[RAT U UKRAJINI] Tajna isporuka američkih raketa ATACMS, teška situacija ukrajinskih snaga na frontu

27. apr 2024

Delegacija Nacionalne garde Ohaja sa RV i PVO Vojske Srbije ponovo o bezbednosti letenja

26. apr 2024

[POSLEDNJA VEST] Hrvatskoj isporučeno prvih 6 višenamenskih borbenih aviona Rafal

25. apr 2024

4. Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope – SEAS: Najveći regionalni skup vazduhoplovne industrije održan u Beogradu

25. apr 2024

[REPORTAŽA] Združena taktička vežba “Vihor 2024“: Izazovni meteo-uslovi, premijere i atraktivni nastupi avijacije

20. apr 2024

[RAT U UKRAJINI] Na Krimu najverovatnije pogođena još jedna ruska vazduhoplovna baza, hoće li Ukrajina napokon dobiti značajniju američku vojnu pomoć?

20. apr 2024

Argentina konačno rešila problem supersonične vojne avijacije, od Danske nabavljeni američki F-16

19. apr 2024

Iznad Kosova i Metohije danas leteo francuski izviđački avion King Air 350 ASLR

16. apr 2024

Vežba PVO “Štit 24“: Hrvatska vojska prvi put lansirala raketu sistema Mistral 3

16. apr 2024

Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope u Beogradu: Najava drugog dana konferencije

15. apr 2024

[RAT U UKRAJINI] Rusi i dalje napreduju, PVO Ukrajine na izdisaju

13. apr 2024

Renoviranje manevarskih površina i održavanje piste na aerodromu „Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“ u toku

10. apr 2024

Višenamenski borbeni avion Rafal: Od nedostatka porudžbina do navale naručilaca

10. apr 2024

Vučić: Potpisivanje ugovora za Rafale u naredna dva meseca

9. apr 2024

Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope u Beogradu: Najava agende u civilnom delu dvodnevnog programa

9. apr 2024

[RAT U UKRAJINI] Intenziviranje ruskih ofanzivnih dejstava, Ukrajinci izveli napad besposadnim letelicama na do sada najudaljenije ciljeve unutar ruske teritorije

5. apr 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić 8. aprila sa Makronom o Rafalima, prvi put javno pomenuta potencijalna nabavka helikoptera H125M od Erbasa

4. apr 2024

Srpska ambasadorka u Parizu sa direktorom Dasoa, prva fotografija naoružanog hrvatskog Rafala

2. apr 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučićev obilazak Batajnice: „Borimo se za nabavku Rafala, trebalo bi da kupimo Erbasove helikoptere H125M“

31. mar 2024

[POSLEDNJA VEST] Nepoznata letelica iznad Valjeva, dežurni MiG-ovi 29 poslati da je presretnu

30. mar 2024
[ANALIZA] Srbija je nabavila veliki broj vojnih helikoptera, ali najmanje onih najpotrebnijih
Srednji transportni helikopteri Mi-17 najadekvatniji izbor ali i dalje ih ima malo / Foto: Dragan Trifunović

[ANALIZA] Srbija je nabavila veliki broj vojnih helikoptera, ali najmanje onih najpotrebnijih

U okviru procesa modernizacije i opremanja Vojske Srbije novim naoružanjem i opremom koji intenzivno traje od 2016. godine, najveća pažnja poklonjena je Ratnom vazduhoplovstvu i Protivvazduhoplovnoj odbrani. Nabavljena je uglavnom nova, ali i korišćena tehnika, i to za lovačku i transportnu avijaciju, artiljerijsko-raketne jedinice za protivvazduhoplovna dejstva, vazdušno osmatranje, javljanje i navođenje, a najviše su dobile ili će dobiti helikopterske eskadrile.

RV i PVO ne samo da je dobilo dva nova tipa helikoptera, već letelice te namene do sada nisu bile u inventaru (do tada su korišćene samo Gazele i Mi-8). Nakon 5 nemačkih dvomotornih lakih višenamenskih H145M (BK.117D2m) usledila je narudžbina za još 10 u verziji BK.117D3m od kojih su za sada isporučena dva. Osim 4 nova ruska desantno-jurišna Mi-35M, od Kipra je kupljeno i 11 polovnih Mi-35P koji bi ovde godine trebalo da postepeno ulaze u upotrebu. To je dakle po 15 H145 i Mi-35, ukupno 30 helikoptera.

RV i PVO još uvek koristi dva Mi-8T koji su stari 43 godine i koji bi uskoro trebalo da se povuku iz naoružanja / Foto: Uroš Mitrović

Nabavljena je i savremena verzija sovjetskog srednjeg transportnog helikoptera Mi-8. Vojska se odavno opredelila za Mi-17 (kupljena je varijanta Mi-17V-5), letelica za koju je procenjeno da ima najbolji odnos cena-efikasnost. Međutim, Srbija trenutno poseduje samo 5 ovih helikoptera što je nesrazmerno mali broj u odnosu na druga dva tipa koji su nabavljani.

Čak i da su isporučena još tri naručena primerka koja su, zajedno sa još 4 Mi-35M, zbog rata u Ukrajini ostala u Rusiji, to bi takođe bilo dosta manje nego ostala dva nova tipa. U tom slučaju bilo bi 34 H145M i Mi-35M i P (15 i 19) naspram samo 8 Mi-17V-5. Treba napomenuti da pored 5 „17-ca“, RV i PVO još uvek koristi dva Mi-8T koji su stari 43 godine i koji bi uskoro trebali biti povučeni iz naoružanja.

Situaciju sa transportnim helikopterima još više komplikuje činjenica da bi dva Mi-17V-5 koja su isporučena 2016., sledeće godine trebala da budu remontovana (iako bi to određenjem radnjama u jedinici moglo biti odloženo za koju godinu). Postoji dakle mogućnost da u bliskoj budućnosti transportna helikopterska flota broji samo tri operativna Mi-17.

Stariji primerak helikoptera Mi-17 prestao je da leti 2017. godine / Foto: Dragan Trifunović

Mi-17V-5 bi možda mogao da se remontuje kod nas, po istom principu kako se to sada radi sa helikopterima Mi-35P. Kako su vrlo brzo od kako su stigli „Kiprani“, na društvenim mrežama objavljene fotografije kako se na kamionima prevoze kroz Pančevo, može se zaključiti da će oni biti remontovani i modernizovani u fabrici Utva.

U Utvi bi mogao biti remontovan i stariji primerak Mi-17 koji se nalazi na batajničkom aerodromu, jedan od dva primerka koje je 2006. godine Helikopterska jedinica MUP-a Srbije predala vojsci. Helikopter je proizveden 1989. godine, bio je remontovan 2010., a prestao je da leti nakon isteka resursa 2017. godine.

Na remonte bi 2028. trebala i preostala tri nova Mi-17V-5 koji su isporučeni 2019. godine. Navedenim remontima obezbedila bi se dalja operativna upotreba ovog tipa. Ukoliko narednih godina iz Rusije ne budu stigla tri nova naručena primerka njihova zamena bi možda mogla biti obezbeđena nabavkom polovnih letelica, što bi bila neka vrsta privremenog rešenja.

Jedna od namena helikoptera Mi-17 je borbeno traganje i spasavanje (CSAR) / Foto: Vojska Srbije

Dobar primer za ovakav pristup rešavanju problema nedostaka potrebnog broja letelica je Mađarska koja je 2014. u Rusiji kupila tri polovna civilna Mi-8T a prethodno je 2011. godine od Finske dobila donaciju u vidu dva modernizovana helikoptera istog tipa. Naknadno je u Rusiji u periodu 2016-2017. remontovano 5 mađarskih helikoptera Mi-17.

Za Srbiju bi razumno bilo potražiti zamenu za Mi-17 samo ako do kraja decenije nije moguće nabaviti vazduhoplovnu tehniku iz Rusije, kao ni odraditi remonte i nabaviti rezervne delove.

Kako je već ostvarena saradnja sa kompanijom Erbas, logično bi bilo da zamena za 17-cu bude helikopter iz familije Super Puma/Cougar/Caracal koji spada u istu klasu letelica. Jedan od argumenta u prilog takve potencijalne nabavke jeste i činjenica da Helikopterska jedinica MUP-a koristi tri helikoptera H215 Super Puma.

Mi-17 jeste primarno transportni helikopter, koristi se za prevoz unutrašnjeg i spoljašnjeg tereta. Međutim, to je zapravo višenamenska letelica, veoma korisna, kako u ratu, tako i u miru. Može se upotrebljavati i za različite načine desantiranja vojnika i opreme, ubacivanje i evakuaciju specijalnih jedinica, traganje i spasavanje, borbeno traganje i spasavanje, medicinsku evakuaciju, kao i za protivpožarnu borbu. Uz sve to može biti i dobro naoružan, čak u nekim slučajevima i bolje nego neki borbeni helikopteri.

Višenamenski helikopter H145M RV i PVO VS opremljen optoelektronskim sistemom MX-15D / Foto: Ministarstvo odbrane

Erbasovih 15 helikoptera H145M je svakako dobro došlo, ali oni mogu samo dopuniti, i u samo nekim zadacima delimično ili potpuno zameniti Mi-17. Razumno je koristiti ih za traganje i spasavanje, borbeno traganje i spasavanje, medicinsku evakuaciju, podršku specijalnim operacijama i izviđanje. Što se tiče naoružanja, poželjno bi bilo da imaju samo vođena vazduhoplovna ubojna sredstva.

Ako bismo analizirali vertikalni transport u komšiluku, pri tom bi bilo realno da se porede države sličnog broja stanovnika i teritorije/akvatorije, videli bismo da Srbija po broju transportnih helikoptera znatno zaostaje. Hrvatska na primer trenutno poseduje 10 transportnih Mi-171Š kao i 4 višenamenska UH-60M. Narednih godina ova zemlja će nabaviti još 8 Blek Hokova, a za očekivati je da bi na kraju, kada povuče rusku tehniku, mogla imati dve eskadrile sa 24 UH-60M.

Mađarskoj je do sada isporučeno 4 od 16 naručenih transportnih višenamenskih H225M Caracal. Pored toga još uvek koristi 5 sovjetskih Mi-17 koje će upravo zameniti francuski helikopteri. Bugarska je od 2006. korisnik 12 AS-532AL Cougar, ali se takođe oslanja i na Mi-17, trenutno su u inventaru tri helikoptera.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Br

Naručiti još 10 Mi-17V5 od Rusije a ona 3 plaćena pomoću Egipatskog RV prevesti na Bataju. Tiho, bez pompe..

Odgovori
ev

Брат
Апсолутно то што знамо ми , одавно зна и војска и они раде сигурно на томе, Мислим али да Т6 ту ради и добар посао јер постој свест у јавности да треба издвојити пара за шта год Војска процени да треба урадити и набавити! А треба тако како си и рекао, па ако то баш никако не иде, из неког разлога, а мислим да иде или да ће тако некако моћи , онда тек погледати нешто друго, а не сада већ мислити да ови у војсци не знају шта треба чинити! То је претенциозно и безобразно, али мислим да Т6 то није желео, него да је узазао на то да треба нешто да се учини!

Lj

Mislim da je bolje ipak da dopremamo/kupujemo borbene helikoptere dok nam dozvoljavajaju“ nego transportne.
Transportne cemo lako“ nabaviti, niko nece praviti problem oko njihovog dopremanja i broja tih letelica dok u borbene su sve oci uprte.

Br

Mislim da su naši svjesni svega toga

Ž

Ljuba

Стигли су Ми-35П са Кипра, али не и Ми-35М из Русије.

И 15 Ми-35 је и више него довољно летелица за РВ и ПВО ВС.

Наручени хеликоптери Ми-17 и даље не стижу, тако да је то за сада изгледа проблем, и није их лако допремити.

Ki

Živojin Banković
Pa, zar Mi-24/35 nisu istovremeno i jurišni/borbeni i dasantni?! Msm, pored velike vatrene moći, postoji i tovarni prostor. Doduše, ni blizu veličine tovarnog prostora M-17, pa koji u verziji V-5 ima i određenu vatrenu moć iz saćastih lansera za NRZ. Ali, zar se potraga i izvlačenje/spasavanje ne može vršiti i Mi-35 helikopterima?!

А

@Kimiya

Истовремено не, тј. ако би Ми-24/35 носио десант, не би могао да понесе ни приближно наоружања. Наравно, исто важи и обрнуто. И друго, код нас Ми-17 де факто обавља улогу средњег и „тешког“ транспортног хеликоптера, што Ми-35 не би могао да ради никада.

Ž

Kimiya

Све што сте написали је тачно, али је и даље несразмерно мали број транспортних хеликоптера у односу на остале.

Код Ми-35 треба направити баланс између количине горива, наоружања и осталог терета (људи), а онда постоје многа ограничења што се тиче десанта, борбеног радијуса.

Sr

@Kimiya
Jedini razlog zašto MI-24 ima tovarni prostor je što vojno-političko rukovodstvo SSSRa u to vreme nije htelo izdvojiti sredstva za jurišni helikopter, taj koncept još uvek nije postojao pa su ga dizajneri „provukli“ kao višenamenski. Kasnije su razvijene specijalizovane platforme za taj zadatak Mi-28 i Ka-52.

Teško je bilo šta utovariti u MI-35 u borbenim uslovima jer nema praktična vrata, ne može se desantirati iz njega, barem ne bezbedno, fast rope je nemoguće izvesti, ne može ni da sleti baš bilo gde, nema ni sedišta unutra, ni opremu, prosto nije za te zadatke.

On je tu da šuri iz vazduha sa atakama i ništa drugo.

Ni

Svako aktuelna brojnost letno isoravnijč MI-17 V5 nije zadovoljavajuća. Mislim da treba nabaviti sa nabavkom Super Pume ne samo za MUP koja ih trenutno ima 3 gde jedna nije slučajno u SMB odiri. I te kako je vredan pomene nabavka 4 H145 za Mup , prva serija 5 H-145 za vojsku plus 10 novijih izvedbi H-145 sa jačim motorom , 5 krakova rotora i novim avionikom . Za desanta dejstva i te kako odlična , agilns i manevarbilna. Bez ibzitčra na ratna zbivanja u Ukrajini mislim da će se naći putevi gde apriori ne mora biti Rusija da se dođe do željenog broja srednjih transportnih helikoptera kao i rezervnih delova i da se misli na vreme. Saradnju sa Kinom, UAE… kargo Ruslanom…IL-76 iz drugih posrednih izvora i te kako može da vodi do cilja . I broj istih i kvaliteta i adekvatne logistike , polako pa sve brže. Sve upućuje na to. Ima načina. Miks istočne i zapadne helio flote je mudar izbor. Mislim da MI-17 V5 neće biti otpisan još dugo . Naprotiv videćemo ih u većem broju. Brojnost kao i rezervni delovi, logistika će biti rešena. Ključni faktor je obučen pilot u trenaži. Izvora ima . Treba biti mudar i blagovremeno obučavati pilote . Ko traži i mudro misli i te kako ima načina. Takođe bez obzira što jurišni MI-35M i MI-35 P pored borbenih dejstava prevoze manji broj vojnika i te kako imaju odličnu dualnu-dvojnun ulogu. Kargo mogućnost već je pokazala i dokazala realne mogućnosti . Nemogućeg u mogućeg. A dolazi ubrzano novo vreme . Pogledajte Kinu i njihov dokazani helio kargo dronnna nedavnom sajmu. Za nas još daleko ali sam siguran da ćemo problem manjka MI-17 ca rešiti.

NO

@Srbofil
Naprotiv. Ukratko, razlog zašto MI-24 ima „tovarni prostor“ leži u koncepciji zamisli njegove upotrebe u trenutku uvođenja u operativnu upotrebu. Zamišljen je kao oklopljena i dobro naoružana platforma, sposobna da masovnom upotrebom letelica u kombinaciji sa njihovom vatrenom moći prodre u pozadinu NATO formacija i da iz svake letelice (u masi istih) iskrca odeljenje/tim specnaza/vdv-a (do 8 vojnika). U skladu sa takvom koncepcijom projektovan mu je i odgovarajući „tovarni prostor“, izveden tako da omogući uspešno ostvarenje početne zamisli. U tom kontekstu nije za komentar da nema sedišta (istina zavisi i šta je za koga sedište), opremu i sl., u eri interneta dovoljno je izguglati fotke enterijera letelice i sve je jasno. Bez ljutnje, pozdrav.

Pe

Sigurno je Żivojin strucniji da odabere tip letilice,kao i njihov broj??!
Dajte malo ozbiljnosti!!
T6 je svakim danom sve vise antidrzavni portal,samo oni znaju ciji su igraci..
Istih onih koji im ne daju da objave komentare slobodnoumnih citalaca kojima je Srbija na prvom mestu. Srbija koja se voli kakva god da je ,nasa je i jedina je!!

Odgovori
RS

Nemoj biti smešan. Nije ti ovo mesto za takvu vrstu humora…

PS

Живојин је смао констатовао очигледно. Држава је кренула у замену али је овај рат са Украјином просто пресекао предвиђену обнову тог сегмента. А нипошто није лака одлука. Замена МИ-17 новим верзијама истог типа је била исправна у датом тренутку, чак мало и окаснела (то се оригинално разамтрало још пре 15-16 година) сад се вероватно чека на шта ће све да изађе. Заправо је то тежа одлука него све ове друге. За МИ-8/17 имаш практично све за неки други тип би морало од нуле. А војска је други пар опанака од МУП-а. Што ће рећи, ако би се нашло негде половних МИ-17 било би добро, али је то све ШББКББ.

YP

Um ti je baš slobodan… toliko da kritikuješ druge slobodne umove…

I naravno, samo ti voliš Srbiju.

Ra

Ne bih da mracim i pricam gluposti a jel mozete vi malo realno da pricate stanje vojske i sta je u stvari na terenu a ne na papiru ? (Lepo je dizati moral narodu, slazem se, al recite istinu malo)

mi

@Petar Čitam, čitam u stvari tri puta i štipam se za obraz.
Ko ste Vi da posavljate reference šta je anti-državno, i na osnovu čega?
Na osnovu Vaše percepcije i Vaše perspektive?
Da li ovaj portal, na kome se mogu naći uglavnom samo činjenice, iz zvaničnih i potvrđenih izvora uopšte može da se klasifikuje kao anti – državni?
Najmanje što nam je potrebno su ljudi koji će slepo aplaudirati pa makar piloti jahali i na metlama, to nas je i dovelo do nekih jako neugodnih situacija nebrojano puta.
Gospodine Petre, ne samo da mislim, nego znam – da je zaista tako kao što tvrdite, T6 ne bi postojao ili bi im poslovanje bilo onemogućeno na najgnusnij i najpodmukliji način.
Drugo,ali ništa manje bitno, odakle Vam to da svi moraju biti nečiji „igrači“?
Da je tako kao što tvrtdite, Vaš komentar ne bi bio ni objavljen.
A ako ste mislili da su dužni da objave svaki „slobodouman“ komentar – varate se, mogu da rade šta hoće i kako hoće, njihovo je.
Ne objavljuju ni sve moje – pa šta – Bože moj!?
I na kraju, mada razumem jednoglasje iz koga potičete, ne mogu a da ne spomenem da ipak postoji kriticizam u čijoj osnovi stoji dobra namera motivisana patriotizmom.
Samo eto, možda se moj patriotizam, ili Živojinov ne ujklapa u tu Vašu definiciju i percepciju istog.

Vl

Ne znam sto se tice gospodine Zivojina i ove teme, ali znam da je gospodin Petar tako srcano branio Air Serbia (ne treba ih tuziti), kontrolu leta (obavili su sjajan posao), pa cak i pilote (tipa „ako izuzmemo neoprostivu gresku pri poletanju – obavili su najbolji let u karijeri) u slucaju udesa Embraera, ja bih rekao da ovaj portal bas radi cak i previse u interesu drzave.

Br

Ko nije sa nama on je protiv nas. Ovakve stvari postaju sve ozbiljnije, kada se pojavljuju cak i na usko-strucnim portalima. Najgore je sto mnogi stvarno i veruju u pricu da si protiv Srbije ako si protiv njih, iako je neverovatno, nemaju pojma sta je to demokratija i sloboda misljenja. Ostali su tu zbog para. U zemlji koja ima Pink, Zadrugu, Kurir i Informer i gde je D.V. glavni novinar, a J.J. glavna novinarka, njemu smeta necije misljenje o tome da li imamo dovoljno srednjih visenamenskih helikoptera… Ludilo.

Dj

>> T6 je svakim danom sve vise antidrzavni portal

Bi li hapsio i zatvarao, a? Bi naravno ali ne mozes, jbga. Meni je muka od svake drzave, a ziveo sam u nekoliko, svaka je htela da mi naplati 40-50% poreza, ni od jedne nisam dobio ni priblizno koliko bi da mi nisu uzimali pa preraspodeljivali itd. Ipak najgore su cenim diktature gde ti etiketu „antidrzavni“ moze nalepiti ko hoce.

Il

Ma nije ovo Zivojin pisao, ovo je Djilas 100% Zato ti se cini da je anti drzavni.

Sr

@Petar
Počne da pada kiša napolju i čovek vam kaže „ponesi kišobran“, a vi mu odgovorite „ti si lobista za proizvođače kišobrana, napolju sija sunce“. Eto to su otp. vaši stavovi po pitanju vojske, države itd. Opustite se malo.

Re

Glupa vam je konstatacija po više parametra.Prvo svi autori ovog portala su itekako stručni za ovu temu i kamo sreće da se i oni pitaju za nabavke RVa.Drugo,čovek je izneo golu istinu o stanju vertikalnog transporta.Šta treba,da svi nabijemo glavu u pesak i budemo klimoglavci?Treće,po čemu zaključujete da neko nevoli svoju državu?Itd,itd.

Sl

@Petar
Ja sigurno znam da si poslat od strane „odredjene“ambasade da napises ovakvu glupost i srozas samog sebe do tog nivoa da samo poplava moze da ti pomogne da izadjes iz“tunela“u koji si upao…Nikog ti ovde nisi uvredio sem sto si pokazao da ne posedujes nikakav IQ.Reci za Zivojina da je antidrzavni subjekt,covek koji je ucestvovao u odbrani SR Jugoslavije od strane NATO-a je ravno imbecilnom poremecaju.To sto covek zastupa interese samo Srbije i srpskog naroda ne cini ga antidrzavnim covekom vec PATRIOTOM ali uzalud pisem kada ti nemas pojma definiciju te reci vec poznajes samo definiciju petokolonasa,stranog saradnika, spijuna,domaceg kvinsliga koji bi i rodjenu majku prodao za novac,jer naravno praksa cini cuda…Ccc…

Pa

Portal postade svetski jedinstveno mesto gde drzava navrati na po strucni savet ekspertske ekipe? Uz kafu..da je imalo kulture u suceljavanju stavova/argumenata ne bi se sve vise svodilo na licno vredjanje. Ko zastupa cije stavove zna samo i iskljucivo on licno, ima ovde i advokata, pardon advokata slesh pljuvaca.
Moze to bolje, samo izneses ‘ja mislim’ stav i potkrepis ga nekom cinjenicom, a ne sve iz ‘prve ruke’, postade sve iz brze desnice junacke.

Ve

Mislim da trebaju da pitaju Tango siks a pogotovo ove sto komentarišu sta nabaviti od oružja i koga podržati u Ukrajini 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Odgovori
i

Ako ti mislis da T6 nije dovoljno strucan sasvim slobodno informacije potrazi na drugoj strani. Sto dolazis na ovaj sajt? : 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Ki

Vidi, kakav nam je stručan kadar ostao, pre ću doći na ovaj sajt da vidim šta se dešava i planira za RV i PVO VS, nego na neki zvanični sajt VS!

Nj

A najbolje je da se slusa samo „strucnjaka“ Vucica koji sve gleda samo kroz kampanju i skupljanje glasova… narodu bolje zvuci 30 njemackih helikoptera nego 10 pravih ruskih…

Sr

Sve su trebali da kupe k52 ovaj ni jedan nije za ratna dejstva sem mi35 al i on je tanak za k52

Odgovori
De

Jel se radi K-52 za izvoz? Ne znam zasto su krenuli sa zapadnim helikopterima, bar u tom segmentu ruska tehnika ne zaostaje tehnoloski, cak je i naprednija, jeftinija u startu ali i za odrzavanje, vrlo lako se moze rijesiti i redovno remontovanje u Srbiji, prijateljska je zemlja i nikad nece doci u pitanje nabavka dijelova, naoruzanja…nece uslovljavati na ekonomskom i politickom nivou…stratesko naoruzanje se ne nabavlja od neprijatelja i to je nonsens za koji ne postoji racionalno objasnjenje u Srbiji, nabavka Rafala je najveci mirnodopski zlocin vlasti Srbije nad svojom drzavom, ti avioni ne lete ako se ne ispunjavaju zelje onih sto su izvrsili agresiju na SRJ, to je jasno i laiku…prvo treba odluciti borba za suverenu drzavu ili nastavak okupacije od zapada, dakle kolonija…

Yu
Ž

Yuelin

Да, хвала, старији Ми-17 који је тренутно у инвентару је произведен 1989.

Pa

Odavno poznato da je T6 portal sa ljubiteljima u vazduhoplovstvo sa pro-Nato stavovima, koji su imali priliku da vide svoje predmete obozavanja na slici u najcescem slucaju. Ovde senluce po volji komentatori kojima je zabranjen pristup bilo gde drugde. (D.Petrovic)
Urednistvo otvoreno mrzi i zavidi svemu sto je pokojni M.Lazanski radio, a kako i ne bi, s obzirom na svoj domet.
Ali, i to je ljudski…..nazalost
‘Strateska procena'(originalni naslov u prevodu), knjiga koja je izdata pocetkom 1998, nastala prevodom interne senatske publikacije u mnogocemu opisuje smisao i pozadinu slicnih sredstava ‘informisanja’, kreiranja javnog mnjenja i sl.

Odgovori
Pa

Ne upustam se u raspravu.
Nema potrebe da pokusavate da osporite ista od navedenog.
Ali realno imate najlepse slike, tako da ko voli slikovnice kao zabavu ne moze da promasi.
Inace nosim bar dve tri rolne najkvalitetnijeg 3slojnog kad se raspravljam.

Dj

>> Ovde senluce po volji komentatori kojima je zabranjen pristup

Sta rade? Ne razumem ovo „senluce“…

Pa

Nema smisla da crtam, sem tehnickog, nemam neki likovni talenat.
Zasto redakcija brise svoje komentare?
Ispade da odgovaram samom sebi kao pomenuti cenjeni…
Stosta….

Mu

Imao sam Miroslava Lazanskog za komšiju. On i njegova klika su mi ugradili maliciozni uređaj u Ei Niš televizor preko kojeg su emitirali svoj TV signal. Tu je bilo svega: fašizma, zoofilije, pedofilije lažnih „novosti“ … Zbog toga sam imao takve probleme u životu tako da pričati o informisanju i Lazanskom je nebulozno.

Dr

Ovaj portal je odavno pro-nato glasilo. Sa dosta auto-sovinista…Puna podrska drug. Otjerali su odavde dosta pametnih komentatora koji nisu politizirali, nego isticali realnost (tehnika; geopolitika i reperkusije na Srbiju). Drago mi je da im neko saspe u brk.
Jos jednom,, puna podrska.

mi

Evo, presliše se u Brisel zajedno sa nama koji ga čitamo.

@Pavle Molim Vas, dajte mi jedan, SAMO JEDAN, link, citat ili fotografiju sa ovog portala koji nedvoslisleno potvrđuje Vaše tvrdnje.

Al

Super puma, za našu vojsku je logičan nastavak, jer teško da možemo da dođemo do novih Ruskih helikoptera. Jedna eskadrila H215 od 16 aparata bi bila optimalno rešenje, stim da se MUP Srbije, odnosno žandarmerija pojača sa još 2 Super pume. Bolje da kupujemo novo nego da uzimamo polovno pa da krparimo i opet dovodimo u opasnost naše pilote. Kada se i ako se uspostavi red i mir Srbija može opet obnoviti saradnju sa Rusijom. Sada je pametnije da se prekopira Mađarski način.

Odgovori
Tu

Znatno veće i bogatije države nemaju toliko teških helikoptera.

Dj

>> Logično bi bilo da zamena za 17-cu bude helikopter iz familije Super Puma/Cougar/Caracal

Najlogicnije bi bilo restaurirati neke zardjale MiG-29 za 300 miliona

Odgovori
Sr

@Djuka
To je zapravo jeftino. Mađarska je samo 60 raketa AIM-120 platila 230 miliona. Srbija je kupila rakete R-77, R-27ER, R-73E, H-29, remontovala i modernizovala avione, obezbedila delove itd. za iste novce. U tom trenutku nije postojalo drugo rešenje jer država nije imala kapaciteta. Treba biti malo i realan.

Ne

Logičnije nego 3.000.000.000 za zarđale rafale jer tvoj “najveći saveznik“ neće ni polovan f-16 da ti proda.

Dj

A elektroniku da ti budzi Belorusija, supersila u toj industriji :-)

Dj

>> U tom trenutku nije postojalo drugo rešenje

Ma dobro bre Srbofile prosli smo kroz tu pricu 100x, nego moram malo pod*ebavati ove Z-komentatore ovde, sta cu, takav sam.

Me

Koliko znam u Hvatskoj su Mi-171SH, a ne Mi-171Š.
To što ih mi zovemo „ešice“ ne znači da imaju Š u nazivu.

Odgovori
Ž

Medo s mora

“Ш“ на руском означава “штурмовой“, или “штурмовик“, у преводу јуришник.

Ми-8АМТШ – экспортное обозначение — Ми-171Ш

Op

Odje su krive država i Rusija.
Rusija je znala što planira i kada, mogli su prenamijeniti narudžbine ili ubrzati. A Srbija je mogla kupovati veće količine od jednom, a ne na kašičicu.

Kad su mogla biti dva KA-32 dostavljena, ne vidim zašto ne bi mogli novi Mi-17?

Moze se gledati Evropsko tržište za helikoptere, al bi moglo i Kinesko. Pogotovo zbog toga što EU lako baca sankcijama svudje i svakome.

Odgovori
Mi

Ova fora sa drugom je postala napornija i od mrmota i cokolade. Ne znam koja je poenta te konstrukcije koja nikad i nije bila duhovita.

Sa

KA-32 je vatrogasni helikopter.

Op

@Mislav: Vi neprekidno skacete sa jedne strane na drugu. I svaki put kad preskočite sa jedne na drugu, sebe, a pogotovo sve oko vas, ubjedjujete kako ste na jednu jedinu ispravnu (pobjednicku) stranu. Nema samostalnosti kod vas, kontrola vam je vazda u tuđe ruke. Pak onda više cijenim one koji svom silom pokušavaju ostati vjerni samom sebi.

@Sasha: Ima ga u više varijanti. Ka-32 nije isključivo PP helikopter. Mi-17 nije jurisni helikopter ali može blisko biti. Isto važi za KA-32.

Du

Još samo da nabavimo pilote.

Mi

OpFor

Komentar nije upucen tebi vec se greskom pomotao ispod tvog posta. Govorio sam za ovog sto „pita za druga“.
Ti covjece kao da si opsjednut mnome. Koga briga sto cijenis. To nabrajaj onima koji te vole.

Ž

OpFor777

Ка-32 и додатни Ми-17 (као и Ми-35М) су наручени од прилике у исто време.

Ка-32 је стигао јер је то цивилни хеликоптер, у овом случају ватрогасни, и није уведен у ратно ваздухопловство. Нити је наравно наоружан.

Br

Od kako je poceo rat, iz Rusije je stigao Repelent, mozda i Repelent patrol za MUP, kao i dva Ka-32, a iz Kine FK-3, CH-95 i gomila inzinjerije, cisterni i vucnih vozova, a stici ce i HQ-17AE… Vecina je tvrdila da je to nemoguce. Vec sada je mnogo manja rusofobija nego sto je bila u pocetku sa piscima, votkom i plavim mackama… Zapad vec polako trazi izlaznu strategiju, jer sada Ukrajina vise nema vec nikakve sanse, sto se moze videti i po ovim potpisanim garancijama, koje nista ne garantuju, a proizvodjaci oruzja su po nikada vecim cenama vec ugovorili isporuke za narednih dvadeset godina, cim prodju americki i evropski izbori krece rasplet, jer glupo bi bilo pre izbora objasnjavati npr. Nemcima zasto su Rusima uveli sankcije koje su njih same kostale mnogo vise, ko je digao u vazduh Severni tok i da li je sve to bilo u korist obicnog coveka, ili kao i obicno ipak geopoliticke igre… Verovatno za 6-7 godina (mozda i za dosta manje) i dalje necemo moci da kupimo npr. S400, BUK M3, Iskander ili Tornado-S, ali Mi-17/35 ce do tada svakako biti u igri. Inace pored ova dva Mi-8T koji lete, imamo ih jos 5-6, kao i gomilu delova i tehnicare koji ih vec decenijama sklapaju i odrzavaju, tako da ce mozda moci da se obezbedi jos neki, a ukoliko ne leti pod punim opterecenjem i po jakom vetru, moze se koristiti znacajno duze od propisanog ciklusa, a ima ih i u najblizem okruzenju, koje usput prelazi na zapadnu tehniku…

Odgovori
Ti

Sve je to lepo sto ste napisali ali kakve to veze ima za textom gore???

VJ

Da ne lete po jakom vetru, noću ionako ne mogu da lete. Znači lete samo ako je lepo sunčano, da nije vrućina i da se moliš Bogu da nešto ne otkaže. I da nisu opterećeni. Prijatelju, to je rashod.
Rusku borbenu i višenamensku tehniku nećemo moći kupiti godinama, to je činjenica. Ja bi voleo kada bi sve što smo im platili da vrate u gasu, jer nam ne trebaju ni Mi35M, posebno tehnika za protivelektronska dejstva. Mi17 bi voleo da vidim, ali ništa od toga. Naravno u verziji koja može da leti noću.

Ga

Odlicna tema! osnove letelice RV nema ni u blizu dovoljnom broju!

Ako repelent moze, zasto Mi-17 ne moze da dodje?

Odgovori
Ne

Mozda zato sto je Mi17 sasvim poznat zapadu a ovo drugo bi malo da „pogledaju“ s obzirom na desavanja u Ukrajini.Zasto bi inace digli „rampu“

Ni

Koji je bolje Mi-17V-5 ili Puma/Cougar/Caracal?

Odgovori
Ga

У сваком случају Ми17 је потребан у већем броју јер би 72 бригада поново могла да буде ваздушно покретна као некада а не како се сада само зове специјална. А Не треба заборавити Чапљину…

Odgovori
Ni

Koji je bolje Mi-17V-5 ili Puma/Cougar/Caracal?
Meni je ovaj Mi-17V-5 odlican za VS.

Moja vizija:

8 Mi-35M
10 Mi-35P
18 Mi-17V-5
18 H-145M

Nikakve Gazele. Dosta je bilo.

Odgovori
Pr

Na kom helikopteru biste radili obuku?

Br

Moraju postojati i helikopteri za obuku, te Gazelle dok lete, a kako im istice vek njih zameniti…
U tom slucaju
15 – AIRBUS H125 (obuka)— umesto Gazella
15- AIRBUS H145 (za traganje i spasavanje, borbeno traganje i spasavanje, podršku specijalnim operacijama i izviđanje)
15- Mi 35M & Mi35P (borbeni)
15- AIRBUS H215 (transportni)— umesto Mi8 &Mi17

А

@Branko

Прво то су неке минималне количине, при чему би бар Х145 било боље да их има више за бар 2-3 ескадриле, од тога једна искључиво наменска за трагање и спасавање.

Друго, Х125 једноставно није замена за Ми-17, јер нема рампу за истовар људства и средстава. С обзиром на тај захтев, једина западна замена за Ми-17 која ми тренутно пада на памет је амерички Чинук.

K

Ja bih se nadao popuni “druge” eskadrile transportnih helikoptera u HRZ sa nekim airbusovim srednjim transportnim takodjer. 12 UH-60M i jos 12 Super Puma/Cougar/Caracal djeluje kao sposobnija i smislenija flota od “samo” 20-24 UH-60M.

Odgovori
Dj

Cougar je najbolje resenje za mlade (drzave)…

Tu

Previse traze. Jedino SAD moze Hr ponuditi teze helikoptere uz za Hr povoljne uvjete. Dakle Chinook

Mi

Chinook je sexy. Da li ga Hrvatska treba ? meh možda. Ako ništa bilo bi ga dobro imati pošto je baš dobar za transport trupa, itd.

K

Ne treba bas ni sve karte stavljati na ameriku, koliko god ocito bilo da je ona hrvatskom vojnom vrhu najmilija. Osim sto je ekonomski ponesto smislenije kupiti europsko (zbog novca koji onda bar nastavlja cirkulirati u zajednickom trzistu, kad vec ne u domacoj ekonomiji), strateski nije na odmet osloniti se i na francusku/njemacku/italiju jos malo.

Vl

Svega pomalo na kasikicu za impresioniranje glasackog tela. Sankcije Rusiji barem su ucrtale put ka nabavljanju iskljucivo zapadne tehnike sto se trebalo praktikovati i pre uvodjenja istih.

Odgovori
Ga

Распитајте се за западну технику од радног ресурса колико је предвиђено да хеликоптер проведе у ваздуху а колико у климатизованом хангару и колико траје велика ревизија и после колико година. Па упоредите то и са мањим ресусрсима руских мотора па на крају видите шта је на једној а шта на другој страни, бићете вероватно мало изненађени…

Vl

Sve i da su ruski helikopteri najbolji, a nisu njih vise ne mozemo nabavljati. Gro onih narucenih Mi-17 i Mi-35 pre 5-6 godina Rusi nisu mogli da nam isporuce pre sankcija iz februara 2022 sto govori koliko smo im bili bitni.

Ž

Vlado

Прва два Ми-17 су стигла 2016.

Потом су 2019. испоручена још три Ми-17 и 4 Ми-35М.

Дакле све што је 2015-2018. наручено је испоручено.

2021. су наручена 4 Ми-35М и три Ми-17, ти хеликоптери нису стигли.

Re

Nego jel imamo mi pilote za sve te helikoptere, pitam za druga?

Odgovori
Mi

@ Vlado
Izgleda da niste pročitali tekst koliko je novih helikoptera kupljeno,a kupuješ koliko para imas to valjda znate.

Odgovori
Sl

Koja vojska zar je imamo nepuno 30,000vojnika da je sreće bilo bi ×4 ima li bi 4 korpusa jebeš ti hilihoptere sve je to fino al kad nemaš dalekometne raketne sisteme 100,200,300 pa do 500km zemlja-zemlja da neprijatelja odvratiš a ne ko kroz čitavu istoriju voditi defanzivne ratove i braniti se nego gađati tipa xPrištinu,Zagreb Tiranu itd sve koji nam o glavi rade al poltroni sa vlasti nesmiju od svojih mentora da proizvode te rakete!

Odgovori
Dj

Ti si bas neki ratoboran lik, a? Pazi, to je sve ok sto si nabrojao ali bez atomske bombe slaba vajda. Jedno 200-300 komada, krstarece rakete dometa 3K kilometara i bog da te vidi.

Š

@Slobodan Kakvih 30.000 vojnika ? Zar ne pratiš vojsku srbije i njene sindikate ? Pali su ispod 20.000

Ti

@ŠumskiMedo
A od toga skoro pola odpada na birokratiju.

Sr

Ne bi bilo netačno reći da H145m menjaju delimično i Gazele i MI-8/17. Sve i kada bi se nabavili H215m ili H225m, MI-17V5 bi morali ostati zbog rampe koja je ključna za Malog Miloša i sl. platforme ako je to sada doktrinarno određeno kao osnovno sredstvo specijalnih snaga(samo nagađam, ali koriste se na svakoj vežbi na takav način).

Zanimljivo je da sada VS ima više jurišnih MI-35 od transportnih MI-18/17.

Odgovori
Mi

Jos cemo videti sta ce biti sa tih 11 Mi-35. Koliko ih je za remont/modernizaciju, i da li su izvesni zmajevi ipak za delove. Najbolja varijanta bi bila da je reseno pitanje delova i struke za servisiranje pa i remont tih 35-ca kod nas (od sada pa na dalje i ubuduce). Ta sposobnost za Srbiju bi bila od velikog znacaja i za mnoge zemlje korisnike Mi-8/17/35. Voleo bih jako da je to slucaj. To su izuzetno sposobne i prakticne platforme, sa prakticno neogranicenim potencijalom modernizacije sistema za danonocno traganje, transport trupa i borbu protiv zemaljskih ciljeva.

Ž

Srbofil

Овде смо се концентрисали на хеликоптере који су у класи Ми-17.

Тешко да би услед немогућности даље набавке делова, па и самих летелица, Ми-17 остали у употреби.

Sr

@Miloš1977
Svakako da ćemo videti, samo nije zagarantovano da će na duže staze postojati mogućnost adekvatnog održavanja te tehnike. Ne mora to biti sankcionisanje samo po sebi. Dovoljno je da usled potrošenosti tehnike industrija bude preopterećena zahtevima za novim delovima i helikopterima od strane primarnog korisnika i da to utiče na ostale. Šta se desi: VS ima x broj helikoptera operativno, ali da bi sačuvali operativnost, smanji se nalet što je katastrofa za operacije ili se nastavi redovno korišćenje, ali posle nekog vremena recimo 70% flote je na zemlji, što je opet katastrofa za operacije. Džabe usvojeno održavanje ako proizvođač ne može isporučiti nove motore i ključne delove.

@Živojin Banković
Nema baš puno zapadnih helikoptera koji mogu zameniti tu specifičnu ulogu MI-17 u VS. Jedino AW101 ili preskupi CH-53E.

Dj

>> adekvatnog održavanja te tehnike

To je nepotrebna investicija verovatno trigerovana nekim tripovima od strane vojske ili politickom pricom o saradnji sa Kiprom itd. Cenim da letelice sada sede negde u hangaru. Koje se sposobnosti zele postici tim sredstvima? Mislim realno, sta? Kao parirati tenkovskim udarima Kosova na uzu Srbiju? Jel tome treba da se kontrira? Tehnoloski dobit je 0. Zaista bizarno, ali dok god ruski ljudi sede u institucijama radice se tako.

Pe

E ako je mali Milos najveca prepreka Pumama u vojsci…
Mali Milos prolazi kroz vrata Pume (77cm vs 80cm), i uz neku montaznu rampu sigurno ne bi bio problem da se „istovari“. Druga stvar, mali moze da stane i u H145m na isti nacin, cak i lakse zbog vecih duplih zadnjih vrata. Tako da sigurno on nece biti problem u nabavci novog tipa teskog helikoptera za vojsku, ako za tim bude bilo potrebe.

Sr

@Parwoll
Voleo bih da je tako.
@Djuka
Daleko od toga da sam neki ekspert za materijalne resurse, doktrinu i ne daj bože strategiju. To po strani, ne deluje mi nabavka jurišnih helikoptera kao nešto „trigerovano“ ako posmatramo formiranje snaga za brzo reagovanje i projekat 5000. To je samo jedna mala eskadrila koja je donela vojsci prvi put mogućnost dejstva u noćnim uslovima i moderne PO rakete sa tandem kumulativnom glavom(pre toga je ta „sposobnost“ bila na Gazelama sa maljutkama, složićemo se daleko od idealnog). Cela poenta avijacije jeste to vreme reakcije. Što se same platforme tiče, možemo reći da je iznuđenja jer je, budimo iskreni, najjeftinija i ništa drugo.

Ako pogledamo zemlje u regionu, ništa neobično. Drugo je vi ako ste stava da Srbija treba sve to da batali i krene u neku mini Angela Merkel politiku odbrane, to je ok, možda ste u pravu, možda niste, ja ne znam.

А

@Perwall

Изузетно не практична идеја са импровизованом рампом. Једноставно речено, замена за Ми-17 у нашој служби једино могу бити Чинук или Мерлин. Пуме за то нису. Што се тиче Х145, проблематика није само у томе да ли може да Милош стане, већ да ли хеликоптер са таквим теретом може да лети безбедно. Постоји вероватно оправдан разлог зашто ми још нисмо видели Х145 да носи Милоша.

Сад, оно што потенцијално може бити алтернативно решење (јел набавке нових Ми-17 тренутно нису могуће, осим половних) јесте у куповини правог средњег хеликоптера, који би носио 12-18 људи и преко 2т терета. Јер, ако узмемо да је Ми-17 у нашој служби де факто тешки хеликоптер, а Х145 лаки вишенаменски, може се направити аргумент за куповину средњег решења у виду Јастреба, неког Агустиног хеликоптера или чак егзотике и виду корејског Суриона.

St

U perspektivi jos jedna kombinacija sa Madjarima za polovnu rusku tehniku za ne zna se cenu.

Odgovori
Б

Имамо за сада довољно транспоетних и вишемаменских хеликоптера. Оно што нам недостаје су прави борбени хеликоптери као руски Ка 52 или слични пандани западне ппроизводње.
Рецимо,овај рат у Украјини сигурно ће изнедрити нова побољшања јуришника Ка 52 који би били интересантни нашим ваздухопловцима.

Odgovori
Ti

@
Брада
Pa borbeni helikopteri su jedino sto imamo dovoljan broj. Svih ostali fale.
Jeste li procitali vi text gore?

Р

Набавка било чега са запада сем личног наоружања и опреме није логична без обзира колико се ви упрезали да то докажете. Долази ми 17 и доћиће их још много.

Odgovori
Ne

@Rade

Nabavka svega sa svih strana je logicna i dobra. Zasto se ogranicavati. Ako je sredstvo dobro, kupis ga ako mozes pa cije god da je.

St

Mislis da je nabavka iz Rusije u situaciji kad ne znas da li ce ti to isporuciti, koliko ce eventualni transport preko „prijateljskih“ zemalja i firmi posrednika kostati i koga ces sve ubosti u oko, logican korak? Jeste, ako planiras da uzmes masnu proviziju za transport preko Bangladesa, UAE ili Egipta, Ukrajinskim transportnim avionima.

Ne

Kolege, nema potrebe da budemo tako emotivni. Analiza postavlja dobra pitanja. „Mali“ H145 se narucuje stihijski. Dobro bi bilo umesto toga ubaciti i poneku super pumu ili karakal. Opet, uvek ostaje ono „ma nece da se baci“, nece, ali ako se razmislja unapred za iste novce se dobije vise.

Odgovori
Op

Srbija je mogla pokupiti zapadne motore i zatim (sve) Ruske AN-2 koji su bili za vrlo nisku cijenu na tržištu, i to bi moglo uz dodatno opremanje zamijeniti Gazele na jeftini način.

Odgovori
Op

Mislio sam na Kazan Ansat, kakvi AN-2. 😂

Odgovori
Ko

Možda može da se mjenja sa Makedoncima policijske bell_ove za njihove 17ce. Pošto se radi NATO svejedno rješavaju istočne tehnike.

Odgovori
А

@Kosovo i Metohija

Питање је колико би то дуго могло још да лети. Најпривлачније мете за набакву половних Ми-17 јесу државе које су купиле Ми-17 у последње две деценије, а планирају да их продају. Колико се сећам, за Ирак је кружила прича прошле године да планирају да тотално обнове хеликоптерску авијацију и замене Ми-17 Беловима. Ирачани на располагању имају 22 Ми-17 (ако идемо по вики евиденцији), што би било више него довољно хеликоптера за комплетирање целе ескадриле (12-16 хеликоптера) и резерву/доноре делова.

Da

А шта ће нама већи број транспортних хеликоптера на овако малу земљу? И то још у доба дронова и свуда присутних портабл ПВО система.
Није далеко дан када ће дронови носивости 200 и више килограма бити опште доступни. Са пар таквих дронова одрадиш транспорт чега хоћеш по јако ниској цени.

А наша војска, је више пута показала да уме да гледа унапред. Пре више од 10 година је ушла у развој ПАСАРСА. Много пре него што је ико помислио на рат дроновима.
Наравно, то не значи да ми обични грађани који волимо нашу земљу и војску, не треба да дајемо сугестије или чак критикујемо војску.

Него сугестија за војску. Не би било лоше да нађете начин да тестирате ПАСАРС у озбиљним ратним условима типа Украјина. Или да у неком тренутку организујете озбиљну војну вежбу где искусни украјински или руски оператери и официри на нашем терену нападају јединице у наступању или одбрани. Јако би било занимљиво чути њихово мишљење о нама.

Odgovori
Ž

Dax

Нико и не спомиње “већи број транспортних хеликоптера“.

Признаћете да је број од 3, 5 или 6, па можда и 8 таквих летелица, доста скромно чак и за мале земље.

А

@Dax

Вертикални маневар и гомила других мисија везаних за хеликоптере јесу и даље корисне способности. Србији тренутно требају школски, лаки вишенаменски, средњи вишанемски и јуришни хеликоптер, значи 50+ хеликоптера 4 различита типа.

Da

Поштовани Живојине, јако поштујем и пратим Ваш рад. Само тако и у будућности.

Ко што рекох већ постоје дронови носивости 200 и више кг, а за пар година биће и широко доступни и јефтини. Већ постоје стартапи који планирају да логистику у великим градовима реше дроновима.

Зашто не би уместо једног или колико год хеликоптера војска користила групе оваквих дронова?

Ž

Dax

У праву сте, Танго Сикс је већ писао о једном таквом пројекту беспосадног теретног хеликоптера.

https://tangosix.rs/2023/20/11/srpska-kompanija-green-power-turbine-systems-na-sajmu-u-dubaiju-predstavljeni-novi-projekti-drona-samoubice-i-besposadnog-kargo-helikoptera/

Али то за сада не може заменити хеликоптер који може да носи бар 24 војника или 4-5 тона унутрашњег или спољашљег терета.

Дали смо поређење са државама у околини, неке сада имају или ће имати 10 до 16 средњих транспортних хеликоптера. Србија тренутно само 7 са тенденцијом да то наредних година буде 3-5.

PS

Nije problem dronova samo prevoz ljudi, već su skloni ometanjima i silnim drugim problemima. Na nekim pozicijama oni nikad neće zameniti ljude. Ili bar ne skorije. Logističke BPL za dotur municije i svačega bi bile korisne, ali helikopteri su trenutno nezamenljivi. Posebno što pričamo o potrebi da se u narednih par godina dopune transportne eksadrile a čak ni ti prostiji logistički dronovi neće još 10 ili više u vojske…

Da

Одговор за Живојина и ПСА:
Нисте ме уверили са вашим аргументима.
– Није битна носивост појединачног дрона. Уместо 1 хеликоптера искористити 10 или више јефтиних дронова.
– Постоје и конструкције дронова где је немогуће преузети контролу над њим. А тек када напредни алгоритми постану доступни (популарно се то данас зове вештачка интелигенција а није).
– Свакако признаћете обојица да је хеликоптер јако лако погодити због топлотног одраза и величине. Комплексност и одржавање и цену хеликоптера да не спомињемо.
– Није ми и даље сасвим јасно у ком сценарију употребе нама на оволико малу земљу у овом времену треба тако конципирана вертикална транспортна авијација. Нека нова Чапљина се неће десити јер сада свако има портабл ПВО-ракете.
– Највећа грешка је размишљати о будућим ратовима коришћењем искуства из претходних. Ево ко би рекао да ће тамо неки јефтини дронови толико паралисати и једну и другу војску у тако једном великом рату као што је садашњи у Украјини.

PS

@Dax
Kada nekad bude bilo moguće, to će se uvesti. Ali pričamo o sposobnosti eskadrile da preveze odgovarajuću vojnu jedinicu nekog tamo ranga sa sve opremom u ovom trenutku i bližoj budućnosti. Dronovi to trenutno ne mogu.
Prvo će će nekad verovatno da prate logistički te transporte trupa ali trenutno ne mogu. I neće moći u bližoj budućnosti.

Ž

Dax

Само ћу Вам поставити једно питање.

Да ли имате информацију када ће беспосадни хеликоптери носивости барем неколико стотина килограма (дакле више од 500) бити у оперативној употреби?

Данас ниједна војска у свету то не поседује.

Стога је бесмилено говорити о томе како нам не треба Ми-17 или слична летелица, него на десетине ваздухоплова много мање носивости за које немамо појма када ће бити у масовној употреби.

Da

ПСА и Живојине,

– За транспорт појединачног војника и личне опреме већ данас имате дронове носивости 200 кг. Дакле група дронова се може старати о вертикалном транспорту великих група људи и логистици целе јединице.
Надам се да се ту слажемо.

– За вертикални транспорт великих комада опреме ни данас ни у ближој будућности неће бити погодних дронова. Ту се слажем са вама. Али у ком сценарију усред рата на овако малој територији ће неко превозити велике комаде опреме коришћењем вертикалног транспорта?
То што је то рађено по војним вежбама је рађено зато што им се могло. Али заиста нема потребе за тиме.

Ž

Dax

Не слажемо се.

Која војска данас у свету користи дронове носивости 200 килограма за десант или превоз војника? Ниједна.

Који дрон са ратишта може да извуче неколико војника техникама “Грозд“ и системом AirTEP? Ниједан.

А не говоримо овде само о сценарију рата, говоримо и о миру.

Хоће ли војска на пример да гаси пожар, или да спасава људе из поплава хеликоптером Ми-35?

Du

Pa nista, koristicemo Mi35 kao transportne, prevoze samo 3 vojnika manje od UH60, a daleko su bezbedniji i brzi. A da ne govorimo za HM145 koji prevozi samo 2 vojnika manje od UH60, a nije nista losiji od pomenutog. A kada se sve brojke spoje, vidi se da je broj vojnika koji ovi helikopteri prevezu, dosta veliki!

Odgovori
Ž

Dunedain

Хеликоптери Ми-35 и Н145 у реалности превозе много мање војника него Црни Јастреб. И није рационално користити их као транспортере.

То се наравно односи на потпуно опремљене и наоружане војнике.

А

@Dunedain

Не знам само на коју фору је транспорт војника са Ми-35 безбеднији од транспортна (више) војника у наменски опремљеном Јастребу за тај задатак.

Sl

Odlicna analiza od Zivojina!Inace,ovo je pokazatelj koliko nestrucan kadar nam vodi resor vojske i samim tim se pita o nabavkama vojne opreme, istovremeno nemajuci pojma o potencijalnim globalnim desavanjima!Narucivali od Rusije a svaki normalan covek je znao da ce kad tad Rusija pokusati invaziju na Ukrajinu… Kakav danak neiskustvu…Odavno je Srbija trebala ostar zaokret da napravi ka Zapadu i USA jer sada bi smo imali bas ono sto nam fali.Inace,Sykorski je najbolji helikopter na svetu i bolji ne postoji ali je cena velika tako da ostaje Super Puma, Caracal i Kuguar kao visenamenski transportni helikopteri.One krseve sa Kipra necu ni da komentarisem.Inace,od Rusije vise nece biti decenijama moguce kupiti bilo sta…

Odgovori
Da

Баш би било занимљиво да се види, једног дана када се документа отворе, да ли су службе препознале да може доћи до овако тешког сукоба између Русије и Украјине? Ја први признајем да до дан пред напад нисам веровао да је такав сукоб између Русије и Украјине могућ. И да ли су последице таквог сукоба правилно процењене? Исто признајем да ја нисам веровао да ће Запад толико далеко ићи на своју штету, само да нанесе бар мало штете Русији.
И да ли је неко то све узимао у обзир прилико одређивања стратешких партнера? Е сада ту треба бити поштен, и рећи да је за очекивати да ће Руси и данас и увек дати све од себе да нам испоруче опрему, и да нас неће уцењивати, јер једноставно немамо никаквих супротних интереса. И у том смислу је руска војна индустрија прави партнер и сада и убудуће.

Ni

TU je vrlo stručan i objektivan portal . Živojin iznosi realne probleme . Nabavka 5 plus 10 modernijih verzija H-145 je odličan i nužan izbor gledajući ratna zbivanja u Ukrajini. Ne treba zaboraviti ni helio flotu MUP-a. Kupovina Super Pume je odličan izbor. Verujem da će stići još odr.siludns količina uz Erbssa. Tačno nameće se ubrzano opcija servisiranja MI-17 V5. Verujem, siguran sam da će država naći puteve da dođe željenog broja MI-17 ca iz drugih izvora kao nužnih rezerbđvnih delova. Eto citiram : Nekim ludim je stigao Repelent. Ima i načina u začina da stigne željeni broj MI-17 ca (zašto bi to apriori bila Rusija ). Možda putevi nabavke vide preko Kine i drugih država kargo flotom. Mislim da će se doći do odličnog miljsa helio transportne flote kako sazaoada tako i istoka . Ne treba zaboraviti saradnju Srbije i Kine . Verni MI 8 ide u zasluženu penziju. Stvari se menjaju maltene preko noći. Sta je sa -17 CŽca a nije reševib problem . Mislim da glavnžni problem neće biti brojnost helikoptera već već dovoljan broj obučenih pilota,logistike, što nije moguće preko noći . Ali cilj će biti ostvaren . Mudar miks istok -zapad. Krajnji rezultat: Sasvim dovoljno odličnih helikoptera za teritoriju veličine Srbije .

Odgovori
PS

„Možda putevi nabavke vide preko Kine i drugih država kargo flotom.“
Ako je MI-17 pod režimom sankcija, ti možeš da ih prošvercuješ a onda ti ovi iz EU zalepe neke posledice. Javne ili tajne. Jer ih praviš budalama.

Komplikovanije je to od čistog izlaza na more. Nije toliki problem da se čisto prebaci sredstvo, ima milion načina, živeli smo to, već da ne napraviš veću štetu nego korist. Za šta služi diplomatija, samo što je spora.
Repelent je očigledno neko dozvolio da prođe. Jer svi imaju neku svoju računicu. Verovatno Repelent predstavlja balans za opremanje KIM sa BPL i njihove avanture sa njima po KZB i zato ga dozvolili (verovatno SAD). Zato Krasuha i 90% neće, jer je strateško sredstvo ometanja aviona i radara. Nije Repelent stigao jer eto, našli nekog ludaka koji će da vozi u stilu Han Soloa. To nije ni bio problem, ali se te stvari rade samo ako si u neposrednoj ratnoj opasnosti pa neka košta šta košta. A koliko znam nismo.

Da

Kada pogledam broj udesa i nesreca sa smrtnim ishodom,MI-17 je najsigurniji helikopter na svetu sa istovremeno najvise nesreca i udesa od svih ostalih…Ruski smece koje treba izbegavati u sirokom luku.Nijedna normalna i ozbiljna vojska ne koristi taj krs.Za Srbiju je idealan Caracal…

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor