„Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

10. dec 2024

Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024
[EKSKLUZIVNO ] Nenad Miloradović o aktivnostima srpske delegacije u Dubaiju: Prisutni komandanti RV i PVO eskadrila, nastavak razgovora o novom višenamenskom borbenom avionu
Pomoćnik ministra odbrane za materijalne resurse dr Nenad Miloradović, redovno predvodi delegacije na inostranim vojnim i vojno-vazduhoplovnim sajmovima / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[EKSKLUZIVNO ] Nenad Miloradović o aktivnostima srpske delegacije u Dubaiju: Prisutni komandanti RV i PVO eskadrila, nastavak razgovora o novom višenamenskom borbenom avionu

Kako je, ekskluzivno za Tango Six, u Dubaiju kazao pomoćnik ministra odbrane za materijalne resurse dr Nenad Miloradović, Srbija i dalje pregovara o nabavci višenamenskog borbenog aviona. On međutim nije bio precizan da li je i dalje isključivo reč o Rafalima ili sada postoje razmatranja i nekih drugih tipova letelica.

Pomoćnik ministra tradicionalno je pričao za Tango Six nakon sajma u Dubaiju kao i prethodnih godina. I ovaj put je bilo najava konkretnih poslova, kao što je to bio slučaj 2019. godine, a takođe je, između redova, saopštio neke interesantne novine.

Kako je Miloradović kazao za Tango Six, ove godine su na sajmu u Dubaiju bili prisutni oficiri i civilna lica iz Komande RV i PVO, predvođeni komandantom vida general potpukovnikom Duškom Žarkovićem. Tu su, tradicionalno, bili prisutni i vazduhoplovni inženjeri iz Vojnotehničkog instituta, predstavnici kompanije Jugoimport kao i komandant 252. školsko-trenažne eskadrile „Kurjaci sa Ušća“ koji je imao priliku da proba Boingov simulator aviona T-7A za koji je, kako je Miloradović kazao: „ranije bio iskazivan interes za nabavku“. Na sajmu u Dubaiju bio je prisutan i komandant 714. protivoklopne helikopterske eskadrile „Senke“.

Standardno brojna delegacija RV i PVO na sajmu u Dubaiju / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

– Kada je reč o inovacijama, ove godine nije bilo nešto posebno novo za videti, što se tiče letačkog dela programa sve je već viđeno, ali naravno uvek spektakularno, posebno avioni sa vektorisanim potiskom.

Primarne aktivnosti delegacije Ministarstva odbrane i RV i PVO odnosile su se na dalju saradnju sa Ujedinjenim Arapskim Emiratima. Sastali smo se sa komandantom emiratskog ratnog vazduhoplovstva, komandantom njihove Kopnene vojske i sa njihovim podsekretarom ministarstva odbrane za vojnu industriju. Sa emiratskim ministarstvom odbrane imamo zajednički komitet za vojno-tehničku saradnju, naša industrija ima veliki broj započetih ugovora a imamo i zajedničke razvojne projekte sa emiratskom odbrambenom industrijom.

Podsetiću Vas da je na ovogodišnjem sajmu Partner realizovana poseta delegacije emiratskog ratnog vazduhoplovstva, i kao rezultat je ovde dosta vremena posvećeno u pripremama novih projekata koji se tiču protivvvazduhoplovne odbrane, za koje su oni posebno pokazali interes.

Što se tiče naoružanja kopnenih vojski, pokazali su interes za naše robotizovane borbene platforme, o čemu će se tek čuti. Imali smo i priliku da sumiramo rezultate i status realizacije brojnih tekućih ugovora. – kazao je Miloradović.

Komentarišući prisustvo pripadnika RV i PVO Miloradović je pomenuo i komandanta „Senki“ kao i novine, bar one koje je želeo da saopšti, u vezi nabavke novih višenamenskih borbenih aviona. Najskorije komentare o ovom procesu Miloradović je takođe dao Tango Sixu, na vazduhoplovnom sajmu u Parizu.

– Na sajmu je takođe bio prisutan i komandant naše eskadrile jurišnih helikoptera. On je učestvovao u razgovorima koji se tiču dalje budućnosti te flote, ne samo neposredne budućnosti. Kao što znate mi smo tu flotu oformili i radimo na njenom jačanju, ali spremamo i sledeće korake koji će imati efekte na prelazu u sledeću deceniju.

Kako su ovde prisutni skoro svi proizvođači glavnih vazduhoplovnih platformi i sistema kojima i mi treba da se opremamo, nastavljeni su razgovori i o nabavci novog višenamenskog borbenog aviona, samim tim i o nabavci Rafala. To je složen proces, i bez obzira što bi nestrpljivi ljubitelji vazduhoplovstva hteli da promptno čuju briljantne i spektakularne rezultate, to će ipak potrajati. Bolje je pronaći optimalno rešenje koje treba da se postigne u veoma složenoj aktuelnoj situaciji nego nešto uraditi ishitreno. – kazao je Miloradović i ponovo indirektno uveo mogućnost da Rafal nije jedina opcija. Srpski zvaničnici poslednji put su u aprilu prošle godine pominjali više tipova kao moguće opcije nabavke.

Miloradović i komandant Kopnene vojske UAE general-major Saed Rašid Ali Al Šehi /Foto: Ministarstvo odbrane UAE

Delegacija Ministarstva odbrane i RV i PVO prisustvovala je ove godine i na jednodnevnoj DIACC konferenciji, skupu komandanata svetskih ratnih vazduhoplovstava. Miloradović je istakao da najinteresantniji zaključci idu u pravcu o tome koliko je veštačka inteligencija sve više u fokusu ali i dramatičnoj promeni paradigme interesovanja mladih ljudi za vojne i vojno-vazduhoplovne profesije što pogađa i mnogo bogatije i mnogoljudnije zemlje:

– Konferenciju je posetilo 80 komandanata ratnih vazduhoplovstava ili visokih oficira sličnog ranga.

Ono što je nama bilo posebno interesantno je analiza problema koji nas sve muči, a to su kadrovi, i nas, ali i sve ostale, od Amerike, preko Francuske, do Emirata i drugih. Pošto je pitanje kadrova sveopšti globalni problem, čine se veliki napori, i usput prave greške i ipak postužu samo ograničena poboljšanja.

Transformacija, pre svega zapadne civilizacije u ovom delu 21. veka, i uopšte status svesti generacije koja treba da se bavi pitanjima odbrane, od običnog vojnika, preko pilota aviona 6. generacije, je apsolutno nepovoljan po naše vojne potrebe. To su svi do jednog iskazali, prikazali su frapantne cifre u kontekstu koliko ne postižu da ostvare planirani priliv kadra. Što priliv, što dugoročni ostanak ljudstva u vojnoj profesiji imajući u vidu koliko je danas svet više mobilan kada su i profesije u pitanju.

Opšti je zaključak da nije samo rešenje dati veće plate, bolje uslove standarda, mnogo je kompleksnije od toga. Mladi naraštaji prosto nemaju tu potrebu da ostanu kod bilo kog poslodavca duže od 3 do 5 godina, vi ne možete imati sistem odbrane baziran na ljudima koji će tu biti vrlo kratko vreme, a onda tražiti ličnu sreću u nečem drugom.

Planira se kako da se transformišu sistemi odbrane u skladu sa sposobnostima i afinitetima kadra koji će biti na raspolaganju. Novi naraštaji imaju veoma odbojan stav prema standardnim, rutinskim ili administrativnim poslovima, i to se, kako smo čuli na pomenutoj konferenciji, može prevazići primenom veštačke inteligencije. To danas nije nedohvatljivo napredna tehnologija u smislu nabavke potrebnog hardvera i softvera i time ćemo se i mi pozabaviti. Sa druge strane, piloti će i dalje biti naravno nezameljivi ali je pilot budućnosti pre svega informacioni ratnik, inženjer, strateg, a ne neko ko se sa nadljudskim fizičkim sposobnostima, pod opterećenjem od 9G, bori prvo sa svojom mašinom a zatim sa protivnikom. – ispričao je Miloradović za Tango Six

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Kr

Nema od Rafala ništa . Biće Rus ili Kinez ja vam kažem.Neće rat u Ukrajini večno trajati

Odgovori
Bl

Rus jednostavno ne moze biti. L15 i J10 su za nas premija.

KK

@ Blue

Pa dobro za J10 se govori da je nastao na transferu tehnologije F-16 iz Izraela u Kinu. Koristi ga Pakistan, nudi se Arapima. Kinezi rade sve bolje stvari.

de

@Blue
Sad potpisujem da se nabave ti avioni! Po 24 komada i jednih i drugih i dosta! Ne bih imao nista protiv ni JF 17! A kupovina Rafala je budalastina! Treba istresti citave tri milijarde za aparat koji jeste vrhunski ali sta tacno mi dobijamo sa njim? Napascemo nekoga sa 12 Rafala? Ili cemo se odbraniti od NATO-a (posto su svi okolo clanovi tog saveza) sa tim avionima? Ovako mozemo kupiti svih 48 komada za pare koje bi dali za te Rafale pa nek se obucavaju novi piloti, tehnicari inzenjeri…..

Sr

@dejanera
Sve su to dobri avioni sigurno, ali nama Kina ne može garantovati tzv. „security of supply“. Avion je svetlosnu godinu daleko od kopnene tehnike što se tiče održavanja i delova, ne možeš se osloniti na nekoga ko ti ne može garantovati podršku.

Lako je Pakistanu kada se graniče sa njima, a mi se graničimo sa NATO. Kina nam treba za druge stvari, za odbranu ne.

Ci

Od Rusa nema ništa, a kako vreme odmiče čini mi se da Kinezi ulaze u priču… Mada svi zaboravljaju da Emirati imaju nabudžene Miraže koje planiraju da penzonišu u skorije vreme… Ko zna da opet neko nije dobio ideju da krpimo dok se ne smislimo šta i kako…

Br

Za 7-0 godina, kad krene puna upotreba novih aviona, imacemo sasvim sigurno deficit pilota, tako da se treba nabaviti nesto sto jeftinije sa sto laksom i jednostavnijom obukom i sa jeftinim odrzavanjem, a to je FTC2000G i JF-17 Bl.3, pored novih motora, jedan moze koristiti i motore sa MiG29, drugi sa MiG 21, a skolski ima i dosta slicnih pa i istih delova sa MiG21, dok ovaj drugi ima AESA radar i moze koristiti najmodernije kineske rakete, preko 20 tipa naoruzanja ima za njega, plus je dobio i mnoge elemente sa J-20 u poslednjoj verziji uz vecu brzinu (1900km/h), nosivost (4t) i dolet (3500km), a nije mnogo skuplji od L-15, tako da bi za te avione potrosili najmanje vremena i para za obuku pilota i mehanicara i skoro nista za zemaljsku opremu, a za pare koje bi preostale od kombinacije J-10/L-15 moze se nabaviti neki solidan PVO divizion srednje-dugog dometa. takodje, obadva aviona su vrlo modularna i na njih se lako moze instalirati i naoruzanje koje koristi MiG-29, dok se na FTC moze iskoristiti naoruzanje koje se razvija za Orla, mnogo lakse nego na L15/j10, dok bi na bilo kom zapadnom to bilo nemoguce, cak i kad bi znali to da uradimo ne bi nam dali. I to mislim da treba uzeti minimalac, kakve dve eskadrile borbenih aviona, 16 JF-17 od kojih 2 dvoseda i 12 FTC2000, od kojih 8 u borbenijoj varijanti, dok bi 4 bili skolski sa osnovnim naoruzanjem, sto je ne racunajuci skolske, tacno 22 aviona, za koje nam treba minimalno 28-30 pilota, a to je nesto sto je vec dostizno kada su u pitanju jeftini i relativno nama poznati avioni, tacnije njihovi preci, sto ubrzava obuku i punu borbenu gotovost za barem 3-4 godine po pilotu… Dok je na duze staze usteda ogromna, a u nekom realnom sukobu je potpuno svejedno da li imas JF-17 ili J-10, kada je u pitanju desetak aviona. Rafal bi sigurno dao nesto bolje rezultate i duze bi preziveli, ali za 3 milijarde vise, dok bi krajnji rezultat bio isti. Plus sto bi za kineske dobili i PL-5, 9, 10, 12 i 15, kao i tri varijante antiradarskih raketa, a imaju u ponudi za JF-17 cak 12 tipa vodjenog naoruzanja v-z, a za francuske bi dobili osnovne MICA, jednu vodjenu i par glupih bombi i nista vise.
Ako znamo da je neko nedavno sa Bliskog istoka placao L-15 12-15 miliona po avionu, onda FTC2000 u jacoj varijanti nije vise od 10, sto je 120 miliona, ako je JF-17 sa osnovnim naoruzanjem duplo skuplji, to je 20 miliona, ili 320 za 16 aviona, sto je sve ukupno 440 miliona za 28 novih aviona, a ko nabavimo polovne stare 8-10 godina, cena bi verovatno bila oko 250 miliona… Ukoliko nam dozvole da kupimo kineske avione ne vidim bolju opciju za nas, osim nesto novo sto se jos razvija, ali ova dva lete vec 20 godina, tada ce biti skoro po 30 godina i svi su napravljeni u vise stotina, a tada ce ih biti vise od 500 i lete u zemljama sa ostrom klimom ili sa puno peska i u zemljama koje imaju probleme sa susedima, tako da se avioni ne stede mnogo i vec su se dokazali kao upotrebljivi i to jos stariji blokovi, u svakom slucaju babaroga za Mig-29SM/Orao 2.0/Galeb, dobro, MiG je u necemu jos uvek najbolji na svetu, ali to su prilicno nebitne karakteristike za danasnje avione. U svakom slucaju JF-17 Bl.3 ima AESA radar i izuzetno mali radarski odraz zbog malog raspona krila i novih motora, HOTAS, FBW, stakleni kokpit, vise novih sistema za PE borbu, kao i ECM, modernu kacigu integrisanu sa sistemom zaa upravljanje vatrom (HMD/S), ima i sisteme za upozorenje na zahvat radara ili na prilaz raketa, pa infracrveni IRST, holografski HUD slican onome na J-20 i jos puno novih stvari, ima cak i dvostruki top 23mm sto je u dobu dronova opet postalo obavezno, dok se za par godina ocekuje i Blok 4, koji ce imati bolji radar i jos bolje motore uz upotrebu jos vise modernih materijala u izradi, sto su aspekti u kojima Kina napreduje ogromnom brzinom, dok Pakistan ne stedi mnogo na avionima.

Re

Hvala Bogu, Checkmate polece za par meseci

Dj

Da li je iko (sa razumevanjem) procitao ovaj tekst iznad?

М

Од Русије нећеш видети више ни рукавицу а камоли метак.Са Русијом је завршена прича.
Биће Рафал и ни један други.

Fe

@Srbofil

Ukolik Francuska ne bi htela da nam proda Rafal onda bi F-10C bio odličan izbor, ne kupuje se ništa za nekoliko stoleća unapred, avijacija zahteva stalnu dopunu letelicama. Što se tiče održavanja, kako lete iranski F-14 – a lete, uprkos svim člancima o “prizemljavanju”.

Neophodno je otresti se svih kompleksa i početi proizvodnju i rezervnih delova i raketa i planirajućih bombi.

Dj

>> sve su to dobri avioni sigurno

Dada, sve je to dupeuvlacenje kinezima, rusima i ostalim igracima, koji na teritoriji Srbije nemaju sta da traze , ako Srbija zeli opstati. Ako vi mislite da ste nekakvi Kinezi isl. onda cemo imati gradjanski rat, jer ima nas dosta koji necemo dozvoliti da nam upropastite otadzbinu za koju su 200 godina generacije krvarile! Kome je do Kine i Rusije mars tamo!

Sr

@Djuka
Valja nekad dobaciti dalje od prve rečenice.

Mi

Djuka,
Po tvojoj kinofobicnoj oceni onda i pored sve saradnje sa Zapadom UAE se dupeuvlaci Kinezima? Krvarila je nasa otadzbina od i od Nemaca i od Austrougara i od Amera zadnjih 200 godina samo.

Ja sam prvi za pazar i sa Istoka i sa Zapada dogod su roba i biznis dobari za nas.
Mislis da Ameri ne pazare nista od Kine i Rusije danas? Ne u milionima nego u milijardama! Ali njih nema ko da izmlati po dupetu ili da im bar udari sankcije kad to rade pa im se moze. Licemerje na najvisem nivou.

Ma

Kako stvari stoje uskoro će roboti da ratuju protiv drugih robota i ljudi, pošto sve ide u tom smeru. Priliv kadrova je problem u mnogim sektorima, ne samo u vojnim vazduhoplovstvima, u gotovo svim državama, a najčudnije je da je tako i u najbogatijim državama i pored svih mera i ulaganja u kadrove. Evo ovde kod nas sve više kadrova iz Azije vozi autobuse, leči ljudi i rade po restoranima u glavnom gradu, al to je već pitanje malih plata i loših uslova koje mnogi poslodavci nude, nema veze sa željom mladih naraštaja da često menjaju poslove. Stvari su jednostavne, radićeš to ako stvarno to voliš, ako ne voliš nećeš raditi; za razliku od dijametralno suprotne situacije koju smo imali u nekadašnjoj SFRJ, kada je gomila omladine išla u vojne oficire da bi pobegli sa sela i iz rudnika, a vojska ih jednostavno nije interesovala. Uostalom znam kako i iz kojih motiva su mnogi moji otišli u vojne oficire, a vojska ih nije uopšte zanimala, tužno ali istinito. Nisu voleli al su zato mene zarazili vojskom. Inače, dobro je da naši oficiri obilaze sajmove po insotranstvu i da se upoznaju sa najnovijim tehnologijama i mogućnostima iste.

Odgovori
Bb

Izgleda da je na sreću Rafal sve dalje i dalje od našeg RVa. Ne trebaju nam avioni za koje bi dali 3+ milijarde, a koji neće imati Meteore. Bolje J-10CE, manje para, a nećeš biti pod pritiscima za naoruzanje i opremu

Odgovori
Mr

Na E platformi aerodroma Nikola Tesla od sinoć je Falcon Belgijskog ratnog vazduhoplovstva, priređen je i svečani doček uz počasnu gardu.

Da nemaju oni nekih F-16 na prodaju?

Odgovori
NN

Dok vi razgovarate neprekidni i neprekidno drugi ce sleteti na Mars.
Samo filozofiranje i demagogija.

Odgovori
Dy

Najeftiniji i prakticniji bi bili ruski avioni ali od toga nema nista jer zapadni prijatelji nece dozvoliti.
Zadnje verzije americkog F18 nisu losa opcija ali mislim da im cena previsoka.
Rafal medju kandidatima sigurno najbolji ali francuzima ne treba verovati ko zna sta mogu ugraditi da nam prate aktivnosti avijacije.
Kinezi nisu losa opcija cena kvalitet mozda najvise nude mozda bi u buduce dobio popust na ostale sisteme ali i tu isto pistoji veliki problem to jest zapadni prijatelji.
Mozda koreanski KF21 bice dobre opcija ali treba cekati da razviju drugu ili trecu seriju da bi se resili decije bolesti.
Takodje u Aziji moze se uzeti u obzir nova verzija indiskog Hal TejasMK2 koji bi trebao imati deo elektronike Rafala i da su sa saradnju francuza resili sve decije bolesti.
Ali mozda se nesto i moze i smuvati sa indince i ruse za Su30mki.
Licna zelja i najbolja opcija je Gripen NG ali svedi nusu pouzdani partneri.
Sve u svemu smo nasa situacija je veoma teska .

Pe

@Dynamic Francuzi zaista nemaju vaznija posla,nego pracenje srpske avijacije od nekih maksimalno 10 aviona.
Istina, ovo nisu stealth avioni, pa se i radarom vide, no ako im ugrade nesto onda ce…ne znam sta.

Op

NE za Rafale. DA za L-15 i FC-31.
FC-35 = 5-ta generacija na budžet.

Moraće zapad/EU nesto da dozvoli Srbiji od Kineskog naoruzanja. Ipak oni (zapad) pretenduju da „poštuju“ medjunarodno pravo, suverenitet i slobodu trgovine. Neće moći vazda da vrše pritisak Srbiji u svemu svačemu. Ponekad moraš da dajes da bi dobio.

Odgovori
Vl

@OpFor777

„Moraće zapad/EU nesto da dozvoli Srbiji od Kineskog naoruzanja“

Zašto bi morali?

„Neće moći vazda da vrše pritisak Srbiji u svemu svačemu“

Mogu itekako, dok god postoji NATO i Srbija okružena njim sa svih strana.

Dr

Mislim da Nato nije toliko naivan, i sigurno neće dozvoliti import preko svog teritorija. Tako da prvo treba dozvola aonda se može ići u nabavu.

Iako Sbija nija u Nato savezu ipak im treba dozvola on njih !

Sr

@OpFor777
Zbog čega „neće moći“? Kina će se posvađati sa NATO zbog Srbije? Kako da ne.

Pre ćemo videti F-15X u Srbiji nego FC-31. Sreća naša pa ljudi sa tim inatnim razmišljanjem više nisu u vladi Srbije.

Op

@Svi vi:
Sta vise teče vrijeme, šta će teže biti ovim zemljama da svoje postupke prema Srbiji objasne i opravdaju svom narodu.

Eto svi su bili istaknuli Ukrajinsku zastavu ispred zgrada opština itd. kad je počeo rat između nje i Rusije, a sad od kaku su Hamas-Izrael u ratu, sve manje tih Ukrajinskih zastava, jer ono sto radi Izrael u Gazi, radi Rusija u Ukrajini.

Isto tako zbog svih tih pomanitalih „izbjeglica“ širom zapadne Evrope tenzije između naroda rastu, i situacija izmiče kontroli. To sve dovodi do toga da se pravi gradjani Evrope okreću put Srbije i kaju zbog 1999. Zbog svega toga mislim da ce Srbija dobiti kad tad olakšice u okviru nekog kompromisa. Srbija ustupi nešto, zapad ustupi nešto.

Ako je zapadno oružje neprevazidjeno i nepobjedljivo, ne vidim razlog zašto ne bi dozvolili Srbiji da kupuje to Kinesko inferiorno, rdjalo oružje kako sa sami često klasifikuju.

Dr

@ OpFor777
Pa zato što ćeš morati kupiti od njih ( Nato saveza) , i oni će olučiti šta će da prodaju.
Po kojoj cijeni i koji domet itd….

Pe

@OpFor777 Niko ne u Evropi ne“kaje“ za 1999, vec smatraju da su dobro uradili, i spremni su ponovo da kazne Srbiju ako se ponovo takvo ponasanje.
Osim vojne snage, EU je zajedno jedna od najjacih ekonomija sveta, i ni jedna zemlja nece da izgubi trgovinu sa EU zbog nekakve Srbije od 6 miliona stanovnika, i nebitnu zaradu od prodaje 10 letelica Srbiji.
Pa nisu Kinezi sumanuti, vec vesti trgovci.

П

@Petrovic Dusan = Алан Форд

Ово је већ смешно и у стилу Алана Форда.

И 1999.-те им није било пријатно јер су знали да су прекршили своја морална начела ма како покушали да се оправдају.

Сада већ знају да им се обило о главу.

Vl

Ovim tempom uzecemo nove avione 2053 u najboljem slucaju. Samo da dotad uopste bude postojalo RV.

Odgovori
Pe

@Vlado A mozda je i dobro da se Srbija ne uvaljuje u troskove, realno nisu bas toliko potrebni za to, sto preti Srbiji (Albanci sa Kosova maksimalno).

Ci

@ Vlado
@ Petrovic Dusan

Ima debelih razloga sto se vas dvojica ne konsultujete bilo oko koje vojne nabavke, sta mislite?

st

Zapravo je nevjerojatno koliko i ovakvoj Srbiji malo fali da joj se dozvole Rafali. Neke sankcije Rusiji na tipa uvoz nuklearnog gorive i potpisivanje Kosova koje je ionako riješeno i to je to. Mislim da bi se to moglo prodati Francuzima i naivnoj EU pod zaokret prema zapadu, dok u suštini se ništa neće promijeniti. Ali dobro.

Odgovori
PS

Potpisivanje Kosova? Prijatelju, kad bi ti mogao da zamisliš koliko je to veliko pitanje….

St

@PSA
Tako je, nekima.su ta dva pitanja skoro ceo predizborni program i politicki plan.

Jedini nacin da mi dodjemo do Rafala u ovom trenutku je da dobijemo neke polovne sa bliskog istoka dok oni kupuju nove. UAE sad narucuje 80 novih pa mozda za koju godinu od njih kupimo neki. S.Arabija isto narucuje dosta.

Licno mislim da od toga nema nista jer i sad da ih narucimo proci ce mnogo vremena pre nego sto novi budu gotovi. Mnogo vece i vaznije zemlje cekaju na svoje Rafale.

Ono sto mi mozda ubodemo je neki trenazni avion, mozda namole Amere da nam prodaju nesto tipa T7 i da ih onda cimamo da imamo neke F16 stare ako dozvole. Sto je tesko ako ne i nemoguce.

Alternativa tome su nedokazani Kineski avioni ciji kvalitet je kao i kod svega Kineskog jako upitan. A vec je bilo price da i Pakistanci imaju nekih problema sa njima i kvalitetom komponenti. O politickoj pozadini da nam neko dozvoli da imamo bilo sta Kinesko isto je teska prica.

Odgovori
Ho

Let2

„Alternativa tome su nedokazani Kineski avioni ciji kvalitet je kao i kod svega Kineskog jako upitan. “
Upitan ako generalizujemo i stavljamo znak jednakosti između kineskih prodavnica svega i svačega sa jedne, i sveukupne kineske industrije s druge strane.
Kina ima razvijen svemirski program, tu nema upitnosti – prolazi samo najbolje. Lično, „navijam“ za korejski KF-21 Boramae: Predviđena cena je daleko niža od Rafala, koji je uzgred 40g stara platforma.

St

Najbolji posao u drzavi, ide i razgovara decenijama, i predstavlja nove projekte i planove isto tako decenijama, i po 30ti put se iznenadjuuje neprevazidjenim karakteristikama Nor ei PASARSa kad glavnokomandujuci pravi slet za medije, a u realnosti Srbija prodaje minobacacke granate i municiju za kalasnjikove i to ej to.

Odgovori
Br

Nije to to. Prodajemo i granate za haubice 152, 155, 122 i 105mm, pa i 107mm za UAE, kao i 105 i 125mm za tenkove, prodajemo i stare i nove rakete za MRLS Grad i derivate, koje smo izvozili do nedavno i u Tursku i u Grcku, dok smo u Izrael poslali primerke na ispitivanje, zatim eksploziv i detonatore, razne bombe, i ne samo municiju za minobacace i municiju za Kalasnjikov, vec i same minobacace i to u 3 kalibra (samo u 2020god. po izvestaju OEBS-a izvezli smo samo minobacaca u 60mm cak 4000 komada) plus prenosne, rucne i podvesne bacace granata u 30 i 40mm i same Kalasnjikove i razne mitraljeze i gomilu drugog naoruzanja iz Zastave i Petoletke, a prodajemo i blago modernizovane Maljutke, Strele, Strsljena, Zolje, razne snajpere i pistolje, Plamen, trocevca 20mm, izvozimo i municiju za teske mitraljeze i lakse topove itd. Takodje prodajemo i raznu optiku, teleooptiku, termoviziju, lcd ekrane i neke komponente za GPS, razne komponente za dronove i to od motora i delova za motore, do samih kompozitnih materijala, senzora i sistema za upravljanje, pa mlazne, raketne i turboprop motore, mozda uskoro i ramjet motore, kao i Nore, Moravu, Lazara, Milosa i BOV M11 (vec je sigurno da ce u prodaju otici i Perun/Aleksandar, Ralas, Tamnava i neki od dronova/kamikaza), kao i znacajnu kolicinu civilnog i lovackog naoruzanja. Tu su i uniforme i druga vojna oprema, slemovi, balisticka zastita, cizme, rancevi i kao poslednji novitet – zenski donji ves… Verovatno nije stigao do izvoza jos uvek, jer pitanje je koliko se to po Africi nosi, ali imamo.

Al

Simulator Boinga T-7A. Ja vam uporno govorim da nema ništa dok se Ameri ne umešaju. Rekao sam i stojim iza svake svoje reči, Srbija će kupiti od USA jednu eskadrilu T-7A i dve eskadrile F16 (neki Block). Koliko sam skontao Mediteran treba da u okviru NATO saveza treba da čuvaju Rafali, dok mi ovde u kontinentalnom delu Rumuni, Bugari i Srbi na korišćenju će mi imati F16. Srbija nije u NATO savezu ali neće moći da se odupre i na mala vrata uz kupovinu ovih aviona ulazi u savez. Još nešto nisam rekao da će Srbija kupiti nove F16, naj verovatnije će biti evo recimo višak i UAE. Jedino uz Američki blagoslov Srbija može brže da dođe do aviona. Nema Rafala, nema Suhoja i nema Kineza. Pa da se pomirimo sa istim ili opet…….

Odgovori
Br

To je trenutna situacija. Pitanje je sta ce biti za 12-15 godina, vec sada je situacija za NATO i zapad globalno mnogo gora nego sto je bila pre samo par godina. Imaju rekordno nisku podrsku u svetu i od toga se ne moze pobeci, plus kako se cini izgleda da ce USA jacati Pacificki savez sa UK, AUS, Novim Zelandom, Kanadom, Japanom, Korejom i Filipinima, uz Tajvan naravno, dok ce EU ostati u zapecku, a istocna Evropa ce biti unistena ovim ratom, ili ce njen rzvoj biti maksimalno usporen, ali to ne vazi za Kinu. Sada nije vreme za odluke, treba malo sacekati. Ne trebaju nam kineske vrednosti, ali avioni nisu losi, a jeftini, to nigde vise nema.

Mi

I ja mislim da sve ide ka tome da ce mo dobiti T7A i neke polovne F16.

Yo

Pa onda smo se ujebali – platićemo skupo – a dobićemo nešto što drugima treba.
Samo su Francuzi sa zapadne strane dovoljno samostalni da prodaju svoje oružje bez uslovljavanja iz Vašingtona – i to dokazuju isporuke i Egiptu koji je tradicionalni veliki kupac ruske opreme.
Prodaće i nama – onoliko koliko smo spremni da platimo – tim pre što su ih zavrnuli za podmornice Australiji, što izostaje saveznička podrška frankofonoj Africi – i zato što mogu jer su jedini dovoljno samostalni u tom segmentu u NATO okvirima.
Ruske, kineske i američke aparate – sve i da su nam svi dostupni kao što nisu – možda bi valjalo svesno izbegavati u narednim godinama/decenijama – dok ponovo ne izglade međusobne odnose.
Kupovinom francuske opreme podižemo feancusku samostalnost – pa i sopstvenu – tako sada stoje stvari.
Ako u međuvremenu uleti neka izuzetno povoljna ponuda koja se ne odbija (ali nismo mi tako zanimljivi) – pa nismo blesavi – mada, kako čitam, naši preferiraju klot verzije različitih mašina bez samozaštite – valjda da bi se piloti više trudili…

Br

@Yoda

Francuzi si BILI dovoljno samostalni do Makrona, vise nisu.

Pe

@Branko „situacija za NATO je gora nego pre 15 godina“.
Za vasu informaciju, 2023 su u NATO usle dve najjace drzave od 1950 godine, a za 15 godina je u NATO usla i gomila drugih drzava.
Potpunom dominacijom 2022-2023 nad Rusijom, i posrednim slamanjem ruske vojske u Ukrajini, NATO je jaci nego ikada u istoriji.
Dok je pre 15 godina bio na izdisaju.

Ro

F 16 block 60 iz UAE nipošto nije loša opcija. Ni Ameri ne lete takve F 16

Yo

@Branko
Nisam baš siguran po kojim merilima bi mogli meriti nezavisnost države koja je u EU i NATO, ali tokom Makronovih mandata je Rafal postao jedan od najnaručivanijih aviona – i Francuska ih isporučuje.
Možda grešim sa imenima, ali prethodnik (valjda) Sarkozi je u ćuzi ili se procesuira i jedan je od najidgovornijih za krah Libije – Makron je tu dosta pragmatičniji pa i bolji – nije se dao uvući u potencijalni sukob u Africi – koji verovatno i ne bi mogli da dobiju – ali su opet spašeni mnogi životi i izvegnuta razaranja – a za Francuskom ipak nisu spaljeni mostovi.
Nema drugog državnika u EU koji bi mogao Evropi vratiti značajnu ulogu – i to mu je glavni problem. Jedini shvata i potrebu saradnje sa Rusijom – iako Francuska ima svoje (nuklearne) energente, zalaže se za jedinstveni evropski odbrambeni koncept sa evropskom armijom – pa ne liči nimalo na nesamostalnu marionetu.
Nešto slično nekadašnjem Putinovom predlogu Evrope od Lisabona do Kamčatke – pa kao što je Putin time okrenuo skoro sve uticajno s one strane bare protiv sebe – Makron se takođe ne sviďa istoj ekipi – a to bi Evropi sa Rusijom donelo mir, stabilnost i prosperitet.
Uzgred, struka je izabrala Rafale iz nesumnjivo mnogo utemeljemijih razloga od onih koje mi ovde manje-više laički razmatramo – ne računajući navijačke zapad-istok strasti.

е

„Кина не може да осигура снабдевање, не може да дотури авионе. “
Нису сигурно телепортовали ПВО систем у Србију?
У неком сукобу, баш ће Французи да нам обезбеде снабдевање :-)

Опет се сумња у ‘кинески’ квалитет, рекла казала Пакистанци итд. Само се у западни квалитет никад не сумња.
Французима је требало 15 година да продају првом страном купцу Рафал који је први пут полетео 1986. (30 година након првог лета ?!?! ).

Куд смо чекали оволико сачекајмо још мало да се избистри ситуација око безбедносне ситуације у Европи и да се потпуно сагледсју искуства из Украјиме у погледу промене начина ратовања, Лако ћемо ми узети половне авионе у будућности, не треба нама 100+ авиона. А нико нам неће продари 5.генееацију ји за 10 година, тако да ће и даље бити прича о 4++.

Odgovori
Du

Meni sve nesto sumnjivo oko nabavka. Mozda Macron reko prvo resite Kosovo a posle Rafali. Sta tu ima da se pregovara? Ili hoces ili neces.

Odgovori
bo

Zaključak: pre ćemo dobiti su75 koji je sada prototip, nego bilo šta kršteno sa zapada. Do tada će i Rusiji biti ukinute sankcije.

Odgovori
Mi

Politiku na stranu, najvise bi voleo da kupimo 14+2 Gripen E/F jer je jednomotorac, i u sustini manja malo jeftinija verzija Rafala, ali sto se nasih potreba tice sa istom sposobnoscu. I ne treba nam Aim-120C. Bolji su evropski ekvivalenti.

Uz nove Gripene E/F bi uzeo od amera i 8-12 T-7 Red Hawk da zameni G-4, a kasnije i Orla 2. To bi bila zapadna varijanta pazara. rafal je prelep ali previse skup i 50% sposobnosti zmaja nikada necemo ni isprobati, a kamoli vezbati na njemu.

Navali narode, udri :-)

Odgovori
Pe

@Miloš1977 Retka situacija da se 100% sa Vama slazem, ali se nazalost Gripen uopste i ne pominje kao mogucnost.
Ako dobro razumem, ima tu neka kvaka.

Ne

Gripeni su toliki „dobri“ da ih nece ni Svedjani. T7 moze.

Mi

@Petrovic Dusan
Ako se spominje T-7 onda ne vidim razloga zasto se ne bi smatrao za kandidata i najnovji Gripen E/F. Ista dizajneri, isti proizvodjaci motora, slicna politika. Oba su Svedsko-americki proizvodi i oba bi nam u praksi pasovala daleko bolje i jeftinije nego Rafal F4. Takodje, od narudzbine Gripena do isporuke bi verovatno daleko manje cekali.

@Nenad
Ne razumam sta mislis za Gripena i Svedjane da ga nece.

Pe

@Nenad Ne znam odakle informacija da postoji neki nedostatak Gripena.
Generalno imaju izuzetnu reputaciju, kao i svedska vojna industrija u celom.
Poznat je ishod vojne vezbe gde su Gripeni rasturili ruske Suhoje 27, a jos ih stalno usavrsavaju.

Zm

Samo Gripen i nista drugo

Odgovori
Op

@Petrovic Dusman: Javna politika tih zemalja se ne kaje, jer ne žele da priznaju krivicu, nepravdu. Priznanje krivice vodi do suda i isplate ratnih osteta. Znaju svi to dobro i zato nasilno pokusavaju da urade ono zbog čega Rusiju osuđuju: da legalizuju ono što su nelegalno, nelegitimno stvorili.

Taj koji živi na zapadu zna da se javno misljenje stanovnika mijenja u odnosu na mišljenje i stav njihove javne politike. Zbilja, politicka rukovodstva zemalja poput Spanije itd. se i te kako javno kaju za 1999, nepriznavanje Kosmeta ti je dobra indikacija za to.

Za 10-30 godina biće građanskih ratova u zemljama zapadne Evrope na religijskoj bazi, tako da nece vise biti ni prostora ni volje da se bave „kažnjavanjem Srbije“. Vrijeme ce raditi za Srbiju, jedino što se od Srbije ocekiva je da trpi. Mozda 15 godina, mozda 20, 25, 30. Azerbeidzjan je cekao 30 godina, dakle nije nemoguće.

Nijedna imperija nije vijecita pa tako ni USA ni EU. Treba vatati momentum, a biće ga, ubijedjem sam.

Odgovori
Ne

Da malo zaobidjemo kult obozavanja Zapada? Jer toga vise nema ni u zapadnoj Evropi. Samo kod malih novopecenih vazala. Srbiji NATO nista ne brani, cak hoce i da proda. Ali za pare, ne za Vuciceva obecanja. Za zapadne avione para nema. Skupi su. Niti nam trebaju u sledecih 5-6 godina. Do tada ce biti i dosta Rusa u ponudi, pa ce se uzeti nesto jeftinije a solidno.

Natofili tipa Dusan Petrovic i Djuka (koji bi da ratuje sam sa sobom), ne bi trebalo svoje zeljno razmisljanje da projektuju na medjunarodne odnose. Zapad i NATO su u opadanju, Istok u porastu. Nece propasti ali nece biti ono sto su bili. Vec nisu. Hrvatska akvizicija Rafala je bila preuranjena, za par godina bi prosli daleko jeftinije. Za Kineze nisam, jer nekako mi avioni i kinezi i dalje ne idu zajedno.

Odgovori
Ko

Gripenu je propao veliki ugovor sa Indijom tako da bi mogli tu da se ogrebemo za jednu eskadrilu.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs