Kako je u intervjuu, ekskluzivno, za Tango Six kazao direktor srpske nacionalne avio-kompanije Jirži Marek, nakon trenutno zacrtanih pravaca širenja u dugolinijskom saobraćaju (hronološki posmatrano) Gvangdžou, Šangaj, moguće Toronto i moguće Majami, Er Srbija se nada, u nekom trenutku u budućnosti, uspostavljanju i direktnih linija za (još dalju) Aziju – Južnu Koreju i Japan.
Marek je intervju našem portalu (koji u celosti možete pogledati u videu na kraju teksta) dao u Čikagu, nakon inauguralnog leta Er Srbije za jedan od najvećih srpskih gradova na Zapadu koji smo ispratili prošle nedelje.
Čikago je za Er Srbiju rezultat ekspanzije na tržište koje će zapravo biti najbitnije po obimu saobraćaja – Kine. Nakon što su zbog dodatnih letova za Kinu, nakon prve destinacije Tjanđin (Peking), nabavili još jedan A330-200, operativno se otvorila prilika za još destinacija ka Severnoj Americi. Čikago u početku nije bio logičan prvi grad u Americi (Njujork je najveći zbir svih etničkih grupa na planeti koje kasnije lete po Er Srbijinom regionu) ali je sada dočekao svojih pet minuta. Treća frekvencija ka „Vetrovitom gradu“, kako je već potvrđeno, biće od 12. juna.
Kako je Marek kazao za naš portal, ekspanzija Er Srbije nastavlja se nesmanjenim apetitom. Kompanija trenutno ima 20 aviona: 10 A319, 3 A320, 5 ATR72-600 i 2 A330 (ne računajući ACMI dilove koji nisu ostavili ravnodušne ni, za temu stručne, profesore književnosti). Marek kaže da se kompanija u 2023. godini nada ukupnoj brojci od 3,5 miliona putnika, da će tržišni udeo na beogradskom aerodromu doći do 55% i da su, objektivno gledano, kada se posmatra ukupan kapacitet, 40% veći nego 2019. godine. Rezultat ekspanzije (samo za vreme našeg boravka u Čikagu otvoreno je sedam (!) novih destinacija) takođe je, kako Marek kaže, i činjenica da u poređenju sa pretpandemijskim blagostanjem 2019. godine sada imaju 69% više putnika.
Kako nam je Marek kazao prošle godine u Londonu, veći „short-haul“ Erbasovi su definitivno sudbina kompanije, piloti i kabinsko osoblje će zbog poslovne politike širenja biti „konstantno zapošljavani“. Jedini veći problem koji direktor Er Srbije vidi u moru dobrih vesti su aerodromi, njihova (ne)spremnost da se bolje organizuju ove (vršne) sezone i štrajkovi evropskih kontrola letenja koji su sve učestaliji.
Pogledajte šta nam je još Jirži Marek ispričao u videu ispod:
Marko
može li se dati neka realna pretpostavka kada se mogu zapravo očekivati letovi za Shanghai i Guangzhou? Čekam ih ovde ko ozebao sunce
Milan
Zanimljivo je što ljudi sa minimalnim znanjem i iskustvom su oni koji kritikuju i komentarišu stvari u koje se ne razumeju
Milan
Hoće li uskoro biti Toronto
Marko
Druže, stvarno živim u Šangaju, a porodica mi u Šendženu :D
dzabu
Aha avioni kamioni itd…nego jel i dalje misle u toj svemirskoj kompaniji sa milion linija da sluze kesicu cipsa sa 3 cipsa unutra i malom flasicom vode da se smeje ceo svet kad vidi ?
I dalje najskuplje cene ? Kasnjenja itd ?
Naravno da sve to moze jer gubitke placamo mi kroz poreze.
Vlad
Na letovima dužim od 90 min služe paket. Ne vidim neku razliku kod drugih.
Apsolutno nisu najskuplji, upravo suprotno od toga. Karte mogu da se nadju i povoljnije nego kod LCC iz Beograda.
Ne plaćamo. Od prošle godine ne uzimaju više novac iz budžeta.
Btw. mislim da ste pogrešili što se sadržine komentara tiče. Prikladniji je za N1. Ili za novinara Politike.
Yrraf
Vidim da niste baš leteli često sa market liderima poput Lufthanse pošto je taj AS jad od posluženja bukvalno evropski standard. Samo su Turkiš i arapi tu jači. Što se cena tiče, izgleda da se tržište baš i ne slaže sa vama pošto je broj putnika rekordan. Što se „novca poreskih obveznika“ tiče (omiljena tema u nas od strane stručnjaka za sve i svašta), kompanija je profitabilna i ne dobija novac od države. O direktnim i indirektnim benefitima koje dobra povezanost sa svetom pravi za našu ekonomiju se tek može pričati naširoko. Pogledajte koliko milijardi dolara je Nemačka dala Lufthansi u Koroni, pogledajte koliko novca će Slovenija potrošiti na subvencije stranih prevoznika nakon što je ugasila „neprofitabilnu“ Adriu, pogledajte kakve je posledice imao bankrot Maleva po budimpeštanski aerodrom i sve će vam se samo kasti.
Miki
Proverite sada situaciju na unutar evropskim letovima, sa evropskim kompanijama. Možda niste dugo leteli. Od par godina PRE korone sve zapadne kompanije daju jedva neki čips(ić) i eto malo vode na kraćim pa i na srednjim letovima. Tek na malo dužim se može dobiti nešto kršteno.
I ja sam se malo iznenadio kada sam to prvi put sreo, ali onda video isto kod Air Europe, Lufthanze i još nekih… Deluje da su u jednom trenutku svi zajedno prelomili. :(
Od BG do Madrida sam od jedne EU kompanije dobio kikiriki od čak 15gr, čaš(ic)u vode, i menu sa hranom (prilično nikakvom), ali sa cenama k’o u fancy restoranu. AS čarter let do Hurgade je bio bogatiji od ovog za Madrid (sendvičić, keksić i vodica…)
Istočnjačke kompanije su tu daleko šire ruke i nisu za poređenje.
BG-Istanbul prošle godine, Turkish Airlines, full obrok uz izbor tri jela, desert, pivo… Pa onda dalje do Tbilisija još jednom to isto…
A nazad leteo LOT-om preko Varšave. Sličan „menu“ k’o i u AS. :(
Eto, šta ćemo kada nismo Arapi.
dzabu
Razumem da se nakacilo dosta bot ekspearata. Na linijama i dalje sluze budjavi sendvic i flasicu vode.
I dalje placamo gubitke kroz servisne takse na odrzavanje (dakle samo su promenili nacim isplate zbog EU pa gubitke dotiramo na drugaciji nacin).
Apsolutno jesu medju najskupljim i to moze da potvrdi svako ko je leteo tom krs kompanijom a o neljubasnosti osoblja koje ne zna sta treba da radi kad vam posalje stvari na pogresnu lokaciju da ne pricamo.
Pricati da lufhanza i AS imaju isti kvalitet usluga je komicno cak i za botove AS. Na letu od Berlina do NY redovno ide ceo obrok sa dezertom koji je na nivou restorana. Nalupetali ste se ovde zestoko. A i na nekim kracim destinacijama gde ima cekanja tipa Marsej.
Razumem da ste i ovde i na par drugih platformi da botujete ali ono, bar malo drzite konekciju sa stvarnoscu da bi mozda neko ko ne leti redovno odavde i poverovao u te vase gluposti posto i vas placamo.
Nikola
Nista dok ne okrenu jagnjice i prasice u avionu, uz nezaobliazne burice sa vinom..
Lazarus M.
dzabu, optuzivati druge da zestoko lupaju i da drze konekciju sa stvarnoscu a onda reci da Lufthanza na liniji Berlin Njujork ima obrok na nivou restorana je urnebesno! Lufthanza uopste ne leti na liniji Berlin Njujork! Ti si za zlatnu medalju, izgleda si sve sanjao! Mukica, dobio i dezert u snu!
Miki
@dzabu
Na interkontinentalnim letovima svi daju pristojne obroke, pa i Air Serbia.
Na lokalnim evropskim, svi daju minimum tek da upljaš zube.
Tako je već 10-ak godina sa svim evropskm kompanijama.
Arapske su druga priča.
Dejan
@dzabu
LH nema direktan let za NY iz BER. Jedini direktan let ima UA (UA 963) i ne sleće na JFK već na EWR B (Newark).
Harry
Ako zanemarimo pricu o jedenju, jel’ smem da pitam ko ce da leti te avione?
Marko Rasic
Da li je moguce kupiti akcije Air Serbie?
PakleniVuk
„Katar Ervejz“(volim ovaj Srpski jezik) nije imao želju da ih kupi ,ne vidim realan razlog zašto bi neko drugi bacao novac…
Lazar
Ne, nije moguće.
Srpsko društvo, nažalost, još uvek nije stiglo do faze gde razume koliko je berza kapitala važna za zdravu ekonomiju. I dalje su prve asocijacije na akcionarska društva tranzicija i burazerska privatizacija, a ne deoničarski kapitalizam za sve građane.
Lokator
Kao poklonika civilne avijacije mene je oduševio ovaj intervju. Tango Six je dugo godina nakvaliteniji izvor intevjua ali sve više pažnje privlače vojne teme. Ovim intervjuom T6 nastavlja tradiciju ekskluzive. Informacije o novim destinacijama u Aziji su pravi breaking news! Lokacija Terase 16 daje lokalni pečat ove prve linije prema Čikagu. Hvala!
Petar Vojinovic
Hvala na komentaru. Ukrajina nas je malo zastranila, tako je, ali vraćamo se sve više u igru sa civilnom avijacijom. Opet na načine na koje niko drugi ne može.
Takođe, veoma interesantno, na dan intervjua sa g. Marekom smo objavili tekst o Kinžalu. Marek nam je kazao da ga je on celog pročitao. Pravi entuzijasti vole i civilno i vojno.
Vuk
Vidi se da ne letiti ni po Evropi ni po Svetu… Svake godine letim barem 5 puta preko okeanske letove Ich uglavnom (USA, Japan, Taiwan i Korea) sto zbog posla, sto zbog putovanja. Po Evropi letim skoro svaki mesec I mogu sa sigurnoscu da kazem, da Air Serbia ima bolju uslugu od mnogih velikih evropski kompanija…bolju uslugu imaju samo Arapi gde drzave u kompanije pumpaju pare zbog turizma….
Dragan Ich
Hmmm evo jedna informacija , moja ćerka je pre dve nedelje letela na liniji „Austrian Airlines“ iz Beča do Leipciga dobila je flašicu vode od 0,25l i čipsić od 15grama !
Inače Austrian je u sazvezdju Lufthansa-e ! Tj. Kupili su je pre nekoliko godina !
Toliko o tome koliko su bolji od Air Serbia.
Sovereign
Због посла, често летим за средњу Азију – Казахстан и Узбекистан. Видим да Аир Астана лети за ЦГ у току сезоне из два града. Сада су почели да лете и из Узбекистана. Доста наших људи тамо ради. Такође, постоји интересовање за посјете Србији и региону. Има ли неке шансе да АС почне да размишља и о једној линији у том правцу, гдје живи 70 милиона људи којима би могли понешто и продати?
Nele
Da bas je tesko rasti u ovoj situaciji kada se svuda na trzistu trazi karta vise a cene su nikad vece. Pitanje je kad ce AS imati svoje avione umesto wet lease-a koji uzima od koga stigne i kako stigne.
Vlad
Kad je bas tako lako rasti ajde da uzmemo primere u regionu: zasto Croatia ne raste tako lako? Ili Bulgaria? Ili na kraju TAROM? Dokle je stigla Air Albania? To su kompanije koje nas okruzuju. Nego lako je tudjim k….
Brad
Air Serbia je 2022 ostvarila 15 miliona evra neto dobiti cak i kad oduzmemo novac koji su dobili za PSO letove, a ne oduzmemo trosmove koje su PSO letovi napravili. Znaci 15 miliona bez ikakve drzavne pomoci iako to PSO drzavna pomoc zapravo nije.
milers
dzabu
Berlin-NY? Interesantno, koliki LF je bio na letu?
dd
Финска национална компанија Фин Аир почиње са наплатом ручног пртљага. Додуше, у кабину можете унети пртљаг без наплате који може стати испод седишта. И када летите у Северну Америку биће Вам послужен један оброк за 10-ак сати лета. Толико о услузи код европских авио компанија.
Nele
Croatia i tarom ne rastu zbog ryana koji je preuzeo njihovo trziste. Air albanija je turkishev projekat i kao takav solidno funkcionise. U pravi si i mi mlatimo tudjim k, ne svojim. Umesto da imamo porudzbine aviona, da sirimo flotu, zaposljavamo ljude i sirimo mrezu destinacija mi rast koristimo da uhlebimo sto vise wet lease firmi iz okruzenja. Codeshare se koristi da se sve ono sto as u svom haosu ne moze da preveze da se prebaci na druge kompanije. Firma se vodi od danas do sutra a ne dugorocno. To je srz problema. Ubijena je 737 flota da bi uzeli prosle godine iste te classic avione na wet lease iz grcke. Avioni koji su otisli su bili vlasnistvo AS.
Yrraf
Uf, pa to su bili najstariji 737-300 u celoj Evropi, ne zanosite se. Leteh poslednji put sa njima 2017. i još tada im je trebalo ozbiljno ulaganje, a kamo li 5-6 godina kasnije. Svoju flotu ne nabavljaš kad si tek počeo da rasteš, već kad imaš stabilan rast i profit. Iako je ton teksta i nekih komentara pozitivan, niko se ne zanosi da ja AS sada čudo od firme tako da batalite učitavanje nečega što nije rečeno. Firma je po prvi put iskazala profit, počela je ozbiljno da raste i to treba pozdraviti. Da li to znači da je sve savršeno? Ne znači, treba još mnogo da se radi i još mnogo godina da se raste i pravi profit da bi konstatovali da je situacija odlična. Sa druge strane, lupetati o „čipsu i vodi“ kao problemu pokazuje da neki ljudi nisu leteli legacy prevoznicima u Evropi minimum 10 godina pošto ja za takve argumente nemam drugo objašnjenje. Priča o nabavci flote i wet leasu je isto potpuno besmislena. Iskazali su profit jedne godine od 30 miliona evra, kakve crne velike narudžbine? Treba još puno da se radi da bi došli do toga. Za sada je i zamena ATR-ova odličan rezultat. U wet lease ideš kas krećeš u ekspanziju jer nisi siguran koje i koliko linija će raditi. Na sezonalnom tržištu poput našeg, suludo je drugačije ići u ekspanziju. Dakle nije sporno da se kritikuje, ali daj da batalimo kritiku radi kritike i tupave argumente, nego da objektivno sagledamo dobre i loše stvari. Ako pričamo o opasnostima, ja najpre vidim problem zaposlenih, da li će dovoljno brzo rasti broj osoblja? Plate nisu ozbiljno skočile i pitanje je kako zadržati stručne ljude, a održati profit u ekspanziji. To su vrlo bitna pitanja, kao i kako će na to gledati veliki, jer imaju mogućnost da sahrane AS, ukoliko se namerače. Videćemo šta nam donosi budućnost.
dd
Ти авиони су били стари 35 година. Ви би били први који би кукали што те „конзерве“ још увек лете. Не знам колико су ти грчки авиони стари, али верујем да су много, много млађи од 35 година.
Nele
Ti avioni nisu leteli mnogo tokom sankcija, manje ciklusa duzi radni vek… Dva aviona su bila u dobrom stanju i mogli su da posluze aviolet jos par sezona. Ne verujem da su grcki klasici bili ista mladji ali eto bili su zgodniji za upotrebu od otplacenih aviona i skolovanih domacih pilota. Zato sada nasi kineski prijatelji koriste iste.
Bulatovic Nebojsa
Kada sam skoro negde citao komentare. “ znalaca nekakvih“? Stekao sam utisak da je pitanje dana kad ce avio- kompanija Er Srbija da bankrotira i nestane,. No iz ovog priloga se vidi da nju ceka zlatno doba. Zato pozivam diletante-znalce, da malo odmore.