Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024

FPV dronovi proizvedeni u Hrvatskoj biće integrisani na tursku besposadnu letelicu Bajraktar TB2

31. okt 2024

[NOVA KNJIGA] 50 godina od prvog leta Orla: Foto-monografija „J-22 Orao, Prototip“

30. okt 2024

Rebalans budžeta otkriva iznose prvih rata za Rafale: Naoružanje ključno za konačnu cenu nabavke

30. okt 2024
Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona
Početna faza razvoja verzije F5 započeta je prošle godine, dok će ozbiljniji rad započeti u periodu od 2026-27. / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Proizvodnja francuskog višenamenskog borbenog aviona Rafal je, kako je zvanično bilo saopšteno iz Dasoa, postojećim domaćim i izvoznim narudžbinama obezbeđena u narednih 10 godina. Moguće je da će se u međuvremenu naći još stranih kupaca, kao i da postojeći korisnici nabaviti dodatne primerke, što bi proizvodnju aviona moglo produžiti i do kraja sledeće decenije.

U tom slučaju Rafal bi ostao u naoružanju mnogo duže nego što je to najavljivano. Do sada se navodio period do oko 2060. godine. Kako bi se išlo u korak sa vremenom, i kako bi Rafal bio savremen i relevantan i narednih nekoliko decenija, Daso aktivno radi na razvoju novih verzija.

U toku je aktivna faza rada na varijanti F4, od kojih je njena prva podvarijanta F4.1 već uvedena u naoružanje. Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. Prve novoproizvedene Rafale F4.1 2026. godine dobijaju Ujedinjeni Arapski Emirati.

Za očekivati je da bi Rafal trebao biti u operativnoj upotrebi do oko 2070. godine / Foto: Daso

Paralelno se radi i na podverziji F4.2 ali i na standardu F5 koji bi trebao da postane operativan tokom 2030-tih. Za F4.2 je predviđeno da se dalje unapređuju mogućnosti umrežavanja, odnosno sistema koji su već primenjeni na F4.1. To su pre svega sistemi za vezu „Thales Contact“ (Communications numeriques tactiques et de theatre) sa datalinkon FO3D (Forme d‘Onde 3 Dimensions), kao i komunikacioni server i Inmarsat satelitski link.

Dodatno će biti poboljšan i sistem „Spectra“ za protivelektronska dejstva i samozaštitu, odnosno digitalni ometač koji je prvi put ugrađen kod varijante F4.1. Novi sistem nastao je u razvojnom programu INCAS (Introduction de Nouvelles Capacites Spectra) u kome su primenjene i ispitane nove tehnologije. Autonomni ometač će imati mogućnost da detektuje izvore zračenja, imaće značajno brži odziv i znatno veću efikasnost, a imaće i mogućnost da istovremeno odgovori na više pretnji.

Pored svega navedenog, nove mogućnosti i osavremenjavanje biće primenjeno i kod višenamenskog AESA radara RBE2-AA, optoelektronskog sistema OSF (Optronique Secteur Frontal) i nišansko-navigacijskog kontejnera Talios. U toku je razvoj i novih aktivnih elektromagnetnih mamaca – LEA (Leurres Electromagnétique Actifs) koji će moći da se lansiraju iz modifikovanih dispenzera sistema „Spirale“. Ovi mamci zapravo predstavljaju minijaturne ometače koji mogu stvarati odraz kojim se neprijateljske rakete sa radarskim navođenjem odvraćaju od aviona.

Rafal F5, prethodnica programu FCAS

Prve studije o novoj varijanti F5 pojavile su se prošle godine, a planirano je da se u periodu 2026-2027. započne za razvojem u punom obimu. Akcenat će i dalje biti na unapređivanju sposobnosti umrežavanja, tu je i razvoj borbene besposadne letelice koja će se koristiti u sadejstvu sa avionom (koncept ‘‘loyal wingman‘‘), a planirano je i novo naoružanje.

Takođe se razmatraju i dorade zmaja aviona. Konkretno se navode elementi čijom bi se ugradnjom dodatno smanjila vidljivost u određenom spektru elektromagnetnog zračenja. Osim toga bi se, radi povećanja doleta i borbenog radijusa, usvojila upotreba dodatnih rezervoara za gorivo koji bi bili modularni i koji bi se postavljali sa gornje strane trupa (tzv. CFT – „Conformal Fuel Tanks“). Daso je već ispitivao takvo rešenje 2001. godine kada su na prototip dvoseda Rafal B (B01) postavljena dva rezervoara kapaciteta po 1.150 litara.

U sadejstvu sa Rafalom F5 predviđena je upotreba i borbene besposadne letelice / Foto: Daso

U toku su analize o zameni nekih od postojećih vazduhoplovnih ubojnih sredstava. Plan je da se u budućnosti zamene krstareće rakete SCALP EG, kao i protivbrodske rakete AM39 „Exocet“. Za raketu „Exocet“ se razmatraju dve mogućnosti, prva je da to bude hipersonična manevrišuća raketa, a drugo rešenje je veoma agilna podzvučna raketa. Što se tiče raketnog naoružanja vazduh-vazduh, u saradnji sa kompanijom MBDA, radiće se na nadogradnji rakete dugog dometa Meteor.

Ipak, za francusko ratno vazduhoplovstvo veoma je značajno da će Rafal u varijanti F5 dobiti novu raketu sa nuklearnom bojevom glavom. Raketa se razvija u projektu ASN4G („l‘Air-Sol Nucleaire de 4eme Generation“ – nuklearna raketa vazduh-zemlja 4. generacije) kojim će se opremiti avioni u eskadrilama koje čine vazduhoplovnu komponentu francuskih snaga za nuklearno odvraćanje. Za novu raketu koju zajedno razvijaju kompanija MBDA i razvojni centar ONERA francuskog ministarstva odbrane navodi se da će imati hipersoničnu brzinu od 6 do 8 maha, i da će moći da izvodi složene manevre.

Daso takođe planira da na Rafalu F5 ispita i primeni određene sisteme koji će biti ugrađeni na novi evropski borbeni avion 6. generacije koji se razvija u programu NGF-FCAS (Next Generation Fighter – Future Air Combat System). Među njima se nalaze tri programa i studije za unapređenje radara RBE2, prvi je CARAA („Capacites Accrues pour le radar RBE2 a Antene Active“), potom je tu MELBAA („Modes de Explotaition Large Bande pour la Antene Active“), i treći TARAMMAA („Technologies et Architecture Radar MLU Multivoie a Antene Active“).

Na Rafalu će se u bliskoj budućnosti primeniti i ispitivati oprema za evropski borbeni avion nove generacije koji se razvija u programu NGF-FCAS / Foto: Uroš Mitrović

U programu CARAA radi se na povećanju sposobnosti aktivne antene, MELBAA je program ispitivanja upotrebe širokopojasnih modova antene radara, dok se TARAMMAA zasniva na nadogradnji arhitekture i višekanalnoj tehnologiji antene. Svi ovi napori će najverovatnije dovesti do stvaranja novog radara koji će zameniti postojeći RBE2 AA.

Namera je da se novom revolucionarnom radarskom arhitekturom obrada podataka izvodi u samoj anteni, a ne u namenskoj procesorskoj jedinici. Osnovna unapređenja modula antene je primena Galijum Nitrid (GaN) tehnologije kako bi se olakšalo uvođenje mogućnosti potpunog mešanja više digitalnih signala naizmeničnim izmenama, i to pri istovremenoj upotrebi modova radara vazduh-vazduh i vazduh-zemlja.

Pored novih modula biće primenjeni i novi algoritmi i procesori koji će povećati računarske snage. Uz pomenute nove module sve to će zajedno uticati na postizanje znatno većih dometa u otkrivanju ciljeva ali i doprineti značajno boljim sposobnostima kada je u pitanju otpronost na ometanje.

Pored svega pomenutog u toku je i projekat „Guerre Electronique Aero 2025“ koji ima za cilj dalji razvoj nove opreme za protivelektronsku borbu koja bi se, osim budućih verzija Rafala, pa i novih letelica, ugrađivala i na varijante F4 i F5.

Pojedini francuski mediji preneli su da bi u programu razvoja varijante F5 mogli učestvovati i Ujedinjeni Arapski Emirati. Navodno bi UAE finansirali razvoj sistema koji nisu važni za nacionalnu bezbednost Francuske, dakle ne bi imali pristup bitnim tehnologijama u tom kontekstu. Takođe se navodi da bi saradnja mogla da obezbedi da UAE naruče još 20 aviona (moguće upravo u verziji F5). Podsetimo, Emirati su već naručili 80 Rafala u verziji F4 (F4.1), a prvi avioni trebali bi biti isporučeni 2026. godine.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Mi

Neverovatno kako sa Rafal progurao na svetskom trzistu bas toliko posle tek 35 godina od prvog leta. Uskoro ce biti toliko mocan da ce moci i da rudari bitkoine dok leti komplikovane misije :-))).

Samo me interesuje kako do sada nisu spakovali tu cevčugu za napajanje gorivom u vazduhu kao Gripen recimo, ili mnogi drugi avioni. Ako misle, kako clanak navodi, da F5 zmaj dorade kako bi se dodatno smanjila vidljivost, onda neka pocnu od toga.

Odgovori
Pe

Zato što im nije bilo presudno. Rafal, koliko god skup, je imao dobru filozofiju razvoja da ako nešto ne mora da bude komplikovano onda i ne treba, što manje pokretnih delova koji mogu da se pokvare.

Cevka može i sad da se skine, prvi primerci je nisu ni imali. Ako se u principu deluje sa velikih i bezbednih razdaljina jer sve moćniji PVO sve više uspeva da prati „nevidljive“, onda je i pitanje cevke sekundarno.

Ne

Da li sam dobro shvatio da je razlika izmedju F3 i F4 svojevrsni „milestone“? To jest, F4 se moze nadograditi na F5, dok F3 ide samo do F3R.

Odgovori
Pe

Raffale je fenomenalna platforma, i zanimljivo ce biti da posmatramo kako RV Srbije sa Raffale kroz naredne decenije prati ova poboljsanja i usavrsavanja, bez obzira da li Srbija koristi maksimalne platforme kao Storm Shadow/Scalp ili Meteor

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor