[POSLEDNJA VEST] Vučić iz Davosa: Kupujemo tri eVTOL letelice američke kompanije Arčer

20. jan 2025

Novi v.d. direktora Vazduhoplovne akademije Miroslav Lepir: „Sve organizacione jedinice zadržale svoje sertifikate, podnete tri ostavke, imenovan novi „accountable manager“ za Vršac“

18. jan 2025

Direktorat civilnog vazduhoplovstva povodom situacije u Vazduhoplovnoj akademiji: Svi prijavljeni događaji su obrađeni i procesirani

15. jan 2025

„Prince Aviation“ obavio do sada najduži čarter let: Od Ciriha do Rio de Ženeira preko Kabo Verdea

9. jan 2025

Savet roditelja Vazduhoplovne akademije protiv nove uprave: „15 rukovodilaca sa vazduhoplovnim sertifikatima podneće neopozive ostavke“

4. jan 2025

Smene u Vazduhoplovnoj akademiji: Direktorat civilnog vazduhoplovstva demantuje da postavlja rukovodioce

1. jan 2025

[POSAO] Beogradski „MPC Air“ traži Kapetana i Kopilota na avionu „Cessna Citation“ XLS+

29. dec 2024

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar kompanije „Prince Aviation“ za 2025. godinu

28. dec 2024

Još jedan budući program besplatnog letenja: DCV donirao novčana sredstva Vazduhoplovnom savezu za kupovinu jedrilice za obuku pilota

27. dec 2024

Makedonski Er Traktor primećen u Austriji 

26. dec 2024

Hrvatskoj policiji isporučeni helikopteri Subaru Bell 412EPX

18. dec 2024

[MEBAA 2024] Manji sajam, veće poslovne aktivnosti, AOC za manje od 60 dana i zapaženo srpsko prisustvo

14. dec 2024

[MEBAA 2024] Srpski „Green Power Turbine Systems“ prvi put izložio na sajmu poslovne avijacije u Dubaiju: Predstavljeni projekti dva nova civilna aviona

13. dec 2024

Visoka delegacija američkog „Garmina“ u poseti beogradskom „Prince Aviation-u“: Nastavak strateškog partnerstva za nove poslove modernizacije poslovnih aviona

11. dec 2024

Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

27. nov 2024

Međunarodna radionica posvećena žirokopterima okupila najiskusnije pilote iz Hrvatske, Srbije i Mađarske u Čakovcu

14. nov 2024

Rekordna godina za Aero-klub Otočac: Ostvareno 1000 operacija na Špilniku

12. nov 2024

Avio-služba Vlade Srbije: Osvežen izgled Lirdžeta 31, novi hangar u rebalansu državnog budžeta

11. nov 2024

Vazdušni saobraćaj budućnosti: Srpski i svetski stručnjaci na panelu o „letećim taksijima“

1. nov 2024

Od utopije do realnosti: Analiza izvodljivosti „letećih taksija“ za EXPO 2027 u Srbiji

31. okt 2024
[INTERVJU] Kako je makedonska jedrilica Ilindenka spašena iz Muzeja vazduhoplovstva u Beogradu radi restauracije u Skoplju
Direktor aero-kluba Skoplje Dejan Sazdovski, organizator aero-mitinga i povratka Ilindenke u Severnu Makedoniju / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[INTERVJU] Kako je makedonska jedrilica Ilindenka spašena iz Muzeja vazduhoplovstva u Beogradu radi restauracije u Skoplju

Emotivno i istorijski najvredniji vazduhoplov na statičnom delu velikog aero-mitinga u Skoplju prošlog vikenda bio je YU-4109, jedrilica Ilindenka. Nakon što nikada u svojoj penziji (od 60-tih godina prošlog veka) nije izašla iz najneprijatnije prostorije u kojoj neka letelica može da boravi u Srbiji, deopu Muzeja jugoslovenskog vazduhoplovstva, pre nekoliko nedelja isporučena je Severnoj Makedoniji. Privremeno.

Kako je za Tango Six ispričao direktor aero-kluba Skoplje Dejan Sazdovski, zahvaljujući novom momentumu u odnosima Srbije i Severne Makedonije kroz ekonomsko-političku inicijativu Otvoreni Balkan, makedonski vazduhoplovci su animirali svog premijera koji je, kako Sazdovski kaže, zamolio predsednika Srbije da se Ilindenka vrati na godinu dana u Severnu Makedoniju. Nakon tri meseca komunikacije sa Ministarstvom odbrane Srbije pre nedelju dana prebacili su jedrilicu u Skoplje.

Ilindenka je projektovana i proizvedena u fabrici „20. maj“ u Skoplju 1955. godine / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Prema dogovoru, letelica će biti izlagana u Severnoj Makedoniji na različitim lokacijama za ovih godinu dana kao „sveti gral makedonske avijacije“, priča nam Sazdovski. Reč je o jedinom vazduhoplovu koji je projektovan i proizveden u Makedoniji.

Aero-klub Skoplje planira da u naredna tri meseca obavi dodatnu restauraciju letelice i nadaju da će po njenom povratku u Beograd biti izložena u stalnoj postavci Muzeja vazduhoplovstva. Dok Muzej vazduhoplovstva više od godinu dana ne radi i bavi se (preko svih rokova)  restauracijom ali stepeništa, još jednom, kao u slučaju Kraguja i Galeba u Srbiji, privatna inicijativa jedini je spas vazduhoplovnoj zaostavštini od propadanja.

Više o projektu prebacivanja jedrilice u Severnu Makedoniju i planovima aero-kluba Skoplje za restauraciju Ilindenke pogledajte u našem intervjuu sa Dejanom Sazdovskim:

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

52

Отац на службеном путу
Аеро митинг на неком аеродрому, личи на сињски, међу неким брдима (све ми се чини да није нека војвођанска ливада, мада нисам баш 100% сигуран) Мира Фурлан „пилоткиња“ у том филму јел’ „пилотирала“ Илинденком ( чини ми се уз неке акробације), или је то била Кошава или неки други тип једрилице? Господин Саздовски каже високоспособна, јел’ то значи и пуно акробатска? (да не тражим податке). Можда је тих година инжињерима било досадно, па дај’ да се праве једрилице и авиони. Табла за цртање, папир, оловке, нема дигитрона а компјутера ни у прашини.
А данас Немци треба да дају дозволу и да им се за парче дур алуминијума за Бланике плати 7000 евра, а у међувремену Чеси мудро ћуте на све то иако су тада њихови инжењери направили ванвременске једрилицу, и вероватно имају сву документацију и капацитет и знање да они то ураде. Наравно када треба да се узму паре, па наравно „немачка непревазиђена памет“. Остала памет мора да седи, ћути и ради за њих

Odgovori
lj

U svakom slučaju, bravo za Makedonce. Bravo što su odlučili da proslave svoj jubilej aeromitingom koji zaista nije bio loš i verujem da su posetioci otišli zadovoljni onim što su videli a to je najvažnije. Za razliku od Srbije koja je svoj prošlogodišnji jubilej, 110 godina od osnivanja srpskog vojnog vazduhoplovstva, proslavila vrlo skromno, bez aeromitinga. Hvala im što su se setili jedrilice Ilindenka i neka im je sa srećom u daljem radu.

Br

Da nisu sve sto su imali upotrebljivo poslali Ukrajini, mogli bi da se menjamo…

Odgovori
iv

Cela bivsa Jugoslavija ulagala u taj muzej u Surcinu, vecinom nasledstvo letelice zajednicke drzave a danas da nema maketara ni prasinu ne bi znali da obrisu sa eksponata, a Makedonija mora da moljeka za ono malo svoje . Sto se mene tice ,poklonio bi im. (A kad se tzv JNA koju su imakedonci placali ista je i utikace iscupala u kasarnama. Ja se izvinjavam Makedoncima.)

Odgovori
lj

Da li je ta Jugoslavija vukla sve te avione i jedrilice tog muzeja na razna mesta gde su bila manje izložena zubu vremena? Ne, nije. Imali su i ostali svoje letelice ali ih nisu skladištili, premeštali i kako-tako čuvali. Da, zaista je loše stanje u Muzeju, ali hajde pišite Ministarstvu odbrane Srbije da dozvoli volonterski rad i da se on ozvaniči da se ne dešavaju incidentne situacije sa onima koji to žele da rade. Pokrenite se i nemojte samo da kukate. Uradite nešto konkretno! Najlakše je sedeti za računarom i kucati na tastaturi.

Mi

Nema potrebe da se izvinjavaš Makedoncima niti bilo kome. Srazmerno ulaganjima svima je od JNA ostalo mnogo više nego Srbiji. Pa polako s ta izvinjavanja.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs