Popis svih vazduhoplovnih događaja u septembru: Otvoreni dan na Batajnici, veliki aero-miting u Vršcu, dva fly-ina, USAF ponovo iznad Pranjana, novi Embraer na „Tesli“

6. sep 2024

Erik Trapije o planovima Dasoa nakon srpske narudžbine: „Očekivali smo kupovinu iz Beograda, do kraja godine još jedan izvozni ugovor“

5. sep 2024

Hrvatskoj odobrena nabavka artiljerijskih raketnih sistema HIMARS: Kupovina kojom će doći do pomeranja odnosa snaga na Balkanu

4. sep 2024

Iza scene izveštavanja o objavljivanju srpskog ugovora za kupovinu Rafala: Napetost, pokušaj kršenja embarga i osmesi

3. sep 2024

[EKSKLUZIVNO] Veliki aero-miting u Vršcu 22. septembra: Učešće RV i PVO, Policije, domaće i inostrane generalne avijacije

2. sep 2024

[POSLEDNJA VEST] Daso će Srbiji isporučiti prvi Rafal 2028. godine

29. avg 2024

[POSLEDNJA VEST] Srbija potpisala ugovor za nabavku 12 višenamenskih borbenih aviona Rafal za 2,7 milijardi evra

29. avg 2024

„La Tribune“: Francuska i Srbija okončale pregovore o nabavci Rafala; Vučić: Još nije gotovo

27. avg 2024

Slovenački Pipistrel nastavlja sa osvajanjem projekata u američkoj vojsci: Posle Virusa, Sinus za Marince

22. avg 2024

[RECENZIJA] Jedan od najboljih: „The Blue Max“

20. avg 2024

[RAT U UKRAJINI] Ukrajinci već 10 dana dejstvuju unutar ruske teritorije, uspešni napadi na vazduhoplovne baze u Rusiji, pogođen i aerodrom sa avionima MiG-31I koji nose rakete Kinžal

16. avg 2024

Nova „Advanced Eagle“ mušterija: Izraelu odobrena nabavka borbenih aviona F-15IA i modernizacija F-15I

15. avg 2024

Poljska potpisala sporazum za nabavku 96 borbenih helikoptera Apač

14. avg 2024

Na “Armiji 2024“ predstavljen laki višenamenski borbeni avion Jak-130M

13. avg 2024

[RAT U UKRAJINI] Ukrajinci napali rusku Kursku oblast, postignut prvi dokazani pogodak borbenog helikoptera FPV dronom

9. avg 2024

Istovremeno sa Srbijom, Saudijska Arabija vodi pregovore o nabavci francuskih borbenih aviona Rafal

8. avg 2024

[ANALIZA] Vučić ponovo najavio isporuku naoružanja za koje je mislio da neće stići: Šta sve od RV i PVO tehnike Srbija čeka da joj se isporuči?

7. avg 2024

Šta smo uočili na premijeri prvih borbenih aviona F-16 koji su isporučeni Ukrajini

6. avg 2024

Zlatni Jeleni: Major Robert Jelen odlikovan Zlatnim letačkim znakom, 40 godina nakon svog oca Marjana

2. avg 2024

[RAT U UKRAJINI] Međusobni napadi na vazduhoplovne baze, zapadni mediji pišu da borbeni avioni F-16 već lete iznad Ukrajine

2. avg 2024
Vučić: Srbija kupuje 30 vojnih helikoptera, Orao nam treba u budućnosti, počinju razgovori o „lovačko-bombarderskoj avijaciji“, kupuje se modernizovani Pancir
Nikad duži spisak planova nabavki u interpretaciji predsednika iako je dokument Ministarstva odbrane koji ih definiše i dalje tajna / Foto: Dimitrije Goll, Predsedništvo

Vučić: Srbija kupuje 30 vojnih helikoptera, Orao nam treba u budućnosti, počinju razgovori o „lovačko-bombarderskoj avijaciji“, kupuje se modernizovani Pancir

Drugog dana posete nišavskom okrugu predsednik Srbije Aleksandar Vučić ponovo je kao i u subotu, nakon prikaza za medije dela helikopterskih jedinica RV i PVO i 63. padobranske brigade Kopnene vojske, medijima potvrdio dosadašnje spekulacije o nabavkama određenih platformi za ratno vazduhoplovstvo ali i prvi put javno kazao brojeve budućih letelica koje će biti kupljene.

Kako je Tango Six javio u subotu, Vučiću je (sada u pratnji ministra finansija Siniše Malog) prezentovan konsolidovan plan nabavki Ministarstva odbrane za Vojsku Srbije u nekoliko verzija u zavisnosti od ukupnog iznosa koji je država, odnosno Vučić koji će doneti odluku, spremna da izdvoji.

Javnosti je tako potvrđeno da RV i PVO dobija 11 Erbasovih helikoptera H145M, 4 helikoptera Mi-35M, 3 helikoptera Mi-17 i 11 polovnih helikoptera Mi-35P.

Tango Six je ekskluzivno u oktobru, za vreme sajma naoružanja i vojne opreme Partner 2021, izvestio da Srbija nabavlja još Erbasovih H145M ali zvaničnici Ministarstva odbrane nisu tada bili spremni da javno potvrde broj helikoptera koji će biti kupljen. Uprkos činjenici da je predsednik Srbije tokom obilaska Erbasovog štanda u prenosu uživo kazao da je cena „175“ (miliona evra), što se verovatno odnosi na novih 11 letelica. Kako je Tango Sixu tada potvrđeno, postojeća tri Erbas helikoptera (koji su trenutno u naoružanoj konfiguraciji) biće dovedena na HForce 3 nivo. Isti standard imaće i novi helikopteri.

„Srbija će postati helikopterska velesila u regionu“ / Foto: Dimitrije Goll, Predsedništvo

Nastavak nabavke transportnog helikoptera Mi-17 potvrda je da Erbas nije uspeo da uđe u ovu kategoriju sa svojim H215 rešenjem iako evropski proizvođač i dalje ozbiljno računa na prodaju jednomotornog H125 kojim bi se zamenile Gazele.

Dilema nabavke dodatnih desantno-jurišnih helikoptera Mi-35 takođe je rešena na interesantan način. Vučić je potvrdio da je Srbija već platila četiri novoproizvedena Mi-35 (najverovatnije u M verziji) i da će oni stići u Srbiju sledeće godine. Izjave koje je pomoćnik ministra odbrane za materijalne resurse dr. Nenad Miloradović nekoliko puta dao Tango Sixu, da će se ići na nabavku helikoptera ovog tipa do nivoa pune eskadrile juče su dobile epilog – prema predsedniku ministrstvo i RV i PVO ipak su izabrali kiparsku opciju polovnih Mi-35P.

Vučić je ponovo danas pomenuo „lovačko-bombardersku avijaciju“ i da u vezi nje „počinju prvi razgovori“. Što se poklapa sa našom informacijom da je delegacija srpskog Ministarstva odbrane bila na razgovorima sa proizvođačem Rafala na sajmu u Dubaiju ali vrlo verovatno i sa drugim proizvođačima.

Vojci će prva bitka biti sa ministrom finansija / Foto: Dimitrije Goll, Predsedništvo

Pripadnici 98. vazduhoplovne brigade poklonili su predsedniku maketu Orla što je on i pomenuo prilikom izjava za medije:

– Orao je divan avion, on nije za prošlost i za bacanje, biće nam potreban i u budućnosti. –  kazao je Vučić i time verbalno ostavio Orla u igri ali svakako ga pominjući odvojeno od „lovačko-bombarderske“ priče što indikuje da se razgovara o dva različita tipa aviona. Orao je pomenut i u kontekstu indirektne kritike remontnog zavoda Moma Stanojlović za koji je Vučić rekao da može da remontuje, samo, tri orla za period od dve godine i da će zbog toga biti rađeno na „povećanju kapaciteta“ ove institucije.

Vučić je potvrdio da Srbija nabavlja „još jednu bateriju Pancira i to onog novog“ (dakle M verzije), potvrdio je ranije najavljenu kupovinu sistema Krasuha ali i prvi put pomenuo da će se nabaviti i ruski protivdronski sistem Repelent.

Što se izdvajanja za namensku industriju tiče, predsednik Srbije kazao je da će u prvom kvartalu sledeće godine domaća industrija u ovom sektoru (a u vlasništvu Ministarstva odbrane) dobiti ukupno 145 miliona evra za nove mašine i opremu kao i optimizacije poslovanja. Domaća namenska industrija, obećao je, dobiće u narednih pet godina narudžbine Ministrstva odbrane za naoružanje i opremu u vrednosti od ukupno 1,25 milijarde evra. Što, kako je odmah precizirao, ne uključuje kupovine od Rusije, Francuske i Nemačke.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na InstagramuJutjubuTviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Gl

Kada bi se 35p doveo na 1m standard sa sve KRET radarom i hrizantemama,bio bi jaci od 35m varijante.Pitanje za tango six?Koliko bi kostala nadogradnja na mi 35p 1m standard?

Odgovori
Zo

Pitanje je koliko su izraubovani, koliko im je časova naleta preostalo, pa prema tome kolika ulaganja bi bila isplativa.

Bo

Zox
Kiparski helikopteri su cuvani u hangarima, i jako su malo leteli.

Bt

Nikakav problem. Koliko su spremni da plate penzosima za održavanje, znamo posao. A može i medalja mesto para. Daj te bar nešto.

Mi

Opa! Znači imaćemo novih:
20x H-145M
8x Mi-35M, i 11 polovnih Mi-35P!
8x Mi-17V5

Interesantno da Ka-32 nije spomentu. Mozda ne ide iz vojnog budzeta.

Da je ovo neko reko da ce biti kupljeno pre 5 godina, smejali bi mu se ovde svi od nas.

Srećan sam za potvrdu pazara Pancira S1M i Krasuhe. Nabavke novih Pancira moraju da se nastava bez pauziranja. Po jednu bateriju godisnje novih verzija ( S1M ili SM) narednih nekoliko godina.

Odgovori
NN

K 32 i pume su valjda iz budzeta mupa jer idu u mup

С

Koja zemlja šalje svoj PVO u drugu zemlju na vežbu, a da ta zemlja NEMA poligon za uporedu tog oruđa?
Zašto to govorim… Zato što je Ruska Federacija poslala sistem S-400 u Republiku Srbiju, povodom održavanja vojne vežbe „Slovenski štit 2019“. Poslala je ona i Pancire,ali to je već druga priča.
Gde bi ga ( sistem S-400)upotrebili ovde?
Taj sistem bi se ovde upotrebio samo  u slučaju ratnog stanja… Mi I naše projekte PVO testiramo u Bugarskoj, Rusiji, na Kipru I u Kazakhstanu.
Republika Srbija nema direktan izlaz more (iako je i Republika Crna Gora identitetski i srpska država, iako je vlast pod ingerencijom NATO pakta(podrazumeva se i država svih drugih naroda i građana koji egzistiraju u njoj)).
Republika Srpska takođe nema direktan izlaz na more ( Neum je deo Federacije Bosne i Hercegovine , ne Republike Srpske ).
To sve potvrđuje pretpostavke da je „onaj“ PVO sistem ipak ostao u Republici Srbiji,što bi bilo super, ali… Ko zna… Možda i nije ostao… A opet,kad razmisliš🤔… Naša vojska može da vežba upotrebu „onog“ PVO sistema i u Ruskoj Federaciji… Uostalom, možemo i sami da ga „skarabudžimo“,što kaže Her Žika Pavlović.😉
I NATO je gađao u naše tenkove, pa je pogađao TA peći. 😄 Kad su Paja i Jare vozili „parni“ kamion, šta tek mogu da naprave (tajno) naši iz OiS-a.
P. S. Još ako su nam dali strojno uputstvo za proizvodnju… Milina… 😚😀

Gu

Ako već njuškaju za nove avione,nadam se da isti neće biti sa Zapada već iz Rusije.

Odgovori
П

СЛЕДЕЋИ ЋЕ БИТИ СУ-35 С,НАЈНАПРЕДНИЈА ВЕРЗИЈА СА КАРАКТЕРИСТИКАМА ВИШЕНАМЕНСКОГ АВИОНА ПЕТЕ ГЕНЕРАЦИЈЕ,ПА СЛЕДИ СУ-75 …..

Gl

Ako pogledamo jedina realna opcija je mig 35,avion sa zapada nam nikad ne bi bio odobren,jer vecina i evroskih ima americke komponente i britansko katapult sediste martin baker.Takodje su 30 je dvosed,za 12 aviona 24 pilota,morali bi sa orla pilote da saljemo,i da kupimo 6 plus 6,isto sat letenja na su 30 je 35k dolara,kao na F35A.Imajuci u vidu da je avion ogroman i ima 17.5 tona morali bi nove hangare da pravimo,sto bi dodatni logisticki problem bio.Za mig 35 ne bi morali da menjamo nesto znacajno logistiku.Jedino bi malo vise para trebali da damo da ima ZHUK ME AESA radar i da ika nisanski kontejner t330.Realno gledano sa time mig 35 bi bio oko 60 mil evra,aje za 12 sa paketom sa manjk naoruzanjem,jer ove rakete sa 29ki ne moramo da menjamo bi izasao oko jedne milijarde,sto je vrlo mogice ostvarivo ako vojni budzet nastane da raste kao sada.Ovo su cinjenice i ja bih jteo izmedju su30SM ili superhorneta ali ne moze.Nego prihvati ono sto imas,a sto moze da nam ucini nebo mirnim do 2060e

De

Pažljivo pratiti program Su75 i ako sa njim sve krene po planu upoznati se istim, pa i u doglednoj budućnosti kupiti. Obzirom da ove 29-tke izlaze iz resursa oko 2030 taman negde 2027 ili 28 da se naruče novi Su75. Mislim da pored ovog Su 75 kupovina MiG 35 bi bila bacanje para u vetar

Mi

@Dejan
Slažem se. Ne treba žuriti sa pazarom previše. Pilota za avione nam fali i to mora da se reši do pazara zamene za MiG-29 tojest do kraja decenije.
Pitanje je da li bi tu pomogao pazar modernog lakog skolsko-borbenog aviona, i kako bi se to uklapalu u buduci pazar visenamenskog (naslednika 29ke). Takodje to binstavilo tačku na postojeće G-4 pa i Orla2. Ne razumem kako to paralelno da finansirami, a i ne treba nam!

Ja bi fokus stavio na nove 3D radare i dopunjavanje PVO sa Pancirima i sistemima srednjeg i daljeg dometa. I BPL.

Ik

Ili mozda Kineski, Chengdu J-10 je odlican zrakoplov.

al

Ja se bas nadam da ce biti sa zapada na primer.

Ispred su bukvalno u svemu ispred Ruskih aviona, pogotovo ovi pete generacije.

Takodje bi sa geopoliticke strane to bio daleko najpametniji potez.

Vl

Mislim da niko nije uzeo u razmatranje izjavu predsednika da je sada u opciji varijanta sa dve eskadrile.
Jednu već imamo, to su Mig-ovi 29 (i oni će ići u zamenu posle 2027 – 28).
Predsednik govori o još jednoj eskadrili ali nije izjavio šta tačno kupujemo.
Da li je u pitanju zamena za Orla (Su 25) tj. jurišno bombarderski avioni? Malo verovatno…
Da li je u pitanju zamena za Galeba tj. školski avion koji može da se koristi i kao laki lovac (JAK 130, KAI T50 (FA50), M346)? Vrlo verovatno.
FA 50 sa motorom iz Rafala ili Tornada i Izraelskim ili Samsungovim radarom bi bio idealan za obuku i policijske zadatke iznad teritorije Srbije.
Ipak, moje mišljenje je da će se ići na kupovinu aviona poput Gripena C/D (ili Rafala) u broju jedne eskadrile. Druga eskadrila će činiti neki od teškaša iz Su 27 familije (verovatno Su 35), i on će zameniti Mig-ove. Orlove će zameniti Su 25 ili Su 75 dok će Galebove zameniti JAK 130, KAI T50 ili M346 (navijam za KAI, ali sa francuskim motorom i izraelskim radarom).

De

@Ikar
Chengdu bi bio malo komplikovan za održavanje. Motor mu je baziran na ruskom Saturnu AL 31FN serije 3 koji je preprojektovan (ispremeštane pozicije komponenti motora) da stane u manji zmaj Chengdu-a. Inače ovo je motor sa Su 27.
Kineski avioni za izvoz mahom koriste ili ovu verziju Saturn-ovih motora ili RD93 (derivat RD 33 sa MiG 29).
Tako da bi uvoz išao sa dve strane ili bi kinezi uslovili da nabavka delova ide preko njih što bi poskupelo komponente za motore.

Iv

Populisticka ili ne, ali vest je odlicna. Da mi je ovo neko rekao pre 5 godina …

Odgovori
Mi

Predsednik VEGETA- „u sve se mesa“ se fantasticno predizborno nalupao za sve pare!
Prica o Kiparskim Mi35 mi lici na pricu o Ruskoj donaciji MiG-ova 29 Srbiji:
Ili da ih rashodujem i bacim, ili da ih doniram/ jeftino prodam Srbiji pa cu onda da ih oderem za „modernizaciju“ i remont? „Bicemo helikopterska sila na Balkanu?!?“ Halo, rodjaci, pogledajte Grke, mozete i Hrvate! I oni ce zbog NATO standarda da prodaju svoje Mi17, hajde da i taj otpad pokupimo!
Posto vam je predsednik obezbedio oruzje, hajde sada vi, napaljena deco, da se svi prijavite za dobrovoljno sluzenje vojnog roka! Covek ocekuje to od vas, ne samo da kuckate po tastaturi!
Dva nagradna pitanja za vas, decije sveznadere:
1. Mogucnost prezivljavanja borbeno- transportnih helikoptera u 21.veku na Evropskom ratistu- zasicenom pvo sredstvima za dejstvo po svim visinama?
2. Da li je iko od vas, vasih otaca 1999.god. u ratu na Kosovu ikada u dubini teritorije SRJ video borbeni helikopter NATO ( AH64, Links, Puma, itd) snaga i zasto nije?
Kada odgovorite na ova dva pitanja logicki cete doci do zakljucka da li vredi predimenzionisati ovu komponentu vazduhoplovstva! Hvala i zivi bili!

dr

Mile tranzicija. Iz ovog što si napisao ;a neću da te persiram jel nemaš više od 16; o tematici znaš kao Marko o żeljeznici. Idite na sajtove sa Pokemonima!

Be

@Mile N1 Tranzicija

Bravo Mile!

Ti si jedini otkrijo ovu prevaru.

Iv

Mile Tranzicija
Steta sto si zaboravio da je pored tih 11 polovnih Srbija je kupila 39 novih. Ali dobro, bitno da je hrvatska milijarda i nesto za 10 polovnih aviona posao veka. Imaju helikopteri danas sta da rade, ako nista bar pozare da gase i spasavaju ljude. Da se ne obrukamo kao za vreme poplava 2014

P.

Mile, nažalost, helikoptere koji su evakuisali pilota oborenog F-117 u dubini naše teritorije niko nije video, jer su se svi sakrili da ih ne vide…

Ne piši koješta, svega ti.

Yr

@Mile
Odgovor na dva postavljena pitanja je vrlo prost, VS nema nikakvih izgleda ili planova da sa helikopterima zalazi u dubinu teritorije bilo koje države, naročito države sa pristojnim PVO sistemom. PO helikopterima bi se neutralisale lake formacije u eventualnom asimetričnom sukobu na jugu države jer su mali izgledi da bi mogući protivnici ikada imali ozbiljan PVO.

Vl

Mile Tranzicija
Ostrašćeno govorite…
Ne valja previše mešati vojsku i politiku. Ti Mi 35 sa Kipra uopšte nisu loši. Koliko sam razumeo zmajevi su im slični zmajevima od naših Mi 35. Ti helikopteri ne lete već par godina (i ne troše resurse) zbog sankcija koje je Kipar uveo Rusiji. Imaju gomilu naoružanja za njih koje takođe ide u paketu. Mogu se modernizovati čak i na veći standard nego što su naši Mi 35. Ne znam kakvi su elementi ugovora, ali biće da je dogovoreno da se poklopi uvoz Mi 35 (sa pratećim paketom) sa izvozom našeg naoružanja Kipru.
Zašto ste prenebegli činjenicu da se kupuje još 4 nova Mi 35 i novi Mi17? Dakle, ne uvozi se po vašim rečima „otpad“ već se maksimalno koristi novac sa kojim raspolažemo.
Što se tiče upotrebe Ah 64 na našoj teritoriji, biće da niste u pravu. Uostalom, T6 se već bavio ovom tematikom: https://tangosix.rs/2021/06/05/upotreba-americkih-apaca-1999-godine-zbog-cega-su-padali/ .

Mi

Za Dr Djura i njemu slicne:
Mile Tranzicija je svoje 2 godine rata u Bosni odradio u uniformi aktivnog oficira VRS. Odradio sam i rat na Kosovu 1999.god., 52. LPVO brigada iz Djakovice, neposredni rad na sistemima Strela i Igla. Vrhunac tog rata je rad na RL4m ( ako uopste teletabisi znate sta je to).
Znaci, Mi35 kupujemo za dejstvo iznad Kosova, asimetricno ratovanje?!? Mislite li da se kod Siptara nece pojaviti bar Stingeri?
Dijabole, gledajte malo dejstvo helikoptera u Siriji! U pocetku su Mi 24, Mi28, Mi35 i Ka50 peglali zemlju ali su ih mudzahedini jeftinim kineskim pvo raketama „digli“ ne visine preko 4 kilometra i znacajno smanjili njihovu ubitacnost. Jedino dejstvo NATO helikoptera 1999.god. je dejstvo Ah64 raketama Helfajer po karauli Gorozup iz vazdusnog prostora Albanije sa daljine 6-7km.
Nemoze helikopterska komponenta da ti bude dominantna u rv, to je uzaludno bacanje para!
Nisam se dotakao Orla, najveceg promasaja SFRJ/ Srpskog vazduhoplovstva! Od tog materijala se pita ne pravi!
Sta ste dobili nasumicnom kupovinom Pancira? Kupujete oruzje ali ne gradite PVO SISTEM!
Glupo je da vam objasnjavam stvari koje tesko mozete da shvatite, teletabisi!
Mile Tranzicija je Rajlovacki djak sa duugim vazduhoplovnim i trupnim iskustvom, za razliku od vas, napaljenih klinaca!

Jo

@Mile Tranzicija
Koji je domet PVO sredstava potencijalnog protivnika? Ataka rakete, koje dolaze sa ovim kiparskim helikopterima, omogućuju gađanje bez ulaska u zonu dejstva neprijateljskih MANPADS. Prilikom remonta, kiparski helikopteri se mogu opremiti za noćne letove, mada se postavlja pitanje da li helikopteri lete samo noću i da li je potrebno da svih 19 helikoptera budu opremljeni za noćna dejstva?

Da li bilo ko očekuje da bi se helikopteri koristili samostalno, bez podrške dronova i aviona?

Što se tiče Apache helikoptera i rata na Kosovu, SRJ je imala PVO većeg dometa od raketa koje je nosio helikopter. Pa naravno da ga nisu koristili. Američka doktrine ne predviđa upotrebu tih helikoptera u zoni dejstva neprijateljske PVO. Bar kada su u pitanju sukobi ograničenog obima i intenziteta, što znači da sa druge strane nemate tenkovsku diviziju koju morate da zaustavite po svaku cenu.

Mi35 nisu ni mali ni tihi, tako da nisu baš najpogodniji za iznenadne prepade u dubini nepijatelja. Za takve situacije je pogodniji H145M, koji je manji i tiši.

Mi

@Mile Tranzicija
Srbija poseduje i ozbiljno razvija izvidjačke i naorużane bespilotne letelice! U modernom ratu one su tu gore UVEK! Na jugu Srbije prvo njih treba neko da skine pre nego što puca na naše helikoptere. U tom procesu mora i da se otkrije. Ne idu oni nigde na slepo kao muve bez glave ili bez dobro razradjene taktike. Obaranje helikoptera je jako lako, ali bas zbog toga se ne koriste tek tako inace bi Apači i Mi-35/28 Ka-52 padali svaki dan ko kruske u Siriji, Iraku Avganistanu. Padaju najviše zbog tehničkigh problema.

dr

Mile. A sad pitanje. Šta vi oboriste strelam i iglama (inače za ostale mi smo ih zvali prskalice)? Ili nešto sa tim Rl4 m? Išta? Balon? Zmaja? Bilo šta?

Ma

Samo nije pomenuo Kinu ,FK3, C95. Ali kapiram da je to iznenadjenje pred izbore :-)

Odgovori
Mi

Fin i kulturan potez sa potezom standu proizvodjaca Rafala …

Nekako me najvise dojmila vest za Krasuhu i Repelent a i izjava da „imamo i stvari o kojima ne pricamo“ … u svetlu vrlo verovatnog sukoba Ukrajine i Rusije nadam se da ce sve stici pre toga jer kad pocne taj sukob tesko ce se odraditi ti poslovi.

A jednom kad pocne mislim da ce i pored svih izjava da se NATO vojnik nece sukobljavati sa ruskim, „pritisak javnosti“ ce biti prevelik za suzdrzanost – a mozda i Rusi iskoriste svoju doktrinu „eskalacijom do deeskalacije“ pa svi shvatimo da je odluka o ulaganju u sopstvenu proizvodnju najbolja …

Odgovori
Gl

Ma kakav sukob izmedju ukrajine i rusije.To su igre amera i rusa da naprave tenzije i prodaju oruzje.Ukrajina bi bila zbrisana.Do 2014 imali su 70 operativnih borbenih aviona.Sada 2021 samo 39,ako se ne varam 15 su 27 ostalo je mig 29,sa sve starom opremom.Ukrajina je bankrotirala i teska je beda,prosecna plata je 50 evra,vojnici kupuju u army shopovima uniforme.Ukrajinci su gori muljatori od nas,tamk je veca mafija mego ovde,narod vrlo bedno zivi a politicari se bogate.Kao oce da vrate deo teritorije gde je 100 posto Rusa i ne pada im napamet da se vracaju ukrajinu.Bolje ukrajinci da batale te teritorije i okrenu se zapadu,jer od sukoba sa Rusijom,samo ce oni ozaci kao gubitnici

Ne

Sukob UA i RUS nije moguć, iz jednostavnog razloga UA je šuplja ko crkveno zvono tehnika je arhaična u odnosu na RUS. Sponzori UA ne žele sukob.

Mi

Zasto mislite da je ovaj sukob nemoguc? Kakve veze ima odnos snaga? Ako je sukob potreban lako ce se naci razlog a cilj svakako nece biti Ukrajinsko oslobadjanje Donbasa vec dovodjenje USA i NATO vojske u navedenih 9 zemalja koje su najblize Rusiji, uvodjenje najsveobuhvatnijih ekonomskih sankcija, iskljucenje iz SVIFT sistema placanja, zatvaranje Bosfora i vazdusnog prostora za rusko vazduhoplovstvo, i civilno …

A i Ukrajina je poslala na granicu Donbasa i Luganska POLA svoje celokupne vojske … ne moze to tamo da stoji besposleno neko duze vreme .

Ali videcemo …

Vl

Mile onaj stari,
Mišljenja sam da je taj sukob vrlo moguć, iz razloga što Rusi nikada neće dozvoliti instaliranje američkog oružja na teritoriji Ukrajine.
Kao dodatna činjenica, mora se uzeti u obzir i analiza koju su Ameri naručili. Ta analiza bavi se cenom koštanja dovođenja tamošnje armije u „red“. Silne „poklonjene“ milijarde su u opticaju, a svi znamo da Amerikanci ništa ne daju za džabe.
Dakle, boriće se Amerika protiv Rusije, na teritoriji Ukrajne, ali do poslednjeg Ukrajinca (doseljenog Poljaka i Tatarina).

Dr

Kako stvari stoje izgleda da se ameri i Rusi nadgornjavaju zbog vnzemljaca , kad se pogleda koje i kakve letelice spremaju z naredne generacije , sve na to liči , zar ne ??

Vo

Pitanje je da li treba ulagati u helikopter koji ima jos jedan remont pre rashoda. Ja bih vise voleo sa smo uzeli jos 4 Mi-35M (novih iz Rusije) nego sto uzimamo 11 polovnjaka sa Kipra.

Odgovori
Dr

A odakle vam podatak da ima kod jedan remont?

Dr

A odakle vam podatak o jednom remontu?

Bo

Vojkan
Na helikopterima se radi periodicni remont na svakih 5-6 godina. I na nasim novim se za par godina mora raditi redovan remont. Kiparski bi do kraja isteka resursa imali verovatno jos 2-3 remonta.

Ja

U svakom slucaju mogu da nam sluze desetak godina dok im ne iteknu resursi pa onda da kupimo novih osam komada da popunimo eskadrilu.

Be

Ovi helikopteri ce malo leteti pa ce ubrzo poceti biti čerupani.

Mi smo to uzeli za radi rezervnih delova a verovatno smo zamenili za neke dodatne Nore, Tamnave, Miliše ili slično.

Dobro je to izkalkulisana racunica.

Vl

Vojkan,
Kako onda komentarišete remonte Mi 24 koji su u vlasništvu Mađarske i Bugarske? Da li znate koje su oni godište?

un

Do juce ste se zalagaliza remont JSO mi24v, sad ne valjaju mi35p koji su operativni i u daleko boljem stanju od onih koji stoje na vetrometini godinama. Koja vam je to logika?

Fr

Сад ме мало буни,да ли су узете две батерије Панцира(као што се раније помињало) или само једна или две плус ова једна помињана.На википедији пише “1 батерија + 2 најмање 2 наручене”,не улазећи у политику,саматрам да су ово озбиљне набавке и озбињна модернизација ВС нарочито ако се обистини што је обећано да ће се за војску на годишњем плану издвајатаи додатних око 0,5 милијарде € од тога преко 20% за нашу наменску индустрију.Као ваздухопловног ентузијасту највише ме заинтригирала прича о набавци средстава за ЛБА. Све у свему ако Бог да и ако не буду велика економска и геополитичка превирања чека нас у најмању руку један занимљив период што се ВС тиче,нарочито нас ентузијаста и “паћеника”.Биће сигурно још доста превирања и преписки на овом порталу :).

Odgovori
Zi

Free

Divizion čine tri baterije.

Logično bi bilo da se kupe još dve baterije. Sada možda stigne samo jedna.

Bo

Free
Kako je Vucic rekao sada imamo 2 baterije i treba da stigne nova najmodernija.

Dr

vučić često pobrka lončiće (pre se pisalo da uzimamo 2 baterije a da imamo jednu) e sad on jeste izjavio da imamo dve ali često pomeša neke stvari (nenamerno ili namerno) ostaje da vidimo kad sve dođe . mada izjava da imamo i što javnost ne zna a vojska zna može da znači svašta

B

@Boban

Rekao je da imamo dve baterije jer je jos jedna placena i stize uskoro, a kasnije je u planu jos jedna.

RE

Veoma mi je drago sto se Srbija naoruzava, jer nam je potreno bar 30 godina mira, da izgradimo nase drustvo onako kako mi to zelimo i institucije podignemo na visi nivo, a da bi to sproveli, potrebna je jaka vojska, cija ce snaga garantovati taj mir….

Odgovori
Bt

Poznajem održavanje tih mašina. Kolika je dnevnica za nas iz srbije. Imam licencu za Mi 17 mtv5v.

Gr

Za to vreme VMA raspada :(

Odgovori
Dr

I kakve to veze ima sa helikopterima?

Dr- djuro ama baš nikakve. Pa nije RV u istoj državi kao VMA.

Zo

Za VMA su obezbeđena velika budžetska sredstva u 2022 god.

dr

Aleksa. To i dalje nije odgovor na moje pitanje. Kakve to veze ima sa helikopterima ili da pojasnim zašto ne prodati npr sve igrače Partizana i Zvezde pa uložiti u VMA ili ukinuti penzije ? Zašto da ne?

Vl

Grgin batler,
Znači, još jedan dušebrižnik…
Polako, srediće se VMA još i pre nego što sve najavljeno stigne u Srbiju.

V

Ovo su sve realne nabavke za Srbiju, ništa što ne treba, čak naprotiv i bez obzira na najave u predizbornom periodu. Pitanje je samo u kakvom su stanju ciparski Mi-35P, koja je cijena postignuta i koji opseg remonta/modernizacije se planira na njima.

Odgovori
Sa

Od svega navedenog jedino sam prema MI-35P vrlo skeptican…. Realno imaju godina i vrlo je barem sa moje amaterske tacke gledista upitna isplativost te nabavke

П

Кипарски хеликоптери који су наручени пре 18 година имају све могућности као наш нови Ми35М,исту заштиту,исте карактеристике,могућност коришћења потпуно истог наоружања…Једино треба ремонтом решити питање ноћног летења и пребацити митраљез у нос хеликоптера да хеликоптер не би морао да мења положај за ударе по пешадији…То су врхунски опремљени хеликоптери ,јер Кипар не купује свашта,због проблема са Турском и њихови хеликоптери су врхунски одржавани.Ако се узме у обзир да „змај“ хеликоптера има могућност коришћења до 2040 ,онда је јасно да је ово изванредна куповина за нашу војску,исто као што очекујем С-300 из Грчеке,врло брзо !!!

V

@Патриота jel’ to onaj ex ciparski S-300PMU1? Čije je to ustvari vlasništvo, još uvijek Cipar ili je službeno prodan Grčkoj? Ako je grčki, ne razumijem zašto bi ga se Grci sad riješavali usred krize s Turcima?

Jo

Prava vrednost nabavke kiparskih 35p nije toliko u letelicama (iako one imaju svoju vrednost naravno) vec u paketu koji ide uz njih: rakete, municija, rezervni delovi … sve to dobijamo za dzabe maltene jer kiprani nemaju interesa da ih zadrze. A toga ima prilicno, jer malo sta od toga je potroseno.

22

„…i to onog novog“, pa ti sad vidi kako je sve to ozbiljno, planski i istinito!

Odgovori
St

Prilicno je tragicno to sto mi pricamo da je namenska industrija temelj nase industrije i ekonomije, a mi mozemo da remontujemo 3 aviona za 2 godine, modernizujemo 13 tenkova godisnje, napravimo 10 Milosa ili 10 Zastana NTV godisnije i 0 dronova.
I to nadlezni shvate posle 5 godina, st ce reci da svi projekti koje imamo i najavljujemo jos bar 5 godina ostaju na istom nivou kao danas.

Odgovori
Zm

Ne ocekujem 3p na M. Neka modernizacija, poboljsanja, vracanje u operativnost, a takticki bi se koristio u paru sa 35M. Izbecice se skupa dorada. Sigurno veliko poboljsanje vertikalne mogucnosti, i potvrdno da sa celom flotom helikoptera, dostizemo nivo visoke mobilnosti i fleksibilnosti. Krasuha je jako dobra vest. Sto se tice aviona, izgleda diskutabilno. Orao lepo, al konkretno strategijski izbor jos nije napravljen, sto bi trebalo. Mig35 hocu necu, S75 jos dugo nece, S30SM previse, a za kineske, francuske, svedske nema vizije. ..

Odgovori
Bo

alexanto
To je tvoje vidjenje i nicije vise, a to sigurno nece biti tako. Ako podjemo od najgoreg scenarija da samo budu remontovani, a ne modernizovani. Jeli onda los helikopter? Nije. Neka novi lete nocu, a Kiparski danju. Nikakav problem. A Bice modernizovani, jer oni vec poseduju instrumente za nocno letenje, jedino ne mogu gadjati nocu, i taj deo ce se modernizovati.

al

@Boban

Pretpostavljam da mi odgovaras za kiparske 35-ice pa je odgovor „pobegao“ u drugi topic…

Opet moram da pitam: Gde ja to napisah da su kiparske 35-ice losi heliji? Moje razmisljanje je da ako idemo na nivo ekadrile sa novim Mi 35M, ne vidim smisao kupovine kiparskih zbog dovoljno razlicitosti koje mogu da komplikuju obuku i odrzavanje (drugi motor, top drugog kalibra drugacije postavljen, drugaciji SUV, nemanje nocnog moda…)

Opet velim: ako je za preprodaju a da se ostavi dzebana i delovi koji pasu, ima smisla ako je cena nama po volji – bilo kompenzacija ili kako vec. E sad glede tog emonta i modernizacije: sve to kosta nemalo para a ja bih nekako vise voleo da se te pare potrose na ove nove helije da dobiju Prezident i sve sto moze od samozastite. Po meni je bolje da imamo 8 -12 novih ali full opremljenih i sto zasticenijih nego 20 „golisavih“ – lakih za skidanje sa bilo kakvim rucnim lanserima.

Sa druge strane priznajem da je na paradama i pokaznim vezbama za preCednika lepse kad se ima 20 komada. Deluje vise da smo sila…

al

Nabavka polovnih Mi35 kad se vec uzima jos 4 nova ima smisla samo ako je predvidjeno da se preprodaju a eventualno „dzebana“ zadrzi i sta moze od stocka rez delova koji odgovaraju. Imati 2 eskadrile ipak dovoljno razlicitih helija (i sto se tice obuke i odrzavanja) je solidno megalomanski i deluje mi nekako „eto Hrvati uzeli 12 Rafala ali mi cemo biti helikopterska sila u regionu“.

Sto se tice Orla bice ono kako sam davno predvidjao: Doci ce novi LBA ili VBA avioni a Orao ce jos uvek biti u procesu modernizacije. Evidentno je da je to jalova rabota, jer ga vreme neumitno gazi i prilazi mu kraj svih mogucih produzenih resursa… Te price o „razvoju domace pameti preko platforme Orao zbog integracije domaceg vodjenog naoruzanja“ prosto ne stoje jer se sve to da raditi i na platformama drugih proizvodjaca, sto smo videli na primeru H145.

Sto se tice Pantsira S1M, to je svakako pravi potez, pogotovo ako se i ovi postojeci podignu na taj nivo. Krasuha je jagoda na vr’ torte…

Odgovori
Bo

Kiparski se nece preprodavati, vec ce zamenjivati Game. Ipak je MI oklopljen i mnogo bolje zasticen sa mnogo boljom opremom.

al

Menjati Ficu sa Mercedes karavanom. Dijametralno 2 suprotna tipa helikoptera da bi se zamenjivali. Nabavkom novih kolicina H145 i dizanjem na HForce 3, dobicemo lako-srednji helikopter, naoruzan po potrebi sa vodjenim i nevodjenim raketama i mitraljezom 12,7. Ako se bude nabavljalo nesto „lakse“ od njega to moze biti H125 koji tada i ne mora biti naoruzan. Mi 35 su tesko oklopljeni dvomotorni heliji sa ogranicenom mogucnoscu transporta i nikako ne mogu u isti kos sa Gamama. Ni po jednom osnovi…

Vl

alexanto,
H145 nikako ne može biti u klasi Mi 35. I nisu toliko različiti kiparski helikopteri od naših. Čak, šta više, dele dosta istih sklopova i mogu ne nadograditi na nivo koji je i viši od ovih naših Mi 35.
Što se tiče Orlova, postupci odgovornih mi stvarno nisu jasni. Moguće je da ih sređuju samo zbog razvoja naših raketa, a da će se svakako kupiti jedna eskadrila Su 25.

al

@Vlad

Gde sam ja to pobogu napisao da su H145 i Mi35 ista klasa?

Su 25 se ne proizvodi vec vise od 25 godina. Jedino da opet primimo donaciju pa ih remontovati i modernizovati da taman kad napune 40 godina zasijaju punim sjajem? Sa sve ona 4 iz MK koji kuliraju na Petrovcu evo skoro 20 godina…

Mi

Možda da se razmisli o f16 blok 60 od UAE. Već sa njima poslujemo uspešno u oblasti naoružanja, verovatno bi se i Ameri složili ………A tu je i miraz 2000 takodje maksimalno doradjena verzija. Sa obzirom da je NA trebao biti nešto između rafala i m2000 verovatno bi taj avion ispunio sve zahteve koje ima RV. Moje mišljenje možda ipak f16, zbog radara i elektronike naime blok70 je napravljen po uzoru na ovaj iz UAE. Sto bi značilo da je maksimalno napucan!!!! Sto se tice nabavke novih aviona od toga nema ništa!!!!! Sve što se pravi novo je unapred kaparisano za duže vreme i uglavnom i nemaju dovoljno kapaciteta za dodatne porudžbine,kako na zapadu tako i na istoku.

Odgovori
Bo

Milos S
Sto se tice nabavke novih aviona od toga nema ništa?
Ima i tekako, i to mnogo brze nego sto mislis.

Mi

Ti Blok 60 si već 15+ godina stari i UAE ce ih koristiti bar jos 8. Miraži su još stariji zmajevi.
Takvi avioni su dobri ali ne za nas kojinibnavljamo borbenunavijaciju u 21v ok m mm veku. Neka ih kupe zemlje kao Indija ili Grčka kojima treba dopuna, a ne okosnica.

Mi

@Boban ,daj bože da si upravu!!! Ameri su prekinuli proizvodnju f16 pojačali f35 i F15EX remontuju F22. Rusi izbacuju do 50 tak aviona godišnje jedva dovoljno za VKS . Francuzi rasprodati do 2030. Ostaju samo Kinezi koji opet ni za sebe ne proizvode dovoljno………Kad bolje pogledaš koje je rešenje?

Mi

Sto se tice Orla vrlo diskutabilno,možda da se ide na to da predje u školsko borbeni avion . Naime avion nema radar i nemoze da se ugradi u njega!!! Sto mu dodje kao da je osakaćen. Ali za obuku i nedaj boze sasvim bi bio uredu!! Naravno 2.0 verzija

Odgovori
Mi

Ti Mi 35p koji se kupuju,samo da pitam pošto s njima nisam upoznat,da li je to nešto kao Mi24 v (Hind) po pitanju opreme jer ako je onda se dogovorte s HR za neke dijelove,njima 6 komada stoji na Plesu još od 2004.g.Vi nama par rezervnih djelova za Migušu 21 mi vama 6 Hindova i svi zadovoljni.

Odgovori
Zi

Ti hrvatski Mi-24 mogu samo da se pošalju na otpad….

Bo

MiG21BiS
Kiparski su znatno moderniji od tih vasih hrvatskih.

Mi

Mislim da 35 ima druge motore ,elise,elektroniku ,jedino je zmaj isti kao na 24. Teško da se tu moze sta iskoristiti a pogotovo što već imamo od JSO 2 kom 24 pa ne mozese nista sa tim…..a mig 21😏ima jedno 40 kom povučenih iz upotrebe trunu po pistama……

De

Osnovno pitanje kod Mi35P je motori. Čiji su ruski ili ukrajinski (TVZ-117 VMA ili VK 2500)? Sa početkom krize odnosa dve države Rusija je vrlo brzo iz svih svojih helikoptera izbacila prvo ugradnju novih, a potom i po isteku resursa ugradnju – upotrebu ukrajinskih motora. Takođe i u mornarici svi ukrajinski brodski motori su zamenjeni odgovarajućim ruskim po istom analogu.
To bi bila najskuplja priča sa Mi- 35p.

Ž

Dejan

Руси и даље уграђују моторе ТВ3-117.

Те моторе имају наши Ми-17В-5.

Mi

@MiG21BiS Da, Mi35 su malo moderniji Mi24, ali ovi hrvatski što stoje vani na Plesu, to je odavno gotovo, jedino ih možeš donirati Srbiji za dijelove. Što je je, vrlo lijep helikopter, ali Mi35 ( Mi24 ) pripada 20.stoljeću, čak i sa svom „modernijom“ opremom. Jednostavno je prevelik, pretežak i napravljen kao hibrid između napadačkog helikoptera i transportera.

De

@Живојин
Ако су мотори ТВЗ-117 онда су рађени на ОДК Климов из Санкт Петербурга. Међутим колико сам ја знао они су само склапани од делова увезених из Украјине. То по свој прилици значи да ако су на нашим Ми17В5 уграђени ТВЗ-117 да је ОДК Климов освојио комплетну производњу, и да се сви склопови и подсклопови мотора производе у Русији, било у ОДК Климов, или код њихових коопераната.
Знам да су почели рад на мотору ВК 500 за Ансат који би требало да замени канадски који се тренутно уграђује, и ВК 1600 који би требало да се уграђује у путнички Ка 62 који је још у испитивању тренутно са француским мотором Турбомека.

Dr

@Miki

Kakve crne delove, sto Zivojin napisa to jedino na otpad kao sekundarna sirovina.

Bo

Miki
Da neces mozda da kazes da je MI35 zastareo? A sta je onda UH60, koji u stvari kopira MI35, samo sto nema oklop? Nemoj pisati svasta.

Bo

Iskreno me raduje svako pojacanje nase vojske.Sve sto se kupi je bolje od onoga da se nema nista.Treba izvuci pouku iz bombardovanja 99.Kopneno nisu mogli a ni smeli ali su nas vazdusno ubijali kako su hteli.Jacanje protivvazdusne odbrane treba da nam bude prioritet.

Odgovori
Ni

@Bobbie
Boze u kakve vi budalastine verujete, ima u sledecem ratu da prodjete jos gore. Cuj ti njjega, NATO nije smeo? Protiv koga nije smeo tačno? Jel protiv golobrade dece od 19 godina ili protiv prisilno mobilisanih rezervista preko 30 i 40 godina koji su masovno dezertirali i pravili probleme za vojnu policiju, pola muške populacije vam se krilo po šumama i podrumima al ne od NATO već od vaše policije i vi verujete da bi takvi nekoga zaustavili ili pobedili.

Sl

Nikola jes ti jedan od tih što se krio? Ja sam 99 bio u rezervi i moja brigada je bila sigurno na 90% formacije,i to popunjena samo rezervistima. Možda misliš na ono što se dešavalo u Crnoj Gori,gde je Milo sa njegovim klikom na svakom koraku sabotirao VJ. Ako si od tih junačina od dole onda tvoj komentar ima smisla.

Jo

@Nikola

Pomešao si 1991. i 1999. Tokom rata 1999. odziv rezervista je bio dobar.

Međutim, da NATO nije mogao 1999. da pošalje kopnene snage u Srbiju – to je glupost. Nije želeo da plati cenu, koja bi bila skupa.

П

2012. као и 15.16.18. сам апстинирао… Једноставно нисам могао да му заокружујем име, и то више због ових његових „Небојша“ и идиота на локалу, капиларних сакупљача, него њега самог, али сад, осудили ме или не, јавно кажем: гласаћу за њега! Једино ако баш нешто не упрска до марта па ме натера да се предомислим. Истина, рекао сам да глас може да добије тек када видим С 300/400 али снизићу критеријуме, ово је феноменално! Јесам био оптимиста по питању улагања у војску (бар по том питању) но, ко што су већ много прокоментарисали: да ми је баш ово неко рекао пре 5 година не бих веровао… Једино ми Орао мало воде очи, али ко зна, можда је стварно потребан…

Odgovori
al

@Pavle J

Uzivaj onda u svom marsalu ver 2.0, sta da ti kazem… Nema nama pomoci sa nama samima…

Pe

Ovi koji i dalje ne znaju za koga glasati i kojima je sve isto…pa kad bi im Playboy zecicu dali rekli bi necu jer ima bubuljicu malu na nosu… :))…cisto onako plasticno…uplaseni i neopredeljeni cijeli zivot

Al

Kažu da smo u Rusiju poslali dovoljan broj pilota na obuku ili bolje rečeno preobuku, što me dovodi do zaključka da će biti promena tipa aviona u korist Suhoja. Koliko znam na nekim našim aerodromima je već odrađena transformacija objekata tako da budu kompatibilni sa novim avionom i mislim da je SU 30 naš izbor, jel sve naše zahteve ispunjava. Samo mi nije jasno ovo sa kiparskim mi 35. Njima je potreban remont i modernizacija a to nam sad baš nije potrebno. Mislim da je bila bolja oba opcija da se svake godine za godinu naruče novi koje već posedujemo do jedne i po eskadrile.

Odgovori
B

Su30 u nekoj skromnijoj varijanti (iz one slabije fabrike) je relativno jeftin, cak i duplo jeftiniji od 35ice, ali dzabe kada je dvosed. Imamo hronican problem sa pilotima i to ce tako biti i u narednoj deceniji jer to je jako spor proces. Novi avion mora biti jednosed.

Al

Pilote za Orla dvoseda ima da bude a za SU 30 problem. Ljudi šta nama u stvari treba. Jedno se priča drugo se radi. Odabir i slanje pilota za Rusiju gde će isti biti obučavani za porodicu Suhoj, e sad da odem još dalje, celog njihovog programa je naš prioritet i usmeriti se više ka nečemu vrednom a ne da se stalno krpari i na tenderima krade i to nemilice. Šta ima loše u tome što sam naveo, ja samo generalno mislim da je naš naj veći problem što smo mi duboko podeljeno društvo koje samo sebe jede i ruši. Drugima na radost.

Gl

Druze nemamo mi logistiku za su 30.Sat letenja kao na f35a 35k dolara.Takodje ogroman avion od 17.5 tona,mora se novi hangar praviti.Takodje je dvosed,morali bi piloti sa orla da idu na su 30 k morali bi 6 plus 6 da nabavimo

Br

@Aleksandar

Nisu isti piloti za Orla i za moderne nadzvucne avione kakve do sada nismo imali. Za Orla se mozda nekako i mogu naci, ali ako imamo npr. 14 Su-30 i racunamo broj potrebnih pilota uz koeficijenat od samo 1.2-1.3, sto je inace premalo, samo za njih bi nam trebalo oko 35 pilota, i to za avion ciju obuku nemamo… Mozda je i moguce doci do toga za nesto vise od 10 godina, ali sada, ili za par godina, to je nemoguca misija.

Zu

Za eskadrilu od 14 Su-30 vam ne bi trebalo 35, nego 18 pilota i isto toliko WSO-a.

ma

Srbija nabavlja 52 helikoptera ukupno (18 isporuceno) a neki se nadju pametni i kazu kako to nista nevalja jer 11 od njih 52 su polovni :) .
Ovo se do pre 5-6 godina moglo samo sanjati. O BPL, PVO i drugo ne treba ni komentarisati.

Odgovori
Al

Kažeš nađu se uvek pametni da kritikuju. Ja sam zagovornik, pristalica ali samo novog. Kupovine koje nas još teraju da ulažemo i trošimo su štetne i kao takve jednom zauvek treba da se prestane sa tom praksom. Ti kažeš 52 helikoptera Srbija nabavlja, ja joj želim 152 da nabavi ali novo i adekvatno našim potrebama. Koliko para ima da ode dok se tih 11 Mi35P dovedu u stanje koje odgovara našim potrebama. I ako taj novac dođe do garnice da smo mogli kupiti nove Mi35 M šta smo mi to onda uradili. Ja svoju Srbiju volim naj više na svetu i nemam državu u rezervi, nemam ni pasoš da bih bežao iz nje tako da svi svoju ljubav i ceo život kanališem i vežem za nju, moju i tvoju i našu Srbiju. Zato našim pilotima ima da obezbedimo novo, savremeno, sigurno i maksimalno operativno. Ja mislim da pametno volim svoju zemlju jer joj želim sve naj bolje.

Cr

Aleksandre, druže… da država ima para da nabavlja samo novo, ona bi samo novo i nabavljala. Ali para, kako da ti kažem, nema ni približno dovoljno da se nabavlja samo novo. Dao bog da jednog dana bude, ali sada je tako kako je. Malo novo, malo se krpimo. Svaki pilot Mi-8 će drage volje otići na preobuku za polovni Mi-35. Naravno da bi bilo mnogo bolje da je u pitanju nov Ka-52 ali treba raditi i zaraditi, pa će biti i to jednog dana.

Vl

Aleksandar,
Kažete, pristalica ste samo novog…
Pa što onda ne posavetujete Amerikance da nije dobro da modernizuju Bredlije? Što im ne kažete da su promašili sa modernizacijom B52 i da su ih trebali praviti samo nove?
I da, novac dat za kiparske Mi 35 najmanje se daje za helikoptere. Znate li koliko košta paket koji se dobija uz njih?
Osim toga, da li ste sigurni da te helikoptere i prateći paket plaćamo novcem?

al

Srbija nije Amerika, i nema potrebe praviti paralele između istih jel ta ista Amerika, da modernizuje staro i postojeće da bi nas zatpale sa novim metama gde će oni isprobavati nešeto novo. A pare, ja opet ko pokvarena ploča, Srbija da 600 miliona evra da bi kupila pravo prenosa premijer lige, a vamo da nema za opet to novo. Mi nikako na zelenu granu i nažalost opet se ponavljam naše podele koje su sve dublje koštaće nas postojanja. Naš narod je stradalnički i to stradanje staje upravo sad u ovom vremenu. Ako ništa ne preduzmemo, onda da se na vreme pozdravimo i izljubimo jel posle neće biti vremena a ni nas. Braćo koliko košta da košta samo novo, I početi pod hitno mlađi naraštaj učiti da koristi isto. Pozdrav Braćo.

Pa

Raduju nove nabavke ali je tuzno je sto su to politicke nabavke a ne nabavke proistakle iz stvarnih potreba i analize okruzenja. Uvek se uporedjujemo sa Hrvatskom i u tom segmentu na zalost nas RV PVO nije bolji.
Hrvatski Kayova helikopteri su dominantniji od H145. HForce je skoro usao u upotrebu i nema neke zadivljujuce performanse.
Hrvatski Rafali su apsolutno dominantniji od Migova, mislim da su to nasi ukapirali i da planiraju nabavku novih shodno tome. To je za pohvalu. Da ne spominjem Rumune i Bugare koji non stop nabavljaju Fantome.
Rakete na Rafalima daleko nadmasuju PVO FK3 koji izmedju ostalog ne pokriva 360 stepeni.
Ako uzmemo u obzir logistiku nabavki na sve strane,..

Odgovori
An

Krajnje netocan i zlonamjeran komentar. Hforce 3 sa optoelektronskom stanicom MX-15D i integriranim raketama sa TV/IC samonavodjenjem te laserskim vodjenjem je generacijski iznad bilo cega na kayovi (ista turela se ugradjivala na TB-2 Bayraktar i ima izuzetne mogucnosti), Hrvatski Rafale tek treba doc za oko 4 godine te trenutacno nema usporedbe sa necim sto stoji ili leti na batajnici. Mi jos uvijek ne znamo ni sto je to naruceno, ni u kojoj kolicini da bi pricali o „daleko nadmasuje“ , „dominantni“ i tak dalje. Skoro sam gledao intervju sa vojnim analiticarem Tabakom i on tvrdi da ce rafale za Hrvatsku biti ispod razine opremljenosti onih za Grcku. O tome su pisali i francuski mediji.

Mi

@Packman

Koji Fantomi? Koji su to avioni?
Koje rakete Hrvatska dobija sto imaju veci domet od 100km?
Kako to divizion FK3 ne pokriva 360 stepeni?

Ro

@Ante Portas
Točno je da mi ne znamo što je naručeno. No, netko kome je taj ugovor bitan radi sljedećih odluka (AV) je imao 6 mjeseci da sazna te detalje koje nećemo tako skoro saznati od MORH-a ili će biti predmet ciljanih dezinformacija nazovi analitičara koji su interesno povezani sa SAAB-om.
Pratio sam zadnja 2 dana konferencije AV za novinare, vedrije lice ima Zelenski s 200.000 ruskih vojnika na granicama nego on.
Zašto se mora korigirati dosad važeća strategija nabave i izvesti reevaluacija sigurnosnih rizika VS ? Jedino ako se netko kladio da neće bit ništa od tog posla, odnosno da nisu u G2G samo avioni.
Glupo navijačka tema u svakom slučaju.

Pe

@ Packman

Tvoje znanje j eopasnije od bilo kog neznanja. Narodski receno, nemas ti pojma.

Jo

@ Ante Portas koji dio u F3R ne razumijes, a i pojavio se podatak o nekoj kolicini meteora i puno mica u obje verzije

Br

Krasuha, Repelent, veci dronovi i brojniji PVO sa viseslojnim komandnim centrima, verovatno nekada i boljim radarima su pun pogodak, verovatno ce za dve godine stici i Tamnava i Aleksandar, Gavran, veci broj modernizovanog Ognja i modularnog sa krstarecim raketama, a mozda cak nekada i Sumadija. To su stvari koje su nam najvise potrebne za odvracanje potencijalnog neprijatelja, jer se mozemo i odbraniti i izvesti protiv-udar sa daljine.
Jedna eskadrila bilo kakvih aviona i veci broj helikoptera i tenkova, su potrebni, ali su ipak u drugom planu u odnosu na nabrojane stvari. Mislim da su nam cak 60 naoruzanih helikoptera, kao i dva C295 trenutno nepotrebni i da je deo tog novca trebalo uloziti u druge stvari.

Odgovori
Ni

Samo jedno pitanje/konstatacija nabavke su na osnovu strateskih dokumenata radne grupe koju cine piloti, inzenjeri, strucnjaci ili…?
Da li znamo sta kupujemo, sta nam treba ili samo nabavljamo da ima na gomili?

Odgovori
Be

@Nikola

Ovo prvo je tačno.

Sa

Zasto kupujemo toliko Mi-35 helikoptera? Zasto ne bi ulagali vise u bespilotne letelice umesto helikoptera? Deluje mi da su Azerbedjanci u Nagorno-Karabahu mnogo vise koristili bespilotne letelice nego helikoptere i Su-25 avione. Ne razumem se samo pitam.

Odgovori
Be

@Sasha

Biće i jedno i drugo.

1. Imamo već Vrapca i Orbitera.

2. Nabavljen je Ch-92 i počele su nabavke Pegaza.

3. Nabavlja se još veći dron od CH-92, verovatno opet od Kineza.

4. Razvija se Lotering-Municija kao što je Gavran.

Br

@Beli

Pitanje je da li su Orbiteri operativni. Nismo ih videli do sada ni na jednoj vojnoj vezbi.

Th

Ja se pitam samo jedno. Imali li dovoljno pilota za sve te helikoptere ?
Ne verujem da Gazelle idu u staro zeljezo. Ne mogu se resit i onih orlova.
Sve me to seca na bivsu JNA.

Odgovori
Th

Kao da se neko sprema za neki sukob.
To me podseca na vreme nakon prvog i pre drugog svetskog rata.
I neka partija je slicna nekoj iz tog vremena. Kao i njen lider.
Ista gestikulacija. Jadni Drugosrbijanci. Sta se vama sprema ?

Th

Malo pre procitao da navodno ima dovoljno pilota za helikoptere
ali ne za avione. Nebili takve podatke trebali biti vojna tajna ?
Isto bi trebalo vredeti za nabavku bilo koje vojne tehnike.

om

Zašto kupujete…Zato jer se precednik u sve razume, zato jer nikome ne odgovara, zato jer vlada i narodna skupština ne odlučuju ni o čemu, jednostavno zato jer se njemu tako hoće. Lično bilo bi mi drago da vas natrpa sa svim i svačim, jedan je precednik, a ni mandat nije vječan ako se drugačije ne odredi.

Odgovori
Po

Kupujemo jer postoji potreba… Predsednik nema pojma ni o cemu vezano za vojsku i tehniku, ima tim strucnih ljudi oko njega (Miloradovic, Radulovic) koji odredjuje sta se nabavlja i kako. To sto on voli u sve da se mesa jer njegovi glasaci to ocekuju je sasvim druga prica…

dr

Zato što nam se hoće. Ti znaš ko odlučuje šta će se kupiti? I ima da kupimo još koliko hoćemo. Brinite vi vašu brigu i nesmarajte. I da PREDSEDNIK i VOJSKA SRBIJE.

Pe

Kupujemo jer nam treba i jer nam se moze. Pa pobogi moraju se eskadrile kompletirati kad tada. A koliko vidim mozda i T/FA-7 su na vidiku nije to lose…o PVO da ne trosim rijeci.

Za koju godinu zamisli nekom padne na pamet da nam okupira TENT i Kostolac ili Djerdap ne daj boze pa …treba mu spremiti docek zar ne…cisto metafizicki hipoteticki za razmisljanje.

NL

Blago nama kad imamo tako brižne komšije, više brinete o našem budžetu od nas:)

Pe

@NLOS
komšije bi najviše volile kada bi vojska Srbije bila siromašna, odrpana sa muzejskim primjercima naoružanja. Onda bi im ego bio do neba. Ovako nije im jasno ništa i u čuđenju se pitaju zašto. Zašto se vojska Srbije uopšte naoružava. Izgleda da svi u Evropi imaju pravo da zanavljaju i ojačavaju svoje oružane snage samo ne Srbija.

Be

Ma, to sta se srbija naoruzava, to je cist OK.
Vi ionako volite oruzije.

Samo, ja tom AV ne bi vjerovao sve da mi kaze kako je danas utorak.
Taj lik ne preza od nicega.

Drage komsije, iskreno se nadam kako sve to nece biti upotrebljeno protiv vas samih.

Zu

Blago nama kad imamo tako brižne komšije, više brinete o našem budžetu od nas:)

Pamti pa vrati (Rafale).

Dr

@Beduin

Pa vole i kod vas oruzje, ne zaboravi kada je objavljeno da je izabaran Rafal (uoci izbora u Hr, slucajnost?).

Sto se Vucica tice, ne veruje taj ni samom sebi tj. onom sto izgovori.
Ali te price kako ce oruzje biti upotrebljeno protiv nas samih su gluposti.
Ne znas Beduin kakva je situacija bila tokom pada Milosevica i prilikom hapsenja. Ni tad niko nije upotrebio oruzje protiv naroda, kao sto nece ni danas ni sutra ma koliko neki mislili ili se nadali da hoce.
Ne sede u nasoj vojsci klimoglavci, naravno ima i takvih, koji bi pucali po sopstvenom narodu. Vece su sanse da kod vas pripucaju na narod nego kod nas, zato sto su kod vas podele u drustvu izrazenije nego kod nas. Kod vas se i dan danas razglaba kome je deda bio u Partizanima a kome u Ustasama, prividjaju se nekakvi KOS-ovci, UDBA-si, OZNA i sta sve ne.

Cr

Sreća, Beduine, pa kod „vas“ (gde god to bilo) niko ne voli oružje i suze gorke ronite dok stižu Rafale, Patria, BlackHawk, Kiovva, Bradley i ostalo…

Ne verujemo ni mi AV ništa na reč, nego na ono što se vidi. Videli smo H-145, MiG-29, Pancir, Mi-17, Mi-35, dronove i još svašta nešto, plus domaće proizvode. Pa kada kaže da će nabaviti još toga, a to potvrde ljudi iz struke u izjavama za ovaj portal, može im se dati malo kredita. Nisu najavili Bulave i Cirkone pa da se grohotom smejemo.

A to da će ih upotrebiti protiv nas samih, to je nešto najluđe što sam pročitao na T6 otkako ga pratim. A bilo je svega i svačega za pročitati.

Ako se Srbija za nešto i „sprema“, kao što paranoiše onaj tvoj saborac iznad, ona se „sprema“ tačno onoliko koliko se i Hrvatska „sprema“. Ništa manje ili više. Pa ti sad vidi šta bi to moglo da bude i koliko je realno.

Br

I Hrvati vole oruzje, rekao bih podjednako… Tesko se moze reci za zemlju koja nabavlja najskuplje i najmodernije avione, haubice i helikoptere i 130 prilicno skupih BVP-a, da ne voli oruzje.

Zu

„Tesko se moze reci za zemlju koja nabavlja najskuplje i najmodernije avione, haubice i helikoptere i 130 prilicno skupih BVP-a, da ne voli oruzje.“

Nismo dovoljno bogati da kupujemo jeftino.

Be

Ne znam Crni….unatoc svim podjelama, Hrvatska je ipak pravna drzava.

Niti premijer niti predsjednik mogu sta im se prohtije.

A opet, ni Rio Tinto nije kamilica.
Daleko od toga

Cr

I šta sa tom pravnom državom? Postoji li neko nepisano pravilo po kojem se pravne države nikada ne spremaju za bilo šta, a one koje nisu pravne se uvek spremaju za nešto?

Pripreme se rade u zavisnosti od toga kako se zakuvava u okruženju i kakve ti realne opasnosti prete, a ne od toga da li si ili nisi pravna država.

om

Ma kupujte niste me razumjeli, ali samo kažem nije normalan način na koji to Srbija radi. Ono probudi se precednik jutrom i odmah kupi eskadrilu. Ljudi pa svijet to gleda to nigdje ne ide tako pa gdje ćete u EU sa tom politikom. Možete se vi do zubiju naoružati i šta s tim gdje ćete u koji rat s kim.
Sa kojim stručnjacima se on to savjetuje, ok, treba ali to ne isključuje demokratsku proceduru. Svaki dan taj čovjek je u medijima, svuda je i sve zasluge sebi pripisuje.
Nije mi žao naoružavajte se, nema šanse da ratujete jer sankcije su gadna stvar.
Hrvati nisu nikad toliko slabi da bi se više drznuli na nas, a ostalo sigurno neće biti riješeno ratom već političkim i ekonomskim metodama.

Cr

To što on sebi pripisuje sve zasluge tako da izgleda kao da sve on kupuje i plaća, a ne država našim novcem, ne znači da on odlučuje šta će se kupiti. Čak je i on dovoljno pametan da sasluša vojsku šta joj treba i koliko to košta, odnosno ove iz nabavke koji znaju koliko para ima u kasi i koliko je finansijski/politički realno da se ide na prvu opciju, ili treba preći na drugu, treću… Kada se svi oni usaglase, i kada pregovori daleko odmaknu, onda on uskače da sve pripiše sebi. To naravno ne bi trebalo da funkcioniše tako ali šta da se radi… no ne znači da je ON izabrao H-145 ili da je ON odlučio da se uz pomoć MiG-29 premostimo još 10 godina do nabavke novih aviona… jer on o tim stvarima pojma nema, kao uostalom i o bilo čemu drugom.

Zašto nema rasprave u parlamentu? Zato što u tom parlamentu sedi doslovce samo jedna partija pa se nema o čemu ni raspravljati. Onih 250 potrošača vazduha iz tog parlamenta skupa imaju jednocifren IQ i ne bih im poverio nabavku pribadača a kamoli borbenih sistema.

Zašto nema javne rasprave sa raznim „atlantskim“ NVO i „centrima za demokratsku kontrolu“ čija je jedina svrha da se kupuje i nabavlja isključivo od SAD i ni od koga drugog? Zato što je ta rasprava potpuno nepotrebna i njihovo mišljenje nikog normalnog ne bi trebalo da zanima.

O vojnim nabavkama treba da se pitaju vojni vrh, MO i parlament. Ovo poslednje nemamo jer nas je tako zapalo, pa sve dok su prva dva uključena kako treba (a jesu) imamo čime da se tešimo.

om

Crni, ti uopće ne razumiješ o čemu ja pričam.Srbija je civilna a ne vojnička država,barem bi trebala biti.
Naravno da vojni eksperti u dogovoru sa kompetentnim ljudima na terenu predlažu što treba vojsci i ništa više.
Dalje postoje strukture državnog ustroja koje rješavaju
problematiku, transparentno i po ustavu i zakonu. Ne može to uraditi jedan čovjek svojevoljno preko noći koji se kako ti kažeš sa nekim generalom savjetovao..
Meni je to smiješno ali neka neko se mora dovesti k pameti kad tad i od srca mu želim još neku veliku kupovinu ako vas to toliko veseli.

Cr

Srbija nije vojnička država, ne znam odakle takav zaključak. Vojska je u Srbiji i dalje prilično zapostavljena (čak i posle svih ovih nabavki), za nju se procentualno ne daje ništa više novca nego u nekom evropskom proseku.

Ti grešiš jer čitav proces neke nabavke posmatraš od trenutka kada ga je najavio predsednik, i to uzmaš kao početni momenat. A to nije početni momenat, dapače miljama je daleko od početnog. U trenutku kada ga je predsednik najavio, već su obavljena najmanje tri kruga razgovora sa prodavcem, a pre njih pet krugova unutrašnjih razgovora. I odlično se zna i šta se nabavlja i zašto se nabavlja.

Primedba koja ti stoji se tiče transparentnosti, no Srbija je sada u poziciji da netransparentno nabavlja nešto, dok je prethodnih 20 godina bila u poziciji da transparentno nabavlja ništa. Stoga moraš imati razumevanja za to da onima koji prate ove nabavke transparentnost nije prva na listi briga.

E, da, i nije uvek predsednik taj koji najavljuje. Recimo, transportne C-295 nije on najavio nego drugi zvaničnici. Ima još dosta toga o čemu on nije govorio prvi ili nije govorio uopšte.

om

Crni, nisam stekao taj dojam o početnom momentu.
Stekao sam dojam da je AV svemogući i da on amenuje sve. Bez njegova znanja ili dopuštenja ne može niti igla pasti na pod. Tako država ne funkcionira.Sve mora doći u skupštinu i vlada preko ministarstava te odluke provodi. Tko je taj čovjek tko je njemu dao ovlasti da troši nemilice i stihijski….narod, ustav…ne, ne i ne uzeo ih je sam.

BH

Ja mislim da su Mi-35P helikopteri korektna nabavka. Verujem da će to da se „prebije“ tako što mi Kipru dostavimo nove Nore, Tamnave ili Šumadije kada budu gotove, plus jačamo odnose sa dve prijateljske države ( I Grčkom I Kiprom ). Možda bi čak mogli da nabavimo i njihov S300.

Odgovori
Jo

Modernizacija Orla , modernizacija Galeba ? Šta ostade od toga ?

Odgovori
Ma

Orao – da. Galeb – ne.

Ma

Kakve su opcije naoružavanja H-125M? Ako bi već menjali gazela sa njim, da li može na njega da se „nakači“ Pauk ili S8LGR, naprimer?

Odgovori
de

Meni ovde neke stvari nisu najjasnije. Koliko se secam postoji neki sporazum iz Firence koji odredjuje maksimalne kolicine vojne tehnike koju mogu da poseduju drzave nastale iz bivse Jugoslavije. A tamo pise da SRJ ima pravo na 53 jurisna helihoptera! U te jurisne racunaju i Game i Here (ove valjda vise namamo) ali i sve ostale naoruzane. Koliko shvatam bice 8+11komada MI 35, 8 komada Mi 17 V5 , 20 komada H145. A pise da na brojnom stanju imamo 30+ Gama. Da nismo mi malo prefurali ogranicenje? Odnosno da ga ne predjemo kada ovo dodje?

Odgovori
Dr

Zivojin je na drugoj temi pisao da imamo 7-8 operativnih GAMA.
Sto se H-145 tice, zaboravio si da su 4 komada otisla za MUP.

Г

Од тих 20 Х 145М 4 су МУПова, а 2 од ових 5 које већ имамо нису наоружана, дакле ту бројка стаје на 14. Што значи да 19+8+14=41, тј. можемо имати 12 Гама/Хо или ти једну еск. Врв ће Ербаси у неком тренутку заменити Газеле па ће се моћи купити још неки хели, нпр још 4 Ми 17.

Zu

„A tamo pise da SRJ ima pravo na 53 jurisna helihoptera!“

Znači da nakon razlaza s Crnom Gorom Srbija nema pravo ni na tih 53?

Odgovori
Le

Већ дуго се само колико видим поштују права јсчег. Ни сецесија није по праву као ни признавање исте. Неки би рекли да је то посебан случај. Сви би да буду посебни па и ми.

Br

Verovatno ce ih biti tu negde oko 50ak, neki od polovnih Mi-35 ce biti za delove, nakon dolaska svih 11 novih H145M, pocece polako Gazele da se povlace… Na kraju ce biti po 16 H145, Mi-17 i Mi-35, sto je 48 helikoptera, ali nece svi H145 biti naoruzani, tako da ce eventualno ostati mesta i za manji broj Gazela.

To sto se jedan manji deo zemlje odvojio, ne znaci i automatski nevazenje ili izmenu prethodnih dogovora. Bez neke nove rezolucije stara ostaje na snazi, tako da 53 i dalje vazi. Ne treba ni zaboraviti da se Dejtonski sporazum vec uveliko krsi u Bosni od strane medjunarodne zajednice i visokog predstavnika, tako da je upitno njegovo postovanje i drugih strana.

Zu

Pa nije se jedan manji dio zemlje odvojio od Srbije već se zajednica dvije zemlje raspala na sastavne dijelove. Ako nakon toga Srbija ima pravo na 53 onda Crna Gora ima na 0. Ili će svaka sljednica SRJ imati pravo na 53 borbena helikoptera? Ne kužimo tu vašu matematiku.

Г

@Зулум
Логичко размишљање:
Србија је правни наследник СРЈ тако да се на њу преноси све оно што је за време СРЈ потписано. У том моменту Црна Гора као независни ентитет није постојала тако да се на њу не могу односити ове одредбе.
Она сад може имати јуришних хелија колико год она сматра да јој треба, а за сад као што знамо нема ни један (Газеле упитне, Белови како је и овде писано тек у периоду 2025-2028 требају бити наоружани).

dr

Zulum. Ne ,upravu si. Srbija nema pravo na 53 helikoptera nego je to imala SRJ. Nema SRJ nema ni ugovora. Znači SRBIJA nije potpisnica ugovora pa ne povlači ni ograničenja iz njega. U prevodu može da ima koliko hoće. Kapiš?

Br

Crna Gora ima oko 600 000 stanovnika, to je negde oko 8%, a ako racunamo i Kosovo i Metohiju, koju nismo priznali ni mi, niti veci deo zemalja clanica UN, to je onda oko 5%. Kuzis?

Br

Ako 5% odbijemo od 53 helikoptera, ili da kazemo i 8% cak, i dalje mozemo imati barem 46 naoruzanih helikoptera, 14 H145M, jer dva nisu naoruzana i po 16 Mi35M i Mi17, sto je ukupno 46 naoruzanih helikoptera. To je ta matematika.

Vl

Zulum,
Nakon raspada zajednice Srbije i Crne Gore nije ništa novo dogovoreno. A dok se ne dogovori nešto novo, ostaje staro na snazi. A i zna se da je Srbija suksesor SCG.
Po tom sporazumu, bivša zajednica je imala pravo i na ratnu mornaricu? Znači li to da je Srbija može da poseduje ratne brodove i podmornice?
Osim toga, sporazumi se uvek prave na neki određeni rok važenja. Možda je rok tog sporazuma istekao?

de

@ Zulum Nije sporno da bas tako pise! Zasigurno postoji i neka odredba koliko je deo Srbije a koliko Crne Gore. Verujem da udeo CG nije vise od 10%. Ali pitanje je da li taj ugovor i dalje vazi! Mislim nigde nisam procitao da je ukinut, zamenjen sa nekim drugim ili sta slicno ali ako je i dalje na sbazi onda ga Hrvatska krsi! Po tom istom ugovoru pise da Hrvatska ima pravo na samo 21 jurisni helihopter. A kad sam usao na Vikipediju pise sledece: Mi 17 : 11 komada, u upotrebi od 2008-e remontovani 2019-e! OH-58 Kiowa: 15 komada u sluzbi od 2017-e. A pise i da 2022-e u sluzbu ulaze 4 komada UH 60 Black Hawk. Za ove pise da su borbeni. Pise da postoje i Bell 206 komada 8 koji se vode kao skolski i 13 helihoptera Mi 8 koji se vode kao transportni. Bell 206 i Mi 8 se ne vode kao borbeni pa samim tim ne ulaze u kvotu jurisnih. Kao sto u tu kvotu ne ulazi ni onih 9 Mi 24 povucenih iz upotrebe jos 2002 i 2005-e.

Zu

„Važna prekretnica u implementaciji Sporazuma bila je 2006. godina. Prije svega ”vojno ujedinjenje“ Bosne i Hercegovine, kojim su dva entiteta (Federacija Bosne i Hercegovine i Republika Srpska) prenijeli prava, obveze i odgovornosti na Bosnu i Hercegovinu kao jedinstvenu državu. Drugi važan događaj bio je proglašenje neovisnosti Crne Gore od dotadašnje države Srbije i Crne Gore, čime je promijenjen broj stranaka Sporazuma, što je dovelo do današnjeg broja od četiriju država stranaka: Bosna i Hercegovina, Republika Hrvatska, Crna Gora i Republika Srbija.“

Dr

Taj subregionalni sporazum danas ima smisla jedino zbog BiH i msilim da ga se SRB i Hr pridrzavaju bas zbog BiH gde zivi veliki broj Srba i Hrvata. Sve ostalo kad sabarete videcete da sve drzave potpisnice sporazuma nemaju zajedno tenkova, borbenih aviona, artiljerije i borbenih vozila koliko je mogla da ima SRJ (ili Srbija kao naslednica). Jedini izuzetak su helikopteri, Hrvati su tu na granici, mi cemo ako se sve ovo nabavi takodje biti na granici.

Zu

Subregionalni sporazum nakon ulaska Hrvatske i Crne Gore u NATO je besmislen. Ove i prošle godine zbog COVID to je ostalo samo mrtvo slovo na papiru. Koji sporazum regulira strateško naoružanje dometa 300km (Šumadija) i 560km (SCALP)?

Dr

@Zulum

Besmisleno ili ne jos uvek ga se pridrzavaju sve strane potpisnice.
Sto se raketa tice, one nisu obuhvacene ni jednim sporazumom. I Srbija i Hrvatska mogu da razvijaju rakete dometa i preko 300km, ako imaju znanje i tehnologiju, ali samo za svoju vojsku.
Jedino nije dozvoljeno da se rakete dometa preko 300km prodaju trecoj strani. To vazi i za Ruse, Amerikance i ostale i zato nije moguce kupiti recimo Iskander dometa 500km od Rusa vec samo Iskadner-E dometa 280km.

Г

Не знам зашто се није наручио још један нови Крокодил из Русије тј. укупно 5 комада, када је и сам Вучко рекао да нам треба 3 одељења са по 3 хелија. Ок, долазе кипарски, али што би крпили ту најбољу/најновију формацију са једним половним?

Odgovori
Lu

Zamisli da imaš predsjednika koji se jedan dan probudi iz kreveta, i odluči ( bez da se kozultirao sa ministrom odbrane i admiralima što vojsci zaista treba ) da nešto kupi od vojnih sistema sa novcima poreznih obveznika, bez da je bila ijedna rasprava u parlamentu, medijima ili građanskom društvu. Srbija ne mora zamišljati. Baš ludo… i fascinantno sa jedne druge strane, da građanina Srbije uopće zapravo nije briga što se radi sa državnim tj. njegovim novcima.

Odgovori
Th

Tako je A. H. odlucio da Me-262 bude tzv. „Blitzbomber“. LOL
Zandamerija bi sada trebala imat ulogu SA ili SS ?

Ve

Довољно се брину у окружењу, видим да сви главобољу имате од силне бриге. Нема потребе да и ми бринемо.

Be

Srbija je, po Ustavu, parlametarna demokracija.
Po pitanju administracije se ne razlikuje puno od Hrvatske.

No, citajuci tisak iz Srbije…..on je i predsjednik i premijer i vlada.

Najiskrenije se nadam da sve to sto on kupuje nece upotrijebiti protiv svojeg maroda.
Al opet, vec se 25 godina nadam kako ce Hajduk postati prvak…….

dr

Aman. Dokle više? Kako ti znaš ko odlučuje šta će se nabaviti? Da nepiješ kafu sa predsednikom? Kakva rasprava u medijima? Odkad je to gradjansko društvo specijalista za potrebe vojske? Oni jesu a presednik nije? U SAD se ubiše raspravljajuć gradjanska društva i mediji dali im teba atomska ili hipersonika! A parlamentovo je da odobri budžet države a ne da odlučuje šta treba vojsci jel o tome nemaju pojma kao ni ti. I pusti ti gradjane SRBIJE na miru ima ko misli o njima. Srećom ti to nisi.

Sr

@Luki
Pa receno je da je vojska predocila planove i zahteve, a ostalo je politikca odlula.

Dr

Vidim…kod vas se ubili od rasprava o avionima, kamionima itd, itd…dosao vam onaj vas, napravio komisiju od 6 ljudi, sebi bliskih, cak iskljucio i iskusne pilote, narucio sto mu se htjelo i usput poplasio 200 milja€…tako da, decko, ne rise, i paljba na dnevno.hr, obris, bljutarni itd…tamo mozes frustracije da izbacujes do mile volje.

Dr

Meni je fascinanto koliko si toboze zabrinut za novac gradjana Srbije, a ispred nosa ti je prosisalo ko zna koliko afera u vasoj vojsku. Jos fascinantnije mi je to sto si ubedjen da Vucicu u san dolaze Krasuhe, PV sistemi, helikopteri, BPL itd. pa cim se on razbudi ode i pazari sve sto je sanjao.
Vucic se razume u sve nabrojano kao Plenkovic u Rafale, kad su mu pomenuli Krasuhu verovatno je pomislio da se radi o nekom vocu tipa kruska. Ipak se tu struka pita jer ako malo bolje pogledas sta se nabavlja i sta treba da se nabavi videces da se itekako analizirao rat u Siriji, Karabahu, situacija na Kosmetu itd.

Mi

Dovoljno je što drugi brinu za nas.

de

@ Luki To ti tako zamisljas da funkcionise. Da nisi, mozda, clan Saveta odbrane? Ili clan skupstinskog odbora za bezbednost? Mozda si i bio na sastancima generalstaba? Cak i u ovom tekstu pise : „Izjave koje je pomoćnik ministra odbrane za materijalne resurse dr. Nenad Miloradović nekoliko puta dao Tango Sixu, da će se ići na nabavku helikoptera ovog tipa do nivoa pune eskadrile juče su dobile epilog – prema predsedniku ministrstvo i RV i PVO ipak su izabrali kiparsku opciju polovnih Mi-35P.“ Dakle ministarstvo i RV i PVO a ne Vucic.

Dr

Vidim vas u hr su sve pitali dali hoćete ili nećete Rafale ili neko drugo oruzije , to što ti sad pišeš je blebetanje na m2 .
Uostalom VS je zahtevala još 700miliona € , dakle itekako se predsednik konsultuje sa generalima i strukom !

Be

Dragane, pita se.
Netko bi mogao, a i hoce bez nova mandata ostati.

Ukratko, sluzbeni stav MORHa i karikature na celu je da ne zele objaviti javno detalje ugovora iz repekta prema partneru.

Grcka je objavila taj ugocor.

Takve stvari u Hrvatskoj vise ne prolaze.

Nego, a ti si glasao za premijerku u Srbiju ili?
Da li te je netko pitao zalis li nju ili ne?

Dr

@Beduin

A da li si ti glasao za bivseg premijera Hrvatske Tihomira Oreskovica ili nisi? Da li te je neko pitao zelis njega za premijera ili ne?

Mi

Oko price o prelasku na zapadnu avio tehniku – receno je da ce Srbija u sledece dve godine potrositi 1.3 milijarde evra za nabavku naoruzanja iz samo dve zemlje …

Nesto mislim da su to samo Kina i Rusija … koliko sam razumeo bez dosadasnjih nabavki i placanja …

A koliko oklopne tehnike dolazi u okruzenje – ako pogledamo Makedoniju, CG, BiH kao i Hrvatsku treba i vise od ovog broja helikoptera i mnooogo vise BPL … zaboravih Kosovo – a mnogi se ne secaju a i ne znaju – pokojni Patrijarh Pavle je rekao da je sve pocelo na KiM i zavrsice se tamo – receno izmedju zavrsetka ratova u bivsoj SFRJ i bombardovanja SRJ pa neksko mislim da jos nista nije gotovo.

Odgovori
Zo

Biće to velika muka za RV i PVO…moraće da se radi u tri smene da se sve pripremi da tehnika ne zavrsi na livadi – infrastruktura, gorivo, tehnički sastav, letački deo, skladišta itd..velika jabuka u velikom šarenilu.

Odgovori
mi

A koliko Hrvatska ima pravo da poseduje jurišnih helihoptera ak mi imamo 53 po tom sporazumu iz Firence?
I koja su ograničenja s obe strane kad su u pitanju avioni tenkovi bvp…?

Odgovori
Dr

Savezna Republika Jugoslavija:

– 1025 borbenih tenkova
– 850 oklopnih borbenih vozila
– 3750 artiljerije
– 155 borbenih aviona
– 53 jurisni helikopter.

Republika Hrvatska:

– 410 borbenih tenkova
– 340 oklopnih borbenih vozila
– 1500 artiljerije
– 62 borbena aviona.
– 21 jurisni helikopter.

Zu
Dr

@Zulum

Ima i druga strana medalje, iz Federacije su pre par godina optuzivali Srbija i Hrvatska za krsenje potpisanog sporazuma. Sto jednostavno nije tacno. Dovoljno je pogledati koliko cega ima svaka armija (nije to neka vojna tajna) i svakom ce biti jasno da se sporazum ne krsi, jer sve armije (izuzev helikoptera) nemaju ni blizu tehnike koliko mogu da imaju po tom sporazumu.

St

Uđeš lepo u 706E u 6.15 na keju.Malo prošetaš basom i staneš pored najglasnije grupe.I tako nekoliko jutara i saznaš sve šta te interesuje.A vojna grla kokodaču sve u 16.

Odgovori
mi

@Drina
Hvala na odgovoru. Po ovome Hrvati su odavno prebacili dozvoljeni broj helihoptera jer uz 16 Kajova (jedan manje pošto im je pao) i 10 komada Mi-171 Sh,sad imaju 25,jer,neko gore reče da se i transportni računaju.

Odgovori
Be

Svasta.

Nemoj vise

Zu

Mi-8MTV-1 su civilne verzije, Bell 206B-3 trenažni. Novi UH-60M dolaze samo s osnovnom opremom. Od 10 hrvatskih Mi-171Sh samo 6 imaju instalacije za naoružanje. Imamo 15 OH-58D to je ukupno 21 borbeni helikopter.

Srbija ima ili nabavlja 8 Mi-35M, 11Mi-35P, 16 H-145M, 29 SA.342. To je već 64. 16 Mi-8/17 također letaju sa saćastim lanserima pa broja raste na 80 naoružanih helikoptera. Po Vučiću svi će se H-145M podići na H-Force 3, a SA.342 na GAMA. Ne znam kako se računaju ovi bespilotni naoružani Stršljeni?

Dr

@Zulum

Po sporazumu o subregionalnoj kontroli naoruzanja svaki helikopter koji poseduje sistem za upravljanje vatrom racuna se u one brojke iznad. UH-60 poseduju SUV pa ce se i oni racunati. Nama su racunali i Gazele Here (izvidjacki helikopter) bas zbog SUV-a i mogucnosti da se koriste za korekciju artiljerijske vatre i slicno.
Sto se Gazela tice, racunaju se samo Gazele Gama i Here. Gama imamo 7-8 i 3-4 Here koje su sada HO (dakle ne racunaju se vise ni Here). Ostale Gazele ne racunaju se jer nemaju SUV i nisu naoruzane.

Zu

Znači Hrvatska će nagodinu prešišati subregionalni dogovor za 4 borbena helikoptera (25 – 21), a Srbija za 30 borbenih helikoptera (80 – 53?).

Odgovori
Jo

Imaš tekst sporazuma na https://www.morh.hr/wp-content/uploads/2017/10/80_sporazum_kontrola_oruzj.pdf
Ograničenje se odnosi isključivo na jurišne helikoptere, za koje se kaže sledeće:
Izraz „jurišni helikopter“ znači borbeni helikopter koji je opremljen za korištenje protuoklopnoga oružja, navođenog oružja zrak-zemlja i zrak-zrak te koji je opremljen integriranim sustavom za upravljanje vatrom i ciljanje iz toga oružja. Izraz „jurišni helikopter“ uključuje helikoptere za specijalizirano jurišno djelovanje i helikoptere za višenamjensko jurišno djelovanje.

Nema ograničenja za druge tipove helikoptera, uključujući helikoptere za borbenu potporu (podršku). Evo kako njih definiše:
Izraz „helikopter za borbenu potporu“ znači borbeni helikopter koji ne ispunjava zahtjeve koje treba ispunjavati jurišni helikopter i koji može biti opremljen različitim oružjem za samoobranu i neutraliziranje ciljeva na zemlji, kao što su strojnice, topovi i nenavođene rakete, bombe ili kasetne bombe, ili koji može biti opremljen za obavljanje drugih vojnih funkcija.

Prema ovome, naoružani helikopteri koji nisu naoružani navođenim raketama i integrisanim sistemom za upravljanje vatrom se ne smatraju jurišnim helikopterima i ne podležu ograničenjima.

Kada je Srbija u pitanju, u jurišne helikoptere se računaju H145M sa H-Force, Mi35 i Gama. Pod uslovom da svi H145M budu naoružani (a neće), to bi bilo 35 + Gama.
Ograničenje za SR jugoslaviju je bilo 53 jurišna helikoptera, međutim taj sporazum je kasnije izmenjen, jer je dodata Crna Gora, pa je limit SR Jugoslavije podeljen između Srbije i Crne Gore. Bez obzira na to, Srbija sigurno ima prostora za 12 Gama.

Hrvatska ima 15 Kiowa, ako sva 4 Black Hawk budu opremljena kao jurišni helikopteri, to bi bilo 19. Ograničenje je 21.

Helikopteri Mi17 i slični se ne računaju.

Br

Svi komentari o mašinama nikad nisu otvorili kapotaže motora. Dokumentaciju o održavanju i časove preglede. Koju opremu imaju i tako to. Lepo je imati takve mašine kod nas ali treba školovatii mlade tehničare za održavanje i opsluživanje i pilote za letenje.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs