BEG airport status
Da li je MiG-21UM izgubljen u prošlogodišnjem udesu poslednji proizvedeni primerak tog tipa aviona? 16185 izašao je sa proizvodne trake 1. decembra 1986. godine / Foto: Žarko Skoko

Da li je MiG-21UM izgubljen u prošlogodišnjem udesu poslednji proizvedeni primerak tog tipa aviona?

Udes jedinog aktivnog aviona MiG-21 RV i PVO Vojske Srbije, koji se srušio 25. septembra prošle godine u rejonu sela Brasina kod Malog Zvornika, najverovatnije je označio kraj upotrebe ovog tipa aviona u našem vojnom vazduhoplovstvu.

Prillikom pada letelice poginula su oba člana posade, major Dejan Krsnik, komandir 4. avijacijskog odeljenja 101. lovačke avijacijske eskadrile i kapetan prve klase Zvonko Vasiljević, pomoćnik komandanta za obaveštajno-izviđačke poslove 101. lovačke avijacijske eskadrile.

U časopisu Air International, izdanju za februar ove godine, izašao je kratak ali zanimljiv tekst o 58 godina dugoj karijeri aviona MiG-21 na našim prostorima, u kome je akcenat stavljen na poslednjih nekoliko godina. Autor članka, naš poznati vojni analitičar Aleksandar Radić, izneo je nekoliko veoma interesantnih informacija koje do sada nisu bile poznate ili nisu objavljivane u javnosti.

Jedna od njih je da je poslednji aktivni srpski MiG-21, dvosed MiG-21UM “Mongol-B“ (NL-16) vojnog evidencijskog broja 16185 (fabrički broj 516999513) bio poslednji MiG-21 koji je proizveden u SSSR-u, u 31. zavodu u Tbilisiju, Gruzija. Prema registru Jugoslovenskog ratnog vazduhoplovstva (JRV), avion je izašao iz fabrike 1. decembra 1986. a u registar JRV je uveden 26.12.1986. Bio je to ujedno i poslednji MiG-21 koji je isporučen SFR Jugoslaviji.

Ovim tragom pretražili smo registar ruskog internet sajta russianplanes.com. Na spisku identifikovanih aviona MiG-21 tamo se nalazi i 16185 za koga je navedeno da je to “verovatno poslednji MiG-21UM“ koji je izašao sa proizvodne trake.

Primerak sa ev. brojem 16185 mogao je da leti do 2026. godine / Foto: Žarko Skoko

„Sto osamdeset pet“ je svoj poslednji remont imao u Vazduhoplovnom zavodu “Moma Stanojlović“ 2016. godine nakon čega je mogao da leti do 2026. godine ili, kako navodi Radić, još 750 do 850 sati. Zbog problema sa održavanjem prizemljen je 11. maja 2018. godine da bi skoro dve godine kasnije, 7. maja 2020. ponovo poleteo. Zajedno sa još jednim NL-16 (16180) avion je 2016. dorađen kako bi mogao da koristi infracrveno samonavođene rakete vazduh-vazduh R-60.

To je urađeno zbog nedostatka dovoljnog broja lovačkih aviona a nakon toga se na dežurnoj pari često nalazio po jedan MiG-21 i MiG-29. Takva situacija trajala je sve dok 2018. godine u upotrebu nije uveden veći broj aviona iz obnovljene i donacijom iz Rusije dopunjene flote MiG-ova 29. Iako se činilo da će se zbog kompletiranja eskadrile 29-ki (sa avionima iz Belorusije biće ih 14) MiG-21 povući iz naoružanja, odlučeno je da dva MiG-21UM ostanu u upotrebi, pre svega kako bi na njima leteli piloti koji nisu određeni da pređu na MiG-29.

Od ostalih interesantnih informacija, Radić je u svom tekstu naveo da je Srbija u decembru 2020. godine OEBS-u (Organizaciji za evropsku bezbednost i saradnju) prijavila da poseduje 26 MiG-ova 21 (od kojih 20 MiG-21bis, jedan MiG-21M i pet MiG-21UM, uključujući i izgubljeni 16185).

Takođe tu je i deo podataka o izgubljenim jugoslovenskim avionima. Navedeno je da je u borbenim dejstvima 1991. i 1992. oboreno 7 aviona: pet MiG-21bis i dva MiG-21R od čega su tri pogođena lakim prenosivim raketnim sistemom Strela-2M i Igla-1, jedan lakim mobilnim sistemom PVO Strela-1M i ostali najverovatnije protivavionskim mitraljezima kalibra 12,7 mm.

Radić piše i o podacima vezanim za NATO bombarovanje 1999. godine. Navodi da je na zemlji uništeno ukupno 38 MiG-21 (28 MiG-21bis, tri MiG-21M, 7 MiG-21UM), uključujući i primerke koji su naknadno 2003. godine otpisani usled teških oštećenja i nerentabilnosti njihovog remonta.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

Komentari

J

Nebih se slozio sa Radicem da su u NATO agresiji unistena 38 miga vec nekih petnajestak mozda on racuna i one koji su unistavani u sporazumu o razoruzavanu tada je unisteno dvadesetak dvadeset jedinica

Odgovori
Ž

Jale

Сличне податке можете наћи и код других извора, нпр. књиге генерала Смиљанића као и Бојана Димитријевића.

Постоји такође и списак евиденцијских бројева тих авиона као и где су уништени.

M

Po kaponirima na dubinju i ponikvama sam licno popisivao sve i orlove i g4 i migove …i ubojna sredstva..itd informacije su potpune i tacne.

d

Dali je neko odgovarao zbog ovih gubitaka. Zar se nisu avioni mogli sakriti po njivama, šumama… rastaviti pa sakriti na milion lokacija.

N

Pa samo je 83 puk izgubio vise od 15 primeraka.Izgubili su skoro sve koji su bili dislocirani na aerodrome Nis,Sjenica,Ponikve i Podgorica i sve koji su ostali van podzemnog sklonista na aerodromu Pristina.Ovako napamet od celog puka prezivelo je 11 komada koji su doleteli iz Pristine i jedan iz Podgorice.Mislim da je nesto dovezeno i sa drugih aerodroma ali nisu nikad osposobljeni.E sad a gde su gubici 204 puka,pa 352iae plus unisteni u halama Mome.Cifra je sasvim realna
dembelan
Radjeno je i to kada je postalo jasno da avioni ne mogu da se sacuvaju na aerodromima od unistenja.Bilo je neke price o pokretanju odgovornosti povodom unistenja velikog broja aviona na Golubovcima,posebno u podzemnom objektu ali ne znam sta je bilo na kraju

O

Dakle skoro 40 aviona unisteno a godinama ide prica kako smo mi u stvari pobedili NATO, kako je nasa PVO sprecila dejstva neprijatelja, oborila stotine bespilotnih itd. I tako ide vreme, generacije nam stasavaju verujuci u „veliku pobedu“, kad tamo ima covek sta da procita, 3 eskadrile unistenih Mig-21 a u mejnstrim medijima niko ni reci o tome… Znao sam ja oduvek da lazemo i petljamo kao niko (deo toga sam licno doziveo i iz prve se ruke uverio) ali ovo je zaista fascinantno…

P

Ober
O cemu nadahnuto pokusavas nesto neukim da kazes?
21-evima je bilo zabranjeno da polecu jer nikakve sanse nisu imali.

N

Evo i podataka iz najnovije knjige o 21icama autora Dimitrijevic/Micevski.Ukupno je pocetkom 1999 bilo 72 aviona Mig 21 u RV i PVO.Od tog broja 43 je izgubljeno tokom rata(32 totalno unistena i 11 ostecenih-otpisanih kasnije)
Po varijantama 23/8 Bis,6/3 UM i 3 M

С

Павле, Обер хоће да каже да неко прима плату и требао је да зна, да непријатељ има сателите, а и шпијуне, да има бомбе који могу лагано да пробију кампонир па је стога авионе требао да размести ван аеродрома.
Наравно као и у свему, ни овде нико није одговарао,а с обзиром на вредност материјалних средстава, то је за дебелу робију.
Само нек ми неко каже да се није могло предвидети да ће аеродроми, кампонири и остала места где су паркирани авиони бити бомбардована?

M

A sta kaze struka za nesrecu? Jel su opet pijani piloti?

Odgovori
R

Sta god da struka kaze, to ne menja cinjenicu da su neki piloti imali alkohol u krvi u trenutku nesrece.

J

@ Robotech
Zaista? Jeste skretanje sa teme ali možtete li da nam kažete nešto konkretnije o tome? O kojim pilotima se radi , kako je to utvrđeno i slično.

R

Najkonkretnije, pilot helikoptera VS Omer Mehic i akro-pilot Vladimir Bulat.

J

@Robotech
U pravu ste sasvim.Upravo (ponovo) sam prošao sve što sm mogao naći ovde na portalu T6.Pod vrlo mučnim sam utiskom tim pre što je stradalo i novorođenče.
Molim Vas ako imate još nekih svežijih informacija o ovoj tragediji , a posebno vezano za činjenice o alkoholu u krvi stradalih pilota , jer ovo što sam našao postavlja više pitanja nego što odgovara.

Srdačan pozdrav

М

@Robotech
Да ли сте доказе о томе доставили тужилаштву?

T

Ako je nas bio poslednji mig 21, i ako smo mi sa tim najmladjim imali problema, mozemo samo zamisliti stanje drugih mig 21 u drugim vazdusnim snagama.. Sto je letelo letelo je, vreme je za zasluzenu penziju. I naravno, adekvatnu zamenu inventara.

Odgovori
L

Kod Rumuna lete, vrlo lepo modernizovati, a i inventar osvežavaju. Najlepša ružna ptica, taj MiG-21

J

Imam jos jeno pitamje ako je unisteno 38 a imamo 26 rashodovanih plus pred agresiju imali smo oko 50 orlova i 40 G-4 plus 16 MIG 29 a po sporazumu o razoruzavanju mpgli smo da imamo oko 155 borbena aviona onda tu nesto ne odgovara ?

Odgovori
Ž

Jale

Сетите се само да је било Орлова и Г-4 који су на трупу имали написано IR (истраживање и развој) и нису се водили као борбени авиони.

Такође 1996. године је 9 МиГ-21УМ разоружано, међу њима и авиони које је Србија касније користила (16155, 16174, 16178)

A

Da i meni je tu nesto nelogicno… Ograniceno na 155 aviona po sporazumu o razoruzavanju. Mozda se mislil samo na borbene avione, ne ukljucujuci skolske avione. Ne znam. A sada nakon razlaza Srbije i Crne Gore od tih 155 aviona, Srbija ima limit na 143 aviona a Crna Gora na 12 aviona.

Ž

Aleksandar

Ограничење је било на 155 борбених авиона и 53 јуришна хеликоптера.

Навео сам већ да је било Орлова и Г-4 који се нису тако водили, било је и разоружаних Г-4 и МиГ-21УМ.

Odgovori
N

Moje pitanje je da li se nešto više moglo uraditi 99 po pitanju odbran eiz vazduha sa tolikim brojem aviona tipa MIG 21 i 29 ili i jedan i drugi tio aviona su toliko inferiorni u odnosu na zapadne da nije bilo svrhe ni poletati. Zamišljam da je više grupa i veći broj aviona mogao da poleti uz navigaciju sa zemlje priđe i da napadne ciljeve u vazuhu

Odgovori
s

99-ta ???
svaka naredba za poletanje zaslužuje doživotni zatvor zbog podsticanja samoubistva
NITI JEDAN avion koji je poleteo nije bio 100 odsto ispravan
a čak i da su bili…. nisu imali nikakve šanse
mogućnost nanošenja štete neprijatelju i preživljavanje su ovisili samo o sreći (možda će oni da promaše)

D

@svedok vremena
Apsolutno se ne slazem sa Vama! Posao vojnog pilota je da slusa naredjenje. A ako je naredjenje da poleti onda ima i da poleti! Uostalom svaki od pilota je znao da ce u slucaju bilo kakvog rata protiv sebe imati ili NATO ili Varsavski pakt. I jedni i drugi su mogli dovuci desetostruko vise aviona od onoga sto smo mi imali! Dakle sami su birali svoj poziv i znali su sta to povlaci za sobom. A povlastice koje su imali oficiri do raspada drzave su bile enormne! Sa druge strane ko je pitao vojnike, na odsluzenju vojnog roka ,da li su kao svoj poziv izabrali uniformu? NISU! Svi oni su hteli civilni zivot. Hteli su svoje porodice, karijeru, zivot….a dobili su Sloveniju, Tuzlansku kolonu, Vukovar, Sarajevo, Pastrik, Kosare….I sta oni imaju od toga? Ko je o njima brinuo tada ili sada? Od njih se ocekivalo da ispune ono „…ne zaleci da u toj borbi dam i svoj zivot!“ I mnogi su ga i dali! Mnogi su ostali invalidi, sa psihickim problemima, traumama…. Boreci se u ratovima koje nisu hteli! Ili kao sto rece onaj nesretni vojnik na cuvenom snimku „oni se, kao, odcepljuju, a mi im kao ne damo!“ Tamo neki generali su odlucili da se malo igraju rata! A to njihovo igranje je kostalo nekog zivota! Sta se tice nekog iz Cacka ili Valjeva sto se Slovenija odcepljuje? Ali tamo neki general naredio pukovniku, ovaj opet kapetanu a kapetan vodniku da posalje vojnika da brani „tekovine“ u Sloveniji. Ali su zaboravili da mu pored puske daju i po koji metak! Poubijali ih Slovenci kao na strelistu! Isto u Tuzli, Sarajevu…. a koji je general odgovarao za to? Ali znaju da pricaju kako su ONI branili drzavu! Zato ako sam ja dobio pusku da ratujem, i niko me nije pitao da li mi je ta moja puska dovoljno dobra, zasto bi za nekog pilota vazilo drugacije pravilo? Uostalom ako nije trebalo da lete onda im je trebalo podeliti puske pa na Kosare a onu decu vratiti da brane Nis i Suboticu!

J

Po onome što sam čuo i što sam pročitao vezano za 99-tu taktika vazdušne borbe sa naše strane je bila loša. Rezultat je devastiranje 29-ki bez ikakvog efekta na protivnika.
Možda je trebalo čekati napade jurišne avijacije i koristiti udri i beži taktiku , ko sad zna.
Opet neizbežno je bilo uništenje značajnog broja aviona na tlu čak ida su svi bili savršeno maskirani i zaštićeni.

N

@nenad Po svedocenju pilota iz onih nekoliko dokumentarnih filmova najvise je zakazalo to navodjenje sa zemlje i to su javno rekli, mozete misliti kakav im je interni stav bio. Vazdusni prostor je posle dva-tri dana 100% kontrolisao NATO. PVO je ostala intergisana, ali je mogla samo da izvodi nekakve partizanske prepade, daleko od toga da su oni nesto tu odlucujuce predstavljali, svima je bilo jasno da NATO njih lovi, a ne obrnuto. Nazalost, najverovatnije je nasa PVO obarila ili ostetila 2-3 miga i tu je opet zakazalo to ‘navodjenje’ i nadgledanje trenutne situacije bojista. NATO je ocekivao da ce jugoslavija traziti politicki izlaz iz konflikta posle 3-4 dana i jeste za njih veliko iznenadjenje bilo sto je to trajalo koliko je trajalo, ipak nisu to od nas ocekivali, nase rukovadstvo je hrabro iz bunkera prevazislo sve projekcije racionalnosti. Nas je to kostalo zivota, ogromne stete generalno u infrastrukturi vojnoj i civilnoj, a sto se tice avijacije i vojske to je bio njen kraj. I tu treba napraviti rez za prosloscu i JNA vojskom i kreniti nekim novim putem pouceni tim iskustvom, a ne da se sve zaboravi pa po starom kao do sad. Vecina komentatora je sigurno mlada i ne seca se tog perioda, ali rat je izgubljen vec bio unapred i nije nam nikako trebao, posao politike je bio da izvuce drzavu iz te situacije bez tog katastrofalnog konflikta, ali oni su podbacili najvise od svih u to vreme.

S

@Dejanera
Ne mogu vam reći ništa drugo nego bravo za komentar. Sve dok je vrhunska hrabrost poleteti u susret nadmoćnom neprijatelju (a za to ste između ostalog dugo godina obučavani i plaćani) a sasvim normalno je da poginete držeći pušku u ruci samo zato što ste rezervista u nekom selu mi ćemo gubiti ratove.

m

@Nix: bravo, potpuno tačno.
Mislim da ovde neki komentatori ne shvataju šta će nama vojska uopšte. Vojska nikad nije služila da pobedi NATO ili Varšavski pakt, jer to ni teoretski nije bilo moguće; vojska je služila da malo uspori proces okupacije i da vremenom pređe na gerilu. JNA i današnja VS su u suštini imale zadatak samo da budu vojske u našim lokalnim balkanskim konfliktima a nikako globalne vojne sile – i za te projekcije su oduvek bile sasvim dovoljne, pa čak i sad je VS dovoljna jer su i okolo nas svi jednako slabi u vojnom smislu. Na stranu što nikakvog sukoba neće biti a da to NATO prethodno ne odobri, a višedecenijska taktika zapada je da se ovdašnji region pacifikuje a ne potpaljuje. Da nije te taktike vrlo brzo bi bile naoružane do guše i Albanija i Hrvatska, a vidimo da to nije baš slučaj: oprezno se traži neka ravnoteža i sa naše i sa njihove strane.
U tom smislu mi je smešno kad neko izlupeta „kupiti S300/400, Suhoj, Mig… Ma šta, kupuj atomske bombe, satelite“ kao da se kupuje kadet sa plinom. Ne možeš da kupiš ono što NIJE na prodaju i ono što NEMAŠ da platiš; a naročito ono što će više privući munje i gromove nego što će te od njih odbraniti.

N

@Milan tako je, JNA je oduvek imala doktrinu usmerenu na zilavi partizanski, pozadinski rat, dok ne stigne neka ‘konjica’ ali 1990tih, pa ni danas ta konjica na koju oni racunaju ne postoji, jednostavno ta ideologija za koju su se borili i postojali je propala. Za naoruzavanje nekim super skupim oruzijem mi treba da imamo ekonomiju i politiku da nas to naoruzanje ne dovede u probleme. Lako je Saudiskoj Arabiji. Lepo je sto entuzijasti ovde diskutuju o tehnologiji i te teme se treba drzati, uzivanje je saznavati razlicite tehnicke detalje koje ovde mozemo naci kod mnogih komentatora i autora, samo niko ne treba da se dovede u zabludu da Srbija treba i mora da izaziva bilo koga. Naravno da je lepo imati modernu vojsku, ali to treba zaraditi prvo ekonomski onda politicki i plus sto se malo diskutuje koliko ta oprema kosta na godisnjem nivou da bude operativna. Vise vredi dobra ekonomija i diplomatija nego 10xs400 sa sve TORovima, Pancirima, Suhojevima ili Fantomima.

S

@milan
„vojska je služila da malo uspori proces okupacije i da vremenom pređe na gerilu“
Zvanicno, zadatak JNA je bio da stvori dovoljan faktor odvracanja, u praksi je to ipak bilo ovo sto vi opisujete. Takvu glupu doktrinu je mogao da smisli samo komunisticki general(i) poucen iskustvima ’41-’44 koji pojma nije imao kako funkcionise njegova drzava, drustvo i privreda u 70im i 80im godinama.

Kada imas visemilionsko stanovnistvo u gradovima koje zivi pretezno u zgradama i radi u fabrikama, nema kravu da pomuze, nema potok da natoci vode, nema sumu i sporet da nalozi vatru i nema Engleze da mu iz vazduha bacaju municiju i opremu, „gerila“ ne postoji!

Zadatak vojske je da odbrani zemlju, a ako za to nema kapaciteta, onda je zadatak drzave da zemlju prikljuci nekom savezu koji to moze da uradi i to je trebalo da se uradi. Mi nismo imali ni jedno ni drugo nakon prestanka „saveza Balkanskih zemalja“.

Jednostavno govoreci, u pretezno industrijalizovanoj drzavi(barem tada), gde vecina ili barem veliki procenat ljudi zivi u gradovima i zavisi od struje, vodovoda i grejanja, primat mora imati RViPVO, koje mora stvoriti dovoljan faktor odvracanja spram izazova, kakav god on bio i to je to. Nije nam trebalo par hiljada tenkova, ali nam je defitivno trebalo RV sa par stotina F-4. Kupovina Migova-21 ’86/7 godine i jedne jedine eskadrile Migova 29 koji su bili jedini avioni sa radarskim raketama, dovoljno govori koliko smo namesteni za ishod poput onog ’99. Ne mora ti niko unistiti vojsku, dovoljno da ti unisti fabrike i infrastrukturu, ili ces crci od gladi, ili ces se predati sam.

To sto smo mi pogresnom politikom doveli sebe u poziciju iz koje nema jednostavnog izlaza i u poziciju odakle se ne mozemo odbraniti, to je prica za neku drugu temu.

U principu, kupovati Mig-21 u ’86/7 godini sve govori. Sreca nasa, pa smo u dobrim odnosima sa Rumunima, Grcima, pa i Madjarima, a da su Bugari sami sebe zakopali vojno. No necemo uvek imati vise srece nego pameti.

m

@Svi
To što je pilot samim prihvatanjem svog poziva pristao da bezuslovno izvršava naređenja, kao i svi ostali, vojnici ne amnestira idiote koji su izdali takvu komandu. Ovde ne govorimo o tome zašto je pilot heroj a pešadinac rezervista iz nekog sela manji heroj, ovde govorimo o slanju pilota u sigurnu smrt bez ikakve šanse da će njegova žrtva bilo šta promeniti.Nije tu problem kako su piloti percipirani u javnosti, uastalom svi su izvršavali naređenja koliko je minei poznato. Ovde je porblem u vođstvu, kako političkom tako i vojnom , donošenju odluka i anticipaciji neke bliže ali i relativno daleke budućnosti.U tom delu smo mi propali, a ne u delu potčinjenih.

O

@Srbofil, Nix

Vi dakle tvrdite da je JNA potrosila milijarde ondasnjih dolara na vojne baze ukopane u planine i odmaralista po Jadranu da bi „malo usporila agresiju“? Valjda dok se radni ljudi i gradjani ne konsoliduju po „sumama i gorama nase zemlje ponosne“ da bi potom krenuo gerilski otpor tudjinu kao u 2. svetskom ratu (i pogibija „za slobodu nemo“)? Super nema sta, doktrina koja od pocetka podvlaci besmislenost jedne armije… Nije ni cudo sto su je Slovenci osamdesetih tako hejtovali (a Srbi taj hejt shvatali veoma licno).

S

@Dejanera
Posle se pitamo sto niko ne zeli da ide u pilote, koliko god to atraktivno bilo, ako je potpuno normalno da se od njega ocekuje da umre ako mu se tako kaze. Ili da mu se ispere mozak da bez pogovora slusa sluzbu i druzbu, ali nsiam siguran da je Srbija takva zemlja kojoj odgovaraju vojnici ispranog mozga, nemamo takav broj ni mentalitet. To je rezervisano za glasace.

Armchair generals…

D

@Sasha
A pitamo li se zasto niko nece da ide u tenkiste, artiljerce, inzinjeriju ili samo da bude obican vojnik? Mislim ocekivati da neko utera tenk u grad (npr. Vukovar) gde iza svakog coska iskacu ljudi naoruzani raketnim bacacima jeste malo suludo. E pa neko je naterao tenkove u grad. U tom gradu je poginulo: Pazi sad! Ne zna se broj poginulih vojnika JNA! Alo bre! Kako ne znas koliko je vojnika poginulo?! Pa nisu ljudi klikeri pa da te briga ako izgubis koji. Valjda je svaki od tih vojnika imao nekog vodnika, svaki vodnik porucnika a ovaj opet nekog pukovnika. Kad podjes u borbu kazes „idem sa 12 vojnika“, kad se zavrsi uzmes papir i olovku i posaljes izvestaj sta se uradilo u borbi i glavna stavka broj poginulih i ranjenih. Porucnik pokupi izvestaje i saber brojke. Na kraju i on, i ostali, posalje izvestaj komandi koja sabere rezultate i imas tacan broj poginulih, ranjenih i nestalih. E da li je tim momcima bilo dozvoljeno da kazu da nece da idu u borbu? Da li je koga bilo briga za stanje njihovog mozga? Da li je njima bio ispran mozak? NIJE! Za necu u vosci se ide na vojni sud!!! Deca, sa tek zavrsenom obukom, poslata da se biju u ratu koji ih nije interesovao. I koliko god da je atraktivno biti pilot na skroz suprotnoj strani je lezati u blatu u nekom rovu. A mrtva glava i jednog i drugog je samo to! Ali razlika postoji! OGROMNA! Pilot je izabrao svoj poziv. ON je taj koji je odlucio da ce sesti u avion u slucaju rata! Obican vojnik, ili rezervista, apsolutno nikad ne zeli rat! Sta on ima od rata? Rezarvista sa 50 godina, sa 20 kilograma viska, gomilom bolesti, u mnogim slucajevima vec ima i unuke i umesto da se igra sa njima neko mu uvali pusku u ruke i naredi da zauzme neko brdo. A on na to brdo ne moze da se popne ni u miru, jer je zadnji put potrcao za autobusom 10 godina ranije (i umal ga srce nije otkinulo). I na kraju … kroz citavu istoriju postoji kasta vojnika. Njihov posao je bio da bezuslovno podju u napad ako im tako naredi kralj, car…ko god. Njihov posao je bio i da prvi izadju pred napadaca bez obzira koliko ih je. Pa cak i da ostanu na frontu dok se vlast, civili i ostatak vojske povuce na neku bezbedniju lokaciju. To je bio posao PROFESIONALNOG VOJNIKA! U ratu u bivsoj SFRJ ulogu profesionalnog vojnika su obavljali vojnici na odsluzenju roka i rezervisti! Da li je naredjenje da neko ostane u rovu, pred neprijateljem koga ne mogu da zaustave, ustvari isto ovo tvoje: „potpuno normalno da se od njega ocekuje da umre ako mu se tako kaze. Ili da mu se ispere mozak da bez pogovora slusa sluzbu i druzbu,“ E pa takvih je naredjenja bilo koliko hoces!

L

@Nix

Hvala na vrlo objektivnom, a nadam se, za mnoge mlade sokolove koji su odrasli na mitologiji (ej, svega 20ak godina prošlo, a mitologija već uklesana u granitu) i otrežnjujuće.

I

@Dejanera
Sve ste u pravu. Samo treba pomenuti da su pripadnici PVO bili izloženi jednakom riziki kao piloti koji polete, sa velikom razlikom da je njihova izloženost vatri neprijatelja trajala mnogo duže.
Jasno je da je doktrina bila kao u pravoj staljinističkoj vojsci. Držati svaki pedalj, poleteti u susret protivniku. Sreća pa su postojala iskustva VRS u korišćenju PVO. Čak su posle obaranja F117 tražili da se pale radari, da su ih poslušali izginuli bi svi.
Dokle god se forsiraju mitovi u predizborne svrhe, epilog će biti da ljudi ne veruju o broji uništenih aviona iako su navedene tačne lokacije i brojevi aviona. Ljudi i dalje veruju da je M84 najbolji tenk na svetu i da ga ne može uništiti protivoklopna raketa.
U istom svetlu je i činjenica da je palo oko 20% remontovanih aviona u Momi i da to niko ne pominje.Kao i da još nema ni jednog jasnog uzroka pada vojnih letelica.
To su činjenice.

S

Koliki kralj treba da budes da krajem 1986-te narucis Mig 21 :-)

Odgovori
M

@Srdjan ti MiG-ovi 21 su naručeni godinama ranije. Pa nije to automobil da ga naručiš i stigne za mesec, dva pobogu.

П

У то време је био велики број једноседа у употреби и требали су да се задрже у употреби више од 10 година јер је РВ планирало модернизацију постојећих авиона. Двосед је био потребан због обуке и тренаже великог броја пилота. Двоседи по правилу увек имају највећи налет и пропорционално броју веће губитке, небитно који је авион у питању.

S

To je zato sto tebe nije bilo te 1986. da kazes istorijsko NE.

I

Samo je trebalo biti JNA stručnjak. U to vreme je bilo dovoljno dvoseda za obuku, ali se gledalo da ima na komad. BIlo jeftino, postoji logistika, ekonomska stabilizacija u to vreme , par-nepar, inflacija.
To što je i tada kao nov bio neupotrebljiv nema veze.
Isti ti stručnjaci su koristili MIG 21 kao bombarder. To je argument, za koji ne treba dalje komentarisanje.

i

Vama nije jasno da u VS i DALJE sede budale koje slicno razmisljaju. Odgajaju takve. Napravili su ponovo Teleoptik ali nigde traga Orlu 2.0.

Odgovori
A

@ike

Upravo suprotno. Kada god je naša vojska skrenula sa nekog normalnog puta, to je uvek bio rezultat političarenja političara i ignorisanja struke od istih.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Gladius na: [POSLEDNJA VEST] Ujedinjeni Arapski Emirati potpisali ugovor za nabavku 80 aviona Rafal za verovatno ne manje od 15 milijardi dolara

Ja sam da mi Mig 31 nabavimo.Kada predje 17 km nedodirljiv je.Nijedna zapadna raketa vv ne ide preko 14 km visine a mig 31 moze sa 25 km da gadja

03. Dec 2021.Pogledaj

Veki na: [POSLEDNJA VEST] Ujedinjeni Arapski Emirati potpisali ugovor za nabavku 80 aviona Rafal za verovatno ne manje od 15 milijardi dolara

Bravo Hrvatska. Eto što znači kada netko kupi avione koji se prije nisu baš i prodavali. Reklama je reklama..

03. Dec 2021.Pogledaj

Andrija na: [POSLEDNJA VEST] Ujedinjeni Arapski Emirati potpisali ugovor za nabavku 80 aviona Rafal za verovatno ne manje od 15 milijardi dolara

Ne može da se poredi sa proizvodnjom aviona u ratnim uslovima (i to prvih 6 svi tokom drugog svetskog rata!) i u vreme kada su avioni bili daleko jednostavniji i jeftiniji.

03. Dec 2021.Pogledaj

Miloš77 na: [POSLEDNJA VEST] Ujedinjeni Arapski Emirati potpisali ugovor za nabavku 80 aviona Rafal za verovatno ne manje od 15 milijardi dolara

Edo, F-16 Blok 60 koji imaju danas ce napuniti 20 godina u UAE upotrebi za koju godinu. Dok Rafali ne dodju, svi F-16ce biti 20 i vise godina. Nisam čuo da se radi modernizacija na njima. Izabrali su Miraže 2000 da modernizuju pre koju godinu i to su danas pa do dolaska Rafal F4 najmoderniji…

03. Dec 2021.Pogledaj

Miloš77 na: [POSLEDNJA VEST] Ujedinjeni Arapski Emirati potpisali ugovor za nabavku 80 aviona Rafal za verovatno ne manje od 15 milijardi dolara

Rafal je impresivan zato sto tek posle 30 (ili 35) godina od prvog leta počinje da postaje popularan za pazar kao jedan od najboljih izbora zapadnog aviona. To ima direktne veze sa nedostatkom aviona pete generacije proizvedenim u Evropi. Rusi su loši sto kasne sa petom generacijom u odnosu na USA, a zapadna Evropa je…

03. Dec 2021.Pogledaj

Send this to a friend