„Brend ambasadori“ na letovima za Kinu: Er Srbija uvela novu poziciju u okviru svoje kabinske posade

28. avg 2024

Delegacija Mašinskog fakulteta na sajmu Farnboro

2. avg 2024

[FARNBORO 20204] KLM i ZeroAvia najavljuju demonstracione letove putničkog aviona na tečni vodonik

30. jul 2024

Croatia Airlines preuzela svoj prvi Airbus A220 u Kanadi

29. jul 2024

Vučić i Vesić u Nišu prozvali SMATSA-u: Zbog čega ponovo konflikt političara i Kontrole letenja?

24. jul 2024

Biznis.rs: Evropske pare za SMATSA-u i Talesov „TopSky“ sistem

23. jul 2024

SMATSA: Istorijski rekordi u broju letova u jednom danu za Srbiju i Crnu Goru

16. jul 2024

Novi YouTube kanal Vojnofilmskog centra „Zastava Film“: Stari beogradski aerodrom, stari avioni i „Verni drugovi pilota“

11. jul 2024

Najavljena izmena Osnivačkog akta SMATSA-e, Vesić za Tango Six pojašnjava razloge

9. jul 2024

[SEAS 2024] CAPA prezentacija o stanju avio-saobraćaja u regiji: 15 ključnih stavki za dijagnozu „airline“ biznisa

8. jul 2024

Dragi Stojanovski postavljen za novog direktora makedonske Agencije za civilno vazduhoplovstvo

4. jul 2024

Air France spreman za Olimpijske igre

27. jun 2024

[POSLEDNJA VEST] Croatia Airlines predstavila svoj novi vizuelni identitet pred dolazak Erbasova A220

18. jun 2024

Kako Air France koristi veštačku inteligenciju

13. jun 2024

[REPORTAŽA] Obilazak nove infrastrukture za opsluživanje putnika aerodroma „Nikola Tesla“

11. jun 2024

[POSLEDNJA VEST] „VINCI Airports“ i mađarski državni fond preuzeli budimpeštanski aerodrom „Ferenc List“ od prethodnih koncesionara za preko 4 milijarde evra

6. jun 2024

[IATA AGM 2024] Er Srbija pristupila IATA „CO2 Connect“ programu za preciznije merenje emisija Ugljen-dioksida po putniku

4. jun 2024

[IATA AGM 2024] Er Srbija uvrštena u „Hall of Fame“ časopisa „Air Transport World“, zajedno sa avio-kompanijama „American Airlines“, „Delta Airlines“, „Air Canada“ i „Emirates“

3. jun 2024

[EKSKLUZIVNO] Jirži Marek: Ove letnje sezone obezbedili smo dovoljno rezervnih kapaciteta da bismo bili spremni za svaki izazov, do kraja godine dve linije za Kinu i dva dodatna A330, ponovo pokrećemo kadet program za pilote

3. jun 2024

Godišnji IATA sastanak počeo u Dubaiju: Potražnja za putovanjima avionom globalno nikad veća, borba protiv klasičnog kerozina sve ozbiljnija

3. jun 2024
Sindikat avio-mehaničara Er Srbija Tehnike: Netačne tvrdnje naših anonimnih kolega o ugroženoj bezbednosti aviona Er Srbije
Javna razmena mišljenja o bezbednosti letenja u Srbiji između kolega mehaničara / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Sindikat avio-mehaničara Er Srbija Tehnike: Netačne tvrdnje naših anonimnih kolega o ugroženoj bezbednosti aviona Er Srbije

Nakon teksta na sajtu N1 koji je citirao izjave anonimnih avio-mehaničara Er Srbija Tehnike u kojem se oni žale na privatnu kompaniju Avio Star, usledila je i reakcija Samostalnog sindikata avio-mehaničara Srbije (SSAMS), posebno na deo tvrdnji njihovih anonimnih kolega da je u Er Srbija Tehnici upitan i kvalitet radova odnosno da je bezbednost letenja ugrožena.

N1 je objavio odgovor SSAMS, jedinog sindikata koji okuplja zaposlene u Er Srbija Tehnici koji su naveli da „nije tačan nijedan navod iz teksta u kojima se SSAMS pominje, ali ni druge tvrdnje koje su iznete u tekstu“.

– SSAMS čine zaposleni u Er Srbija Tehnici i ima stalni dijalog sa rukovodstvom kompanije u cilju daljeg unapređivanja statusa zaposlenih u jednoj od vitalnih oblasti za kompaniju. Taj dijalog je tokom prethodnog perioda, a pogotovo u prošloj godini, dao značajne rezultate u smislu zadržavanja postojećih zaposlenih kroz poboljšavanje uslova rada, ali i pojačavanja tima u vrlo otežanim okolnostima na tržištu, u skladu sa realnim mogućnostima.

Želimo takođe da najoštrije osudimo neistinite i tendenciozne tvrdnje koje su iznete. Posebno oštro osuđujemo tvrdnje kojima se želi da dovede u sumnju bezbednost kompanije za koju radimo i za koju u potpunosti garantujemo. Ovim putem podsećamo da je avio-saobraćaj najbezbedniji vid saobraćaja, a avio-industrija jedna od najkompleksnije regulisanih oblasti, kao i da je rad naše kao i svake druge avio-kompanije pod neprekidnim nadzorom velikog broja domaćih i međunarodnih regulatornih tela. – stoji u odgovoru SSAMS koji je N1 objavio.

Igrom slučaja, rad avio-mehaničara statistički (globalno i u Srbiji), zbog njihovog kvaliteta, najmanje negativno utiče na bezbednost letenja / Foto: Duštan Atlagić, Tango Six

Kada se bezbednost letenja zloupotrebi

Optužbe anonimnih avio-mehaničara Er Srbije i naknadni odgovor Avio Stara i SSAMS interesantni su zbog jednog interesantnog fenomena u srpskom vazduhoplovno-sindikalnom pokretu. Radi se o korišćenju tvrdnje da je „bezbednost letenja ugrožena“ nakon iznetih problema u odnosu između poslodavaca i zaposlenih.

Umesto da se fokusiraju na saopštenja i aktivnosti u kojima ilustruju isključivo odnos na koji se žale (plate, uslove rada) sindikati ili grupe zaposlenih koji zovu medije obavezno na kraju začine sa „…i zbog svega ovoga ugrožena je bezbednost letenja“.

Ukoliko tu blanko tvrdnju koja služi za dodatnu dramatizaciju posmatramo isključivo iz ugla logike, ne čak ni struke, dolazimo do zaključka da ste upravo izgovorili mediju da je bezbednost letenja ugrožena a da vi kao zaposleni koji radite na istim tim procesima niste to ugrožavanje bezbednosti prijavili nadležnom nezavisnom regulatornom telu. Dakle pustili ste da neko (iz kog god razloga) ugrozi bezbednost letenja, ništa po tom pitanju niste uradili, postali ste indirektno saučesnik i tek ste naknadno to pomenuli kao deo medijskog izveštaja za koji ste dali izjave.

Poslednjih godina bilo je dosta ovakvih istupa i tvrdnje su se, naravno, pokazale kao netačne. Ništa se nebezbedno nije dogodilo do prošle nedelje kada je zabeleženo najveće ugrožavanje bezbednosti u modernoj istoriji srpskog avio-saobraćaja i, najverovatnije, se dogodilo zbog neobjašnjive ljudske greške ljudi koji i ne rade u domaćim vazduhoplovnim firmama.

Mala plata, pritisak poslodavca, loši uslovi rada i druga zlostavljanja od strane matične firme su dovoljno dramatični faktori na koje možete upozoravati. Bezbednost letenja je nešto što nećete, i tako loše plaćeni ili tretirani, ugroziti nikada jer ste pre svega profesionalci.

Da ne pominjem da rad avio-mehaničara statistički gledano (globalno i u Srbiji) zbog kvaliteta i profesionalizma, najmanje negativno utiče na bezbednost letenja.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Sl

Mislim da posle ove vesti koje jedini Tango Six objavljuje i nijedan izvor informacija osim N1, da je svima jasno da je bezbednost ugrozena i to na najvisem nivou.Ovo sad prebacivanje lopte sa sindikata na bivse radnike i bivsih radnika na sindikat ne doprinosi resavanju bezbednosne situacije.Mnogo puta je Air Serbia imao bezbednosne propuste samo sto niko to nije objavljivao osim Tango Sixa i par nekih nezavisnih medija.Jednostavno, kompanija koja je u gubitku non stop i iznajmljuje avione sumnjivog stanja,pilote takodje upitnog iskustva i znanja,ne moze vestacki da radi na racun poreskih obveznika republike Srbije.Zar treba neko opet da pogine!?Zar nije dovoljno sto su ratnog heroja Mehica proglasili da je bio pijan kada su insistirali da sa neispravnim helikopterom MIL-17 sleti u Beogradu a ne u Nisu koji je bio veoma blizu Novog Pazara zarad slikanja ministara!?Ko ce da vrati zivote posade i deteta i majke!!!???Ocigledno je da neki ljudi jednostavno nemaju obraza da priznaju da grese i da su pogresili,vec teraju po svome na racun zivota ljudi…

Odgovori
al

Kakva vlast, kakva drzava, kakav sistem.. takve i drzavne firme i oni koji njima rukovode..

А

@Sloba

Баш супротно. Да је безбедност летења заиста угрожена, сви механичари знају бројне адресе на које могу да упуте своја сазнања и шта све те адресе могу да ураде поводом тога. Не кажем да је стање у ваздухопловству дивно, али се са аеродромског плота види да је ова прича (као и многе друге у вези АСа) сензационалисти пренадувана.

PS

Par pitanja. Koji bivši radnici su bilo šta spomenuli? Njih niko nije pomenuo. Ni u jednom tekstu. Ko je za bilo šta optužio sindikat? Niko. Drugo, kažete upitno znanje i iskustvo? Šta to konkretno znači? Mislite da nemaju predviđene sertifikate i da pilot od 58 godina nema iskustvo a radi za EU kompaniju i leti po Evropi tek onako?
Treće, ko je ikad rekao da je Mehićev helikopter bio neispravan? Ikad? Ispravnost nikad nije dovođena u pitanje koliko znam. I kakve veze ima ta teška nesreća sa Er Srbijom?

Sl

@PSA
Ti definitivno i dalje guras pricu svoje politicke partije i pokusavas da opravdas sindikat,rukovodstvo kompanije koja je u raspadu i ministre koji su znali u kakvom je stanju bio taj helikopter tj.svi su znali da taj helikopter nije za nocne uslove niti za maglovito vreme cak i po danu jer nije imao ni GPS.Ti pravdas politicare a ja iznosim cinjenice…
@Aleksa
Kazes prenaduvana!?Hah…Pa primecuje se da nisi seo nijednom u avion.Ako bezbednost nije ugrozena onda ti zelim da non stop letis Air Serbia“kompanijom“…

PS

@Sloba
Ograničene sposobnosti letelice za određene uslove ne znače da je letelica neispravna već da nije za određenu upotrebu i u određenim uslovima. Pričamo konkretno. I ne skrećem ja u politiku ;) .

А

@Sloba

Прича јесте пренадувана, јер опет, постоји адреса где се легитимна забринутост за безбедност саобраћаја шаље (наравно новинари јесу једна од тих адреса, ал дебело последња на тој листи), нити је ово први пут да је „безбедност саобраћаја угрожена“ јер се некој анонимној особи у систему нешто не свиђа, па се повлаче новинари и њихов сензационализам о свакој тематици, који осим ширења страха у јавности доминантно ништа друго не ради. На крају, сам чланак вам то и говори, линковањем сличних примера.

Ni

Bilo bi interesantno da se malo bolje predstavi posao avio mehaničara, koji smerovi i odeljenja imaju, kako obrazovanje, koji sertifikati se koriste kod nas i u regionu.

Odgovori
An

E, super, ja sam se dosad plasila ,sad posle ovih tekstova, ili pod lekovima ili pod alkoholom.
Jedno iskustvo iz Er Srbije, kaze pilot posle , 40 min stajanja na pisti i ne poletanja, „Ljudi ovako, curi ulje, medjutim imali smo video poziv sa nasim mehanicarima , kazu ako kaplju tri kapi u miniti, mozete krenuti, merili smo i dace Bog da stignemo do Beograda“ I tako , 3 sata leta, ja gledam gde su mi noge, posto ih ne osecam. Uvek me nerivira taj pristup, kod situacija koje ne razumem.

Vl

Pricajte te price nekom drugom gospodo iz sindikata. Videli smo slike koliko nije bila ugrozena bezbednost aviona Er Srbije.

Odgovori
PS

Znači, po vama aviomehaničari su krivi za nesreću koju je napravio pilot? Kako ste došli do toga? Ili niste uopšte ni pročitali tekst i o čemu se uopšte radi?

Ko

Gospodine Vlado, pitanje za vas,vrlo logicno,ako brod kruzer potone,zasto je sobarica kriva?

Vl

Komentar se odnosi na opravdavajucu tezu sindikata da nije bila ugrozena bezbednost putnika sto i obican laik gledajuci slike ostecenog aviona moze da proceni.

De

@Vlado
Embraeri su iznajmljeni kao WET LEASE, što u prevodi znači da letelicu ne leti letačko osoblje Air Serbia i ne održava tehnička služba Air Serbia već je sve bilo pod kontrolom Marathon airlinesa od koje je i letelica iznajmljena. Zato je i ugovor posle incidenta momentalno raskinut, a preostale letelice sa pripadajućim osobljem vraćene matičnoj kompaniji o čemu je T6 detaljno informisao.

PS

@Vlado
Odgovor sindikata se ticao prepucavanja u vezi natpisa oko održavanja od strane Avio stara i da se uopšte nije ticao incidenta sa Maratonom ili grešim?

Ja

Demanti brze bolje stigao. Pa to se „Smrljavi“ se oglasio jer je dobio opomenu pred otkaz, pa da ga otpuste. Elem, kao neko ko je radio sa njima, ovo saopstenje je bezvezno. Sindikat nije dobro doneo kao sto se ocekivalo. Umesto da je doslo do povecanja plata, manje presije, veceg broja zaposlenih, stanje je isto ako ne i gore pre osnivanja sindikata…Veci broj aviona u floti, manje zaposlenih medju mehanicarima i veca presija, pogotovo od direktora tehnike koji nema tehnicku pozadinu.
I jos jedna stvar, u intrevjuu koji je dat od strane mehanicara, receneo je da oni garantuju za svoj rad ali ne i rad drugih kompanija koje rade ordrzavanje aviona ASL. Nazalost ASL tehnika nazalost puca po savovima i da se na istu ovim putem vrsi nevidjena presija…

Odgovori
De

Ima jedna priča (ne znam koliko je istinita) kako su aviomehanicari u pokojnom JAT-u imali uzrecicu „…ma nece to u kosmos.“

Mi

Ja kao putnik, koji sedne skoro svake sedmice u avion i tako poslednjih 22 godine mogu samo da kažem, da je bezbednost u aviosaobraćaju u Srbiji na visokom nivou, ustvari rekao bi po „Evropskom standardu“ u toj industrijskoj grani. Letim mnogo po zapadnim zemljama Evrope ali i po istočnim zemljama, gde mogu neke propuste da uočim. O drugim zemljama i destiancijama neću da pišem a obišao sam sve kontinente nekoliko puta. Volim vazduhoplovstvo i procenjujem bezbednost, koliko mogu kao putnik. Mislim da ovaj tekst koji je objavljen na N1, ima političku poruku a ne objektivu o stanju i bezbednosti u aviosaobraćaju. Ovaj tekst je najveću štetu doneu upravo N1, ali i celom novinarstvu u zemlji.
Naravno da postoje problemi i postoji otvoreno tržište rada, pogotovo u aviosaobraćaju tako da svaka kompanija ima mnogo izazova u svakom segmentu poslovanja. Ali isto tako postoje stroga pravila, procedure, nezavisne kontrolne organizacije i nadzor, mnogo jači nego u drugim industrijama.
Poslednji incident na aerodromu BEG je ljudski faktor, od koga nažalost ne mogu i najbezbednije kompanije da se izoloju!
A recimo problemi oko 737-max su bili van ljudskog faktora, koji su nažalost plaćeni tuđim životima!

Odgovori
Dj

>> volim vazduhoplovstvo i procenjujem bezbednost, koliko mogu kao putnik.

A kako molim te mozes „proceniti bezbednost“ kao putnik?

Kr

Najveći problem svega je ne samo sto se tice Air Srbija tehnike vec kompletnog pilotskog kadra da se posao enormno povećao i da je veliki broj ljudi potreban a nema ga dovoljno(bar ne obučenog sa iskustvom).
Propusti su mogući naravno najviše u Tehnici jer je tu i najranjivija avijacija.
Ljudi rade smanjenim kapacitetom povećala se flota aviona,naravno Jos ce.Evo nek neko iznese informaciju koliki broj aviona i zaposlenih je bio pre 35 godina i sada po avionu.Verovatno postoji i standard koliko ljudi treba da bude po avionu?
Takodje napominjem da su primanja strasno mala u Air Serbia Tehnici.Jedan mehaničar za automobile ima veću platu od licenciranog Tehnicara.
Jedan domar ili peracica sudova ima veću platu od tehnicara .
To su strasne stvari.Ulaganja u avio mehaničara traju ceo radni vek.I skupa su a placa Is mehaničar lucno iz svog džepa.
Po tim primanjima jasno je kakva je motivacija za radom i ako se ljudi trude jer su svesni da je na njima odgovornost sva.
Poredjenja radi u svim ex zemljama Yuge plate i primanja su Veca,a ovim putem apeluje da se oglase ljudi iz avio tehnike koji ovo čitaju i iznesu informacije o primanjima da bi videli o cenu sam ovde pisao.

Odgovori
Pi

Sad je prava prilika za štrajk.
Nikad nije bila bolja
Pa da vidimo dali Avio Star ustvari postoji kao strajkbrejker ili ce gledati svoja posla,tj druge firme koje nisu Air Srbija.

Odgovori
Dr

ovo strasno lici na hibrdinu borbu za trziste , trenutno se koristi ona glupost Italijansko/Poljske posade one Grcke firme za napad na JAT Tehniku . sto je legitimno ali lako dokazivo pogotovo kad se vidi sa kog medija dolazi napad !
okay moguce da tu i tamo ima po neki popust ali sto se tehnickog odrzavanja tice AS avionu u Dry Leasu a koje odrzava Jat Tehnika nisu do sada imali vecih problema , hajde da budemo iskreni kompanije tipa velicine LH ili KLM imaju mnogo vecih problema povremeno . pa niko ne dize toliku galamu !

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs