Najveća regionalna biz-jet i MRO kompanija „Prince Aviation“ započela je pre dve nedelje novo poglavlje saradnje sa drugim po veličini globalnim proizvođačem avio-motora, kompanijom „Pratt & Whitney“. Beogradski MRO specijalisti postaće uskoro prvi i jedini ovlašćeni servis na evropskom kontinentu za „Post Rental Inspection“ Pretove serije PW100 turboelisnih motora.
Princ će tako po prvi put izaći iz segmenta održavanja motora za avione poslovne avijacije i ući na tržište pogonskih grupa za „ozbiljnije“ avione kao što su, na primer, ATR i Erbasov C295. Popularna Pretova PW100 serija nalazi se na nekoliko tipova aviona koji se koriste u Srbiji ali i regiji (Canadair 215/415, Dash 8).
„Prince Aviation“ će tako postati jedini MRO centar na evropskom kontinentu koji će vršiti inspekciju PW100 serije motora koje kanadska kompanija iznajmljuje avio-kompanijama i klijentima. Kada Pretov klijent vrati motor koji je iznajmljivao, potrebno ga je prekontrolisati i vratiti u pređašnje stanje. „Pratt & Whitney“ je do sada motore sa evropskog kontinenta slao nazad u Kanadu na „post rentalnu inspekciju“ a od sledećeg meseca to će se raditi u novom Princovom hangaru u Beogradu.
Iskorak u održavanje putničkih aviona
Tango Six je imao priliku da poseti Princ tokom posete delegacije inženjera i tehničara kompanije „Pratt & Whitney“ sa kojom beogradski MRO ima poslovnu saradnju još od 2016. godine kada su postali autorizovani servisni centar.
Stručnjaci za održavanje i logistiku kanadske kompanije su tokom dvodnevne posete održali demonstraciju radova na PW100 motoru zaposlenim mehaničarima Princa kao i prenos znanja i praksi kompleksne logistike potrebne za isporuku motora, potrebnih delova i drugih procesa.
Kako je za Tango Six ispričao Srđan Kragojević, tehnički direktor „Prince Aviation-a“, nedavno postignut dogovor sa kanadskom kompanijom izlazak je MRO-a kompanije u mnogo veći tržišni segment koji sada, po prvi put, uključuje i putničke avione (redovnog komercijalnog saobraćaja).
– „Prince Aviation“ je 2016. godine dobio status autorizovanog servis centra i titulu pružaoca usluga prvog reda („Prime Service Provider“). Od tada smo počeli da obavljamo radove na motorima JT15D, PW500, PW600 i PT6, najpopularnijim pogonskim grupama koje se nalaze na većem broju tipova poslovnih aviona.
Tehnološki najkompleksnije radove obavljali smo, sada već godinama, na motorima PW600 serije gde radimo „hot section inspection“. Radi se o jednom od najmanjih turbofenskih motora na tržištu koji i nije toliko zastupljen, odnosno nema mnogo pregleda u kalendarskoj godini.
Budući da su iz „Pratt & Whitney“ Kanada izuzetno zadovoljni saradnjom sa nama oni su već duže vreme tražili prilike za proširenje saradnje sa nama. Mi smo nakon PSP-a („Premium Service Provider“) postali DMF („Designated Maintenence Facility“) i tako smo ušli u krug najbližih „Pratt & Whitney“ partnera u okviru njihove globalne servisne mreže.
Već duže vreme smo razgovarali sa njima a posebno nakon što je u naše ratno vazduhoplovstvo stigao Erbasov transporter C295. Poslovna prilika je tako počela da se sklapa sama od sebe, budući da se PW100 serija u Srbiji nalazi na krilima Er Srbijinih ATR-ova, ima ih dosta u Grčkoj a posebna perspektiva za nas bile bi i potencijalne saradnje u Africi.
Dogovorili smo da će Princ postati „Post rental inspection“ centar za PW100 seriju. Takav centar trenutno jedino postoji u Singapuru i kod njih u Kanadi. Pret ima određen broj PW100 motora koje iznajmljuje klijentima i koji se nalaze u „rental pool-u“. Nakon što se, na primer, jedan motor iznajmi klijentu i klijent ga vrati, potrebno je detaljno pregledati motor i vratiti ga u prvobitno stanje pre nego što se taj motor iznajmi sledećem klijentu. U zavisnosti od stanja pogonske grupe nakon iznajmljivanja, radovi na njoj mogu trajati od jedne do tri nedelje. –
Princ će tako pored Jat Tehnike čija je motorska radionica fokusirana na turbomlazne motore za putničke avione i „GAS Aviationa“ iz Smederevske Palanke koji se primarno bavi klipnim, postati treća „maintenence“ organizacija u Srbiji sa motorskom radionicom, specijalizovanom za turboelisni motor PW100 serije. Kragojević se nada da će Princ u okviru nove saradnje godišnje pregledati između 20 i 30 motora.
– To će za nas biti značajna ekspanzija kapaciteta, radićemo praktično dva motora mesečno. Zbog toga smo u punom obimu oformili motorsku radionicu sa jednim inženjerom i dva iskusna motorska mehaničara, uz četvoro mehaničara koji su već duže sa nama. Nedavno smo bili na školovanju u „Flight Safety-ju“ u Parizu gde smo završili teorijske i praktične obuke za boroskopske inspekcije. Sada ćemo dakle biti sposobni da obavljamo pravo radioničko održavanje motora a ne samo linijsko i „on wing maintenance“.
Novi aranžman sa Pretom je značajan iskorak za Princ, naš izlazak u redovnu komercijalnu avijaciju, budući da smo do sada bili fokusirani isključivo na poslovne mlaznjake koji se koriste u čarter operacijama. Uskoro očekujemo da budemo odobreni i od strane američke FAA, odnosno da postanemo „FAA Repair Station“ kako bi nova saradnja sa Pretom u „post rental inspection“ procesu bila primenljiva i za N registrovane letelice. –
Zajednička vizija nakon višegodišnje saradnje
Tango Six je tokom posete inženjera i mehaničara „Pratt & Whitney-ja“ Princu imao priliku da i sa njima razgovara o novoj saradnji. Naglašavaju da se dve kompanije izuzetno dobro poznaju:
– Radimo sa „Prince Aviation-om“ već nekoliko godina na partnerstvu koje uglavnom služi da poboljšamo opcije podrške koje imamo u regionu. „Prince Aviation“ je ključan za postizanje zadovoljstva kupaca kojem težimo svakodnevno, i to na različite načine.
Jedan od načina je naš mobilni tim za popravke, radili smo sa Princom kako bi povećali njihove mogućnosti na PW615 motorima a sada planiramo još jednom da se oslonimo na njih kako bi napravili novi centar za post-rental ispekcije.
Na primer, ako smo jedan motor sukcesivno iznajmili dvoma klijentima u Nemačkoj, kada jedan završi sa korišćenjem motora do sada je motor morao biti poslat u Kanadu na post-rental inspekciju i vraćen u Nemačku za iznajmljivanje drugom klijentu. Cilj je da se za ovaj tip motora inspekcija obavlja u EMEA regionu.
Ovakve „post-rental inspection“ centre imamo u Italiji za turboelisne motore, u Holandiji za Generalnu avijaciju, Nemačkoj za Biznis avijaciju ali do sada u Evropi nismo imali rešenje za PW100 i PW615. Zato smo izabrali „Prince Aviation“ kao najbolje pozicionirane da popune tu prazninu, da nam omoguće da zadržimo tu sposobnost u regionu.
Princ je dokazao da je dostigao nivo kompetencije i sposobnosti i to smo se uverili sarađujući sa njima. Imamo istu viziju, što je takođe veoma bitno. Pored standarda koji su dosegli, tehničke stručnosti i iskustva, imamo i veoma sličan način razmišljanja koji je i doprineo uspostavljanju ove sradnje. – ispričao je za Tango Six Tiago Vaz, direktor „On-Wing Support“ sektora kompanije „Pratt & Whitney“.
VJ
Svaka čast. samo napred.