BEG airport status
Novosti: MiG-ovi 29 iz Belorusije uskoro u Srbiji Jedan od 4 MiG-29 9.13 koje je Belorusije donirala Srbiji / Foto: Ministarstvo odbrane Srbije

Novosti: MiG-ovi 29 iz Belorusije uskoro u Srbiji

Dnevni list “Novosti“ preneo je jutros svoje saznanje da će u narednih nekoliko nedelja Srbiji biti isporučena četiri lovačka aviona MiG-29 koje je Belorusija donirala Srbiji a koji se već skoro dve godine nalaze na remontu u beloruskom 558. remontnom zavodu iz Baranoviča. Kako je navedeno, radovi se privode kraju a u toku su pripreme za transport i primopredaju.

Novosti su prenele i izjavu ministra odbrane Nebojše Stefanovića o tome da je ovogodišnju lista projekata u RV i PVO ambiciozna i dugačka a izjava ujedno potvrđuje da se očekuje isporuka MiG-ova iz Belorusije.

– Očekujemo završetak remonta četiri aviona MiG-29 iz Belorusije i njihovu isporuku. Osim toga sledi nam nastavak modernizacije aviona Orao, kao i raketnog sistema PVO „Kub“. Radari P-12 i P-18, kao i druga sredstva ratne tehnike, biće takođe modernizovani. U planu je i remont helikoptera GAMA i Gazela, kao i raketnih sistema „Neva“ i „Kub“ – rekao je Stefanović.

Novosti su se osvrnule i na to kakvi avioni stižu iz Belorusije. Navodi se da je njihova modernizacija i remont urađena po istom modelu po kom je iz Rusije prethodno stiglo šest letelica ovog tipa. Međutim, autor teksta je izneo i malo konfuznu informaciju da je plan da Belorusi četiri „dvadesetdevetke“ isporuče na tehničkom nivou 9.13, što prema njemu odgovara avionima ovog tipa koji su već u Srbiji.

Ostaje nepoznanica da li 29-ke iz Belorusije stižu samo kao 9.13 ili će to biti MiG-29SD ili možda čak MiG-29SM/ Foto: Ministarstvo odbrane Srbije

Činjenica je ipak da Srbija trenutno poseduje 10 aviona MiG-29 koji su dovedeni na nivo približan verziji MiG-29SD (na avionima nasleđenim iz SFRJ to je urađeno nakon remonta 2008-2010, a na ruskim doniranim primercima nakon dolaska u Srbiju 2017-2019) a koji će nakon poslednje faze uvođenja u naoružanje koja je, barem zvanično počela oktobra 2020., biti dovedeni na standard koji najviše odgovara varijanti MiG-29SM.

Tako će srpski modernizovani MiG-ovi 29 imati dorađeni radar (naravno jednosedi), novi sistem za elektronsku borbu i radio-tehničko izviđanje, biće integrisane nove rakete vazduh-vazduh (takođe bi to trebali biti samo jednosedi) kao i vođena vazduhoplovna ubojna sredstva vazduh-zemlja. Planirana je i dorada simulatora letenja.

Belorusija je Srbiji donirala 4 jednoseda verzije 9.13 sa poslednjim beloruskim vojnim evidencijskim brojevima “02 crveni“ (fabrički broj 2960714909), 05 crveni“ (2960715133), 16 crveni“ (2960715157 ) i 52 crveni“ (2960718708), prva tri su proizvedena 1987. a poslednji 1988. godine. Najave da će oni biti isporučeni tokom 2020. godine nisu se obistinile a zvaničnici su nekoliko puta nagovestili da će se to dogoditi početkom 2021.

Obzirom da remont i modernizacija u Belorusiji traju skoro dve godine, za očekivati je da ti avioni stignu barem na nivou MiG-29SD. Za taj vremenski period mogla bi se odraditi i modernizacija na standard MiG-29SM ali do sada nikada nije zvanično saopštavano kakav će obim modernizacije proći ti avioni.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

Komentari

С

Живојине пре свега захвалност за чланак, одавно сам се питао колико ће трајати ремонт у Белорусији. Да ли се макар оквирно зна колико имамо сати налета до следећег ремонта змаја авиона и до следећег ремонта мотора за ове авионе?

Odgovori
Z

Setite se da za avione sada imamo odrzavanje po stanju. Dakle ne bi vise trebalo to da bude 700 sati ili 10 godina. Za motore mislim da ostaje isto, 500-700 sati.

S

@Страхиња
Nema sledeceg remonta, ovo je poslednji remont i produzenje resursa sto se zmajeva tice. Prvi primerci bi prema onome sto Mig preporucuje trebali da se povuci vec 2027.

С

Најлепше хвала за информације о сатима налета који стижу са овим авионима. Већ сада стручне службе РВ ВС треба да раде на анализама који би авиони дошли у обзир за набавку после истека ресурса М-29 које тренутно имамо (2030). Одржавање по стању је у реду мада и тај начин одржавања има неки пројектовани број сати до ремонта. Ако само мотори морају да се скидају после 700 сати налета и шаљу на ремонт, са 100 сати налета авиони би летели 7 година до ремонта мотора. Да ли РВ има на стању ремонтоване или нове моторе које би само заменили или авиони морају да чекају ремонт мотора? Приметио сам у коментраима читалаца Т6 да сви пишу о набавним ценама вишенаменских авиона, опреме и наоружања, а врло ретко ко помиње расположиве сате налета за змајеве, подсистеме и моторе авиона до обавезних ремонта. Када размишљамо о вишенаменским борбеним авионима, цену експлоатације и пројектован број сати (тј година употребе) налета авиона ретко ко помиње. Волео бих да се на Т6 појаве чланци који би се бавили темом ресурса авиона, тј сатима налета и оквирном ценом сата налета.

Ž

Srbofil

Спомињала се могућност да се век продужи са 40 на 45 година, тако да мислим да ће се то урадити јер би онда већ 2027. морали повући из употребе чак 7 авиона.

Страхиња

У читавом овом процесу ремонтовани су и резервни мотори.

С

Србофил
Захваљујем Вам на податку. Није ваљда да се змај Миг-29 може ремонтовати само једном? Да ли се зна колики је пројектован укупан број сати налета за Миг-29 и колико је ремонта змаја авиона у то укључено? Да ли се зна нешто о укупном броју сати налета и броја ремонта за Миг-35 о коме је Т6 писао?

Ž

Страхиња

Првобитан животни век старијих верзија МиГ-а 29 је био 20 година или 2500 сати налета. Сада је то продужено на 40 година или 4000 сати налета.

Такође је било прописано да се авион шаље на ремонт након 9 првих година употребе.

Касније у ВКС Русије 7 година или 700 сати налета а за иностране кориснике 10 година или такође 700 сати налета.

Код нове генерације МиГ-а 29 животни век је 40 година или 6000 сати налета, за моторе је век 4000 сати а међуремонтни рок 1000 сати. То је међутим податак за копнени извозне МиГ-29М и М2.

С

Најлепше хвала и Живиојину и Србофилу. Имам још два питања где бих волео да прочитам Ваша мишљења. Ако знамо да су савремени вишенаменски авиони намењени за дејства: ловац-пресретач, ловац-бомбардер, ватрена подршка трупама, извиђач, колико је онда минимално потребан број сати налета за једног војног пилота на савременом ВН авиону како би био оспособљен да обавља сва четири дејства? Да ли је управо из овог разлога потребно имати авионе на којима би морало да се лети минимум 100 сати налета годишње по пилоту или чак 200 сати за нпр два пилота по авиону?
Друго питање се односи на информационо умрежавање података. Јасно ми је да на ових 14 авиона нема никаквих средстава за прикупљање, обраду и проток података до других чворишта како би више учесника имало тренутни преглед ситуације на бојишту. Да ли се о томе размишља за набавке после 2030-2033? За остале читаоце Т6, Ф-16 када се купује нов може да извуче 12000 сати налета пре ремонта змаја. После ремонта, добија се још 6000 сати. Са укупно 18000 сати два пилота могу да лете по 200 сати годишње (тј. озбиљна обука-висока борбена вредност) и авион остаје у употреби 45 година. Ако ме памћење служи слично је и са ЈАС39 Грипеном. Мора се ставити на папир проста рачуница кад се нешто купује, не само колико шта кошта, већ и шта се све добија за ту цену.

D

Srpski Migovi-29 biće standardizovani na paket SM.

S

@Страхиња
Migovi su poslednji put remontovani i modernizovani 2008., s toga je bilo potrebno obaviti jos jedan remont i produzenje resursa prema dokumentaciji Miga sto je na svako 10 godina i to je poslednji remont kojeg fabrika dozvoljava. Ironicno, jako mali nalet je pomogao jer su zmajevi bili slabo potroseni. Tu je „zgodno“ upala i ta donacija dodatnih aviona, pa se onda nasa strana kolebala oko modernizacije i do koje mere ce modernizovati avione i da li ce uopste. Ako mene pitate, Ukrajinci ce najverovatnije nastaviti sa remontima i kada Mig otkaze tehnicku podrsku zbog starosti, slicno kao i sa Migovima 21.

Sto se tice naleta, da 200h je idealno, ima pilota po SAD koji su leteli i po 240h godisnje, neki i vise, takodje oni imaju „vise“ aviona nego pilota za iste neko vreme. Medjutim zbog raznih odlaganja, kvarova, odliva tehnickog kadra prema izvestaju Pentagona nalet poslednjih par godina je pao i na 70h po pilotu u SAD. Takodje puno zavisi od uloge konkretne eksadrile koja koristi avione i za sta ih koristi, nije isto da li su lovci, visenamenska eskadrila ili samo trenazna/agresorska, da li se radi o starijim ili mladjim pilotima itd. Npr. suprotno od nakaradne prakse kod nas, kod njih obicno dosta stariji piloti lete mnogo manje jer su vec akumulirali ogromno iskustvo. Takodje zavisi i od tipa aviona, recimo pilot Rafala je rekao da je obuka za Rafal jako skupa i kompleksna, kao i da zahteva ogroman nalet svake godine jer se od pilota ocekuje da samostalno obavi misiju koju su ranije radili iskljucivo dvosedi ili parovi aviona.

Sto se cene aviona i resursa tice sa finanijsko-tehnicke strane, zapravo najvise zavisi od logistickog paketa, kako je odrzavanje i logistika organizovana, obuka, vojni budzet itd. Komandant eskadrile iz Pakistana je rekao da kada su uveli F-16ke i nacin odrzavanja prema Americkom modelu, popravila im se dostupnost flote i za ostale tipove jer su bili bolje organizvani, ali. dzabe vama avion sa 12.000 letnih sati, ako vojni budzet dozvoljava jako malo ili ako vam proizvodjac ili drzava otkaze podrsku ili uvedu sankcije, a moze se desiti i da se prosto lose organizuje odrzavanje i logisticka podrska unutar samog RV ili kombinacija svega navedenog.

Sama nabavna cena za „klot“ avione je obicno srazmerna resursu. Ali ni to nije bas cela informacija. Avion se projektuje za odredjen broj maksimalnih G opterecenja u toku veka eksploatacije i za neko tehnicko opterecenje(recimo 7.5G ili 9G). Moze se desiti, kao u Australiji, da piloti prosto preforsiraju avione i da oni moraju na zamenu korena krila samog zmaja i komplet krila, fakticki najskuplji generalni remont, daleko pre nego sto je to prema casovnom resursu predvidjeno jer su ih piloti silili. Takodje avion se moze i „polomiti“ preteranim manevrima pod tezinskim opterecenjem, sleti on, ali takav zmaj je za bacanje, naravno postoje razlike u skoli projektovanja aviona u SAD, Rusiji, Britaniji i Francuskoj. To je najbolje neki vazduhoplovni inzenjer da vam objasni detaljnije, ja bas i nisam toliko strucan.

A

@Strahinja

Sve to zavisi od logističke podrške i organizovanja iste. Imamo gore pomenuti primer Pakistana, a trenutno imamo i primer Iraka kako ne treba raditi. Iračani su od 36 F-16, izgubili 2, a samo 10 je u stanju da leti i obavlja zadatke. Nalet je nizak, delom zbog niskog broja aktivnih aviona, a delom što komandanti prodaju gorivo sa strane za dodatne pare. Ili primer Poljske, koja se isto ne može preterano pohvaliti % operativnih F-16, te piloti na MiG-29 i Su-22 izvuku veći nalet.

L

S obzirom da su avioni već dugo vremena kako oni kažu na remontu, mislim da je na njima već završena modernizacija na nivo SM. Nerealno je da su toliko dugo tamo samo zbog remonta pa čak i manje modernizacije SD. Na kraju krajeva, još niko zvanično nije rekao na koji se nivo avioni tačno remontuju.

Odgovori
B

Tesko da je doslo do ozbiljnije modernizacije, jer to ce se svakako raditi sve na jednom mestu, tesko da cemo sada preostalih 7 ili 10 aviona da saljemo u Belorusiju, uz to kod njih je moguce izvesti samo modernizaciju BM… A zasto je toliko trajalo treba pitati one koji su dogovarali posao. Takodje, da su avioni konacno modernizovani, o tome bi nasi politicari vec pricali 24h dnevno, sigurno ne bi propustili. Sada je vec svima jasno da celokupna modernizacija svih aviojna ne moze biti zavrsena pre 2025. ako je 4 godina trebalo za minimalnu modernizaciju i remont.

T

Apsolutno nema nikakvog smisla modernizovati avion koji ce se zameniti 2030. pet godina pre toga. Modernizacija ce biti obavljena tokom ove i sledece godine.

B

Branko
Svi avioni ce biti modernizovani do kraja ove godine.

Jedan Rafal F3R ili F16 Block 70 borbeno je sposobniji od 11 MIG-ova jednoseda koje cemo imati u SM varijanti.
Steta sto je propustena prilika, opet cemo biti inferiorni u odnosu na komsiluk.

Odgovori
Z

Brutalna istina. Al demontavat će oni nas obojicu na stajanci kad ih slavododobitno poredaju pa počnu s bajkama za malu decu kako smo mi sad ovo i ono za komšiluk. A komšiluk im valjda samo Crna Gora, BiH i Makednija.

M

@ Vazduhoplovac.
Bez kukanja molim vas, kako to mislite opet?
Ovo je preporod nase lovacke avijacije a vi gledate iz ugla kako smo spremni za pazar ne znam cega i kao da smo bogata zemlja sa gomilom spremnih pilota i tehnickog kadra,..itd da se nadmecemo sa Grcima, pa i Rumunima..
Poenta svega ovoga je da se odrzi nasa lovacko bombarderska avijacija, da se unapredi i da se poveca broj ljudstva u istoj kako bi imalo smisla do kraja decenije zameniti iste sa eskadrilom novih aviona koji ce vec sigurno biti u klasi Blok52-70.
I onda ce nas neko porediti sa nekm bogatijim NATO clanicama ne uzimajuci u obzir da nikad necemo biti najjaci, niti da je to teoretski moguce!

Pa ne bi se ovo sve radilo da se ne planira kupovina novih aviona. MiG-nece moci vise da leti posle 2032 najkasnije. Tako da se pazar novih mora pbaviti minimum 3 godine ranije.

T

Ko ima Rafal ili F-16V u komsiluku?

M

Mig-29 se menja do 2030. tada ce i komsije imati te Rafale i F-16V u operativmoj upotrebi. Tako da ne razumem o cemu tacno pisete, pisete kao da neko u okolini vec ima te avione.

B

Necemo imati SM varijantu, vec nesto ispod toga. SM ima drugaciji radar i drugaciju verziju motora, sa vecim resursom. Ali ce moci da koristi isto naoruzanje kao SM. Videcemo da li ce i nasi imati povecanu nosivost i ukupno 6 podkrilnih nosaca poput SM verzije, ali tesko, posto motor ostaje isti…

V

Zoran Vu Komsiluk je i Hrvatska sa svojim svemocnim Migovima-21 i to cak 4 komada u letnom stanju.
Dok bilo ko nabavi nesto novo i uvede isto u upotrebu proci ce 5-7 godina, do tada ce se Migovi poceti menjati novim avionom.

M

@B
Broj podvesnig tacaka je ostao isti na SM varijanit u odnosu na orignalan 9.12
Steta. Trebalo bi da moze da ponese 8 raketa..
4xR-77 i 4xR-73. Ili 2x R-77, 2x R-27ER, i 4x R-73

S

@Milos77
SM i 9.12 nose do 6 raketa, ne 8, jedine 29ke koje nose 8 su 29ke druge generacije K/KUB, M/M2 i 35S/D(sto je opet malo za dvomotorni avion, ali dobro).

Avion moze poneti do 2 R-27 rakete na prvim podvesnim tackama na krilima, do 6 R-77 i do 6 R-73 na svim tackama, kao i sve kombinacije istih do ukupno 6 raketa.

Ono sto se menja sa modernizacijama je mogucnost nosenja rezevoara na krilima kao kod 9.13, sa 9.12 je to islo samo u gondoli i taj prvi rezervoar je dosta limitirao avion po brzini i manevrima.

Sustinski ojacani su vertikalci jer oni prvi pucaju na 29kama, senzori za odrzavanje po stanju, nesto malo avionika i to je to. Los je to avion opste gledano da se ne lazemo, ali koliko se letelo, koliki nam je budzet i kakvi su ostali borbeni avioni, vise nego odlican do zamene! Pod uslovom da ta zamena bude odlucena u naredne 3-4 godine, eventualno 5.

M

@ Srbofil,
Pogresno sam se izrazio kad sam rekao „trebalo bi da ima 8..“ Trebalo bi da moze da ima sam mislio. Takav zmaj i krilo sa samo 6 podvesnih tacaka od kojih samo 2 nose rakete srednjeg doemta je jednostavno receno neiskoriscen zmaj.
Tek Mig-29K/M/35 imaju dodatne dve podvesne tacke o kojima sam ja govorio ali ne i SM/SMT.

Ček, jel ti rece da moze 6x R-77 da nosi stari SM/SMT zmaj? Daj sliku ako ima.

B

Broj podbesnih tacaka na SM je isti, da, ali je nosivost veca, i moze poneti vise tezih raketa, jer ima jaci motor.

Ž

B

Ако будете видели да наши авиони буду носили све што носи и СМ онда знајте да је носивост иста.

СМ се нудио као модернизација и 9.12 и 9.13.

СМ нема јаче моторе од 9.12 и 9.13.

L

@Vazduhoplovac Koliko para, toliko muzike.

B

@Zivojin

„Na varijanti 9.13SM povećana je i nosivost spoljašnjeg tereta koja iznosi do 4000 kg na 6 potkrilnih nosača.“

„Osim IFR za 9.12SM i SD ponuđena je i mogućnost nošenja potkrilnih rezervoara PTB-1150 (dva komada). U avion su se ugrađivali motori RD-33 serije 2 sa resursom od 1000 sati kao i motori serije 3 kod kojih resurs iznosi 2000 sati.“

Citati su iz teksta:
TangoSix – Sve varijante moguće modernizacije srpskih MiG-ova 29

S

@Milos77
https://www.airhistory.net/photos/0279651.jpg

Neiskoriscen je on i sa 8 da se ne lazemo. Kada Hornet stari ponese 10xAIM-120 i 2xAIM-9, sto novi 29K/M ne bi mogao toliko ili bar 8+2?
Ok R-77 ima malo drugaciju geometriju, teze se spakuje na visestruke nosace, ali eto u gondoli 2 ili bar po jedna ispod svakog usisnika, ionako tu nosi podvesni kontejner T-220 koji nije bas mali u precniku, dakle stajni je dovoljno visok.

Sto se starih tice, ne znam. Znam da je za nove menjan koren krila, geometrija krila, LERX i materijali. Nije on dizajniran da nosi te tezine na spoljnim nosacima, uvijanje krila je ko zna koliko samim tim ionako mali resurs se dodatno skracuje. Prosto predvidjen je tada za neke druge uloge, nisko-nisko udari sa R-73 i bezi. Da bude lagan, snazan i okretan na kratkim misijama presretanja.

@B
Ne treba mu jaci motor, ima potiska koliko hocete. Treba mu dugotrajniji motor, kao i motor koji proizvodi daleko manje vibracija, e onda ne bi pucali vertikalci.

Ž

B

Не знам чему цитат за носивост, нНије спорно да се код СМ може повећати носивост, не знамо да ли је то планирано на нашим авионима. То се дакле може урадити као што се лако и на једноседе и на двоседе може одрадити да могу да носе ПТБ-1150.

Мотори РД-33 серије 2 и 3 немају већи потисак, већ само вежи међуремонти рок и већи животни век.

Ž

Srbofil

На фотографији је МиГ-29М 9.15. :)

Али да, постоје фотографије С, СМ и СМТ са 6 ракета Р-77.

F

Evo još par tt karakteristika 29-ke:

– može brzo da preleti od tačke A do tačke B u mirnodopskim uslovima
– odličan je za presretanje zalutalih A320 i B737
– u ratnim uslovima treba mu samo poletna staza, sletna ne jer se neće vratiti, dakle avion je ESL (extremely short landing) kompatibilan
– odličan za rasprave na forumima i politički marketing
– maksimalno štedljiv na modernim stand off borbenim sredstvima – nema ih
– mali potrošač struje (kao Elind 3), posebno UB verzija koja nema ni radar
– savršeno odgovara strategiji opremanja VS – „bolje išta nego ništa“

Dobro je da imamo borbeni avion koji je dobar za sve osim za borbu. Samo će zlonamernici i nestručni reći da je MiG-29 kao bušan kondom – možeš da kažeš da ga imaš ali neće odratiti svoj posao kada zatreba…

M

Falcon
Svaka vam čast na komentaru. Baš sam se dobro nasmejao mada je sve što ste napisali suva istina. Ja uvek napišem i da je dobar za aeromitinge, ima dobar potisak i dimi pa može lepo da se isprati gde se nalazi. Čak i kad je oblačno vreme. Pozdrav

M

@Falcon

Da je u zadnjih 30 godina vazdusnih konflikta i bombardivanja americki samo F-16 bio zamenjen sa MiG-29 i da je sve ostalo isto, nista se ne bi promenilo sto se tice ishoda i rezultata tih situacija i ratova, a danas biste pisali takav šaljivi komentar za taj „F-16A“ koji bi bio takav kakav je i juče i dan danas. Zastarelo i u ratovima vecinom leteo u neke solo misije ili u pari bez zastite avaksa i vecih lovaca tipa F-15 ili Su-27, itd..

Da, taj danas probuseni kondom „F-16A“ koji je jedva ikad modernizovan, a modernizovani modeli nikad nisu ni bili korisceni u ratu nego samo originalne varijante u malim kolicinama i bez podrske u vazduhu kao moderni „MiG-29“ koji je zahvaljujuci uspešnom i bogatom zapadu bio redovno i maksimalno modernizovan, uz najbolje pilote i UVEK podrsku od strane avaksa i F-15.

Nazad u stvarnost. Da su hteli da stave radar u dvoseda i da su kupci hteli da ga kupe sa radarom, mogli su i dalje mogu. Slazem se da je smešno što nisu.

To što MiG-29 dimi ko F-14A i sto mu je resurs motora jadan se potpuno slazem! Medjutim mitir ceoa i letne performanse su i dan danas vrh i bolje od nekih aviona 4+ i pete generacije.

Takodje se slažem da je idealan za diskutovanje (daleko više od F-16) jer je eto upao ovu neuspelu stranu istorije u kojoj smo i mi.
MiG-29 je odlična mašina neiskoriscenog potencijala, i danas zastarelih sistema i zapustenog dizajna.

V

@Falcon
Što je najgore sve sto si kroz salu objasnio je gorka istina. Ali neki bome nece to moci progutati, da Srbija pored Mig-29 zapravi niti nema ratno zrakoplovstvo vec prije sportsku eskadrilu za preseravanje. To sto SRV ima je samo za nijansu iznad HRZ-a trenutno jer isto kao i sa Mig-21 imas zrakoplov koji leti, ali sto se tice neke ozbiljne uoptrebe u 21.st. nista koristi. A nekako mi se cini da Srbija bas nece tako brzo moci nabaviti novi visenamjenski avion, a pogotovo ne zapadni. Sve nekako slici u konacnici na Hrvatski scenario, a pitanje je hoce li Srbija moci na ho-ruk izvaditi 1.milijardu bilo cega za nove avione.

I

Videli smo u Vijetanamu i Koreji kako su svemocni F-ovi poralazili protiv migova koji su krsevi hehehe,samo je bilo bitno da Ruje upravljaju masinama. Mig 29 na sm standardu, plus dobar pilot i R77 netreba da se plasi nijednog aviona cetvrte generacije, ni Rafala, ni girpena ni F 16.Sve bivse zemlje Sfrj mogu samo da sanjaju da imaju 14 aviona cetvrte generacije. Mig 21 i oni koji pricaju da je isti kao Mig 29sm necu ni komentarisati. Nezaboravite da mi imamo dugo iskustvo koriscenja, i da su ti avioni leteli protiv 300 aviona najsavremenih i vracali se u baze. Na njih je ispalivano po 15 raketa.Ako Bog da da uzmemo Mig 29m2 ili mig 35, ili su 30.Ja mislim da je ovo dobar potez, 14 aviona sa mogucnoacu gadjanja ciljeva na zemlji je sasvim ok za nas.

S

@Milos77
Samo sto cinjenica jeste da je zmaj F-16ke kvalitetnije izradjen i da se na Migu 29 stedelo ako ga uporedimo sa SU-27 tog vremena kao i da kontrola kvaliteta jos tada nije bila sjajna. Sto se aerodinamike tice, da tu je besprekoran.

@Vukovarac
Ovaj remont nama daje nekih 10ak godina da mi te pare nekako nabavimo. Sto se sposobnosti tice, shvatite da se u Srbiji i HR 40 godina, zapravo 50 godina nije u borbenu komponentu RV ulagalo nista sto bi je dovelo na aktuelni tehnoloski nivo. Cak i ta inicijalna nabavka 29ki ‘87. godine je bila zaista jako skromna i kilava(sve okolne zemlje su kupile vise od nas i to bolje A verzije).

Jednostavno nabavkom bilo cega u ovom periodi se ne izlazi iz problema, nego se dolazi tek na pocetak resenja.

Da li ce postojati politicke volje da se to do kraja resi? Iskreno? 99% sam uvedjen da nece, ni u Srbiji, pogotovo ne u HR, eventualno ce neka nova ili polovna tehnika da se kupi i time ce da se prepucavaju ovce i pastiri im.

V

@Srbofil

Cuj sve je jasno Srbija je po pitanju zrakoplovstva napravila jedini i najpametniji potez koji je mogla kako bi za sitne novce spasila svoje zrakoplovstvo. Ali mislim da modernizacija losega aviona, kao sto si spomenuo koji je raden da bude potrosna roba nema smisla. Nebi bilo lose kada bi Srbija mogla kupiti pravi visenamjenski avion, ali otom potom. Mozda cak i ova HR kupnja potakne nekoga u vlasti da pribavi veci stap od HR-a vidjeti cemo kolika je sujeta u Vucica. Lijep pozdrav

M

Apsolutno je tacno da MiG-29 ima nekvalitetnih delova starog dizajna, i svasta da se pozeli od unapredjivanja. Govorio sam o dizajnu zmaja. Jeftino je izveden i nije planiran za dugometraznu evoluciju. Nije ni mogao zbog ishoda hladnog rata i ruske ekonomije koja ih usporava i danas.
Ali, secam se vrlo dobro prvih varijanti F-16A i koliko su prvih 10 godina bar imali problema sa strukturom zmja, krilima, itd. Pa nije ni mogao da nosi rakete srednjeg dometa u pocetku ako se ne varam. MiG-29 jeste i imao je KOLS takodje od pocetka. jeste F-16A ima fantasticnu kupolu kabine sto je meni i dan danas najlepa kupola od svih.
Na zalost, mnogi stari problemi se tek danas popravljaju na MiG-29K/M/35 i to ne toliko dobro kao sto je trebalo postepeno evolucijom i uz maksimalnu potrebu za najboljim, nego na preskok i da ne kosta previse. Da se proda. To je problem danasnjih unapredjenih MiG zmajeva, ..ja mislim.
„Dopravi“ malko staro, i gledaj da minimalno potrosis i prodas bilo kome. Zato se AESA MiG-35 i ne prodaje do sada. Jer kosat puno vise a sve ostalo nije odmaklo dovoljno.

F-16 je kao zmaj evoluirao sa ciljem da bude okosnca americke i nato avijacije iz godine u godinu bez preskakanja i rezanja krajeva st bi rekli ameri.
To je rezultiralo u ozbiljan visenamenski avion klase Blok50/72 i danas Blok70/72.
MiG-29 to nikad nije doziveo. Zato je u klasi kupaca kao Srbija u verziji SM u godini 2021.
MiG-35 je pokusaj da se nesto novo u tom fenomenalnom zmaju proda danas. Ali ne za masovnu proizvodnju i da bude okosnica velikih sila.

P

@vazduhoplovac

Manite se tih bajki, 1 ili 2 aviona izuzev ako su NLO’, su samo 2 aviona …ipak. Da ne govorim jos da sveukupno treba uzeti u obzir cijeli sistem.
Dok te eskadrile ‘nevidjene’ jos Rafala ili F-16 block 70 postanu potpuno operativne bice to negdje 2028 ili 2029 .. a do tad…ihhh

V

Vukovarac Zar smo sada dosli do tolike banalizacije teme pa da je MIG-29SM sa R-77 = Migu-21 HRZ? Kako avion 4. generacije moze biti „tek za nijansu“ iznad aviona 2. generacije? Malo ozbiljnosti pobogu ..

V

@ Vlada
Ja sam uglavnom mislio na Mig-29, a ne SM verziji, koja je naravno bolja, ali pitanje je koliko bolja. Davno sam citao o SM i SMT verzijama tako da sada vise ne znam u detalje sve. Jedino znam da je verzija SMT ozbiljno modernizirani Mig-29. Sve te druge opcije su ajmo reci vise neka kozmetika. Odi si na pstranice Miga i pogledaj. To se slazem 21 i 29 su razlicite generacije, ali 29 su radili po 21 kako bi piloti bez problema presli na novi avion govorim o avionici. Nemoj zaboraviti imamo i Rumunjski Mig-21 Lancer koji je tehnoloski na razini vasih Mig-29 i sasvim se sigurno bez problema moze nositi sa njima u borbi. Ono sto sam ja iznio je smisao modernizacije Mig-29 sa kojom se bas ne dobiva previsa, a k tome su mu i resursi mali. Tako da kada pogledas na Mig-29 on nakon modernizacije nema glass cocpit, nemas bolji radar nego frizirani stari radar, avion nije umreziv, nema link 16 ili bilo koji drugi sustav slicne namjene, avion nema fly by wire, nema sposobnost za EW itd.itd. Znaci i dalje nije sposoban za prezivjeti na modernom bojistu, tako da sada tu dolaze one moje rijeci gdje je 29 za nijansu bolja od 21 jer su to i dalje analogni avioni u vrijeme digitalnoga bojista. Oba Miga bi bila oborena, a da ne bi niti vidjeli neprijatelja.

V

Vukovarac Mig-29SM ima znatno jaci radar, moze da nosi R-77 i laserski vodjene bobme V-Z, kao i vodjene rakete, To obicna verzija Miga-21 ne moze. Lancer je unapredjena verzija ali je to ipak vrlo mali avion, losih manverskih spsobnosti, slabog radara, male nosivosti i doleta. Ipak je to avion iz 50. godina proslog veka.
Obaranje Mig-21 sa Migom-29SM bi pilotu doslo kao vezba, ne znam zasto ste toliko zapeli sa poredjenjem necega sto se ne moze porediti?
Samo zato sto Mig-29SM nije na nivou novih verzija zapadnih aviona ne znaci da mu je problematican Mig-21 u V-V borbi.
Ipak su to avioni koji mogu poneti 6 R-77, a avioni su pre svega nosaci oruzija, oruzije je to koje zavrsava posao.
Srbija nema u regiou drzave koje imaju nesto znatno superiorno u odnosu na Mig-29SM, to je sustina, a pricati o F-22 i SU-57 je totalno van konteksta. Kada se promeni slika orkuzenja za deceniju tada ce i Srbija to pratiti, u to ne treba sumnjati. Pogotovo sto ce privreda biti bar 40% veca, tako da tada novac nece biti problem, cak i danas nije ali to je druga prica …

T

@Vukovarac
Pokusavas da relativizujes i da prikazes 14 borbeno sposobnih Mig-29SM/UB jednakim 4-5 letno spsobna Mig-21 sa dve R-60 rakete pod krilima.
Sto je van svake pameti, Mig-29SM je visenamski borbeni avion koji nosi prave V-V rakete dometa do 100km, poseduje mogucnost nosenja preciznog oruzija za napade na zemaljske ciljeve itd..
Mig-21 je presretac 60 godina star koji nosi dve IC rakete dometa 8 kilometara.
Mig-29 ima svojih mana, poput manje nosivosti ali je u svakom kontekstu daleko od Mig-21, izmedju njih takodje postoji borbeni avion 3. generacije Mig-23.
Ovde se pricaju bajke o tome kako jedan Rafal obara ceo puk aviona 4. generacije poput Mig-29SM, a isto vreme se taj avion 4. generacije izjednacava sa avionom 2. generacije iz 1959.. godine sa par raketa R-60.
Trolujes temu, kako bi se to danas definisalo.

M

@Vukovarac
Rumunski MiG-21R Lancer nije ni u kom slucaju u rangu naseg sadasnjeg MiG-29A/B, a kamoli kad se zavrsi modernizacija kod nas.

M

Vukovarac „To sto SRV ima je samo za nijansu iznad HRZ-a“
Jeste da, nijansa je izmedju drzave koja ima 40+- mlaznih aviona i drzave koja ima 5-6 letno sposobnih mlaznih aviona iz vremena Staljina.
Dobra ti ta nijansa.

V

@Vlada
Uopce me nisi shvatio sto sam htio reci. A koliko vidim nisi niti otisao na stranicu od Miga i vidio sto sve ide u SM modernizaciju, sasvim sigurno SM nenosi R-77 to nosi tek SMT nivo modernizacije. Ali dobro nije niti bitno. PO TRECI PUTA MODERNIZACIJOM NA SM STANDARD SE NE DOBIVA NISTA PUNO VISE AVION JE I DALJE ANALOGAN,ZASTARIO I MIG-29 U BILO KOJOJ VARIJANTI JE LOS AVION. Druga stvar kada pricas o “regionu” definiraj ga jeli mislis na ex-yu ili sire?! Jer Madarski Gripeni su mocniji od Mig-29SM isto tako i Rumunjske F-16, necu ici dalje. Ako si mislio ma ex-yu onda svakako imate odlican i mocan avion.

V

@TT
Uopce nisi shvatio sto sam htio reci, ja cijelo vrijeme pricam o modernizaciji Mig-29 i kako to nije bas nesto sto je super niti se sa time ista previse dobija.A ti se lovis na moje usporedbe i samo vidis 14 naprama 6 ja nisam govorio o usporedbi HRZ i RVS. Molim te procitaj moje komentare sa razumjevanjem, ako ne kuzis probaj vise puta. Ja bas nisam sklon trolanju vec iznosim svoje misljenje bez namjere ikoga da vrijedam, ako ti se ne svida to je tvoj problem.
Samo jos jedan info MIG-29SM nije visenamjenski avion, to je samo inacica MIG-29SMT.

V

@TT

ne znam hoce li mi se objaviti komentar ili ne ali dugujem ti ispriku jer sam rekao da Mig-29SM nije visenamjenski avion, a zapravo je jako davno sam to procitao tako da sam zaboravio na taj detalj. Ali Mig-29SM nemoze nositi raketu R-77. Evo likn sa Miga gdje je tocno sve navedeno. http://www.migavia.ru/index.php/en/production/modernization/mig-29sm

V

@Milos77

Cuj ne bih se bas u to kladio jer Lancer ima Elbitov radar koji je vjerojatno i bolji od ruskog, za pocetak i bolje izraelske rakete.

V

@Mile

Nemoj se ljutiti ali neda mi se objasljavati po 100 puta sto sam htio reci jer ocito ne shvacas ili ne citas sa razumjevanjem.

T

Vukovarac
Decidno je navedeno da se radar modifikuje upravo da bi mogao da nosi R-77 i precizno V-Z oruzije.
Od radara zavisi koje oruzije moze da ponese.

T

Vukovarac Kako se ne dobija mnogo? Pa sama mogucnost nosenja i isporuke laserski vodjenih bombi i vodjenih raketa znaci nemerljivo za RVVS. To daje jednu potpuno drugu sposobnost RV koje do sada nije imalo. Navodece oruzije sa BL CH-92 ne moze ipak da se poredi sa KAB-500L.

M

Vukovarac
„Ali neki bome nece to moci progutati, da Srbija pored Mig-29 zapravi niti nema ratno zrakoplovstvo vec prije sportsku eskadrilu za preseravanje. To sto SRV ima je samo za nijansu iznad HRZ-a trenutno jer isto kao i sa Mig-21“

Ne znam zaista sta si ovim hteo da kazes ukoliko ne upravo to sto si napisao, da je „nijansa“ to kada jedna drzava ima 40-+ mlaznih aviona, a druga 4-6.

M

@Vukovarac

Istina je da Lancer (A)zahvaljujuci podvesnom nisanskom kontejneru moze da gadja ciljeve vodjenim projektilima dok MiG-29AB naranvo ne. Lancer A je specijalno za to i modernizovan ali nema sposobnosi lovca kao Lancer C

E sad sto se tice Lancera-C
Ne vidim prednost izraelskih i francuskih IC vodjenih VV raketa nad ruskom R-73! Vi?Pretpostavljam da su ih uzeli samo zato sto nemaju dovoljno R-73 a Rusi im ne bi prodali jer su modernizaciju odradili u Izraelu a ne kod njih. . R-73 ima dosta veci domet, a i vecu agilnost od ove dve. Uz pomoc KOLS IRST i R-73 MiG-21 Lancer (C)ne moze da se nosi sa starom 29kom. Naravno tu su i R-27.

Slazem se, i istina je da je Lancerov radari super i dosta noviji od starog N019 radara. ali ipak sam prilicno siguran da N-019 ima veci domet.

– Ne zaboravimo da Rumuni nisu kupili radarski vodjene rakete za Lancere, tojest samo su uzeli IC vodjene rakete KRATKOG dometa!
O poredjenju letnih sposobnosti, brzine, doleta ne treba ni komentarisati. Jednostavno MiG-21 je niza klasa.

p.s
Mala ispravka na gore navedeno. MiG-29SM moze da nosi R-77 i vec se pisalo da se te rakete pazare za srpske modernizovane 29ke. Nadam se da nije laž. Videcemo verovatno ove godine vec.

Pisao je T6 o tim Lancerima..
Izgubili su najmanje 11 od te modernizacije. To nije mali broj.

Pozdrav

V

@TT
Netko je ovdje u komentarima napisao dok ne vidim da Mig-29SM ima pod krilima rakete R-77 nista ne vjerujem. Ja sam ti stavio sluzbeni link u kojem sve jasno pise, vise od toga ne znam. Jasno mi je da modernizacijom dobijas visenamjenski avion i da je to bolje od ovoga sto imate, ali idalje je to jako malo i nedovoljno za moderno bojiste. Zelim samo naglasiti da si u 21.st. modernizirao avion koji je i dalje “star” za upotrebu u 21.st. Ako mozda ne razumijes to ti je isto kao da si zamijenio svoj stari Iphone 5 sa Iphone 7, a vec se naveliko koristi Iphone 12. Nadam se da sam bio dovoljno jasan u opisu.

a

@Vukovarac

Posto si naveo link evo ti interesantan deo:

The „A-A“ class weapons nomenclature is added with middle-range missiles R-27ER1, R-27ET1 (T1) with radar-guided and IR homing heads and RVV-AE missiles with active radar homing heads.

E aj’ sad na Google pa proguglaj sta je RVV-AE… Posto si zapeo da ne SM ne moze da nosi R77.

M

@ Vukovarac
Mnogi 30-50 godina stari zapadni avoni se modernizuju i dan danas.

MiG-29SM oficijalno moze da nosi R-77 (RVV-AE jeste R-77) a te rakete nisu nikako za podcenivanje.

Niko ne govori da je MiG-29SM u rangu novih modernih aviona 4+ generacija tipa Rafal ili Gripen E, ali je u dosta blizu i dovoljno opasan sa N019M1 radarom i novim raketama srednjeg dometa koje su lako u klasi Aim-120 pa i bolje u nekim stvarima.

M

Pardon,
htedoh da kazem da je SM dosta blizu (za VV dejstvo) komsijskim avionima, tojest Madjarskim Gripenima i rumunskim F-16MLU, Ne Rafalima i najnovijim Gripenima koje oni nemaju. Mada to jeste jako diskutabilno i ishod zavisi od mnogo drugih stvari.

P

@Miloš77
,,Apsolutno je tacno da MiG-29…

Delim mišljenje sa Vama, gotovo u potpunosti.
Ne volim mnogo da upadam u rasprave MiG-29 vs F-16, delom zbog manjka stručnosti i vremena a većim delom zbog pristrasnosti ; )
MiG-29 će uvek imati moje velike simpatije i uz sve svoje mane i razvojne teškoće verovatno ostati omiljena mašina 4. generacije (uz F-14… a nije zbog Top Gun-a i filmske muzike).
Zato mi je i drago što tom „hladnoratovskom negativcu“ držite stranu od često ne baš opravdanih kritika.
F-16 je u 4. generaciji postao na Zapadu ono što je MiG-21 bio u 2. generaciji na Istoku. Ne simpatišem preterano taj stroj, delom verovatno i zbog učestvovanja na kontra strani u sukobima devedesetih, ali poštujem to što je postao – odličan jednomotorni multirole koji može poprilično da se natovari (uvek mi na tu pomisao krene u glavi da se klati AIM-120 na rubovima krila; ).
I da, slažem se za poklopac (kupolu) kabine koja je iz jednog dela bez poprečnih lukova koja je Falcon-u lepo legla a koja pored estetike i perspektivi pilota daje bolju preglednost.

Pozdrav!

V

@Mile

E moj Mile ajmo redom.
Nadam se da ti je jasno da zivimo u 21.st. i da se nacin ratovanja jako promijenio. Danas se u modernom ratovanju jako koriste informacijske tehnologije. Dakle kaze se da je bojiste postalo digitalno.
Ako imas Mig-29SM koji je analogni avion u danasnje vrijeme kada je sve digitalno onda ti je to isto kao i da ga nemas. Takav avion nece moci odraditi svoj zadatak jer jednostavno nije dorastao vremenu. Danas nije bitno koliko cega imas vec kakve je to kvalitete i moze li opstati na modernom bojistu. Znaci ako SRV ima 40 aviona koji nemogu nositi vodene bombe, imaju slabe radare ili nemaju radare, nemogu nositi nisanske kontenjere, nemogu djelovati po losem vremenu,nemaju nikakvu samozastitu, neposjeduju i nemogu nositi ometace za EW,lako se mogu oboriti….sada da ne nabrajam sve u nedogled. E sada nakon ovoga sto sam ti sve nabrojao reci mi jeli Srbija ima zrakoplovstvo ili ne? Tako i moj stric ima dva BMW iz 70-tih godina u garazi sa novim gumama,jeli mislis da su oni bolji od recimo Punta iz 2020 godine? Tehnoloski SRV nije nista previse u boljem stanju od HRZ, ja kazem za nijansu bolja jer ima bolji i noviji avion nego HRZ, ali oba ta aviona i Mig-21 i Mig-29 nisu dovoljno dobri kako bi zastitili te dvije zemlje od neke buduce ugroze. Koliko je Mig-29 los avion to se i sam mozes uvjeriti pogledaj kako se proveo u zraku od Pustinjske oluje do Bombardiranja YU. Tako da niti ste neka sila u “regionu” niti imate neki ozbiljni avion koji bi nekoga trebao zabrinjavati ili ugrozavati, a kada sve stavis na papir niti nemate zrakoplovstvo, dok ne kupite neki noviji i ozbiljniji avion,a to ti je sada ona nijansa jer vi letite na vise aviona i novijih avijona od HRZ. Eto Mile ja sam se potrudio objasniti, ako sada nisi shvatio onda se predajem 😉

V

@alexandro

U pravu si moja greska pricamo o R-77 i gledas trazis R-77 ovo mi je promaknulo jer davno sam to istrazivao,a i link sam stavio da ljudi ne misle da sada nesto izmisljam.

U svakom slucaju hvala na ispravku.

V

@Milos77

To cijelo vrijeme govorim. Bitna je tip modernizacije, ako se Mig-29 modernizira tako da bude umreziv, digitalni avion sa mocnim radarom i mogucnoscu djelovanja EW itd…e to je onda ozbiljna stvar i ozbiljan avion.

Ali ako ti Mig-29 moderniziras tako da mu samo malo pojacas stari radar kako bi mogao nositi dvije jos par tipova raketa, a ostalo ostane isto to je i dalje analogno sranje od aviona, istina malo bolje sranje ali i dalje sranje.

E sada jos jedna stvar je tu u igri da li je isplativo modernizirati avion koji ima jos malo resursa i samo je prijelazno rjesenje?

a

@ Vukovarac

Prvo da razlucimo jednu stvar koja je axiom i oko nje nema rasprave: 12 bilo kojih aviona ne predstavlja nikakvu silu i u slucaju bilo kakvog ozbiljnijeg sukoba sa protivnikom iste (ili slicne) jacine ne daje nikakvu prevagu. Sve ostalo je za You -Tube navijace kojih se nazalost i ovde skupilo podosta pa bi non stop da ga mere ciji je duzi.

E sad glede ove modernizacije… Moze to da se posmatra sa jednog gledista (na kojem si i ti): Matoro, analogno, obarao ga ko je stigao (bez namere da raspravljam o uslovima u kojima je koriscen), nema FWPBMLSSTDBWR i ostale dzidza – bidze, neisplativo i slicno… Nije da ovo nema utemeljenja.

Sa druge strane: Imas 3+1 aviona sa nesto resursa. Imas jos uvek ljudstva sa iskustvom koriscenja i odrzavanja istih… Ponudi ti se jos 6 pa jos 4 ali da platis remont i modernizaciju. Mozes da ih koristis jos 10-12 godina. Dobijas BVR, Dobijas VnBA, mogucnost za PED, unapredjen simulator… Dakle, formiras eskadrilu 11+3 koja ti omogucava kontinuitet LA, skolovanje novih pilota, usvajanje novih borbenih mogucnosti. Nisi nikakva sila kako predstavlja vlast ali fakat si barem u nekom procentu sposobniji za odbranu. Dakle, za cirka 220-250 mil. usd spasavas LA od gasenja, unapredjujes je solidno (nije vrh ali nije vise ni krs kakva je bila) i kupujes vreme do odabira novog VnBA ali ovaj put sa kadrovima i poboljsanom infrastrukturom.

A da ne pominjem da su nam alternative realno bile nikakve (na stranu to sto ljudi misle da je kupovina borbenih aviona isto sto i kupovina automobila…)

Sad ti meni kazi da je to los dil kao prelazno resenje? Jer to jedino i jeste…

M

@ Vukovarac
Da skratimo priču, boljeg izbora nije bilo pre 5 godina osim zatvaranja nadzvucne avijacije.
Takodje izbora za bolju modernizaciju MiG-29 nema jer se sve novo bolje stavlja u nove zmajeve (MiG-29M/35) koje nismo u mogucnosti da pazarimo, a kamoli pre 5 godina.

Ovo je bilo najbolje priustljivo prelazno resenje da se piloti treniraju i novi mladji kadar doda kako bi se ako bude mira i para nova eskadrila kupila uz kolko tolko spremn podlogu, pilote i tehnicko osoblje.

@ Propeler Zviz
MiG-29 i MiG-35 su mogli da prevazidju i F-16 i F-18 po nosivosti ubojnog tereta, ali bi tako nesto zahtevalo ozbiljnu linearniju evoluciju koja se ne radi preko noci po meni. Ustvari to se mora imati u planu od pocetka a to slucaj sa Fulkrumom nikad nije bio. Zmaj MiG-29 je modernizovan za palubna dejstva koja opet imaju svoja ogranicenja kod nosaca aviona sa rampom (bez katapulta). MiG-35 je isto taj zmaj.

Ali poet, ne mora avion da nosi 10 raketa plus bombe i par rezervoara sve odjednom da bi se racunao kao smrtno opasan po neprijatelja, a to mnogi zaboravljaju ovde. Daleko je vaznije imati dobru taktiku, 4 dobre rakete i radar za cuvanje neba, nego nosivost na 10+ podvesnih tacaka bez dobrog plana i situacione svesti koja moze i sa zemlje da se dobija.

Da ni meni nije jasno bas kako i zssto F-16 ladno nosi Aim-120 na vrhovima krila aF-15, F-18 ne. F-18 samo manje rakete kokiko znam.
Svaka mu cast u svakom slucaju.

@alexanto
Upravo tako!
Ne moze se previse sanjariti.
Neki su iznad spomenuli kako smo „opet“ propustili „priliku“ Zato sam i odlucio da komentarisem.
Stvarno ne razumem koju i kada. Kao da smo ne znam ko i da imamo ne znam kakav budzet.

M

Vukovarac Zavisi u kontekstu u kojem sve to posmatras, ako mislis na SAD onda imao 12-16 Mig-29, 21 ili nove SU-35 ili Rafale ne menja mnogo situaciju, svi bi bili beskorisni.

VS kao i njeno RV se naoruzava tako da prati koliko je to moguce drzave sa kojima se granici, ne da ratuje sa SAD, a u tom kontekstu niko pojedinacno ne moze vojno da ugrozi RS, za tu namenu je ovakvo RV dovoljno, zato sto niko nema nista znatno ozbiljnije, a pogotovo ne HR koja ima par Mig-21 koji sem air policinga nista drugo ne mogu, to poredjenje si ti provukao.
Mig-29SM kakav god bio u poredjenju ipak moze da obori metu na 50-60km i isporuci laserski vodjenu bombu od 500kg na cilj. Bio on digitalan ili analogni ne menja taj fakt.

I na kraju krajeva vec ti je bezbroj ljudi navelo da je Mig-29 prelazno resenje do 2030. kada ce se nabaviti novi avion, vrv zapadni ako pogledamo kako se stvari razvijaju.
Ti si taj koji prelazi iz jedne u drugu temu, u jednoj temi poredis HRZ sa RVVS i onda pricas o nekim digatalizacijama i stvarima koje niko od nas nema, niti ce imati bar jos 5-10 godina, vecina drzava sa kojima se nase dve drzave granice niti imaju mlaznu avijaciju.

V

@Mile
Ja nemam problema sa time sto je SRV bolje od HRZ, to je ocigledno sada da nerazglabamo ponovno. Nitko u okruzenju nema toliko jaku i veliku vojsku da ugrozi Srbiju niti to itko zeli, a to sto vi mislite da vas netko zeli napasti i otimati nesto vase to je vasa procjena. Naveo si da pratite vojske u okruzenju i tako se onda ravnate, po meni je bolje pratiti svjetske trendove. HRZ provodi natjecaj za kupnju visenamjenskoga aviona sa svim mogucim opcijama koje idu uz njega, da gleda samo na susjedstvo komotno bi mogla uzeti FA-50 ili Gripena C/D recimo.

V

@Milos77

Da to je neosporno i u tome se slazem. Ja nisam veliki fan Mig-a ali realno gledam na taj avion. Povjest koristenja Mig-29 je pokazala sve njegove slabosti i nedostatke, ja osobno mislim da je to los avion i sa njime se nedobija nista previse. A kada Mig-35 ude u naoruzanje i pokaze se u nekom sukobu imati cemo materijala za analizu.

M

Vukovarac Poredjenje dva RV si ti forsirao iako to nije tema niti ima smisla jer su oba RV u sred procesa modernizacije. tek tamo posle 2030. ce moci se povuci linija tog tipa, kada se taj proces zavrsi.

Nije to nikakva nasa procena vec fakt, 12% teritorije Republike Srbije je okupirano vec 21 godinu, stranom agresijom u sklopu velikodrzavnog projekta jedne nejake susedne zemlje. Tako da sto se toga tice tu svakako postoje pretenzije na nasu teritoriju.
Sto se tice drugih zemlaja nikada ne znas kakvo ce rukovostvo doci na celo, uvek treba biti spreman za svaki hipoteticki scenarijo.

HRZ kupuje nov avion zato sto je u vasem slucaju to daleko logiciji potez ako se uzme u obzir tip aviona koji posedujete, sa Srbijom nije bilo smisla srljati u lupovinu novog aviona kada je Mig-29 jos uvek perspektivan avion.
Slicno ce biti i sa Srbijom za koju godinu kada zamena Mig-29 bude neminovna, nov avion je investicija i dugorocno jeftinija opcija.

M

Vukovarac Gresis sto misljenje o borbenim avionima formiras na osnovu sukoba svetske supersile sa drzavama od 10-20m stanovnika i 10-20 borbenih aviona. Mislim da je suvisno objasnjavati zasto je to tako.

T

@Vukovarac
Pracenje svetskh trendova moze sebi donekle da priusti Madjarska sa svojim BDP od 150 milijardi dolara, Srbija sa svojih 58 i Hrvatska sa svojih 56 milijardi dolara to ne mogu nikako.
Mogu da pokusaju ali to je jalov posao dok ekonomije ne budu bar dva puta vece, sa njima i vojni budzeti.
Dok se to ne desi remont, modernizacija postojecih resursa i ocuvanje kontinuiteta obuke je vise nego mudra opcija.

r

Pa dobro jer nije mogla odmah da se odradi modernizacija na nivo SM? Zašto stalno mora da se balansira sa tehnologijom sa kraja 20og veka? Slažem se da je napravljen ogroman korak ka očuvanju lovačke komponente ali danas u 21om veku moraš imati avion koji je u ratu sposoban za BWR borbu i kraj priče a u miru ga koristi za obuku i kontrolu VAPa,mi nikako da se uhvatio u korak sa vremenom a kao i do sada opet će se kaskati za susednim državama i pored svih naših tzv. modernizacija , dok nevidimo R-77 ispod krila naših migova bojim se da smo se mrvicu pomakli iz 1999.Neko će reći ovde da je ovo ok da smo mi prinudjeni na ovakve postupke u opremanju vojske od strane zapada ili MMFa ali mi nismo nameravali da kupimo par desetina novih letelica već da skrpimo jednu eskadrilu pa ako i to ne možemo da uradimo ljudski onda što bi se reklo džaba vam novci!!!!!

Odgovori
V

Modernizacija se i radi na SM standard.

r

Da ali prvo SD varijanta pa tek onda SM tako piše u tekstu .

M

Fino. Nadam se da ce se plate, broj pilota i celokupni standard povecati narednih godina. Ako ovako nastavimo imacemo lepu eskadrilu od 14 remontovanih 29ki sa novim boljim sistemima i naoruzanjem nego do sada. Bicemo spremni do kraja decenije da pocnemo prelazak na sledecu generaciju i nove avione.

Odgovori
z

Leteci kovceg..

Odgovori
T

Mig-29SM je leteci koveceg, zbog cega?

j

Najbolje bi bilo da nemamo nista kao nama interesantni komsiluk.Tada ovi strucnjaci SD SM nebi imali temu.

I

I ja ovo vidim kao prelazno rešenje, koje jedino može da služi da se održi kadar i nalet – pa kad dođe vreme, da se pređe na nešto ozbiljnije.

Odgovori
T

Pa i jeste prelazno resenje, za ovu deceniju.

I

Migovi 29 su 1987 nabavljeni kao prelazno rešenje…

Y

U sklopu Stefanovićeve izjave – ovo sa Migovima je zapravo samo deo u sklopu modernizacije gotovo celokupnog RV i PVO…
Dobar pristup za početak – osavremeni se ono što se ima, a pravi uspeh bi se video u odgovoru na pitanje u kojoj meri domaće znanje i industrija učestvuju u tome.
Za Migove – znamo, a ako smo u modernizaciji ostalog – samostalni – to bi onda mogao biti pravi podvig.

Odgovori
D

Znaci sibamo sa PC-486, doduse dogradjujemo turbo varijantu pa ce pritiskom na dugme povecati brzinu sa 33 na 66Mhz i kao dodatnu opremu vadimo stari CD-ROM od 8X i Ubacujemo DVD od 16X…Nista ne kazete za Hard i memoriju….

Otmeno…..Razbicemo ove sa iPad-ima…

Odgovori
r

I onda dodaju deca sa Sony PlayStation 5 i mi upadamo u problem😁😁😁

M

F22 vozi jos stariji procesor.

V

Drug traser,
Pre će biti da se Pentium 1 modernizuje na I5 treće generacije. Znate, nije nov ali 10 puta manje košta od sedme generacije a sve poslove za koje nam je potreban obavlja bez problema.

A

Drug taster@
moj prijatelj je drzao 2001. neko predavanju u NATO bazi Aviano. Kad se vratio, bio je u soku, jer su za odredjene poslove koristili taj tvoj 386. Mnogo smo mala i sironasna zemlja koja mora postepeno da ulaze u vojsku.To sto bi mi zeleli je jedno,a realnost je drugo.Sreca asa sto nam ni okruzenje nije mnogo bolje.

L

Branko@
BM verzija jeste Bjeloruska. Ali ona je skoro ista kao i verzija SMT. Mala razlika je u pitanju. SMT verzija je nadogradnja SM verzije, pa stoga nevidim prepreku da se naši avioni dovedu u Bjelorusiji na SM standard. Naravno uz pomoć Mikojana.
Sa druge strane, na ovom portalu su naši avioni već popadali od strane nekakvih aviona koji uopšte nepostoje u susjednim zemljama, a veliko je pitanje koji su to zvanično avioni, kada će i dali će uopšte da dodju u te zemlje.

Odgovori
Ž

Lovac

Белоруски БМ је пре пандан руском СМ а не СМТ који је ипак дубља модернизација 29-ке.

Z

Lovac, ne brini ti za HR, pitanje je samo političko šta ćemo uzet. Rafal ili16V. Uskoro ćeš saznati tokom ovog mjeseca. Rafal80% 16- 20%videčemo.Pozdrav svima

D

@Lovac
Razlika između SM i SMT nije uopšte mala. I nije samo u mogućnosti dolivanja goriva u vazduhu. Radar je drugačiji tačnije novije generacije Žuk ME, zatim tu je i HOTAS (hands-on throttle and stick control), Verzija SM je imala monohromatske LCD displeje dok verzija SMT ima full color MFD 10 – 6, inkorporiran INS-GPS navigacioni sistem, ima otvorenu arhitekturu MIL-STD-1553, Opciono idu unapređenja- novije verzije IRSTS, IFF, te dodatno ECM. Motori RD 33 su treće generacije.

M

@ Poštovani Živojine, čini mi se da je Beloruska verzija BM ipak malo bliža SMT nego SM, moguće je da zbog cevi za punjene gorivom pravi zabunu i podseća na SMT (skraćenica T se odnosi na „toplivo“ tj. gorivo ako se ne varam), jedino nije jasno definisan radar koji je obuhvaćen modernizacijom BM. Molim Vas za mišljenje na temu Beloruske modernizacije BM.

M

@ Živojine sad sam video da ste već dali komentar na razlike između modernizacija BM i SMT. Hvala na pojašnjenjima. Pozdrav

T

Zeljkovameli Poenta komentara je ta da se avion koji je u sluzbi poredi sa imaginarnim avionima susednih zemalja, koje su i dalje u pocetnoj fazi nabavke. Dok ti avioni postanu operativni proci ce vise od pola decenije jer to jednostavno tako ide sa borbenim avionima. Do tada ce se uci u proces zamene Mig-29sm, tako da je prica na tu temu suvisna.

P

Zeljko
Rafal sa Meteorom,
F-16 V sa aim 120 c/d ?

M

Jel ova varijanta sad pruža i zaštitu od poplava? Pitam za druga sa Stare Planine.

Odgovori
V

Mehaničar,
Ne, ali je sertifikovan za zaštitu od 5G zračenja, a tek što je za Harp smrt…

N

Ne znam zasto komentari iscudjavanja zasto nakon dve godine ne bi stigli na nivou SM nego da stignu kao SD ili cak 9.13
Valjda se secamo one ture iz Rusije i koliko se cekalo na njih.Pojedini su cak bili potpuno ubedjeni da je razlog taj sto se avioni rade komplet,do krajnje modernizacije.Pa sta je na kraju bilo?Stigli u osnovnoj varijanti
Doduse bilo je isto toliko onih koji su tvrdili da nikada nece stici
Mislim da je to i sustina problema na ovim prostorima,totalne krajnosti,nigde realnosti

Odgovori
M

Zato sto Belorusi ne rade modernizacije na SM ili slicno. Rade nesto trece sto se ne bi poklapalo sa nasim koji su trenutno u procesu te poslednje modernizacije.

J

Zad dve godine remonta trebali bi biti na nivio SD nadam se ako nije tako onda je znak pitanja efikasnosti Beloruskog zavoda.

Odgovori
Ž

Jale

Можда је ипак такав уговор, белоруски завод ипак има и друге послове, ремонтовао је нпр. 8 бугарских Су-25 и то брже него наша 4 МиГ-а 29.

L

Živojin Branković

Na vikipediji stoji da je BM velika modernizacija slična SMT verziji. Sa druge strane BM verzija ima mogućnost dopune goriva u vazduhu kao i SMT.

Ž

Lovac

Tango Six је писао о свему томе.

https://tangosix.rs/2017/01/02/sve-o-beloruskoj-modernizaciji-mig-29bm/

https://tangosix.rs/2017/22/02/sve-varijante-moguce-modernizacije-srpskih-mig-ova-29/

Па упоредите.

Само ћу да Вам напоменем да БМ има дорађени стари радар Н019 док СМТ има нови, савременији Н010М Жук-М (или извозни МЕ). То је само један пример колико је СМТ обимнија модернизација об белоруског БМ.

Б

Bolje i ovo nego da nema aviona,ali zasto se forsiraju kubovi i neva koji su i 99-te bili zastareli,a u komsiluku rumuni imaju najbolju varijantu patriota a madjari nasams

Odgovori
T

Stare sisteme svakako treba modernizovati, to nije skupo. To ne iskljucuje kupovinu novih PvO sistema.

L

Nebojša@
Zašto se toliko čekalo na avione iz Rusije je čisto iz administrativnih razloga. Ovioni su isporučeni onako kako je dogovoreno. Tek nakon dolaska su upućeni na generalni remont. Avioni su stigli početkom 10.mjeseca 2017. A prva dva remontovana i modernizovana su zvanično poletili 21.08.2018. Ostali su bili završeni u naredna tri mjeseca. Ogromna je vremenska razlika izmedju početka i kraja rem. i mod. jednih i drugih. Iz tog razloga i pretpostavljam da će u Bjelorusiji biti uradjena krajnja modernizacija na nivo koji je dogovoren.

Odgovori
O

Ja iz hobija restauriram vintage audio i TV, radim takodje gramofone. Nije da sam ekspert za sovjetske vazduhoplove ali bi ove sigurno do sada obnovio. Takodje uveren sam da imam bolji alat od Belorusije, ugradio bi u avion displeje, tranzistore i integralna kola. Cena sitnica…

Odgovori
D

Ovo je možda najsarkastičnije objava do sada “ ugradio bi otpornike ,tranzistore, i koliko sambrazumeo elekronska kola “ hehehe izjava je za oskara !
Śalu na stranu , mislim da sama promena , ili modernizacija radarskog sistena , je pola posla na letelici koliko ja vidim situaciju , napadno navigacijski sistem na borvenoj letelici je glavna stvar . Sve ostalimo, recimo , razni senzori tipa „fadec“ nisam ni siguran da se mogu ugtaditi na letelice poput naših !
Što se tiče buduće kupovine , to bi stavio u kontekst onoga što su Vučić i Vulin nedavno izjavili o razmišljanju oko kuoovine 20 novih “ LOVACQA-BOMBARDERA “ !

tako brzo verovatno neće biti kupovani ali ko zna možda bude beka trampa sa USA oko „PERUN“a !!!

A

Pozdrav za sve. Molim za jedno pojašnjenje u vezi evidencijskih brojeva. U tekstu se pominju brojevi „02 crveni“, „05 crveni“,… Čitajući raznorazne tekstove o ruskoj avijaciji znam da postoji i oznaka „plavi“ u ev. brojevima aviona. Takodje sam na ev. brojevima helikoptera video obeležavanje žutim brojevima. Molim za pojašnjenje ako neko ima pravo saznanje. Možda je gospodin Banković najupućeniji u moje pitanje. Zahvalan na pojašnjenju.

Odgovori
Ž

Aleksandar Ratković

Данас што се тиче ВКС Русије нема никакве везе које су боје евиденцијски бројеви.

M

Plavi je oznaka novog aviona do prvog remonta (nedavno je bio tekst 01 plavi o Su-57 na T6)
Bjeli su „srednje“ istrošeni,tj. do mogučnosti zadnjeg remonta,a
Crveni su oni koji se koriste po stanju.
Eto bar nešto što sam naučio o CCCP avijaciji je ostalo u memoriji!

Z

MiG21BiS

Mozda je tako bilo u SSSR ali u Rusiji sigurno nije tako.

Sa proizvodnih traka poslednjih godina izlazili su Su-27SM3, Su-30M2, Su-34 i Su-35S samo sa crvenim brojevima, Su-30SM sa crnim a uglavnom crvenim.

S

A da li neko zna da li cemo zaista kupiti neke raketa v-v ili v-z, i koje? Ono gadjanje NRZ na Pesteru je pokazalo da Mig-29 i nije bas pravljen za takve zadatke.

Odgovori
Z

Tragikomicno bilo i tuzno za gledati za sta mi koristimo ovaj avion. Em su se mahom ispromasivali em se spusti u domet i da ga svaki gologuzi sandalaš moze skinuti ko glinenog goluba.

m

Zašta realno mi možemo da koristimo ovaj avion, osim za air policing i paradiranje. Ne zbog samog aviona, već našeg položaja u okruženju natoa. Samim tim što se niko iz natoa ne buni zbog naših migova, dovoljan je pokazatelj koliko su moćni. Da smo najavili kupovinu eskadrile su35, druga bi se pesma pevala, ali baš zato se to nikada neće desiti. Mi ćemo u sledećem turnusu nabavke i zamene lovačke avijacije preći na nešto zapadno, polovno, najverovatnije.

S

@mr
Slazem se ali b i za taj air poiicing i paradiranje bilo bolje da imamo nesto malo bolje od R-60.
A sto se tice raketa V-Z, tu nista nismo ni imali sto je moglo da se koristi na 29-kama.
Mozda ce ona VRVZ-200 moci da se nekako usrafi ili zalepi za Mig-29, pa bar da iz daljine izgleda da imamo nesto.

m

Koliko sam video, dežurna para već nosi r73 pri redovnim zadacima. To je već respektabilno, iako ne znamo koja verzija rakete je u pitanju. Biće tu i r77, a takodje i nešto vz pametnih bombi. Nije to ništa loše, ali nije ni dovoljno da glumimo neku silu u datim okolnostima. Nije ni potrebno.
Dovoljno za nas za sad.

B

Stojko
Rakete koje su kupljene su R-27P/EP, RVV-MD, KAB 500KR, R-77, X-29T.

U

To bre! Odlicna vest, pa sta ako im resursi isticu za 10-ak god. skolovati ce se nova generacija pilota za buduce masine npr. SU-30 familije.

Odgovori
B

MiG-ovima 29 ništa ne fali. Jeftini i sposobni raditi „air-policing“. Srbija stvarno ne treba bolje avione.

Odgovori
V

jos da ih malo ofarbaju pa da budu i za poneki aeromiting i strava. Za arnaute dovoljno modernizovana avijacija

L

Slažem se. Za nadednih desetak godina SM sasvim dovoljno. A imaćemo i dovoljno vremena da vidimo i analiziramo šta polije da uzmemo.

d

Živojine
Postoji li neko sredstvo na našim 29-kama za protivelektronska dejstva i koliko su ona efikasna? Šta mislite o sredstvu HIBINI ako se tako zove i da li se ona postavljju samo na avione Suhoj ili postoji mogućnost i za druge avione, Pozdrav i hvala,

Odgovori
Z

Na 9.13 postoji Gardenija ali je pitanje da li je i dalje u nasim avionima. Nisam siguran koloko je danas efikasna.

Hibinji se ne kaci na MiG-29 vec MSP-418 ili beloruski Satelit.

B

Ljudi najvise zaboravljaju da je mnogo lakse preci sa nasih 29 tki koje su 4 generacije na neki nov avion, od recimo 2, na 4 ili neku drugu generaciju. Sa ovih 14 aviona, imacemo dobru podlogu, za obuku pilota, odrzavanja letacke kondicije, sa dovoljnim satom naleta svakog pilota. U sledecim godinama iskolovacemo dovoljno mlasih pilota, za prelazak na neki novi avion. Tako da je ovo bila dobra odluka. Da nije tako uradjeno, dosli bi u situaciju kao i Hrvati, jer nije dovoljno samo kupiti avion, a posle toga ne,ati dovoljan broj pilota, a o dobro utreniranim pilotima koji bi mogli da iskoriste pun potencijal aviona, da i ne govorim

Odgovori
t

Potencijal tih 29tki je isti kao i kečeva. Nešto malo više. Kakva četvrta generacija?

a

@ titus

Pa u stvari bas i nije… Ovako „dobudzene“ 29-ke ce moci da se koriste jos 10-12 godina, 21-cevi su svi na izlaznim vratima, cak i Lanceri i Bisoni a hrvatski pogotovo, 2 – 3 godine plafon…

U odnosu na HRZ 21-ce, ove 29-ke kad budu SM, bice ipak za koplje iznad, nije bas malo: 3-4 puta mocniji radar, BVR, Vodjena sredstva za ciljeve na zemlji, PED mogucnosti (ako budu).

Za to para sto je odvojeno jbm li ga da li je moglo bolje. Njihova uloga je ono sto Bob napisao manje – vise. Nije to nikakva sila ali za ono sto smo mi – vise nego dovoljno. Samo da se oni „iscede“ do dolaska novih VnBA a ne da opet bude „ostatka resursa“ u njima…

V

Titus Mogucnosti Mig-29sm su iste kao Miga 21? Zanimljivo ..

m

Da li je predvidjeno farbanje postojecih 29ki u nekom trenutku? Sa nekom dobrom maskirnom sarom bi bar izgledali malo modernije i lepse ovako bas deluju u skladu sa godinama.

Odgovori
m

Nesto mi mirise da ce svi nasi Mig29 biti u upotrebi do 2030god. A neki koju vodinu vise. Nemoguce je modernizovati avion da bi bio u upotrebi samo 5 do 6 godina.
Vazduhoplovac

Jedan Rafal ili jedan F16v borbeno je sposobniji od 11 Mig29. Totalno preterivanje i apsolutno nerealno poredjenje. Upustite se vi u borbu sa jednim Rafalom protiv 11 lovaca MiG-29. Videli biste kako bi prosli. Da ste rekli od 3 aviona MiG-29 bilo bi prihvatljivije to sazvakati ali protiv 11 aviona cista i velika preterana glupost.

Poredjivati nosivost aviona F18 i Mig29 je nerealno jer se radi pre svega o cistokrvno zamisljenom lovcu presretacu(Mig29) i lovcu bombarderu(F18) i avionu za blisku vazdusnu borbu sa vecim manevarskim sposobnostima(Mig29) i avionu sa slabijim letackim mogucnostima(F18).

Odgovori
S

@mateus
1 na 11 je preterivanje, ali 3-4 komotno mogu pocistiti celu LA.

Ako ce biti u upotrebi 10 i vise godina, trebali su kupiti Zuk radare, R-77-1 i datalinkovati ih. Onda bi bukvalno mogli sa svakim izazovom da se nose do zamene. Bolje to nego VZ sredstva i N019M1 ako ce vec Orlovi teba da dobiju(barem po prici) vodjeno naoruzanje.

M

Srbofil Sustina je da ti Rafali i F-16V ne postoje u stvarnosti i da nece sledecih 5-7 godina. Do tada ce se dosta toga promeniti u VS, ukoliko se nastavi modernizacija kao predhonih godine, pre kovid pandemije. Do tada bi trebalo uci u proces nabavke novog VBA za RVSV.

B

Srbofil
N019M1 je istog dometa, i slicnih perfomansi kao Zhuk-ME radar. A R77 su kupljene, kao i R-27P/EP, RVV-MD, KAB 500KR.

S

@Bob
Kako se uzme. Digitalizacijom se pobosljava domet znatno, ali prosto rezolucija signala i mogucnosti sa zadrzavanjem stare antene nikad nece biti na nivou Zuka zbog razlike u konstrukciji. To nosi sa sobom otpornost na ometanje, broj ciljeva na koji se moze dejstvovati, a sve to mogu biti kljucne stvari.

U principu ok je ovo kako ce biti, ali nije da nije slabo.

B

srbofil
Slabo nije. Moci ce da koristi rakete VV velikog dometa, moci ce da vidi znatno dalje, moci ce da prati vise ciljeva i da gadja vise. Nista ovaj radar nece biti losiji od recimo radara na Rumunskim F16. A sto se tice ometanja, ko u nasoj okolini ima to, a i izmedju toga koji radar i avion ne moze biti ometan.

S

@Bob
Ipak je razlika. Radari za pocetak su totalno drugacije konstrukcije i rade na drugacijem principu, kao sto sam rekao u klasi Zuka. Rumunski avioni su takodje data-linkovani sa najnovnijim standardom Link-16 i svi ce biti modernizovani na nivo tape 6.5, takodje tu su i nisanski kontejneri i mogucnost nosenja AIM-120C-7 koja daleko prevazilazi R-77. Tu je naravno i mogucnost prelaska na solid-state pojacivace signala za relativno male novce pa bi pojacivacke strukture skinuli sa reda odrzavanja. MTBF tih radara daleko prevazilazi ono sto cemo mi da imamo, tako i rezolucija, broj ciljeva, modovi rada, deljenje informacija itd. itd.

Opet kazem, ok je ovo nase, daleko bolje nego bilo sta sto smo imali i nije moglo vise za za isto toliko ili manje novca jer smo silom prilika zaglavljeni sa takvom platformom. Naspram starog N019, M1 standard je super, i da, moze on verovatno sto sta sa time da uradi, ali daleko od toga da nije zesce zastarelo. Nasi avioni ce biti malte-ne indenticni sirijskim avionima, a njima ne sluze bas nicemu i sve je opet palo na PVO.

Nisam bukvalno mislio 1 na 11 ali jedno odeljenje F16 B70 ili Rafal F3R je dovoljno da nas pocisti.
R77-1 110km protiv AIM-120C7 120km i nekako, ali Meteor sa svojih 200 km nam je najveca pretnja. Mogu van nasih granica da je ispaljuju.
Nama je jedini spas PVO i to S-350 ili S-400 sa Nebo-M radarima.

P

Te krajnje daljine dejstva…eventualno sa nemanevrisucim letelicama, nisu uopste mera za poredjenje. No r77 niti r77-1 nisu borbeno upottebljene, pa su jos nepoznanice. O amraamu se dosta pisalo I lose, a ovde se od istih ljudi glorifikuju do imbecilnosti.

S

U zdravlju i sreći ih uspešno koristili po
sada po stanjuu barem još onoliko koliko se kod nas nalaze. Ovo je čelični garant našeg sigurnog i bezbednog neba sigurno u naredne dve decenije. Puno uspeha u izvršenju svih zadataka u miru i ne daj bože u nekom sukobu kao i do sada što ste imali.

Odgovori
T

Happy New Yer, btw…

Odgovori
G

Hvala!

T

Happy new year…

Odgovori
m

Kakvi komentari pojedinaca, strasni komentari. Ne mogu da verujem da takvi komentari mogu da se napisu na ovom portalu puni navijacke ostrascenosti, pausalnih ocena i ostalih gluposti od onih koji sebe smatraju da bar malo poznaju borbenu avijaciju. Vrhunac je poredjenje Mig29 sa Mig21 bilo koje verzije. Razlike su nebo i zemlja ali to nekim ,, poznavaocima“ RV nije dovoljno.
Sta ce se sve ovde pisati uporedjivati bez ikakvih osnova je za Ginisa.

Srbofil
Malo ga i ti pretera ali ajde da to sazvakamo.
Naravno da bi Rafal imao neku prednost uz pomoc raznih pomocnih pomagala tipa Avaks ili satelit. Medjutim i pored toga 3-4 Rafala imali bi muka u sukobu sa 11 lovaca verzije Mig29SMT.
Ja sam za da se Mig29 maksimalno sto je moguce ova nasa verzija opremi opremom i naoruzanjem za presretacke zadatke trebace nam. A ovo nekakvo modernizovanje sredstvima za zemaljske ciljeve je u ovom trenutku manje bitno. Mig29 mora biti osposobljen da brani nase nebo od uljeza u vazduhu uz naravno respektabilnih sistema PVO. A za zamaljske ciljeve treba traziti druga resenja drugim sredstvima bilo sa zemlje ili iz vazduha(Orao) do nabavke pravog visenamenskog aviona. Ako mi sprecimo uljeza da ovlada vazdusnim prostorom mi smo zavrsili pola posla. Ali zato je potrebno mnogo jaca PVO od ove sadasnje i osposobljavanje Mig29 na visem nivou borbenih mogucnosti suprotstavljanja napadima iz vazduha.
Opet je problem taj ko zna kada ce Orao biti potpuno osposobljen i spreman za operativnu upotrebu i do kada ce trajati ova njegova modernizacija. Plus da ne govorim koliko smo tanki u sredstvima Z-Z veceg dometa. A migovima dati prostora da se iskljucivo fokusiraju na presretanje. Jer neki bi opet da podgrevaju ovaj prostor.

Odgovori
S

@mateus
“ Medjutim i pored toga 3-4 Rafala imali bi muka u sukobu sa 11 lovaca verzije Mig29SMT“

Pa ja sam to i rekao, medjutim nasi avioni nece biti SMT. SMT ima novi Zuk radar, konstrukcijski klase AN/APG-68 koji se koristi u F-16Block52 i dosta nove avionike.

Nasi „SM“ ce imati stari Rubin radar, digitalizovan pomocu AD konvertora i DSP ploca sa novim procesorom. Daleko bolje od onoga ranije, ali opet nije Zuk, takodje R-77 i R-77-1 nisu isto, a nasi ce biti kompatibilni samo sa prvom. Pride i Zuk i AN/APG-68 se polako smatraju zastarelim u odnosu na nove radare sa elektronskim skeinranjem da li pasivnim ili sada najcesce aktivnim.

Ubedjen sam da bi SM dosta lose prosli u uslovima elektronskog ometanja, a takve uslove bi mogla da im napravi Sultanova ekipica preko npr. Albanije.

V

@ alexandro

Sve si tocno napisao i to sto si napisao i ja mislim i tvrdim. Iako nikada nisam to tako fino srocio i napisao kao ti.

Dakle Srbija je napravila odlican i pametan posao kako bi SRV prezivjelo iducih 10 godina.

Ono sto Srbija nije dobila niti ce dobiti je moderan visenamjenski digitalni avion, vec nesto bolji visenamjenski avion.

Drago mi je sto si spomenuo da bilo kakvo zrakoplovstvo koje ima 12 aviona pa makar i F-16V i nije neko ozbiljno zrakoplovstvo. Ozbiljna zrakoplovstva imaju minimalno 72 moderna borbena aviona i to su minimalne brojke sa kojima se moze ratovati.

Lijep pozdrav 👍

Odgovori
S

@Vukovarac
Ako cemo biti bas skroz objektivni, mislim da smo jako tesko mogli kupiti nove avione pre isteka resursa ovim Migovima.

Imali smo one uzasne poplave 2014, do 2012/13 globalna kriza., tu je bila i ona nepopularna mera smanjenja plata i penzija. Tako da je bilo nerealno naruciti i platiti avans za eskadrilu novih aviona na zimu 2014/15 da bi prvi primerci bili spremni 2018. kada nam je najkasnije trebalo. U medjuvremenu je, mimo redovnog budzeta koji je povecan, potroseno preko milijarde na novu opremu za VS, to nisu mali novci.

Glavno je pitanje, da li je pre 3-4 godine trebao samo remont 4 Miga da se ugovori i uradi bez ikakve modernizacije kako bi se ustedelo dosta nova, a da se ugovori nabavka novih visenamenskih aviona? Pa mozda, mozda i ne, ja mislim da bi to bila bolja opcija, ali ja nemam sve informacije tako da je sud o tome samo na nivou misljenja. O tim stvarima ipak vecaju ozbiljni ljudi. Znate i sami da je kupovina aviona najcesce prvo politicka odluka, a tada se jos vagalo sta cemo i kako cemo sa zapadom i jos neka druga pitanja, tu je mozda i glavna neizvesnost.

Sve u svemu, ok je ovo da se prezivi, po meni je veca briga kadar, skolski avioni, nacin obuke i selekcija, pa onda plate i opsti uslovi itd.

HR npr je taj problem resila, ali na ustrb operativnih troskova i modernizacije, pa je malte ne sve palo na donacije i 80% vojnog budzeta ide na plate. Kod nas je obrnuto, svasta novo se kupuje, cesto skupo i moderno, vojnih vezbi sve vise, ali uslovi i plate su i dalje krs. Neka sredina i vama i nama bi mozda mnogo bolje dosla.

A

A sto ti toliko pominjes tu elektroniku i digitalni avion?! Danas vec postoji oruzije koje pogasi svu elektroniku u radijusu od 100km…tako da ce kurbla, hidraulika i mehanika jos dugo da vladaju.

V

Lepo je to se što se tiče modernizacije i remonta, ali nek naprave bar jedan avion da mu radi katapult kako treba, da nam ne ginu ljudi više kad ne moraju. Više ljudstva poginulo u mirnodopskim uslovima nego u ratnim godinama.

Odgovori
a

@ Veteran

Uz duzno postovanje, bice da si pobrkao loncice: Mig29 nema problema sa katapultiranjem a pogotovo su nasa iskustva pozitivna: Grof, Iljo Arizanov, Nebojsa Nikolic, Dragan Peric su svi uspesno kataplutirani ’99. Zoran Radosavljevic je dobio direktan pogodak kod kabine i nasli su ga u sedistu a Milenko Pavlovic se nije katapultirao. Dragan Ilic je osteceni avion spustio na aerodrom Nis. u posleratno incidentu (padu) na Batajnici koliko znam isto nije bilo katapultiranja kod udara u hangar.

Problemi sa katapultiranjem sedista su evidentni kod Super Galeba u vecoj meri i nesto manjoj meri kod Orla. Tu smo nesto pilota izgubili a neki su pretrpeli ozbiljne povrede.

M

Sa MIG-om 29sm trenutno zaostajemo u okruženju, osim HR (za sada).
Madjari-Gripen
Ruminu-f16(neznam
baš koja nadogradnja?)
Bugari-naručili f16v
Grcka-rafal,miraz-2000,f16
Hrvatska-videcemo sta ce

Ista je situacija i sa transportom flotom.
Rumuni , Bugari, Grci c27j
Madjari-uzimaju od 390.
Srbija i dalje koristi An26

Tako da dominirali za modernijim avionima , verovatno će to biti Mig 29 m ili 35,a transportni možda il112.
Trenutno nas okruzenje SISA , i ne moze nas predsednik da laze narod kako imamo jedno od najsavremenijih RV u okruzenju.
DOSTA JE VISE SA IZMISLJANJIMA I LAZIMA U SRBIJII U SVIM SVERAMA OVE DRZAVE

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Маре na: Crna Gora završila prijem helikoptera Bell 505

@srbofil @zivojin Јасно ми је то, нисам се добро изразио... Потпуно ми је нејасна стратегија таквог развоја ваздухопловства.

06. Mar 2021.Pogledaj

Gladius na: USAF razmatra razvoj novog borbenog aviona koji bi zamenio F-16; da li je time potvrđen neuspeh projekta F-35?

@Dax postoji razlika izmedju njihovih i nasih.Svi americki f16 f15 i f18 iz kraja 7pih pa na ovamo imaju digitalizovan kompjuterski kokpit odnosno fly by wire,nasi nemaju pola miga 29 ima analogne pokazivace pravca

05. Mar 2021.Pogledaj

Gladius na: USAF razmatra razvoj novog borbenog aviona koji bi zamenio F-16; da li je time potvrđen neuspeh projekta F-35?

F 16 je zenit doziveo cuvenom misijom izraelskih pilota kada su unistili iracki nuklearni reaktor 81ve

05. Mar 2021.Pogledaj

Gladius na: USAF razmatra razvoj novog borbenog aviona koji bi zamenio F-16; da li je time potvrđen neuspeh projekta F-35?

@Boza M negde sam cuo da nemacka od 90 tajfuna samo 25 koristi jer su preskupi,takodje austrija planira da otpise svojih 15

05. Mar 2021.Pogledaj

Send this to a friend