Američka armija dodelila Erbasu ugovor o kontinuiranoj logističkoj podršci flote helikoptera Lakota

26. maj 2022

HeliRussia 2022: Rosteh predstavio nove verzije helikoptera Ansat, motore VK-650V i VK-1600V i bespilotnu letelicu BAS-200

25. maj 2022

[PRVA REAKCIJA, BEZ SPOJLERA] Gledali smo Top Gan Maverik: Najbolje scene vojnog letenja u istoriji kinematografije kroz odrastanje filma i vas

25. maj 2022

[NAJAVA] Vazduhoplovna fondacija Mihajlo Petrović obeležava Dan pilota Srbije

24. maj 2022

Top Gan Maverik nedelja je počela: Zbog čega film morate gledati isključivo u Beogradu na Vodi

23. maj 2022

[RAT U UKRAJINI] Pad Azovstalja, Zmijsko ostrvo i dalje pod kontrolom Rusa, RV Ukrajine obučava nove pilote

20. maj 2022

[TOP GAN KVIZ] Pokažite svoje znanje o prvom delu filma i osvojite vredne nagrade! (Treće Izdanje)

20. maj 2022

Uticaj Top Gana na regrutaciju vojnih pilota: Koliko je vaše lokalno ministarstvo odbrane spremno da bude kreativno i uloži kintu?

20. maj 2022

Poslovni rezultati Rosteha u 2021. godini: Najava serijske proizvodnje borbenog aviona Šahmat i teške jurišne bespilotne letelice Ohotnik

19. maj 2022

Bugarska zbog problema sa lovačkom avijacijom razmatra iznajmljivanje američkih borbenih aviona

19. maj 2022

[TOP GAN KVIZ] Pokažite svoje znanje o prvom delu filma i osvojite vredne nagrade! (Drugo Izdanje)

18. maj 2022

Prvo lansiranje satelita u svemir sa teritorije Crne Gore: Mladi tročlani tim iz ove države priča o svojim planovima

18. maj 2022

Srbija nije jedina koja neće skoro dobiti svoje Kamove: Indija prekinula proces nabavke 10 helikoptera Ka-31

17. maj 2022

[TOP GAN KVIZ] Pokažite svoje znanje o prvom delu filma i osvojite vredne nagrade! (Prvo izdanje)

16. maj 2022

[RAT U UKRAJINI] Bitka za Zmijsko ostrvo, Ukrajina aktivno koristi donirano teško naoružanje, njeno ratno vazduhoplovstvo i dalje aktivno

13. maj 2022

Top Gan Maverik počinje sa pretpremijernim prikazivanjem u bioskopima 25. maja – Tango Six nagrađuje čitaoce

13. maj 2022

Kakva je budućnost borbenog aviona F-16 u USAF i koja bi mogla biti njegova zamena?

12. maj 2022

Rosoboroneksport: Tokom parade povodom Dan pobede prikazali smo najmoderniju gamu ruskog naoružanja

12. maj 2022

Kineski PVO sistemi FK-1000 i FK-2000: Moguće alternative ukoliko Srbija ne bude mogla da kupi Pancir S1M

11. maj 2022

Makedonska policijska helikopterska jedinica ‘‘Jastrebovi‘‘ sprema se za borbu protiv požara

11. maj 2022
Indirektna najava promene načina obuke državnih pilota helikoptera: Ružić predložio Vulinu obuku pilota Helikopterske jedinice u Vazduhoplovnoj akademiji?
Helikopterska jedinica do sada je bila isključivo rezervisana za bivše vojnike kada se radi o zapošljavanju pilota / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Indirektna najava promene načina obuke državnih pilota helikoptera: Ružić predložio Vulinu obuku pilota Helikopterske jedinice u Vazduhoplovnoj akademiji?

Protokolarni sastanak dva ministra Vlade Srbije prošle srede bio je još jedna prilika da se javno iskaže podrška novom projektu državne vazduhoplovne škole Vazduhoplovna akademija. Tango Six je o ustanovljenju uvećane institucije, njenim planovima i početku već naširoko izveštavao, međutim, pomenuti prošlonedeljni susret skrenuo nam je pažnju jer je zakopano u saopštenju rečeno nešto što bi moglo da promeni način na koji se školuju piloti helikoptera u državnoj službi.

Ministar unutrašnjih poslova Aleksandar Vulin, navodi se u saopštenju MUP-a, razgovarao je sa prvim potpredsednikom Vlade Srbije i ministrom prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Brankom Ružićem o unapređenju saradnje između Ministarstva unutrašnjih poslova i Vazduhoplovne akademije, koja će doprineti većoj efikasnosti i unapređenju znanja i sposobnosti u oblasti vazdušnog saobraćaja:

– Ministar policije Aleksandar Vulin istakao je da je osnivanje Trening centra i Visoke škole strukovnih studija u okviru Vazduhoplovne akademije izuzetno značajano za obrazovanje, profilisanje i formiranje iskusnih pilota koji će u budućnosti brinuti o bezbednosti našeg neba. Helikopterska jedinica Ministarstva, kako je rekao, u svom sastavu ima 17 helikoptera, a tokom ove godine biće bogatija za još tri nova tipa „Superpuma“, a u toku su i pregovori za nabavku dva helikoptera „Кamov 32“. – izjavio je Vulin time još jednom potvrdivši da će sedmi tip helikoptera u upotrebi u Helikopterskoj jedinici MUP-a biti ruski, što je Tango Sixu nedavno potvrdio i sam proizvođač.

Piloti-policajci imaju istu iste, civilne, dozvole kao piloti civilnih helikoptera / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Međutim, najinteresantniji deo protokolarnog sastanka ipak je bila Ružićeva (Ministarstvo prosvete je nadležno za Vazduhoplovnu akademiju) izjava istaknuta na kraju MUP-ovog saopštenja:

– Ministarstvo prosvete, Vazduhoplovna akademija i MUP-a su do sada sarađivali na polju školovanja kadrova na nivou srednjeg obrazovanja za potrebe Helikopterske jedinice. S obzirom da je prošle godine osnovana Visoka strukovna škole Vazduhoplovne akademije i preuzet i aerodrom u Vršcu, gde je formiran Trening centar, postoji mogućnost i kapaciteti za obuke pilota i aviomehaničara u Vršcu za određene tipove sertifikovanih dozvola, kao i mogućnost za visoko obrazovanje kadrova ove jedinice na Visokoj školi i to je pravac u kome ćemo razvijati saradnju sa MUP-om. –

Ovim je indirektno ali i prvi put javno predstavljena ideja koja bi mogla da pomogne u rešavanju budućeg velikog problema Helikopterske jedinice – nedostatku pilota. Poznato je da je pored nekadašnje zajedničke obuke policajaca-helikopteraša u VVA tokom SFRJ jedini izvor letača za policiju bila vojska. RV i PVO je ovim „prebezima“ dodatno slabljeno. Vulin je kao ministar vojni to pokušao da reši povećanjem plata vojnim pilotima helikoptera (večiti problem kada se nekadašnje kolege među sobom porede po visini primanja) ali to ne rešava činjenicu da i  RV i PVO ima veliki problem sa popunom letačima i tehničarima, posebno što najave dolaska nove tehnike ne prestaju.

Nikad više helikoptera, nikad manje ljudi da ih leti i opslužuje / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Budući da će Vazduhoplovna akademija, uz, prvi put od prošle godine, pravo više pilotsko obrazovanje, uskoro EASA sertifikovana, biti državni vazduhoplovni centar za obuku, nije teško pretpostaviti da se već razmišlja o mogućnosti da MUP-a Srbije u budućnosti prvi put stipendira civile koji bi u toj postavci svoj ATPL(H) završavali u Vršcu koji je sada deo Vazduhoplovne akademije. Ovoj mogućnosti ide u prilog činjenica da je Vazduhoplovna akademija već najavila kupovinu jednog helikoptera za obuku civilnih pilota.

Naravno, tu ostaje praktičan problem minimalnog letačkog iskustva potrebnog da bi neko bio upotrebljiv policijski pilot. Iskustvo u borbenoj obuci iz RV i PVO uvek je plus u Helikopterskoj jedinici koja kroz podršku Žandermeriji može biti i borbena jedinica. Ali svakako, svi ovi praktični problemi blede pred onim najbitnijim – ako ne bude znatno veće regrutacije pilota i tehničara, pa možda direktno i iz civilstva, uskoro svu tu novu i modernu opremu Helikopterske neće imati ko da leti i opslužuje.

Komentari

a

Ovo poslednje boldovano je dobra poruka YT navijacima kad krenu sa komentarima da nam treba „barem 3 ekadrile“ ovoga i onoga i da smo sila u regionu…

Odgovori
J

Pa povećajte plate pa će ljudi doći..
Evo ja bi prvi došao, mašinski inženjer sam, kapiram neke stvari jer imam iskustva, željan sam učenja novog, ima 35 godina, zar nisu to dobre kvalifikacije?
Ali plate su loše pa ljudi neće..

Odgovori
A

Petre pozdrav!
Dva pitanjca. Zna se da u vojsci, a evo sada se prica i u policji fali bas dosta ljudi, kakvo je stanje civilstvu? Da li fali kadra i u AS?
Pricao sam takodje skoro i sa nekim ljudima iz aero klubova, i kazu mi da je neverovatno koliko i tu ljudi fali, da navodno sportsko vazduhoplovstvo pociva na tim starijim generacijama. Rekose da pilota jedrilicara, prakticno ima do 10ak u celoj zemlji!!! Da li bi mozda resenje letackog kadra bilo ulaganje u aeroklubove?

Odgovori
M

Vidi, nema resenja, problem su pare, a para nema. Ne znam ali neka me neko ispravi i neka mi kaze koliko bi me kostalo da postanem, eto, sportski padobranac!? Boga oca, eto koliko, da ne sanjarimo o nekim jedrilicama ili juuu, daleko bilo sportskom pilotu. Pa sve to nekako mora da se popne u neke visine, a za to i dalje koriste neke Antonove, Laste a sve to trosi gorivo, i? Koliko kosta sat naleta za takvu masinu? Sta, neko je dobra pa ce za „DZ“ da ti da da letis ili iskaces? E sad, dokle god se u ceo taj proces „ugradjuje“ ekipa od 4og kolena na ovamo, dotle ce i prosekgodina u Srpskom Sportskom Vazduhoplovstvu biti Grunf+1!
Da li je za vreme SFRJ bilo drugacije? Verovatno jeste, ne znam ali duboko sam ubedjen da nas izopaceni mentalitet i konstantna zelja za brzim obogacivanjem sakati procese ne samo u ovoj, nego i u drugim oblastima zivota – take the money and run je glavno geslo, pa tako samo povlasceni mogu da planiraju sportske skokove, dozvole za jedrilicarenje, ili dozvole za sportskog pilota.

Molim da mi neko izvede matematiku jednog skoka padobranom -hvala!

S

Meda Draz,

za padobranstvo znam, prvi skok između 130 -150 evra, svaki naredni oko 50. Potrebno je 5 do 7 skokova sa prinudnim otvaranjem, nakon toga prelaziš na samostalno otvaranje padobrana uz povečanje visine (sa tim nešto raste i cena skoka). Nakon upisanih 50 skokova stičeš uslova za polaganje – Sportki padobranac A nivo. Dakle u samostalnoj režiji oko 2500 evra.

A

Ok, i ja bi pomislio da nema para, da se ne uzima 30 novih helikoptera i ko zna sta vise..
Obuka za padobranca npr. je u Paracinu za momke i devojke BESPLATNA do 18 godina ako se ne varam.
Spomenuo sam jedrilicare. 2018 godine AK iz Trstenika je organizovao BESPLATNU OBUKU za 10 polaznika. Ove godine, AK Valjevo je na Udbinama takodje organizovao u saradnji sa MO besplatnu obuku za par polaznika. Inace obuka za jedrilicu je negde oko 1300e (mada ako te zapaze iz AK mozda platis samo gorivo, sto je oko 600e) i eto te u kabini. Dakle moze se.. Nekada su ti aero klubovi bili rasadnici ,,jatovaca“, vojnih pilota itd.. Zbog toga sam Petru postavio to pitanje. Mozda bi bas drzava mogla da zaigra na tu kartu, da letenje bude dostupnije svima pa ce se makar za koji procenat povecati zainteresovnost. Slazem se da se pored svih zanimanja koje je donelo savremeno vreme (jutjuberi, influenseri, profesionalni poker igraci ili nzm vise sta), zanimanje pilota nekako palo u drugi plan, ali onda sta? Jel ce taj jutjuber poleteti kad je gusto? Jel ce taj influnser da radi 12 sati svakog dana posao koji je sve samo ne lak i jednostavan, i bude odgovoran za stotine zivota?
Bitno je da se nadje resenje za ovu Petrovu konstataciju na kraju, ovo sam naveo kao primer (a krenite po Srbiji, videcete koliko dece ima koja bi letela sa zadovoljstvom, koja jos uvek mastaju o krstarenju nebom, a ne o editovanju klipova.. koliko god to bilo isplativije) jer u suprotnom, dzabe pune stajanke i hangari..

M

@Meda Draz ja sam bio sportski padobranac u aeroklubu iz Kikinde. Nekada je sve to finansirala vojska. Sada finansiraš sam ili nadjes sponzora 😀mada neznam kako to izgleda i zašto bi te neko tu uopšte finansirao. Što se tiče skokova ako imaš dozvolu možeš da prodješ za oko 30 tak eura po skoku . Ako krećes od nule to je oko 100 po skoku. Padobran je par hiljada eura nov mada može i za mnogo manje da se nadje polovan. Sve ostalo je(jedrilice,avioni) od 15000 pa naviše…..

Odgovori
A

Pozdrav Milose. Kod nas je obuka za PPl u nekom od ovlascenih centara, oko 6.000 eura. :-)

M

Andrija to su svi troškovi otprilike ako misliš da se baviš tim ozbiljno. Do dozvole stići je jedno ,ali nastaviti leteti skakati ……🤔🤔možda je i ovo malo što sam napisao. Npr. Sa 60 tak skokova možeš položiti za dozvolu ali si ti tu tek na početku početaka . Kao da si juče prohodao. Sa pilotažom situacija još komplikovanija! Sa dozvolom sportskog pilota je isto tako!!! Da bi napr. mogao bacati padobrance trebaju sati i sati naleta,obuka ,……….i na kraju 10 letova sa skokovima i instruktorima Padobranstva bez najmanje greške i onda možeš bacati padobrance. A to je samo mali stepenik 😏………… Jedriličarstvo možda malo jednostavnije ali jednako skupo i plus kod nas ima jako malo jedrilica i većina ih se seća TITA!!!

M

@James nije tu samo stvar plate i para!!! Da bi se stiglo do profesionalne pilotske dozvole treba prvo završiti vazduhoplovnu akademiju što u tvom slučaju je sasvim izvesno pošto završio mašinski većina ispita ti neće biti problem.Ali za nekog ko ima mnogo para a u životu ima kupljeni Megatrend škrabus i tome slično jedan veliki problem. Čak Ida iscima na vezu plati ili tome slično džaba!!! Zakucaće se na prvo instrumentalno letenje bez problema. Zato tu svi povlašćeni otpadaju odmah!!! Kod tebe verovatno problem što ti treba 40000 do 50000 eura i godinu ipo dana školovanja A to je baš ozbiljna cifra za svakog prosečnog Srbina….plus plata nije baš tako velika da će to brzo da se vrati😏možda do penzije😀I zadnja stavka nisu ni svi za taj poziv bez obzira na želju upornost …..Jednostavno mora tu biti i talenta. Ni običan automobil ne voze svi dobro neki čak se može reći katastrofalno😄a za takve u vazduhoplovstvu jednostavno nema mesta. I zato će sigurno biti uvek manjak pilota !!!! A ovo mi se nekako čini da se pokušavaju spustiti kriterijumi da bi dobili još pilota što sigurno nije dobro!!!!!!!

Odgovori
M

Apsolutno je najbolje rešenje ulaganje u aeroklubove, gde se deca od malena upoznaju sa vazduhoplovstvom kroz modelarsku i maketarsku sekciju, pa sa 16 godina pa čak i neku godinu ranije, mogu da krenu sa padobranskom ili jedriličarskom obukom. najbolji od njih nastavljaju svoj put u vazduhoplovstvu kroz obuku za motorne pilote na koju mogu da krenu sa 16 godina.

ta deca, padobranci – rasadnik za 63-u padobransku brigadu, i piloti jedrilica i motornih aviona su savršeni za nastavak školovanja u vazduhoplovnoj akademiji !!

plus navedenog, aeroklubovi su nekada služili i kao mesta okupljanja i ostvarivanja potrebnog naleta rezervnim pilotima i td.

ratno vazduhoplovstvo je u titovo vreme bilo pokrovitelj svih aerokluba u jugoslaviji, snabdevalo apsolutno sve aeroklubove padobranima, školskim i akrobatskim avionima, gorivom, mazivom, remontima…

zbog toga, jugoslovensko ratno vazduhoplovstvo sa par stotina mlaznih lovačkih aviona, pa sa stotinak helikoptera, plus transportna avijacija, 63 padobranska brigada i td tsl, nikada nije imala problem koji imamo danas, da nam fale piloti, padobranci i mehaničari!!!

TAKO BI TREBALO DA BUDE I DANAS !!

Odgovori
M

Tacno je da je nekad vojska pokrivala troskove klubova kroz gorivo avijone /utva 66 i utva 75 an2 zlin Kao i jedrilice i padobrane/ i iz tih redova su se regrutovali padobranci i piloti za dalje skolovanje u vojsci Naravno preko Vojne Akademije besplatno Ali samo one najbolje Sto se tice civilnog vazduhoplovstva ono se uvek placalo Oprosticete zavrseni profesionalni pilot sa upisanim kopilotskim ovlascenjem na odredjenom tipu saobracajnog aviona ide na platu od par hiljada eura Pa da mu drzava plati skolovanje malo je mnogo Sto se tice amaterskim bavljenjem ovim vazduhoplovnim aktivnotima Aero klubove treba kroz markentiska sponzorstva maksimalno pomoci

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Send this to a friend