina i to svi zaboravljaju. Vise puta u istoriji su bili nesto sto se u tadasnjem kontekstu moglo nazvati „najmocnija drzava na svetu“, bice najverovatnije opet.
Sta je par decenija nekog Maoa ili neke tamo „partije“, naspram tolike istorije? To sto su se mnogi nesretni ljudi zadesili za to vreme i tada u toj drzavi je samo nesretna okolnost.
Njihova civilizacija je uvek cenila mudrost, zato mislim da ce to sastancenje i stranacenje da se kad tad zaustavi.

Ono sto nasi „hvalospevi“ o Kini zaboravljaju je da to je zemlja koja je privatizovala zdravstvo. Zemlja koja dan danas strelja ljude za korupciju kao da je srednji vek. Zemlja koja ne deli svima penzije iz budzeta. Zemlja koja je bila spremna da zrtvuje mnogo ljudi zarad rasta po svaku cenu i to su uspeli. Tamo nema „socijalne pomoci“, nema „decijeg dodatka“, samo surovi kapitalizam, a ljudi su „potrosna roba“. U dosta manjoj meri nego pre 20 ili 30 godina, znatno manjoj, ali opet garancija nema.

Ovde drzava jos uvek pokusava da upravlja trzistem rada i trzistem uopste. Da na neki samo njima poznat nacin tu bude „glavni faktor“, zato sve varira od loseg do katastrofalnog. Kad se debirokratizujemo i okrenemo biznisu, mozda cemo imati rast blizu njihovog jer ljudi ima, znanja ima, samo im treba skinuti prepreke. No kako stvari stoje, za sad ce to da ostane na „stranicama politike“ kao i silni epiteti „lidera u regionu“ u sta moze da poveruje samo neko ko nije izasao iz svog sela, ili kakvog Beca pa misli da mi u Srbiji zivimo na televiziji.

Sto bi rekao Regan „vlada je problem, a ne resenje“, no 40 godina utupljivanja u glavu je odradilo svoje.

Proci ce i to, desice se smena generacije, pa ce valjda neki zamah da bude i ovde, kako tehnoloski(koji je vec krenuo), tako i poslovni. Kao sto ste rekli, mladi ljudi izgrade IT sektor od 2% BDP-a ni iz cega, samo im treba sansa.

M

@Al-41F1

>> Kao sto ste rekli, mladi ljudi izgrade IT sektor od 2% BDP-a ni iz cega, samo im treba sansa.

Pri tome 99% izvozno usmeren. Mi mozda nemamo toliko izazenu tu preduzetnicku crtu, i ako, jedan moj kolega tvrdi da su mladje generacije drugacije. U Kini, ja nisam bio ali mnogi jesu, ocigledno svi izgaraju da dodju do nekih para/uspeha i to se onda naravno pokazuje pa turisti mogu da vide neverovatan luksuz po svim velikim gradovima.

B

Nedostaje samo neki moderan nadzvucni strategijski bombarder, kao Tu-160 ili B-1

Odgovori
1

Lepa parada, ali iskreno rečeno, Kina i dalje ima licencirane i nelicencirane kopije naoružanja drugih država, pritom računajući i duboke modifikacije tih kopija. Ni dan danas ne znam za naoružanje koje je od nule nastalo u Kini. Ne kažem da su oni loši inženjeri, ali su uglavnom radili sa poznatim sistemima…

Odgovori
A

Crni barut :D

D

Pa imaju čak dva tipa aviona 5 generacije od kojih je jedan u poodmaklom razvoju, a drugi operativan, koje su sami od nule napravili, imaju j10, koji su isto tako sami napravili, a to samo o modernoj avijaciji pričam, svaka njihova kopija aviona je dorada postojećeg sa znatnim poboljšanjem originalnog modela, nikako ne treba potceniti Kinu

1

@Dušan Pavlović

J-20 i J-31 su nastali programom J-XX (zapadna terminologija) o kome je javnost saznala 2002. godine, a to je skoro 20 godina od prvih stelt aviona. Za J-10 se govori da je počeo razvoj osamdesetih, nisu rekli kad (poznato je da je Deng Xiaoping odobrio program u tom periodu), a čini mi se da su dosta kopirali IAI Lavi…

Sad što se tiče mog komentara, više sam ukazivao na način njihovog rada, mada je možda zvučalo da ih potcenjujem. Mislim da je Kina izabrala drugačiji put u razvoju naoružanja i prepustila drugima razvoj tehnologija, pa koja se najbolje dokaže, nju „uvezu“ i zatim modifikuju. Tu im se nalazi glavna mudrost, jer što da troše pare i vreme kad je neko drugi to već odradio…

P

Samo da potvrdim ‘sumnje’, J-10 je tehnoloski podrzan projekat od strane IAI-a i Mikojana… Izraelci su tu prakticno prodali i primijenili tehnologije za’LAVI’ i takoreci ga ozivjeli dok su rusi bili zaduzeni za pogonsku grupu… tako da to jeste LAVI sa motorom MiG-29 tj RD-33… strasna kombinacija :)
Svojevremeno su USA i UK zestoko krutikovali Izrael zbog izvoza naprednih tehnologija u Kinu..na tome se i zavrsilo uglavnom.

N

Svaka cast i na ovoj reportazi. Boga mi Kinezi se ne sale, stanacju sisteme kao igracke.

Odgovori
N

Da malo demistifikujemo i rusku elektroniku. Prije dva dana V. Putin je u okviru Valdai konferencije izjavio da Rusi pomažu Kini razvoj sistema ranog upozoravanja, zemaljsku i kosmičku komponentu. Kad je AESA u pitanju, mislim da je ruska logika da se ne ugrađuje nešto što bi bilo zamenjeno za narednih par godina. Kod Kineza je to kao na traci. Prilikom jedne posjete ABB u Švajcarskoj, onako zadivljen svime što sam vidio pitam čoveka, domaćina, kako….. A on će bez punih ormara svakakvih promašaja nema napretka, pronašao su iskustvo. Kina, brzo uči, svaka čast ali još uvijek imaju malo kostura u ormarima. Da se razumijemo, zadivljujuće je sve to, naročito taj ideološki momenat na kome insistiraju, a imaju i zašto jer svi smo videli da se iz socijalizam ne ide u napredni kapitalizam nego u propast, pljačku i nemire. Kina je tu lekciju naučila 89 i zato su sad tu. Žrtva je bio SSSR ali ko zna zašto je to dobro za Ruse.

Odgovori
M

>> Kad je AESA u pitanju, mislim da je ruska logika da se ne ugrađuje nešto što bi bilo zamenjeno za narednih par godina.

Verovatno su se vodili istom tom logikom kada su onomad prvi ugradili jedan PESA radar u borbeni avion…

M

Lepa manifestacija prikazan je napredak ali daleko je to još od amerikanaca i rusa.Kinezi treba da ulažu u kadrove koji sami osmišljaju nove koncepte oružja umesto u kopiranje ruskog i pomalo zapadnog.Sećam se da je jednom jedan sovjecki KGB general izjavio da biroji koji su radili na ispitivanjima i kopiranjima zapadnog oružja postizao loše rezultate tako da biroji koji su smišljali nove analoge imali prioritet.Dakle ono što kinezima fali jeste filozofija dizajna koju su amerikanci , rusi i evropljani odavno formilari.Retko šta ovde vidim da je autentično kinesko bar po slikama.Po ovome se vidi koliko je SSSR bio tehnološki džin pa ga i dan danas kopiraju prava šteta što se raspao , rusi još uvek drže korak ali pitanje je koliko će izdržati.

Odgovori
V

Ne razumem to kritikovanje kineskog oruzja. Da zaostaju za Amerikom, manje za Rusijom, ali Kina raste svaki dan i razvija sopstveno oruzje. Sa Amerikom su ekonomski skoro poravnati ako je i nisu pretekli, Rusija da nema sovjetsku zaostavstinu u namenskoj industriji i nuklearnoj bombi bila bi zemlja treceg sveta. Jos da Kinezi ne kupuju naftu i oruzje tek bi bilo veselo po bracu.

Odgovori
v

A tu sovjetsku tehnologiju su razvijali naucnici iz Kirgistana i Turkmenistana a ruski naucnici i inzenjeri su im isli po burek!?

Zemlja Trećeg sveta koja ima GLONASS što nemaju ni Kina, ni Japan ni bilo koja druga evropska zemlja. Izvoz žitarica najveći na svetu i to non-gmo. Ameri im plaćaju da im voze astronaute na kosmičku stanicu. Sad Vi možete reći da je kosmički program zaovstavština SSSR-a, ali je kosmički program nastao na bazi radova Cioklovskog koji je stvarao u carskoj Rusiji, a čiju je knjigu imao na stolu, uvek otvorenu i sa podvlačenjima Wernher von Braun i to u originalu na ruskom. Samo da se u Rusiji zapati kapitalizam, pa ćemo za 30 godina da cenimo ruske proizvode više nego nemačke. Rusi su puni genijalaca.

V

Sve sto danasnja Rusija ima ima zahvaljuci Sovjetskom Savezu. Danas im kadar bezi na zapad, o cemu dalje da pricamo.

@Vlado

Da li ste Vi svesni kolika je beda bila u SSSR-u? Da nisu imali bodljikave žice i bunkere, tada bi im kadar bežao na Zapad glavom bez obzira. Pitajte ljude koji su radili u SSSR-u, kako su tada živeli ljudi a kako sada žive. Tada su cipele iz Jugoslavije, koje nikome na Zapadu nismo mogli da prodamo, bili luksuzna roba za Moskovljane, a pogledajte ih sada.

M

>> Zemlja Trećeg sveta koja ima GLONASS što nemaju ni Kina, ni Japan ni bilo koja druga evropska zemlja.

Sto da ne, kao sto Helmut Schmidt rece za SSSR Gornja Volta sa atomskim oruzijem (Obervolta mit Atomwaffen).

V

Oprosti, ali odavno se nisam tako lepo ismejao, mnogo si gutao Ramba i slicne filmove. Ako je SSSR bio tako bedan kakva li je onda danasnja Rusija sa minimum tri do cetiri puta manjim bdp-om i stotinama tajkuna.

A

@Vlado
BDP po glavi stanovnika SSSR-a je manji nego danasnje Rusije. Ako uzmemo faktor inflacije za SSSR i trenutnih sankcija za Rusiju, opet je racunica na strani Rusije gde je nezaposlenost daleko veca. Znaci da su u proseku mnogo produktivniji kao drzava. Sto i ne cudi ako uzmemo u obzir cinjenicu da je SSSR izdvajao do 13% BDP-a na vojsku, dok u poslednje vreme RF 2-4%.
Zapravo kad gledamo GDP/capita carska Rusije je vise puta bila u top 10 drzava u Evropi(najvise na 6. mestu). SSSR je bio samo jednom i to na par meseci 1950. i nikad vise.
Taj sistem je prosto los, antiprirodan i neproduktivan ekonomski.
Svaca cast na znanju i ulaganju u nauku, ali na kraju je bilo dzabe.
To je Kina na vreme shvatila, pa je krenula u politiku ekonomske liberalizacije i otvaranja jos pre 40 godina.

B

@AL-41F1
Imas source za carsku rusiju, mislim na BDP per capita. Mada me nebi cudilo i da je tacno jer pre raspada carevina imali smo malo drzava u evropi

C

@ Mayer
Helmut Smit? Je li to onaj revnosni clan hitlerove omladine i odlikovani nacista koji se tek poslije rata sam sebe promovisao u dugogodisnjeg antifasistu, a tek decenijama kasnije se sjetio da mu je djed navodno bio Jevrej?
@ Al-41F1
Slazem se sa Vama u svemu sto ste napisali, samo bih dodao da je Carska Rusija bila na 4.mjestu 1913-te godine, sa tendencijom da bude svjetski ekonomski broj 2 (nakon Amerike). Nazalost u medjuvremenu je izbio Prvi svjetski rat, pa Oktobarska revolucija, pa gradjanski rat… Ovo su inace podaci iz knjige Razvoj ekonomske misli autora Nevenke Glisevic Rakcevic.

V

Jos malo ispasce SSSR bedniji od nekih africkih zemalja, a mozda je i NR Kina bednija od predjasnje republike i carevine. Malo objektivnosti nije na odmet.

M

>> To je Kina na vreme shvatila, pa je krenula u politiku ekonomske liberalizacije i otvaranja jos pre 40 godina.

U stvari je to USA na vreme shvatila pa je Nixon krajem sedamdesetih pozvao Kinu da izadje iz samoizolacije i krene da proizvodi i trguje sa ostatkom sveta. Naravno Kinezi su mogli da izignorisu tu inicijativu ali nisu, ostatak price znamo…

A

@Mayer
Zvali su i nase. Konkretno Shell je hteo da investira pocetkom 80ih, ali ekipu koja je to predlagala su otpuzili da „vrse vaskursnuce kapitalizma u Jugoslaviji“, ruse tekovine revolucije i sta god….
E sad mozemo samo da zamislimo kako bi izgledala ova drzava/e da je uplivao neki njima mali, a nama ogroman kapital…..
„ostalo znamo“
Mozda bi i zaradili para za taj famozni NA, pa makar ga 30 godina razvijali

A

Količina raketa i blagostanja nije u proporciji.
Ako želite dobre rakete, potrebno je da na’vatate 100 vrhunskih inženjera (*po logici Pareto distribudije da pola posla obavlja koren broja učesnika). U populaciji od preko 100 miliona ljudi, naći 100 vrhunskih – nije preteško, naročito ako nemaju alternativu.

Tako da – što da ne. Moguće je da je SSSR bio extremno siromašan, a u isto vreme lider u nekim neobičnim disciplinama.

M

@Amater

Apsolutno je tako bilo. SSSR je imao oko 280 miliona stanovnika i sistem u kome je svako ko je imao ikakav kapacitet gladao da zavrsi fax i zaposli se u vojnom sektoru jer je to osim dobrog posla davalo mogucnost da se ne sluzi vojska! Znaci, alternativa je bila prilicno zastrasujuca. Sluzenje vojnog roka u sovjetskoj armiji i rad u nekoj fabrici, ili ako niste bili dovoljno dobri onda kao neki inzinjer u sovjetskoj fabrici bele tehnike a to je ekonomskim planerima iz Moskve bilo prilicno poslednje o cemu su vodili racuna…

V

@Mayer

Provejava kroz vase pisanje ocigledna fobija od komunizma, a cini se i Rusa i Kineza generalno.

m

Svako podcenjivanje Kine i njenog oruzja je smesno da li je u pitanju kopija ili ne. To su vrlo ozbiljni sistemi i letece platforme koje se ubrzano unapredjuju brze nego sto se ovde predstavlja. Od siromasne poljoprivredne zemlje danas su pored USA svetski ekonomski i vojni dzin. Vec njihova armija polako prosiruje prostor svoga delovanja na moru, kopnu i vazduhu. Samo je pitanje vremena kada ce moci da operisu svetskim okeanima imaju prisustvo u Sredozemnom moru zajedno sa Rusijom. Ova parada je za njih ponos jer predstavlja postojanje njihove drzave nece se valjda stideti svoje istorije. Drugo ovo je bilo i u neku ruku upozorenje Vasingtonu da ne bi slucajno napravio veliku gresku hvatajuci Zmaja za rep. Kinezi moraju i imaju jos puno da rade u odbrambenoj industriji o pitanju samog kvaliteta i tu se ulazu ogromni napori za ovladavanje sofisticiranom tehnologijom kroz stalno ucenje i stvaranje kadrova za nadolazece decenije pa su morali poci od nekih kopija. Jos nekoliko godina i vise im niko nece moci parirati po tehnoloskim inovacijama jer ce imati kadrove na svim nivojima da to sprovedu u delo, a i para. Jos ce biti muke oko avionskih motora kako bi dostigli tehnoloski iskorak USA i Rusije u tom pogledu. Imaju gotovo sve sto bi svaka armija pozelela da ima od puske do kosmicke tehnologije. Kamo srece da mi imamo samo jedan delic tog arsenala. Ko je nama kriv sto nismo uspeli da iskopiramo i uradimo jedan pravi borbeni avion ili neki mocni PVO sistem. Kina je veoma ovladala u sajber ratovanju. Nedostaje im mocni radarski sistem za rano upozoravanje iza horizonta kao i strateski bombarder nove generacije nosaci aviona su na vidiku. Kina ide napred a mi na zalost nazad.

Odgovori
M

>> nece se valjda stideti svoje istorije

Pa ja bi se stideo ovih zadnjih sedamdeset godina, kad se samo setimo druga Mao-a i kulturne revolucije i svega sto je iz toga proizaslo…

A

@Mayer
Ooooo da, samo ne spominju to deci, a ni njihove komsije Japanci neke svoje „poduhvate“ iz tog perioda.

V

@ Mayer

Srecom po Kineze nisu na fonu tvog misljenja.

M

Ja preoprucujem da se osim obilate konzumacije oficijelne drzavne propagande malo pogleda, procita i informise o tome sta imaju da kazu kineski disidenti, ekoloski aktivisti, radnici iz unutrasnjosti koji rade u predgradjima metropola na istoku bez prava da se tamo nasele i dovedu familije, raseljeni zbog mamutskih infrastrukturnih projekata, Tibetanci, Ujguri, gradjani Hong Konga itd…

U kulturnoj revolucij komunisti su pokusali da zatru sve kineske tradicije zarad progresa (jer je tibetansko svestenstvo smatrano kocnicarem napretka) pa pored milionskih zrtava stradali su neporcenjivi istorijski artefakti. To je kao kada bi velicao u Srbiji neku hipoteticku komunisticku vlast koja je recimo sezdesetih sravnila sa zemljom pola srednjevekovnih manastira ali zato danas organizuje fensi paradu sa hipersonicnim avionima, krstarecim raketama itd.

N

@Mayer
Dečko, uštedi sebi za jedno putovanje u Kinu, stani koji dan i u Rusiji.

M

Iskoristicu ovja komentar gore da napomenem, svako ko mi se obrati u ovom ponizavajucem, ulicnom stilu beogradskog taksiste je kod mene trajno na „ignore“ i ne treba da ocekuje nikakve odgovore. Uzmite primer nekih drugih komentatora ovde koji, i ako sa sa mnom nikada ne slazu, nemaju obicaj da verbalno unizavaju sagovornika ili se prave „pametni“…

M

Ne trebamo zanemariti činjenicu da je razvoj AESA radara za lovce i višenamenske avione izuzetno skup proces i još uvek daleko od zrelog proizvoda. Da nije tako svi F-15, F-16, Rafali, itd, itd bi ga imali odavno jer je vec 35 godina u razvoju. To je jako dug i skipo. Ja bih ga poredio sa STELT tehnologijom sto se cene i efikasnosti tice. Mnogi ljudi ga uzimaju zdravo za gotovo i misle da danas svaki F-16 blok 50 navise ima aesa, da svaki američki F-15 ima aesa, da svaki Rafal i eurofajter imaju aesa. Zbog visoke cene i ograničenja koje nisu još rešili to nije oupste tako. Rusi jednostavno nisu imali novaca da razvijaju AESA u zadnjih 35 godina kao Amerikanci i jasno im je bilo da nece skoro moci da ga razviju do zrelog proizvoda bez astronomske love koje nemaju. Sad pokusavaju da stihnu i nadoknade to vreme jer su materijali i komponente bolji i jeftiniji. Zato su ranije ulagali u veoma mocan i mnogo praktičniji PESA sistem. I dan danas većina američkih efova ne leti sa AESA radarima jer ni za njih nije jeftino imati, niti ga održavati.

Odgovori
i

@Miloš77

Insistiranje na AESA kod pojedinaca je proizvod logičke greške koja pak proizilazi iz neznanja. Logička greška je: Amerikanci su prvi uveli AESA znači to je vrh tehnologije, to je nešto daleko bolje od svega ostalog. Realnost je pak dosta drugačija, fundamentalne razlike između AESA i PESA što se krajnjih karakteristika tiče baš i nema, 99% mogućnosti koje pruža AESA odradiće i moderan PESA uključujući i LPI modove. Jedina bitna prednost AESA u operativnoj upotrebi je pouzdanost tj očuvanje mogućnosti rada i pored otkaza jednog dela T/R modula dok kod PESA kada crkne emiter otišao je ceo radar dok se emiter ne zameni.A sve one fensi pričice o formiraju nekoliko signala sa AESA istovremeno, iako tačne, ipak su za nedovoljno upućene jer ako sa AESA formirate 5 signala istovremeno svaki od tih 5 je tačno 5x slabiji od max mogućeg a to značajno utiče na efikasan domet…itd itd….Cela histerija oko AESA je samo sjajan pokazatelj kako mediji utiču na pojedince i kako pojedinci nekritički gutaju sve što im se servira dokle god se to uklapa u njihove izvorne stavove tipa sve američko ili rusko je naj naj….

A

@igor
Sto se tice „borbene upotrebe“ u kontekstu uocavanja, zahvata cilja i lansiranja rakete u realnim uslovima, apsolutno pouzdano ce posao odraditi i klasican „modernizovan“ pulse-doppler, tipa N019m1 ili nesto iz „klase“ starijih F-16 pod uslovom da je avion naoruzan aktivnim samonavodjenim raketama.
E sad, razlika u tome je sto ce PESA radar raditi pracenje mnogo pouzdanije, sa vise mogucnosti i taj „multitargeting“ ce stvarno raditi kako treba.
Ono sta AESA dovodi u celu pricu je poptuna „solid state“ tehnologija i jos par stvari, a vi znate sta to znaci.
Avion ima izvor snage koliki ima, tako da ce nov solid state radar za istu efektivnu snagu imati veci domet jer ce nivo signala potreban za demodulaciju biti opet manji. Sama rezolucija je pak veca, mada dosta toga zavisi od softvera unutar samog sistema i kako je taj deo posla uradjen.
Ono sto je na strani PESA tehnologije je svakako odrzavanje. Manje kompleknosti=lakse, a i jeftinije jos uvek.
Rusi su tu nasli neku „sredinu“ hibridnom PESA tehnologijom kakvu ima SU-35, gde su unutrasnji sum zadrzali u prihvatljivim granicama, a opet izlaznu snagu povecali sa jedinstvenim pojacivacima signala(o kojima ima jako malo informacija pa ne mozemo sad bas u detalje).
Elem, Kina je ocigedno ovim(aesa) pokazala da je ona ovladala proizvodnjom i jos bitnije da su ukalkulisali odrzavanje i da su spremni na taj korak, sto nije mala stvar. Pod uslovom da su dostupne informacije tacno naravno.
Dosta svoje opreme su ugradili u SU-30K, sto ako nista drugo, govori da imaju poverenja u sopstveno znanje, a to je ipak bilo pre 15ak godina. Danas su sigurno na mnogo visem nivou i mislim da su proizvodi poput J-10 zaista ozbiljni. Koriste fenomenalne saturnove motore, sto da ne? I Gripen, FA-50, Tejas koriste GE motore, po meni to je bolji izbor nego da ulazu milijarde u razvoj proizvoda koji se moze lako nabaviti na trzistu, a pritom je odlican. Sledeci korak ce biti ovladavanje tehnologijom dizajna i konstrukcije svoje pogonske grupe i to ce zasigurno stici, samo za 20ak godina.
@Milos77
Rusi imaju razvijene AESA radare i nude ih u prodaji. To sto se oni nisu odlucili je iz nekih drugih razloga. Cak nude jedan AESA radar i za Mi-24.

M

PESA radar ima jedinstvan izvor zracenja (cev, ne poluprovodnicki) i resetku pasivnih pomeraca faze kojima se onda (prostim sabiranjem fazno pomerenih signala) radarski snopovi usmeravaju ako treba na razlicite strane, kao i kod AESA uostalom, ali AESA ima dodatnu mogucnost direktne kontrole svakog TR modula ponaosob, verovatno digitalno, dakle snaga i frakfencija mogu da se optimalno prilagode situaaciji i to simultano na vise ciljeva iz cega proizlazi da je radar verovatno tezi za detekciju, ometanje itd. Naravno da 500 TR modula usmerenih na jedan cilj imaju visestruko manju snagu/domet od svih 1500-2000 ali to je valjda svima jasno.
Sumnjem da je AESA hajp, tom se tehnologijom bave evropske, izraelske, americke i kineske firme. I Rusi naravno, osim toga oni imaju operativne, zemaljske AESA radare, cenim da ih ne bi uvodili u upotrebu da nemaju prednosti nad PESA tehnologijom.

i

@Mayer

…“ dakle snaga i frakfencija mogu da se optimalno prilagode situaaciji i to simultano na vise ciljeva iz cega proizlazi da je radar verovatno tezi za detekciju, ometanje itd. Naravno da 500 TR modula usmerenih na jedan cilj imaju visestruko manju snagu/domet od svih 1500-2000 ali to je valjda svima jasno.“

Teško da podela snopova i smanjenje emitovane snage mogu uticati na težinu otkrivanja protivničkog radara. Ako zamislimo savršen reflektor tj kvadratnu metalnu ploču i na nju pošaljemo radarski snop snage x i uz pretpostavku da je apsolutno ceo snop pao na reflektor do nas će se vratiti 1/16 jačine signala. I ovo sve u idealnim test uslovima. U realnosti snop nikada ceo ne padne na cilj, pa atmosferski gubici….tako da, u realnosti se vrati 200-300 puta slabiji signal od poslatog. Takav signal treba uhvatiti, pojačati i obraditi. Čak i u idealnim uslovima, gde je gubitak 16x dolazimo do proste činjenice tj pitanja: Ima li strana X bar 10x osetljivije prijemnike i pojačivače od stane Y pa da na osovu toga tvrdimo da radar neće biti uhvaćen. Jako dobar pokazatelj šta ko i koliko ima su deklarisani dometi radara, ako 2 strane imaju radare deklarisanih dometa po 400km sva je prilika da su im tehnologije jako blizu jer za takve domete treba imati prijemnike određene osetljivosti, zar ne ? Na to se nadovezuje i pitanje o kompjuterskoj moći kada je reč o promeni frekfencija.
Priča o ometaju tek ne drži vodu, slabiji signal uvek je lakše ometati. Nije ni potrebno „uhvatiti“ signal već samo širokopojasno šumno ometanje i eto problema. Što se prilagođavanja frekfencije tiče, svaki AESA T/R modul ima noseću frekfenciju i opseg oko nje koji je u zavisnosti od zrelosti tj. razvijenosti tehnologije veći ili manji ali je uvek istog dijapazona tj ili je X band ili je L band…ne može se sa X skočiti na L. Ako druga strana ikako napipa zračenje imaće sasvim dobru sliku koji deo npr. X dijapazona ubuduće treba da ometa. Prema reklamnim brošurama to su za sada relativno uski dijapazoni tipa 9-10GHz, nema, bar javno, objavljnih podataka da neki T/R modul pokriva raspon od 9-12GHz a čak i da postoje, opet pričamo isključivo o X dijapazonu.

Što se „hajpa“ tiče, molim te, pročitaj ponovo šta sam napisao i na šta/koga sam mislio.

PS: to što ne stavljaš @ ne znači da nije sasvim jasno kome se i sa kojim ciljem obraćaš. Da si argumentovano negirao moje stavove imali bismo sasvim drugačiju komunikaciju. Ali bezobrazno upiranje prstom tipa „uaa rusofil“ prosto iziskuje primerenu reakciju. Pozdrav.

A

@Mayer
vakuumska cev jeste u neku ruku „poluprovodnik“
@igor
Slabiji signal nije uvek „lakse“ ometati jer postoji kodovanje, digitalna obrada itd.
U kontekstu ove price, malo mi znamo o tim sistemima u praksi uopste.

M

>> Ima li strana X bar 10x osetljivije prijemnike i pojačivače od stane Y pa da na osovu toga tvrdimo da radar neće biti uhvaćen.

Ti ne razumes kako funkcionise detakcija radarskog zracenja. Danasnji radari su veoma usmereni, rade frequency hoping u sirokom opsegu a varira i sirina impulsa / snaga zracenja. Na strani detektora takvi signali se ne mogu razlikovati od suma okoline i detekcija je jako teska. To je ono sto ameri zovu „low-probability-of-intercept radar“…

M

Pa nije u smislu silicijumskog „solid state“ poluprovodnika kako se taj izraz vec decenijama koristi ali vakumska cev u pojacivackoj tehnologiji moze da se ponasa slicno tranzistoru, dakle trans-resistor, da u zavisnosti od konfiguracije elektronske komponente i rezima rada menja otpornost i time proizvodi pojacanje signala. Ipak, pod poluprovodnikom se podrazumeva solid state silicijum ili slicno, sa necistocama koje mu povecavaju broj slobodnih elektrona. U konkretnom slucaju radara mi pricamo o 5×5 cm GaAs TR modulima snage 10W (kojih onda ima 1500-2000) prema recimo 2×10 KW TWT cevima kao kod radara Su-35. Prednost TR modula vidi se u tome sto ih recimo Su-57 ima po par stotina bocno, levo i desno ispod pilotske kabine, to bi tesko bilo moguce izvesti sa cevima bez znacajnog povecanja dimenzija prednjeg dela trupa…

i

@mayer
Očigledno je da si ti taj koji ne razume i pored svega napisanog. Opet ponavljaš frekvencijsko skakanje u širokom opsegu, ja samo mogu da ti ponovim, taj opseg je uvek u jednom te istom bendu, kod avionskih radara to je uglavnom X band. Negde si pročitao kako se LPI na f-22 bazira na tome što pišeš ali nikako da shvatiš da to može da važi za stare detektore sa npr MIG-29 ali za nove jako teško. Ako je signal radara na nivou šuma on je kao takav bezvredan jer ga pošiljalac ipak mora uhvatiti, pojačati i obraditi. I opet se vraćamo na početnu priču, da li je realno da jedna strana ima toliko osetljivije prijemnike od druge. Ti naivno veruješ da takav signal, specijalno kodiran, ali na nivou šuma može biti prepoznat od strane pošiljaoca uporno zanemarujući činjenicu da ako je na cilj pao signal jačine na nivou šuma do pošiljaoca će doći desetinama puta slabiji signal znači u tvom scenariju daleko ispod nivoa šuma….. Evo da ti plastično objasnim, imaš vrlo napredan radar kao što je APG-77 snage 20Kw i širine snopa 2° što nam na daljini od 100km (čista trigonometrija) daje prečnik snopa od 3.5km ili ti skoro 10 miliona kvadratnih metara. Ako takav signal padne na avion u najnepovoljnijem položaju tj krilima odozgo okrenutom i uzmemo da je površina krila i zmaja 100m² vidi kolicki fragment od tih 20KW padne na cilj a koliko ode u nepovrat. I neće se ni sve što padne vratiti a onda dodaj i atmosferske gubitke. Upravo iz ovog razloga šalje se veliki broj impulsa u isto mesto i to je tzv „dwell time“. Isti problem ima i druga strana, pa ako želi da ostvari slične domete mora imati i sličnu tehnologiju, logično zar ne ? Usput zanemaruješ postojanje DRFM ometača koji :slušaju, pamte, dekodiraju i imitiraju zračenje radara koji treba da ometaju. Tako da ostaje da me ubediš da neko ko je u stanju da razvije PESA/AESA radar solidnog dometa i drfm ometače nije u stanju da napipa i time i otkrije taj, kako ti zamišljaš, specijalno kodiran signal sa recimo APG-77. Na kraju, malo elementarne logike, da li bi stvarno jedna strana objavila kako radi njen LPI pa da svi mogu lepo da se pripreme??? Hoću da kažem, ta pričica sa 1000 promena frekfencija u sekundi i još na nivou šuma a koju navodno ima APG-77 je verodostojna koliko i 0.0001m² radarskog odraza. To je neko pustio buvu pa ko se primi primio se baš kao i sa radarskim odrazom, neko reče kliker, neki štreber izračunao koliko je RCS klikera i legenda se rodila. Da li si ikada igde nabasao na iole ozbiljniju studiju odraza F-22 ? Naravno da nisi. A jesi li se zapitao što je to tako ? E ista priča je i sa LPI. Da se razumemo, LPI definitivno postoji ali je priča suviše osetljiva da bi bila puštena u javnost. Pročitaj o CLAM SHELL radaru sa S-300, taj je čistokrvni LPI ali slučajno, zbog specifične namene je imao i specifične modulacije signala a za koje se ispostavilo da se jako teško otrivaju i da je potrebna (al ne i nepostojeća) specijalna oprema tj specijalno podešeni prijemnici.. Dan danas nema protivradarske rakete koja može na njega.

M

>> Očigledno je da si ti taj koji ne razume

„Ja sam taj koji ne razume, ti si taj koji ne razume“, ovo pocinje da lici na kafanu i ja se povlacim. Ti samo nastavi da furas tu svoju pricu, dokle god ne moras da polazes neki ispit s tim stavom ili zaradis pare na nekom projektu svakako je svejedno – ne kosta nista…

i

@ mayer

Pa koliko puta se već povlačiš ??? Ajde za promenu daj neki validan kontraargument ali da nije copy-paste kao prošli put. Kafanu si napravio ti. To je tvoj manir samo nisi toga očigledno svestan.

Ps: nadam se da ćeš bar ovog puta ostati dosledan sa povlačenjem.

M

Jesu Rusi razvijali AESA ali samo eksperimentalno. Tek od PAK-FA programa je krenulo sa odlukom za punu proizvodnju i to sa komfirnim 10+ godina za ozbiljan rad na tome do sertifikacije. Možda sam se pogrešno izrazio. Hteo sam da kažem da su još ranije shvatili da to neće tako lako i kratko da ide nikome, a ponaručito da će da košta novaca koji nemaju ili mogu drugde da ulažu. Jednostavno su odustali od te trke koju su Amerikanci startovali sredinom osamdesetih sa ATF programom.
Dakle moja glavna poenta je ogromna lova potrebna za dugogodišnji (višedecenski šta više) razvoj. Ajmo za momenat fokus na zadnjih 20 godina recimo, tojest oko 15 godina posle zadatih kriterijuma za ATF progfam sa AESA radarom. Prva verzija AESA radara za F-22 je bila jako problematična početkom 2000tih ali je na papiru obećavala tako da su nastavili jer su imali para. Tek je druga generacija AGP77v1 2007 godine zaživela i verovatno rešila neke od problema. Onda opet ništa do pre par godina gde F-35 kao ulazi u serijsku proizvodnju sa „najboljim“ AESA radarom na papiru ali i on pati sa softwerom i pune sposobnosti će dobiti tek 2023\24 sa blokom 4. Danas, 35 godina posle početka razvoja AGP77 za F-22 mnogi entuzijasti misle da je ta tehnologija masterovana jer je i kineski avioni imaju.
E pa nije bas tako.

Veliku prepreku za efikasan AESA radara kod lovca čini veličina „paketa“ tojest broj modula i frekvencija AESA radara.
U X-opsegu koji se koristi na lovcima, ako je radar manji lakše se napravi i manje termalnih problema tojest ograničenja ima, ali onda to nije toliko moćna stvarčica i domet je ograničen. Ako je veći kao F-22 ili F-35, Su-57, onda je to već druga stvar u X opsegu jer dolazi do problema pregrevanja na kojima rade i jedva izlaze na kraj sa njima i dan danas, a cena je ponavljam astronomska. Zato ih i nemaju u toj kategoriji svi pa ni svi bogati. Tek sada ulaze u upotrebu na kraju druge decenije dvadesetog veka polako i po žestokoj ceni. I danas je pitanje koliko su efikasni u praksi.

U njihovu odbranu, testovi se izvode već jako dugo. Imaju i Ameri i Rusi i Kinezi načina da ih testiraju dovoljno na poligonima da shvate praktičan potencijal. Očigledno je ispalo da ako reše postojeće probleme i cena se saseče napretkom komponenti, i masovnom proizvodnjom, da bi AESA trebalo da bude pravac ulaganja resursa bar u narednih 10-15 godina.

Slično kao i sa ulaganjem u STEALTH Rusi su bili prinudjeni da malo preskoče takve višedecenske investicije iz poznatih razloga i istorijskih dogadjaja. Ali nisu jedini ako ste primetili! Naravno govorim o Evropi.

Odgovori
A

Mala ispravka. Prvi operativan AESA radar je Japan uveo u naoruzanje za svoje modernizovane F-16 tj. Mitsubishi F2(koji su mozda i najmocniji F-16 trenutno)., ali Japan je Japan.
Francuska je relativno brzo nakon uvodjenja u naoruzanje inicijalne verzije Rafala, napravila AESA radar, dok Britanija i Nemacka muku muce sa Captor-E za EF i sve su sanse da ce probiti rok.

Da je nama PESA Zhuk za 29ke, ne bi se nista bunili ni piloti ni entuzijasti ;)

B

F2 nije modificirani ili modernizirani F16.
F2 je u potpunosti novi avion

M

Tako je, Japanci su uveli u operativnu upotrebu prvi AESA radar za borbeni avion i za raketu vazduh.
Poenta je više bila trka u naoružavanju Amerike i Rusije u vrhu hladnog rata.

Ipak bih dodao da, ako se ne varam, razlog zasto je Japanski AESA radar za F-2 ušao u istoriju kao prvi u upotrebi je zbog aviona F-2 koji je usao u upotrebu malo ranije of F-22. Micubisi F-2 je daleko prostiji
avion od F-22 i Japanci su imali svu pomoc od Amera u razvoju istog. F-22 je kao celokupni projekat (stelt/motori/AESA)je bio UFO za ono vreme, i normalno da je duze uzelo.

Ja ustvari verujem da ne postoji vojnih tajni izmedju Japana i Amerike ( u jednom pravcu samo naravno :-), tako da je sto posto micubišijev razvoj J/APG1 za F2 i američki AGP77 za F-22 tekao paralelno i u bliskoj kolaboraciji od samog početka. Znaju ameri sta rade i saradnja sa Micubisijem je sigurno bila pametna stvar. Samo nisu svi znali da ce biti bas tako tesko i dugtrajno doci do zerlog AESA radara za tu klasu aviona.

Za Rafala si isto u pravu. Imao sam utisak da tek sada dobijaju AESA radar, ali sam proverio… oni su ga razvijali od devedesetih, a prvi Rafal sa AESA je usao u upotrebu 2012-te.
Hvala na ispravci.

A

@Beduin
Da, naravno da je nov, samo je opet u srzi modifikacija zmaja F-16. Sl. kao Hornet i Super Hornet.

B

A sta je sa JH-7, jel ucestvovao na paradi? Cini mi se da samo njega nema na slikama od svih aktivnih tipova aviona?

Odgovori
o

Sve je to lijepo vidjeti, ali nikada testirano u realnoj borbi, gdje Kina nije bila u nekom konfliktu desetljećima. 99% vojne opreme Kine su kopije zapadne i ruske tehnologije. Koliko je to zapravo funkcionalno, nitko ne zna, ali se zna da je kopija uvijek kopija i ništa drugo, gdje kopija nikada nije dobra kao „original“.

Odgovori
W

Gledao sam paradu.Gde su bili,a gde su sada!
Sve čestitke za trud i rad.Ali,,,,znaš ono kad imaš
osećaj da da bi sa Tetkom sve probušio kao karton.
Kod rusa,francuza toga nema.Nadam se da će vremenom
poboljšati kvalitet.Sve naj,naj, im želim.

Odgovori
m

Oxo
Zar je potrebno negde ratovati da bi se kupio neki proizvod? To je po meni apsurd. Zar se time ne priziva neki rat bilo gde da bi eventualni kupac zadovoljio svoje potrebe. Ispada da svaki proizvodjac naoruzanja mora negde ratovati da bi isprobao svoje oruzje na zivim ljudima.
Svi ovi kineski lovci su itekako opasni za svakog protivnika, za jednu Kinu sasvim dovoljno za odvracanje USA, Indije i Japana. Imaju veoma respektabilne PVO sisteme, mocnu mornaricu … I USA i SSSR su radili neke kopije i sta onda. Bilo je bezbroj spijunskih afera i jednih i drugih. Zar USA nisu modifikovali svoje lovce na osnovu saznanja o SU27 i Mig29 i Jak141 obrnuto. Nije se SSSR toliko trudio da se domogne lovaca USA vec je to radjeno u obrnutom smeru kao i sistema PVO. Da li je to neka kopija ili ne nije toliko bitno. Sigurno Kina ne pravi oruzje od papira a to je sasvim dovoljno. Nekoliko puta je Kina izvrsila presretanje USA uljeza iznad svojih teritorijalnih voda pa ameri nisu zakljucili da su kineski lovci nesposobni jer su vecina kopije. Rafal nigde nije proveren u pravoj vazdusnoj borbi sa pravim protivnikom osim razoruzane Libije pa ga ipak Indija kupuje. Meni je najzanimljiviji od kineskih lovaca J31. Bice to njihov veoma dobar proizvod. I najbolji visoko sofisticirani sistemi sa mocnom propagandom dakle nisu kopije mogu da dozive pravi debakl primer Patriot, F35 gde su Nemci 2018 svojim pasivnim radarom HENSOLDT na aerodromu otkrili F35 na 150km (izvor C4ISRNET), zatim F117…

Odgovori
o

@mateus Nažalost, jedino „testirani“ proizvod na realnom bojnome polju se može smatrati „funkconalnim“. Sve ostalo su samo teorije. Zašto Rusija nije uvela nove tenkove Armata, samo njih deset ? Iz dva jednostavna razloga. Preskupi su i nisu ih nigdje mogli testirati, pošto nemaju „ground units“ na bliskome istoku. Što misliš što su svi radili u Iraqu, Afganistanu, Siriji, itd ? Testirali svoje oružje. Čak je i Hrvatska testirala svoja oružja, kao npr. VHS2. Što Rusija trenutno radi u Siriji ? Pomaže Siriji ? hehe

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Aleksandar na: Objavljen tender za linije od javnog značaja sa aerodroma Morava do Beča i Soluna: Izdvojeno 5,7 miliona evra za avion od minimum 70 sedišta

Znaci opet namesten konkurs za AirSerbia, kao i za Nis. Dobra ideja za pumpanje para, pa ce opet da kazu kako je profitabilna kompanija. Sramota!

21. Oct 2019.Pogledaj

Racunovodja na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Kako LOT može, a kompanije regije ne mogu?

Alene upravo ste potvrdili da nemate nikakvo racunovodstveno obrazovanje, iskustvo i sertifikate. Zato su vase finansijske analize pogresne. Drzite se avio tehnike a revizorske analize prepustite profesionalcima. Ovim završavamo ovu i svaku dalju komunikaciju.

21. Oct 2019.Pogledaj

Zt777 na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Kako LOT može, a kompanije regije ne mogu?

Gospodine MJ Kapa dole!!! Iliti što bi rekao Mija Aleksić u Maratoncima: "E tako se to radi!"

21. Oct 2019.Pogledaj

Send this to a friend