BEG airport status
[ANALIZA] Hrvatska nabavka višenamenskih borbenih aviona deo drugi: Ponude nisu idealne, tajming je loš i mora hitno Francuska do sada nije prodavala polovne Rafale. Da li će prva mušterija biti Grčka ili Hrvatska, ujedno i prvi strani korisnici u Evropi? / Foto: Daso

[ANALIZA] Hrvatska nabavka višenamenskih borbenih aviona deo drugi: Ponude nisu idealne, tajming je loš i mora hitno

Kao što je Tango Six već preneo, Hrvatska je 9. septembra primila ponude za nabavku višenamenskih borbenih aviona (VnBA) namenjenih hrvatskom Ratnom vazduhoplovstvu (HRZ).

Ponude su dobijene od četiri države: Francuske, Izraela, SAD i Švedske.

Kako je zvanično saopšteno time je završena faza dostave ponuda, potom sledi druga, završna faza odabira aviona koja podrazumeva validaciju pristiglih ponuda, a potom će se od pomenutih zemalja tražiti i završna i najbolja ponuda tzv. BAFO (Best and Final Offer) nakon čega će se takođe izvršiti njihova procena a zacrtano je da se sve to završi do 12. decembra ove godine.

Nakon toga će se izraditi studija izvodljivosti, zatim će se predlog međuresorne komisije za nabavku VnBA Vlade Hrvatske predstaviti Odboru za odbranu Sabora kao i Veću za odbranu a potom će se predlog ova dva tela uputiti Vladi. Iako je zvanično saopšteno da se ne zna kada bi čitav taj proces mogao biti okončan i ugovor potpisan, za očekivati je da to bude u prvoj polovini sledeće godine a otkriveno je da je ovoga puta zatražen takozvani „totalni paket“ koji podrazumeva obuku pilota i tehničkog sastava, održavanje, alat, pribor, infrastrukturu, simulator i početni paket naoružanja.

Verovatno najskuplja opcija za Hrvatsku – 12 F-16 Blok 70 mogli bi koštati 1,5 do dve milijarde dolara / Foto: Lokid Martin

Ono što je trenutno bitno naglasiti je da se još uvek zvanično ne zna koliko je Hrvatska spremna da izdvoji novca za ovu kupovinu.

Saopšteno je da će se ova odluka doneti u kasnijoj fazi kada se sagleda šta sve tačno ponude sadrže i to ne samo u smislu novčanog iznosa već i zahtevanih rokova uplata.

Dosta nedoumica i nepoznanica za dublju analizu teme ali dovoljno da se sagleda šta bi to Hrvatska mogla nabaviti i koje od rešenja bi možda bilo optimalno za HRZ.

Ključno je takođe da se ova nabavka realizuje u nezgodno vreme pandemije Korona virusa (poslednje saopštenje Svetske zdravstvene organizacije govori o tome da će se virus staviti pod kontrolu tek za dve godine) usled čega su ekonomijama gotovo svih zemalja nanete veliki udarci što će neminovno uticati na njihov dalji privredni razvoj.

Međutim, Hrvatska nema više kud, ovo je poslednji čas da se izvrši obnavljanje tehnike vazduhoplovno-borbene komponente HRZ. Resursi postojećih, davno zastarelih lovaca MiG-21, ističu 2023. godine i nema se više vremena za odlaganje rešavanja ovog problema. Ukoliko na vreme ne obnovi tehniku, HRZ-u preti gašenje borbene avijacije koja bi se nakon par godina od nestanka veoma teško obnovila, pre svega kada je reč o kadrovima za čije stvaranje su potrebne godine i decenije.

Tehnološki najsavremeniji je francuski Rafal. Najveća nosivost, fuzija senzora, najmanji radarski odraz i mogućnost superksrtarenja u određenim uslovima / Foto: Daso

Od četiri dobijene ponude, dve su za nove avione.

SAD su predložile F-16 Blok 70 ili 72 a Švedska JAS-39C i D, a tu su i dve ponude za polovne letelice. Od Francuske za Rafale i Izraela za F-16C i D (dorađeni i modernizovani Blok 30).

Dok su se ponude mogle Izraela, SAD i Švedske mogle očekivati budući da su bile i na prethodnom tenderu iznenađenje donekle predstavlja ponuda Francuske iako se ona ipak mogla naslutiti u prethodnih nekoliko meseci zbog intenzivnijih vojnih kontakata Hrvatske i Francuske.

Svakako da bi za HRZ najbolje bilo da se nabave novi avioni jer bi time njegovo opremanje bilo dugoročno rešeno, za narednih 30-40 godina koliko se obično, sa relativno manjim odstupanjima, borbeni avioni i nalaze u eksploataciji. Takođe, uvek je poželjno da avioni kao i svi njihovi elementi, na primer naoružanje, budu iz jedne države, u ovom slučaju iz SAD i Francuske. Nijedna od ponuda nije idealna (ako tako nešto uopšte postoji) i svakoj se mogu naći veće ili manje mane.

Da li su mogle biti zatražene bolje ponude to bi se posebno moglo analizirati ali ono što je pristiglo je u nekim slučajevima manje ili više nepovoljno iz nekoliko razloga. Počevši od ponuđenih verzija, preko tehnologije, moguće cene i rokova isporuka. Na osnovu onoga što se zvanično zna, najskuplja će najverovatnije biti američka ponuda za nove F-16 Blok 70 ili 72 koji su, iako francuski Rafal predstavlja tehnološki savršeniju letelicu, najsavremenija opcija koja se nudi Hrvatskoj. Ipak, za ono što Hrvatska želi a to je 12 novih F-16 sa totalnim paketom, cena bi iznosila minimum 1,5 ako ne i do dve milijarde dolara.

F-16 Blok 70 su za sada naručili Bahrein, Bugarska, Maroko, Slovačka i Tajvan / Foto: Lokid Martin

Do tog zaključka se može doći ako se jednostavno izvrši poređenje sa bugarskom nabavkom istog tipa aviona:8 F-16 sa veoma skromnim pratećim paketom plaćeno je 1,256 milijardi dolara.

Rokovi isporuke takođe ne idu na ruku novom F-16. Bugarska je ugovor potpisala 2019. godine a prvi avion bi trebao stići tek 2023. Pre Bugarske u red za Blok 70 stali su Bahrein za 16 aviona i Slovačka za 14 a u međuvremenu su ugovore za nabavku potpisali Maroko za 25 i Tajvan za čak 66 primeraka.

F-16 Blok 70 i 72 svakako je savremeniji od JAS-39C i D i treba reći da njihovo okvirno poređenje nije fer jer sa pomenutom verzijom američkog aviona ipak treba porediti Gripen E i F (ista situacija desila se na tenderima u Bugarskoj i Slovačkoj gde je Gripen C i D izgubio od F-16 Blok 70). Takođe, polovni francuski Rafal sigurno ne bi bio u trenutno najmodernijoj varijanti F3-R koja tehnološki potpuno odgovara ili u mnogim slučajevima i prevazilazi Blok 70 i 72. Uprkos tome i Gripen C i D kao i Rafali F1 i F2 se, na primer, mogu nadograditi AESA radarima i tako postati konkurentniji američkoj letelici koja ima i neke sisteme aviona 5. generacije (razvijene za F-35). Tome treba dodati i da je Rafal takozvana „4.5 generacija“, znatno sposobniji dvomotorac te da nije u klasi sa F-16 i Gripenom.

Do sada je proizvedeno 270 Gripena, od kojih 204 za Švedsku a 66 za Češku, Mađarsku, JAR i Tajland / Foto: SAAB

Ipak, nije jasno zašto bi SAAB ponovo pokrenuo proizvodnju modela C i D za samo 12 aviona jer je švedski proizvođač prethodno napominjao da bi to uradio samo ako bi se javio dovoljan broj interesenata, pri tom spominjući Bocvanu, Bugarsku, Hrvatsku, Slovačku, Švajcarsku kao i još neke zemlje. Švedska ponuda bi, ako poredimo prethodni hrvatski tender kada je cena bila oko 1,1 milijardu dolara, moguće bila druga najskuplja, što bi bila njena velika mana jer je generalno gledano, od onoga što je ponuđeno Hrvatskoj, reč o letelici sa najslabijim taktičko-tehničkim karakteristikama. Švedska nije ponudila Gripen E i F jer je to znatno skuplji avion. Dvosed Gripen F još uvek nije imao prvi let a i rok isporuke bi bio dug. Isporuka brazilskih 36 primeraka treba  da se završi 2024. godine (iako će 15 aviona biti sklopljeno u brazilskim pogonima) a svih 60 naručenih aviona RV Švedske bi trebalo da dobije do 2026. godine

Cenu polovnih Rafala teško je precizno proceniti budući da Francuska do sada nikome na taj način nije prodavala ovaj tip aviona već su na tržištu nuđeni samo novoproizvedeni primerci.

Ako cena paketa bude velika onda bi lako moglo da se desi da francuska ponuda bude druga najskuplja. Nov Rafal bez obuke kadra, rezervnih delova, usluga logistike, prilagođavanja infrastrukture i bez naoružanja, obično je do sada prodavan za 92 do 133 miliona evra ali treba naglastiti da su to bile modernije varijante. Neke pretpostave govore o tome da je okvirna realna cena polovnog Rafala starijih verzija oko 50-60 miliona evra.

Kada je reč o starosti, najstariji francuski Rafali B i C proizvedeni su pre 14 godina a isporuka ovog aviona bi mogla relativno brzo da se realizuje i ona bi pre svega zavisila od vremena potrebnog za obuku pilota i pripadnika vazduhoplovnotehničke službe. Međutim, dodatni problem mogao bi predstavljati isporuka aviona Grčkoj koja namerava da nabavi 18 Rafala od kojih 8-12 polovnih pa je pitanje da li je RV Francuske spremno da se za relativno kratak period odrekne 20-24 svoja aviona.

Avioni Blok 30 isporučeni su Izraelu tokom 1987-1988 / Foto: RV Izraela

Izrael se na ovom tenderu pojavio sa onim što je ponudio i pre tri godine.

Sa trenutno 32-33 godine starim F-16C i D Blok 30 koji su modernizovani na nivo Barak-2020. Nezvanično, navodno su ovoga puta dobijena sva odobrenja SAD da se avioni prodaju trećoj strani ali nije jasno da li će avioni morati da budu dorađeni odnosno da li će SAD tražiti da se oni vrate u originalno stanje bez izraelskih nadogradnji.

Pitanje je uopšte da li je ovo moguće pošto su izraelski avioni tokom svoje karijere pretrpeli obimne modifikacije. Letelice bi svakako trebalo „srediti“ kako bi bile NATO kompatibilne.

Još 2017. godine Hrvatskoj je nuđeno produženje životnog veka za 3000 sati naleta kao i isporuka prva dva aviona već za 2-3 godine. Ceo paket koštao je tada oko 500 miliona dolara a američka strana je navodno same avione procenila na svega 135 miliona.

Ako se uzme u obzir trenutno stanje HRZ i PZO koje je (zbog loše i neodgovarajuće tehničke opremljenosti) vrlo skromno a mnoge mogućnosti za vođenje bilo kakve borbe gotovo i da ne postoje, svaki od ponuđena tri tipa aviona bio bi kolosalni tehnički i tehnološki skok koji bi omogućio da se sa 2. pređe na 4. ili 4.5 generaciju borbenih aviona.

HRZ bi prvi put u svojoj istoriji dobilo rakete vazduh-vazduh srednjeg dometa ali i vođena ubojna sredstva vazduh-zemlja. I pored toga hrvatska PVO ostaje nekompletna jer još uvek ne postoje jedinice opremljene raketnim sistemima zemlja-vazduh srednjeg ili velikog dometa – dakle ne postoji teritorijalna PVO.

SAAB decenijama tvrdi da je Gripen u eksploataciji najjeftiniji savremeni borbeni avion / Foto: SAAB

Eskadrila savremenih borbenih aviona biće sasvim sigurno dodatan trošak za hrvatsku državu.

Dosadašnje korišćenje MiG-ova 21 ne košta ni približno koliko eksploatacija 12 savremenih VnBA za šta godišnje treba izdvojiti od par do nekoliko desetina miliona evra. Od toga najviše zavisi cena sata naleta koja se može računati na nekoliko načina. Te cene jesu javno dostupne ali proizvođači ih često ne prikazuju realno i treba ih prihvatiti sa velikom rezervom.

Podatak o ceni sata leta ne mora biti uvek isti. On može biti različit iz godine u godinu. Naravno, nije ni ista cena u vazduhoplovnim snagama države koja avion proizvodi i kod stranog korisnika pa je stoga nezahvalno govoriti o brojkama. U obzir takođe treba uzeti i troškove povremenih nadogradnji i modernizacija koje bi avioni trebalo da pretrpe u toku svoje karijere. Sa druge strane, cenu sata naleta može značajno oboriti dobra obuka zemaljskog tehničkog sastava kao i osvajanje pregleda i remonta što više elemenata aviona kao i njihove proizvodnje u sopstvenim pogonima.

Koliko će Hrvatsku godišnje koštati eskadrila VnBA zavisiće i od toga koliko će se leteti.

Na prethodnom tenderu računica je izvedena tako što je određeno da će ti avioni leteli samo po 100 sati godišnje a izračunati su troškovi za period od 25 godina. Logično bi bilo da najskuplji za korišćenje bude polovni F-16 iz Izraela – zanimljivo, na prošlom tenderu je u poređenju sa novim F-16 i novim Gripenom proglašen kao najjeftiniji za eksploataciju.

Prema dostupnim zvaničnim podacima Rafal je jeftiniji od F-16 (iako je to diskutabilno jer je Rafal dvomotorac) a proizvođač Gripena, SAAB, tvrdi da taj avion ima najmanju cenu sata naleta.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

Komentari

m

Koliko se da zaključiti iz raznih intervjua i napisa po raznim medijima u Hrvatskoj,lobiranje za rafal je dostiglo usijanje. Neskriveno se nameće rafal kao jedino pravo rešenje, koje će omogućiti dominaciju na širem prostoru Balkana itd. Loženje je maksimalno, a sa druge strane gripen služi za podsmeh i pljuvanje. Ima i stavova da nije pametno iritirati Amerikance kupovinom Francuskih avioa, jer Hrvatska dobija kroz donacije dosta naoružanja od USA. Kako god odaberu neko će biti uvredjen. Možda bi im bilo najpametnije da idu na f16 od Izraela, pa ga nadograde. Rafal je prevelik zalogaj, stiče se utisak, ali videćemo.

Odgovori
m

Najpametnije bi bilo uzeti avion na kojem se HRZ može prebaciti na zapadnu tehniku i odraditi puno sati leta. Nijedan od ovih aviona nije. Po mom mišljenju to je avion tipa FA-50, sa kojim se opet kupuje američka tehnika a pogotovo naoružanje.

I

USA-i će se to vratiti kroz daljnju kupovinu helikoptera UH60M i modernizaciju Bradley-a.
Istina je da se vodi rat lobista USA i FRA, Šveđane skoro nitko ni ne spominje, osim u negativnom kontekstu.

K

Donacije SAD a su stale. Mrap-ovi su ostavljeni u Afganistanu. Ostali su helikopteri i to sve stoji ali nismo mi njima nista dužni. Kako Ameri imaju tendenciju kuhat u tuđoj kuhinji bolje da se povežemo sa francuskom. Jedine europske države koje drže do vojske su Francuska i Danska. Osim toga Rafal je avion koji osigurava zračnu dominaciju. Francuzi neće iznevjeriti sa isporukom oružja i td.

B

Krunoslave, MRAPovi ostavljeni u Afganistanu nikad nisu ni bilo dio nekakve donacije.
Donirani MRAPOvi su u Hrvatskoj.
Oni u Afganistanu su dani ja koristenje te im trenutna vrijednost (a mozda stvarno i jesu bili dio kakove donacije) ne opravdavaju troskove transporta.

I

@Krunoslav, ti Mrap-ovi u Afganistanu nemaju vezi s donacijom Mrap-ova u Hrvatskoj. Donacije nisu stale, dolazy Bradley a možda još i nešto, ali pod uvjetom da se moderniziraju.

A

@Krunoslav, ako, ako… Zapadna EU vam je uništila gospodarstvo 2020, a nastaviće da radi isto i u 2021, i sprema pravila o prerasporedjivanju migranata kao obavezu (francuske novine, France24, danas).

Iscrpe vas ekonomski, pa vam kao pomognu, a usput prodaju migrante.

Ako ste pametni, F-16 i dajte im sve, pa i što ne traže – inače neće biti ni Hrvatske kakvu poznajemo.

Srbija za velike igre nema pameti, Hrvatska – možda
Da se igramo kineskih saveznika, ukruženi NATO zemljama, da flertujemo sa Rusijom… Dok nam USA odredjuje Kosovo… Jako šizofreno, po običaju.

A Rafali… Bojim se da će kada bude stani-pani, da lete taman kao oni Exoceti u Iraku i Argentini

P

Evo sada sam upravo pogledao crops na youtubeu i Baraci nece imati nikakve veze sa Baracima. To bi na kraju trebao biti Block50, ali po cijeni oko milijardu dolara. Ako ce Rafali isto biti po toj cijeni, jer se prica da ce biti i to u konfiguraciji F3R. Citao u Globusu, gdje je autor teksta cini mi se isto bio Jan Ivanjek. Valjda on ima neke insajderske informacije. Onda treba uzeti Rafala. Block70 ce se cekati jako dugo i skuplji je od Rafala za 50%.

P

@Amater
mi smo uzimali migrante i prije i to dobrovoljno (nema veze s ovim migrantima u BIH, već migranti u kampovima po Grčkoj) tako da ta preraspodjela pogađa zemlje kao što su Poljska, Češka i Mađarska koje ih ne žele. Što se tiče gospodarstva, ne znam što misliš pod tim da su nam uništili gospodarstvo, prije bi se moglo reći da su nam spasili turističku sezonu i još dobili paket pomoći od EUR 22 mlrd.

A

@Pero zanimljiv neki spas…

Normalno: ljudi idu na letovanje, tržišno biraju gde troše novac, dobro se zabave

Nenormalno: ljudi NE odu na letovanje, sede u zatvoru, mada je ukupan broj umrlih u FRA, BEL, SRB i CRO ama baš isti kao 2019. ili 2018. Nisu mogli da potroše novac gde žele. Stoga će njihova vlada nasilno da im uzme i da ga da vašoj vladi da ga rasporedi kako ona misli da treba

Lepo, lepo, baš lep spas. To se zove komunizam, ili što bi Tudjman svojevremeno rekao, mora se taj kapitalizam strogo kontrolirati.

Kupi kilo kokica i gledaj šta će da se desi na zimu

Migranti, ne… Ovde se radi o migrantima koji su već u jakim zemljama. Ko ih vraća kome, gde i kako.

E

Sta je sa americkom privatnom firmom koja je isto nudila F16 ? zasto nije ta ponuda selektovana? Mislim da je juznokorejski avion trebao da bude potrazen i borbeni i trenazni. zasto ni toga nema?
GRIPEN stari deluje neperspektivno i spekulativno .
Barak je vec jedanput izabran , pa se dogodila svetska blamaza. Sada se sa Barakom ide na popravni. … A cena je otisla prema duploj ili cetvorostrukoj. Ovo deluje politicko finansiski super mutno. Mislim da su Hrvati izabrali put ka jos jednom super skupom skandalu koj ce vojne finansije da dokrajci. Kupovina jedno od ovih aviona je mozda najveci fijasko u vojno industriskoj istoriji.

P

To je neka čudna priča s prastarim avionima, a nisu niti predali ponudu.
Novi avioni će se financirati putem kredita koje će ponuditi prodavatelj, cca nekih 100-130 mln EUR godišnje na 10 godina ovisno o tome koga izaberu. Kredit će se otplaćivati iz budžeta, tako da vojni budžet neće biti opterečen s ovim troškom.

D

Rafal je precenjen, nije ni približno dobar, F-16 je zver,,,kako je krenulo sa Amerikancima prihvatite ponudu za F-15,,,

m

Svi ovi avioni su potpuni tehnički i financijski overkill za Hrvatsku. Prvo što nemamo tehničkih (ni financijskih) mogućnosti za korištenje tehnologija koje posjeduju. A drugo jer će to nama biti „školski“ avioni za prelazak sa propelerca. Koliko ćemo pilota i tehničkog kadra moći školovati na avionu čiji sat će koštati i 10x više nego sada (a sada nemamo novaca za let MIG21). I tko će planirati održavanje i modernizaciju kad nisu bili sposobni staviti MIG21 i Hindove ni u hangar. Očito da se avioni kupuju zbog prestiža a ne za korištenje i školovanje. Imat ćemo avione za ukras i da se par starijih pilota provozaju par puta godišnje, bez ikakve šanse za razvoj ozbiljne eskadrile pilota i kadra.

Odgovori
V

Floskule

L

i PzH2000 je bio ogroman tehnološki skok pa je uspješno integrirano. Naravno da se radi o još većem tehnološkom skoku, ali voditi se politikom da je nešto tehnološki napredno pa da nam je to veliki zalogaj je čista idiotarija, onda možemo stavit ključ u bravu i raspustit cijelu vojsku.

Izbor aviona neće ovisiti o tehnoloških parametrima, već o političkoj odluci uz koga se vezati USA i FRA (Šveđani nemaju šanse), ali prije svega odbir će ovisiti o ponudi financiranja. Onaj tko ponudi najpovoljnije financiranje s dužim rokom otplate i počekom otplate će vrlo vjerojatno pobijediti na tenderu, a tu FRA ima puno više prostora od USA koja je do sada od svih tražila avansno plaćanje.

m

Usporedba sa PZH je potpuno neodgovarajuca. Školovanje te trening pilota i tehničkog osoblja zahtjeva da avion bude u zraku, a to košta. Zbog čega onda druge zemlje imaju školske avione, a mi ćemo vježbati na rafalima? Za koje novce? Pa HRZ nije bio u stanju odraditi remont, modernizaciju i održavanje MIGova. Nemojte se zanositi idealima nego pogledajte realnost HRZa koja je takva da nećemo vježbati nego ćemo imati avione za ukras i potpuno nespreman kadar.

M

Za tako malo zrakoplovstvo prijelaz se moze napraviti nakon selekcije u drzavi od koje je kupljen zrakoplov

V

Puno bogatije države i pripadajuća im zrakoplovstva nemaju trenažnu mlaznu komponentu. Tek bi to bio overkill za RH, prvo kupiti FA-50 pa onda za 15 godina punokrvni VBA. Obuka se radi u stranoj državi i kraj priče. Također, usporedba remonta mig-21 sa nabavkom novog VBA je potpuno neodgovarajuća.
Sve košta…košta i farbanje tunela, kumovi koštaju, fontane isto, bljeskalice na pješačkim perlazima, ležeći policajci svakih 100m, NGO-i razni, SNV, sanacije raznih Tesla banaka, LGBT+ udruge, razni Instituti za političku ekologiju…Para ima, samo ih treba rasporediti na prave stvari, a ne u džepove elita raznih. Sa takvim stavom i razmišljanjem nećemo dalje od miga 21.

K

Novaca ima. A za što da se odvajaju milijarde za HRZ? kad imamo avione koji su proglašeni neperspektivnim, uz to ih nemas gdje servisirat, a djelovi se nabavljaju kanibaliziranjem. Kada će biti u hangaru stroj biti ce i novaca. Jer nema druge.n

B

Viribuse…..planiranih 100 sati leta godisnje govori u prilog Maxovoj tvrdnji.
100 sati leta godisnje je jedva dostatno za ovladati sigurnim lizanjem neba.

m

A ovo što se tehničkog overkilla tiče – poanta je da mi kupujemo avione koji imaju podršku za data linkove prema awacsu (kojeg necemo imati), data link prema PVO (koji nemamo), zračni refuel (haha), data link prema zemaljskim radarima, itd itd itd. A to nije nešto što se usvoji – to je nešto što se kupi za milijarde, a što hr sigurno nece kupiti.
Ova kupovina izgleda kao da ženi kupujem S klasu jer putuje 7km do posla kroz grad, a još ne zna ni voziti pa će na S klasi učiti parkirati u gradskoj gužvi. Ali izuzetno mi je bitno da ima adaptivni tempomat, IC kameru i bar 20″ felge. Doduše nemam para ni za benzin ni servis. Cuo sam da ima jeftinih rabljenih i to mi je bolje nego novi golf.

V

A ništa onda, smotajmo kablove i gasimo rasvjetu. Obavezno lokot staviti na bravu. Mislim da nam je tako onda isto ližemo li nebo u nekom od ponuđenih ili FA-50. Uostalom, onda može biti i T-50.

L

@max pa naravno da nije za usporedbu, što sam i napisao, ali da se ide tvojom logikom nikad ne bi ni njihnabavili …

S

@max
AWACS „imate“ jer ste u NATO pa cete koristiti njihove. Tankere mozete imati jer ste u EU pa se pridruzite evropskoj inicijativi/ugovoru kako vec za tankere MRTT, platite odredjene novce i imate toliko i toliko h godisnje na raspaolaganju(Cehe ce kostati 80mil za period od 30 god i dobijaju 100h na raspolaganju godisnje). No Link-16 kompatibilnosti svasta nesto mogu imati razni avioni, pa i oni stari Grcki Block30 i svasta nesto sto je nekada bilo u igri.

U pravu ste sa ovom anaologijom o automobilima, jer se vlada, MO, HRZ i sira javnost raspravljaju da li je bolji S-350, A6 ili polovni BMW X6(Rafal, F-16V, Barak), dok ispred kuce im parkirana Lada 1300(Mig-21) za koju nemaju ni garazu, a nova Kia Ceed(FA-50) im „nije dovoljno dobra“…. Stvarno su komicni likovi i ostavljaju utisak da nikakvu predstavu nemaju sta znaci „graditi sistem“ od temelja i da im je jedino merilo da im avioni „budu mocniji od srpskih“, sto se vidi iz raznih naslova medija gde su Baraci najavljivani kako ce biti „gospodari nema“, „neometano se kretati iznad Srbije“ i ne znam ni ja kakve vec gluposti i budalastine.

Na sve to, dobro ste pitanje postavili, ko ce to placati kada im je veliki trosak i ovo malo jeftinih staraca da drze u vazduhu.

S

Ne mogu reci da se ne slazem sa stavovima da je situacija losa, HRZ prilicno tanak sa kadrom i razumijem pesimizam medjutim ipak bih dodao par pitanja s obzirom da se neke stvari tumace prilisno jednostrano.
– Sto se tice malog naleta Miga – da li je to rezultat manjka sredstava ili cinjenice da 1) nema dijelova i 2) resursi su toliko istroseni da kroz manje letenje se pokusava produziti njihov zivotni vijek tako da se ne mora pozvati saveznike da preuzmu kontrolu zracnog prostora iznad hrvatske do dolaska novog aviona.
– sto se tice proklamiranog naleta od 100 sati (navedeno u proslom natjecaju) – da li je to zato sto se nema novaca ili je to bio samo jos jedan marketinski trik kojim se htio progurati Barak tako da sa 100h/godisnje ispada da smo ga mogli koristiti slijedecih 30 godina?
2019 MORH cini mi se nije potrosio HRK400m iliti skoro €60m.
Sve ce ovisiti o tome da li je Hrvatska voljna nastaviti ulagati u sustav.

L

@Španjolac
Nakon što je Kolinda izabrana za predsjednicu iz nekog razloga se htjelo ispolitizirati modernizaciju i dokup Migova iz Ukrajina i slijedom toga je prizemljeno 6 ispravnih Migova, tako da je ostalo samo par Migova koji su letili i naravno da svi piloti nisu mogli ispuniti kvotu.
Što se tiče Baraka, sve se radilo da se izabere baš Barak i upravo zato su išli na 100 sati godišnje tako da se može tvrditi da će se moći koristiti još 30 godina jer se kao tražilo rješenje za sljedećih 30ak godina, ali uz to je još bio i plan 20 sati naleta u simulatoru koji bi došao sa Baracima.
Sve se u konačnici svodi na politiku.
Za usporedbu Mi17 i Mi8 lete kao ludi, troše oko 8.000 EUR po satu a lete po 200 sati godišnje (nekih 32 mln EUR godišnje).

P

Da su pametni pa da lepo ugase RV, kao uostalom i sve drzave na Balkanu, pa nek zapadnjaci prodaju svoje letelice smrti negde drugde.

Odgovori
m

Ako ugase RV, moraće uložiti u vojsku na drugom mestu. Opcija da se ne ulaže u vojsku, a da se bude u NATOu, ne postoji.

A ako malo bolje pogledamo, opcija da se ne ulaže u vojsku, ne postoji skoro nigde na svetu.

J

Vau. Više se ne dovodi u pitanje da li je neko pacifista ili ne, jer i pacifiste znaju da je vojska potrebna za odbranu sopstvene teritorije i stanovništva. Ugasiti RV znači ne samo ugasiti dobar deo mogućnosti neke države da kontroliše i brani svoj vazdušni prostor, već i mogućnost da stiče prihode od Air Policing-a, kao i od aviokompanija koje bi saobraćale iznad te države. Balkan nije imperijalistički region i ni jedno balkansko RV nije opremljeno za invaziju/bombardovanje druge države sem eventualno Grčke koja se ipak graniči sa Turskom, tako da se borbeni avioni koriste isključivo za odbranu. Takođe kada ugasiš RV onda zapad/istok kupe sami od sebe te „mašine smrti“ za mnogo manje pare i onda oni brane tvoj vazdušni prostor za novčanu naknadu, tako da je rezultat isti: iznad tvog neba opet leti isti taj Rafal ili F16. Samo umesto šahovnice ili belog krsta na njemu piše USAF. Kada želiš da ugasiš nešto uvek moraš da imaš širu sliku i buduće implikacije koje tako nešto nosi sa sobom, a ne samo trenutni novčani rashod koji ćeš imati od nabavke i održavanja tih mašina. Policija nema nikakve prihode a ima ogromne rashode- misliš li da treba da je ugasimo?

L

Sve države na balkanu kupuju nove avione (Bugarska, Rumunjska, Grčka i Hrvatska). Jedina balkanska država koja je pred gašnjem RZ-a je Albanija (ako već i nije ugašeno).

A

@Luka

Albanija nije ugasila RV ali je još 2004. povukla sve avione iz upotrebe i ostala samo na helikopterima. Albanski vazdušni prostor brane Italija i Grčka od 2009. kao NATO saveznici. Ne planira se kupovina bilo kakvih aviona ali koliko ja znam ni gašenje RV.

Crna Gora nikada nije stavila u upotrebu avione koje je nasledila od RV i PVO VSCG, samo helikoptere, i samo nove helikoptere nabavlja. Vazdušni prostor im brani NATO od ulaska u taj savez, dakle ista situacija kao s Albanijom.

Makedonija je svoje borbene avione (Su-25) povukla 2004., a za koju godinu će i borbene helikoptere (Mi-24) kada im isteknu resursi. Grčka im brani vazdušni prostor od prespanskog sporazuma a odnedavno kao NATO saveznik. Imaju Mi-17 i Bell 206 i od aviona samo trenažne Zlinove. Nikakva nova nabavka nije u planu da je meni poznato. Dakle ista situacija kao CG i Albanija.

BiH takođe koristi samo helikoptere otkako su povučeni svi avioni koji su nasleđeni iz V i PVO VRS.

Tako da daleko od toga da sve države na Balkanu kupuju nove avione.

L

@Andrija sve ove male zemlje koji si naveo nikad nisu imale borbene avione, niti itko očekuje da će ih imati, zato ih nisam ni spominjao.

S

@Luka
MK, CG, BiH i AL su sve imale „borbene avione“. CG do duse samo „skolsko-borbene“, lepo vam je covek sve napisao.

L

@Srbofil
daj budi ozbiljan, MNG je imala neke prastare bombardere Su25 a ne lovačke avione, isto tako i republika srpska nešto školsko borbenih.

A

@Luka
Hajde vi budite ozbiljni, drugima nešto spočitavate a brkate osnovnu terminologiju. Rekli ste ,,borbene avione“ a ne ,,lovačke avione“. Jurišnici i bombarderi su borbeni avioni. Su-25 je ozbiljniji jurišnik od bilo čega što je imala bilo koja druga ex-YU država. Taj Su-25 nije služio btw za pokazivanje nego je nabavljen zbog borbenih zadataka i ozbiljno služio u ratu. Republika Srpska je najviše eksploatisala Orla, koji nije školsko-borbeni već čist borbeni avion.

f

Su 25, a pogotovo Orao ne mogu presretati druge zrakoplove tako da je u pravu. Navedene zemlje nisu nikad imale sposobnost zrakoplovstva da brani vlastito nebo tako da ukidanjem zrakoplovstva nisu izgubile tu sposobnost jer je nisu nikad ni imali. Poenta je u sposobnosti, a nisu poenta njihovi zrakoplovi koji za to neadekvatni jer se radi o jurisnicima i skolskim zrakoplovima. U tom slucaju je svejedno da li imaju Orao, Galeb, Su 25 ili poljoprivredni Piper.

M

Gripen nudi modele C i D zato sto ima 14 zmajeva aviona proizvedenih o trosku Svedske koji nisu isporuceni bilo kome. Da ne bi dolazilo do zastoja u proizvodnji drzava je finansirala te zmajeve a Gripen obecao da ce naci kupca. Delimicno su spremni i verovatno omogucavaju brzu isporuku. Sta god da izaberu komsije ce imati tehnoloski kvantni skok, koji ce, nadam se, pratiti i ostatak njihovog RV i PVO

Odgovori
m

Gripen bi bio najmanje zlo od svih aviona u ponudi, trebao bi biti jeftiniji u eksploataciji pa bi mozda ipak nesto pilota imalo prilike odraditi kvalitetno školovanje.
Ali uzimati švedsko naoružanje nakon dosadašnjih iskustava bi bilo suludo.

M

Gripeni su dobri samo u miru za aeromitinge…. kakvi su Šveđani i za air policing bi nam stavili veto na uvoz dijelova i naoruzanja

V

Nije prvi izbor, ali mislim da će se većina u HR složiti da će biti dobro šta god se uzme pa i Gripen od „mrskih“ nam šveda. :-)

H

@Max od švedskog naoružanja imaš samo RBS raketu i Meteor ostalo kupuješ od drugog kupca od Izraela SAD-a čako navodno i JAR.

E

@Hakan
Meteor nije Švedski proizvod, vec od MBDA grupacije (Matra; BAe Dynamics and Alenia). Švedski udio u razvoju pa tako i u proizvodnji je 10%, tj. Blizinski upaljač je od Saab Boforsa i platforma za ispitivanja i prva integracijaje bila na Gripenu.
Podjela udjela u Meteor projektu je oko:
UK 39.6%, Njemačka 16%, Francuska 12.4%, Italija 12%, Španjolska i Švedska po 10%.

N

Vidim vi sto pisete o svedjanima i svedskoj tehnologiji dobro ih poznate….al u prndicicma sto bi rekli. Dobri JAS za aeromiting….ponekad se pitam ovdje sto neki komentarisu imaju li vise od 10 god starosti. No ne bih vise komenatrisao o vasem znjanju o JAS zaista. Ostanite u na tome da je JAS trecerazredan avion vasa stvar. A drugo da se ja pitam nebih ponudio JAS Hrvatskoj nek kupi sto misli da je najbolje….

M

Ako se ide na novo DA 12 kom
(10 borbenih+2 trenazna),
ako se ide na polovno 20 kom
(16 birbenih + 4 trenazna)
Zlatna sredina
20-24 FA50 ganc nova

Odgovori
P

može i 150 mig 21

J

Ahaaa kralj! Ili videti sa Severnom Korejom za 200 komada mig 15 uz obavezni remont i transfer tehnologije!

P

razvojni i remontni centar

o

Nisu li svi Rafali francuskog RZ dignuti na razinu F3-R ? Zar bi se Francuzima isplatilo raditi downgrade-ing? Također ne shvaćam zašto je poželjno da svi elementi „avioni … kao i naoružanje budu iz jedne države“. Zar nije bolje da imate izbor u slučaju nekakvih vanjsko-političkih trzavica?

Da se razumijemo Rafale i F16B70 je overkill za HR. To su avioni kojima niti jedan avion ruskog RZ ne može parirati a mi ipak ne možemo s njima u istu rečenicu. Problem je da na tržištu ne postoji neki jeftin lovac kao što su bili Mig21 i F5. Tu bi se eventualno moglo pričati o FA-50, no kada vidite što naši stratezi žele u avionu (od elektroničkog ratovanja do napada na ciljeve na zemlji i BVR) onda ta opcija vrlo brzo ispadne iz računice. Ma i njih je za razumijeti, s jedne strane Srbija sa MiG 29, Mađarska sa Gripenima, Slovačka sa F16 a Austrija i Italija sa Tajfunima pa bi im se definitivno postavilo pitanje a kako to mi ne možemo.

Odgovori
Ž

olaf

Није тачно да су сви Рафали модернизовани на ниво F3-R. Уговор за 60 AESA радара је потписан још 2012. али је због испорука страним купцима, РВ Француске добило само око 32.

А ако Французи понуде половне F3-R онда ће читав посао више коштати.

B

Olaf,
HR stratezi su djeca s posebnim potrebama, jednom rijecju kreteni s posebnim potrebama.
Oni nisu kadri razmisljati niti donositi racionalne odluke.

1 milijarda $ se dade itekako mudro uloziti i dobiti puno potentniji, zaokruzenu sustav, od puke kupovine vrhunska aparata.

F

Malo pričaj sa pilotima ili citaj, ruski ne može parirati Rafael i f16 b 70 😂, bvr raketom te skine sa 200km, imas nove dve verzije r77… Što je indija odma kupila, indija kupila za svoje mki, što sada ruski su30sm2 čak i biti bolji, a su 35 kada sam bio u siriji kad se digne su35s turski se spustaju f16 blok 70, a naj bolji snimak što sam ikad vido je f35 beži od su35s prema iraku, nebi bila bitka ali run forrest run tako je bilo, indija i rusija proizvode novi radar za sukhoje što će biti u svakom su35s i su30sm2 i naravno mki, jer aesa radar vec počinje da bude staro kako se danas sva teknika ubrzava,
Fa 50 što čovek piše je naj bolja opcija, jer male ekonomije nema para za zapadne 4+ili 4++, kao kupiš dobar skup auto pa kad se provozas i dodje siguranje, servis, gorivo, odrzavanje je najviše i koliko ti troši pa ce biti auto samo za letnja doba,

o

@Živojin Banković
Hvala na info. Ako tako stvari stoje dakako da od F3-R nema ništa. Iskreno, Rafale mi je fenomenalan stroj ali kad je kupac neka mala zemlja a jedan od ponuđača SAD, mislim da svi znamo kako natječaj završava.

@F/a 18
Turska nema b70/72 već b50. „Bježanje“ u situacijama nad Sirijom ozbiljno shvaća samo RT i Sputnjik. Taj ruski „AESA je prevaziđena“ i „sad ćemo je ugraditi samo što nismo“ slušamo već 10 godina. Kad naprave novi radar onda ćemo ih uspoređivati, do tada usporedbe nema (jedino eto ako se nađu na par kilometara, što bi se realno dogodilo – nikada)

S

Olaf,trenutno ne postoji jača ptica grabljivica na nebu od ruskog SU 35S !!! To znaju i ameri,pravili su neke simulacije tipa“šta bi bilo kad bi bilo“sa F22 i SU 35 S, nađi i informiši se pre nego što se opet istrčiš. Rafal i F16 u HRZ bi služili samo za merenje sa Srbijom „ko ima veći“,što je teška glupost.

B

Malo si preterao. Ni jedan Ruski avion ne moze sa Rafalom. Prijatelju SU30, je u istom rangu, a verovatno za nijansu bolji, a SU35S je daleko ispred. Da i ne govorimo o tome da tvojim pilotima, trebaju godine, a mnogi ce pre otici u penziju, dok ne dostignu da iskoriste pun kapacitet aviona. Ako ga uopste i dostignu, zbog skupog sata naleta, i cene odrzavanja, popravki i remonta.

E

Po onome stFrancuski Rafale su svi na F3R, ukupno je naručeno 144 upgrade kompleta za svih 144 komada u floti. Ne treba mješati naruđbu za 60 komada RBE2-AA radara iz 2013.g. Namjenjenih za novoproizvedene zmajeve, s standardom F3R za kojeg je odobrenje dobiveno 2018.g.
https://www.dassault-aviation.com/en/group/press/press-kits/rafale-f3-r-standard-qualified-dga/
IOC s F3R standardom su Francuzi postigli krajem 2019.g.
https://theaviationist.com/2019/12/16/upgraded-rafale-f3-r-achieves-initial-operational-capability-with-the-french-air-force/

S

@Ed
U prvom linku vam pise da je proces sertifikacije upgrade paketa zavrsen 2018, u drugom linku da je prvi modernizovani primerak dobio IOC 2019, a ne pise „Francuski Rafale su svi na F3R“. Ja sam isto mislio da jesu, ali izgleda da nije tako. Imaju svega 30ak AESA radara iz F3R paketa, no svakako RBE2 PESA je fenomenalna masina, nema tu zamerke.

E

@Srbofil
Iz drugog linka:
„According to the Directorate General of Armament (DGA), all 144 Rafale aircraft in service in the Air Force will be upgraded to the new standard, which is also the same standard that was adopted for the export version of the Rafale acquired by India, Qatar and Egypt.“
Dakle F3R je razvijan od 2013, a implementacija odobrena kao novi stzndars za francuske rafale i počela 09.11.2018, plan završetka do kraja 2019.g.
Ono što ja nisam siguran i ne mogu pronaći je potvrdu da se s F3R upgrade kit ugrađuje i RBE2-AA na avione koji su već u upotrebi (zapravo više naginjem tome da je AESA samo za novo proizvedene)
https://www.defenseworld.net/news/23639/France_to_Upgrade_144_Rafale_Fighter_Jets_to_F3_R_Standard__Same_as_Export#.X2uIhiUo-UB
Za Francuze sad je krenuo razvoj F4 standarda koji je planiran 2022.g. odnosno 2024.g.
https://www.defensenews.com/global/europe/2019/01/14/france-orders-upgraded-rafale-warplanes-for-23-billion/

S

@Ed
Moram priznati da sam delio misljenje da svi Rafali imaju AESA radar dok me Banja Luka nije ispravio.

U clancima pepo pise da „ce biti unapredjeni na F3R“, a ne da „su unapredjeni“, sto je i ocekivano. Takodje vam stoji u clanku TheAviationist da F3R ukljucuje i RBE2-AA, no primat isporuke AESA radara je na stranim kupcima, zato su francusko RV i RM „na cekanju“ tih radara, sto implicira da nema sanse da se nudi polovan Rafal sa AESA radarom(u osnovi), niti da ce biti na F3R standardu sto pominju razni „analiticari“ jer tih aviona u FR prosto nema. Znaci da pored AESA radara, nemaju ni novi sistem samozastite, novi sistem elektronskog ratovanja, kao ni AutoGCAS(jer je to sve deo modernizacije F3R). Dakle to je tehnoloski(da ne idemo u razlike u dizajnu jedan/dva motora itd.) grubo F-16Block50 sa boljim solid state PESA radarom umesto TWT slotted planar array kod F-16, ali to je to u principu(postoji solit state pojacivac za AN/APG-66/68 na trzistu sa boljim DSP, tu je uvek i AESA upgrade)….

Mozda ponude unapredjenje na F3R nakon kupovine sto je vrlo moguce, ali morao bih izraziti onda neslaganje sa Zivojinom da bi F-16V bio „najskuplja opcija“ jer bi u tom slucaju(sa paketom modernizacije) definitivno Rafal bio! Govorimo verovatno o 2 milijarde za 12 polovnih aviona u tom „total package“ dilu.

d

Hrvatskoj se nudi 12 komada Rafale FR3 za cca milijardu eura. To je čista politika na relaciji Macron – Plenković. Njemačka podržava program jer se traži jačanje EU obrane tj. odmak od SAD-a čitaj Trumpa. Francuska će zaraditi od prodaje rezervnih dijelova i plus obveza Hrvatske da se avioni za 10-tak godina moderniziraju na FR4.

d

Delegacija HRZ-a je već otišla u Francusku na 15 dana. Očekuje se da će dva hrvatska pilota odraditi nekoliko naleta u Rafal dvosjedu.

o

@Slobodan321 @Bob
Ako nije bilo jasno mislio sam na Rafale F3-R sa AESA radarom i dalje stojim pri toj tvrdnji.

S

Olaf
Pa druže ne leti taj AESA radar,niti ispaljuju AESA radar umesto raketa. Nije sve u radaru,ima nešto do pilota i do aviona,i do R77…

f

Sta ste zapeli za taj R77. Pa Meteor mu je nadmocan u svakom pogledu!

B

olaf

Najveci problem je sto taj aesa radar pretstavkjate, kao nesto sto ako ga poseduje avion, odmah je bolji. Radari, na SU30 iSU35, su odlicni, a avioni, po perfomansama, i po manevarskim mogucnostima su daleko bolji. A sto se tice meteor raketa, mislis, ispalis sa 200 km raketu, i avion ke gotov. E pa nije bas tako, Efikasnost, raketa velikog dometa je veoma mala, da ne kazem nistavna.

W

@ Srbofil

Treba uzeti u obzir da npr. francuski radar(i) starije generacije i ako nisu AESA, ipak su svemirska tehnologija. Ili uzmite recimo standardni radar Captor sa EF-2000, koji je recimo „zastareo“. To je najbolji radar sa mehanickim upravljanjem snopom ikada napravljen i ostace tako jer se u tu tehnologiju vise ne ulaze. Radar i prateci softver se sastoje od 1> milion linija programskog koda u Adi, moguce je istovremeno skeniranje povrsine i vazdusnog prostora zahvaljujuci neprevazidjenoj brzini, rezolucija SAR je 10 puta bolja od najavljenog i nikada ostvarenog AESA radara za Mig-35. Detekcija ciljeva na zemlji vrsi se sofisticiranom obradom signala i provlacenjem slike kroz neuralne mreze. AESA tehnologija sama definitivno nije odlucujuci faktor ali ako sve ostalo stima jeste game changer!

W

>> Najveci problem je sto taj aesa radar pretstavkjate, kao nesto sto ako ga poseduje avion, odmah je bolji.

Apsolutno, AESA uparen sa odgovarajucim softverom i fuzijom senzora definitivno predstavlja veliku prednost za platformu koja ga nosi. To sto vi pisete je tipican sindrom „kiselog grozdja“, u toj basni lisici ne polazi za rukom da dosegne grozdove na lozi pa posle vise uzaludnih pokusaja zakljucuje da je grozdje svakako kiselo i odlazi. E tako je sa Rusima i AESA radarima. Ti vasi suhoj derivati su sto se elektronike tice iza svega americkog, francuskog i izraelskog. Da nije tako da li bi se Indijci cimali da ih buzde zap. opremom.

S

@Wolfgang
Naravno, ali ovde se radi prvenstveno o plasiranju verovatno netacnih inforamcija, u ostalom kao i onomad sa Baracima koji „sigurno dolaze“ ili o nasim 4+ Zuk „m3“ Migovima…

Ako vec disktujemo, valjalo bi istraziti temeljnije, koliko mozemo jelte?

K

Svi su na F3R i takvi su dostupni. Barem po onom što sam ja našao.

S

@Wolfgang
Treba ipak malo posmatrati stvari u odgovaracujem kontekstu. Indija je kupila SU-30MKI tamo 2000. godine. Dobili su potpuno funkcionalan i proveren PESA radar superiorniji nego bilo sta sto se nudilo tada na trzistu….Dodatno moramo uzeti u obzir i cenu koju su platili. Francuzi npr. tada su nudili samo Miraz kojeg je Indija vec posedovala, EuroFighter je bio daleko od gotovog proizvoda.

E sad sto se Captor-a tice, ja verujem da je to kako vi kazete najbolji radar sa mehanickom impulsno-doplerskom antenon, sve je solid state, softver je sigurno vrhunski, ali priznacete malo je cudno da avion od 130 miliona dolara nema AESA, a recimo jeftiniji SuperHornet ga ima? Opet ne mozemo reci za SuperHorneta da „zaostaje“ po bilo cemu u odnosu na EF, zapravo verovatno i prednjaci dosta. Tu sad treba uzeti u obzir i cenu tih Suhojeva koji se danas prodaju i za koje zemlje se prave….

E

@Srbofil
Tamo u mom komentaru gdje mi je tekst pobjegao „Ono što ja nisam siguran i ne mogu pronaći je potvrdu da se s F3R upgrade kit sadrži RBE2-AA“
Po Dassaultu u objavi:
https://www.dassault-aviation.com/en/group/press/press-kits/rafale-f3-r-standard-qualified-dga/
AESA se ne navodi kao dio F3R modernizacije:
„The European Meteor long-range air-to-air missile produced by MBDA. This high-performance missile achieves maximum effectiveness thanks to the “active array” radar which equips all production Rafale aircraft delivered since mid-2013“
Za F3R se kao najbitnije, među ostalim, navodi:
– The European Meteor long-range air-to-air missile produced by MBDA
– The Thales Talios new-generation laser designator pod
– The laser homing version of the Safran AASM Air-to-Ground Modular Weapons
– F3 R also includes upgrades to the Rafale sensors and to systems ensuring total interoperability
Po ovome AESA radar nije dio F3R standarda.

K

Donacije SAD a su stale. Mrap-ovi su ostavljeni u Afganistanu. Ostali su helikopteri i to sve stoji ali nismo mi njima nista dužni. Kako Ameri imaju tendenciju kuhat u tuđoj kuhinji bolje da se povežemo sa francuskom. Jedine europske države koje drže do vojske su Francuska i Danska. Osim toga Rafal je avion koji osigurava zračnu dominaciju. Francuzi neće iznevjeriti sa isporukom oružja i td.

Odgovori
B

Kakva vrazija dominacija sa 100 sat godisnje????

m

Francuzi nemaju takve tendencije? A tko je kuhao po Libiji?

M

Jedino kome je u tz. regionu potrebno ratno vazduhoplovstvo jeste Srbija ovi ostali su u Natou i izgubili su praktično suverenitet nad svojom zemljom.Čemu tako skupi avioni kad u slučaju rata onaj ko ti je prodao može na sto načina da te ucenjuje za održavanje i isporuku nauružanja.Potrošiš municiju koji si nabavio za dva dana i onda čekaš nečije odluke od negde.Dobro je što Srbija pokušava da razvije svoje ubojito oružje za avione pre ili kasnije ono će biti implementirano da ne zavisimo od Kurte i Murte.Srbija intezivno radi na tome i nema sumnje da će u roku od 3-5 godina biti implementirano u RV Srbije.

Odgovori
M

Svaka drzava clanica NATO mora biti sposobna obraniti se prvih 2-3 tjedna… ako susjedstvo ima rz mora i ta drzava. Ako sve drzave u okruzenju a nisu clanice NATO nemaju RZ ne treba ni ta ista drzava!

m

Koje to naše oružje može biti implementirano na mig 29,a da je potrebno u lovačkim zadacima.

I

@Miroslav,

u NATO savezu je 30 država. Koliko ih je onda po vama od tog broja suvereno (ili nije nijedna osim SAD-a, u skladu s prevladavajućom teorijom urote ?), i koliko bi od tog broja trebalo imati vlastito ratno zrakoplovstvo ? Nijedna osim SAD-a, pa se onda tresti da li će Trump povući SAD iz NATO-a ?

Također, malo je reći da ipak ima sumnje da će Srbija za 3-5 godina implementirati vlastito naoružanje na borbene avione, ako bi to naoružanje trebalo parirati naoružanju aviona zemalja u okruženju, dakle projektili zrak-zrak srednjeg i dugog dometa potpuno iz vlastite proizvodnje, bez uvoznih komponenti koje mogu biti predmet ucjenjivanja što navodite kao slabost ostalih zemalja ?

m

Ako tako gledate onda Srbiji tek ne treba. Jer sa ovime što se kupuje sigurno se neće obraniti od nikoga, to je samo za političku promociju. To što će „biti implementirano“ po 1 kom na neki orao 2.0 kao sve do sada baš i nije neka korist. Ovakve državice nemaju nikakvog rezona razvijati sofisticirano oružje jer će 1) biti financijski daleko skuplje nego kupovina 2) biti potpuno inferiorno kupovnom

U

Ovo je jos jedan dokaz da Srbija u narednih 10-ak godina mora nabaviti avion klase Su-30 ili Mig-35(ako bude zavrsen razvoj u sto debelo sumnjam), ako zeli da zadrzi suverenitet nad svojim vazdusnim prostorom.Nabavka novih kineskih FK3-HQ-22 PVO i Pancir su samo jedan segment odbrane i nije dovoljno, kad komsije nabave F-16 (Bugarska,Rumunija,Hrvatska) block70 koji je americka najubojitija sprava za te pare u svetu.

m

@Uros
Kako je situacija krenula da se odvija, možda i kod nas na nebu zasija F16

A

Akobogda vala, F-16 sa našom rondelom.

Pročitajte malo ruske novine, kako lepo pišu o nama od kako smo se slizali sa kinezima. Ne da im je milo, kao kad ti devojka ode malo da prespava kod najboljeg druga.

Nego, Rusija, hoće li da nas brani od suludih odluka EU? Teško…
Jel nam sredila nešto za Kosovo? Mmmm, ne…
Šta bi sa nekim epskim gasovodom? Ništa?

S

@Amater
Prodavace Finci taman tamo 2025-2030 svoje F/A-18C-D MLU2, masina samo takva, kakav crni F-16(salim se naravno), a tek upgrade paket, F-Block70 bi mu pozavideo. Bice i Mirazeva na prodaju verovatno….

No bojim se da se po nasem dobrom starom obicaju zalecemo…..To sto smo pokazali malo dobre volje prema SAD, ne mora nista da znaci u buducnosti. Mozda opet bude 29M/35/SU-30/35, a za uzvrat da im „prodamo“ telekom za 100 milki i jos da budemo sretni sto ce nas ugrobariti.

B

@Amater
Epski gasovod kroz Srbiju je izgrađen. Sada se radi na gasnim stanicama. Eto šta bi.

A

Miroslave, jedina zemlja u tzv. regionu koja ne može da sprovodi svoj suverenitet na celoj svojoj teritoriji i čije granice osporava 6 od 8 suseda je Srbija. Pa vi razmislite ko je izgubio suverenitet nad svojom zemljom a ko je sačuvao i kako.

A

Meni se sve nešto čini da nam spoljnja politika liči na zavodjenje najbolje drugarice iz odeljenja, nešto što većina dece i omladine preraste posle 2-3 meseca…

Potrošili smo još celu jednu deceniju držeći se za Rusiju, potpuno smo propustili dobre godine EU, a sada se vezujemo za Kinu?!

Hajde da budem bezobrazan i iznesem činjenice, kopi-pejst:

Srpska i ruska strana su 17. novembra 2009. godine u Švajcarskoj osnovali zajedničku firmu „Južni tok Srbija“ u kojoj 51% ima Gasprom a 49% Srbijagas

Gradnja gasovoda u Srbiji je počela zvanično u selu Šajkaš 24. novembra 2013. godine

Jan 8, 2020 – Gasovod „Turski tok“ je od ogromnog značaja za budućnost Srbije

Ovog januara predsednik Srbije Aleksandar Vučić obećao je da će Srbija biti priključena na gasovod Turski tok „u maju ili u septembru“ ove godine

Zanimljiva statistika, godišnje umire oko 90-100.000 ljudi

Od kako je najavljen gasovod, do danas, umrlo je milion Srba?!

Baš je genijalno to što se vezujemo za Rusiju

I

S ovim tekstom ste mogli i pričekati dok ne budu poznati detalji zaprimljenih ponuda, ovo smo već sve pretresli…

Odgovori
M

Ovdje će veliki faktor biti i rok isporuke. Francuzi, Izraelci, gotovo sigurno i Šveđani, mogu svoje avione isporučiti gotovo odmah – čim Hrvatska obuči svoje pilote i tehničko osoblje (u prethodnom tenderu se govorilo da bi za osnovnu operativnost personala trebalo 1-1,5 godina, a za punu operativnost 2,5 godine, ako bi to radili Izraelci).

No, što ako politika odluči (jer struku ovdje, kao i svugdje drugdje nitko neće puno pitati) da je izbor novi F-16 iz SAD-a? Oni avione ne mogu isporučiti prije 2025., a vjerojatno i kasnije. Hrvatski Migovi imaju neke resurse još godinu ili dvije, a što nakon toga? Naravno da se može napraviti i pauza jer se ionako od postojećeg HRZ-a gotovo ništa ne može iskoristiti za „novi HRZ“ s avionima 4-5 generacije. No, nije nemoguće da Ameri naprave neku premosnicu, odnosno da uzmu velike pare od Hrvatske, ali i da puno daju tako da se i hrvatska javnost ne osjeća prevarenom i iskorištenom. Tu mislim da bi mogli dati „all inclusive“ paket za nekih 1,5 milijardi dolara, a što bi uključivalo 12 aviona F-16 Blok 70/72 i opremu te naoružanje s rokom isporuke 2026. i 2027., a da u međuvremenu kao privremeno rješenje i svojevrsnu privremenu ili trajnu posudbu ponude 6-10 starijih F-16 iz svojih zaliha (aparat na bazi Bloka 50/52 ili modernizirani stariji model) s kojim bi RH obučila svoje ljudstvo i lagano stekla osnovnu i punu operativnost, a onda bi joj došli novi aparati…Sa starim bi mogla što se tada procijeni i dogovori – povrat Amerikancima, otpis, ili pak možda i modernizacija i daljnje korištenje za obuku te neke zadaće…

Odgovori
S

Pobogu ljudi sto bi „dali na koriscenje“ F-16block 50 ?
Ja ne znam sto se toliko forsira ta prica o „katastrofi“ ako usledi „prekid kontinuiteta“? Pa koji to crni kontinuitet postizu sa Mig-21Bis?

NATO moze to kratko vreme da cuva VaP, piloti HRZ nek lete na Pilatisuima, kada dodje vreme pravac SAD, prvo T-38, zatim F-16 i gotova stvar. U cemu je problem? Jedino sta bi „preskocili“ zadrzavanjem 21ca je mozda T-38, ali taj program ne traju dugo i ovde govorimo o vec svrsenim pilotima.

Britanija je prekinula kontiunitet sa NOSACEM AVIONA pa joj opet nije trebalo „30 godina“ da vrati kapacitete, takodje nisu imali MPA do skoro od povlacenja Nimroda jos 2010(inace, jako lep avion), pa su opet P-8 usvojili sasvim normalno…..

Da bilo bi katastrofa da se RV odnosno HRZ ugasi komplet, ali gasenjem LA privremeno, ne znaci i gasenje RV komplet. Bilo je perioda kada su prakticno i Srbiji i HR bile „ugasene“ LA jer su avioni bili prizemljeni zbog tehnickih kvarova, neodrzavanja itd.

A

@Srbofil

Ne bih se ja baš složio da su Britanci prošli bez problema u oba slučaja, da ne govorim da će im trebati još nekoliko godina da obnove ceo sistem koji je naprsno nestao pre 10 godina. Koliko je samo ljudi otišlo iz vojske tada? To je značajan gubitak znanja koji se ne kupuje na polici. To nije nešto što se uradi za 2, 2 i po godine kao kada se to radi u kontinuitetu. Ako sad Hrvatska ne kupi avione, trebaće joj minimalno 8-10 godina da vrati bilo kakav sistem, tj. Hrvati praktično gube celu deceniju i tapkaju u mestu.

S

@Aleksa Radojicic
Imali bi problema u uvodjenju u oba slucaja, no poenta ostaje ista.
Tih par godina bez nadzvucne komponente nece stvoriti „rupu“ od 10 i vise godina. „Rupe“ u slucaju HRZ ce biti jer sposobnosti ne postoje.

Sve i da ih sutra prime u naoruzanje, trebace im minimum 5-6 god. do FOC, vreme koje verovatno nece izgurati 21Bis. Pogledajte samo koliko je Rumunima trebalo da uvedu u naoruzanje F-16AM/BM, da dobiju IOC i konacno da zapocnu misije kontrole vazd. prostora, a prethodno su ipak imali dosta naprednije avione kako lovacke, tako i skolske i sveobuhvatno „zaokruzen sistem“ sto se ne moze reci za HRZ.

Jednostavno i da ostanu bez Migova par godina, nece biti nista strasno. Posaljes na vreme pilote na preobuku u SAD ili gde vec i dodju spremni(samo sto to kosta boga oca, ali sta ne kosta?)

A

@Srbofil

Problem je što se ova priča oduži, piloti i ovo malo sistema što postoji može otići u nepovrat, a tada nikakva ulaganja neće pomoći. Jedno su Britanci koji imaju kapacitet i mogu da prežive deceniju bez nekih sposobnosti i da ih uz veća ulaganja povrate. Hrvati takav luksuz nemaju.

L

Trošak obuke pilota, naoruženje, izgradnja infrastrukture, simulator itd. to je sve dio ukupne cijene za kupnju 8 ili 12 aviona. Da, navodno je tražena i opcija 8 aviona.

d

SAD nudi opciju kupovine 6 + 6 block 70. Prvi rok isporuke ljeto 2024. premosnicu bi odradila 4 komada block 50 iz Nacionalne garde Minesote. Uz to ide ulazak BAE Systems u vlasničku strukturu Đure Đakovića te modernizacija 64 doniranih komada Bradley na standard M2A3 plus donacije od 25 milijuna dolara za modernizaciju. Plus donacija 12 MLRS sustava sa 24 borbena kompleta.

M

@darac
Sad ne znam da li je ovo što pričaš činjenica ili samo skup lijepih želja, ali ako bi to bila i službena ponuda, mislim da bi ona bila prihvatljiva, kako HRZ-u, tako i javnosti – spašavanje Đuro Đakovića bi se predstavilo kao milijardu eura vrijedno i usporedivo sa sanacijom Uljanika i 3. maja.

Problem je jedino politika jer ako Plenković cilja na neku visoku funkciju u Bruxellesu, a i Hrvatska je pred ulaskom u šengensku zonu i euro, onda će se ipak ići na kupovinu europskih glasova (aviona), dakle Francuske

S

@Srbofil
Logicki si potpuno u pravu. Medjutim mislim da zaboravljas de se na ovu situaciju moze gledati kroz dojam i supstanciju (form or substance). I cini mi se da ne poznajes hrvatsku psihu. Supstancija je sve ono sto treba napraviti na jedan efikasan nacin i ne zamara se da li je „lijepa“ gledateljima sa strane (tu ulazi tvoja logika).
S druge strane je dojam (politika i opca populacija koja gleda jednostavno na ove stvari) – ne bih volio biti u kozi onog politicara koji dopusti da talijani cuvaju Dalmaciju a madjari Zagreb i Slavoniju. A na kraju ce politika odluciti.
Know your customer

P

Nemaju ni teorijske šanse da nabave bilo šta od ponuđenog . Da su išli na nabavku Madjarskih Mig29 imali bi šanse kasnije da nabave nešto od ovde ponudjenog. Ovako nemaju ni teorijske šanse. Bilo šta da nabave od ponuđenih rešenja ,hipotetički, u dužem periodu bi bilo prizemljeno ili bi izazvalo bankrot države Hrvatske. Svako ko sa propelera želi da ubaci pilote u 4+ avion je promašio ovaj život. Isto kao kada bi Somalija raspisala tender za kosmički brod.

Odgovori
B

Madjarske 29ke su krsine.

m

A sta bi sa tim MIG29 – avioni sa malo resursa između remonta, skup dvomotorac za let i ovisnost o ruskim remontima sa kojih se obicno oprema vrati sa vise problema nego sto je otisla, a avion se pokazao kao potpuni promašaj u svakom ratu dosad.

P

@Max o kakvom ratu govorimo? Te 29-ke bi vam poslužile slično kao i nama ,da ostanete na nogama još 5-10 godina ,da prikupite novac za bolje,da održite letački kadar . Ovako teško da bilo šta od pomenutog može da se desi. Školovanje pilota na stranim akademijama nije ni jeftino ,ni kratkotrajno. Pošaljete pilota na obuku (recimo u SAD) on se vrati tek za 5-7 godina . Sve to vreme plaćate njegovo školovanje ,ne znate da li će on uopšte da prodje obuku do kraja ili ne ,on službuje i leti pod tudjom zastavom i na kraju šta ako mu se više dopadne da leti u Americi (recimo za vecu platu) ko ce da ga zadrzi ? U ugovoru moze da mu pise naj duze dve godine da ce sluzbovati u HR ,posle toga ima pravo da bira gde ce? A kad je sve vreme u svojoj zemlji to je potpuno druga priča. Na svom je terenu,okruzen svojim ljudima,porodicom….

Prica o nabavci aviona u HR je u svakom slucaju prava dilema (a dilema je kad imas vise mogućnosti a ni jedna od njih nije moguća ). Svi ostali (čak i Bugarska) su bili ,a i sada su u mnogo povoljnioj situaciji pre same odluke o nabavci aviona ,zato im i nije bilo teško da izaberu. U HR šta god od ponuđenog da se uzme kajaće se. Zato je izvesno da će to opet biti ništa ili nešto vrlo skromno (ako postoji neko pametan u toj Vladi a da nije korumpiran i da misli svojom glavom racionalno).

m

@PakleniVuk – u takvom slucaju je daleko bolje nabaviti novi FA50, a ne ulagati u stare neperspektivne dvomotorce koji bi bili skupi u eksploataciji.
K tome FA50 moze nositi i AMRAAM pa nije bas ni potpuno bezopasan, a tim raketama se moze naoruzati i PVO i zadovoljiti amere kupovinom njihovih skupih raketa.

P

@max to i jeste bilo naj pametnije rešenje i naj potrebnije ali neko „stručan “ je pokrenuo nabavku i u njoj definisao sve ono što Hrvatskoj ne treba i sad je tako kako je.

A

@PakleniVuk

Mađarski Migovi su ne upotrebljivi. Mogu samo da budu donori delova.

@max

To jeste bilo najbolje rešenje. Pa ako bi Hrvatskoj ikad u budućnosti zatrebao pravi borbeni avion, Hrvatska bi imala spremne pilote, spreman sistem, ali ajde sad, ovo će biti teško mučenje šta god bude izabrano.

E

@max
FA-50 još nema BWR mogućnosti i ne može koristiti AIM-120.
Block 20 je najavljen, a ne završen.
Tek sad su odobrili analizu moguće implementacije BWR oružja.
Očekuje se da di kraja 2020.g. imaju rezultate te analize implementacije novih mogućnosti.
https://www.janes.com/defence-news/news-detail/south-koreas-add-to-study-possible-upgrades-for-fa-50-light-attack-aircraft

B

Pakleni vuk, ne brkaj akademsko obrazovanje s letackom obukom.

W

A sta je realno razlog za nekupnju tih FA-50? Ako podjemo od toga da su donosioci odluka razumni, u sta ja verujem, sta bi mogao biti razlog? Korupcija? Politika? Moja iskustva iz industrije su sledeca, jedan prosecan sef ce uvek odobriti nabavku necega sto je etablirano i svima poznato. Ako nesto krene po zlu, on uvek moze da se opravdava time da je nabavka bila rezonska i standard. U slucaju manje poznate opreme, za bilo sta sto bi moglo da se desi njegova pozicija je upitna, ergo niko ne eksperimentise previse i svi idu na ziher…

T

Autoru ovog teksta… svi zrakoplovi Desault Rafale francuskog ratnoga zrakoplovstva su dovedeni na razinu F3-40T… a od 2018 godine standard je F3R…. zrakoplov doveden na standard F3R40T ima ugrađen Aesa radar…

Odgovori
T

Lapsus… F3-04T…

Ž

Tvrtko

Погледајте, још 2004. је потписан уговор да се 60 авиона опреми AESA радаром и да оперативан постане средином 2013.

https://www.airforce-technology.com/news/newsfrench-dga-aesa-rafale/

H

Postoji još jedna vezija navodno iz 1997. Rafale M koji je jedva doveden u fazu F3 bez AESA radara navodno se šuška u kuloarima da je upravo ta verzija ponuđena Hrvatskoj jer i sam Desault ovdje vidi računicu u prodaji rezervnih djelova ne daljnjih modernizacija.

P

@Hakan, nije istina i ti su dovedeni na razinu F3R .

d

Francuska nudi 12 komada Rafala C FR3 za cca miljardu eura.

T

Ponuđeni Desault Rafale je ipak F3R… iako ponavljam i F3-04T je imao ugrađeni AESA….

F

Malo pričaj sa pilotima ili citaj, ruski ne može parirati Rafael i f16 b 70 😂, bvr raketom te skine sa 200km, imas nove dve verzije r77… Što je indija odma kupila, indija kupila za svoje mki, što sada ruski su30sm2 čak i biti bolji, a su 35 kada sam bio u siriji kad se digne su35s turski se spustaju f16 blok 70, a naj bolji snimak što sam ikad vido je f35 beži od su35s prema iraku, nebi bila bitka ali run forrest run tako je bilo, indija i rusija proizvode novi radar za sukhoje što će biti u svakom su35s i su30sm2 i naravno mki, jer aesa radar vec počinje da bude staro kako se danas sva teknika ubrzava,
Fa 50 što čovek piše je naj bolja opcija, jer male ekonomije nema para za zapadne 4+ili 4++, kao kupiš dobar skup auto pa kad se provozas i dodje siguranje, servis, gorivo, odrzavanje je najviše i koliko ti troši pa ce biti auto samo za letnja doba,

Odgovori
T

Su 35 vrhunski zrakoplov… izuzetnih manevarskih sposobnosti… ali turci nemaju f16 block 70…f16 block 50 je kod turaka…

K

Kako Olafe nema jeftinih lovaca na trzistu ima JF-17 indijski Tejas Iranski Kowsar Tajwanski FCK-1 da ne pričam o ruskim novim-polovnim samo ovo je uncle Samovo lovno područje

I

@ F/a 18

1. Turska nema F 16 block 70;
2. Indijsko RZ u sastavu ima oko 270 komada Su-30 MKI. Pa ipak, isporuka prvih nekoliko novih Rafale-a ove godine je izazvala opće oduševljenje jer smatraju da im ti avioni donose zračnu premoć nad Kinom i Pakistanom.
3. Američka vojna doktrina je takva da ne ulaze u sukob ako nemaju osiguranu premoć.

S

Paradoksalno da su “najbolje opcije” (Rafal i F-16V) zapravo najgore iz sledecih razloga:
Planirani nalet od samo 100h godisnje ne opravdava investiciju i ne moze ni blizu dovesti kadar do potrebnog nivoa za iskoricenje punih kapaciteta aviona. Nedavno je pilot Rafala bas pricao kako je obuka na Rafalima jako skupa, kompeksna i duga bas zbog te “omni role” karakteristike, sa primerom da se od pilota ocekuje da postigne prevlast u vap, pronadje ciljeve za zemlji, sam ih laserski obelezi, sam dejstvuje na njih, a da sve to vreme motri na pretnje u vazduhu i sa zemlje. Kod F16V je ista situacija. Govorimo o avioni sa 12K sati resursa, tempom planirane eksploatacije, HRZ ih ne bi potrosilo ni za 60 godina.

Ljudi se “loze” pricama o radarima, TTK, a ne shvataju da to sve treba savladati i najbitnije platiti i odrzavati. Jel znate da se smanjuje budzet MO? Da ce biti prevremenih penzija i otkaza? Na sve to, radi troskova eksploatacije i uvodjenja u naoruzanje sam budzet bi morao da se digne bar jos 10% ako ne i vise. Isto kao u Srbiji sto bi mnogi hteli SU-30, a ne mozemo ni 29ke da iskoristimo do njihovih “punih kapaciteta”!

Mozda je zapravo kontraverzna nabavka Block30 i najbolja, jer garantovanih 3000h je sasvim dovoljno da se planiranim tempom koriste preko 20 godina, mozda i 30, zatim Gripen zbog ukupne cene celog paketa. Da, nude “najmanje” tehnicki ali HRZ svakako nece moci da se priblizi limitu kapaciteta ni tih aviona, pride sasvim su konkurentni danas(bolji od nasih Migova svakako).

Sto se tice cene sata naleta, iz RViPVO sam cuo da je sada cena oko 20k za 29ke, a to je avion kojeg imamo ihaha u upotrebi, imamo
motora, delova, poznajemo ga odlicno, odrzavanje je solidno, dakle ispod te cifre nemojte nista ocekivati. To puta hiljadu i kusur godisnje?

Sad ce mnogi krenuti da se gadjaju raznim ciframa, procentima, kako HR ovo, Srbija ono….. Ljudi, ovde je rec o avionima, ne o zdravstvu, skolstvu, platama, Srbija ima kakav-takav zaokruzen sistem unutar RViPVO za kojeg izdvaja mnogo vise novca nego HR, a opet manjka! Nemojte ocekivati nesto sto ne moze i sto je nerealno.

Bas ne bih zeleo da budem odgovoran za nabavku ovih aviona jer bojim se da ce u vreme krize, oni koji trebaju to da “kesiraju” biti dovedeni “pred svrsen cin”. Ako bude Barak ili Gripen bice “sto ne Rafal”, ako bude Rafal bice “preskupo” i na nekoj sledecoj vladi koja ce morati da zonglira troskovima, pasce krivica sto nesto ne funkcionise. “Mi smo kupili avione, a ovi novi ne mogu ni da ih odrzavaju”…..da ne pominjem ogromna izdvajanja na koje se obavezuje drzava u kontinuitetu….

Bezveze je sto je propao, tj. otkazan prosli tender. Mnogo rasterecenije bi islo sve.

Zivo me zanima sta ce nasi raditi 2027-2030 kada sazri ceo kontigent opreme za muzej!

Odgovori
P

a šta ti brineš tuđu brigu, sigurno ne kupuju avione da bi ih držali u hangaru. To što je netko naveo 100 sati naleta godišnje je bilo za lakši izračun koliko bi se polovni avioni još mogli koristiti (3000 sati po 100 sati godišnje = 30 godina) i sad svi ponavljaju istu mantru. Spominjalo se i 120 sati naleta po avionu godišnje + 30ak sati na simulatoru. Da, sastavni dio ponude mora biti i simulator.
Hrvatska i tako mora uduplati vojni proračun kroz narednih 5 godina.

P

@Perica Dobro si pomenuo simulator. Od koga očekuješ da isporuči simulator od ova četri ponudjača ? Mogu da ti olakšam…ja znam da ni jedan od ova 4 neće ni ponuditi ni isporučiti simulator …mozda ti imas neka druga i bolja saznanja?

m

@PakleniVuk – simulator je uvjet nabave, tko ga ne ponudi nece ni biti razmatran.

Š

Sa 100 sati naleta realno je očekivati gubitak jednog aviona zbog greške pilota svakih nekoliko godina. Nekako mi se čini da koji god avion se kupi, vrlo brzo će „eskadrila“ spasti na polovicu veličine, a s njom i planirani sati naleta.

No to ionako nije problem budući da nema dovoljno pilota za punu eskadrilu, niti se može očekivati da će ih biti.

H

@PakleniVuk jedino Francuska nikad nije isporučila nijedan simulator za Rafala ostale države rade to pod normalno ako zatražiš u paketu.

f

Strumf..

Jest, a Francuzi koji i inace imaju daleko vise naleta su spali sa 300 na 150 aviona. Sve im popadalo jer tako puno lete i kvari se.

Š

Znaš ono o mesu, kupusu, prosjeku i sarmi?

100 sati naleta po pilotu znači da će instruktori imati više, a ostali manje. Dakle, to efektivno znači da će većina pilota imati debelo ispod 100 sati godišnje. Pogotovo ako sat leta bude onako malo skuplji nego što piše na papiru. I ako se recimo uzme avion za kojeg simulatori postoje samo u matičnoj državi.

Sa 60-70 sati naleta godišnje možeš samo slupat’ avion… Što smo itekako već viđali. Recimo kod Slunja… Ili kad je Mađar u Čehiji zaboravio stisnut’ kočnicu pa se nije zaustavio do kraja piste…

d

Francuska nudi kredit od milijardu eura na 10 godina uz poček od jedne godine. Znači od 2022. do 2032. godišnje 100 milijuna eura. To Hrvatska možda podnijeti. To je ponuda koja se odbija. Ali neš ti vraga, Pompeo sljedeći tjedan dolazi u Hrvatsku. Baš se pitam zašto?

o

Možda mi znamo nešto više PakleniVuče, možda ipak bude simulatora.

https://obris.org/hrvatska/isprobajte-simulator-za-f-16/

O

Biće „veži konja gde ti gazda kaže“. Znači Rafale i Gripen „doviđenja“. Ostaju Block 70/72 i Block 30 (verovatno Barack ali nešto siromašniji). F16 70/72 pre 2026/27 nema šanse da se isporuči. A to bi bilo „ćao đaci“ za HRZ tj. njegovu nadzvučnu komponentu. Eto sve je jasno. Zar ne?

Odgovori
I

navodno su USA ponudili 6 komada s isporukom 2023/24 a preostalih 6 komada 3-4 godine kasnije. Što bi za HR bilo idealno.

A

@Ivan

Moguće je da se tako nešto dogovori, ali to bi povlačilo i veću cenu najverovatnije.

H

@Oli prvi block 70 stigao bi najkasnije za 4 godine od potpisivanja ugovora bez obzira na red čekanja.

O

Hakan Pa ako bi se to ispoštovalo, te četiri godine bi se i „preživele“ nekako. Naravno, ako se izabere američka ponuda. Ali cena će biti opasna za Block 70 /72. Voleo bih iskreno da ga Hrvati izaberu. Tada bi se muzej vazduhoplovstva u Surčinu lepo popunio, a vojska bi kupila nešto novo.

P

cijena je navodno poznata, 1.3 milijarde EUR za 12 komada (1.5 mlrd USD)

D

Pero znaci nikakav paket oruzja.

P

u tu cijenu ide inicijalni paket oružja, obuka pilota, simulator i infrastruktura.

A

Zašto ćao đaci?

Ako postoji ,,rupa“ od 3-4 godine (2023.-27.) NATO može u tom periodu da čuva HR vazdušni prostor dok se sprema infrastruktura za F-16 na zemlji (može i USAF da stacionira privremeno par F-16 u HR posle 2023.) dok se hrvatski piloti obučavaju u SAD i tamo održavaju nalet. Hrvatska je integrisana u NATO, nije sama na ovom svetu, i može da obezbedi pilotima nalet u prelaznom periodu relativno lako kada istekne rok 21icama. Ako se zna kad će F-16 stići, sve se da isplanirati.

Prisetimo se kako su Rumuni iznajmljivali portugalske pilote da im lete na novopristiglim F-16icama dok su se obučavali njihovi piloti.

A

Što se tiče Hrvata verujem da će sada sigurno da zaključe posao makar i na naj skuplji način i imaće novu eskadrilu. Jer nakon te nabavke više neće ništa biti isto. Mene samo jedno interesuje a taj odgovor odnosno mišljenje mogu da daju samo kompetentni posetioci ovog foruma. A to je koji avion je buduća smernica Srbije, nov ili polovan, puna eskadrila i normalno koji je proizvođač tih krila. Voleo bih braćo da date svoje mišljenje.

Odgovori
H

Mig 35 ako zaživi SU-30 kineski J-10 ako ništa drugo da rusima ruši cijenu.

T

Srbija ce takodje vrv do 2030. nabaviti zapadni avion ako uzmemo u obzri politicke momente u zadnje vreme .. Rafal na primer.

P

F35 – potpisali smo isti sporazum kao i Emirati i Izrael. Posto su se Emirati obavezali i na kupovinu F35 i mi smo verovatno.

A

Ako je tako da od početka odnosno odluke o nabavci, (plus obuka kadra) i samoj dostavi kako navodite po 2 aparata prođe par godina onda Srbija nema šta da čeka nego isto da se baci na posao i obnovi i ojača svoje RV. Pozdrav.

W

Nista, ovi migovi nabavljeni/osposobljeni zadnjih godina ce se sad „akati“ po malo narednih 20 godina a posle toga ko ziv a ko mrtav. Mislim da ruska tehnika vise nece vise biti tema jer cemo za 20 godina uz malo srece biti integrisani u EU i NATO.

E

Za nove F-16 od USA nije poznato koji su rokovi isporuke, ali ipak mnogi smatraju da se predugo čekaju. Tako se u tekstu spominje „Bugarska je ugovor potpisala 2019. godine a prvi avion bi trebao stići tek 2023.“.
Tu je bitno napomenuti da je proizvodnja u novoizgrađenom pogonu u Greenville-u započela krajem 2019.g. tj. Kad su Bugari potpisali ugovor još uvijek nije započela proizvodnja.
Proizvodnja jednog F-16 traje više mjeseci ali kapacitet ovog pogona je da može mjesečno izbaciti 4 komada tj. 48 komada na godinu. „Full scale production“ se očekuje od kraja 2020.
Po tome, od početka 2021 do kraja 2023, u stanju su proizvesti 150-ak komada a trenutno imaju 129 naručenih.
Dakle, još uvijek ne znamo što su ponudili i u kojem roku isporuke, treba sačekati…

Odgovori
A

@Ed

Ako ne bude bilo još narudžbina, fabrika sigurno neće izgurati potpun kapacitet proizvodnje. Pre će se desiti da Hrvatska dobije jednu polovinu ranije, a potom drugu kasnije, pod uslovom da ostali naručioci pristanu na takve rokade.

E

@Aleksa Radojičić
Da moguca je takva ponuda.
Kao što to i rekoh „u stanju su“, a „hoće li“ to ne znamo.

H

@Ed čeka se 4 godine za isporuku prva dva aviona bez obzira koji si na redu neki uspiju dogvoriti i za 3 ali rijedak slučaj. Izjava podpredsjednika LM za Europu u jednom intervjuu.

E

@Hakan
Zapravo izjava je sa ASDA, od predstavnika LM-a, koji je rekao da je isporuka za Block 70/72 unutar 36-48 mjeseci od potpisa ugovora.
Treba reći da „ugovor“ o kojem LM govori nije onaj G2G koji je između USA i HR, nego to je onaj „ugovor“ kojim DSCA dodjeljuje sredstva za izradu aviona LM za naređbu iz G2G ugovora..

E
J

@Ed

LM ima kapacitete da po potrebi poveća proizvodnju, a ako Tramp ostane na vlasti možda uvedu i rad u tri smene. Sve zavisi od potražnje.

P

Ispravak netočnog navoda. Svi francuski Rafale zrakoplovi dignuti su na razinu F3r.

Odgovori
H

Nisu sve što se zna je da su svi Rafali minimalno u F3 verziji do F3R imaš još bar 3-4 updejta.

P

ne svi su na F3R, već spremaju F4

d

Nebitno jesu li svi ili većina. Hrvatskoj se nude Rafale C FR3R.

A

@darac

Što praktično znači da će Hrvatska morati da plati modernizaciju na nivo FR3R.

P

ne, lijepo ti je rekao da dolaze FR3R a morati će platiti modernizaciju na F4 po otplati kredita (za 10ak godina) …

D

Ovaj natjecaj je sramota i clanovi tog povjerenstva bi trebali odgovarati za sklapanje stetnog ugovora. Ne postoji nikakav formalni razlog (btw. postoji samo „prijateljska“ preporuka) da se u natjecaj ne ukljuce Rusi, Kinezi ili netko treci. Ovako na kraju dobijete oligopol gdje vas deru i jedni i drugi, kako god okrenete. Ne bih se zacudio da postoji i kartel gdje se dobavljaci medjusobno dogovore tko ce na kojem natjecaju ponuditi koju cijenu, tako da se na kraju sve fino rasporedi. A i danasnja proizvodnja aviona je vise kao manufaktura, nego serijska proizvodnja standardiziranih proizvoda. Izgleda da je svaki avion rucni rad. :-) Taj nacin razmisljanja je iz 19. stoljeca. S druge strane razumijem i proizvodjace: zasto da bilo sto unaprijedjuju kad mogu derat kupce.

Ali, svi nasi politicari nemaju hrabrosti pozvati ni Ruse ni Kineze, zato sto im je to „prijateljski“ savjetovano, tako da ispadamo drzava treceg svijeta i kolonija, gdje moras kupovati od svog gospodara ili te gospodar vise nece stititi. Dno dna.

E, to je tako, kad nam Jugoslavija nije valjala.

Odgovori
H

Turci pokušali i ostali bez F-35 a radili na njemu pa ti sad vidi tko je u pravu.

T

Totalno je apsurdno ocekivati da clanica NATO-a kupuje avione od Rusije ili Kine. Budite ozbiljni ..

n

@Danilo

Ne znam je li vama zvanicni embargo EU na oruzje prema Ruskoj Federaciji dovoljno formalan…..

m

@Danilo postoji nešto naziva sankcije EU-a prema obrambenom sektoru Ruske Federacije, ne može se kupovati novo naoružanje samo servis i prodljenje resursa.

D

@TT (Kriva) pretopostavka je majka svih pogresaka.

@nomen A Kina?

@mke V A Kina?

P

niti jedna NATO zemlja nije kupila kinesko naoružanje, niti će, pa ne smiju niti 5G njihov uzet …

M

Jedva cekam da vidim kako ce Vucko da ispinuje fakt da Hrvatska ima supermoderni Rafal, a Srbija poluraspale Migove 29 koje je Rusija spremila za bacanje.
Ne mogu da docekam!

Odgovori
В

Кад је Хрватска набавила Рафал? Стани, стани мало. Сад си ме довео у недоумицу који је тип авиона тренутно у саставу хрватског РЗ: Рафал или онај Ф-16 Барак што је био на годишњици олује?

M

Вирџил
Bilo sta da kupe bice superiorno Vucicevim Migovima „4++ generacije“.

В

Незахвална ситуација за Хрватску. Шта год ураде погријешиће. И ако набаве авионе и ако их не набаве. Ко у оној причи: „Ако узмеш, кајаћеш се, ако не узмеш, опет ћеш се кајати“. Што је најтрагичније ту се изгледа Хрвати ништа и не питају.

Odgovori
M

Istu takvu situaciju ce imati Srbija za 10 godina.

T

Najbolji izbor za sada je Rafale. Ipak postoji Francusko-Hrvatska vojna tradicija. 10. pukovnija Francuske vojske. Legija Stranaca. Specijalci i pocasno zastitna bojna nose bere kao francuzi. Obuka snajpera i padobranaca po francuskom modelu. Ako nema Mirage onda Rafale.
Ona 14 „nova“ Gripena + 6 mogu swedi nuditi Srbiji. Plati samo 14.
I dobijes jos 500 radnih mesta.

Odgovori
J

Ivanjek (Cro Ops) tvrdi da bi se sa Baraka skinula sva izraelska oprema i instalirala standardna, američka. Ako je informacija tačna, onda ti avioni ne mogu biti jeftini, a ne mogu biti ni preko noći isporučeni.

Za Hrvatsku bi verovatno bilo najbolje da kupi nove avione, ukoliko polovne ne može da dobije za manje od pola cene. Ako je cena za nove F-16 1,5 milijarde, onda bi polovni morali biti ispod 700 miliona. Visoka cena se može pokriti dugoročnim kreditom, a brzina nabavke ubrzati delimičnim isporukama. Može se krenuti sa 4-5 aviona, pa onda sačekati za ostatak. Svakako je potrebna preobuka pilota, a za to je potrebno vreme.

Rafale je sjajan avion, ali ukoliko se ne radi o nekom prebijanju kroz fondove EU (vi kupite avione za 2 milijarde, a mi vam sredimo 3 milijarde za zaštitu staništa papalina ili saniranje posledica COVID-19), mislim da nije realna opcija. To bi bilo rešenje za 15 godina, a ne za 30.

Odgovori
M

Lako je moguce da su Plenkovic i Makron dogovorili u onih 22 milijarde Evra Hrvatskoj, da 1 miljarda ide Francuzima za Rafale. Jer tesko da bi se Francuzi javili iz vedra neba na hr tender sa Rafalom. Plenkovic je demantovao da postoji takav dogovor, ali ko zna.

T

Po kojem to izračunu bi bilo 15000 a ne 30000 sati naleta’…ako stoji u ponudi da se resursi trenutni koji iznose 6000 sati produzuju na 9000…o tehnološkoj superiornosti Rafale zrakoplova bespredmetno raspravljati… sa nadogradnjom na f4 tehnološki superioran od svih trenutno serijski zrakoplova i idućih 30 godina…

T

Cuj sad, od svih .. Tesko da je superioran SU-57 na primer, a i F15x je vrv napredniji avion ..

J

@Tvrtko

Kako god da okreneš, plovni avioni će imati kraći životni vek nego novi. Polovni Rafale, koliko god da mu produžiš životni vek, ne može da bude u upotrebi onoliko dugo koliko može nov F-16, kome uostalom isto tako možete u jednom trenutku produžiti životni vek. Ne radi se samo o broju sati naleta, nego i o starosti. (Američki B-52 lete i posle 50 godina, ali niko se ne pita šta je sve na tom avionu urađeno da bi on i danas mogao da leti.) Koliko godina može da izdrži izolacija na žicama? Koliko dugo LCD? Banaliziram, ali nadam se da shavatš suštinu.

Inače, uopšte ne sporim da je Rafale izuzetan avion.

M

Nabavice, nemaju mnogo izbora, Rafal ili F16 i jedan i drugi overkill za Vuckove kante.

Odgovori
B

Milan

A ti mislis da ce Vuckove kante, ostati doveka. Sta bi ti voleo da budemo u situaciji kao Hrvatska. Da dodjemo u situaciju, da nam drugi cuvaju nebo kao danas sto im Madjari u nocnim uslovima cuvaju nebo. Pa te vuckove kante su nam omogucile da imamo avione 4 generacije, sto za pilote znaci veci broj naleta, a samim tim i veci broj pilota. Vuckove kante kako ih ti zoves su tu privremeno, dok ne stignu novi avioni.

M

Aha, znaci kontunuitet obuke i odrzavanja, minimun borbenih sposobnosti, mogucnost air policinga i cekanje na bolja vremena za novi avion? To sam ja i mislio i pricao od pocetka ali zasto je onda drzavni vrh svesno lagao ljude sa pricama o 4++ generaciji, „najmodernijim“ aviona, sili u regionu i ostalim glupostima? Jel razumes o cemu pricam? Na stranu to sto Mig-29 ne moze biti 4+ sve i da hoces ..

o

Bob, Nitko nama ne čuva nebo u noćnim uslovima, mi imamo 8 operativnih migova koji mogu vršiti zadaće čuvanja neba noću.
Možda ne mogu vršiti neke složene ratne operacije noću ali nebo čuvati mogu…..pozdrav.

B

Samo, poslje redovna radna vremena od 0800 do 1600, nema nikoga u bazi na Plesu osim portira……..

T

Lapsus… 15 godina a ne 30….

Odgovori
W

Ja bi pozeleo da @Beduin detaljno obrazlozi zasto po njegovom misljenju jedno malo vazduholplovstvo, kao ovo koje je tema clanka, treba da ima i AWACS i tanker „sposobnosti“. To sigurno zvuci lepo i zaokruzeno ali da li je realo i da li moze da se finansira? Hvala

Odgovori
L

naravno da si Hrvatska to ne može priuštiti ali može koristiti resurse bogatijih NATO zemalja u slučaju potrebe.

B

Realno, moras biti samodostatan.
Ako pricamo o 1 milijardi $, onda se ta milijarda dade utrositi na nacin da od prosjecnih elemenata stvoris respektabilan sustav.

Ajmo redom.
U 500 milky stane bar 16 FA50.
Na stranu sva ogranicenja koje taj avion ima, ali Hrvatskoj bolji ne treba.
Prica da nema BWR sposobnosti je suplja.

U 250 milky stane mala AWACS platforma klase Challenger.
E, bas ta platforma bi meni bila naoruzana BWR projektilima.
U 300 milky stanu takva 2 komada.

U preosralih 200 milky stane takticki transportni zrakoplov koji bi bio modularn i obavljao 3 glavna zadatka; transport, gasenje pozara (koristeci MAFFS) i aerial refueling zadace (MARS modul)

M

NATO članice su zajednički vlasnice AWACS flote saveza (velike sile imaju i svoje vlastite avione ovog tipa). Flota trenutno broji 14 avona tipa Boeing E-3A, a koji su bazirani u Njemačkoj. Upravo je prije koji mjesec na NATO samitu u Londonu odlučeno da se izdvoji oko miljardu dolara za modernizaciju te flote. Troškovi nabavke i održavanje se solidarno raspoređuju na sve članice, dakle i Hrvatska i Crna Gora i Makedonija jednako kao i Njemačka, Francuska i Danska mogu koristiti te avione, ako žele i treba im (u svakom slučaju plaćaju za njih). Slična situacija je i sa zračnim tankerima, ali razlika je da za njih ne plaćaju baš svi solidarno, nego samo oni koji žele (mislim da su Česi zakupili nekih 100 sati korištenja tankera godišnje, na rok od 30 godina za nekih 80 mil. dolara ukupno). Dakle, ne moraš to koristiti ako ti ne treba (posebno ako nemaš ratne avione), ali ako zatreba, tu je…

R

@Beduin – što ti znači akronim BWR ?

E

Bila kakva nabavka polovne tehnike je istovetna nabavci polovnog automobila. Da je valjao predhodnom vlasniku nebi bio na prodaju. Kada su korumpirani generali u Srbiji uvezli mig29 odmah sam rekao da je to katastrofalan potez, nov mig29 ili novoproizveden Su30 su sasvim druga priča koja nema apsolutno nikakvih dodirnih tačaka sa predhodno spomenutom.
Isto tako je i u Hrvatskoj, ja predpostavljam da ćete uzeti najgore moguće rešenje a to je polovan Rafal samo zato što je lobi Ante Gotovine iza celog posla. A zna se da Ante bio za Francusku tako da je to jasno kao dan. Kupićete tehnološki zaostale avione a zamišljaćete da su špic tehnike što može biti pogubno.
A ono što je najpogubnije je broj sati leta borbenog pilota, našli ste gde da štedite kao i ovi naši u Srbiji. Stvorićete pilote koji znaju samo da polete i slete, malo navigavije i zamišljanje borbe u vazduhu. I za kraj: Slovenačko ratno vazduhoplovstvo je za Srbinu i Hrvatsku car! Propelerxi dobro naoružani za svoju klasu ko podrška pešadiji i ćao zdravo nema troškova.
Samo da vam kažem da SFRJ nije imala dovoljno veliku teritoriju da joj avijacija vežba i dejstvuje komotno a kamoli države veličine fudbalskog igrališta. Čisto sumljam daćete objaviti moj komentar al ajd….

Odgovori
Z

@ervin,ti si se Nalupo toliko Gluposti daje za nepovjerovat, rafal Kanta? Hahahahaaa

T

Rafal nikako ne moze da bude „tehnoloski zaostali avion“, pogotovo ne za Hrvatsku. Inace izrael, 4 puta manji od Srbije, ima 700 borenih aviona. To o velicini vazduznog prostora je milion puta prezvakana glupost.

o

Ma o kakvom se Gotovini priča po Srbiji? Mislim, to je nevjerojatno, dajte se informirajte. Čovjek se bavi uzgojem tune i pakira inćune i srdele. Postoji jedna druga individua koja je nudila Hrvatskoj rabljene Mirage 2000 a zove se Zvonko Zubak. Mislite li na njega možda?

https://www.vecernji.hr/vijesti/zvonko-zubak-nudi-hrvatskoj-12-miragea-2000-za-samo-79-5-mil-1327863

B

Eto, iscitah u Slobodnoj Dalmaciji kako je ekipa otisla pregledati Rafale….

I dalje tvrdim kako je to losa investicija ukoliko se bude letjelo manje od 150 sati godisnje po pilotu.

Odgovori
B

Svakako se slažem da je u tom slučaju loša investicija ali sa druge strane taj odnos se može promijeniti jer prvi puta u ponudi RH postoje napredni zrakoplovi poput Rafala i F 16 B 70/72 koji sa svojim mogučnostima poprilično mogu ušparati na drugim investicijama OSRH. RH je jasno rekla šta želi, mogučnost djelovanja Zrak-Zrak, zrak-kopno (+dalekometni projektili), zrak-more. Svakako su svi svjesni da se za postizanje tih sposobnosti te iskorištavanja punog kapaciteta zrakoplova stanica naleta pilota mora dignuti. Dakle, potpuno je bespredmetno dalje to komentirati

B

Mogučnosti Rafala, provjerenoga dvomotorca sa sofisticiranom tehnikom te mogučnosti nošenja svih, ali svih naoružanja koliki bi bio kvantni strateški katapult za OSRH. Njegov veliki dolet a provjeren u svim uvijetima kao i letu nad morem. Taj Rafal u niskom letu hrvatskom obalom uz obale država NATO pakta može se neopaženo približiti bilo gdje te uspješno izvršiti svaku zadaću. Upravo su to segmenti koji će odabrati zrakoplov i svakako je upravo taj Rafale najbliži HRZ.

Odgovori
B

O Barba, pa di si ti meni?

Hoces da ti odmah kazem ili da sacekamo konacnu odluku velikih glava?

B

:) imam dovoljno pravih informacija. Vidim ti si i dalje na dužnosti i istom radnom mijestu. Ciao

Odgovori
B

Kao onomad za kosher bureka 😁

G

Neka kupe komsije vise te avione smorise i rafala i F16 iz bloka70 samo da ih vise ne ismeva Zoran Sprajc,salu na stranu svaka drzava treba da stiti svoje nebo a to da li ce leteti iznad Srbije ili ne ili se kupuju zbog kvazi veliko srpske agresije gde vec na simulatoru obaraju nase trenutne Miguse je smesna i zalosna prica,previse su u ovoj kampanji oko kupovine aviona optereceni Srbijom to se vidi na njihovim portalima.Ja sam misljenja da ce ih nabavka 12 aparata kostati minimum 2,5 milijardi dolara a niste Svica.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

maxim na: Francuske Vazdušno-kosmičke snage u problemu sa raspoloživim inventarom Rafala ukoliko ih prodaju Hrvatskoj i Grčkoj

sve je to ok, ali rekao bih da ce hr morati da kupi f16 ili nista, naravno pod uslovima koji budu odgovarali americi....

16. Oct 2020.Pogledaj

Gambi na: Vučić: Potrudiću se da nabavim još bespilotnih letelica iz još jedne problematične zemlje

Hvala Bogu sto Vucic odlucuje o nabavkama. Neki raniji su odlucivali samo o unistavanju vojske a o napredjenju ne.

16. Oct 2020.Pogledaj

omniameamecumporto na: Vučić: Potrudiću se da nabavim još bespilotnih letelica iz još jedne problematične zemlje

Nenad, Skopje mi to znamo ali Nato je suprostavljen tabor Rusiji i Kini i ne možemo čak kad bi i htjeli uzeti nešto jer nije samo inkopatibilnost u pitanju već problematika oko špijunaže i slično. Kako bi ruku pod ruku išli najmoderniji zapadni zrakoplovi i Ruski najbolji raketni sistemi, kome bi to bilo u interesu.…

16. Oct 2020.Pogledaj

Gus na: Francuske Vazdušno-kosmičke snage u problemu sa raspoloživim inventarom Rafala ukoliko ih prodaju Hrvatskoj i Grčkoj

Dok Hrvatima stignu avioni ako ikada stignu(bilo koji) taman cemo i mi vec imati nove Mig-35 ili Su-30 sto je opet jedan korak u vazduhu ispred njih,kao i sada sto smo jedan korak ispred njih.Dok nam je PVO svjetlosnu godinu ispred njihove i ta razlika mora da se odrzava i dalje.

16. Oct 2020.Pogledaj

Send this to a friend