„Prince Aviation“ postaje prvi „Pratt & Whitney“ centar u Evropi za post rental inspekcije turboelisinih motora PW100 serije

6. dec 2024

Konferencija u Nišu posvećena većem učešću žena u inženjerstvu: „Menzies Aviation“ održao radionicu u okviru projekta

4. dec 2024

Direktor MTU-a Lars Vagner preuzima Erbas: Od Nove Pazove do rekordne profitabilnosti

4. dec 2024

Pregled srpske civilne vazduhoplovne industrije u brojkama

3. dec 2024

[ANALIZA] Najbitnije i najinteresantnije stavke u Izmenama zakona o vazdušnom saobraćaju

2. dec 2024

Američki magazin „Global Traveler“ proglasio Er Srbiju za „Najbolju avio-kompaniju u Istočnoj Evropi“ u 2024. godini

1. dec 2024

Nakon 17 meseci rekonstrukcije glavna pista aerodroma „Nikola Tesla“ ponovo u funkciji

28. nov 2024

[INTERVJU] Direktor Menzis grupe Filip Joeinig o poslovanju u Beogradu i širenju u regiji

28. nov 2024

[CAPA konferencija u Beogradu] Podaci o vazduhoplovnoj industriji u 2024: Složena slika oporavka, izazova i transformacije

27. nov 2024

San Dijego, Džordžtaun i Hajderabad nove destinacije KLM-a

26. nov 2024

Er Srbija počela sa upotrebom održivog avio-goriva na letovima od Pariza

25. nov 2024

Vučić o štrajku dela zaposlenih u SMATSA-i: „Oblasna kontrola nečega se pobunila pa hoće veće pare, imaju 7000 evra platu pa štrajkuju“

26. okt 2024

[POSLEDNJA VEST] Deo zaposlenih Kontrole letenja Srbije i Crne Gore sutra ipak štrajkuje na sat vremena

25. okt 2024

[EKSKLUZIVNO] Jedan dan sa timom Jat Tehnike, unutar i oko Boinga 767: Kako izgleda konverzija putničkog u kargo avion

23. okt 2024

Valjevac opitni inženjer letač u Flajt Radar obilasku proizvodnog pogona kompanije Erbas u Mirabelu

18. okt 2024

60 tona robe nedeljno preko Atlantika: Er Srbija i „Globe Air Cargo“ sklopili strateško partnerstvo

17. okt 2024

SMATSA objavila konkurs za stipendiranje i obuku 24 kandidata za kontrolore letenja

16. okt 2024

Odgovor SMATSA-e jednom od sindikata agencije: „Netačno je da smo odbili da pregovaramo o novom kolektivnom ugovoru“

15. okt 2024

Sindikat Kontrole letenja Srbije i Crne Gore preti štrajkom

15. okt 2024

KLM zimski red letenja: Dva dnevna leta na liniji Beograd-Amsterdam

2. okt 2024
Telegraf.rs: Država će Vazduhoplovnoj akademiji putem tendera izabrati najgoreg mogućeg proizvođača za A320 full flight level D simulator
Država je na putu da, za evropske pare, izabere proizvođača koji trenutno nigde na planeti nije prodao simulator za A320 / Foto: L3

Telegraf.rs: Država će Vazduhoplovnoj akademiji putem tendera izabrati najgoreg mogućeg proizvođača za A320 full flight level D simulator

Kako je juče objavio portal Telegraf.rs, nabavka prvog A320 full flight level D simulatora za Vazduhoplovnu akademiju mogla bi da se završi skandalom. Telegraf.rs je linkovao nadležno telo za sprovođenje procesa nabavke koje će, kako navode, izabrati predstavnika ponuđača po principu najniže ponuđene cene. Ovaj medij saznaje da je država na putu da izabere najopskurnijeg i najnekvalitetnijeg mogućeg proizvođača – kompaniju SIM International koja je u prošloj godini imala jedan jedini simulator u upotrebi bilo gde u svetu.

Kako je Tango Six prvi javio, Vazduhoplovna akademija nabaviće dva level D simulatora za tipove aviona Erbas A320 i Erbas A220. Nabavke se realizuju u okviru ulaganja od ukupno 65 miliona evra u infrastrukturu i nova učila za ovu instituciju koje će obezbediti evropske banke. Kako smo takođe javili u maju, na Dorćolu je privedena kraju izgradnja prve zgrade u kojoj će se nalaziti simulator za A320.

Level D simulatori za A320 na tržištu koštaju do 12 miliona evra / Foto: CAE

Međutim, prema pisanju Telegrafa, državno telo nadležnog ministarstva primenilo je princip najniže ponuđene cene za određivanje pobednika tendera i, kako tvrdi ovaj medij, pobednik će, prema tom kriterijumu, biti proizvođač SIM International.

Kompanija koja po svemu sudeći spada u kategoriju no-name proizvođača u segmentu u kojem dominiraju kanadski CAE i američki L3. SIM International je, ispostavlja se, do te mere najgori mogući izbor, da se uvidom u globalni cenzus svih level D simulatora za 2021. godinu može konstatovati da ovaj proizvođač u upotrebi ima samo jedan koji se trenutno koristi u Finskoj, od strane Finerovog ATO-a. Pomenuti uređaj simulira Erbasov A330 što konkretno znači da je Srbija na putu da, za evropske pare, izabere proizvođača koji trenutno nigde na planeti nije prodao simulator za A320.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Jo

Pa , bravo za nšu državu , dosledni do kraja.

Odgovori
Me

Neko iznenađenjen ovom odlukom?

Odgovori
Tr

Ja nisam ali sam iznenadjen brojem idiota koji veruju da ovi gore mogu da urade nesto da valja, bilo da je u pitanju vojska, zdravstvo, skolstvo ili sta god.. Sve je isto, samo da je sto veci procenat. Nije bitno ni ako ih provale, narod je glup i cuti..

Rp

Tako nabavljaju i hiruški konac,pa tokom ušivanja muka,puca li puca…

St

Ja sam uvek za to da se odabere najskuplji, jer je tu i uobicajenih 10% najveca svota novca. A svi znaju da je struja skuplja, treba grejati bazen preko zime.

Odgovori
Zi

Kakvi smo mi narod. Da smo izabrali nekog drugog, koji je skuplji, a nije pobedio na tenderu, onda bi bilo, kako je neko prekrsio zakon i strpao pare u dzep. Zasto onda tenderi postoje, ako ne izaberes najjeftinijeg.

Odgovori
YP

Pa valjda se gleda odnos kvalitet/cena, a ne samo cena.

St

Tender na kom postoji samo jedan kriterijum – cena, nema smisla,
Sem ako se u pozivu na tender ne trazi samo jedan, 1005 identican proizvod, od svih ponudjaca. Znaci na tenderu za 100 tona iskljucivo tuzlanske soli , pakovane u kese od 5 kila, sa 0,1% vlage i rokom isporuke od 14 dana, cena je jedina bitna, ali na tenderu za 100 tona soli, gleda se i kvalitet i cena i rok isporuke i pakovanje. Sem ako kum ne prodaje so.

Le

Ко ни нама удовољио, било који други скупљи и почела би критика да се неко уградио а било је јефтинијих итд. Ако поменути има сертификате и остале услове испуњава задате тендером онда се његова понуда мора прихватити. Све што могу је поништити тендер и расписати нови или узети најјефтинију понуду.

Odgovori
Ka

Radim na simulatorima Airbus A320/330/340/380 i letim Airbus 25 godina .. po celom svetu … opet korupcija opet lopovluk .. niko ne narucuje Airbus osim od CAE kanadske firme a ima simulatora polovnih na marketu za nekoliko miliona i potpuno ispravnom stanju . Za 65 miliona su mogli da naprave trening centar sa 4 simulatora i da isplate i zgradu i simulatore za par godina … 1 sat je od 500-700 dolara znaci za 24 h mozete da zaradite 10 k dolara na godisnoj bazi par miliona jer je trening u deficitu na celoj planeti

Odgovori
PS

Kolega, pa i radi se sve to. Tih 65 miliona evra nije za simulatore već celokupno ulaganje u sve… Aj pročitajte tekst još jednom.

sm

Taj simulator bi trebalo sudeci prema fotografiji sa sajta da izgleda ovako https://www.sim-international.com/images/a320.jpg

Sam proizvođač kaže da koristi dokazane COTS komponente (components of the shelf – komponente s police ili ti ono što može svako od nas da kupi u prodavnici ) . To verovatno čini stimulator jeftinijim za proizvodnju jer nema specijalizovano kreiranih delova koji pospupljiju proizvodnju. Najniža cena je verovatno i baš zbog toga što su relativno novi na tržištu i žele da se probiju na samo tržište, pa prvim kupcima daju nešto bolje uslove dok ne zauzmu neki bitniji procenat samog tržišta.

O kvalitetu ne mogu da komentarišem jer nemam lično iskustvo. Nisam ni pronašao tuđa lična iskustva pa da mogu da postavim link do toga (ako neko drugi uspe da nađe neka postavi ).

Sve ovo pišem zato što ipak ne mora da znači da je nešto „najgore“ zato što je najjeftinije… Poslednju reč će ipak dati oni koji ga budu koristili. Oni će mu pronaći sve vrline i sve mane.

Odgovori
Ra

A možda je uslove tendera uslovio finansijer tj. EU. Koliko znamo iz dosadašnjeg iskustva, ne dozvoljavaju u tim stvarima da se mešamo već samo uzmi ili ostavi.

Odgovori
Ik

Upravu si zna Evropa sa kakvim balkanskim lopovima ima poyla

PS

Nije baš sve skandal. Sam kriterijum najniže ponuđene cene nije loš ako je adekvatno pripremljena tehnička dokumentacija. Dakle, proizvođač mora da ispunjava određene uslove i da priloži određene garancije i za ozbiljnost ponude i za adekvatno izvršenje posla. To se primenjuje i za nabavke od preko milion dinara a ne za nabavke od preko nekoliko milion evra. Zato i tamo gde se sumnja na nešto su obično nabavke gde se direktno pregovara ili su tražene specifikacije proizvoda koje samo pojedini mogu da isporuče, što ovde nije slučaj koliko vidim iz teksta. Tako da ne mora da bude loše. Ako ne radi naplati se garancija, ako radi uštedele se pare.

Odgovori
Me

Ako su evropske pare verovatno je bila varijanta „dobićete €€€ za tender ali da se kupi taj i taj“. Pa dobro, ako sve oni plaćaju i ako taj simulator nije baš neki krš…mislim kad je bukvalno za dž, neka bude.

Odgovori
Bu

„Evropske pare“? Kako to, donacija? Dakle da rezimiramo, EU Srbiji donira simulator i ti tvrdis da je neko iz EU uslovio donaciju nabavkom opreme od anonimnog proizvodjaca iz Holandije?

Me

@ Burrito Baby

Prvo, ne znam gde si pročitao da ja tvrdim išta. Napisao sam „verovatno“. Drugo, u samom tekstu se spominju „evropske pare“ i „evropske banke“. Nije eksplicitno rečeno pomoć ili donacija i tu je tekst nejasan ali kao da sugeriše da bi moglo biti. Ne izgleda da je čisto komercijalna nabavka.
Treće, opusti se, samo komentarišemo. Ne možemo uticati na ishod.

Sa

U dosta slučajeva kada su neke donacije u pitanju, pogotovo u tim među državnim poslovima, često se podrazumeva da se oprema kupi od određene strane. Odnosno u ovom slučaju ako je Evropa dala pare za to, verovatno su „spomenuli“ (da bi sve to išlo glatko i postojala i dalje saradnja u budućnosti) valjalo da se to kupi od nekog evrospkog proizvođača.

D

Imajući u vidu ekipu koja vodi celu priču teško je biti nepristrasan, ali hajde da pokušamo da im damo „benefit of the doubt“.

Dakle, moguće je da se ne radi o krađi i provizijama (mada je mala verovatnoća), ali je onda u pitanju skandalozna nekompetencija, javašluk i nepoznavamje materije od strane ljudi koji vode posao. Kao što je lepo dao primer jedan od komentatora sa nabavkom soli, tako je i ovde verovatno tender napisan amaterski i površno, što je omogućilo ovoj kompaniji da uopšte učestvuje. Da ga je pisao neko ko „zna znanje“, tender je morao je da uspostavi milion i jedan kriterijum, kako tehnički tako i upotrebi, finansijski i komercijalni, koji bi unapred isključili nepouzdane dobavljače za ovako ozbiljnu mašineriju. Da je samo recimo traženo da ponuđač mora da ima razgranatu servisnu mrežu i servisere na udaljenosti ne većoj od 1000km od beograda, i da down-time u slučaju kvara ne sme da bude duže od 24 sata, ovi apsolutno ne bi imali šta da ponude.

A možda je i sve urađeno tehnički dobro, ali je neko nekome došapnuo da će mu dati posao uz simboličnu nadoknadu. Ili što je najverovatnije, je i tender bio napisan od strane pacera, a bilo i malo standardnog srpskog „kraduckanja“ (C)Copyright by Dr.V.Ilić

Odgovori
PS

A možda je, kao što je neko pomenuo, i onaj koji je dao pare definisao uslove tendera. Zapravo, u poslednje vreme, se u javnim nabavkama uvode kriterijumi koji imaju za cilj da omoguće manjim dobavljačima da uđu na tržište inače bi se trajno formirali monopoli velikih što bi potkopalo konkurenciju i uslovilo trajno velike cene robe i koje bi dalje rasle. Drugo, mi NE ZNAMO više od onoga što piše u tekstu. Javne nabavke se obično objave na portalu javnih nabavki i javno su dostupne, dakle verovatno je i ta dokumentacija dostupna pa proverite šta piše, možda zaista to i piše što tražite a novine samo dižu frku, možda je ovo u Telegrafu naručen tekst radi formiranja pritiska… Isto kao što ne znamo šta je ko ponudio u ponudi jer se otvaraju na kraju. Možda otore i centar za podršku ovde, ko zna. Previše je možda a mi pričamo već kao o gotovoj stvari na osnovu toga što se neka novina uhvatila za JEDAN kriterijum… Kao da ih ima milion. Ima najniža ponuđena cena, ekonomski najpovoljnija ponuda gde se ponderišu faktori (a gde najviše poena opet nosi cena) i to je to…

Pe

Mi svi ZNAMO šta piše u dokumentima nabavke jer je autor ovog teksta istu lepo linkovao, čak i dugačkim linkom.

sm

„Da je samo recimo traženo da ponuđač mora da ima razgranatu servisnu mrežu i servisere na udaljenosti ne većoj od 1000km od beograda, i da down-time u slučaju kvara ne sme da bude duže od 24 sata, ovi apsolutno ne bi imali šta da ponude.“

Netačno. Baš ono što piše na njihovom sajtu je obrnuto od toga. Oni delove mogu da nađu u prvoj prodavnici elektronike ovde u Srbiji, Beogradu, a ne 1000 km daleko. Jer koriste komercijalne lako dostupne delove. Nema ničeg što je ugrađeno a da se ne može kupiti bilo gde. To je ono COTS na engleskom.

PS

@Petar Vojinovic
Moja greška, previd. Mislio sam da je samo link ka članku.
Nisam trenutno u prilici da pristupim, ali ko jeste može i da vidi i prenese. Koliko sam zaključio iz teksta, ovo je postupak u toku i ne znamo šta je zaista i ponuđeno? Ili je priveden kraju?

Bo

Da li ponudjac ispunjava zahteve kupca? Ako ispunjava, uopste ne vidim nikakav problem, zasto su se odlucili za ovog ponudjaca. Cak sta vise, ovo je nova firma koja se probija na trzistu, i daje svoje proizvode povoljnije od drugih. Po meni je ovo odlicna odluka i kupovina. E sad sto se nekome to ne svidja, to je druga stvar.

Odgovori
Re

Da se razumemo, ako su pare evropske, onda oni daju uslove i kriterijume. Na stranu što je inače naš zakon po principu najniže cene, što je glupost. Najnižu i najvišu cenu na svakom normalnom tenderu automatski odbaciš.

E sad, evo primer evropskog tendera. Radio se na primer koridor 10. EU daje kredit 100 miliona evra za 10 km autoputa, kamata mala, svega 1 posto. Srbija uzme kredit, kaže naša firma pa za te pare može da se uradi 20 km autoputa. Al sad ide EU tender…Izvođač mora da je uradio 1000 km autoputa u prošloj godini. Naravno može samo EU firma. Oni dobiju tender, 50 miliona evra u džep, a za preostalih 50 dođu tri lika sa laptopovima, iznajme stan, iznajme domaću firmu da uradi put kao podizvođač i sve super. Samo Srbiji ostane 10 km autoputa umesto 20 km i naravno kamata i otplata duga.

Odgovori
Pe

Ako hoćeš, sve dileme oko „no name“ proizvođača možeš da rešiš tako što ćeš poslati čoveka koji treba da radi na tom simulatoru u Finsku i platiš mu da ga istestira…..

Odgovori
Mi

Razlika izmedju najeftinijeg simulator nepoznate firme i najskupljeg a najboljeg dokazano prema svim analizama iznosi oko 500 000,oo dolara Ovaj skupi je tehnoloski zadnja rec tehnike Sa ovim simulatorom obezbedjuje se upotreba narednih 20 i vise godina sa tagvim tehnoloskim napretkom da je prosto neverovatno Takodje minimalno kosta odrzavanje istog U ostalom konsultujte Iskusne instruktore koji lete Airbus godinama Jos jedna poslastica Firma koja nudi ovaj jeftini simulator ona je u okviru jednog konglomerata firmi cija je osnovna delatnost Gradjevinna i finansirajne istih Prema tome ja bi ponistio tender i odredio mnogo strozije uslove Sa svim komponentama a ne samo da bude cena jedimi uslov

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs