BEG airport status
Borbenim avionima F-16 započeta kontrola vazdušnog prostora Rumunije, pokrenut postupak za nabavku još 36 vazduhoplova ovog tipa Na svoje prve zadatke u zaštiti neba Rumunije, piloti rumunskih F-16 zvanično su poleteli 14. marta / Foto: RV Rumunije / Bogdan Aaron PANTILIMON

Borbenim avionima F-16 započeta kontrola vazdušnog prostora Rumunije, pokrenut postupak za nabavku još 36 vazduhoplova ovog tipa

U četvrtak 14. marta, u  86. vazduhoplovnoj bazi ’’Locotenent aviator Gheorghe Mociornita’’ Fetešti, održana je svečana ceremonija nakon koje je započela kontrola vazdušnog prostora Rumunije borbenim avionima F-16 što predstavlja prvu fazu procesa postizanja pune operativne sposobnosti F-16 Ratnog vazduhoplovstva Rumunije. Osam dana ranije, rumunski ministar odbrane Gabriel Leš je gostujući na nacionalnoj televiziji TVR1, rekao da je pokrenuta procedura za nabavku još 36 aviona F-16.

Piloti 53. lovačke eskadrile “Warhawks“ će za sada vršiti zadatke kontrole vazdušnog prostora pod komandom RV Rumunije a, kako je izjavio ministar odbrane, punu borbenu sposobnost eskadrila će dostići nakon procesa sertifikacije NATO-a posle čega će biti izvršavani zadaci pod komandom Severnoatlantskog saveza. Kako je saopšteno iz rumunskog ministarstva odbrane, očekuje se da eskadrila uskoro dobije sertifikat i da će u narednim mesecima moći da odgovori zahtevima komande NATO.

Početak sposobnosti izvršavanja samostalne kontrole vazdušnog prostora eskadrilom aviona F-16 dolazi nakon 6,5 godina od odluke da se ti avioni nabave, 5,5 godina od potpisivanja ugovora, nešto manje od 2,5 godine od prijema prvih primeraka i skoro godinu i po dana od dolaska poslednjih F-16 u Rumuniju. U toj ulozi ovi avioni zameniće modernizovane lovce-presretače MiG-21 LanceR  čija upotreba je planirana dok se ne nabavi dovoljan broj F-16 koji bi ih u potpunosti zamenili u svim namenama. Trenutno oko 19 višenamenskih MiG-21 LanceR C i oko 8 dvoseda LanceR B popunjavaju dve eskadrile RV Rumunije, 711. eskadrilu, 71. vazduhoplovne baze Câmpia Turzii i 861. eskadrilu, 86. vazduhoplovne baze Fetešti koja se nalazi na aerodromu Mihail Kogalniceanu kod Konstance.

Svakako da eskadrila sa 12 aviona F-16 ne može da zadovolji sve potrebe RV Rumunije i istovremeno da u potpunosti zameni sve MiG-ove 21. Vrhovno veće za odbranu je još 2012. godine odobrilo koncept prema kome je planirana nabavka tri eskadrile sa po 16 borbenih aviona a od 2015. godine je u više navrata nagoveštavana dodatna nabavka F-16. Tako je 2016. najavljena kupovina još 12 aviona, 2017. godine iz rumunskog Ministarstva odbrane stigla je informacija da se planira nabavka dodatnih 20 aviona da bi prošle godine Rumunija dobila ponude za dodatnu nabavku, kako je tada saopšteno, u prvoj fazi 4 a potom još 36 aviona. Ubrzo zatim tadašnji ministar odbrane Mihaj Fifor izjavio je da će njegova zemlja kupiti od Portugala još 5 F-16.

Nijedna od najavljenih kupovina nije realizovana a sadašnji ministar odbrane Gabriel Leš izjavio je 6. marta ove godine gostujući na nacionalnoj televiziji TVR1 da je pokrenut postupak za nabavku još 36 aviona F-16. Takođe on je par dana pre ceremonije na kojoj je proglašeno da se avionima F-16 preuzima kontrola vazdušnog prostora Rumunije, u intervjuu nacionalnoj novinskoj agenciji AGERPRESS, rekao da su se za narednih 5 aviona već obratlili portugalskom partneru kako bi saznali da li imaju višak tih aviona.

Zanimljivo da je ministar otkrio i da su razgovori vođeni sa Portugalom ali i SAD, doveli do dileme da li da se nabave novi ili polovni avioni. Međutim odgovori na pitanja o tome da li bi proizvođač pokrenuo proizvodnu liniju za toliki broj aviona kao i koliko bi iznosila cena novih ili polovnih aviona, još uvek se čekaju. Ova izjava u najmanju ruku jeste čudna pošto je kompanija Lokid Martin već započela proizvodnju novih F-16 Block 70 i to za Bahrein koji je naručio 16 aviona a ugovor za kupovinu 14 novih primeraka, takođe verzije Block 70, potpisala je i Slovačka.

Video koji je objavila Vlada Rumunije povodom uvođenja aviona F-16 u zadatke kontrole vazdušnog prostora:

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Sh

Steta sto niste ispratili koliko je para utroseno da bi F-16 radio air policing! Sta je sve kupljeno od naoruzanja i je li pocela obuka za jurisno bombarderske zadatke?

Odgovori
Ž

Писали смо о томе шта је купљено од наоружања.

https://tangosix.rs/2016/29/09/rumunija-primila-u-naoruzanje-prvih-6-aviona-f-16/

AL

Svaka cast za nase prijatelje i uvek korektne komsije. Nek im je sa srecom.
Sad imamo poprilicno jasnu ilustraciju koliko zapravo traje uvodjenje novog tipa aviona u RV, pride jos nije postignut „FOC“. Tako da je Srbija pre 2 godine(kada je ozvanicena donacija), nekim cudom nasla milijardu dolara i narucila nove 29M/35 ili neke polovne SU-30, F-16 itd. do sada najverovatnije ih jos uvek ne bi ni videli na Batajnici, potpuno operativni ne bi bili ni nakon planiranog zavrsetka modernizacije postojecih 29ki, ali ni blizu.
Za komsije u HR koji su sanjali da ce u 2018. kupiti avion i za par godina usvojiti duboko modernizovan F-16, a da pritom nemaju ni krsten trenazni avion, a kamoli moderan lovacki: eto van primera…..sreca vasa pa niste bacili novce(nemojte misliti da ne zelim da zamenite Mig-21, samo vam je pristup los, pracen izjavama nadobudnih likova ovde na portalu i na kraju nista)….
Iz poslednje izjave se moze zakljuciti kako Rumunija za sada zapravo nije zainteresovana „block 70“, nego za nekakvu „slabiju“ verziju(mozda 52). Verovatno im je preskupa.
Nevezano sa temom: Poljaci vec ozbiljnije pominju F-35, nakon treceg udesa sa 29kom u godinu ipo dana. Mozda prevelik zalogaj ili ipak ne?

Odgovori
Ma

Da li ce Egiptu dve eskadrile Su-35 biti prevelik zalogaj?

Ne

@ AL – 41F1

Rumunji su imali problem nedostatnog broja pilota,a samim time i problem operativnosti same eskadrile.
Poslali su devetero ljudi u Portugal di su obučavani po sistemu “obuke obučavatelja“ .

Po NATO standardima za 12 aparata potrebno je minimum 18 pilota.

Zašto se s time kasnilo ?

Da bi eskadrila bila operativna po NATO u , potreban je i inicijalni paket streljiva zrak – zrak i zrak – zemlja ,a koje nosi F – 16.
Možda je i tu postojao problem.

E sad ,da ste vi odlučili prije dvije i pol god kupiti ozbiljnije avione ,sigurno je da bi se čekalo ,ali bi to bio potez kojim biste riješili pitanje vašeg RV a u idućih 25 – 30 godina.
Npr poput Su – 30 koje je kupila Armenija.
Ok, ne samo 4 aviona poput Armenaca ,ali našli biste 600 – 700 mil $ za eskadrilu.

Mi u HR moramo ipak malko spustiti letvicu glede želja jer nemožemo “igrati ozbiljnu igru“ iznad vlastitih mogućnosti.
Puno je tu faktora koji mogu biti odlučujući u vezi obnove / spašavanja nadzvučne komponente HRZ a.

Bojim se da smo u ozbiljnim problemima prije svega zbog godinu i pol dana utrošenih na propali posao sa Izraelcima.

De

Licno mislim da Rumuni samo pricaju zato sto od svih prica za sada je jedino 12 F-16A/B kupljeno. A sada se spominje da obnova mornarice se nece dogoditi zbog nedostatka novca. Ako nema milijarda za nove korvete, onda odakle $5 milijardi za 36 novih F-16, a narocito kako nisu uspijeli ni kupiti 4-5 dodatnih F-16A/B?

Srpska odluka za MiG-29 je oblicno privremeno rijesenje (to jest za sljedeci 10-15 godina). Nakon toga ne znam.

Za Poljake, pa I tu je vec mnogo prica. U originalu su trebali zamijeniti Su-22 sa naoruzanom BPL – nista od togo posla. Onda price o Eurofighterima ili polovnim F-16 a sada za F-35. A broj F-35 je smanjen – prvo je trebalo biti 64 F-35A da zamijene 4 eskadrile Ruskih aviona (2 sa MiG-29, 2 sa Su-22). A sada je taj broj spao na 32 aviona (2 eskadrile).

A u Poljskoj se vojna modernizacija odavno zaustavila. Tu je mnogo promasenih ciljeva:

1. Nove korvete – 7 Gawron klasses planirano. Svege jedan brod napravljen ali kao OPV. Ostatak programa je ukinuto

2. Novi helicopter – tu I ne znam sta se dogadja. Trebali su kupiti su kupiti 70 novih helikoptera – 48 transportnih, 6 protiv podmornickih, 16 za spasavenje. Narovno sav taj posao je propao vec on 2014. Onda je plan smanjen na 50 helikoptera I EC725 Caracal izabran. Onda je I taj plan ukinut 2016-e.

Sad se manjilo na 22 helikoptera (to jest bez transportera). Ali od toga nista. Sada su narucili 4 S-70i za specijalne jedinice.

3. Novi jurisni helicopter – isto tako ovaj program ide vec mnogo godina bez ikakvog pravog napredka.

A tu su I mnogo drugih problema.

Naprimjer treba uskoro zamijeniti dvije frigate Oliver Hazard Perry klasse. Podmornice su pra stare (1 x Kilo iz 1986-e, 2 x Kobben klasses iz 1967). A vojska treba da zamijeni BMP-1 I da modernizira ne samo T-72 nego I Leopard 2A4 koji su dokazani da nisu dovoljno opkoljeni u Siriji.

Ali novaca nema, samo price ima.

4.

De

Mayer, 20-24 Su-35 je jedna eskadrila u Egipatskom RV!

A oni imaju puno bolje odrzanu RV I PVO nego istocni Evropljani.

Tu je ipak 24 Rafale, 18 Mirage 2000, oko 220 F-16 I par stotina MiG-21/J-7/Mirage 5 (sto sam cuo F-4E je povucen).

AL

@Mayer to je za sada „from an unnamed source“. Mozda jesu, mozda nisu kupili. Rafal, 29M, F-16…sareno u svakom slucaju.
@Nenad
Problem je sto mi 5-6 godina za cekanje nismo imali pre 2 godine, a sada imamo. Prilagodjavanje infrastrukture u Srbiji i Hrvatskoj na avione koji nisu Mig-21/29 kosta jako puno. Zatim preobuka: potpuno novi sistemi, instrumentacija, naoruzanje(ne celokupno ako bi se preslo na SU-30 u slucaju Srbije), procedure….Dok se obuci neletacki kadar, oruzari, mehanicari, da se adaptira sve….milijardu stvari.
Da, moze se preci i brze, ali kada RV nema deficit u kadrovima i finansiraju(sto u slucaju RV RS i HRZ nije slucaj na zalost) i kada postoje avioni koji mogu obavljati sve potrebne duznosti dok se ne usvoje novi(recimo dovoljan broj 21LanceR), a ne kada, kao nama istice resurs, a raspolozive avione na prstima brojimo.
Bas mi je drago za Rumune samo volim ovakvo detaljne ilustracije na T6 da ljudi prestanu da sanjare! Jako mali broj raketa i nekompletna eskadrila ih je kostala koliko i koliko vremena to traje?
Prosto u ovakvim uslovima kakvi su u RS moramo prvo „29SD“, pa unaprediti u neku varijantu SMT…pa tek kad se to znanje i sistemi usvoje, bi onda mogli za nekoliko godina poceti sa placanjem i za 10ak godina Mig-35, SU-30…ili sta vec(nebitno skroz). Isto vazi i za HR, ne moze odma „barak“ ili „sufa“…Da vi sad imate 3 eskadrile F-16 20+ godina, komplet naoruzanje, svo potrebno znanje za odrzavanje i ostalo, onda da usvojili bi ga lako i ne bi vam trebao LM za SLEP, ali sa keca….u najboljem slucaju Block 30…pa kad se stvore uslovi, kadar, novac….onda block 52+ ili 70.
@Dead1 znaci slazemo se, mozda ipak prevelik zalogaj

Ž

Данас демантована продаја Су-35 Египту.

Du

Poljaci mogu da maštaju jer jedino maštanje ništa ne košta. Prevelik zalogaj może da se proguta i na kraju udavi

De

Tedy, you are still a small and poor country in the grand scheme of things. Note that even Poland whose economy is more than double yours with a much higher GDP per capita has struggled to finance defence procurements.

GDP growth does not automatically convert to increased government tax revenue (especially in EU countries and in a globalised world) and even what tax increases occur don’t necessarily get spent on defence.

So I am sceptical about Romania spending USD$4-5 billion on new F-16s (or any fighter) when they have struggled buying more than 12 second hand ones up to now.

Te

@Dead1
Yea, boss, if we’re still small and poor in the large picture, you do not exist in the same pic. Unless you’re an australian born and breed..
I do not know exactlly what do you understand by “much higher GDP per capita“?
We’re not quite struggling in buying some 600 mil usd F-16 in conditions in which we’re buying 4 bil Patriot, 4 out of 7 being paid, 3×18 Himars, second batch of 18 will be paid in a month and 1 bil Piranha 5, 30% beying paid..
Our economy is larger than the one of Greece, after all. Maybe the Greece does not count in the same picture..

AL

@Tedy
Greece has to keep Turkey in check. Even if they don’t have the money for it, the US will come up with something, hence the defense spending and the size and strength of the army, airforce and navy. Thank god, you don’t have that job and your west side is always safe with us!
Anyway I think you’re upgrading your AF in a rational manner and doing a good job. A squadron of used F-16s to get things rolling, then air defenses, then possibly new fighters? Just hope there’s no pushback from the public

Pi

Now Tedy will join us….;)

Odgovori
Te

That was funny.. :)

Co

Nema Tedija da se javi… :(

to

komsije sa srecom

Odgovori
Ac

Pitanje za sve vas….koliki. BI problem srpskim kadrovima za odrzavanje bio prelazak na Suhoj sa Mig ,dali je to velika razlika ? I jos nesto,primetio sam da je STOMAK na su 57 mnogo mali u odnosu na f 35 ,dali se vama cini da su 57 i nema bas puno prostora u unutrasnjim spremnicima????? Hvala unapred

Odgovori
AL

Bukvalno im je visina identicna. Samo je 57ica mnogo veci avion, pa izgleda vizuelno „tanje“ iz ceonog profila, ali zapravo nije. Ako se ne varam SU-57 od svih stelt lovaca ima najvise prostora za naoruzanje.

ma

@Acafaca
Problem bice nasih kadrova i za Mig35 ako kojim slucajem bude u nasem arsenalu naoruzanja ne samo SU30SM. MIG35 je potpuno drugi avion bez obzira sto po spoljnjoj konstrukciji lici na MIG29. Za SUHOJ bi trebalo graditi novu infrastrukturu.SU57 ima vise prostora za naoruzanje u trupu i van njega od F35. SU57 je duzi i siri od F35 i nije moguce da F35 u trupu nosi vise raketa, bombi. SU57 bice predstavljen svetskoj javnosti na ovogodisnjem vasaru avio tehnike Burze. Putin je rekao da je to najbolji lovac na svetu. I ja se slazem sa njim.

Odgovori

@mateus
Problem je sto nema kadrova. Ne zeli niko da dodje da radi za crkavicu. A kada imas kvalitetnog kadra preobuka ce se lako zavrsiti. Ne znam kakva infrastruktura je potrebna za SU? Pa i do sada MiG-29 zahteva hangar a vecina Suhoja radi sa otvorenog. Jedan od razloga zasto je vise zastupljen u Rusiji.

AL

I ne bas. Osnovni radar koji je trenutno u ponudi za 35 je isti kao i radar koji je najavljen za nasu modernizaciju. Znaci radarska slika ista, grube performanse iste, naoruzanje je identicno. Instrumentacija je drugacija „malo“ jer 35 ima, uz dva sa strane i centralni displej, a 29SMT samo dva displeja i jos uvek zadrzava neke analogne instrumente. HOTAS poseduju oba(valjda gotovo isti). Sve u svemu, letacka obuka kad se zavrsi, to je to, ostalo je, sto se pilota tice, manje-vise isto. Odrzavanje ce svakako biti pojednostavljeno, period izmedju remonta drasticno produzen, cena letnog sata drasticno smanjena. Letenje je svakako daleko lakse jer 35 ima digitalni fly by wire, kalibraciju u zavisnosti od opterecenja radi sistem, pilot ne mora da se muci, a naoruzanje bi vec do tada trebalo biti usvojeno u potpunosti.
Jedino ako bi narucili AESA radar uz 35…to bi stvorilo malo problema, najvise u odrzavanju. Ali nije toliki kvantni skok sa Zuk-ME na Zuk-AE, koliki je sa N019 i najstarije R-27 na Zuk i R-77. VZ da ne pominjem.

Dr

Znaci, Rumunija preuzima palicu zaduzenosti od Grcke ?!!
Prelazimo na uzrecicu, duzni kao Rumunija.

Odgovori
Il

Jel može neko konkretno da mi odgovori na sledeće pitanje:
kada se kaže da prelazak sa MIG-a na SU zahteva promenu infrastrukture, šta to konkretno treba da se promeni?

Odgovori
Te

Bred. Typing..

Il

Nemogu da kažem da mi to nije bilo poznato.
Međutim smatram da u svaki hangar gde su smešteni MIG-ovi može da stane i SU.
Još nešto sem ovoga?

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Стевица Благојевић na: [INTERVJU] Od travnate piste do regionalnog centra: Kako Bratislav Milanović i MIND Grupa grade vazduhoplovni ekosistem u srcu Šumadije

Само напред ,Шумадија то заслужује и треба да има такав аеродром .Све честитке за госп.Милановића визион ара.

01. Apr 2025.Pogledaj

Staršipvojadžer na: Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

Za obuku treba poprilično godina. Interesantno kako američki piloti već s 25,26 godina rasturaju F-16.

01. Apr 2025.Pogledaj

Sloba na: Kako je JNA promovisala poziv vojnog pilota: Dežurna para, stjuardesa i potpuna kreativna sloboda

Samo bi dodao, da se na kraju pojavljuje i drugi DC-6B, reg. YU-AFF. Verovatno je snimano vise puta. Moj otac je leteo u Adriji od osnivanja pa sve do 1974 godine, kad se vratio u JAT.

01. Apr 2025.Pogledaj

Miloš77 na: [EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

Varaš se Stojko, u ovom slučaju se sklapa ugovor o saradnji. Avioni su vec kupljeni i zna se tacno kada sta dolazi. Isto ce da bude kad se kupe rakete koje nam ne trebaju dok se ne postigneneka osnovna operativna spremnost nasih pilota da upravlja Rafalima. Nije 2016 ili 2020 pa da sami lutamo sa…

01. Apr 2025.Pogledaj