Pre dve godine, u julu 2022., Slovenija se suočila sa jednim od najgorih požara u svojoj istoriji u oblasti Kras. Ova katastrofa navela je vladu u Ljubljani da hitno formira namensku flotu za gašenje požara iz vazduha koja bi se oslanjala na četiri potpuno nova aviona Air Tractor AT-802 Fire Boss. Ugovor o nabavci ovih letelica potpisan je 17. aprila 2023. godine.
Pomenuta 2023. godina bila je godina katastrofalnih poplava za Sloveniju. Međutim, požari su se pojavili 18. jula, na istom području tačno dve godine nakon pomenutog požara u Krasu. Jedina razlika u odnosu na 2022. bila je u tome što je slovenačkom Ministarstvu odbrane (MO) podređena Uprava Republike Slovenije za zaštitu i spasavanje (URSZR) bila daleko bolje pripremljena za gađenje požara iz vazduha pošto su avioni Er Traktor koji su naručeni 2023. godine već bili na raspolaganju Državnoj jedinici za gašenje požara iz vazduha URSZR (Državna Enota za Gašenje iz Zraka, DEGZ).
Tekući požar u Sloveniji dogodio se samo dan nakon što je URSZR objavio da je „za jugozapadni deo Slovenije proglašena visoka opasnost od požara, a kao rezultat toga je da će piloti aviona Air Tractor AT-802 Fire Boss započeti sa preventivnim patroliranjem i izviđačkim letovima iznad slovenačkih područija sa najvećim rizikom od požara“. Ovo je u praksi označilo početak upotrebe koncepta ‘‘Prvog napada‘‘ sa avionima AT-802 koji podrazumeva patroliranje sa potpuno napunjenim avionom i „napad“ i na najmanju vatru nakon što se uoči ili prijavi sa zemlje, a pre nego što se ona razvije u masivan požar koji se teže može obuzdati.
Pomenuti koncept ‘‘Prvog napada‘‘ koristi se i u Hrvatskoj, ali nažalost ne u Makedoniji i Crnoj Gori. U Makedoniji, na primer, avioni AT-802 se potpuno pogrešno koriste jer su po zakonu i procedurama poslednji pozvani i priskaču u pomoć, odnosno tek nakon što lokalni i regionalni vatrogasci ne uspeju da stave požar pod kontrolu. Drugim rečima, kada avioni AT-802 stignu, šumski požari su često toliko veliki da zahtevaju mnogo truda, i u nekim slučajevima ih je teško ili čak nemoguće obuzdati. Da ne spominjemo da je nekorišćenje retardanta u ograničavanju perimetara požara i njegovog daljeg širenja još jedna slaba strana toga kako Makedonija koristi svoje Er Traktore.
Upotreba strategije ‘‘First Attack‘‘ je u Sloveniji omogućila da njihova dva dvoseda aviona amfibije Air Tractor AT-802 Fire Boss – registracija S5-BZR i S5-BZT – odmah napadnu opasni požar u Krasu 18. jula 2024. godine. Njihovom akcijom, uz delovanje 420 vatrogasaca na terenu i asistenciju helikoptera slovenačke vojske Bell 412EP i AS.532 Cougar, požar je stavljen pod kontrolu i omogućeno je kontrolisano gašenje koje je sada u toku.
Pilot slovenačke vojske Matija Zupančič, koji učestvuje u gašenju požara kao koordinator avijacije, objasnio je iskustvo koje su Slovenci stekli u razornom požaru na Krasu 2022. godine „neprocenjivo” jer „sada sve ide mnogo brže i postoji velika saradnja između različitih odeljenja“.
– Kombinacija Er Traktora i helikoptera je idealna, jer avion kompaktno baca vodu, a helikopterima možemo da gasimo i manja žarišta – objasnio je Zupančič.
Direktor URSZR Leon Behin je takođe naglasio da najveću dodatnu vrednost predstavljaju novi avioni Er Traktor.
– Prvo ispuštanje vode bilo je pola sata nakon što je javljeno da je izbio požar. Zatim se nastavilo do večeri – objasnio je on. Sveukupne reakcije medija na upotrebu ovih aviona se mogu sažeti kao „veoma pametna investicija u izuzetno efikasna i sposobna sredstva za gašenje požara iz vazduha”.
Tango Six redovno prati razvoj slovenačkih kapaciteta za gašenje požara iz vazduha. U tu svrhu, već smo izvestili da je Republika Slovenija dobila prva dva dvoseda ‘‘kopnena‘‘ aviona Air Tractor AT-802 početkom 2023. godine: S5-BZR, c/n 802-0990, stigao je u Ljubljanu 9. maja 2023. ; i S5-BZT, c/n 802-1029 isporučen je u 18. juna 2023. godine. Konverzija ova dva aviona iz kopnene AT-802 u amfibijsku konfiguraciju AT-802 Fire Boss desila se u oktobru 2023. godine kada je svaki avion dobio par plovaka Vipline 10,000. U jutro 24. novembra 2023. oba aviona su sletela na međunarodni aerodrom u Ljubljani u svojoj konačnoj amfibijskoj konfiguraciji pod nazivom „Fire Boss“.
Kako Tango Six saznaje, nedavno su isporučeni treći i četvrti Air Tractor koje je Slovenija kupila. Ovi kopneni jednosedi AT-802A stigli su na sledeći način: AT-802A c/n 802A-1088 je stigao na aerodrom Bovec 18. maja 2024. koristeći privremenu špansku registraciju EC-OHF, a zatim i AT-802A c/n 802A- 1092 28. juna 2024. koristeći privremenu špansku registraciju EC-OIB. Avion EC-OHF je već dobio slovenačku registraciju S5-BZS, dok je registracija S5-BZU u postupku dodele za poslednji avion koji je stigao u Sloveniju. Ova poslednja dva aviona će takođe, nakon letnje sezone dobiti plovke i postaće „Fire Boss“.
Takođe je zanimljivo da je zvanična promocija jedinice za gašenje požara iz vazduha DEGZ održana u Ljubljani 15. maja 2024. godine. Tom prilikom je direktor URSZR Leon Behin kazao da jedinica od 29 pripadnika tek treba da se razvije i da su njihova prva dva pilota u procesu „završetka obuke za Class/Rating AT-802 u Španiji i Portugalu nakon čega će se vratiti kući kako bi nastavili letenje i obuku zajedno sa dva veoma iskusna pilota koje je obezbedila španska kompanija Air Tractor Europe“.
U izveštaju slovenačke N1 od 22. juna je potvrđeno da dva slovenačka pilota uče ‘‘trikove‘‘ bezbednog i efikasnog upravljanja Er Traktorima pod nadzorom Hosea Galijana Fernandesa, španskog pilota-instruktora sa više od 20 godina iskustva u upravljanju avionom AT-802, od kojih 15 godina u operacijama gašenja požara iz vazduha u Španiji, Portugalu, Italiji, Grčkoj, Turskoj i Švedskoj.
Komentarišući iskustvo na novom avionom kojim leti, bivši pilot aviona Pilatus PC-9 slovenačke vojske David Nečmeskal, koji je sada pilot URSZR, rekao je:
– Avion sleće na vodu, ali se ne zaustavlja. U međuvremenu spuštamo cevi za prikupljanje vode kroz koje se voda uliva u rezervoar za vodu koji ima kapacitet od 3.000 litara, i puni se za 10 do 15 sekundi. Druga opcija je da Air Tractor sleti na aerodrom i tamo se napuni vodom za tri do pet minuta – kaže Nečmeskal.
– Rotacija ovakvih amfibijskih letelica je 20 do 40 puta efikasnija od onih koje se mogu puniti samo na zemlji. Sa stanovišta gašenja požara, bolji su i od helikoptera koje je naša vojska i policija koristilila na Krasu 2022. godine. Oni mogu da zahvate čak tri puta više vode, a ovim će URSZR smanjiti svoju zavisnost od vojnih i policijskih helikoptera, koji su često zauzeti drugim spasilačkim aktivnostima – na primer, spasavanjem na planinama.
– Veliki plus koji Air Tractor donosi je i više ciljanog ispuštanja vode na “vatrene zube“. U poređenju sa helikopterima koji ispuštaju svu vodu odjednom, piloti aviona mogu sami da odluče koliko će otvoriti vrata rezervoara vode, i koliko vode ispustiti prema tlu – rekao je Nečmeskal.
– Kada smo pozvani da intervenišemo, izuzetno smo brzi – kaže on i dodaje da je odluka Slovenije da formira sopstvenu jedinicu za gašenje požara iz vazduha dobra. Slovenija je mala zemlja, ali ima dosta vodenih površina za prikupljanje vode. Pregledali smo sve i izabrali najbolje za obavljanje posla.
Prema rečima Nečmeskala, oni su već identifikovali tri koridora na Jadranskom moru koji će se koristiti za zahvatanje vode, i mnoga područja reke Save, Velenjskog, Bohinjskog i Bledskog jezera, kao i pojedinih delova reke Drave.
Nakon što dva slovenačka pilota aviona AT-802 nalete dovoljno sati tokom leta 2024, URSZR će na jesen ove godine nastaviti obuku dva dodatna pilota, objavio je N1.
Prvo javno predstavljanje slovenačkih Er Traktora održano je na “Bogatajevim danima zaštite i spasavanja 2024.“, javnom događaju koji je održan u Kranju između 30. maja i 1. juna 2024. Tom prilikom su dva aviona amfibije S5-BZR i S5-BZT nadleteli posetioce na zemlji.
Dragan
Gasilci, bravo!
Vladan LJ Parezanovic
Super BIGMAMA 💜🇮🇱🥞
radovanovic
Samo kod nas izgleda niko ništa ne želi da vidi, kod nas normalno ovakva vrsta stalnog dežurstva ne postoji jer svi helikopteri ili obavljaju druge zadatke ili su na redovnom pregledu i servisiranju a tu je naravno i VIP konfiguracija koja služi samo jednoj nameni kao što joj i naziv govori, ljudi moji uložite novac u privrednu avijaciju iz Vršca i njihove Dromadere a ima ih 14 a malo su leteli 90ih i u zadnjih desetak godina, stavite ovu firmu pod nadležnost nekog od ministarstava (ima ih dovoljno) zaposlite pilote i obučite nove a to je brojka od oko 50 ljudi sa sve mehaničarima i uradite hidrantske sisteme na malim aerodromima i u slučaju požara ako bi svi bili u vazduhu u linijskom naletu iznad požarnog područja baci će 28 tona vode pri tome ako prvi promaši svaki sledeći pogađa plamen sa velikom preciznošću inače Grci imaju takav sistem gašenja Dromaderima, 80ih godina sve šumske i požare na primorju su gasili mahom Kanaderi i Dromaderi nekadašnjih privrednih avijacija u SFRJ vojni helikopteri a bilo ih je mnogo više nego danas nisu baš toliko bili angažovani jer im je namena i tada kao i danas bila drugačija, neverovatna stvar je ta da mi vidimo sve oko sebe i često komentarišemo i pozdravljamo postupke susednih država a sve svoje gledamo da unazadimo i upropastimo tako smo i PA Vršac doveli do skorog gašenja jer jako malo rade, da se to nebi desilo potrebno je da se uradi ono što sam napisao u komentaru i onda imaš u svakom trenutku spremnu avijaciju za početni udar na požarno područje a ako zatreba u pomoć stižu i raspoložive helikopterske jedinice. Ako kod nas nema ljudi koji mogu da uvide značaj ovakve avijacije neka onda odu u Poljsku, Grčku ili Tursku i neka tamo dobiju uvid kako izgleda sistem malih aerodroma opremljenih upravo ovakvom tehnikom i neka pitaju koliki je značaj tih letelica u tim državama i da li bi se one tek tako odrekle svojih Dromadera kao što mi radimo.
Ivan
Jedan je danas sleteo na plovke
Dunedain
Avion 3000 litara, a KA32 4000 ili u vedru 5000!
just kazem naglasovije
i duplo sporiji