Srpski Falkon 6X preko Banja Luke do Majamija; Iz Pariza novi podaci o globalnoj upotrebi Falkon porodice

6. maj 2025

[NAJAVA] Šesti po redu Avijatičarski bal u restoranu Aeroklub 17. maja

30. apr 2025

„Green Power Turbine Systems“ prvi put na sajmu AERO u Fridrishafenu: Pogonska grupa i dva nova projekta aviona iz Srbije

30. apr 2025

[NAJAVA] Četvrti memorijal „Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“ na aerodromu Divci kod Valjeva

28. apr 2025

Nakon incidenta u vazduhu EXPO Osaka zaustavlja demo letove eVTOL letelica – šansa za Srbiju i EXPO 2027?

27. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Prva javno dostupna fotografija novog Falkona 6X Avio-službe Vlade Srbije

25. apr 2025

Škola letenja „Prince Aviation“ objavljuje početak novog kursa za PPL dozvolu

23. apr 2025

Rafal 4.1 i Falkon 6X u Srbiji: Vojni pedigre jedinstvene civilno-vojne kupovine

21. apr 2025

Trenutno najmoderniji avion u Srbiji: Novi Falkon 6X državne Avio-službe

18. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] U Beograd sleteo novi Falkon 6X, najverovatnije novi avion Avio-službe Vlade Srbije

16. apr 2025

[EKSKLUZIVNO] „MIND Aviation“ 14. juna organizuje aero-miting na kragujevačkom aerodromu

11. apr 2025

AERO Fridrishafen 2025: Od Pipistrela do Falkona, uz jako srpsko prisustvo

10. apr 2025

Aero-klub Valjevo organizuje obuku za pilote jedriličare

7. apr 2025

Dve kompanije iz Srbije izlažu na ovogodišnjem sajmu AERO u Fridrishafenu

3. apr 2025

[POSAO] Nova škola letenja iz Kragujevca „MIND Aviation“ zapošljava „Head of training“ profesionalca i instruktore letenja

1. apr 2025

[INTERVJU] Od travnate piste do regionalnog centra: Kako Bratislav Milanović i MIND Grupa grade vazduhoplovni ekosistem u srcu Šumadije

31. mar 2025

Škola letenja „Prince Aviation“ traži predavače za PPL i ATPL kurseve

15. mar 2025

„Prince Aviation“ donira Saobraćajnom fakultetu: Renovirana učionica, donirana vazduhoplovna učila

14. mar 2025

Erbas i Robinson predstavili potpuno nove helikoptere H140 i R88

11. mar 2025

Direktorat pokrenuo krivične i prekršajne postupke povodom incidenata na „Nikoli Tesli“ u januaru

21. feb 2025
[INTERVJU] Kako je makedonska jedrilica Ilindenka spašena iz Muzeja vazduhoplovstva u Beogradu radi restauracije u Skoplju
Direktor aero-kluba Skoplje Dejan Sazdovski, organizator aero-mitinga i povratka Ilindenke u Severnu Makedoniju / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[INTERVJU] Kako je makedonska jedrilica Ilindenka spašena iz Muzeja vazduhoplovstva u Beogradu radi restauracije u Skoplju

Emotivno i istorijski najvredniji vazduhoplov na statičnom delu velikog aero-mitinga u Skoplju prošlog vikenda bio je YU-4109, jedrilica Ilindenka. Nakon što nikada u svojoj penziji (od 60-tih godina prošlog veka) nije izašla iz najneprijatnije prostorije u kojoj neka letelica može da boravi u Srbiji, deopu Muzeja jugoslovenskog vazduhoplovstva, pre nekoliko nedelja isporučena je Severnoj Makedoniji. Privremeno.

Kako je za Tango Six ispričao direktor aero-kluba Skoplje Dejan Sazdovski, zahvaljujući novom momentumu u odnosima Srbije i Severne Makedonije kroz ekonomsko-političku inicijativu Otvoreni Balkan, makedonski vazduhoplovci su animirali svog premijera koji je, kako Sazdovski kaže, zamolio predsednika Srbije da se Ilindenka vrati na godinu dana u Severnu Makedoniju. Nakon tri meseca komunikacije sa Ministarstvom odbrane Srbije pre nedelju dana prebacili su jedrilicu u Skoplje.

Ilindenka je projektovana i proizvedena u fabrici „20. maj“ u Skoplju 1955. godine / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Prema dogovoru, letelica će biti izlagana u Severnoj Makedoniji na različitim lokacijama za ovih godinu dana kao „sveti gral makedonske avijacije“, priča nam Sazdovski. Reč je o jedinom vazduhoplovu koji je projektovan i proizveden u Makedoniji.

Aero-klub Skoplje planira da u naredna tri meseca obavi dodatnu restauraciju letelice i nadaju da će po njenom povratku u Beograd biti izložena u stalnoj postavci Muzeja vazduhoplovstva. Dok Muzej vazduhoplovstva više od godinu dana ne radi i bavi se (preko svih rokova)  restauracijom ali stepeništa, još jednom, kao u slučaju Kraguja i Galeba u Srbiji, privatna inicijativa jedini je spas vazduhoplovnoj zaostavštini od propadanja.

Više o projektu prebacivanja jedrilice u Severnu Makedoniju i planovima aero-kluba Skoplje za restauraciju Ilindenke pogledajte u našem intervjuu sa Dejanom Sazdovskim:

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

52

Отац на службеном путу
Аеро митинг на неком аеродрому, личи на сињски, међу неким брдима (све ми се чини да није нека војвођанска ливада, мада нисам баш 100% сигуран) Мира Фурлан „пилоткиња“ у том филму јел’ „пилотирала“ Илинденком ( чини ми се уз неке акробације), или је то била Кошава или неки други тип једрилице? Господин Саздовски каже високоспособна, јел’ то значи и пуно акробатска? (да не тражим податке). Можда је тих година инжињерима било досадно, па дај’ да се праве једрилице и авиони. Табла за цртање, папир, оловке, нема дигитрона а компјутера ни у прашини.
А данас Немци треба да дају дозволу и да им се за парче дур алуминијума за Бланике плати 7000 евра, а у међувремену Чеси мудро ћуте на све то иако су тада њихови инжењери направили ванвременске једрилицу, и вероватно имају сву документацију и капацитет и знање да они то ураде. Наравно када треба да се узму паре, па наравно „немачка непревазиђена памет“. Остала памет мора да седи, ћути и ради за њих

Odgovori
lj

U svakom slučaju, bravo za Makedonce. Bravo što su odlučili da proslave svoj jubilej aeromitingom koji zaista nije bio loš i verujem da su posetioci otišli zadovoljni onim što su videli a to je najvažnije. Za razliku od Srbije koja je svoj prošlogodišnji jubilej, 110 godina od osnivanja srpskog vojnog vazduhoplovstva, proslavila vrlo skromno, bez aeromitinga. Hvala im što su se setili jedrilice Ilindenka i neka im je sa srećom u daljem radu.

Br

Da nisu sve sto su imali upotrebljivo poslali Ukrajini, mogli bi da se menjamo…

Odgovori
iv

Cela bivsa Jugoslavija ulagala u taj muzej u Surcinu, vecinom nasledstvo letelice zajednicke drzave a danas da nema maketara ni prasinu ne bi znali da obrisu sa eksponata, a Makedonija mora da moljeka za ono malo svoje . Sto se mene tice ,poklonio bi im. (A kad se tzv JNA koju su imakedonci placali ista je i utikace iscupala u kasarnama. Ja se izvinjavam Makedoncima.)

Odgovori
lj

Da li je ta Jugoslavija vukla sve te avione i jedrilice tog muzeja na razna mesta gde su bila manje izložena zubu vremena? Ne, nije. Imali su i ostali svoje letelice ali ih nisu skladištili, premeštali i kako-tako čuvali. Da, zaista je loše stanje u Muzeju, ali hajde pišite Ministarstvu odbrane Srbije da dozvoli volonterski rad i da se on ozvaniči da se ne dešavaju incidentne situacije sa onima koji to žele da rade. Pokrenite se i nemojte samo da kukate. Uradite nešto konkretno! Najlakše je sedeti za računarom i kucati na tastaturi.

Mi

Nema potrebe da se izvinjavaš Makedoncima niti bilo kome. Srazmerno ulaganjima svima je od JNA ostalo mnogo više nego Srbiji. Pa polako s ta izvinjavanja.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs