[POSAO] Prince Aviation traži vazduhoplovne tehničare i inženjere svih profila za svoju sledeću etapu širenja

24. nov 2023

Nekoliko srpskih sportskih aerodroma privremeno zatvoreno, Direktorat civilnog vazduhoplovstva objašnjava za Tango Six zbog čega

7. nov 2023

„Pilot na jedan dan“: Aero-klub Valjevo i Ministarstvo odbrane ponovo besplatno motivišu mlade da postanu piloti

26. okt 2023

[FOTO] „Sky Wings“ fly-in na aerodromu Maribor: Egmont Aviation predstavio svoj portfolio

24. okt 2023

[NAJAVA] Fly-in na mariborskom aerodromu: Kompanija Egmont Aviation poziva avijatičare na promociju Diamond i JMB letelica

18. okt 2023

[POSAO] Prince aviation traži kopilote i kapetane

2. okt 2023

[POSLEDNJA VEST] Udes jedrilice iznad Željave u Bosni i Hercegovini, pilot poginuo

27. sep 2023

Srpski registar vazduhoplova uskoro bogatiji za još jednog Falkona starije serije „50“

27. sep 2023

Blanik kamp-kup Trstenik 2023: Do sada najmasovnije takmičenje, gosti od Rusije do Bihaća

21. sep 2023

DCV inicira izradu softvera za automatizaciju prijave i najave leta za dronove; Najavljena reforma propisa za snimanje iz vazduha

20. sep 2023

[INTERVJU] Kako je makedonska jedrilica Ilindenka spašena iz Muzeja vazduhoplovstva u Beogradu radi restauracije u Skoplju

20. sep 2023

Aero-miting Skoplje 2023: Najinteresantnija vazduhoplovna manifestacija ove godine

19. sep 2023

[POSLEDNJA VEST] Galeb G-2A izleteo sa piste nekon sletanja u Italiji

18. sep 2023

Vijesti: Nastavak drame u crnogorskoj generalnoj avijaciji – „Ćemovsko polje“ zabranilo Dragišu Raičevića

9. sep 2023

Objavljen preliminarni izveštaj o udesu ultra-lakog aviona Eskval na aerodromu „13. Maj“ kod Zemun Polja

4. sep 2023

[REPORTAŽA] Iza scene do sada najmasovnijeg Državnog prvenstva pilota ultra-lakih letelica u Ćupriji

3. sep 2023

[NAJAVA] Blanik kup u Prijedoru 18. put – takmičenje zakazano za 26. avgust

18. avg 2023

[NAJAVA] Aero-klub Trstenik zove jedriličare iz bivše Jugoslavije: Peti po redu međunarodni Blanik kup u septembru

17. avg 2023

„Sloshing Rocket Workshop 2023“ održan u Beogradu i Zrenjaninu: Mladi vazduhoplovni inženjeri iz Italije prvi, Hrvati treći

15. avg 2023

[NAJAVA] Vazduhoplovna priredba u Ćupriji: 13. Državno prvenstvo ultra-lakih letelica

15. avg 2023
[INTERVJU] Kako je makedonska jedrilica Ilindenka spašena iz Muzeja vazduhoplovstva u Beogradu radi restauracije u Skoplju
Direktor aero-kluba Skoplje Dejan Sazdovski, organizator aero-mitinga i povratka Ilindenke u Severnu Makedoniju / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[INTERVJU] Kako je makedonska jedrilica Ilindenka spašena iz Muzeja vazduhoplovstva u Beogradu radi restauracije u Skoplju

Emotivno i istorijski najvredniji vazduhoplov na statičnom delu velikog aero-mitinga u Skoplju prošlog vikenda bio je YU-4109, jedrilica Ilindenka. Nakon što nikada u svojoj penziji (od 60-tih godina prošlog veka) nije izašla iz najneprijatnije prostorije u kojoj neka letelica može da boravi u Srbiji, deopu Muzeja jugoslovenskog vazduhoplovstva, pre nekoliko nedelja isporučena je Severnoj Makedoniji. Privremeno.

Kako je za Tango Six ispričao direktor aero-kluba Skoplje Dejan Sazdovski, zahvaljujući novom momentumu u odnosima Srbije i Severne Makedonije kroz ekonomsko-političku inicijativu Otvoreni Balkan, makedonski vazduhoplovci su animirali svog premijera koji je, kako Sazdovski kaže, zamolio predsednika Srbije da se Ilindenka vrati na godinu dana u Severnu Makedoniju. Nakon tri meseca komunikacije sa Ministarstvom odbrane Srbije pre nedelju dana prebacili su jedrilicu u Skoplje.

Ilindenka je projektovana i proizvedena u fabrici „20. maj“ u Skoplju 1955. godine / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Prema dogovoru, letelica će biti izlagana u Severnoj Makedoniji na različitim lokacijama za ovih godinu dana kao „sveti gral makedonske avijacije“, priča nam Sazdovski. Reč je o jedinom vazduhoplovu koji je projektovan i proizveden u Makedoniji.

Aero-klub Skoplje planira da u naredna tri meseca obavi dodatnu restauraciju letelice i nadaju da će po njenom povratku u Beograd biti izložena u stalnoj postavci Muzeja vazduhoplovstva. Dok Muzej vazduhoplovstva više od godinu dana ne radi i bavi se (preko svih rokova)  restauracijom ali stepeništa, još jednom, kao u slučaju Kraguja i Galeba u Srbiji, privatna inicijativa jedini je spas vazduhoplovnoj zaostavštini od propadanja.

Više o projektu prebacivanja jedrilice u Severnu Makedoniju i planovima aero-kluba Skoplje za restauraciju Ilindenke pogledajte u našem intervjuu sa Dejanom Sazdovskim:

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

52

Отац на службеном путу
Аеро митинг на неком аеродрому, личи на сињски, међу неким брдима (све ми се чини да није нека војвођанска ливада, мада нисам баш 100% сигуран) Мира Фурлан „пилоткиња“ у том филму јел’ „пилотирала“ Илинденком ( чини ми се уз неке акробације), или је то била Кошава или неки други тип једрилице? Господин Саздовски каже високоспособна, јел’ то значи и пуно акробатска? (да не тражим податке). Можда је тих година инжињерима било досадно, па дај’ да се праве једрилице и авиони. Табла за цртање, папир, оловке, нема дигитрона а компјутера ни у прашини.
А данас Немци треба да дају дозволу и да им се за парче дур алуминијума за Бланике плати 7000 евра, а у међувремену Чеси мудро ћуте на све то иако су тада њихови инжењери направили ванвременске једрилицу, и вероватно имају сву документацију и капацитет и знање да они то ураде. Наравно када треба да се узму паре, па наравно „немачка непревазиђена памет“. Остала памет мора да седи, ћути и ради за њих

Odgovori
lj

U svakom slučaju, bravo za Makedonce. Bravo što su odlučili da proslave svoj jubilej aeromitingom koji zaista nije bio loš i verujem da su posetioci otišli zadovoljni onim što su videli a to je najvažnije. Za razliku od Srbije koja je svoj prošlogodišnji jubilej, 110 godina od osnivanja srpskog vojnog vazduhoplovstva, proslavila vrlo skromno, bez aeromitinga. Hvala im što su se setili jedrilice Ilindenka i neka im je sa srećom u daljem radu.

Br

Da nisu sve sto su imali upotrebljivo poslali Ukrajini, mogli bi da se menjamo…

Odgovori
iv

Cela bivsa Jugoslavija ulagala u taj muzej u Surcinu, vecinom nasledstvo letelice zajednicke drzave a danas da nema maketara ni prasinu ne bi znali da obrisu sa eksponata, a Makedonija mora da moljeka za ono malo svoje . Sto se mene tice ,poklonio bi im. (A kad se tzv JNA koju su imakedonci placali ista je i utikace iscupala u kasarnama. Ja se izvinjavam Makedoncima.)

Odgovori
lj

Da li je ta Jugoslavija vukla sve te avione i jedrilice tog muzeja na razna mesta gde su bila manje izložena zubu vremena? Ne, nije. Imali su i ostali svoje letelice ali ih nisu skladištili, premeštali i kako-tako čuvali. Da, zaista je loše stanje u Muzeju, ali hajde pišite Ministarstvu odbrane Srbije da dozvoli volonterski rad i da se on ozvaniči da se ne dešavaju incidentne situacije sa onima koji to žele da rade. Pokrenite se i nemojte samo da kukate. Uradite nešto konkretno! Najlakše je sedeti za računarom i kucati na tastaturi.

Mi

Nema potrebe da se izvinjavaš Makedoncima niti bilo kome. Srazmerno ulaganjima svima je od JNA ostalo mnogo više nego Srbiji. Pa polako s ta izvinjavanja.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs