Politička neizvesnost u odnosima Evrope i SAD kao prilika za dodatne narudžbine francuskih borbenih aviona Rafal

29. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

28. mar 2025

Kako je JNA promovisala poziv vojnog pilota: Dežurna para, stjuardesa i potpuna kreativna sloboda

27. mar 2025

Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

26. mar 2025

Hrvatski ministar odbrane u poseti proizvođaču Rafala: „Predložili smo Dasou investiranje u Hrvatsku“

25. mar 2025

Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

24. mar 2025

[POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije

21. mar 2025

Mađarsko ratno vazduhoplovstvo doprinosi KFOR-u: Helikopteri H145M nakon Bosne i Hercegovine i iznad Kosova i Metohije

20. mar 2025

Izraelska kompanija „Elbit Systems“ objavila rezultate poslovanja za prošlu godinu

19. mar 2025

Poslovni rezultati kompanije MBDA za 2024. godinu: Značajno povećanje proizvodnje, zemlje bivše Jugoslavije novi klijenti

19. mar 2025

Tragedija u noćnom klubu pokrenula je opsežnu međunarodnu operaciju medicinskog vazdušnog transporta u Severnoj Makedoniji

18. mar 2025

[ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

17. mar 2025

Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

13. mar 2025

Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

12. mar 2025

Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

11. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Goran Memon za Tango Six: EDePro razvija dva tipa letelice, cilj je da „mock-up“ dvomotorne bude izložen na sajmu u Dubaiju

10. mar 2025

Konačan poslovni i finansijski izveštaj Dasoa za 2024: Još jedna uspešna godina, ostalo da se proizvede i isporuči još 220 Rafala

5. mar 2025

Američki ubica Jastrebova u Farnborou: Priča o tri zelene zvezdice

4. mar 2025

[ANALIZA] Nesreće V-22 Ospreja: P-faktor, prokletstvo tiltrotora i imperativa tehnološke superiornosti američke vojske

3. mar 2025

[IDEX 2025] Od streljačkog naoružanja do dronova: Srpska namenska industra na štandu Jugoimport SDPR-a

28. feb 2025
[Novosti iz Helikopterske jedinice MUP-a] Delegacija jedinice u Rusiji na primopredaji Kamova 32, prvi let novog Erbasa na srpskim tablama, novi hangar na „Nikoli Tesli“ poprima svoj oblik
Budućnost Helikopterske jedinice su Erbas helikopteri ali do kraja leta stižu i Kamovi / Foto: Dimitrije Ostojić, dimitrijeostojic.com

[Novosti iz Helikopterske jedinice MUP-a] Delegacija jedinice u Rusiji na primopredaji Kamova 32, prvi let novog Erbasa na srpskim tablama, novi hangar na „Nikoli Tesli“ poprima svoj oblik

Prethodna i ova nedelja donele su Helikopterskoj jedinici MUP-a Srbije interesantnu različitost i intenzitet aktivnosti. Dok su se klasični mediji fokusirali na najvidljiviji momenat, pomoć Sloveniji u gašenju šumskih požara, Tango Six danas ističe podjednako bitne novosti koje ilustruju na koliko izazovnih frontova deluje najaktivniji regionalni civilni helikopterski operater.

Kako Tango Six saznaje, a kako je u izjavi medijima potvrdio i ministar policije Aleksandar Vulin, Srbija očekuje da dobije naručene i delimično plaćene ruske specijalizovane protivpožarne helikoptere Kamov 32 u narednih mesec i po dana. Prvi isporučeni Erbasov helikopter H215 Super Puma imao je prošle nedelje svoj prvi civilni let pod srpskom registracijom, dok svako ko je skoro poletao avionom sa „Nikole Tesle“ u pravcu piste 12 mogao je videti da novi hangar jedinice poprima svoj konačni prostorni i fizički oblik. Jedinica je takođe sa dva helikoptera Erbas H145M i jednom „Gazelom za snajperiste“ YU-HFF učestvovala kao podrška Žandermeriji u vežbi „Gruža 2022“, na brani jezera Gruža.

Raznovrsnost tipova u Sloveniji podseća na helikoptersku egzotiku koja je stizala u pomoć Srbiji 2014. godine

Gašenje požara u EU, preuzimanje ruskih helikoptera

Jedinstvena politička pozicija Srbije omogućila je Helikopterskoj jedinici da prošle nedelje pošalje dva helikoptera Bel 212 kao ispomoć Sloveniji ali i da njena letačko-tehnička delegacija ode na primopredaju helikoptera Kamov 32 u Rusiju. Ministar Vulin potvrdio je da je za ovu letnju protivpožarnu sezonu određeno pet helikoptera. Međutim, kada u jedinicu stignu još dve Super Pume i dva Kamova, na raspolaganju će u jednoj sezoni biti devet do deset protivpožarnih helikoptera.

Nakon što je Tango Six prvi preneo potvrde da MUP zaista nabavlja ruke Ka-32-A11BC, nakon što je predsednik države izjavio da su letelice delimično plaćene pre početka ruske agresije na Ukrajinu, naš portal saznaje da je delegacija jedinice trenutno u gradu Kumertau, ruska republika Baškortostan, na primopredaji prvog helikoptera Ka-32 u njegovoj fabrici KumAPP koja je u vlasništvu konzorcijuma Ruski Helikopteri. KumAPP (već decenijama) proizvodi Kamove sa koaksijalnim rotorima koji su u upotrebi u ruskoj mornarici i koji su namenjeni civilstvu.

Ka-32 je već dolazio u Srbiju kao ispomoć od strane Rusije. Sada će Srbija, ako reši problematiku suspenzije njegovog EASA sertifikata, moći njega da šalje na ispomoć drugim zemljama u regionu. Značajan broj pilota Helikopterske jedinice već ima iskustvo letenja ruski proizvedenih helikoptera / Foto: Ruski Helikopteri

Kako smo već pisali, Ka-32-A11BC jedini je ruski civilni helikopter koji je posedovao EASA tip sertifikat, jedini razlog (pored njegove protivpožarne specijalizacije) zbog kojeg ga je Helikopterska jedinica prihvatila kao opciju. Problem je nastao nakon ruske invazije na Ukrajinu kada je EASA suspendovala sve sertifikate svim projektnim, proizvodnim i organizacijama za održavanje vazduhoplova u Rusiji. Time je Srbiji napravljen priličan problem jer Kamovi neće biti EASA sertifikovani a nacionalna sertifikacija od strane srpskog Direktorata Civilnog Vazduhoplovstva biće podjednako teška budući da ova institucija neće moći da obavi naizgled jednostavnu homologaciju letelica budući da su svi administrativni i ljudski kapaciteti Srbije nepovratno baždareni po EASA pravilima. To će ostaviti mogućnost slanja helikoptera u ispomoć eventualno u srpski entitet Bosne i Hercegovine. Naravno, uvek postoji mogućnost da i EU zemlja, kao na primer Slovenija, zbog vanrednih uslova prirodne kataklizme omogući korišćenje ovih helikoptera i bez EASA sertifikata. Ostaje da se vidi dokle će ruska civilna vazduhoplovna industrija ostati hendikepirama nezabeleženom ekskomunikacijom iz EASA-e i kako će to uticati na legalnost plovidbenosti u Srbiji i inostranstvu budućih srpskih Kamova.

Prvi Pumin VIP let na srpskim tablama

Prevoz predsednika do jezera Gruža nije bio prvi let novog H215 iznad Srbije. Helikopter je leteo nedelju dana ranije za potrebe predajnih letova / Foto: Branislav Milošević

Kako je Tango Six prvi javio, prva od tri Super Pume sletela je pre tačno dve nedelje na aerodrom „Nikola Tesla“. Helikopter je narednih nedelju dana i dalje po okolini Beograda leteo pod privremenom inostranom fabričkom civilnom registracijom i vođstvom letačkih i tehničkih posada kompanije Erbas zbog administrativnih procedura predaje letelice kupcu.

Prvi let u srpskom civilnom registru sa registracijom YU-VIP koju će letelica nositi u službi, desio se baš ka pomenutoj vežbi Žandermerije na jezeru Gruža. Helikopter je tada iskoršćen za misiju kojom će se u velikoj većini slučajeva baviti i u budućnosti – prevoz predsednika države. Savetnica za medije predsednika je snimajući poletanje iz baze Helikopterske jedinice video snimak prekinula upravo u sekundi kada se mogao videti enterijer letelice.

Kako Tango Six saznaje, H215 YU-VIP je podeljen u dve sekcije koje se odvajaju pregradnim vratima. Glavna VIP sekcija ima dva para sedišta okrenuta jedna drugima i dva stola. Druga sekcija broji šest sedišta za prateće osoblje u repu letelice.

Premijeri i predsednici Srbije tako će se pridružiti kancelarima i predsednicima Nemačke i Francuske koji takođe koriste Super Pume u modifikovane u VIP konfiguracije. Državni vrh Srbije se do sada prevozio u helikopterima H145M koji, kao i Super Pume, imaju Hensoldt sistem aktivne samozaštite protiv IC vođenih raketa zemlja-vazduh.

Hangar party

Dok Helikopterska jedinca čeka dolazak svog sedmog tipa helikoptera, na ukupnom stanju brojaće (sa tri Pume i dva Kamova) 22 letelice. Time će se, interesantno, približiti srpskom RV i PVO koje na papiru ima oko 60-ak helikoptera ali aktivnih oko 25.

Zbog ove inflacije hardvera jedinica je donela odluku da izgradi još jedan hangar odmah pored jedinog koji koristi decenijama a koji je takođe morao ponovo da bude bude izgrađen nakon uništenja tokom NATO agresije.

Novi hangar Helikopterske jedinice MUP-a biće dovoljno blizu i omogućiće stvaranje nove veće platforme / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

sm

Suzi je vrhunski reditelj insta klipova.

Odgovori
Ix

>> Delegacija jedinice u Rusiji na primopredaji Kamova 32

Zalosno, poseta RF u sred rata prst je u oko svim slobodarski nastrojenim gradjanima EU koji zahtevaju prekid ruske agresije u Ukrajini (takodje poznata pod cinicnim sinonimom spec. operacija) i uspostavljanje mira na evropskom kontinentu!

Odgovori
Gl

Još žalosnije bi bilo ne preuzeti plaćeni helikopter ( sasvim slučajno jedan od najboljih za gašenje požara ) u vreme vatrenih stihija.
Stvarno ne vidim kakve to veze ima sa slobodarskim svetom …

so

Nadam se da ce Kamovi ubrzo stici.

Zalosno bi bilo, kad bi nemali Kamove i zbog nedostatka istih stradali ljudi u vreme vatrenih stihija. Radovao bi se kad bi imali vise Kamova i postali jos pouzdaniji nasem narodu i komsijama u okruzenju.

A o „slobodarskom svetu“ nebih, stvarno…

poz

А

@lxylon

„Слободарски свет“ пожаре неће гасити, већ ће тај посао радити примарно домаћи пилоти, који заслужују најбоље могуће хеликоптере за тај посао.

Тако да се „слободарски“ свет овде дефинитивно не пита ни по којем питању.

Ix

Niko razuman danas ne ide u Rusiju da preuzima kupljene helikoptere!

Dr

Zašto EU kupuje gas od Rusije u jeku agresije te zemlje na Ukrajinu? Zato što im treba. Zašto Srbija kupuje i preuzima helikoptere od Rusije dok traje rat? Zato što joj treba. Ne možeš prebacivati Srbiji što posluje s Rusijom kada to radi i zapad. Taj zapad kupuje gas,titanijum i sve ostalo što nema na svom tržištu od Rusije. Da i Srbija proizvodi helikoptere za gašenje požara ne bi ga kupovala od Rusije niti od bilo koga već bi podržala sopstvenu industriju.

va

dr iggy titanijum najveći proizvođač je kina onda japan a rusija na 3.mestu i samo 15% svetske proizvodnje, znači titanijuma ima u svetu ko pleve

M4

Kakva je konfiguracija helikoptera? Da li je verzija koja nosi klasično vedro, ili je verzija sa vodenim topom u nosu?

Svaka čast komandi ove jedinice na uspešnom marketingu i sposobnostima da od ministra iskukaju ovakve mašine.

Ako se ovako nastavi, obe transportne helikopterske jedinice u RV-u treba ili ukinuti ili pretpočiniti MUPu, da budu njegov sastavni deo, pošto MUP ima jače transportne kapacitete od Vojske.

Odgovori
Sr

Konfiguracija je vatrogasna, i sa rezervoarom za vodu, i sa mlaznicom na prednjem delu, i sa crevom za punjenje i ispustanje vode na donjem delu helikoptera. A imace sposobnost i da nosi vedro vode, kao i spoljne terete.

С

Одлична вест за Камове 🙂

Odgovori
С

Одлично за Камове

St

@Ixylon16
Eu kupuje gas i naftu, Amerika naftu i djubrivo, a turci preprodaju slobodarsko ukrajinsko zito. Mozemo i mi helikoptere.

Odgovori
Mi

Da bi ispali korektni i neutralni treba da angazujemo onu ukrajinsku kompaniju da nam Antonovima preveze helikoptere iz Turske.

Odgovori
Al

Odlično. Predpostavljam da vojne helikoptere nismo kadri da dobijemo zbog same situacije, ali ove koji su više u civilnoj verziji možemo da dopremio.Ako je tako da su otišli po njih to je odlična vest za nas. Drugo koji su to slobodarski narodi zbog kojih mi ne možemo da sarađujemo sa Rusijom. Mi smo neutralna država koja kao takva može da sarađuje sa kim hoće bez prethodnog pristupanju u savez sa istim.Rekli smo da će se kupovati i na zapadu i na istoku, to i radimo. Odlično za Srbiju.

Odgovori
Mi

Da li je uopste moguce dopremiti nesto iz Rusije obzirom da je Rusija pod sankcijama?Sa Lavrovom se nije zavrsilo dobro…Da li je moguce uvesti nesto zbog preleta preko NATO vazdusnog prostora…

Odgovori
Ix

Sigurno da jeste, bilo koji kargo let moze da je dopremi, Lavrova nisu hteli/mogli staviti na paletu, utovariti u avion kazahstanske firme pa poslati za Srbiju. Ipak je to drzva sa velikim ugledom u svetu…

Mi

Ixylon
E sad me nasmeja zestoko sto se tice ugleda…Rusija trenutno ima ugled kao nacisticka Nemacka 1941.godine.To sto njih strahopostuju neke africke drzave nije ugled.Trenutno stoje na najnizim granama u svojoj istoriji postojanja.O moralu da ne pricamo.Nego sto se tice samih helikoptera, treba poslusati onu staru izreku „prvo skoci pa reci hop“…

Odgovori
Б

Што се тиче угледа данашње Русије много је битно ко о томе пише.Ако је то „златна милијарда“, онада имамо овај наратив.Остатак света сасвим другачије мисли.Нису ми јасни ови наши увлакачи,на чијој су они страни.Нећете бити у тој милијарди,ма колико се трудили.Ваљда вам је то јасно.Камови су одлични хеликоптери и то је овде једино важно.

Odgovori
ma

Juce gledam sa plaze pozar iznad Njivica u Boki. Bilo je bas opasno jer se pozar brzo sirio usled vetra i u nekim trenutcima je izgledalo da ce preci na naselje ispod puta sto bi bilo jezivo. Probali su da drze pod kontrolom koliko su mogli sa cisternama sa puta vatru ali zbog tipa terena bez avijacije je ono nemoguce ugasiti. Tek posle nekoliko sati se ukljucio jedan dromader i jedan helikopter. Nisam prepoznao tacno model helikoptera neki bell rekao bi, koristio je vedro koje se puni sa kopna ne iz mora direktno. I taj jedan dromader i helikopter koji su stigli iz Hrvatske valjda, su pomogli da rese problem i stave sve pod kontrolu. Svaki helikopter znaci puno a narocito oni koji su specijalizovani za ovako nesto. Koliko bi znacilo imati u zemlji 4-5 ta KA 32 (koliko god bio ruzan) i moci zaista obezbediti sigurnost Srbiji ali i pomoci zemljama u okruzenju. Jadno i bedno sta je sve politika uradila na Balkanu i dalje cini ali ako izbije veliki pozar i krene da se siri on ne trazi propusnicu na granici nego jede sve pred sobom. Kurcenje i nabavka preskupe lovacke avijacije koju radi Hrvatska pa odma zeli Srbija nesto jos skuplje i bolje jer mora da nam bude veci nego komsijama pa ajmo tako u krug a onda kad se pojave problemi vadi kamione i cisterne stare po 50 godina i jedva skupi po koji helikopter za gasenje pozara. Nabaviti sto vise helikoptera takva nam je konfiguracija terena jer puno znace, i svu ostalu opremu koja je potrebna spasiocima i sluzbama. Zaista je jadno videti te krseve od kamiona kako dime jer pokusavaju da se popunu uz brdo a ista je prica svuda na balkanu, slusamo price koliko smo mocni svi a drzave su nam mikro ekonomije. Lovacka avijacija na ovim prostorima da smo pametni po jedna eskadrila nekog jednomotorca za air policing funkciju ostalo usmeriti na druge sluzbe u vojsci i drzavi.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs